Рішення
від 20.11.2024 по справі 380/26579/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 листопада 2024 рокусправа № 380/26579/23зал судових засідань № 3

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гулика А.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Петровської А.М.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Кашина В.А.,

представника третьої особи Філіпової Г.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові у режимі відеоконференції за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Львівська міська рада до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Адміністрація Державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

в с т а н о в и в:

І. Стислий виклад позицій учасників справи

до Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Львівська міська рада код ЄДРПОУ 04055896, місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл.Ринок, 1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) код ЄДРПОУ НОМЕР_3 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Адміністрація Державної прикордонної служби України код ЄДРПОУ 00034039, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вулиця Володимирська, 26, у якому просить суд:

- визнати протиправним рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене протоколом засідання Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.07.2023 № 7, в частині виключення зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень військовослужбовця запасу ОСОБА_1 (в/ч НОМЕР_1 ) у загальному порядку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій та багатодітна сім`я зі складом сім`ї 5 осіб (він, дружина - ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н., син ОСОБА_4 2019 р.н.);

- зобов`язати Об`єднану житлову комісію ІНФОРМАЦІЯ_1 поновити у списках осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання військовослужбовця запасу ОСОБА_1 у загальному порядку зі складом сім`ї 5 осіб (він, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н., син ОСОБА_4 2019 р.н.) з 26.04.2011, та у списках осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень військовослужбовця запасу ОСОБА_1 відповідно до лікарського висновку (дитина-інвалід до 18 років) багатодітна сім`я, учасника бойових дій та ветерана військової служби зі складом сім`ї 5 осіб (він, дружина - ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) з 07.06.2013;

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 з виконання конституційного обов`язку держави у забезпеченні жилим приміщенням військовослужбовця запасу ОСОБА_1 із членами його сім`ї, що полягає у непередачі права власності на відомче державне житло, квартири АДРЕСА_3 ;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 надати до Львівської міської ради документи на квартиру АДРЕСА_3 : рішення власника майна, уповноваженого ним органу про безоплатну передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність (наказ власника); акт приймання-передачі нерухомого майна; витяг з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про технічні інвентаризації ЄДЕС у сфері будівництва.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 , проходив військову службу за контрактом у ІНФОРМАЦІЯ_1 та був звільнений з військової служби наказом Голови Державної прикордонної служби України від 27 липня 2015 року № 687-ОС, за підпунктом «г» пункту 1 частини 8 статті 26 закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». Позивач проживає разом із своєю сім`єю з 5-ти осіб (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н. дитина-інвалід, донька ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) за договором найму житлового приміщення в трьохкімнатній квартирі житловою площею 34,7кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 , фактичним власником цієї квартири є Державна прикордонна служба України. На квартирний облік у м.Львові ОСОБА_1 із складом сім`ї три особи (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н.) зараховані 26.04.2011 на підставі рішення спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол № 4. 19.04.2012 позивач отримав ордер № 000398 серія С-О на службове жиле приміщення з трьох кімнат, житловою площею 34,7 кв.м., за адресою: АДРЕСА_4 на склад сім`ї три особи (позивач, дружина - ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н.). 05.03.2013 на рапорт позивача від 12.02.2013 Вх. №406 рішенням спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол № 2 внесено зміни до облікової житлової справи позивача в зв`язку із народженням другої дитини (донька ОСОБА_3 2013 р.н.).

25.04.2013 на рапорт позивача від 23.04.2013 Вх. №790 рішенням спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол №3 позивача зараховано до списку осіб, що потребують отримання житла у першочерговому порядку у відповідності до лікарського висновку (дитина-інвалід до 18 років). 07.08.2015 позивача виключено зі списків особового складу та усіх видів забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_4 у зв`язку зі звільненням з військової служби. Перебування на житловій черзі позивача разом із складом сім`ї залишалось відповідно до пункту 9 статті 12 Закону України від 30.12.2011 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», яким визначено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, та пункту 3.12 чинної до 02.04.2021 Інструкції про організацію забезпечення житловими приміщеннями в Державній прикордонній службі України, затвердженої наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 20 грудня 2007 року № 1040, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 січня 2008 року за №16/14707, що військовослужбовці, які перебувають на обліку, при звільненні з військової служби в запас залишаються на обліку в органі Державної прикордонної служби до одержання житла з державного житлового фонду та користуються правом позачергового одержання житла. У зв`язку зі збільшенням сім`ї позивача до п`яти осіб, забезпеченість житловою площею кожного члена сім`ї зменшилась до 6,94 кв.м., виходячи із житлової площі квартири 34,7кв.м. Рівень забезпеченості 7,5 кв.м. і менше на кожну особу надає право зарахування на квартирний облік, як громадян які потребують поліпшення житлових умов в АДРЕСА_5 , а відповідно і ще одну підставу продовжувати перебувати на квартирному обліку.

12.07.2023 рішенням Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 , протокол № 7, виключено зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на військовослужбовця запасу (в/ч першочергове отримання житлових приміщень позивача 1468) у загальному порядку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій та багатодітна сім`я зі складом сім`ї 5 осіб (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н. дитина-інвалід, донька ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.). 04.08.2023 позивач звернувся до відповідача листом № ЗПІ-18 про порушення прав, та керуючись п.8, ч.2 п.9, розділу 1 «Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями» затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 18.01.2021 № 26, просив переглянути рішення житлової комісії у присутності позивача, або із залученням його в дистанційному режимі, до вирішення питання по суті, рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 12.07.2023 вважати таким що не набрало чинності.

Листом від 07.08.2023 Вих. №702.1/ЗПІ-18-21 відповідач надав відмову, мотивуючи тим, що прийняте рішення у відсутності позивача на засіданні Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 не є підставою для його перегляду. При цьому відсутні підстави вважати, що рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 № 7 від 12.07.2023 не набрало чинності, оскільки протокол підписаний членами комісії та затверджений начальником Західного регіонального управління 12.07.2023.

01.01.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому проти задоволення позовних вимог заперечив повністю. Відзив обґрунтований тим, що полковник ОСОБА_1 отримав за рахунок держави житло для постійного проживання, а саме трьохкімнатну квартиру АДРЕСА_6 на склад сім`ї чотири особи, а повнолітні члени сім`ї дали згоду на забезпеченість від держави за нормою середньої забезпеченості житлом у місті Львові, позивач не був знятий з квартирного обліку та відповідно до рішення засідання ІНФОРМАЦІЯ_5 , оформленого протоколом №7 від 11.11.2019р. були внесені зміни до житлової справи полковника ОСОБА_1 у зв`язку з народженням третьої дитини, а саме: сина ОСОБА_4 2019 р.н..

Об`єднана житлова комісія ІНФОРМАЦІЯ_1 , переглянувши житлову справу полковника ОСОБА_1 , з урахуванням норми абзацу 4 п. 1 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» щодо того, що військовослужбовцям, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання один раз протягом усього часу проходження військової служби, яка набрала чинності 01.01.2005 згідно з Законом України «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», тобто на момент подачі рапорту про зарахування сина в 2019 році на квартирний облік та прийняття відповідного рішення житловою комісією згадана норма Закону була діючою, підстав для внесення змін та зарахування 11.11.2019 полковника ОСОБА_1 зі складом сім`ї 4 особи (він, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н.,) на квартирний облік у м. Львові не було.

Враховуючи викладене, на підставі пункту 5 частини другої статті 40 Житлового кодексу Української РСР військовослужбовець запасу ОСОБА_1 запросили на засідання житлової комісії повідомленням №702.1/5816-23-Вих. від 05.07.2023 щодо розгляду розгляду питання про зняття його та членів сім`ї з квартирного обліку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій. Військовослужбовець запасу ОСОБА_1 на засідання Об`єднаної житлової комісії не з`явився. Рішенням Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене протоколом засідання Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.07.2023 № 7, виключено зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень виключено зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень: військовослужбовця запасу ОСОБА_1 (в/ч НОМЕР_1 ) у загальному порядку та зі списків осіб, які мають право на отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій та багатодітна сім`я зі складом сім`ї 5 осіб (він, дружина - ОСОБА_5 , син - Нестор 2007 р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 Р-н.).

Пунктом 1 розділу V Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями визначено, що на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, зараховуються військовослужбовці, які не забезпечувалися постійним житлом згідно з встановленими законодавством нормами протягом усього часу проходження військової служби і мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та члени їх сімей. Отже, на момент прийняття оспорюваного рішення позивача забезпечили житлом від Державної прикордонної служби України, а тому законних підстав для перебування його на квартирному обліку в Західному регіональному управлінні немає.

15.08.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій просить позовні вимоги задовольнити повністю. Відповідь на відзив обґрунтована тим, що вичерпний перелік підстав для зняття громадян з квартирного обліку визначений статею 40 Житлового кодексу України, якому відповідають: пункт 26 Правил; пункт 30 Порядку: пункт 3.14. Інструкції 1040; пункт 18 розділу V Інструкції 26. Жодна з умов, викладених у статті 40 Житлового кодексу станом на 12.07.2023 не відбулась, жодна з них не викладена як в описовій, так і в постановчій частинах протоколу № 7 від 12.07.2023. Відповідач порушив право позивача бути присутнім на засіданні житлової комісії, що прямо передбачено п.28 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 № 470, тобто порушено право позивача на захист, і повторно порушено це ж право формальною відмовою в перегляді рішення житлової комісії в присутності позивача.

15.08.2024 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення на позовну заяву, у яких просить позовні вимоги задовольнити повністю. Додаткові пояснення обґрунтовані тим, житлова комісія під час розгляду питання не провела оцінку чи є позивач і члени сім`ї станом на 12.07.2024 такими, що потребують поліпшення житлових умов, а цей критерій і є єдиним який визначає право, суб`єктність на вирішення житлового питання (перебування на житловому обліку). На засіданні житлової комісії оголошено (в протоколі зафіксовано) інформацію, яка не відповідає наявній в житловій справі, і реально склалась на 12.07.2023: - застосовано норму забезпеченості житловою площею, яка діяла до 13.03.2017 при оцінці забезпеченості житлом позивача і членів сім`ї, при цьому склад сім`ї вказаний в кількості 4 особи, тобто сина ОСОБА_4 2019 р.н. з обрахунку виключено; - про безпідставність рішення житлової комісії від 11.1.2019 щодо визнання права новонародженої дитини, сина ОСОБА_4 2019 р.н. на житло; - про зарахування 11.11.2019р. позивача зі складом сім`ї 4 особи на квартирний облік у м.Львові. Житлова комісія не застосувала жодну з умов для зняття з житлового обліку викладених в статті 40 Житлового кодексу України, у протоколі №7 від 12.07.2023. Рішення житловою комісією приймається безпосередньо під час засідання на підставі оцінки оголошеної інформації її членам, та відповідного голосування. Позиція позивача з житлового питання оголошена не була.

16.08.2024 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення на позовну заяву, у яких проти задоволення позовних вимог заперечив повністю. Додаткові пояснення обґрунтовані тим, що пунктом 3 розділу ІІ Організація роботи житлових комісій Інструкції №26 визначено, що основною формою роботи житлових комісій є засідання. Засідання правочинні, якщо на них присутні більше ніж 2/3 членів комісії. Рішення приймається більшістю голосів шляхом відкритого голосування. Якщо за результатами голосування голоси розділилися порівну, вирішальний голос має голова житлової комісії (за його відсутності - заступник голови житлової комісії). Пунктом 5 розділу ІІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затверджена наказом МВС України від 18.01.2021 №26 визначено, що житлова комісія органу Держприкордонслужби (об`єднана житлова комісія) приймає рішення зокрема, щодо: включення військовослужбовців та членів їх сімей до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою жилою площею) і виключення їх з таких списків. Пунктом 8 цього ж розділу встановлено, що військовослужбовці та члени їх сімей, а також представники громадських організацій на підставі мотивованого клопотання, за рішенням відповідної житлової комісії мають право бути присутніми на засіданні цієї житлової комісії. Робота житлових комісій проводиться на засадах гласності та прозорості. Інформація про склад житлових комісій, графік та результати їх роботи розміщуються в загальнодоступному місці в органах, регіональних управліннях, Адміністрації Держприкордонслужби з урахуванням вимог законодавства щодо захисту персональних даних. Голова житлової комісії, заступник голови житлової комісії, секретар житлової комісії та інші члени комісії зобов`язані під час здійснення своїх повноважень додержуватися вимог Конституції та законів України. Таким чином, вказаним нормативним актом, який регулює спірні правовідносини, житловій комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 надано повноваження щодо прийняття рішень про зарахування військовослужбовців та членів їх сімей на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання і зняття їх з такого обліку. Законні та нормативно-правові акти зобов`язують суб`єкта владних повноважень в імперативному порядку лише повідомляти в 15-денний термін при виключення зі списків осіб, що потребують забезпечення приміщеннями для постійного проживання.

11.11.2024 до суду від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, надійшли пояснення на позовну заяву. Пояснення обґрунтовані тим, що як вбачається з рішення об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.07.2023 протокол №7, не було скасовано рішення Львівської загальногарнізонної житлової комісії від 11.11.2019 про включення до складу сім`ї сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 та врахування при розподілі житла наявність багатодітної сім`ї, учасника бойових дій та ветерана військової служби. Ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2022 №2209 надано дозвіл на прийняття з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади квартиру № АДРЕСА_3 ; Ухвалою Львівської міської ради від 02.11.2023 №4000 прийнято з державної власності ( від адміністрації Державної прикордонної служби України) у власність Львівської міської територіальної громади квартиру № АДРЕСА_7 не зареєстрована за Державною прикордонною службою, відсутній акт передачі квартири, у зв`язку з чим відсутні підстави для реєстрації квартири за Львівською міською територіальною громадою. Враховуючи викладене, третя особа вважає, що сім`я позивача ОСОБА_1 є такою, що потребує поліпшення житлових умов і має право на одержання житла в межах встановленої норми жилої площі в м. Львові. Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни, забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами з радами профспілок. Відповідно до постанови Львівської обласної державної адміністрації і Об`єднання профспілок Львівщини від 13.03.2017 №1 середня норма забезпеченості житловою площею в м. Львові становить 10,7 кв.м. ОСОБА_1 з сім`єю 5 осіб займає житлову площу 34,7 кв.м.

Позивач у судовому засіданні позов підтримав. Просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, у судовому засіданні проти задоволення позову заперечили. Просили суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Львівська міська рада подала до суду заяву про розгляд справи без участі представника.

ІІ. Рух справи

Ухвалою від 20.11.2023 суддя залишив позовну заяву без руху.

Ухвалою від 12.12.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі.

Ухвалою від 08.05.2024 суд призначив справу до розгляду у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою від 31.05.2024 суд вирішив розглядати справу у режимі відеоконференції.

Ухвалою від 10.06.2024 суд залучив до участі у розгляді справи третіх осіб.

Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.

ІІІ. Фактичні обставини справи

ОСОБА_1 проходив військову службу за контрактом у ІНФОРМАЦІЯ_1 та звільнений з військової служби наказом Голови Державної прикордонної служби України від 27.07.2015 № 687-ОС, за підпунктом «г» пункту 1 частини 8 статті 26 закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». Наказом Начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 (1 категорії) Державної прикордонної служби України від 07.08.2015 №325-ОС позивача виключено зі списків особового складу та усіх видів забезпечення. Календарна вислуга років 22 роки 10 місяців 13 днів, загальна 30 років 04 місяці 20 днів.

Позивач проживає разом із своєю сім`єю з 5-ти осіб (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н. дитина-інвалід, донька ОСОБА_3 2013 р.н., син ОСОБА_4 2019 р.н.) у трьохкімнатній квартирі житловою площею 34,7 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 .

На квартирний облік у м. Львові ОСОБА_1 із складом сім`ї три особи (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н.) зараховані 26.04.2011 на підставі рішення спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол № 4.

19.04.2012 позивач отримав ордер № 000398 серія С-О на службове жиле приміщення з трьох кімнат, житловою площею 34,7 кв.м., за адресою: АДРЕСА_4 на склад сім`ї три особи (позивач, дружина - ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н.).

05.03.2013 на рапорт позивача від 12.02.2013 Вх. №406 рішенням спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол № 2 внесено зміни до облікової житлової справи позивача в зв`язку із народженням другої дитини (донька ОСОБА_3 2013 р.н.).

25.04.2013 на рапорт позивача від 23.04.2013 Вх. №790 рішенням спільного засідання командування та житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , протокол № 3 позивача зараховано до списку осіб, що потребують отримання житла у першочерговому порядку у відповідності до лікарського висновку (дитина-інвалід до 18 років).

07.08.2015 позивача виключено зі списків особового складу та усіх видів забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_4 у зв`язку зі звільненням з військової служби.

На житловій черзі позивач разом із складом сім`ї перебував відповідно до пункту 9 статті 12 Закону України від 30.12.2011 № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», яким визначено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, та пункту 3.12. чинної до 02.04.2021 Інструкції про організацію забезпечення житловими приміщеннями в Державній прикордонній службі України, затвердженої наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 20.12.2007 № 1040, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.01.2008 за № 16/14707, що військовослужбовці, які перебувають на обліку, при звільненні з військової служби в запас залишаються на обліку в органі Державної прикордонної служби до одержання житла з державного житлового фонду та користуються правом позачергового одержання житла.

17.03.2016 на підставі заяви позивача Західне регіональне управління Держприкордонслужби України від 09.09.2015 № K-63 щодо зняття статусу «службова з квартири АДРЕСА_3 та надання її для постійного проживання, наказом № 133 Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради квартиру АДРЕСА_3 а вилучено з обліку службових квартир, визнано позивача основним квартиронаймачем та змінено договір найму. Дії, спрямовані на передачу права власності на квартиру позивачу не вчинені, квартира до теперішнього часу перебуває у фактичній власності Держприкордонслужби України. Відповідно, позивач залишався на житловому обліку у Західному регіональному управлінні Держприкордонслужби України зі складом сім`ї чотири особи (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н.).

11.11.2019 на підставі заяви позивача від 28.10.2019 № К-164 рішенням Львівської загальногарнізонної житлової комісії Західного регіонального Держприкордонслужби України, протокол № 7 внесено зміни до житлової справи позивача в зв`язку із народженням третьої дитини (син ОСОБА_4 2019 р.н.). У зв`язку із перебуванням позивача у списку осіб, що потребують отримання житла у першочерговому порядку, визначено врахувати при розподілі житла наявність пільги багатодітної сім`ї, учасника бойових дій та ветерана військової служби.

12.07.2023 рішенням Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 , протокол № 7, виключено зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень позивача військовослужбовця запасу (в/ч НОМЕР_1 ) у загальному порядку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій та багатодітна сім`я зі складом сім`ї 5 осіб (позивач, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н., син ОСОБА_4 2019 р.н.).

04.08.2023 позивач звернувся до відповідача з листом № ЗПІ-18 про порушення прав, та керуючись п.8, ч.2 п.9, розділу ІІ «Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями» затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 18.01.2021 № 26, просив переглянути рішення житлової комісії у присутності позивача, або із залученням його в дистанційному режимі, до вирішення питання по суті, рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 від 12.07.2023 вважати таким що не набрало чинності.

Листом від 07.08.2023 Вих. № 702.1/ЗПІ-18-21 відповідач надав відмову, мотивуючи тим, що прийняте рішення у відсутності позивача на засіданні Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 не є підставою для його перегляду, а підстав вважати, що рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 № 7 від 12.07.2023 не набрало чинності немає, оскільки протокол підписаний членами комісії та затверджений начальником Західного регіонального управління 12.07.2023.

Вважаючи рішення відповідача Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене протоколом засідання Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.07.2023 № 7, в частині виключення зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень: військовослужбовця запасу ОСОБА_1 протиправним, а також вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо непередачі права власності на відомче майно, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

IV. Позиція суду

Вирішуючи спір по суті, суд керувався такими мотивами.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011-ХІІ) відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, с оціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом (стаття 1 Закону № 2011-ХІІ).

Згідно із статтею 1-2 Закону № 2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Пунктом 1 статті 12 Закону № 2011-ХІІ визначено, що держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті (абзац четвертий пункту 1 статті 12 Закону № 2011-ХІІ).

Абзацом першим пункту статті 12 Закону № 2011-ХІІ визначено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Військовослужбовці, які набули право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», залишаються на такому обліку та користуються правом позачергового одержання житла.

Отже, зазначеним законом держава взяла на себе обов`язок один раз протягом усього часу проходження військової служби забезпечити військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених ЖК України, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України жилими приміщеннями для постійного проживання або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 згаданої статті.

Так, відповідно до частини першої статті 9 ЖК України громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Згідно з статтями 9, 43 ЖК України громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік.

Згідно із статтями 48, 49 ЖК України жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі, але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України. При цьому враховується жила площа у жилому будинку (квартирі), що перебуває у приватній власності громадян, якщо ними не використані житлові чеки. Понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів.

Відповідно до статті 12 Закону № 2011-ХІІ Кабінет Міністрів України постановою від 03.08.2006 № 1081 «Про затвердження Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями» затвердив Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (далі - Порядок № 1081), який визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, розвідувальних органів, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.

Згідно з пунктом 3 Порядку №1081 військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Житлові приміщення надаються військовослужбовцям у межах норм, встановлених законодавством.

З метою вдосконалення забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18.01.2021 № 26 «Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями» затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Інструкція № 26), яка визначає механізм забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) Державної прикордонної служби України (далі - Держприкордонслужба), а також осіб, звільнених у запас або відставку, що після звільнення продовжують перебувати на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, в органах Держприкордонслужби (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), пропали безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання (далі - члени їх сімей).

Відповідно до пункту 2 розділу I «Загальні положення» Інструкції №26 військовослужбовці та члени їх сімей забезпечуються жилими приміщеннями для постійного проживання від Держприкордонслужби один раз протягом усього часу проходження військової служби шляхом: надання новозбудованого, вивільненого або придбаного житла; надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення; виключення житла, в якому проживають військовослужбовці та члени їх сімей, із числа службового.

Члени сім`ї військовослужбовця, які внесені в його особову і облікову справи у встановленому законодавством порядку, проживають та зареєстровані разом з ним, мають право на забезпечення житлом разом з військовослужбовцем.

Військовослужбовці та члени їх сімей, які проживають разом з ними (крім осіб, звільнених у запас або відставку, та членів їх сімей, а також військовослужбовців, які не здали житло за попередніми місцями служби), забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства (пункт 3 розділу I «Загальні положення» Інструкції №26).

Пунктом 4 розділу I «Загальні положення» Інструкції №26 визначено, що військовослужбовцям, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Жилі приміщення для постійного проживання або грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються військовослужбовцям та членам їх сімей один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними та членами їх сімей не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

До отримання жилого приміщення для постійного проживання або грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення такі військовослужбовці забезпечуються службовим житлом у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до пункту 1 розділу V «Облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання» Інструкції №26 на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, зараховуються військовослужбовці, які не забезпечувалися постійним житлом згідно з встановленими законодавством нормами протягом усього часу проходження військової служби і мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та члени їх сімей.

Військовослужбовці, звільнені в запас (відставку), які набули право на отримання житла для постійного проживання та залишилися проживати в наданих їм службових жилих приміщеннях або потребують відселення із закритих військових містечок, мають право на зарахування на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, в органі Держприкордонслужби, рішенням керівника якого надавалося таке житло (або в якому житло перебуває на обліку).

Військовослужбовець, який забезпечений жилою площею в межах норми для відповідного населеного пункту, та члени його сім`ї не мають права на забезпечення житлом від Держприкордонслужби.

Відповідно до пункту 7 розділу V «Облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання» Інструкції № 26 на облік не беруться військовослужбовці та члени їх сімей, які:

забезпечувалися під час проходження військової служби жилою площею для постійного проживання згідно з встановленими законодавством нормами; мають у власності жилу площу, що відповідає нормам та вимогам законодавства для забезпечення громадян житлом у населеному пункті за місцем проходження військової служби та/або безпосередньо поблизу місця проходження військової служби (у прилеглому населеному пункті), що дає змогу щодня своєчасно прибувати до місця проходження військової служби; в інших випадках, передбачених законодавством.

Згідно із пунктом 8 розділу V «Облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання» Інструкції №26 рішення житлової комісії (об`єднаної житлової комісії) затверджує керівник органу Держприкордонслужби, наказом якого утворена ця комісія. У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, а також підстави включення до списків осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання в першочерговому або позачерговому порядку.

Рішення про зарахування на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання керівників органів Держприкордонслужби та членів їх сімей приймає житлова комісія Адміністрації Держприкордонслужби.

Відповідно до пункту 1 розділу VI «Надання жилих приміщень для постійного проживання» Інструкції № 26 особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, забезпечуються жилими приміщеннями по черзі, що визначається часом зарахування на облік (у загальному, першочерговому або позачерговому порядку), за рішенням житлової комісії (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується керівником органу Держприкордонслужби, відповідно до наказу якого створена ця комісія. У рішенні житлової комісії зазначаються підстави для надання жилого приміщення, жила площа та склад сім`ї, на який воно надається, також зазначається номер у черзі.

Жилі приміщення, які надаються військовослужбовцям для постійного проживання, повинні відповідати установленим санітарним і технічним вимогам.

Жилі приміщення надаються військовослужбовцям та членам їх сімей не менше рівня середньої забезпеченості громадян жилою площею в цьому населеному пункті, визначеному у встановленому законодавством порядку, але не більше 13,65 квадратного метра жилої площі на одну особу за умови, що вони не використали право на безоплатну приватизацію житла.

Якщо військовослужбовець або члени його сім`ї використали право на безоплатну приватизацію житла не в повному обсязі, під час надання житла враховується жила площа, яка була ними приватизована (пункт 2 розділу VI Інструкції №26).

Згідно з пунктом 3 розділу VI «Надання жилих приміщень для постійного проживання» Інструкції №26 для прийняття рішення про надання жилих приміщень для постійного проживання житлова комісія органу Держприкордонслужби (об`єднана житлова комісія) розглядає документи облікових справ військовослужбовців.

Після розгляду документів облікової справи житлова комісія (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про надання жилого приміщення для постійного проживання.

Рішення житлової комісії Адміністрації Держприкордонслужби оформлюється протоколом та затверджується Головою Держприкордонслужби.

Відповідно до пункту 9 розділу VI «Надання жилих приміщень для постійного проживання» Інструкції № 26 військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше та перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, мають право на забезпечення постійним житлом шляхом виключення житла, у якому вони проживають, з числа службового в порядку черговості, у спосіб, визначений пунктами 3- 6 цього розділу.

Тож, за загальним правилом забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться один раз протягом усього часу проходження військової служби шляхом надання житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 статті 12 Закону № 2011-ХІІ.

При цьому, на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання беруться військовослужбовці, які не забезпечувалися постійним житлом згідно з встановленими законодавством нормами протягом усього часу проходження військової служби і мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та члени їх сімей, а також військовослужбовці звільнені в запас (відставку), які набули право на отримання житла для постійного проживання та залишилися проживати в наданих їм службових жилих приміщеннях.

Тож, право для взяття на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання законодавець пов`язує із незабезпеченням постійним житлом згідно з встановленими законодавством нормами протягом усього часу проходження військової служби.

Суд у контексті реалізації права на забезпечення житлом військовослужбовця враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 01.08.2024 у справі №380/2075/23.

Суд встановив, що на підставі наказу директора Департаменту житлового господарства м.Львова №122 від 26.03.2012 позивачу виданий службовий ордер на трьохкімнатну квартиру АДРЕСА_3 на склад сім`ї три особи (він, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н.).

Рапортом №2123 від 14.11.2014 позивач порушив клопотання про зняття статусу «СЛУЖБОВА» із трьохкімнатної квартири АДРЕСА_3 та надання йому зі складом сім`ї 4 особи (він, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н.) цієї квартири для постійного проживання.

Адміністрація Державної прикордонної служби України 22.12.2015 погодила список розподілу «ПОСТІЙНОЇ» житлової площі по ІНФОРМАЦІЯ_8 (будинку АДРЕСА_5 ) полковнику ОСОБА_1 зі складом сім`ї 4 особи (він, дружина ОСОБА_2 , син Нестор 2007 р.н., донька ОСОБА_3 2013 р.н.).

В подальшому, ОСОБА_1 заявами на ім`я директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради п. В.Пушкарьова від 02.02.2016, дав згоду на отримання для постійного проживання трьохкімнатної квартири АДРЕСА_6 (на склад сім`ї чотири особи) по нормі 8,2 м.кв.

Відповідно до Наказу Департаменту житлового господарства та інфраструктури від 17.03.2016 №133 вилучено з обліку службових квартир, трьохкімнатну квартиру АДРЕСА_6 та визнано позивача основним квартиронаймачем.

Суд звертає увагу на те, що станом на момент звернення до суду згаданий наказ є чинним.

Отже, суд констатує, що позивачу та його сім`ї надано у постійне користування квартиру в будинку АДРЕСА_5 .

З врахуванням викладеного, суд висновує, що позивач станом на момент звернення до суду вважається таким, що забезпечений житлом у розумінні Закону України "Про соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей", оскільки отримав житло для постійного проживання.

Щодо підстав для зняття позивача з обліку потребуючих поліпшення житлових умов, суд зазначає таке.

Вичерпний перелік підстав для зняття громадян з обліку потребуючих поліпшення житлових умов, визначений частиною другою статті 40 ЖК України.

Так, громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:

1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;

1-1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;

3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України;

4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців;

5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.

Як вбачається з оскарженого рішення позивача та членів його сім`ї знято відповідачем з обліку відповідно до пункту 5 частини другої статті 40 ЖК України.

Суд звертає увагу на те, що оскарженим рішенням відповідач не скасував рішення Львівської загальногарнізонної житлової комісії від 11.11.2019 про включення до складу сім`ї сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 та врахування при розподілі житла наявність багатодітної сім`ї, учасника бойових дій та ветерана військової служби, а тому останнє рішення є чинним та створює відповідні правові наслідки як для позивача та його сім`ї, так і для відповідача.

Оцінюючи правомірність зняття позивача та членів його сім`ї з відповідного обліку, суд висновує, що відповідач не мав підстав для прийняття такого рішення відповідно до пункту 5 частини другої статті 40 ЖК України.

Щодо порушення права позивача на участь у засіданні житлової комісії відповідача, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 28 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 №470 зняття з квартирного обліку та виключення із списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих

приміщень, провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про взяття громадянина на облік (включення до вказаного списку). При розгляді цих питань на засідання відповідних органів запрошуються заінтересовані особи. Про зняття з обліку (виключення із списку) громадяни у 15-денний строк повідомляються у письмовій формі з указанням підстав зняття з обліку (виключення із списку).

Суд встановив, що позивачу скеровано повідомлення відповідача №702.-1/5816-23-Вих. від 05.07.2023 (поштове відправлення 7901707579970) щодо розгляду питання про зняття його та членів сім`ї з квартирного обліку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій.

Як вбачається з трекінгу поштових відправлень згадане повідомлення позивач отримав лише 17.07.2023, тобто після прийняття оскарженого рішення (12.07.2023).

Отже, позивач не був обізнаний про те, що відповідач розглядатиме питання про зняття його та членів сім`ї з квартирного обліку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень, як учасника бойових дій.

У зв`язку з цим, позивач не зміг реалізувати право на участь у засіданні житлової комісії відповідача, право на подання документів та пояснень, не була заслухана думка позивача щодо питань, які розглядались на засіданні.

Урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення відповідно до пункту 9 частини другої статті 2 КАС України є одним з критеріїв правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, які суд зобов`язаний перевірити під час розгляду справи.

Оцінивши в сукупності докази, суд висновує, що рішення відповідача в оскарженій частині, прийняте без достатніх правових підстав та з порушенням права позивача на участь у прийнятті такого рішення, що є підставою для визнання його протиправним та скасування.

З метою ефективного поновлення порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Об`єднану житлову комісію ІНФОРМАЦІЯ_1 поновити у списках осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання військовослужбовця запасу ОСОБА_1 у загальному порядку зі складом сім`ї 5 осіб ( ОСОБА_1 , дружина - ОСОБА_5 , син - Нестор 2007 р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) з 26.04.2011, та у списках осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень військовослужбовця запасу ОСОБА_1 відповідно до лікарського висновку (дитина-інвалід до 18 років) як багатодітна сім`я учасника бойових дій та ветерана військової служби зі складом сім`ї 5 осіб ( ОСОБА_1 , дружина - ОСОБА_5 , син - Нестор 2007 р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) з 07.06.2013.

Щодо позовних вимог визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непередачі права власності на житло та зобов`язати надати до Львівської міської ради документи на квартиру, суд зазначає таке.

Відповідно до ухвали Львівської міської ради № 4000 від 02.11.2023 Львівська міська рада, розглянувши звернення Адміністрації Державної прикордонної служби України від 03.08.2023 № 702/37417/23-Вих, керуючись Цивільним кодексом України, Законами України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", "Про місцеве самоврядування в Україні", беручи до уваги ухвали міської ради від 30.06.2022 № 2210 "Про надання згоди на прийняття з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади, зокрема, квартиру АДРЕСА_3 ", та від 30.06.2022 № 2209 "Про надання згоди на прийняття з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади, зокрема, квартири АДРЕСА_3 ", ухвалила: прийняти з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади від Адміністрації Державної прикордонної служби України, зокрема квартиру АДРЕСА_3 ; департаменту житлового забезпечити процедуру прийняття квартир згідно з пунктом 1 цієї ухвали у господарства та інфраструктури власність Львівської міської територіальної громади; Контроль за виконанням ухвали покласти на заступника міського голови з питань житлово-комунального господарства.

З листа Управління житлового господарства Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради № 4-2501-52861 від 27.09.2024, вбачається, що ухвалою Львівської міської ради від 02.11.2023 № 4000 прийнято з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади від Адміністрації Державної прикордонної служби України квартири № АДРЕСА_8 . Пунктом 2 вказаної ухвали передбачено: департаменту житлового господарства та інфраструктури забезпечити процедуру прийняття квартир згідно з п. 1 вказаної ухвали у власність Львівської міської територіальної громади.

Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" передбачено: передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, з дня державної реєстрації такого права.

Однак, до департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради (як це визначено ухвалою Львівської міської ради від 02.11.2023 №4000) не подано актів приймання-передачі зазначених квартир для реєстрації права комунальної власності.

Таким чином, Адміністрація Державної прикордонної служби України, у встановленому законодавством порядку, не завершено процедуру передачі квартир №№41,63,77 у власність Львівської міської територіальної громади.

Аналіз згаданих правових актів свідчить про те, що дії з передачі квартири АДРЕСА_3 з державної власності у власність Львівської міської територіальної громади повинні вчинятись Адміністрацією Державної прикордонної служби України, яка у свою чергу не є відповідачем у справі.

Суд в процесі розгляду справи не встановив порушень з боку відповідача в частині передачі згаданої квартири з державної власності у власність територіальної громади.

У зв`язку з цим, підстави для задоволення позовних вимог у такій частині відсутні.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково.

V. Судові витрати

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245 КАС України, суд

в и р і ш и в:

позов ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Львівська міська рада до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Адміністрації Державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене протоколом засідання Об`єднаної житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.07.2023 № 7, в частині виключення зі списків осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень: військовослужбовця запасу ОСОБА_1 (в/ч НОМЕР_1 ) у загальному порядку та зі списків осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень як учасника бойових дій та багатодітна сім`я зі складом сім`ї 5 осіб ( ОСОБА_1 ,, дружина - ОСОБА_5 , син - Нестор 2007 р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.).

Зобов`язати Об`єднану житлову комісію ІНФОРМАЦІЯ_1 поновити у списках осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення житлом для постійного проживання військовослужбовця запасу ОСОБА_1 у загальному порядку зі складом сім`ї 5 осіб ( ОСОБА_1 , дружина - ОСОБА_5 , син - Нестор 2007р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) з 26.04.2011, та у списках осіб, які мають право на першочергове отримання житлових приміщень військовослужбовця запасу ОСОБА_1 відповідно до лікарського висновку (дитина-інвалід до 18 років) як багатодітна сім`я учасника бойових дій та ветерана військової служби зі складом сім`ї 5 осіб ( ОСОБА_1 , дружина - ОСОБА_5 , син - ОСОБА_6 2007 р.н., донька - ОСОБА_3 2013 р.н., син - ОСОБА_4 2019 р.н.) з 07.06.2013.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити повністю.

Судові витрати між сторонами не розподіляються.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Повне рішення суду складене 25 листопада 2024 року.

Суддя Гулик Андрій Григорович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123340396
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —380/26579/23

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні