Рішення
від 18.11.2024 по справі 280/7764/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 листопада 2024 року о/об 13 год. 55 хв.Справа № 280/7764/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Рубель А.М., за участю представника позивача Благодір Р.В., представника відповідача Захарченко В.Ф., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (Південне шосе, буд.72, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69008; код ЄДРПОУ 00191230)

до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (пр.Поля Олександра, буд.57, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49600; код ЄДРПОУ ВП 43968079)

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (надалі позивач, ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ») до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (надалі відповідач, Східне МУ ДПС по роботі з ВПП), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 06.08.2024 за №0000/759/51-01.

У позовній заяві зазначено наступне: «… Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведена камеральна перевірка Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (далі ПАТ «Запоріжсталь») з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 №9159436879 (період що уточняються квітень 2024 року). Перевірка проводилась з 13.06.2024 по 02.07.2024. За результатами перевірки складено Акт від 02.07.2024 №642/32-00-51-01-03/00191230, яким зроблено наступні висновки: «У зв`язку з тим, що акціонери ПАТ «Запоріжсталь», а саме: Global Steel Investment Ltd (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції, тому з урахуванням норм підпунктів 200.4-1, 200.12-1 статті 200 Податкового кодексу України, Указу Президента України від 12.05.2023 №275/2023, ПАТ «Запоріжсталь» не має права на отримання бюджетного відшкодування від`ємного значення по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 №9159436879 (період що уточнюється квітень 2024 року) в розмірі 70 000000 грн». … Керуючись правом, яке надано платнику податків п.86.7 ст.87 ПК України, ПАТ «Запоріжсталь» подало до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, заперечення від 19.07.2024 № 08/2018266 на Акт перевірки від 02.07.2024 №642/32-00-51-01-03/00191230 з урахуванням передбачених Кодексом строків. 08.08.2024 ПАТ «Запоріжсталь» отримано відповідь на заперечення на акт перевірки від 05.08.2024 №3554/6/32-00-51-01-07 відповідно до якого висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки від 02.07.2024 №642/32-00-51-01-03/00191230, залишено без змін. 12.08.2024 ПАТ «Запоріжсталь» отримано податкове повідомлення - рішення від 06.08.2024 №0000/759/51-01 про відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період квітень 2024 року та відсутність права на врахування такої в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів в розмірі 70 000000 грн. … Позивач не вживав заходів досудового врегулювання спору, тобто Позивачем не здійснювалася процедура адміністративного оскарження податкового повідомлення - рішення від 06.08.2024 №0000/759/51-01. ПАТ «Запоріжсталь» вважає, що СМУ ДПС по роботі з ВПП складено Акт перевірки, що суперечить діючому в Україні законодавству, не погоджується з його висновками, а спірне податкове повідомлення-рішення прийняте з порушенням діючого законодавства, у зв`язку з чим воно є протиправним та підлягає скасуванню у повному обсязі, виходячи з наступних обставин та доказів. … Щодо застосування санкцій до акціонерів ПАТ «Запоріжсталь» згідно Указу Президента України від 12.05.2023 № 275/2023 введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), яким визначено перелік осіб, яких вони стосуються», то серед осіб, до яких застосовано санкції, є наступні акціонери ПАТ «Запоріжсталь»: 1. Найменування акціонера - Підприємство з іноземною інвестицією у формі товариства з обмеженою відповідальністю «Київ Секюрітіз Груп»; Країна реєстрації, код реєстрації/Код за ЄДРПОУ - Країна реєстрації: УКРАЇНА, 25590014 Країна реєстрації: УКРАЇНА, 25590014; Відсоток до статутного капіталу, % - 24,50; 2. Найменування акціонера - Компанія «Глобал Стіл Інвестментс Лімітед» (GLOBAL STEEL INVESTMENTS LIMITED); Країна реєстрації, код реєстрації/Код за ЄДРПОУ - Країна реєстрації: ВЕЛИКА БРИТАНІЯ, 5188128; Відсоток до статутного капіталу, % - 12,35; 3. Найменування акціонера - Товариство з обмеженою відповідальністю «Мідланд Кепітал Менеджмент»; Країна реєстрації, код реєстрації/Код за ЄДРПОУ - Країна реєстрації: УКРАЇНА, 33104302; Відсоток до статутного капіталу, % - 11,22. Загальна частка статутного капіталу у володінні зазначених акціонерів - 48,07. Доводимо до вашого відома, що ПАТ «Запоріжсталь» суворо дотримується обмежень, що впроваджені санкціями Ради національної безпеки і оборони України, або іншої країни чи організації, рішення та акти яких є юридично обов`язковими для виконання на території України. Серед посадових осіб органів управління Товариства (члени Наглядової ради, члени Ревізійної комісії, Генеральний директор) відсутні представники акціонерів, на яких накладено санкції. Наглядова рада Товариства з серпня 2012 року не здійснює діяльність, оскільки персональний склад Наглядової ради Товариства не сформований протягом останніх 10 (десяти) років. Ревізійна комісія Товариства була обрана на Загальних зборах акціонерів у 2010 році та складається з 4-х членів. Понад 10 років Ревізійна комісія не здійснює діяльність та не проводить жодних засідань. Керівництво поточною діяльністю ПАТ «Запоріжсталь» здійснює Генеральний директор Слободянюк Роман Степанович одноособовий Виконавчий орган, обраний Загальними Зборами акціонерів, що відбулися 16.03.2023 р., на яких не приймали участь акціонери, на яких накладено санкції. Заходи, які вживаються ПАТ «Запоріжсталь» відносно підсанкційних підприємств, вплив підсанкційних підприємств на прийняття рішень на зборах акціонерів. ПАТ «Запоріжсталь» відносно підсанкційних акціонерів вживає наступні заходи: - контролює відсутність у ПАТ «Запоріжсталь» господарської діяльності з такими акціонерами (укладання угод тощо); - контролює відсутність господарських відносин з такими акціонерами; - контролює відсутність руху грошових коштів між ПАТ «Запоріжсталь» та вказаними акціонерами з будь-яких підстав/предметів; - контролює наявність або відсутність у органах управління ПАТ «Запоріжсталь» представників підсанкційних акціонерів; - контролює відсутність у органах управління ПАТ «Запоріжсталь» фактів прийняття рішень, у прийнятті яких приймали б участь представники даних підсанкційних акціонерів; - при веденні договірної роботи впроваджені заходи належної перевірки усіх контрагентів, з якими ведеться ПАТ «Запоріжсталь» має намір вступити у та/або вже має господарські/ділові відносини, для уникнення ведення господарської/ділової діяльності із особами, на до яких застосовано економічні та/або інші обмежувальні заходи (і органами державної влади України, і компетентними органами інших держав тощо). ПАТ «Запоріжсталь» у своїй діяльності керується Кодексом етики, який встановлює необхідні етичні норми і стандарти ведення бізнесу, яким повинні щодня слідувати в своїй діяльності співробітники всіх рівнів і компанія в цілому. ПАТ «Запоріжсталь» вимагає від усіх контрагентів ознайомлення з діючим Кодексом етики і неухильного дотримання його принципів і положень з метою забезпечення законності, прозорості, чесності, нетерпимості до корупції і зловживань при співпраці. ПАТ «Запоріжсталь» відповідально дотримується вимог застосованого законодавства і здійснює постійний моніторинг і аналіз усіх своїх контрагентів з метою недопущення порушень у своїй діяльності та такої співпраці з контрагентами, яка може мати наслідком ризик порушення ПАТ «Запоріжсталь» діючих нормативних вимог. Протягом 10 останніх років не відбувалось змін у розмірі часток або у складі акціонерів, на яких у 2023 році були накладені санкції. Впродовж останніх трьох років Загальні збори акціонерів ПАТ «Запоріжсталь» проводилися 2 рази: 01.03.2023 року та 16.03.2023 року. На зазначених Загальних зборах акціонерів не приймали участь вищевказані акціонери, на яких накладено санкції. Окремо зазначаємо, що акціонери ПАТ Запоріжсталь, на яких були накладені санкції, не є кінцевими бенефіціарними власниками ПАТ «Запоріжсталь». ПАТ «Запоріжсталь» не здійснює господарську діяльність з вищевказаними акціонерами, на яких були накладені санкції: із даними контрагентами не укладені будь-які договори, не ведуться переговори щодо укладення таких договорів, не підтримуються ділові відносини. Протягом останніх 10 років Загальними зборами акціонерів ПАТ «Запоріжсталь» не приймалося жодних рішень Загальних зборів акціонерів про виплату дивідендів та, відповідно, така виплата не здійснювалась. Після введення санкцій ПАТ «Запоріжсталь» не здійснювало жодних виплат на користь акціонерів, на яких були накладені санкції. Після введення санкцій ПАТ «Запоріжсталь» не отримувало жодних коштів від акціонерів, на яких були накладені санкції. Акціонери, на яких були накладені Санкції, не здійснюють контроль (вирішальний вплив) щодо діяльності ПАТ «Запоріжсталь», у тому числі: (1) не здійснюють вирішальний вплив на ПАТ «Запоріжсталь» шляхом реалізації права контролю, володіння, користування або розпорядження всіма активами ПАТ «Запоріжсталь» чи їх часткою, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування органів управління ПАТ «Запоріжсталь», а також вчинення правочинів, які дають можливість визначати основні умови господарської діяльності ПАТ «Запоріжсталь», приймати обов`язкові до виконання рішення, що мають вирішальний вплив на діяльність ПАТ «Запоріжсталь»; (2) не мають прав/повноважень самостійно призначати (обирати) одноособовий виконавчий орган у ПАТ «Запоріжсталь» або самостійно призначати (обирати) більше 50 відсотків наглядової ради ПАТ «Запоріжсталь»; (3) не здійснюють повноваження одноособових виконавчих органів в ПАТ «Запоріжсталь». Акціонери, на яких були накладені санкції, не здійснюють фактичний контроль за укладанням договорів ПАТ «Запоріжсталь» у зв`язку із наступним: Документом, який регламентує процедуру ведення договірної роботи ПАТ «Запоріжсталь», є Політика з договірної роботи, впроваджена згідно Наказу № 1164 від 21.10.2013 р. (далі за текстом Політика). Політикою встановлені загальні вимоги до організації та управління діяльністю підприємства з укладення договорів, яка включає: - оформлення комерційних угод, договорів, доповнень, додатків, специфікацій до них; - узгодження, підписання, облік, зберігання та знищення договорів. Метою Політики є встановлення єдиних вимог до організації договірної роботи на підприємстві. Ініціатива укладання договорів згідно Політики це етап процедури укладення договорів, який здійснюється Ініціатором і є результатом оцінки економічної необхідності та доцільності встановлення договірних відносин, що включає підготовку проекту договору (додаткової угоди, додатки, специфікації) та передачу його на погодження погоджуючим службам. Ініціатор - керівник структурного підрозділу, який ініціює укладання договірного документа (договору, додаткової угоди, додатку, специфікації), відповідальний за забезпечення проходження всіх етапів Процедури (аж до передачі договору на реєстрацію та зберігання), здійснення контролю за належним виконанням, своєчасною зміною чи розірванням договору. Ініціатор відповідає за те, що укладання договірних документів є економічно доцільним для Підприємства. Виконавцем договору за Політикою є уповноважений Ініціатором співробітник підлеглого Ініціатору структурного підрозділу, що безпосередньо здійснює проходження всіх етапів Процедури (аж до передачі договору на реєстрацію та зберігання) та контроль за належним виконанням договору, своєчасною зміною або розірванням договору. Підписання договорів етап процедури, який полягає у підписанні договірного документа уповноваженими представниками сторін. Підписантами договорів від імені підприємства є Генеральний директор, який діє на підставі Статуту, а також Директори за напрямками діяльності підприємства, уповноважені Генеральним директором на підписання договорів від імені підприємства за довіреністю. Процедура укладання договорів - процес укладання договорів, що складається з наступних етапів: ініціатива укладання, погодження умов договору, підписання уповноваженими представниками, скріплення печатками сторін, реєстрація та передача на зберігання. Узгодження умов договору - етап процедури, що полягає у погодженні умов договірного документа з посадовими особами чи структурними підрозділами підприємства у системі електронного візування договорів. Таким чином, вказані вище положення Політики з договірної роботи свідчать про те, що акціонери підприємства, в тому числі, але не виключно, ті, до яких застосовано санкції відповідно до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 травня 2023 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 12 травня 2023 року № 275/2023, не приймають ніяких рішень щодо процедури укладання договорів, не мають впливу на процеси відбору контрагентів, погодження, підписання договорів та їх виконання, а також не задіяні в будь-яких процесах, пов`язаних з веденням договірної роботи, від етапу ініціювання договору до етапу передачі його на зберігання. Акціонери, на яких були накладені санкції, не здійснюють фактичний контроль за укладанням інших рішень ПАТ «Запоріжсталь» у зв`язку із наступним: Як вже було зазначено вище: - серед посадових осіб органів (члени Наглядової ради, члени Ревізійної комісії, Генеральний директор) Товариства відсутні представники акціонерів, на яких накладено санкції; - загальної кількості належних підсанкційним акціонерам акцій ПАТ «Запоріжсталь» у розмірі 48,07%, не достатньо для самостійного прийняття жодних рішень на Загальних зборах акціонерів ПАТ «Запоріжсталь»; - серед осіб, що займають керівні посади на ПАТ «Запоріжсталь» і впливають на прийняття рішень від імені даної юридичної особи, відсутні представники підсанкційних акціонерів. Як вже було зазначено вище: Протягом останніх 10 років Загальними зборами акціонерів ПАТ «Запоріжсталь» не приймалося жодних рішень Загальних зборів акціонерів про виплату дивідендів та, відповідно, така виплата не здійснювалась. Це твердження обґрунтовано може бути перевіреним: на сайті ПАТ «Запоріжсталь» викладені копії протоколів та протоколів про підсумки голосування на Загальних зборів акціонерів за останні 10 років, будь-який бажаючий має можливість ознайомитися із даними протоколами та рішеннями, які були прийняті на Загальних зборах акціонерів за останні 10 років, і серед прийнятих Загальними зборами рішень будуть відсутні рішення щодо виплати дивідендів акціонерам ПАТ «Запоріжсталь». Щодо інших виплат: як було зазначено вище, після введення санкцій ПАТ «Запоріжсталь» не здійснювало жодних виплат на користь акціонерів, на яких були накладені санкції. Після введення санкцій ПАТ «Запоріжсталь» не отримувало жодних коштів від акціонерів, на яких були накладені санкції. Підсанкційні акціонери або їх учасники не є кінцевими бенефіціарними власниками ПАТ «Запоріжсталь». Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» № 361-IX від 06.12.2019 (зі змінами) (далі Закон України Про фінансовий моніторинг) визначає, що особа, вважатиметься кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, якщо вона здійснює контроль (вирішальний вплив) на діяльність відповідної юридичної особи через (у разі здійснення прямого або непрямого контролю (вирішального впливу)): (і) безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи; (іі) непряме володіння у розмірі не менше 25 % статутного (складеного) капіталу такої юридичної особи або прав голосу юридичної особи через пов`язаних фізичних чи юридичних осіб, трасти або інші подібні правові утворення, або (ііі) здійснення вирішального впливу шляхом реалізації права контролю, володіння, користування або розпорядження всіма активами чи їх часткою, права отримання доходів від діяльності юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування органів управління, а також вчинення правочинів, які дають можливість визначати основні умови господарської діяльності юридичної особи, або діяльності трасту або іншого подібного правового утворення, приймати обов`язкові до виконання рішення, що мають вирішальний вплив на діяльність юридичної особи, трасту або іншого подібного правового утворення, незалежно від формального володіння. В той же час, підсанкційні акціонери не відповідають жодній із умов, зазначеній Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», тому такі підсанкційні акціонери або їх учасники не є кінцевими бенефіціарними власниками ПАТ «Запоріжсталь». До ПАТ «Запоріжсталь» та до її посадових осіб санкції не застосовані. Звертаємо увагу, що у відповідності до ст. 1, ст. 3, ч.2. та ч.3. ст. 5. Закону України «Про санкції» № 1644-VII від 14.08.2014 (зі змінами), санкції запроваджуються щодо конкретних осіб (фізичних чи юридичних), або до іноземної держави або невизначеного кола осіб певного виду діяльності (секторальні санкції), якщо це прямо не передбачено самими санкціями, які застосовуються. Запроваджені до міноритарних акціонерів ПАТ «Запоріжсталь» санкції не мають характеру секторальних санкцій, як це визначено чинним законодавством, а отже є персональними. Постанова Національного Банку України №65 від 11 травня 2023 року «Про затвердження Положення про реалізацію спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі Постанова НБУ) встановлює обмеження (заборону) щодо здійснення розрахункових операцій саме по рахункам осіб, до яких було застосовано відповідні санкції та/або по рахункам осіб, у разі здійснення фінансових операцій на користь осіб, до яких було застосовано відповідні санкції. При цьому, операції осіб, щодо яких підсанкційна особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним - не блокуються. Окремо, звертаємо вашу увагу, що чинним Законом України «Про фінансовий моніторинг» не передбачено блокування операцій за рахунками осіб, щодо яких підсанкційна особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним. Крім того, необхідно враховувати те, що грошові кошти у вигляді бюджетного відшкодування з податку на додану вартість не є активами або майном, що належать юридичним особам акціонерам: Global Steel Investments Ltd; «Київ Секюрітіз Груп»; ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент». Грошові кошти у вигляді бюджетного відшкодування з податку на додану вартість є майном (обіговими коштами) Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», до якого не застосовано спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). … Таким чином, акціонер не є власником майна товариства, а є власником належних йому акцій. … Таким чином, грошові кошти у вигляді бюджетного відшкодування з податку на додану вартість є майном (обіговими коштами) ПАТ «Запоріжсталь». Відмова у повернені ПАТ «Запоріжсталь» бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за квітень 2024 року у розмірі 70 000 00 грн, за відсутності порушень чинного законодавства ПАТ «Запоріжсталь», за відсутності застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до ПАТ «Запоріжсталь», за відсутності інших правових підстав та відповідних рішень Суб`єктів владних повноважень, є незаконним втручанням в права ПАТ «Запоріжсталь» щодо володіння, користування, розпорядження власним майном (обіговими грошовими коштами). Окремо необхідно зауважити що Актом №642 не встановлено порушень законодавства, дій чи бездіяльності ПАТ «Запоріжсталь», які призвели до виникнення будь-яких негативних наслідків, не встановлено декларування (відображення) ПАТ «Запоріжсталь» у податкових та фінансових звітах показників по взаємовідносинах з юридичними особами акціонерами, на яких поширюються санкції, не встановлено отримання такими акціонерами від ПАТ «Запоріжсталь» фінансів, активів, майна, тощо. При цьому, платником податку детально обґрунтовано про відсутність будь-якого впливу зазначених акціонерів на прийняття рішень в діяльності ПАТ «Запоріжсталь», наявності контролю зі сторони акціонерів. Відтак, у контролюючого органу відсутні підстави для наступних висновків: У зв`язку з тим, що акціонери ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ», а саме: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції, тому з урахування норм підпунктів 200.4-1, 200.12-1 статті 200 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), Указу Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» не має права на отримання бюджетного відшкодування від`ємного значення згідно податкової декларації з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 №9159436879 за квітень 2024 року в розмірі 70 000000 грн. … Контролюючий орган застосовує подвійний підхід, суперечливу недобросовісну поведінку, оскільки перевірками, які проводились протягом 2023 року до березня 2024 року контролюючий орган не відмовляв ПАТ «Запоріжсталь» у бюджетному відшкодуванні на підставі наявних санкцій до акціонерів підприємства: бюджетне відшкодування або відшкодовувалось або відмова у бюджетному відшкодуванні на підставі позапланових документальних перевірок внаслідок «виявлених порушень». … Закон України від 10.08.2023 №3317-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» набрав чинності 29.01.2024. Натомість, звертаємо увагу, що після набрання чинності зазначеного вище Закону, ПАТ «Запоріжсталь» отримувало на рахунок платника податків бюджетне відшкодування без жодних зауважень: - 29.02.2024 ПАТ «Запоріжсталь» отримано суму бюджетного відшкодування за грудень 2023 року; - 22.03.2024 ПАТ «Запоріжсталь» отримано суму бюджетного відшкодування за січень 2024 року; - 17.04.2024 ПАТ «Запоріжсталь» отримано суму бюджетного відшкодування за лютий 2024 року. … Таким чином, предметом камеральної перевірки не може бути перевірка санкцій щодо платника ПДВ. … За таких обставин, у контролюючого органу відсутні повноваження під час проведення камеральної перевірки досліджувати повноту нарахування і сплати позивачем податків, оскільки камеральною перевіркою охоплюються лише показники податкової звітності, у зв`язку з чим перевірка будь-яких інших відомостей перебуває поза межами даної перевірки. … Таким чином, висновки Акту перевірки № 642 є неправомірними у зв`язку з тим, що Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків вийшло за межі предмету камеральної перевірки. … Таким чином, висновки, викладені у Акті від 02.07.2024 №642/32-00-51-01-03/00191230 необґрунтовані, не підтверджені належними доказами, а відтак, спірне податкове повідомлення - рішення від 06.08.2024 №0000/759/51-01 підлягає скасуванню. …».

Представник позивача підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… Відповідач не погоджується з позовними вимогами платника, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з огляду на наступне. ПАТ «ЗМК «Запоріжсталь» в обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що предметом камеральної перевірки не може бути перевірка санкцій щодо платника ПДВ та що грошові кошти у вигляді бюджетного відшкодування з податку на додану вартість не є активами або майном, що належать юридичним особам акціонерам: Global Steel Investments Ltd; «Київ Секюрітіз Груп»; ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент», а є майном Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», до якого не застосовано спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). Посадовими особами Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі Східне МУ ДПС ВПП), на підставі п.200.10 ст.200 розділу V Податкового кодексу України в порядку, встановленому ст.76 глави 8 розділу II ПКУ проведено камеральну перевірку достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за квітень 2024 року. Згідно з п. 200.7 ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI із змінами та доповненнями (далі ПКУ) платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації з ПДВ (далі - декларація), форму та порядок заповнення яких затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289 (далі Порядок № 21). ПАТ «ЗМК «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» в уточнюючому розрахунку до податкової декларації з податку на додану вартість за квітень 2024 року задекларувало від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду рядок 20 Декларації (рядок 19 - рядок 19.1 декларації) за квітень 2024 року у сумі ПДВ 422 177 029,00 гривень та подало заяву на бюджетне відшкодування суми податку на додану вартість у розмірі 70 000 000,00 грн. на рахунок платника у банку (додаток 4 до податкової декларації). За підсумками камеральної перевірки складено Акт від 02.07.2024 № 642 /32-00-51-01-03/00191230 «Про результати камеральної перевірки Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» код за ЄДРПОУ 00191230 з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 № 9159436879 (період що уточнюється - квітень 2024 року)». Актом перевірки було встановлено, що з урахуванням підпунктів 200.4?, 200.12? статті 200 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), Указу Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, ПАТ «ЗМК «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» не має права на отримання бюджетного відшкодування від`ємного значення по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 № 9159436879 (період що уточнюється - квітень 2024 року) в розмірі 70 000 000 гривень, оскільки акціонери ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ», а саме: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції. Відповідно до п.200.10 ст.200 Податкового кодексу України, у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання). Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, що проводиться протягом 20 календарних днів, наступних за граничним строком подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), а якщо такі документи були подані пізніше - за днем їх фактичного подання, та відповідно до вимог, визначених статтею 76 цього Кодексу, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, відповідно до цього Кодексу. А згідно п.200.14 ст.200 ПКУ, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган: б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування; в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування. Перевіркою було встановлено, що акціонери ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ», а саме: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції, тому з урахування норм підпунктів 200.4?, 200.12? статті 200 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), Указу Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» не має права на отримання бюджетного відшкодування від`ємного значення згідно податкової декларації з податку на додану вартість за квітень 2024 року в розмірі 70 000 000,00 гривень. Згідно пунктом 14 Статуту, затвердженого Протоколом № 1 від "07" серпня 2015 року загальних зборів акціонерів ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЗАПОРІЗЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ" (далі - Статут) передбачено, що органами Товариства є: - Загальні збори акціонерів; - Наглядова рада; - Генеральний директор; - Ревізійна комісія. Загальні збори акціонерів є вищим органом Товариства. У Загальних зборах акціонерів Товариства можуть брати участь особи, включені до переліку акціонерів, які мають право на таку участь, або їх уповноважені представники. Наглядова рада акціонерного товариства є колегіальним органом, що здійснює захист прав всіх акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної Статутом акціонерного товариства та законом України «Про акціонерні товариства» від 27 липня 2022 року № 2465-ІХ (із змінами) здійснює управління товариством, а також контролює та регулює діяльність його виконавчого органу, тобто правління. Згідно ст.72 закону України «Про акціонерні товариства» до складу наглядової ради обираються акціонери або особи, які представлять їхні інтереси, та/або незалежні директори. Відповідно до даних інтернет-порталу SMIDA (www.smida.gov.ua) єдиний інформаційний масив даних про емітентів цінних паперів створений агентством розвитку інфраструктури фондового ринку України, власниками ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» є METINVEST B.V (Нідерланди) (частка 47,0032%), GLOBAL STEEL INVESTMENTS LIMITED (Велика Британія) (частка 12,3466%); ПзІІ у формі ТОВ «Київ Секюрітіз Груп» (25590014 Україна) (частка 24,5003%); ТОВ «МІДЛАНД КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» (33104302 Україна) (частка 11,2224%). Указом Президента України від 12.05.2023 № 275/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), яким визначено перелік осіб, яких вони стосуються. Законом України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII передбачені види обмежувальних заходів, до яких зокрема віднесено: запобігання виведенню капіталів за межі України; зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань; інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом (зупинення фінансових операцій; заборона укладення договорів та вчинення правочинів). Відповідно до листа Міністерства фінансів України від 05.04.2024 №11310-09-62/11443 щодо бюджетного відшкодування податку на додану вартість для платників податків, у разі застосування до їх засновників та/або бенефіціарних власників спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), в якому зазначено, що відповідно здійснення будь-яких бюджетних відшкодувань, зокрема, відшкодування податку на додану вартість, юридичним особам, до кінцевих бенефіціарних власників та/або власників (засновників, учасників) яких застосовано санкції, є недоцільним в умовах воєнного стану в Україні. У ході проведення камеральної перевірки ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (код ЄДРПОУ 00191230) було встановлено, що до Переліку персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), визначеного Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, увійшли наступні акціонери підприємства: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%). … Відповідно до пункту 7 Статуту, акціонери Товариства мають право брати участь в управлінні Товариством, одна проста акція Товариства надає акціонеру один голос для вирішення кожного питання на Загальних зборах акціонерів Товариства. Таким чином, Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), як акціонери мають право розпоряджатися активами підприємства, в т.ч. грошовими коштами отриманими як бюджетне відшкодування, що підпадає під санкції встановлені Указом Президента. Згідно підпункту 200.4? статті 200 Податкового кодексу платники податку щодо яких у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення. Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду. Указом Президента України від 12.05.2023 № 275/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), яким визначено перелік осіб, яких вони стосуються», увійшли наступні акціонери підприємства: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%). В Україні функціонує Державний реєстр санкцій (далі - Реєстр) (https://drs.nsdc.gov.ua/) - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує надання безоплатного публічного доступу до актуальної та достовірної інформації про всіх суб`єктів, щодо яких застосовано українські обмежувальні заходи. Дані в Реєстрі є відкритими, загальнодоступними, оперативно оновлюються. Джерелами інформації для Реєстру є відповідні рішення Ради національної безпеки і оборони України, введені в дію указами Президента України, а також судові рішення з питань санкцій. Ведення Реєстру забезпечує Апарат Ради національної безпеки і оборони України. На сайті є можливість в електронній формі отримати витяг із відповідною інформацією. Реалізацію спеціальних економічних та обмежувальних заходів (санкцій) визначено статтею 21? Податкового кодексу України (далі - Кодекс). Відповідно до абзацу п`ятого підпункту 21?.1 пункту 21? статті 21? Кодексу контролюючі органи виконують рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняті у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», шляхом здійснення таких заходів зупинення / відмови в наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість - у разі застосування санкції щодо зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань. Таким чином, висновок акту від 02.07.2024 № 642 /32-00-51-01-03/00191230 «Про результати камеральної перевірки Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» код за ЄДРПОУ 00191230 з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 № 9159436879 (період що уточнюється - квітень 2024 року «Про результати камеральної перевірки ПУБЛІЧНОГО АКЦIОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЗАПОРІЗЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" (код за ЄДРПОУ 00191230) з питання достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за квітень 2024 року (від 22.04.2024 року № 9101114022), згідно пункту 86.7 статті 86 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), а відповідно і прийняте податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024р. №0000/759/51-01 є правомірними та обґрунтованими. …».

Представник відповідача проти позовної заяви заперечував.

Судом вивчено надані до суду позивачем додаткові пояснення у справі.

Ухвалою судді від 26.08.2024 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 23.09.2024.

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Прасов О.О. у період з 18.09.2024 по 09.10.2024 перебував у відпустці.

Ухвалою суду від 10.10.2024 призначено підготовче судове засідання на 28.10.2024.

Ухвалою суду від 28.10.2024 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 18.11.2024.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У період з 13.06.2024 по 02.07.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області проведена камеральна перевірка ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (код за ЄДРПОУ 00191230) з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 за №9159436879 (період що уточнюється квітень 2024 року), за результатами якої складено Акт №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024 (надалі Акт камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024).

В Акті камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024 зазначено: «… 4. Встановлені порушення Згідно пунктом 14 Статуту, затвердженого Протоколом № 1 від "07" серпня 2015 року загальних зборів акціонерів ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЗАПОРІЗЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ" (далі - Статут) передбачено, що органами Товариства є: - Загальні збори акціонерів; - Наглядова рада; - Генеральний директор; - Ревізійна комісія. Загальні збори акціонерів є вищим органом Товариства. У Загальних зборах акціонерів Товариства можуть брати участь особи, включені до переліку акціонерів, які мають право на таку участь, або їх уповноважені представники. Відповідно до даних інтернет-порталу SMIDA (www.smida.gov.ua) - єдиний інформаційний масив даних про емітентів цінних паперів створений агентством розвитку інфраструктури фондового ринку України, власниками ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» є METINVEST B.V (Нідерланди) (частка 47,0032%), GLOBAL STEEL INVESTMENTS LIMITED (Велика Британія) (частка 12,3466%); ПзІІ у формі ТОВ «Київ Секюрітіз Груп» (25590014 Україна) (частка 24,5003%); ТОВ «МІДЛАНД КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» (33104302 Україна) (частка 11,2224%). Указом Президента України від 12.05.2023 № 275/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), яким визначено перелік осіб, яких вони стосуються. Законом України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII передбачені види обмежувальних заходів, до яких зокрема віднесено: запобігання виведенню капіталів за межі України; зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань; інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом (зупинення фінансових операцій; заборона укладення договорів та вчинення правочинів). Відповідно до листа Міністерства фінансів України від 05.04.2024 №11310-09-62/11443 щодо бюджетного відшкодування податку на додану вартість для платників податків, у разі застосування до їх засновників та/або бенефіціарних власників спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), в якому зазначено, що відповідно здійснення будь-яких бюджетних відшкодувань, зокрема, відшкодування податку на додану вартість, юридичним особам, до кінцевих бенефіціарних власників та/або власників (засновників, учасників) яких застосовано санкції, є недоцільним в умовах воєнного стану в Україні. У ході проведення камеральної перевірки ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» (код ЄДРПОУ 00191230) було встановлено, що до Переліку персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), визначеного Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, увійшли наступні акціонери підприємства: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%). Вид обмежувального заходу (відповідно до Закону України «Про санкції»): … Відповідно до пункту 7 Статуту, акціонери Товариства мають право брати участь в управлінні Товариством, одна проста акція Товариства надає акціонеру один голос для вирішення кожного питання на Загальних зборах акціонерів Товариства. Таким чином, Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), як акціонери мають право розпоряджатися активами підприємства, в т.ч. грошовими коштами отриманими як бюджетне відшкодування, що підпадає під санкції встановлені Указом Президента. Згідно підпункту 200.4-1 статті 200 Податкового кодексу платники податку щодо яких у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення. Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду. Враховуючи зазначене та норми підпунктів 200.4-1, 200.12-1 статті 200 Податкового кодексу України з урахуванням Указу Президента України від 12.05.2023 № 275/2023, у ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» відсутнє право на бюджетне відшкодування у розмірі 70 000 000 грн. по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 № 9159436879 (період що уточнюється - квітень 2024 року). …».

У висновку Акту камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024 зазначено: «Висновки У зв`язку з тим, що акціонери ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ», а саме: Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%); «Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%); ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції, тому з урахування норм підпунктів 200.4-1, 200.12-1 статті 200 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), Указу Президента України від 12.05.2023 №275/2023, ПАТ «ЗАПОРІЖСТАЛЬ» не має права на отримання бюджетного відшкодування від`ємного значення по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 12.06.2024 №9159436879 (період що уточнюється - квітень 2024 року) в розмірі 70 000 000 гривень.».

Результатом розгляду контролюючим органом Акту камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024 стало прийняття стосовно ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ» податкового повідомлення-рішення №0000/759/51-01 від 06.08.2024 за яким сума, на яку відмовлено при наданні бюджетного відшкодування, складає 70000000 грн. 00 коп.

Судом досліджено всі документи, наявні у даній адміністративній справі.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.

Згідно з п.200.10 ст.200 Податкового кодексу України у строк, передбаченийабзацом першимпункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку данихподаткової деклараціїабо уточнюючих розрахунків (в разі їх подання). Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, що проводиться протягом 20 календарних днів, наступних за граничним строком подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), а якщо такі документи були подані пізніше - за днем їх фактичного подання, та відповідно до вимог, визначенихстаттею 76цього Кодексу, а у випадках, визначенихпунктом 200.11цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до п.200.14 ст.200 Податкового кодексу України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган: б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування; в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

За п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України"Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення. Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Як зазначено у п.200.12-1 ст.200 Податкового кодексу України, з дати прийняття рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", зупиняються бюджетне відшкодування узгодженої суми бюджетного відшкодування та перебіг строків здійснення такого бюджетного відшкодування, визначених цією статтею. Зазначена в абзаці першому цього пункту сума бюджетного відшкодування залишається доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та перераховується цим органом на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачі платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України, протягом п`яти операційних днів з дати прийняття рішення про скасування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленомуЗаконом України"Про санкції".

Згідно з п.17.3 ст.17 Податкового кодексу України права платника податку, передбачені цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, можуть бути обмежені у разі застосування до платника податків спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленомуЗаконом України"Про санкції".

В Указі Президента України від 12.05.2023 за №275/2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 травня 2023 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)"» зазначено: «Відповідно достатті 107Конституції України постановляю: 1. Увести в діюрішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 травня 2023 року"Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (додається). 2. Контроль за виконанням рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію цим Указом, покласти на Секретаря Ради національної безпеки і оборони України. 3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування. …».

У Рішенні Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (введеного в дію Указом Президента України від 12.05.2023 за №275/2023), зазначено: «Відповідно достатті 5Закону України "Про санкції" Рада національної безпеки і оборони України вирішила: 1. Підтримати внесені Службою безпеки України пропозиції щодо застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). 2. Застосувати персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до: 1)фізичних осібзгідно з додатком 1; 2)юридичних осібзгідно з додатком 2. …».

У Додатку 2 до Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", введеного в дію Указом Президента України від 12.05.2023 за №275/2023, зазначені юридичні особи, зокрема Global Steel Investments Ltd., «Київ Секюрітіз Груп», ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент».

Судом вивчено й інші норми права, які стосуються заявленого публічно-правового спору.

У суду відсутні зауваження щодо організації та проведення відповідачем камеральної перевірки, за результатами якої складено Акт камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024.

Разом із цим, судом враховано редакцію п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України на час виникнення спірних правовідносин.

Так, за редакцією п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України на час виникнення спірних правовідносин, зокрема «Платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення».

Водночас, до позивача ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ» у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", не прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).

Відповідачем не надано до суду лист Міністерства фінансів України від 05.04.2024 за №11310-09-62/11443, на який є посилання у відзиві на позовну заяву.

Однак, листи Міністерства фінансів України не є нормативно-правовими актами/індивідуальними актами.

Протилежного відповідачем не доведено.

Таким чином, з урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення №0000/759/51-01 від 06.08.2024 прийнято відповідачем не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі було Східне МУ ДПС по роботі з ВПП, то за рахунок його бюджетних асигнувань мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 24224 грн. 00 коп. (позовну заяву подано до суду в електронній формі).

При цьому, надмірно сплачений позивачем судовий збір у сумі 6056 грн. 00 коп. має бути йому повернутий з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Публічного акціонерного товариства Запорізький металургійний комбінат ЗАПОРІЖСТАЛЬ (Південне шосе, буд.72, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69008; код ЄДРПОУ 00191230) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (пр.Поля Олександра, буд.57, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49600; код ЄДРПОУ ВП 43968079) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 06.08.2024 за №0000/759/51-01.

Стягнути на користь Публічного акціонерного товариства Запорізький металургійний комбінат ЗАПОРІЖСТАЛЬ (Південне шосе, буд.72, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69008; код ЄДРПОУ 00191230) за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (пр.Поля Олександра, буд.57, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49600; код ЄДРПОУ ВП 43968079) судові витрати в сумі 24224 грн. 00 коп.

Повернути Публічному акціонерному товариству Запорізький металургійний комбінат ЗАПОРІЖСТАЛЬ (Південне шосе, буд.72, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69008; код ЄДРПОУ 00191230) з Державного бюджету України сплачений 19.08.2024 Платіжною інструкцією №1039805 судовий збір у частині у сумі 6056 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення виготовлено у повному обсязі 27.11.2024.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123339500
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —280/7764/24

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні