РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
27 листопада 2024 року м. Рівне№460/610/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Гудими Н.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівотекс" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівотекс» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення №0096610408 від 28.11.2023 про застосування штрафу за затримку реєстрації податкових накладних в сумі 35042,16 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами камеральної перевірки товариства, податковим органом встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим до позивача застосовано штраф на загальну суму 35042,16 грн. Представник позивача стверджує, що спірні податкові накладні були надіслані вчасно протягом останнього операційного дня і вини позивача в тому, що вони були зареєстровані несвоєчасно немає. З огляду на наведене, вважає спірне податкове повідомлення-рішення штрафу протиправним, отже таким, що підлягає скасуванню, а тому просив позов задовольнити.
Ухвалою суду від 18.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву.
Відповідач ухвалу про відкриття провадження у справі отримав через підсистему Електронний суд.
У встановлений судом строк відзиву на позов не подав. Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив таке.
31.10.2023 посадовою особою ГУ ДПС у Рівненській області проведено камеральну перевірку з реєстрації ТОВ «Рівотекс» податкових та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт №9462/Ж5/17-00-04-08-09/41983404.
У висновках акту перевірки зафіксовано порушення ТОВ «Рівотекс» граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідальність, за яке передбачена п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України на загальну суму 35042,16 грн, а саме:
ПН №21 від 18.10.2022 - дата реєстрації 16.11.2022 42780,10 грн (1 день),
ПН №20 від 18.10.2022 - дата реєстрації 16.11.2022 36540,68 грн (1 день),
ПН №18 від 17.10.2022 - дата реєстрації 16.11.2022 57763,58 грн (1 день),
ПН №1 від 02.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 - 14265 грн (1 день),
ПН №2 від 03.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 - 27958 грн (1 день),
ПН №3 від 04.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 11413 грн (1 день),
ПН №4 від 05.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 11498,50 грн (1 день),
ПН №5 від 06.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 916,67 грн (1 день),
ПН №6 від 07.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 3372,33 грн (1 день),
ПН №7 від 09.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 7801,67 грн (1 день),
ПН №8 від 10.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 17534,17 грн (1 день),
ПН №9 від 11.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 7682,50 грн (1 день),
ПН №10 від 12.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 22029,17 грн (1 день),
ПН №11 від 13.01.2023 - дата реєстрації 01.02.2023 88865,83 грн (1 день),
28.11.2023 на підставі висновків акту перевірки ГУ ДПС в Рівненській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0096610408, яким до ТОВ «Рівотекс» застосовано штраф у загальній сумі 35042,16 грн.
Вважаючи протиправним вказане податкове повідомлення-рішення, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ПК України).
Відповідно п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пп. а, б п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).
Відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів, 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів, 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів, 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
Пунктами 2, 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку №1246 встановлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).
Згідно з п.14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Відповідно до п.15 Порядку №1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
З системного аналізу вказаних норм ПК України та Порядку №1246, суд дійшов висновку, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається в автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.
Натомість, контролюючий орган зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій:
- про прийняття податкової накладної;
- про її неприйняття із зазначенням відповідних причин;
- про зупинення реєстрації податкової накладної.
Крім цього, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
У постановах від 03.05.2023 у справі №580/1728/20, від 13.03.2023 у справі №820/571/17, від 08.12.2022 у справі №340/2210/19, від 03.04.2020 у справі №160/5380/19 Верховний Суд вказав, що у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДФС, та/або безпосередніх дій працівників ДФС, на яку (які) платник податку не має впливу.
У цьому контексті встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Судом встановлено, що ТОВ «Рівотекс» виписано та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №21 від 18.10.2022, №20 від 18.10.2022, №18 від 17.10.2022, №1 від 02.01.2023, №2 від 03.01.2023, №3 від 04.01.2023, №4 від 05.01.2023, №5 від 06.01.2023, №6 від 07.01.2023, №7 від 09.01.2023, №8 від 10.01.2023, №9 від 11.01.2023, №10 від 12.01.2023, №11 від 13.01.2023.
Матеріали справи, а саме: витяги з сервісу електронного документообігу позивача, свідчать, що:
- податкова накладна №18 від 17.10.2022 підписана 15.11.2022 о 17:29 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 15.11.2022, 17:29 год.;
- податкова накладна №20 від 18.10.2022 підписана 15.11.2022 о 17:31 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 15.11.2022, 17:31 год.;
- податкова накладна №21 від 18.10.2022 підписана 15.11.2022 о 17:32 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 15.11.2022, 17:33 год.;
- податкова накладна №1 від 02.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:38 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №2 від 03.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:38 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №3 від 04.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:39 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №4 від 05.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:41 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №5 від 06.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:41 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №6 від 07.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:42 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №7 від 09.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:42 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №8 від 10.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:43 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №9 від 11.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:44 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №10 від 12.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:38 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.;
- податкова накладна №11 від 13.01.2023 підписана 31.01.2023 о 18:49 год, її надіслано на реєстрацію в ЄРПН, статус «очікується доставка» 31.01.2023, 18:50 год.
При цьому, суд враховує позицію Верховного Суду, викладену, зокрема, у постанові від 22.11.2021 у справі №160/10558/19, про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми M.E.Doc є належним засобом доказування.
Таким чином, податкові накладні №21 від 18.10.2022, №20 від 18.10.2022, №18 від 17.10.2022 були надіслані ТОВ «Рівотекс» для реєстрації в ЄРПН 15.11.2022, а податкові накладні №1 від 02.01.2023, №2 від 03.01.2023, №3 від 04.01.2023, №4 від 05.01.2023, №5 від 06.01.2023, №6 від 07.01.2023, №7 від 09.01.2023, №8 від 10.01.2023, №9 від 11.01.2023, №10 від 12.01.2023, №11 від 13.01.2023 31.01.2023, тобто протягом операційного дня, граничного дня для їх подання на реєстрацію. Однак квитанції про їх прийняття надійшли позивачу лише 18.11.2022 та 15.02.2023 відповідно.
Водночас, відповідач не надав суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію вказаних податкових накладних, як не надав і доказів надіслання позивачу квитанцій про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації вказаних податкових накладних упродовж операційного дня, в якому такі накладні подавалися на реєстрацію.
Отже, порушення строків надсилання платнику податків квитанції про прийняття податкових накладних призвело до порушення строків реєстрації відповідних податкових накладних, оскільки станом на кінець операційного дня позивач не отримав інформації про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації накладних.
В свою чергу, пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд враховує, що згідно з пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції, чинній на час реєстрації спірних податкових накладних) тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Поряд з цим, положення вказаної норми поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.
Правове значення пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.
Разом із тим, правовий припис пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.
Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.
Виходячи зі співвідношення предметів регулювання пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, норм ст.201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку №1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку №1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Більше того, у подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Висновки аналогічного змісту викладені у постанові Верховного Суду від 14.12.2023 у справі №260/5659/22.
Наведене в сукупності дає підстави для висновку, що ТОВ «Рівотекс», надіславши до ЄРПН:
1) 15.11.2022 - податкові накладні №21 від 18.10.2022, №20 від 18.10.2022, №18 від 17.10.2022 та
2) 31.01.2023 - податкові накладні №1 від 02.01.2023, №2 від 03.01.2023, №3 від 04.01.2023, №4 від 05.01.2023, №5 від 06.01.2023, №6 від 07.01.2023, №7 від 09.01.2023, №8 від 10.01.2023, №9 від 11.01.2023, №10 від 12.01.2023, №11 від 13.01.2023, своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації вищевказаних податкових накладних.
Зазначені податкові накладні були подані у межах операційного дня останнього дня граничного строку їх подання, визначеного статтею 201 ПК України, однак не були зареєстровані ДПС України того ж дня (а лише 18.11.2022 та 15.02.2023 відповідно).
Таким чином, в силу п. 201.10 ст.201 ПК України такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх надіслання. Будь-яких доказів зворотного відповідачем суду не надано, матеріали справи не містять та судом не встановлено.
Суд зауважує, що відповідно до п.109.1 ст.109.1 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У постанові від 02.02.2022 у справі №814/1098/16 Верховний Суд зазначив, що відповідно до пункту 109.1 ст.109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У визначенні податкового правопорушення законодавець прямо не зазначає про необхідність встановлення вини у діях платника податків. Разом з тим, відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 14.08.2018 у справі №803/1583/17, від 30.01.2018 у справі №815/2745/17, від 02.07.2019 у справі №2340/3802/18, від 20.08.2019 у справі №1640/3125/18, вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.
Верховний Суд у постанові від 14.02.2019 у справі №809/1040/17 дійшов висновку, що оскільки судами встановлено, що позивач не допустив протиправних дій, то навіть за умови відсутності у відповідача відомостей про дату виконання позивачем встановленого законом обов`язку з реєстрації податкової накладної, останній не підлягає притягненню до відповідальності. Також у цій справі суд звертав увагу на безпідставність доводів контролюючого органу про те, що платник повинен розрахувати всі ризики, пов`язані з роботою електронної системи та врахувати те, що відповідач повинен мати достатньо часу на проведення перевірки податкових накладних на відповідність, оскільки Порядком не встановлено будь-яких обмежень платнику у надсиланні податкових накладних для реєстрації в останній день 15-денного строку.
Суд звертає увагу, що законодавець передбачив можливість застосування до платника податків наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, встановлених статтею 120-1 ПК України, лише за наявності його вини. Натомість, не надіслання відповідачем квитанції, що свідчить про прийняття ПН/РК з невідомої та, відповідно, незалежної від позивача причини, свідчить про відсутність у даному випадку вини суб`єкта господарювання.
На переконання суду, зі свого боку позивачем були вчинені всі необхідні дії та вжито всіх можливих і необхідних заходів для проведення своєчасної реєстрації податкових накладних. Наведене виключає висновок відповідача про наявність у діях позивача, як платника податку, порушень діючого законодавства України щодо реєстрації податкових накладних.
Натомість, реєстрація ДПС України податкових накладних в ЄРПН 18.11.2022 та 15.02.2023 не може слугувати підставою для покладення на позивача відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Висновки аналогічного характеру викладені Верховним Судом у постановах від 28.12.2022 у справі № 200/4176/20-а та від 01.12.2022 у справі №640/18804/19.
Враховуючи те, що позивачем не було пропущено встановлений граничний строк реєстрації спірних податкових накладних, а отже були відсутні правові підстави для застосування до останнього штрафних санкцій, визначених п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи спірне податкове повідомлення-рішення №0096610408 від 28.11.2023, діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, визначені чинним законодавством. Таким чином, вказане податкове повідомлення-рішення не відповідає критеріям правомірності, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, є протиправним, а тому підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не виконав свого процесуального обов`язку щодо доказування правомірності прийнятого ним у спірних правовідносинах рішення: ні відзиву, ні будь-яких доказів на підтвердження протилежних, аніж встановлено судом фактів при розгляді цієї справи, не подав, а тому суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими і такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України сплачений судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Доказів понесення інших судових витрат учасниками справи не надано.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №0096610408 від 28.11.2023 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівотекс» штрафу за затримку реєстрації податкових накладних на загальну суму 35042,16 грн.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівотекс» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір у розмірі 3028 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 27 листопада 2024 року
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальнстю "Рівотекс" (вул. Костопільська, 26,с. Лісопіль,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35065, ЄДРПОУ/РНОКПП 41983404)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя Н.С. Гудима
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123341183 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.С. Гудима
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні