Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2024 р. №520/8150/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд.4,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ 44493552), третя особа: Харківська міська рада: майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-бу дівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради щодо відмов у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, бу дівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта за адресою: АДРЕСА_2 (замовник ОСОБА_1 );
- зобов`язати Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаме нту з інспекційної роботи Харківської міської ради зареєструвати повідомлення про поча ток виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .(замовник ОСОБА_1 ).
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що неодноразово подавала до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , проте щоразу отримувала відмови в реєстрації повідомлень з підстав, що не передбачені чинним законодавством.
Оскільки повнота даних була наявна у поданих позивачем повідомленнях про початок виконання будівельних робіт, зазначає, що висновки відповідача про оформлення повідомлень з порушенням установлених вимог є неправомірними, а дії щодо відмови у реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт - протиправними. З огляду на неодноразові звернення до відповідача вважає, що у спірних правовідносинах ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача вчинити певні дії зареєструвати відповідне повідомлення.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу через систему "Електронний суд" та надійшла в електронний кабінет користувача, що підтверджується електронною роздруківкою.
Представником відповідача подано відзив на позов разом з доданими до нього документами, в якому він заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначаючи, що під час опрацювання повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , встановлено, що такі оформлено з порушеннями, а саме: відсутня інформація щодо житлової та нежитлової площ об`єкта будівництва, а також відсутня дата та підпис креслень в Схемі намірів забудови земельної ділянки.
Відсутність зазначеної інформації унеможливила реєстрацію відповідних повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорту.
Тому, у зв`язку з невідповідністю вимогам закону поданих повідомлень в частині неповноти даних, відповідач вважає законними та обґрунтованими дії щодо повернення без реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт.
У задоволенні позовних вимог просить відмовити.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якому він зазначає, що зауваження відповідача до повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, поданих позивачем, нормативно не обґрунтовані.
Положеннями ч.1 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно ч.2 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України: за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду.
Відповідно 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши наявні матеріали справи, суд зазначає наступне.
Як убачається з матеріалів справи, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, зареєстрованого за реєстровим № 6570 від 14.11.2019, ОСОБА_1 набула право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:12:034:0363, цільове призначення: 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
07.11.2023 в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва сформовано та зареєстровано будівельний паспорт до об`єкта будівництва «Нове будівництво садибного (індивідуального) житлового будинку та господарської будівлі АДРЕСА_2 », реєстраційний номер ВР01:0759-4367-8817-2797 №1 від 07.11.2023.
Позивачем неодноразово, 09.11.2023, 24.11.2023, 27.12.2023, подавались повідомлення про початок виконання будівельних робіт, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, щодо об`єкта, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
За результатами розгляду повідомлень про початок виконання будівельних робіт Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради відмовлено у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта за адресою: АДРЕСА_2 .
Підставою для відмови у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо вказаного об`єкту зазначено:
- в Реєстрі будівельної діяльності в розділі «Вихідні дані (МУО/БП/Відомості з містобудівної документації)» наведена інформація не в повному обсязі, а саме в таблиці «Основні показники по спорудам/будівлям» не зазначена площа (житлова/нежитлова);
- в комплекті документів «Схема намірів забудови земельної ділянки», креслення оформлені без урахування вимог ДСТУ Б А.2.4-4:2009 (зі зм.) «Основні вимоги до проектної та робочої документації» додаток Д, а саме, в штампах відсутні дати та підписи виконавців робіт.
Позивач, не погоджуючись із правомірністю дій відповідача щодо відмови у реєстрації вказаних повідомлень, звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до норм статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 за № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За нормами частини третьої статті 6 Закону № 3038-VI до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать: 1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.
Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про архітектурну діяльність» для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури, додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, а також з метою захисту прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд, який забезпечує Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи.
Пунктом 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 за № 294, визначено, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (далі - Положення № 294).
Основними завданнями Державної архітектурно-будівельної інспекції України є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, зокрема здійснення державного контролю та нагляду за дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил (пункт 3 Положення № 294).
Пунктом 4 Положення № 294 визначено, що до покладених на Держархбудінспекцію завдань, окрім іншого, остання здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час провадження містобудівної діяльності.
Водночас, пунктом 7 Положення №294 передбачено, що Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Рішенням Харківської міської ради від 23.09.2015 за № 1981/15 створено Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.
Здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду за дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил, а також забезпечення додержання на території міста Харкова містобудівного законодавства України та запобігання його порушенням, віднесено до виключної компетенції і повноважень Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, відповідно до п. 2.1., 2.2. розділу II Положення про Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, затвердженого рішення 1 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 7 скликання» від 20.11.2015 за № 7/15.
За приписами чистин 1, 2 статті 27 Закону № 3038-VI забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).
Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.
Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.
За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.
Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 34 Закону № 3038-VI передбачено, що замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, веде єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - реєстр). Внесення даних до реєстру з присвоєнням реєстраційного номера здійснюється на підставі інформації, наданої органами державного архітектурно-будівельного контролю, протягом одного робочого дня з дня її отримання.
Доступ користувачів до даних реєстру здійснюється безоплатно через офіційний веб-сайт центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (ч.3 ст. 34 Закону № 3038-VI).
Відповідно до частини першої статті 36 Закону № 3038-VI право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 за № 466 (далі - Порядок № 466), Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 за № 461 (далі Порядок № 461), запроваджено декларативний принцип оформлення замовником документів, які надають право виконувати будівельні роботи на об`єктах будівництва І-ІІІ категорії складності та підтверджують готовність таких об`єктів до експлуатації.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 466 будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та:
подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) та об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта;
видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками.
Пунктом 13 Порядку № 466 передбачено, що повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.
Отже, подання повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, здійснюється за декларативним принципом.
Вказаний принцип полягає у тому, що відповідальність за достовірність даних, зазначених замовником будівництва у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, покладається на замовника, а орган держаного архітектурно-будівельного контролю зобов`язаний прийняти до розгляду подане повідомлення, перевірити повноту даних, зазначених у повідомленні, та забезпечити внесення інформації, зазначеної у відповідному повідомленні до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання будівельних робіт, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Відповідно до положень п. 2 Порядку № 466 реєстрація - внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - реєстр).
Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 681 від 23.06.2021, визначає процедуру та вимоги щодо ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Суд звертає увагу, що з метою реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт орган державного архітектурно-будівельного контролю перевіряє тільки повноту даних, зазначених у ньому, та правильність заповнення повідомлення замовником. За достовірність даних, зазначених у поданому повідомленні, несе відповідальність безпосередньо замовник.
Так, відповідно до абзацу сьомого пункту 15 Порядку № 466 у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю: видає припис про зупинення підготовчих або будівельних робіт; звертається до суду із позовом про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, протягом двох місяців з дня закінчення строку для усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил, визначеного у приписі про зупинення підготовчих або будівельних робіт.
Також абзацом восьмим пункту 15 Порядку № 466 визначено, що право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю: у разі подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання підготовчих або будівельних робіт; у разі отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; на підставі судового рішення, що набрало законної сили.
За матеріалами справи відповідачем відмовлено у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкту будівництва «Нове будівництво садибного (індивідуального) житлового будинку та господарської будівлі Харківська обл., м. Харків, вул. Нова Чуйківська, 38-А» з підстав оформлення повідомлень з порушенням установлених вимог, а саме:
- в Реєстрі будівельної діяльності в розділі «Вихідні дані (МУО/БП/Відомості з містобудівної документації)» наведена інформація не в повному обсязі, а саме в таблиці «Основні показники по спорудам/будівлям» не зазначена площа (житлова/нежитлова);
- в комплекті документів «Схема намірів забудови земельної ділянки», креслення оформлені без урахування вимог ДСТУ Б А.2.4-4:2009 (зі зм.) «Основні вимоги до проектної та робочої документації» додаток Д, а саме, в штампах відсутні дати та підписи виконавців робіт.
З відзиву на позовну заяву вбачається, що в обґрунтування необхідності зазначення в таблиці «Основні показники по спорудам/будівлям» площі (житлової/нежитлової) об`єкта будівництва в повідомленнях про початок виконання будівельних робіт, поданих позивачем, відповідач посилається на Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 681 від 23.06.2021 (далі Порядок № 681).
Так, відповідач зазначає, що Реєстр будівельної діяльності електронної системи є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік, зокрема документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт (абзац 11 підпункту 9 пункту 59 Порядку № 681).
Відповідно до абзацу 8 підпункту 1 пункту 60 Порядку № 681 виключно з використанням Реєстру створюється будівельний паспорт забудови земельної ділянки, зміни до нього та повідомлення про відмову в його наданні з присвоєнням реєстраційного номеру та підписуванням керівника відповідного органу.
Відомості, які вносяться до Реєстру електронної системи при створенні будівельного паспорта, згідно з п.п. 61, 62 Порядку № 681, зазначені в додатках 6, 7, зокрема: Додаток 7 до Порядку «Набори комплексних типів відомостей для створення та внесення електронних документів».
В електронному документі «Будівельний паспорт» зазначаються дані - з використанням:
комплексного типу «Загальна інформація будівельного паспорта»; комплексного типу «Місце розташування об`єкта будівництва та/або адреса»; комплексного типу «Основні показники по спорудах/будівлях»; комплексного типу «Інформація про замовників»; комплексного типу «Відомості про земельну ділянку»; комплексного типу «Мінімально допустимі відстати від об`єкта»;
комплексного типу «Планувальні обмеження»;
комплексного типу «Будівництво на територіях із складними інженерно- геологічними та техногенними умовами»; комплексного типу «Охоронні зони»; комплексного типу «Схема забудови земельної ділянки»; комплексного типу «Існуючі об`єкти нерухомого майна»; комплексного типу «Пам`ятка замовника індивідуального будівництва»; комплексного типу «Рішення про зміни та скасування»; комплексного типу «Дата, підпис».
У комплексному типі «Основні показники по спорудах/будівлях» (Додаток 6 до Порядку № 681 «Уніфіковані набори комплексних типів відомостей») зазначаються такі відомості:
назва споруди/будівлі; вид будівництва; кількість поверхів;
відмітка про наявність мансардного поверху; відмітка про наявність цокольного поверху; відмітка про наявність підвального поверху; загальна площа; житлова площа; нежитлова площа».
Отже, в «Основних показниках по спорудам/будівлям будівельного паспорту» повинна бути зазначена площа: загальна, житлова, нежитлова.
Як вбачається з матеріалів справи, будівельний паспорт до об`єкта будівництва «Нове будівництво садибного (індивідуального) житлового будинку та господарської будівлі Харківська обл., м. Харків, вул. Нова Чуйківська, 38-А», сформовано та зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва 07.11.2023, реєстраційний номер ВР01:0759-4367-8817-2797 №1 від 07.11.2023.
Згідно з розділом «Експлікація приміщень» вказаний будівельний паспорт містить інформацію «Основні показники по спорудам/будівлям» площі (житлової/нежитлової) об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_2 .
Суд зазначає, що вимоги до повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, встановлені в Додатку 2 до Порядку № 681 і зазначення площі об`єкту будівництва (загальної/житлової/нежитлова) ним не передбачено, форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта відповідного розділу не містить.
Оскільки зазначеними вище приписами законодавства, зокрема Порядку № 681, не передбачено зазначення площі об`єкту будівництва (загальної/житлової/нежитлова) у повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, відмова у реєстрації повідомлень позивача з цієї підстави не може бути покладена в основу обґрунтування неприйняття відповідних повідомлень відповідачем.
Посилання відповідача на те, що подальшому, при подачі декларації про готовність до експлуатації об`єкта, будівництво якого здійснено на підставі будівельного паспорта, техніко-економічні показники закінченого об`єкта будівництва відповідно до технічної інвентаризації повинні узгоджуватись з документом, що дає право на виконання будівельних робіт, однак встановити вказану відповідність буде не можливо, оскільки в дозвільному документі, що надає право на виконання будівельних робіт відсутні відомості щодо вищевказаних показників, суд не бере до уваги, оскільки будівництво об`єкта у спірних правовідносинах здійснюватиметься на підставі будівельного паспорта, який зареєстрований у встановленому порядку та містить необхідні показники.
Суд звертає увагу, що 24.11.2023 позивач звернувся із запитом на отримання публічної інформації до в.о. директора Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради Козлова А.О. стосовно правомірності відмови Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради у реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта з тієї підстави, що в Реєстрі будівельної діяльності в розділі «Вихідні дані (МУО/БП/Відомості з містобудівної документації)» наведена інформація не в повному обсязі, а саме в таблиці «Основні показники по спорудам/будівлям» не зазначена площа (житлова/нежитлова).
Запит був скерований до Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради і відповіддю, оформленою листом 27.12.2023, останній надав роз`яснення, що однією з основних характеристик об`єкта будівництва є техніко-економічні показники, зокрема житлова/нежитлова (допоміжна) площа; в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва при реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт оформлюється Витяг з Реєстру будівельної діяльності щодо об`єкту будівництва без техніко-економічних показників, в зв`язку з тим, що вони не зазначені в розділі «МУО/БП/Відомості з містобудівельної документації» Реєстру будівельної діяльності, при передбаченій Електронною системою можливості занесення зазначених площ, з яких складається загальна площа об`єкта; в подальшому, при подачі декларації про готовність до експлуатації об`єкта, будівництво якого здійснено на підставі будівельного паспорта, техніко-економічні показники об`єкта будівництва відповідно до технічної інвентаризації повинні узгоджуватися з документом, що дає право на виконання будівельних робіт.
Щодо відмови у реєстрації повідомлень позивача з тієї підстави, що «Схема намірів забудови земельної ділянки», креслення оформлені без урахування вимог ДСТУ Б А.2.4-4:2009 (зі зм.) «Основні вимоги до проектної та робочої документації» додаток Д, а саме в штампах відсутні дати та підписи виконавців робіт, суд зазначає таке.
Відповідно до п. 1.2 Порядку видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.07.2011 за № 103 (далі - Порядок № 103), будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.
Згідно з п. 2.1. Порядку № 103 будівельний паспорт видається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви на видачу будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, до якої додаються:
копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, або заповіту, у разі якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, у разі якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту);
згода співвласника (співвласників) об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту) (за умови перебування у спільній власності);
схема намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку;
проектна документація (за наявності);
згода співвласника (співвласників) земельної ділянки на забудову (у разі розміщення нових об`єктів) (за умови перебування у спільній власності);
інформація про наявність у межах земельної ділянки режимоутворюючих об`єктів культурної спадщини та обмеження у використанні земельної ділянки у разі здійснення нового будівництва об`єкта (за наявності).
Тобто, схема намірів забудови земельної ділянки подається замовником, за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку № 103.
Оформлення схеми намірів забудови земельної ділянки відповідно до вимог ДСТУ Б А.2.4-4:2009 «Основні вимоги до проектної та робочої документації» (додаток Д) додатком 2 до Порядку № 103 не передбачено.
Отже, наведена відповідачем підстава щодо невідповідності схеми намірів забудови земельної ділянки вимогам ДСТУ Б А.2.4-4:2009 також не може бути покладена в основу обґрунтування неприйняття відповідних повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкту.
Суд також бере до уваги, що з питання оформлення схеми намірів забудови земельної ділянки по АДРЕСА_2 відповідно до вимог ДСТУ Б А.2.2-2:2009 (із зм.) «Основні вимоги до проектної та робочої документації» додаток Д позивач також звертався до Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради. Після перенаправлення запиту до Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради останнім надано відповідь листом від 27.12.2023, за змістом якого департаментом на підставі отриманих документів визначено відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, будівельних норм і правил; оформлення схеми намірів забудови земельної ділянки відповідно до вимог ДСТУ Б А.2.4-4:2009 «Основні вимоги до проектної та робочої документації» (додаток Д) додатком 2 до Порядку № 103 не передбачено.
У рішенні від 20.01.2012 «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (справи «Беєлер проти Італії», «Онер`їлдіз проти Туреччини», «Москаль проти Польщі»). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (справи «Лелас проти Хорватії» від 20.05.2010 та «Тошкуце та інші проти Румунії» від 25.11.2008).
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (справа «Лелас проти Хорватії» від 20.05.2010).
Отже, повертаючи повідомлення про початок виконання будівельних робіт без реєстрації, відповідач не врахував викладений принцип щодо діяльності у найпослідовніший спосіб, проведення внутрішніх процедур, які забезпечать прозорість і ясність його дій, сприяння юридичній визначеності у спірних правовідносинах, які зачіпають інтереси позивача.
За встановлених обставин суд дійшов висновку про протиправність дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради щодо відмови у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, за адресою: АДРЕСА_2 .
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача вчинити дії стосовно реєстрації повідомлень в установленому законом порядку, то суд вважає, що ця вимога є похідною від позовної вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта за вказаною адресою, а тому також підлягає задоволенню.
Стосовно позиції суду направленої на зобов`язання відповідача вчинити певну дію, то вона в повній мірі узгоджується як з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятими Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді так і з численними рішеннями Європейського суду з прав людини, якими останній вимагає винесення таких рішень, які б остаточно ставили б крапку в захисті прав та інтересів заявників.
Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Натомість, у цій справі, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, зокрема, зареєструвати повідомлення про початок виконання будівельних робіт або ні.
Так, суд зазначає, що не є дискреційними й повноваження органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо реєстрації (повернення) повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, оскільки, в разі настання визначених законодавством умов, орган державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язаний до вчинення конкретних дій - протягом одного робочого дня з дня надходження до нього повідомлення перевірити повноту даних, зазначених у повідомленні, та здійснити дії щодо внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру. Підставою ж для повернення повідомлення можуть бути лише визначені законом обставини за вичерпним переліком, водночас, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, сформованою у постановах від 12 травня 2020 року у справі № 813/847/16, від 16 березня 2021 року у справі № 640/11468/19, від 17 лютого 2022 року у справі № 640/9519/19.
Конституційний Суд у рішенні від 30.01.2003 №3-рп/2003 зазначив, що правосуддя визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах.
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що приводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути відповідним наявним обставинам.
Згідно з ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Якщо особа вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, вона має право звернутися до суду та просити про їх захист у спосіб, передбачений у ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення, спираючись на ч.2 ст.245 КАС України.
Водночас, у частинах 3 та 5 ст.245 КАС України встановлено спеціальні способи захисту порушених прав, які застосовуються за наявності певних обставин, індивідуально в кожному окремому випадку.
Враховуючи встановлені обставини у справі, зокрема те, що позивач тричі подавав повідомлення про початок будівельних робіт, у реєстрації яких відповідач відмовляв з одних і тих же підстав, керуючись статтею 9 КАС України, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради зареєструвати повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , подане позивачем 27.12.2023.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем, у порушення приписів частини другої статті 77 КАС України, не надано належних, у розумінні статей 73-76 КАС України, доказів, які б підтверджували правомірність оскаржуваних дій.
Отже, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ) до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд.4,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ44493552), третя особа: Харківська міська рада: майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні діїї - задовольнити.
Визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради щодо відмов у реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта за адресою: АДРЕСА_2 (замовник ОСОБА_1 ).
Зобов`язати Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради зареєструвати повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , подане 27.12.2023, реєстраційний номер ХК051231227402 (замовник ОСОБА_1 ).
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 44493552).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя А.С.Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123341429 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мороко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні