Рішення
від 27.11.2024 по справі 360/1174/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

27 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1174/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисіль С. В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення в частині і зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 11 березня 2024 року надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач), в інтересах якої звернулася адвокат Токарєва Інна Віталіївна (далі представник позивача), до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі відповідач, ГУ ПФУ у Волинській області), в якій представник позивача просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ у Волинській області від 20 серпня 2024 року № 045750027948 в частині відмови позивачу у нарахуванні та виплаті разової грошової допомоги у розмірі десяти пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»;

- зобов`язати ГУ ПФУ у Волинській області призначити позивачу разову грошову допомогу відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в розмірі десяти її місячних пенсій.

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що їй з 27 травня 2024 року призначена пенсія за віком. 12 серпня 2024 року вона звернулась до сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою на допризначення пенсії.

У порядку екстериторіальності ГУ ПФУ у Волинській області розглянуло звернення позивача від 12 серпня 2024 року та прийняло рішення від 20 серпня 2024 року № 045750027948, яким позивачу відмовлено у перерахунку пенсії.

В оскаржуваному рішенні відповідач зазначив, що ОСОБА_1 надано трудову книжку. Документів, в яких зазначена інформація про форму власності закладу та роботу без збереження заробітної плати, які б підтверджували роботу в закладах та установах державної або комунальної власності, що дають право на виплату грошової допомоги до пенсії згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» надано не було.

Пунктом 7-1 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для чоловіків 35 років, для жінок 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Статтею 48 КЗпП також закріплено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації.

Із трудової книжки серії НОМЕР_1 від 07 вересня 1981 року вбачається, що позивач з 01 вересня 1981 року працює педагогічним працівником в закладах дошкільної освіти, а саме: з 01 вересня 1981 року по 01 лютого 1982 року тимчасово вихователь Кремінського яслі-садочку № 3 «Звездочка»; з 01 грудня 1982 року по 01 жовтня 1989 року переведена вихователем у штат Кремінського яслі-садочку № 3 «Звездочка»; з 01 жовтня 1989 року по 01 серпня 1992 року переведена завідучою яслі-садочку № 3 «Звездочка»; з 01 серпня 1992 року яслі-садочок № 3 «Звездочка» передано у комунальну власність міської ради; з 03 лютого 1997 року переведена вихователем яслі-садочку «Звездочка» переведена з посади завідуючої на посаду вихователя; 10 квітня 1997 року присвоєна 1 кваліфікаційна категорія; 20 квітня 1999 року присвоєна категорія спеціаліст вищої категорії; 01 квітня 2002 року звільнена за переводом в управління освіти Кремінської районної державної адміністрації; 01 квітня 2002 року прийнята за переводом з Кремінської міської ради на посаду вихователя яслі-садочку № 3 в зв`язку з прийняттям в комунальну власність відділу освіти ДДУ згідно з рішенням райвиконкому; 31 грудня 2002 року звільнена за переводом в Кремінську міську раду; 01 січня 2003 року прийнята за переводом на посаду вихователя яслі-садочку № 3 «Звездочка»; 27 січня 2009 року дошкільний заклад № 3 «Звездочка» перейменоване у комунальний заклад «Дошкільний заклад № 3 «Звездочка» Кремінської міської ради; 31 січня 2015 року звільнена за переводом в оперативне управління відділу освіти Кремінської РДА; 01 лютого 2015 року прийнята по переведенню в оперативне управління відділу освіти Кремінської РДА на посаду вихователя ДНЗ № 3 «Зірочка»; 31 грудня 2020 року звільнена з посади вихователя у зв`язку з переведенням до КЗДНЗ № 3 «Зірочка», підпорядкованого управлінню освіти, культури, молоді та спорту Кремінської міської ради; 01 січня 2021 року прийнята на посаду вихователя у зв`язку з переведенням до КЗДНЗ № 3 «Зірочка» підпорядкованого управління освіти, культури, молоді та спорту Кремінської міської ради.

Тобто, станом на 12 червня 2024 року, на день призначення позивачу пенсії за віком, позивач мала спеціальний стаж понад 40 років.

На підставі зазначеного, представник позивача вважає оскаржуване рішення в частині відмови у виплаті грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в розмірі десяти її місячних пенсій протиправним та просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 04 жовтня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та витребувані докази від ГУ ПФУ у Волинській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , ГУ ПФУ у Волинській області 25 жовтня 2024 року подало відзив на позовну заяву, вказуючи на те, що позивач звернулася до Пенсійного фонду із заявою про нарахування та виплату їй десяти місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV).

Відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058-IV, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1), заяви про призначення пенсій розглядаються органами Пенсійного фонду України за принципом екстериторіальності, зокрема, засобами програмного забезпечення визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

З урахуванням вказаного Порядку органом, що приймав рішення за заявою позивача про призначення пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону № 1058-IV, визначено ГУ ПФУ у Волинській області.

За результатами розгляду заяви і доданих до них документів встановлено наступне: вік позивача: 60 років; ОСОБА_1 24 травня 2024 року призначено пенсію за віком; страховий стаж позивача становить 42 роки 08 місяців 1 день.

Рішення про призначення грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій не прийнято у зв`язку з відсутністю документів, в яких зазначена інформація про форму власності закладу та роботу без збереження заробітної плати, які б підтверджували роботу в закладах та установах державної або комунальної форми власності.

Приймаючи таке рішення відповідач керувався нормами чинного законодавства.

Так, правовим актом, який регулює призначення пенсій за вислугу років є Закон № 1058-IV. Пунктом 7-1 Прикінцевих положень цього Закону та Порядком обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1191, передбачено, що грошова допомога надається особам, яким починаючи з 01 жовтня 2011 року призначається пенсія за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для жінок 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію.

Пунктом 2-1 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV встановлено, що особам, які на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» мають вислугу років та стаж, необхідний для призначення пенсії за вислугу років, передбачений статтями 52, 54 та 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», пенсія за вислугу років призначається за їхнім зверненням з дотриманням умов, передбачених Законом України «Про пенсійне забезпечення».

Пенсії за вислугу років працівникам освіти призначаються відповідно до пункту «е» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року № 909, із змінами (далі Перелік № 909).

Переліком № 909 передбачено, зокрема, дошкільні навчальні заклади та посади завідувач, вихователь-методист, вихователь; асистенти вихователів дошкільних навчальних закладів в інклюзивних групах, музичні керівники, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи; вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації, відповідно до статусу вищих закладів освіти коледж віднесено до закладів другого рівня акредитації, та посади директори, їх заступники з навчально-виховної (навчальної, виховної, навчально-виробничої) роботи, старші майстри виробничого навчання, майстри виробничого навчання, викладачі, педагоги професійного навчання, практичні психологи,соціальні педагоги, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи.

Отже, право особи на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій виникає за наявності одночасно таких умов: 1) наявність необхідного спеціального страхового стажу роботи на певних визначених законодавством посадах; 2) вихід на пенсію саме з цих посад в закладах та установах державної та комунальної форми власності; 3) неотримання такою особою до моменту виходу на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV будь-якого іншого виду пенсії.

Правовий аналіз положень пункту 2 Порядку № 1191 свідчить, що право на отримання грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», виникає у разі, коли посада педагогічних та науково-педагогічних працівників, робота на якій дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» і «ж» статті 55 Закону № 1788, включена до Переліку № 909.

При цьому, Порядок № 1191 є спеціальним нормативно правовим актом, що регулює правовідносини з призначення грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV.

До стажу роботи позивача, що дає право на призначення та виплати грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій згідно з пунктом 7-1 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV не зараховано жодного періоду роботи у зв`язку з відсутністю уточнюючої довідки з установи, що передбачено підпунктом 8 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, яка б підтвердила роботу на посаді та у закладі, визначеному Переліком № 909, та містила б інформацію про перебування у відпустках без збереження заробітної плати, відпустках по догляду за дітьми до досягнення ними 3, 6-річного віку, наявність прогулів та інше.

На даний час порядок ведення трудових книжок визначається наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58, яким затверджено Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників (далі Інструкція № 58).

Згідно з пунктом 2.14 Інструкції № 58 якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Отже, у трудовій книжці підтверджується факт прийняття на роботу за певною професією, але не підтверджується виконання роботи протягом повного робочого дня, наявність (відсутність) відпусток за власний рахунок, прогулів, страйків, ритмічність роботи підприємства.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

З урахуванням вказаного, у позивача відсутній необхідний спеціальний стаж роботи (30 років) на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років, відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», у зв`язку з цим не має права на призначення грошової допомоги в розмірі десяти місячних пенсій, що не підлягає оподаткуванню.

Таким чином, відповідач у спірних правовідносинах діяв правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому його дії не можна вважати протиправними, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1

10 жовтня 2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області до суду надійшли пояснення від 09 жовтня 2024 року № 1200-0802-8/25684, в яких зазначено, що ОСОБА_1 зареєстрована і проживає як внутрішньо переміщена особа (згідно з довідкою №1239-500077514 від 12 квітня 2022 року) за адресою: АДРЕСА_1 та перебуває на обліку як пенсіонер в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області. Пенсію ОСОБА_1 призначено за Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з червня 2024 року.

Ухвалою суду від 14 жовтня 2024 року від представника позивача та Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області витребувані письмові докази.

Дослідивши матеріали судової справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 ) є пенсіонером, з 24 травня 2024 року отримує пенсію за віком, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується пенсійним посвідченням від 12 червня 2024 року серії НОМЕР_3 , виданим Пенсійним фондом України, протоколом про призначення пенсії від 03 червня 2024 року, довідкою від 12 квітня 2022 року № 1239-5000977514 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданою Лівобережним соціальним захистом населення Дніпропетровської міської ради.

12 серпня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою, зареєстрованою за № 14439, щодо перерахунку пенсії в частині допризначення (донарахування сплати внесків за квітень 2024 року та одноразова допомога у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»), додавши до неї зазначені в розписці-повідомлені документи.

За принципом екстериторіальності заява від 12 серпня 2024 року розглядалася ГУ ПФУ у Волинській області.

Рішенням ГУ ПФУ у Волинській області від 20 серпня 2024 року № 045750027948 про часткову відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 останній відмовлено у перерахунку пенсії на підставі заяви від 12 серпня 2024 року № 14439. В обґрунтування вказаного рішення зазначено, що звернення ОСОБА_2 задоволено частково, а саме в частині дорахування стажу та заробітної плати за квітень 2024 року. За результатами наданих документів з`ясовано, що ОСОБА_1 до звернення надано трудову книжку. Документів, в яких зазначена інформація про форму власності закладу та роботу без збереження заробітної плати, які б підтверджували роботу в закладах та установах держаної або комунальною форми власності, що дають право на виплату грошової допомоги 10 пенсій згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» надано не було. Враховуючи вищевикладене, прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 у перерахунку пенсії на підставі заяви від 12 серпня 2024 року № 14439.

Відповідно до записів у трудовій книжці від 07 вересня 1981 року серії НОМЕР_1 вбачається, що ОСОБА_1 працювала:

- з 01 вересня 1981 року тимчасово вихователь Кремінського ясла-садка № 3 «Звездочка»;

- з 01 лютого 1982 року переведена вихователем до штату;

- з 01 жовтня 1989 року переведена на посаду завідуючої ясла-садка № 3 «Звездочка»;

- з 01 серпня 1992 року передано в комунальну власність до Кременської міської ради народних депутатів;

- 03 лютого 1997 року з посади завідуючої переведена вихователем ясла-садка «Звездочка»;

- 10 квітня 1997 року присвоєна 1 кваліфікаційна категорія;

- 20 квітня 1999 року присвоєна категорія спеціаліст вищої категорії;

- 01 квітня 2002 року звільнена за переводом до управління освіти Кремінської районної державної адміністрації за пунктом 5 статті 36 КЗпП України;

- 01 квітня 2002 року прийняти за переводом з Кремінської міської ради на посаду вихователя ясла-садка № 3 в зв`язку з прийняттям в комунальну власність відділу освіти ДДУ згідно рішення райвиконкому;

- 31 грудня 2002 року звільнена за переводом в Кремінську міську раду за пунктом 5 статті 36 КЗпП України;

- 01 січня 2003 року прийнята за переводом на посаду вихователя ясла-садка № 3 «Звездочка» Кремінської міської ради;

- 27 січня 2009 року дошкільний заклад № 3 «Звездочка» перейменовано у комунальний заклад «Дошкільний заклад № 3 «Звездочка» Кремінської міської ради;

- 31 січня 2015 року звільнена за переводом в оперативне управління відділу освіти Кремінської районної державної адміністрації;

- 01 лютого 2015 року прийнята за переводом до оперативного управління відділу освіти Кремінської районної державної адміністрації на посаду вихователя Дошкільного навчального закладу № 3 «Зірочка»;

- 31 грудня 2020 року звільнена з посади вихователя у зв`язку з переведенням до Комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 3 «Зірочка», підпорядкованого управлінню освіти, культури, молоді та спорту Кремінської міської ради;

- 01 січня 2021 року прийнята на посаду вихователя у зв`язку з переведенням до Комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 3 «Зірочка» підпорядкованого управління освіти, культури, молоді та спорту Кремінської міської ради.

Згідно з даними довідок форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування) від 12 серпня 2024 року і від 16 жовтня 2024 року в Реєстрі наявні відомості про роботу позивача з 01 січня 1999 року по 31 серпня 2024 року, також містяться відомості про спецстаж у страхувальників: відділ освіти Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (код 02142023), відділ освіти Кремінської районної державної адміністрації (код 02142023), Кремінська міська рада (код 21757011), управління освіти, культури, молоді та спорту Кремінської міської ради (код 44020754).

Дослідженням таблиці «Відомості по спеціальному стажу» довідки за формою ОК-5 встановлено, що в Реєстрі наявні відомості по спеціальному стажу позивача облікованому за кодом підстави для обліку спецстажу ЗПЗ055Е1 (згідно з Довідником кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб, який є додатком до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14 квітня 2015 року № 435, в редакції наказу Мінфіну від 15 травня 2018 року № 511, працівники освіти за наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за Переліком, що затверджується у порядку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року № 909 «Про перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років», незалежно від віку), а саме: 1999 рік 12 місяців, 2000 рік 12 місяців, 2001 рік 06 місяців, 2002 рік 03 місяці, 2003 рік 12 місяців, 2004 рік 12 місяців, 2005 рік 12 місяців, 2006 рік 12 місяців, 2007 рік 12 місяців, 2008 рік 12 місяців, 2009 рік 12 місяців, 2010 рік 12 місяців, 2011 рік 12 місяців, 2012 рік 12 місяців, 2013 рік 12 місяців, 2014 рік 12 місяців, 2015 рік 12 місяців, 2016 рік 12 місяців, 2017 рік 12 місяців, 2018 рік 12 місяців, 2019 рік 12 місяців, 2020 рік 12 місяців, 2021 рік 12 місяців, 2022 рік 12 місяців, 2023 рік 12 місяців, 2024 рік 05 місяців, всього 24 роки 02 місяці 00 днів.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV) (тут і надалі положення Закону наведені в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

В абзаці першому частини першої статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно з абзацом першим частини другої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом. Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року (абзац перший частини першої статті 26 Закону № 1058-IV).

Частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV передбачено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи. Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Абзацом першим частини п`ятої статті 45 Закону № 1058-IV визначено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Згідно з пунктом 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для чоловіків 35 років, для жінок 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Виплата зазначеної грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Порядок обчислення стажу, який дає право на призначення грошової допомоги, та механізм виплати цієї допомоги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту «е» частини першої статті 55 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі Закон № 1788-XII) право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною першою статті 56 Закону № 1788-XII до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Згідно з пунктом «д» частини третьої статті 56 Закону № 1788-XII до стажу роботи зараховується також: навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі.

Статтею 62 Закону № 1788-XII визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Умови обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», та механізм її виплати визначає Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1191 (далі Порядок № 1191).

Пунктом 2 Порядку № 1191 визначено, що до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» і «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», що передбачені: переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року № 909 «Про перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років».

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1191 страховий стаж, передбачений пунктами 2 і 3 цього Порядку, враховується в календарному обчисленні. При цьому допускається підсумовування страхового стажу за періоди роботи, які дають право на призначення пенсії відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Пунктом 5 Порядку № 1191 визначено, що грошова допомога надається особам, яким починаючи з 01 жовтня 2011 року призначається пенсія за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 зазначеного Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», і мають страховий стаж (для чоловіків 35 років, для жінок 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію.

Виплата грошової допомоги здійснюється органами Пенсійного фонду України одноразово у розмірі десяти місячних пенсій за рахунок коштів Державного бюджету України одночасно з першою виплатою пенсії, яка призначена до виплати (пункт 7 Порядку № 1191).

Розділом «1. Освіта» Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 1993 року № 909 (далі постанова № 909), передбачено, що до стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років, зараховуються періоди роботи: в дошкільних навчальних закладах на посадах, зокрема: директори (завідуючі), вихователя-методисти, вихователі, асистенти вихователів дошкільних навчальних закладів в інклюзивних групах, музичні керівники, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи.

Відповідно до статті 11 Закону України від 11 липня 2001 року № 2628-ІІІ «Про дошкільну освіту» заклад дошкільної освіти це заклад освіти, основним видом діяльності якого є освітня діяльність у сфері дошкільної освіти, що реалізується на підставі ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.

Згідно зі статтею 27 вищевказаного Закону учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є, зокреми: педагогічні працівники: директори, заступники директора з навчально-виховної (виховної) роботи, вихователі-методисти, вихователі, старші вихователі, асистенти вихователів, вчителі (усіх спеціальностей), вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з праці, інструктори з фізкультури, інструктори слухового кабінету, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти.

Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі Порядок № 22-1).

Згідно з абзацом першим пункту 1.1 розділу І «Звернення за призначенням (перерахунком), виплатою пенсії» Порядку № 22-1 заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі орган, що призначає пенсію).

Відповідно до абзацу сьомого пункту 1.8 розділу І «Звернення за призначенням (перерахунком), виплатою пенсії» Порядку № 22-1 днем звернення за перерахунком пенсії, переведенням з одного виду пенсії на інший, поновленням виплати пенсії, припиненням перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отриманням пенсії за місцем фактичного проживання, продовженням виплати пенсії за довіреністю, виплатою частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплатою пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведенням виплати пенсії за новим місцем проживання, у зв`язку із працевлаштуванням (звільненням), початком (припиненням) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплатою недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Згідно з підпунктом 8 пункту 2.1 розділу ІІ Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший» Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи, що підтверджують право на виплату грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону: трудова книжка, копія наказу (розпорядження) про звільнення або відомості про трудову діяльність із реєстру застрахованих осіб. У тих випадках, коли в трудовій книжці або відомостях про трудову діяльність у реєстрі застрахованих осіб відсутня інформація, що підтверджує роботу на посадах і в закладах, установах державної та комунальної форми власності, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 583 «Про затвердження нормативних актів з питань пенсійного забезпечення», від 04 листопада 1993 року № 909 «Про перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років», додаються уточнюючі довідки закладів, установ або їх правонаступників, інші документи, що підтверджують такі відомості.

Згідно з пунктом 4.1 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.

Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Пунктом 4.2 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 визначено, що після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з абзацами другим, третім, четвертим, шостим пункту 4.3 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Страховий стаж обчислюється по місяць, що передує місяцю подання особою відповідної заяви (досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи)).

Згідно з пунктом 4.7 розділу IV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Якщо пенсію за віком призначено автоматично (без звернення особи), у повідомленні про призначення особі пенсії додатково зазначається інформація про порядок її виплати.

Відповідно до абзацу першого пункту 4.10 розділу IV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.

З указаного вбачається, що для виплати грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV необхідно дотримання сукупності таких умов:

- робота на день досягнення пенсійного віку у закладах освіти, на посаді, що дає право на призначення пенсії за вислугу років;

- стаж роботи на таких посадах на день досягнення пенсійного віку повинен складати не менше 30 років для жінок та 35 років для чоловіків;

- факт неодержання пенсійних виплат на день досягнення пенсійного віку.

При цьому, стаж роботи в закладах освіти на посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років, обчислюється органами Пенсійного фонду України за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку (до 01 січня 2004 року) на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності Законом № 1058-IV, за даними трудової книжки, а після впровадження системи персоніфікованого обліку (після 01 січня 2004 року) за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Проте, у тих випадках, коли в трудовій книжці або відомостях про трудову діяльність у реєстрі застрахованих осіб відсутня інформація, що підтверджує роботу на посадах і в закладах, установах державної та комунальної форми власності, передбачених постановою № 909, то для підтвердження спеціального трудового стажу надаються уточнюючі довідки закладів, установ або їх правонаступників, інші документи, що підтверджують такі відомості.

Завданням адміністративного судочинства є перевірка правомірності дій суб`єкта владних повноважень, відповідності його рішень критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та закріплені в частині другій статті 2 КАС України.

Судом установлено, що 12 серпня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою щодо перерахунку пенсії в частині допризначення (донарахування сплати внесків за квітень 2024 року та одноразова допомогаув розмірі десяти місячних пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058- ІV).

Також судом встановлено, що в матеріалах пенсійної справи позивача вже були наявні трудова книжка від 07 вересня 1981 року серії НОМЕР_1 і довідка форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування).

Для розгляду заяви позивача від 12 серпня 2024 року за принципом екстериторіальності визначено ГУ ПФУ у Волинській області.

За наданими позивачем документами ГУ ПФУ у Волинській області прийнято рішення від 20 серпня 2024 року № 045750027948 про часткову відмову позивачу в призначенні грошової допомоги в розмірі десяти пенсій з підстав не надання документів, в яких зазначена інформація про форму власності закладу та роботу без збереження заробітної плати, які б підтверджували роботу в закладах та установах держаної або комунальною форми власності, що дають право на виплату грошової допомоги 10 пенсій згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Суд не погоджується з наведеними у рішенні від 20 серпня 2024 року № 045750027948 мотивами про відсутність підстав для виплати ОСОБА_1 грошової допомоги, оскільки, як вже було вказано вище, відповідно до підпункту 8 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 надання уточнюючих довідок вимагається виключно у разі відсутності в трудовій книжці або відомостях про трудову діяльність у реєстрі застрахованих осіб інформації, що підтверджує роботу на посадах і в закладах, установах державної та комунальної форми власності, передбачених постановою № 909.

Натомість дослідженням записів у трудовій книжці позивача від 07 вересня 1981 року серії НОМЕР_1 і довідці форми ОК-5 судом установлено, що вказані документи у повній мірі містять інформацію про роботу позивача у закладах освіти на посадах вихователя та завідуючої в дошкільному навчальному закладі у період з 01 вересня 1981 року по 31 травня 2024 року, тобто на посадах і в закладах державної та комунальної форми власності, передбачених постановою № 909, що дають право на призначення пенсії за вислугу років.

Судом з матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 встановлено, що позивач на день досягнення пенсійного віку 60 років працювала на посаді вихователя Комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад № 3 «Зірочка» Кремінської міської ради», мала стаж роботи більше 40 років у закладах освіти на посадах, які відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку дають право на призначення пенсії за вислугу років за пунктом «е» частини першої статті 55 Закону № 1788-XII, пенсійних виплат не одержувала.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад № 3 «Зірочка» Кремінської міської ради» (ідентифікаційний код: 35968226, місцезнаходження: 92900, Луганська область, Кремінський район, м. Кремінна, вул. Дубова Роща, 9) зареєстровано в якості юридичної особи 25 лютого 2009 року за № 13661020000000581, організаційно-правова форма комунальна організація (установа, заклад).

Тобто судом установлено, що позивач у повній мірі відповідає всім умовам, за яких відповідач за заявою позивача від 12 серпня 2024 року мав прийняти рішення про виплату позивачу грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV.

За таких обставин суд дійшов висновку, що рішення ГУ ПФУ у Волинській області від 20 серпня 2024 року № 045750027948 про часткову відмову позивачу в призначенні грошової допомоги в розмірі десяти пенсій не відповідає критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Що стосується інших обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, суд вважає за необхідне зауважити, що у пункті 25 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» зазначено, що суд зобов`язаний надавати відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника. Виходячи з позиції цього суду, що висловлена в пункті 42 рішення «Бендерський проти України», судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

Вказані вимоги зобов`язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку вживати передбачені законом заходи з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору, встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин з метою з`ясування об`єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту, та в достатній мірі висвітлити мотиви прийняття конкретних рішень.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Щодо обраного позивачем способу захисту її порушених прав, суд зазначає наступне.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, треба зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Під час розгляду даної справи судом установлено, що об`єктом порушення є право позивача на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закон № 1058-IV. Таке порушення сталося внаслідок прийняття відповідачем протиправного рішення, яке підлягає скасуванню.

Оскільки у спірних відносинах компетентним органом для розгляду заяви позивача від 12 серпня 2024 року було визначено ГУ ПФУ у Волинській області, то саме останній має завершити процедуру призначення позивачу відповідної допомоги.

Відтак, наявні підстави для зобов`язання ГУ ПФУ у Волинській області призначити ОСОБА_1 грошову допомогу у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV за заявою від 12 серпня 2024 року.

За встановлених у цій справі обставин, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача, який у повній мірі сприятиме їх відновленню, є:

- визнання протиправним та скасування рішення ГУ ПФУ у Волинській області від 20 серпня 2024 року № 045750027948 в частині відмови позивачу у нарахуванні та виплаті разової грошової допомоги у розмірі десяти пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV;

- зобов`язання ГУ ПФУ у Волинській області здійснити ОСОБА_1 нарахування та виплату грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV.

Отже позовні вимоги підлягають задоволенню з обранням належного способу захисту порушених прав позивача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивачем за подання до суду даного позову сплачено судовий збір у розмірі 968,96 грн, що підтверджено платіжною інструкцією про сплату від 01 жовтня 2024 року № 0.0.3917811200.1.

Зважаючи, що цей спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір у розмірі 968,96 грн на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (ідентифікаційний код 13358826, місцезнаходження: Київський майдан, 6, м. Луцьк, Волинська область, 43027) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області від 20 серпня 2024 року № 045750027948 в частині відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті разової грошової допомоги у розмірі десяти пенсій відповідно до пункту 7-1 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області здійснити ОСОБА_1 нарахування та виплату грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення відповідно до пункту 7-1 Розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській судові витрати по сплаті судового збору в сумі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Кисіль

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123340336
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/1174/24

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні