Рішення
від 27.11.2024 по справі 229/6524/24
ДРУЖКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/229/2055/2024

ЄУН 229/6524/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

27 листопада 2024 року м. Дружківка

Дружківський міський суд Донецької області у складі головуючого судді Шевченко Л. В., за участю секретаря судового засідання Зінченко С. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дружківка в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухилаються від сплати аліментів,

У С Т А Н О В И В:

23.09.2024 року Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради звернулося до Дружківського міського суду Донецької області з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухилаються від сплати аліментів.

В обгрунтування позову вказує, що ОСОБА_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення Дружківської міської ради (далі - управління) як отримувач тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів з 2016 року. Склад сім?ї: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідач, працездатна особа; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , чоловік відповідача, працездатна особа; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , донька відповідача, дитина до 18 років; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , донька відповідача. 11.09.2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління із заявою про призначення тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів. До заяви заявницею додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.03.2019 по 31.08.2019 заявниця отримувала наступні види доходів: тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів; довідку про нараховані аліменти з Дружківського міського відділу державної виконавчої служби. Сукупний дохід сім?ї ОСОБА_1 за шість місяців що передують місяцю звернення за призначенням допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме, а саме за період з березня 2019 року по серпень 2019 року включно становить 0,00 грн. 13.09.2019 управління було прийнято рішення № 3246 про призначення відповідачу тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (на доньку ОСОБА_4 ). Допомогу було призначено: з 01.09.2019 по 30.11.2019 в розмірі 1059,00 грн. щомісячно; з 01.12.2019 по 29.02.2020 в розмірі 1109,00 грн. щомісячно. 10.03.2020 року ОСОБА_1 звернулась до Управління із заявою про призначення тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів. До заяви заявницею додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.09.2019 по 29.02.2020 заявниця отримувала наступні види доходів: тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів; довідку про нараховані аліменти з Дружківського міського відділу державної виконавчої служби. 12.03.2020 року ОСОБА_1 звернулася до Управління із заявою про те, щоб її звернення від 10.03.2020 року не розглядати, у зв?язку з початком сплати аліментів та перерахувати попереднє звернення. Повідомленням про відмову в призначенні соціальної допомоги від 16.03.2020 № 152 тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме ОСОБА_1 не призначено згідно з її особистою заявою від 12.03.2020 у зв?язку з початком сплати аліментів на користь дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . 17.03.2020 року розпорядженням начальника управління № 67 ОСОБА_1 було припинено виплату тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів з 01.11.2019 по 29.02.2020 та пораховано переплату надміру виплачених коштів допомоги за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 в сумі 4386,00 грн. Таким чином, сума переплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів ОСОБА_1 за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 становить 4386,00 грн. 01.04.2020 року на адресу ОСОБА_1 була направлена вимога управління від 23.03.2020 року про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги, а саме: тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 у сумі 4386,00 грн. Надміру виплачені кошти тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 у сумі 4386,00 грн відповідачем управлінню не повернуті.

Дружківський міський суд Донецької області ухвалою від 01.10.2024 року прийняв до розгляду, відкрив провадження по вказаній справі та призначив судове засідання для розгляду справи по суті в порядку спрощеного позовного провадження. Відповідачу був наданий строк для подання відзиву на позовну заяву.

Представник позивача Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради Барабаш І. П. у судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином. 06.11.2024 від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити повністю, проти ухвалення заочного рішення не заперечує (арк. с. 38).

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання повторно не з`явилася, про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином. Про причини своєї неявки вона суд не повідомила. Заяв та клопотань про розгляд справи без її участі або про відкладення судового засідання від відповідача на адресу суду не надходило. У строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження, відзиву на позовну заяву відповідачем подано не було.

За таких обставин суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних та доказів, заочно у відповідності до вимог ст. 280-281 ЦПК України, проти чого представник позивача не заперечує.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, розглянувши цивільну справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши матеріали справи та докази в їх сукупності з точки зору допустимості, належності, об`єктивності, приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Судом установлено, що відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Дружківки Донецької області, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 , виданим Дружківським МВ ГУМВС України в Донецькій області 27.09.2011 року (арк. с. 7).

Склад сім?ї: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідач, працездатна особа; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , чоловік відповідача, працездатна особа; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , донька відповідача, дитина до 18 років; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , донька відповідача.

Зі свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану Дружківського міського управління юстиції у Донецькій області 23.07.2014 року, вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_5 народилася ОСОБА_4 , про що складено актовий запис № 265. Батьком є ОСОБА_7 , матір`ю - ОСОБА_1 (арк. с. 11).

24.03.2009 року Дружківським міським судом Донецької області видано виконавчий лист про стягнення щомісяця з ОСОБА_7 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_6 у м. Донецьк, аліменти на користь ОСОБА_1 , на утримання неповнолітньої доньки - ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 у розмірі 1/4 частини його доходу, але не менше ніж 30 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку до повноліття дитини, починаючи з 03.03.2009 року (арк. с. 12-13).

Відповідно до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_3 , виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану Дружківського міського управління юстиції у Донецькій області 27.08.2011 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрували шлюб 27.08.2011 року, про що в Книзі реєстрації шлюбів зроблено відповідний актовий запис за № 224. Після реєстрації шлюбу ОСОБА_1 змінила прізвище на « ОСОБА_1 » (арк. с. 9).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець м. Дружківки Донецької області, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_4 , виданим Дружківським МВ УМВС України в Донецькій області 11.06.2004 року (арк. с. 8).

Згідно зі свідоцтвом про народження серії НОМЕР_5 , виданим відділом державної реєстрації актів цивільного стану Дружківського міського управління юстиції у Донецькій області 30.12.2011 року, ІНФОРМАЦІЯ_7 народилася ОСОБА_3 , про що в Книзі реєстрації народження зроблено відповідний актовий запис за № 563. Батьком є ОСОБА_2 , матір`ю - ОСОБА_1 (арк. с. 10).

11.09.2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради із заявою про призначення тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (арк. с. 15).

В цій заяві ОСОБА_1 засвідчила своїм підписом, що вона підтверджує відсутність змін у складі сім`ї (при поторному зверненні); усвідомлює, що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавстом України; її повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсацій та пільг, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення; про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено (зворотній бік арк. с. 15).

До заяви заявницею додано: 1) декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.03.2019 року по 31.08.2019 року ОСОБА_1 отримувала наступні види доходів: тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (арк. с. 16); 2) довідку про нараховані аліменти з Дружківського міського відділу державної виконавчої служби, згідно з якою ОСОБА_1 повинна отримувати аліменти на утримання доньки ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , від ОСОБА_7 , але за період з березня 2019 року по серпень 2019 року включно сплачено 0,00 грн (арк. с. 19).

Сукупний дохід сім?ї ОСОБА_1 за шість місяців що передують місяцю звернення за призначенням допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме, а саме за період з березня 2019 року по серпень 2019 року включно становить 0,00 грн.

13.09.2019 року Управлінням соціального захисту населення Дружківської міської ради було прийнято рішення № 3246 про призначення ОСОБА_1 тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (на доньку ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ) з 01.09.2019 року по 29.02.2020 року в розмірі 1059,00 (арк. с. 17).

Згідно з розпорядженням на перерахунок тимчасової допомоги дітям з 01.12.2019 року ОСОБА_1 установлено розмір допомоги з 01.12.2019 року по 29.02.2020 року в розмірі 1109,00 грн (арк. с. 14).

Таким чином допомогу було призначено: з 01.09.2019 року по 30.11.2019 року в розмірі 1059,00 грн щомісячно; з 01.12.2019 року по 29.02.2020 року в розмірі 1109,00 грн щомісячно.

10.03.2020 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради із заявою про призначення тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (арк. с. 24).

В цій заяві ОСОБА_1 засвідчила своїм підписом, що вона підтверджує відсутність змін у складі сім`ї (при поторному зверненні); усвідомлює що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавстом України; її повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсацій та пільг, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення; про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено (зворотній бік арк. с. 24).

До заяви заявницею додано: 1) декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.09.2019 року по 29.02.2020 року ОСОБА_1 отримувала наступні види доходів: тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (арк. с. 25); 2) довідку про нараховані аліменти з Дружківського міського відділу державної виконавчої служби, відповідно до якої ОСОБА_1 отримала аліменти на утримання доньки ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , від ОСОБА_7 у вересні 2019 року - 0,00 грн; у жовтні 2019 року - 0,00 грн; у листопаді 2019 року - 1915,00 грн; у грудні 2019 року - 0,00 грн; у січні 2020 року - 1957,00 грн; у лютому 2020 року 1924,00 грн. Усього сплачено аліментів за період з 01.09.2019 року по 29.02.2020 року - 5796,00 (арк. с. 26).

12.03.2020 року ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради із заявою, відповідно до якої вона просила не розглядати її звернення від 10.03.2020 року у зв?язку з початком сплати аліментів та перерахувати попереднє звернення (арк. с. 23).

Повідомленням про відмову в призначенні соціальної допомоги від 16.03.2020 № 152 тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме ОСОБА_1 не призначено згідно з її особистою заявою від 12.03.2020 року у зв?язку з початком сплати аліментів на користь дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

17.03.2020 року розпорядженням начальника Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради № 67 ОСОБА_1 було припинено виплату тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів з 01.11.2019 по 29.02.2020 та пораховано переплату надміру виплачених коштів допомоги за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 в сумі 4386,00 грн (арк. с. 21).

Згідно розрахунку надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню по особистому рахунку № НОМЕР_6 ОСОБА_1 поверненню підлягає 4386,00 грн (арк. с. 22).

01.04.2020 року на адресу ОСОБА_1 була направлена вимога Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради вих.-0.216/2160/20 від 23.03.2020 року про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги, а саме: тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів за період з 01.11.2019 по 29.02.2020 у сумі 4386,00 грн (арк. с. 20).

Відповідно до ст. 15, 16 ЦК України, ст. 4, 5 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Як передбачено ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачений цим Кодексом випадках.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Частиною першою статті 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках, передбачених законом.

Підстави та порядок виплати тимчасової державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів визначені Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», Порядком призначення і виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, затвердженим постановою КМУ № 189 від 22.02.2006 року (в редакції чинній на момент призначення допомоги).

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Так, відповідно до п. 2 Порядку № 189 тимчасова допомога призначається, зокрема, у разі, коли рішення суду про стягнення аліментів з одного з батьків не виконується у зв`язку з ухиленням від сплати аліментів або відсутністю у боржника коштів та іншого майна, на які за законом може бути звернено стягнення.

Згідно із п. 3 Порядку № 189 тимчасова допомога призначається дитині віком до 18 років.

Відповідно до п. 6 Порядку № 189 для призначення тимчасової допомоги одержувач подає органу соціального захисту населення за місцем проживання (перебування): заяву за формою, затвердженою Мінсоцполітики; копію свідоцтва про народження дитини; декларацію про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї). Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Залежно від підстав, на яких призначається тимчасова допомога, додатково подаються такі документи: рішення суду (виконавчий лист) про стягнення з одного з батьків аліментів на дитину; довідка державної виконавчої служби, що підтверджує факт несплати аліментів одним з батьків протягом шести місяців, що передують місяцю звернення; довідка відповідної установи про здійснення стосовно одного з батьків кримінального провадження або про його перебування на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, визнання його в установленому порядку недієздатним, а також перебування на строковій військовій службі; повідомлення органу внутрішніх справ про те, що місце проживання (перебування) одного з батьків дитини не встановлено. У разі неможливості одержання довідки про наявність і розмір аліментів від органів державної виконавчої служби, розташованих на тимчасово окупованій території України та в районі проведення антитерористичної операції, тимчасова допомога призначається на підставі письмової заяви одного з батьків про одержання (неодержання) аліментів. Відповідальність за достовірність наданої органу соціального захисту населення інформації щодо неодержання аліментів або щодо їх розміру покладається на одного з батьків. У разі поновлення виплати аліментів один з батьків зобов`язаний в триденний строк письмово повідомити про це органу соціального захисту населення для припинення виплати (перерахунку) раніше призначеної тимчасової допомоги.

Згідно з п. 7 Порядку № 189 тимчасова допомога призначається кожні шість місяців починаючи з місяця, в якому подано заяву з усіма необхідними документами. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє одержувачу про те, які документи повинні бути подані протягом місяця. Рішення про призначення або відмову в призначенні тимчасової допомоги приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів після надходження усіх необхідних документів.

У п. 8 Порядку № 189 вказано, що розмір тимчасової допомоги розраховується як різниця між 50 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Відповідно до п. 8-1 Порядку № 189 середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

До складу сім`ї особи, що звертається за призначенням зазначеної допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та підопічні діти віком до 18 років, а також діти віком до 23 років, які навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти і не мають власних сімей, незалежно від місця проживання або місця реєстрації; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 № 486/202/524/455/3370.

Відповідно до п.п 7.10 п. 7 Методики до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять: суми заборгованості за аліментами, визначені судом або виконавчою службою на підставі рішення про стягнення аліментів, ураховуються в тому місяці, у якому здійснено їх повне або часткове погашення.

Пунком 10 Порядку № 189 виплата тимчасової допомоги припиняється, зокрема, у разі добровільного виконання рішення суду особою, зобов`язаною сплачувати аліменти. Про виникнення зазначених у цьому пункті обставин одержувач зобов`язаний повідомити у десятиденний строк орган соціального захисту населення. Виплата тимчасової допомоги припиняється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому виникла одна із зазначених обставин.

Відповідно до п. 12 Порядку № 189, якщо виникла можливість стягнення аліментів з одного з батьків, виявлено, що один з батьків може утримувати дитину, або встановлено місце проживання (перебування) одного з батьків, у зв`язку з чим можливе стягнення з нього коштів на утримання дитини, орган соціального захисту населення: визначає суму сплаченої тимчасової допомоги, яка підлягає поверненню, та встановлює строки її повернення (протягом місяця); повідомляє одному з батьків про суму сплаченої тимчасової допомоги, яка підлягає поверненню, та строк її повернення; у разі неповернення коштів добровільно в установлені строки вирішує питання про їх стягнення у судовому порядку. Стягнуті кошти зараховуються до державного бюджету. Кошти, перераховані одним з батьків на рахунок органу соціального захисту населення, протягом 10 календарних днів зараховуються на рахунок органу Казначейства.

Частиною 2 статті 51 Конституції України, ст. 180 СК України закріплено, що батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.

Суд зазначає, що утримання дитини, насамперед, є обов`язком її батьків. Держава несе субсидіарний (додатковий) обов`язок щодо надання дитині матеріального забезпечення.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 181 СК України способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними. За рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.

Згідно із ч. 8, 9 ст. 181 СК України якщо місце проживання чи перебування батьків невідоме, або вони ухиляються від сплати аліментів, або не мають можливості утримувати дитину, дитині призначається тимчасова державна допомога з урахуванням матеріального стану сім`ї, у якій виховується дитина. Виплата тимчасової державної допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Порядок призначення та виплати тимчасової державної допомоги, її розмір визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 10 ст. 181 СК України суми наданої дитині тимчасової допомоги підлягають стягненню з платника аліментів до Державного бюджету України у судовому порядку.

Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради є бюджетною організацією, фінансується виключно за рахунок бюджетних коштів, нецільове використання яких заборонено законодавством.

Тобто, на переконання суду сума надміру виплачених відповідачу коштів підлягає обов`язковому поверненню.

Отже, даючи оцінку доказам у справі, а також те, що законодавство України покладає на заявників відповідальність за надані відомості, або не надання інформації про зміну обставин, що впливають на виплату державної соціальної допомоги. Суми державної соціальної допомоги, виплачені внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім?ї, приховування обставин, що впливають на виплату допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

Відповідно до ст. 177 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага. Отримавши бюджетні кошти у вигляді державної соціальної допомоги, відповідач фактично набула права власності на них.

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов?язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов?язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті, зокрема, допомоги, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Відповідно до ч.1 ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жоден доказ не має для суду наперед встановленого значення.

Станом на час розгляду справи, до суду не надано доказів відшкодування зазначеної суми тимчасової державної допомоги ОСОБА_1 у добровільному порядку.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про правомірність вимог позивача та наявність підстав для задоволення позову і стягнення з відповідача ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради коштів в сумі 4386,00 грн, що були сплачені ОСОБА_1 , як тимчасова державна допомога її дитині, у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 не отримувала аліменти на утримання дитини.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що позовні вимоги були задоволені в повному обсязі, суд приходить до висновку, що з відповідача на користь позивача необхідно стягнути сплачений при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 3 028,00 грн, сплата якого підтверджується платіжною інструкцією № 1563 від 23.08.2024 року (арк. с. 6).

На підставі викладеного та керуючись ст. 4, 12, 13, 77, 78, 81, 82, 89, 141, 247, 258, 259, 263-265, 280-282, 354 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

Позовну заяву Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухилаються від сплати аліментів - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 , на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради надміру виплачених коштів тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів у сумі 4386 /чотири тисячі триста вісімдесят шість/ грн 00 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 , на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради витрати зі сплати судового збору у сумі 3028 /три тисячі двадцять вісім/ грн 00 коп.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана позивачем до Дніпровського апеляційного суду через Дружківський міський суд Донецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а у разі оголошення лише вступної та резолютивної частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи - з дня складення повного судового рішення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Сторони по справі:

позивач: Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, код ЄДРПОУ 26010987, адреса місцезнаходження: вул. Машинобудівників, буд. 64, м. Дружківка, Донецька область, 84206;

відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_7 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 .

Cуддя Л. В. Шевченко

СудДружківський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123351087
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —229/6524/24

Рішення від 27.11.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 27.11.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 01.10.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні