Рішення
від 20.11.2024 по справі 500/5017/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5017/24

20 листопада 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Щепанюк Ю.Ю.

представника відповідача Панкевич Г.М.

представника відповідача Рабченко Д.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12-15 липня 2024 року Головним управлінням Держпродспоживслужби у Тернопільській області (далі - «Держпродспоживслужба» «Відповідач») проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 «Позивач»), вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: АДРЕСА_1 ).

Підставою для проведення заходу зазначено розпорядчий документ № 321-п від 11.07.2024 року та посвідчення (направлення) від 11.07.2024 № 10.

За результатами проведеного позапланового заходу контролю було складено Акт № 05 від 15.07.2024 (далі по тексту - Акт перевірки), в якому зазначено про встановлення порушення абз. 1,7,9 ч.1 ст. 16 і абз. 1 і 7 ч.1 ст. 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».

Постановою № 03 від 19.07.2024 року (далі - Постанова) за, начебто, порушення абз. 1,7,9 ч.1 ст. 16 і абз. 1 і 7 ч.1 ст. 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», застосовано до ФОП ОСОБА_1 фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 30 000 грн. 00 коп.

Позивач вважає, що оскаржувана постанова є незаконною та необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 19.08.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 26.08.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

Відповідно до абзацу першого, сьомого та дев`ятого ч.І статті 16 Закону № 2899-IV забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у тому числі:

розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, крім одного плаката розміром не більше 40x30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них;

розміщення інформації щодо тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у місцях проведення розважальних заходів, у місцях роздрібної торгівлі, на автотранспортних засобах та обладнанні.

Під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу па здоров`я населення» згідно звернення споживача від 28.06.2024 вх.№К-2471 в магазині «SPAR» (у магазині де реалізовуються тютюнові вироби та пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння) ФОП Дворська ІО.А., що знаходиться за адресою: бульвар Т. Шевченка, 19 м. Тернопіль встановлено наступне:

1) розміщено інформацію (ціни та кольорові елементи) на жовтому фоні (72,00 грн., 74,00 грн., 78,00 грн., 89,00 грн.) про тютюнові вироби («ТМ Compliment», «STRONG»), у місці у якому такі вироби реалізовуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання з використанням графічних зображень та кольорових елементів відмінних від кольору торговельного обладнання;

2) розміщено інформацію про тютюнові вироби (ціна 85 гри. та кольорові елементи)із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT» які розміщені на фоновій вставці, що підсвічується (рожевого, блакитного та фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору);

3) розміщено інформацію (ціна 100грн.) та кольорові елементи із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT» які розміщені на фоновій вставці ( фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини ( чорного кольору);

4) розміщено на елементі обладнання (прилавку сірого кольору біля каси), яка використовується як монетниця прозорий бокс з кольоровою фоновою вставкою (червоного кольору), в які вміщено дві пачки сигарет з фільтром ТМ «LUCKY STRIKE».

Таким розміщенням тютюнових виробів (у місці де реалізовуються такі товари) позивач привертає увагу та стимулює до придбання тютюнових виробів засобами рекламного характеру, за допомогою викладки та відокремлення зразків товарів на окремих конструкціях, що доповнені графічними зображеннями, малюнками, кольоровими елементами, фоновими вставками що відмінні від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини. Крім того окремі рекламні засоби доповнені світлодіодною технікою (підсвічуються), що підсилює рекламу та стимулює до придбання.

Використовуючи такі засоби і технології, суб`єкт господарювання має за ідею привернути увагу відвідувачів до тютюнових виробів торгових марок: «Compliment», «STRONG», «KENT», «LUCKY STRIKE», мстою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої є опосередковуване стимулювання продажу виокремлених тютюнових виробів ТМ «Compliment», «STRONG» «KENT» «LUCKY STRIKE», у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини та збільшити продаж товару шляхом маніпулятивних дій, що впливають на споживачів.

Згідно ст.1 ЗУ №2899 реклама і стимулювання продажу тютюну - будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою, результатом або ймовірним результатом яких прямо чи опосередковано є стимулювання продажу тютюнових виробів або вживання тютюну.

Відповідно до абз1,7,9 ст. 16 Закону № 2899-IV заборонена будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, у тому числі розміщення інформації про тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів.

Згідно з ст. 1 Закону України «Про інформацію» інформація - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.

Згідно з ст. 1 Закону № 2899-IV реклама і стимулювання продажу тютюну - будь- який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою, результатом або ймовірним результатом яких прямо чи опосередковано є стимулювання продажу тютюнових виробів або вживання тютюну.

Виходячи з наведеного, ціна - є інформацією про тютюновий виріб. Ця інформація є комерційною.

Крім того, Позивач використовує гру кольорів - яскраві і насичені та доповнює підсвічуванням місця торгівлі на яких розміщено рекламований товар, а не дає перевагу чорно-білим гамам та виключно текстовій інформації, як диктує абзац 7 та 9 ч.І ст.16 Закону №2899-IV, - однин плакат розміром не більше 40x30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них. Тому, суб`єктом господарювання порушено абз.7,9 ч.І ст. 16 ЗУ № 2899.

Згідно з ст.16 № 2899-IV заборонена будь-яка комерційна інформаційна, окрім єдиного випадку - (абз.7 ч.І ст.16 Закону № 2899-IV) - це плакат 40*30 з зазначенням про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них.

Керуючись вимогами статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів» №310- XII (далі - Закон №310-ХІІ), споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Однак інформація до покупців тютюнових виробів повинна доводитися доступним способом, прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування (ч.2 ст. 15 Закону №310-ХІІ), а саме як диктує Закон № 2899-IV лише наявність плаката 30x40 з інформацією на плакаті розміром не більше 40x30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них.

Таке розміщення тютюнових виробів (які розміщені на фонових вставках (графічних зображеннях чи малюнках) підпадає під маніпулятивні рекламні засоби, веде до прихованого порушення, що не збігаються з актуально наявними бажаннями покупця. Згідно Закону № 2310-ХІІ: нечесна підприємницька практика - будь-яка підприємницька діяльність або бездіяльність, що суперечить правилам, торговим та іншим чесним звичаям та впливає або може вплинути на економічну поведінку споживача щодо продукції та може ввести в оману споживача за рахунок надмірного нахваляння. Таким чином тютюнові вироби одночасно рекламуються па спеціальних конструкціях-торговельних обладнаннях, як захід стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну.

Слід також зауважити, що з метою недопущення стимулювання продажу тютюнових виробів і вживання тютюну, що впливає на підсвідомість молодих людей, які є особливо вразливою групою споживачів, законодавцем чітко встановлено певні обмеження для певного виду товарів (алкогольних, тютюнових).

Така позиція також узгоджується з принципами реалізації статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну ратифікованої Законом № 3534-IV.

Основною функцією зазначеного оформлення торгової вітрини із інформацією про тютюнові вироби є стимулювання споживачів до здійснення покупки, нагадування про існування товару, надмірне нахваляння, привернення додаткової уваги до товару.

Більш того, дії суб`єктів господарювання при оформленні місць торгівлі елементами дизайну - підсвічування, декілька одиниць товару поряд, великі цінники чи великі пачки, розміщення пачки у спеціальній рамці або на дисплеї, демонстрування відеороликів чи інше, направлені па те щоб привертати увагу споживачів та спонукати їх до куріння та вживання тютюну. Результатом таких дій є виникнення інтересу до тютюнових виробів та тютюну як наслідок відбувається стимулювання продажу таких товарів, що заборонено ст. 16 Закону №2899-IV.

Аналогічне роз`яснення статей 16 та 16-1 Закону №2899-IV надано Міністерством Охорони здоров`я України листом від 18.10.2023р. №26-04/29769/2-23 щодо реклами стимулювання продажу тютюнових виробів знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Восьмою апеляційного адміністративного суду від 01 липня 2024 року №500/7850/23, від 08 липня 2024р. №140/33775/23 та від 19 липня 2024 року №140/1046/24.

Відтак, таке розміщення покликано привернути увагу, метою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої є опосередковане стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

На підставі викладено представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.

10.09.2024 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Ухвалою суду від 23.09.2024 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 17.10.2024 о 11:45 год.

Ухвалою суду від 17.10.2024 року відкладено розгляд справи на 12.11.2024 о 11:15 год.

Ухвалою суду від 12.11.2024, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 20.11.2024 о 10:00 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.

Представники відповідачів в судовому засіданні адміністративний позов не визнали з підстав, викладених у відзиві на позов, просили у його задоволенні відмовити повністю.

Представник позивача в судове засідання не прибув, подавши клопотання про розгляд справи без його участі.

Заслухавши сторін, дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

12-15 липня 2024 року Головним управлінням Держпродспоживслужби у Тернопільській області (далі - «Держпродспоживслужба»/«Відповідач») проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 /«Позивач»), вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: АДРЕСА_1 ).

Підставою для проведення заходу зазначено розпорядчий документ № 321-п від 11.07.2024 року та посвідчення (направлення) від 11.07.2024 № 10.

За результатом проведеного позапланового заходу контролю було складено Акт № 05 від 15.07.2024 (далі по тексту - Акт перевірки), в якому зазначено про встановлення порушення абз. 1,7,9 ч.1 ст. 16 і абз. 1 і 7 ч.1 ст. 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».

Постановою № 03 від 19.07.2024 року (далі - Постанова) за, начебто, порушення абз. 1,7,9 ч.1 ст. 16 і абз. 1 і 7 ч.1 ст. 16-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», застосовано до ФОП ОСОБА_1 фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 30 000 грн. 00 коп.

Як підставу для застосування санкції зазначено: «встановлено в приміщенні магазину «SPAR» (у місці де реалізуються тютюнові вироби та пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння) ФОП ОСОБА_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , встановлено наступні порушення:

1) розміщено інформацію (ціни та кольорові елементи) на жовтому фоні (72.00 грн, 74.00 грн., 78.00 грн., 89.00 грн.) про тютюнові вироби (ТМ «Compliment», TM «STRONG»), у місці, в якому такі товари реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання з використанням графічних зображень та кольорових елементів відмінних від кольору торгівельного обладнання;

2) розміщено інформацію про тютюнові вироби (85.00 грн. та кольорові елементи) із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT», які розміщені на фоновій вставці, що підсвічується (рожевого, блакитного та фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору);

3) розміщено інформацію (ціна 100 грн.) та кольорові елементи) із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT», які розміщені на фоновій вставці (фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору);

4) розміщено на елементі обладнання (прилавку сірого кольору біля каси), яка використовується як монетниця прозорий бокс з кольоровою фоновою вставкою (червоного кольору), в якій вміщено дві пачки сигарет з фільтром ТМ «LUCKY STRIKE». Слід зазначити, що інші тютюнові вироби, які представлені до продажу, розміщено до продажу окремо (на вітрині), де ці вироби реалізуються».

Чим порушено вимоги абзацу першого, сьомого та дев`ятого частини першої статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».

5) Також, розміщено інформацію про виробника пристрою для споживання тютюнових виробів без їх згоряння ТМ «GLO» (PRO SLIM, HYPER X2 AIR, HYPER X2) та розміщено пристрій для споживання тютюнових виробів без їх згоряння ТМ «GLO HYPER pro», який розміщений на фоновій вставці, що підсвічується (чорного та червоного кольору), із розміщенням на такій вставці знаків для товарів та послуг, під якими випускаються такі пристрої (ТМ «GLO» HYPER pro), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору). Чим порушено вимоги абзацу першого, сьомого частини першої статті 16 Закону України.

Не погодившись із протиправною постановою, позивач звернулася до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про захист прав споживачів» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів.

Згідно з статтею 7 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, у межах своєї компетенції:

реалізує відповідно до закону державну політику щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення;

здійснює державний контроль за додержанням законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення;

здійснює контроль за дотриманням показників вмісту шкідливих для здоров`я людини речовин і інгредієнтів у тютюнових виробах, які реалізуються на території України;

реалізує першочергові заходи щодо запобігання шкідливому впливу тютюнових виробів на стан здоров`я і життя людини;

проводить моніторинг ефективності заходів у сфері охорони здоров`я населення від шкідливих наслідків вживання тютюнових виробів, аналізує і прогнозує ситуацію із захворюваністю населення, що пов`язана з вживанням тютюнових виробів;

Відповідно до статті 19 Закону № 2899-1V державний контроль за дотриманням положень цього Закону здійснюють відповідні центральні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до статті 20 Закону № 2899-1V особи, винні у порушенні законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, несуть відповідальність згідно з законом.

Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2015 року №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворена Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, реорганізувавши шляхом перетворення Державну ветеринарну та фітосанітарну службу і приєднавши до Служби, що утворюється, Державну інспекцію з питань захисту прав споживачів і Державну санітарно-епідеміологічну службу та поклавши на Службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (крім функцій з реалізації державної політики у сфері племінної справи у тваринництві, у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), а також функції із здійснення державного контролю (нагляду) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснення державного нагляду (контролю) у сфері туризму та курортів.

Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області було утворене відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. №1092 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів», є територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисті споживачів та їй підпорядковане.

Головне управління діє на підставі Положення, яке затверджується Головою Держпродспоживслужби та затверджене наказом Держпродспоживслужби від 24 лютого 2020 року №163 (далі «Положення №163») (копія Положення розміщена на офіційному веб-сайті Головного ynpaBniniw(https://dpss-te.gov.ua/uploads/files/kadiy/polozhennya_2020.pdf)).

Відповідно до п.16 «Положення№163» Головне управління є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в установах казначейства України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Відповідно до «Положення №163» державний контроль за дотриманням законодавства про рекламу на території Тернопільської області здійснює Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області.

Відповідно до підпунктів 8, 13 пункту 4 «Положення №163» Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме:

здійснює контроль за дотриманням вимог Законів України «Про рекламу» та «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого виливу на здоров`я населення» в межах наданих повноважень;

вживає у межах повноважень, передбачених законом, заходів щодо усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності згідно із законом;

у межах повноважень, передбачених законом, складає протоколи та розглядає справи про порушення законодавства у відповідній сфері.

Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від 22.09.2005 року № 2899-IV.

Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» визначає основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров`я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров`ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання та базується на Конституції України і складається з Основ законодавства України про охорону здоров`я, цього Закону та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них. Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, то застосовуються правила міжнародного договору.

Відповідно до ст. 1 Закону «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення». Для цілей цього Закону наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

бездимний тютюновий виріб - тютюновий виріб, що не передбачає процесу згоряння, у тому числі жувальний тютюн, нюхальний тютюн та тютюн для перорального вживання;

введення в обіг тютюнового виробу - надання на ринку України тютюнових виробів незалежно від місця їх виробництва на платній або безоплатній основі;

викиди внаслідок вживання тютюнових виробів (далі - викиди) - речовини, що виділяються в атмосферне повітря під час вживання тютюнових виробів або супутніх продуктів за призначенням, у тому числі під час використання бездимних тютюнових виробів;

викликання залежності - фармакологічна здатність речовини викликати залежність, тобто стан, який впливає на здатність особи контролювати свою поведінку, як правило, шляхом створення відчуття винагороди, полегшення симптомів абстиненції або обох зазначених відчуттів;

громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під`їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги;

добавка - речовина інша, ніж тютюн, яка вводиться до складу тютюнового виробу, одиничної пачки або будь-якого зовнішнього упакування тютюнового виробу;

електронна сигарета - виріб, який може бути використаний для вдихання аерозолів (парів), що утворюються внаслідок нагрівання компонентами такого виробу рідин, що містять або не містять нікотин. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або багаторазовими;

жувальний тютюн - бездимний тютюновий виріб, призначений виключно для цілей жування;

замінники тютюну - засоби, які за впливом на здоров`я людини відповідають тютюну, але не містять тютюну;

заправний контейнер - ємність, що містить нікотиновмісну рідину (або рідину без нікотину), яку можна використовувати для заправлення електронної сигарети;

зовнішнє упакування - будь-яке упакування, в якому тютюнові вироби або супутні продукти введені в обіг, що включає одиничні пачки або сукупність одиничних пачок. Прозора обгортка не вважається зовнішнім упакуванням;

інгредієнт - тютюн, добавка, а також будь-яка речовина або елемент, присутній у готовому тютюновому виробі або супутньому продукті, включаючи папір, фільтр, чорнило, капсулу та клей;

комбіноване медичне попередження споживачів тютюнових виробів - медичне попередження, що складається з текстового попередження та ілюстрації відповідно до цього Закону;

куріння тютюнових виробів - дії, що призводять до згоряння тютюнових виробів, у результаті чого утворюється тютюновий дим, який виділяється в атмосферне повітря та вдихається особою, яка курить;

максимальний рівень викидів - максимальний вміст або викид, включаючи нульове значення, речовини у тютюновому виробі, що вимірюється в міліграмах;

медичне попередження споживачів тютюнових виробів - попередження споживачів тютюнових виробів про несприятливий вплив тютюнового виробу на здоров`я людини або інші небажані наслідки вживання тютюнових виробів, у тому числі текстові попередження, комбіновані медичні попередження, загальні попередження та інформаційні повідомлення, передбачені законодавством;

нікотин - нікотинові алкалоїди або інша хімічна речовина, включаючи будь-яку сіль або комплекс нікотину, що добувається з рослинної сировини (тютюну) або синтетичним способом;

новітній тютюновий виріб - тютюновий виріб, що не належить до жодної з таких категорій, як сигарети, тютюн для самокрутки, тютюн для люльки, тютюн для кальяну, сигари, сигарили, жувальний тютюн, нюхальний тютюн, тютюн для перорального вживання, та введений в обіг після 19 травня 2014 року;

нюхальний тютюн - бездимний тютюновий виріб, вживання якого здійснюється шляхом нюхання;

одинична пачка - найменше індивідуальне упакування тютюнового виробу або супутнього продукту, введеного в обіг;

предмети, пов`язані з вживанням тютюнових виробів, - портсигари, мундштуки, люльки, сигаретний папір, фільтри, обрізувач сигар, що використовуються для вживання тютюнових виробів, крім запальничок та сірників;

приміщення - будь-який простір, що мас дах та обмеоісений двома або більше стінами чи перегородками, незалежно від матеріалу, з якого створено дах, стіни або перегородки, та незалежно від того, чи є конструкція постійною або тимчасовою;

пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння - пристрої, які можуть бути використані для вдихання аерозолів (парів), що утворюються внаслідок нагрівання продуктів, які містять у своєму складі тютюн (продукти його переробки), без їх згоряння;

реклама і стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою, результатом або ймовірним результатом яких прямо чи опосередковано є стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, або вживання тютюну;

реклама і стимулювання продажу тютюну - будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою, результатом або ймовірним результатом яких прямо чи опосередковано є стимулювання продажу тютюнових виробів або вживання тютюну;

рідини, що використовуються в електронних сигаретах, - рідкі суміші хімічних речовин, що містять або не містять нікотин, які використовуються для створення аерозолів (парів) в електронних сигаретах та містяться, зокрема, у картриджах, заправних контейнерах та інших ємностях;

робоче місце - простір, відведений у будівлі чи споруді для перебування працівника під час здійснення ним трудової діяльності;

сигара - згортка тютюну, яка вживається через процес згоряння, готова для вживання, що містить:

зовнішню обгортку з природного тютюну;

наповнювач з обмолоченої суміші та зовнішню обгортку нормального кольору сигари з відновленого тютюну, яка повністю покриває виріб, у тому числі, за необхідності, фільтр, але для загострених сигар - не загострений кінець, вага якої, не включаючи фільтр чи мундштук, становить не менше 2,3 грама і не більше 10 грамів, а окружність щонайменше однієї третини довжини становить не менше 34 міліметри;

сигарета - паперовий циліндр з тютюном, який вживається через процес згоряння, готовий до вживання, який не є ані сигарою, ані сигарилою;

сигарила - тип малої сигари вагою до 3 грамів;

смако-ароматична добавка - добавка до тютюнового виробу, яка надає йому запаху та/або смаку;

смола - сирий безводний, безнікотиновий конденсат дил/у;

споживач тютюнового виробу - фізична особа, яка діє в цілях, не пов`язаних з її торговельною діяльністю, підприємницькою діяльністю, заняттям чи професією;

спонсорство пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - будь-який вид внеску в будь-яку подію, захід або окрему особу, метою, результатом або ймовірним результатом якого прямо чи опосередковано є стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, або вживання тютюну;

спонсорство тютюну - будь-який вид внеску в будь-яку подію, захід або окрему особу, метою, результатом або ймовірним результатом якого прямо чи опосередковано є стимулювання продажу, вживання тютюнових виробів або вживання тютюну;

токсичність - ступінь шкідливого впливу речовини на здоров`я людини, у тому числі наслідки, що виникають згодом, зазвичай через повторне чи постійне її вживання або вплив;

трав`яний виріб для куріння - виріб на основі рослинної сировини, трав або фруктів, що не містить тютюну, який можна вживати через процес згоряння;

тютюн - листя та інші натуральні оброблені або необроблені частини рослин тютюну, у тому числі розширений і відновлений тютюн;

тютюн для кальяну - тютюновий виріб, що може вживатися через кальян. Для цілей цього Закону тютюн для кальяну вважається тютюновим виробом для куріння. Якщо тютюн може бути використаний і для кальяну, і для самокрутки, він вважається тютюном для самокрутки;

тютюн для люльки - тютюн, що може вживатися через процес згоряння, призначений виключно для використання в люльц/;

тютюн для перорального вживання - всі тютюнові вироби для перорального вживання, крім тих, що призначені для вдихання або жування, вироблені повністю або частково з тютюну в формі порошку або частинок чи в будь-якій комбінації цих форм, зокрема у порціях саше або пористих пакетиках;

тютюн для самокруток - тютюн, що може використовуватися споживачами або в місці роздрібної торгівлі для виготовлення сигарет;

тютюновий аерозоль - викиди від нагрівання або тління тютюнових виробів;

тютюновий дим - продукти згоряння тютюнових виробів, що виділяються в атмосферне повітря;

тютюнові вироби - вироби, які можуть бути використані для вживання та до складу яких, навіть частково, входить тютюн, незалежно від того, чи є він генетично модифікований, чи ні;

тютюнові вироби для куріння - тютюнові вироби інші, ніж бездимні тютюнові вироби;

характерний смак і аромат електронної сигарети, заправного контейнеру, рідини, що використовується в електронних сигаретах, - чітко відчутний запах або смак, інший, ніж запах або смак тютюну, отриманий у результаті введення добавки або комбінації добавок, у тому числі, але не тільки, фруктів, прянощів, трав, спирту, цукерок, ментолу або ванілі, який є відчутним перед або під час використання електронної сигарети, заправного контейнера та рідини, що використовується в електронних сигаретах;

характерний смак і аромат тютюнового виробу - чітко відчутний запах або смак, інший, ніж запах або смак тютюну, отриманий у результаті введення добавки або комбінації добавок, у тому числі, але не тільки, фруктів, прянощів, трав, спирту, цукерок, ментолу або ванілі, який є відчутним перед вживанням тютюнового виробу або під час його вживання.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» основними завданнями є:

визначення правових і організаційних засад державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів серед дітей і молоді та зменшення вживання тютюнових виробів громадянами з мстою зниження ризику розвитку захворювань, втрати працездатності та їхньої передчасної смертності внаслідок куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання;

визначення повноважень Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення;

посилення державного контролю за безпечністю тютюнових виробів, що виробляються в Україні або ввозяться в Україну, та зменшення токсичності тютюнових виробів шляхом зниження вмісту нікотину, смоли, інших шкідливих для здоров`я людини речовин та Держпродспоживслужби в інгредієнтів тютюнових виробів, що входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння;

удосконалення профілактичних, просвітницьких заходів, спрямованих на попередження та зменшення куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання;

сприяння лікуванню залежності від тютюну (нікотинової залежності) осіб, які бажають позбутися шкідливої звички курити тютюнові вироби чи іншим способом їх вживати, та пропаганді здорового способу життя;

забезпечення захисту людини від шкідливого впливу тютюнового диму на робочих і в громадських місцях;

створення економічних, інших умов, що сприятимуть обмеженню куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання, охороні здоров`я населення, зниженню захворюваності та збільшенню тривалості життя людини;

забезпечення інформування населення про ризики та шкідливі наслідки для здоров`я людини куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання незалежно від віку людини і стану її здоров`я;

встановлення засад відповідальності за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» основними принципами державної політики щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення є:

законності;

комплексності правових, економічних, медичних та інших заходів, спрямованих на охорону здоров`я населення шляхом попередження та зменшення вживання тютюнових виробів;

поступовості та поетапності заходів, спрямованих на охорону здоров`я населення від впливу тютюнового диму, запобігання початку куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання, насамперед серед дітей та молоді, та зменшення вживання тютюнових виробів;

участі фізичних осіб, об`єднань громадян, діяльність яких не пов`язана з тютюновою промисловістю, у заходах щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення;

індивідуального підходу і доступності лікувально-профілактичних заходів для кожної особи, яка бажає позбутися шкідливої звички курити тютюнові вироби чи іншим способом їх вживати;

доступності інформації для населення про шкоду для здоров`я людини вживання тютюнових виробів, впливу тютюнового диму та перевагу здорового способу життя;

пріоритетності політики у сфері охорони здоров`я у порівнянні з фінансовими, податковими та корпоративними інтересами суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з тютюновою промисловістю.

Відповідно до ст. 5 Закону № 2899-IV Основними напрямами державної політики щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення є:

здійснення комплексу заходів для охорони здоров`я населення від шкідливого впливу тютюнового диму, попередження початку куріння тютюнових виробів, обмеження їх вживання, насамперед серед дітей та молоді;

покращання інформування населення про ризики і шкідливі наслідки для здоров`я людини куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання, а також шкідливого впливу тютюнового диму;

забезпечення доступності надання профілактичної, діагностичної та лікувальної допомоги, ефективного медикаментозного забезпечення всім особам, які курять тютюнові вироби чи іншим способом їх вживають і бажають позбутися цієї шкідливої звички, шляхом створення загальнодержавних програм щодо профілактики, діагностики та лікування залежності від тютюну (нікотинової залежності);

зміцнення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров`я для забезпечення реалізації комплексу заходів щодо відновлення та зміцнення здоров`я населення, пропаганди здорового способу життя;

удосконалення гігієнічної регламентації тютюнових виробів та методик визначення відповідності вмісту смоли та нікотину, інших шкідливих речовин, що містяться в тютюнових виробах та виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, встановленим законом показникам з урахуванням вимог міжнародного законодавства;

забезпечення дотримання суб`єктами господарювання відповідних норм і правил під час виробництва та реалізації тютюнових виробів;

розвиток наукових досліджень щодо попередження вживання тютюнових виробів та лікування залежності від тютюну (нікотинової залежності);

сприяння медіа у підтримці заходів впровадження державної політики у сфері боротьби з курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.

згідно абзацом 1,7, 9 ст. 16 Закону № 2899-IV забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у тому числі:

розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, крім одного плаката розміром не більше 40x30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них;

розміщення інформації щодо тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у місцях проведення розважальних заходів, у місцях роздрібної торгівлі, на автотранспортних засобах та обладнанні.

Відповідно до абз. 1,7 ст. 16-1 Закону № 2899-IV забороняються реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, у тому числі: розміщення інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у місцях, у яких такі пристрої реалізуються чи надаються споживачеві, з використанням графічних зображень чи малюнків (крім знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються такі пристрої), кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, а також розміщення поза межами місць реалізації пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння будь-якої інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Відповідно до ч.І ст. 22 Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 р. №270/96- ВР (далі - Закон №270/96-ВР.) забороняється будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, предметів, пов`язаних з їх вживанням, трав`яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для (ТВЕН) за допомогою підігрівана з електронним управлінням, торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов`язані з їх вживанням, трав`яні вироби для куріння, електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівана з електронним управлінням.

Відповідно до частини першої ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V):

державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

Відповідно до ст. 3 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами:

пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності;

підконтрольності і підзвітності органу державного нагляду (контролю) відповідним органам державної влади;

рівності прав і законних інтересів усіх суб`єктів господарювання;

гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання;

об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв;

здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом;

відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю);

неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання;

невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб`єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону;

відповідальності органу державного нагляду (контролю) та його посадових осіб за шкоду, заподіяну суб`єкту господарювання внаслідок порушення вимог законодавства, порушення прав та законних інтересів суб`єкта господарювання;

дотримання умов міжнародних договорів України;

незалежності органів державного нагляду (контролю) від політичних партій та будь- яких інших об`єднань громадян;

наявності одного органу державного нагляду (контролю) у складі центрального органу виконавчої влади.

презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю);

орієнтованості державного нагляду (контролю) па запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності;

недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб`єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій;

здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.

Відповідно до ч. 8, ст.4. Закону № 877-V органи державного нагляду (контролю) та суб`єкт господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехиіки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу.

Відповідно до частини 1 ст. 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом.

Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Відповідно до ч.1,2,6 ст.7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Відповідно до ч. 1, ст.8. Закону № 877-V.

1. Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право:

вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства;

вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю);

відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом;

надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків;

застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

2.3.У разі невиконання в добровільному порядку суб`єктами господарювання рішень (постанов) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, та його посадових осіб про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення примусове виконання таких рішень (постанов) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Фінансові санкції, передбачені частиною другою ст.20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» накладаються керівником, заступниками керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, а також іншими уповноваженими керівником посадовими особами цього органу після розгляду матеріалів, які засвідчують факт порушення.

Про вчинення правопорушення, зазначеного у частині другій вищезазначеній статті, уповноваженою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, складається акт, який разом з письмовим поясненням керівника відповідного суб`єкта господарювання та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати фінансові санкції.

Рішення про накладення фінансових санкцій приймається протягом 10 днів після отримання документів, зазначених у частині шостій цієї статті. Рішення про накладення фінансових санкцій оформляється постановою, що надсилається суб`єкту господарювання, на якого накладено фінансові санкції, та банківській установі, в якій відкрито поточний рахунок цієї юридичної особи.

Накладення фінансових санкцій не звільняє осіб, винних у порушенні Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від дисциплінарної, адміністративної, цивільно-правової або кримінальної відповідальності, встановленої законами України.

Як видно з матеріалів справи, під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення» згідно звернення споживача від 28.06.2024 вх.№К-2471 в магазині «SPAR» (у магазині де реалізовуються тютюнові вироби та пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння) ФОП ОСОБА_2 , що знаходиться за адресою: бульвар Т. Шевченка, 19 м. Тернопіль встановлено наступне:

1) розміщено інформацію (ціни та кольорові елементи) на жовтому фоні (72,00грн., 74,00 грн.,78,00 гри., 89,00грн.) про тютюнові вироби («ТМ Compliment», «STRONG»), у місці у якому такі вироби реалізовуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання з використанням графічних зображень та кольорових елементів відмінних від кольору торговельного обладнання;

2) розміщено інформацію про тютюнові вироби (ціна 85 грн. та кольорові елементи) із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT» які розміщені на фоновій вставці, що підсвічується (рожевого, блакитного та фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору);

3) розміщено інформацію (ціна 100грн.) та кольорові елементи із розміщенням тютюнових виробів ТМ «KENT» які розміщені на фоновій вставці (фіолетового кольору), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору);

4) розміщено на елементі обладнання (прилавку сірого кольору біля каси), яка використовується як монетниця прозорий бокс з кольоровою фоновою вставкою (червоного кольору) в які вміщено дві пачки сигарет з фільтром ТМ «LUCKY STRIKE».

Слід зазначити, що інші тютюнові вироби, які представлені до продажу, розміщені

окремо (на вітрині), де ці вироби реалізовуються.

Таким розміщенням тютюнових виробів (у місці де реалізовуються такі товари) позивач привертає увагу та стимулює до придбання тютюнових виробів засобами рекламного характеру, за допомогою викладки та відокремлення зразків товарів на окремих конструкціях, що доповнені графічними зображеннями, малюнками, кольоровими елементами, фоновими вставками що відмінні від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини. Крім того окремі рекламні засоби доповнені світлодіодною технікою (підсвічуються), що підсилює рекламу та стимулює до придбання.

Використовуючи такі засоби і технології, суб`єкт господарювання має за ідею привернути увагу відвідувачів до тютюнових виробів торгових марок: «Compliment», «STRONG», «KENT», «LUCKY STRIKE», метою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої є опосередковуване стимулювання продажу виокремлених тютюнових виробів ТМ «Compliment», «STRONG» «KENT» «LUCKY STRIKE», у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини та збільшити продаж товару шляхом маніпулятивних дій, що впливають на споживачів.

Також, розміщено інформацію про виробника пристрою для споживання тютюнових виробів без їх згоряння GLO (PRO SLIM, HYPER Х2 AIR, HYPER X2) та розміщено пристрій для споживання тютюнових виробів без їх згоряння ТМ «GLO Hyper pro» який розміщений на фоновій вставці, що підсвічується (чорного та червоного кольору), із розміщення на такій вставці знаків для товарів і послуг, під якими випускаються такі пристрої (GLO та HYPER pro), які є відмінними від кольору торгівельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору).

Таким розміщенням пристрою для споживання тютюнових виробів без їх згоряння ТМ «GLO Hyper pro» (у місці де реалізуються такі товари) суб`єкт господарювання привертає увагу та стимулює до придбання такого товару засобами рекламного характеру, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, що відмінні від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини (чорного кольору), чим порушено абз.7 ч.І ст. 16-1 ЗУ № 2899.

Таке розміщення, покликане привернути увагу, метою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої є опосередковане стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без згоряння.

Суд зазначає, що відповідно до абзацу першого та сьомого ч.І статті 16-1 Закону № 2899-IV забороняється реклама та стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, в тому числі:

розміщення інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у місцях, у яких такі пристрої реалізуються чи надаються споживачеві, з використанням графічних зображень чи малюнків (крім знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються такі пристрої), кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів, а також розміщення поза межами місць реалізації пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння будь-якої інформації про виробника пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та/або пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

З визначення Законом № 2899-IV терміну «реклама й стимулювання продажу тютюну» та ст.16 Закону № 2899-ІV, яка забороняє будь яку рекламу й стимулювання продажу тютюнових виробів випливає, що забороненим є: будь який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою чи результатом або ймовірним результатом якого є стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, прямо чи опосередковано.

Тому, таке розміщення в магазині пристроїв для споживання тютюнових виробів без згоряння на кольорових фонових підставках, покликано привернути увагу, метою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої с опосередковуване стимулювання продажу.

Чим було допущено порушення абзаців першого, сьомого частини першої статті 16 Закону № 2899-IV.

Під час проведення перевірки представник ФОП ОСОБА_1 - ОСОБА_3 надав пояснення, з яких випливає, що він не заперечує, що в його торговому залі здійснюється рекламування тютюнових виробів та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Службовими особами Управління захисту споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління за результатом проведеного заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) складено «АКТ №05 від 15.07.2024 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю ФОП ОСОБА_1 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення».

Акт представником суб`єкта господарювання ОСОБА_3 підписано та отримано копію 15.07.2024

За результатами проведеного заходу зі здійснення державного нагляду (контролю), начальником Головного управління була винесена Постанова № 03 про накладення стягнень, передбачених статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від 19.07.2024, про накладення на ФОП ОСОБА_1 штрафу у розмірі 30 000 грн. 00 коп. (тридцять тисяч гри.00 коп.).

Позивач стверджує, що Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області допустило істотні порушення при проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю), і взагалі позивач вважає що у Головного управління не було підстав на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Головне управління стверджує, що позаплановий заході державного нагляду (контролю) проведений згідно чинного законодавства, на підтвердження цього суд зазначає наступне:

Підставою для проведення позапланового заходу державного нагляду та (контролю) послугувало звернення споживача від 25.06.2024 вх. № К-2471, яке надіслане на адресу Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, так як скарга стосувалась порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: бульвар Т.Шевченка, 19 м. Тернопіль.

Вище зазначене звернення на реагування було направлено в Головне управління.

Також суд наголошує, що згідно із частиною першою статті 15 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання., повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Організація позапланових заходів державного нагляду (контролю) у галузі попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення в період воєнного стану здійснюється відповідно до вимог статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон про контроль). Керуючись вимогами Закону про контроль та постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», Міністерством охорони здоров`я України прийнято рішення у формі наказу від 17.03.2023 №522 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2023 року за№ 561/39617 (далі - Наказ). Наказом затверджено Перелік підстав для здійснення Держпродспоживслужбою позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення па період воєнного стану (далі - Перелік).

Відповідно до пункту 3 Переліку підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживания тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Згідно із пунктом 2 Пояснювальної записки до чинного Наказу заборона проведення окремих заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення може створювати негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини та забезпечення безпеки держави. З метою забезпечення попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей в умовах воєнного стану розроблено цей Наказ.

Міністерством охорони здоров`я України (МОЗ України) 17 березня 2023 року видано наказ №522, яким Держпродспоживслужбі України доручено забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану, а також затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення на період воєнного стану (Перелік).

Отже, Міністерством охорони здоров`я України надано Держпродспоживслужбі України повноваження на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з підстав, визначених Переліком.

Листом Держпродспоживслужби України від 27 червня 2024 року №15.1.3-6/13505 відповідачу надано погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині додержання ФОП ОСОБА_1 законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення за адресою: бульвар Т.Шевченка,19 м. Тернопіль Тернопільська область.

Відтак, твердження позивача стосовно відсутності погодження Міністерства охорони здоров`я України на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) не відповідає дійсності, адже наказ від 17 березня 2023 року №522 є рішенням/погодженням на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) виключно з підстав, визначених Переліком.

У пункті 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року №303 (Постанова №303) вказано припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».

Разом з тим, відповідно до пункту 2 Постанови №303 за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Таким чином, Постановою №303 дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. У даному випадку це Міністерство охорони здоров`я України, яке наказом від 17 березня 2023 року №522 надало Держпроспоживслужбі України повноваження на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з підстав, визначених Переліком. З огляду на зазначене, наказ МОЗ України №522 жодним чином не суперечить Постанові №303.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2024 року №140/1046/24, від 08.07.2024р. №140/33775/23.

Згідно ч.2 Закону №310-ХІІ інформація, передбачена частиною першою цієї статті, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), визначеним відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, або, прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.

Згідно з ст.3 Закону 2899-IV основними завданнями цього Закону є визначення правових і організаційних засад державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів серед дітей і молоді та зменшення вживання тютюнових виробів громадянами з мстою зниження ризику розвитку захворювань, втрати працездатності та їхньої передчасної смертності внаслідок куріння тютюнових виробів чи інших способів їх вживання.

Тому такі рекламні засоби є прямим стимулом для молоді придбати товар для подальшого споживання та, в такий спосіб, отримати загрозу здоров`ю, нехтуючи перевагами здорового способу життя.

Таке рекламування може підірвати авторитет, батьків, опікунів, піклувальників, інших законних представників дитини, педагогів та довіру до них дітей (ст. 20 Закону України «Про рекламу» №270/96-ВР), які піклуються про дітей, інформують про небезпеку та проводять просвітницькі заходи, з метою убезпечити їх від поганих звичок та захворювань. В такий спосіб суб`єкт господарювання має ідею збільшити аудиторію покупців та продаж продукції. Тому така реклама - це і є зухвала обіцянка спробувати щось інакше, модне і, при цьому, не задумуючись, що точно буде заподіяне зло і загроза здоров`ю саме від таких товарів.

Основною функцією зазначеного оформлення торгової вітрини із інформацією про пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння є стимулювання споживачів до здійснення покупки, нагадування про існування товару, привернення додаткової уваги до товару.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 липня 2024 року №500/7850/23 від 19 липня 2024 року №140/1046/24, від 08.07.2024р. №140/33775/23.

На підставі викладеного суд вважає, що таке розміщення покликано привернути увагу, метою чого є опосередкована реклама, ймовірним та бажаним результатом якої є опосередковане стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тому дана постанова Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області № 03 від 19 липня 2024 року про накладення фінансових санкцій на суб`єкта господарювання за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення є законною та скасуванню не підлягає.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови №03 від 19.07.2024 року відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 25 листопада 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Микулинецька, 20,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46006, код ЄДРПОУ/РНОКПП 40310895).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123341359
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —500/5017/24

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні