Рішення
від 27.11.2024 по справі 520/22776/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 листопада 2024 року № 520/22776/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом ОСОБА_1 до Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 Департаменту реєстрації Харківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 Департаменту реєстрації Харківської міської ради, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради №74011834 від 08 липня 2024 року про відмову в проведенні реєстраційних дій;

- зобов`язати державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме на квартиру, яка знаходиться за АДРЕСА_1 , житловою площею 26.8 кв.м., загальною площею 43 кв.м., за - ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради №74011834 від 08 липня 2024 року про відмову в проведенні реєстраційних дій, на думку позивача, підлягає скасуванню.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що 04 липня 2024 року позивач звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради із заявою про проведення реєстраційних дій, а саме щодо здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а саме на квартиру, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 . Зазначеній заяви присвоєно реєстраційний №61849472.

Державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 08 липня 2024 року за №74011834.

Позивач, не погоджуючись з оскаржуваним рішенням, звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.3 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Відповідно до ч.4 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом.

Державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 08 липня 2024 року за №74011834.

У вказаному рішенні зазначено, що під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законом порядку до 01 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законом порядку до 01 січня 2013 року, обов`язково запитується від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено Законом.

Також, в оскаржуваному рішенні зазначено, що розглянувши у сукупності заяву, подані документи, відомості реєстрів, проведення державної реєстрації права власності на квартиру, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 , неможливо.

Відповідно до п.3 ч.3 ст.10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.

Так, відповідач в оскаржуваному рішенні з посиланнями на приписи п.3 ч.3 ст.10 Закону України № 1952-IV зазначив, що державним реєстратором було направлено запит до органу, який відповідно до законодавства проводив реєстрацію права власності до 2013 року, до Дворічанської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 02.08.2023 №3795/0/276-23.

Зі змісту запиту державного реєстратора від 02.08.2023 №3795/0/276-23 вбачається, що державний реєстратор просив Дворічанську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області надати інформацію у встановлений законодавством строк щодо реєстрації права власності на житловий будинок, що розташований: АДРЕСА_2 . Також, реєстратор просив надати інформацію: яке комунальне підприємство є зберігачем Інвентаризаційних справ на об`єкти нерухомого майна, розташовані в населених пунктах, що входять до Дворічанської селищної ради Кубинського району Харківської області із зазначенням поштової та електронної адреси та чи здійснює підприємство свою діяльність на даний час; стосовно місцезнаходження архіву та інвентаризаційних справ Комунального

підприємства «Дворічанське бюро технічної інвентаризації» та чи здійснює на даний час свою діяльність.

Тобто, у запиті реєстратора не запитувалась інформація щодо квартири, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , за реєстрацією прав на яку звернувся позивач.

Отже, у суду відсутні підстави вважати, що відповідачем відповідно до п.3 ч.3 ст.10 Закону України № 1952-IV було надіслано належний запит щодо квартири, за реєстрацією прав на яку звернувся позивач.

Крім того, відповідач посилався на те, що державним реєстратором отримано лист Дворічанської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області №845 від 17.08.2023 року, в якому зазначено, що приміщення, де розташовувалося комунальне підприємство, пошкоджене, архівні документи залишилися у приміщенні, підприємство не проводить діяльність, так як територія Дворічанської селищної громади деокуповано частково, знаходиться в зоні активних бойових дій.

Так, державний реєстратор посилається на лист Дворічанської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області №845 від 17.08.2023 року, зміст якого не дає підстав прийти до висновку про відсутність інформації щодо реєстрації права власності на квартиру, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .

За таких обставин, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено вчинення обов`язкових дій передбачених приписами п.3 ч.3 ст.10 Закону України № 1952-IV необхідних для вирішення питання реєстрації права на нерухоме майно під час розгляду заяви позивача.

При цьому, суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на лист Міністерства юстиції України №75137/74555-9-23/8.4.4 від 12.06.2023 року, з огляду на те, що вказаний лист не є нормативно-правовим актом, не встановлює правових норм та має лише інформаційний характер.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради №74011834 від 08 липня 2024 року про відмову в проведенні реєстраційних дій є необґрунтованим та не може вважатись прийнятим з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення.

За таких обставин, оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на те, що відповідачем під час розгляду заяви позивача не було вчинено заходів, визначених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», щодо з`ясування обставин необхідних для прийняття відповідного рішення, суд приходить до висновку про задоволення позову шляхом зобов`язання державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 04.07.2024 року щодо здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, з урахуванням висновків суду.

Враховуючи те, що заяву позивача не було розглянуто належним чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги щодо зобов`язання державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме на квартиру, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , житловою площею 26.8 кв.м., загальною площею 43 кв.м., за - ОСОБА_1 , є зверненими на майбутнє та не підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ) до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Сендик-Полянської Ірини Михайлівни Департаменту реєстрації Харківської міської ради (площа Павлівська, 4, Харків, Харківська область, 61003) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради №74011834 від 08 липня 2024 року про відмову в проведенні реєстраційних дій.

Зобов`язати державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 , Департаменту реєстрації Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 04.07.2024 року щодо здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Департаменту реєстрації Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 40214227, майдан Павлівський, 4, м.Харків, Харківська область, 61003) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ) сплачений судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123341524
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/22776/24

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні