Ухвала
від 28.11.2024 по справі 991/12981/24
АПЕЛЯЦІЙНА ПАЛАТА ВИЩОГО АНТИКОРУПЦІЙНОГО СУДУ

Справа № 991/12981/24

Провадження №11-сс/991/899/24

У Х В А Л А

28 листопада 2024 року м. Київ

Колегія суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду у складі:

головуючого судді ОСОБА_1 ,

суддів ОСОБА_2 , ОСОБА_3

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу голови правління Громадської організації «Платформа Громадський контроль» ОСОБА_5 на ухвалу слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 21 листопада 2024 року про відмову в задоволенні скарги на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України щодо невнесення відомостей про кримінальні правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за його заявою від 07.11.2024,

В С Т А Н О В И Л А:

Голова правління Громадської організації «Платформа Громадський контроль» ОСОБА_5 звернувся до уповноваженої особи Національного антикорупційного бюро України з заявою про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.364, ч.5 ст.191 КК України.

За його твердженням, представники комунального підприємства «Розвиток території міста» Дніпровської міської ради разом з іншими підрядними організаціями (ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Дніпрожим», ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 , ФОП ОСОБА_8 , ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_10 , ФОП ОСОБА_11 , маючи спільний злочинний умисел розробили та реалізували схему нецільового використання бюджетних коштів на суму близько 32 млн гривень шляхом завищення цін на гумове покриття під час здійснення публічних закупівель у 2023-2024 роках з метою подальшого розподілу коштів.

Враховуючи, що відомості про кримінальні правопорушення не були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, ОСОБА_5 оскаржив бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України до слідчого судді та просив зобов`язати їх вчинити відповідні дії.

Ухвалою слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 21.11.2024 відмовлено в задоволенні вказаної скарги.

Ухвала мотивована тим, що представник Громадської організації ОСОБА_5 у заяві про кримінальне правопорушення зазначає про наявність «спільного злочинного умислу» на розробку та реалізацію схеми нецільового використання бюджетних коштів, однак не наводить відомостей, на підставі яких зроблені такі твердження.

За висновком слідчого судді особа, яка звертається із заявою про вчинення кримінального правопорушення, може не володіти докладною інформацію про його обставини. Проте така заява має містити відомості про існування обставин, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення. Заявник не має обов`язку доводити факт вчинення кримінального правопорушення, однак зазначення обставин такого факту є ознакою обґрунтованості повідомлення та надає можливість їх перевірити.

Враховуючи, що подана ОСОБА_5 заява не є повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення у розумінні ст.214 КПК України, слідчий не наділений обов`язком вносити відомості по ній до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Не погодившись з ухвалою, ОСОБА_5 подав апеляційну скаргу, просить її скасувати та ухвалити нову, якою задовольнити вимоги скарги.

Зазначає, що відповідно до ст. 214 КПК України внесенню до реєстру підлягають відомості, які можуть свідчити, а не свідчать про вчинення кримінального правопорушення. Кримінальним процесуальним законом не встановлений порядок та зміст викладу відомостей про кримінальні правопорушення. Процесуальний закон не наділяє слідчого, прокурора правом досліджувати подану заяву чи повідомлення на предмет наявності в них об`єктивних даних, які свідчать про вчинення злочину, а тому вони зобов`язані вносити до реєстру будь-які відомості за такою заявою чи повідомленням. За твердженням заявника, уповноваженими особами Національного бюро України не вчинено дій з розгляду заяви, чим допущено бездіяльність. Вважає, що слідчим суддею не взято до уваги обставини вчинення кримінального правопорушення, викладені у його заяві та безпідставно відмовлено в задоволенні скарги.

Прокурор, будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду апеляційної скарги, в судове засідання не з`явився, про причини неявки не повідомив ОСОБА_5 просив розглядати скаргу без його участі, у зв`язку з чим колегія суддів постановила здійснювати апеляційний розгляд за відсутності учасників провадження.

За результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів дійшла висновку про необхідність залишити її без задоволення, а оскаржувану ухвалу без змін з таких підстав.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 303 КПК України на стадії досудового розслідування може бути оскаржено, зокрема, бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення, зобов`язані внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Виходячи з наведених положень закону, реєстрації в Єдиному реєстрі досудових розслідувань підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять відомості про кримінальне правопорушення.

За змістом ст. 364 КК України зловживанням владою та службовим становищем є умисне, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе та іншої фізичної або юридичної особи, використання службовою особою влади та службового становища всупереч інтересам служби, яке завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним та громадським інтересам юридичних осіб (або спричинило тяжкі наслідки).

Обов`язковою ознакою злочину, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, серед іншого, є корислива мета використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, а саме: одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе чи іншої фізичної або юридичної особи при вчиненні такого діяння. У цьому полягає корупційність злочину. Саме за вказаною ознакою кримінальний процесуальний закон відносить до компетенції детективів Національного антикорупційного бюро України розслідування корупційних правопорушень.

З матеріалів скарги вбачається, що ОСОБА_5 звернувся до уповноваженої особи Національного антикорупційного бюро України з заявою про кримінальні правопорушення, передбачені ч.2 ст.364, ч.5 ст.191 КК України, вчинені представниками Комунального підприємства «Розвиток територій міста» спільно з рядом підрядних організацій.

Представник громадської організації правильно зазначає, що він не повинен доводити (додавати до заяви про кримінальне правопорушення докази) вчинення кримінального правопорушення, а тільки навести обставини, які вказують на таку можливість. Однак слідчий суддя відмовив у задоволенні скарги на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України не тому, що заявник не довів (не додав до заяви переконливих доказів) вчинення кримінального правопорушення.

Відмова обґрунтована тим, що сама заява не містить об`єктивних даних про корупційні схеми, нецільове використання бюджетних коштів, зловживання службовими особами своїм службовим становищем, а тому відомості про вчинення кримінальних правопорушень не можуть бути внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Колегія суддів погоджується з висновком слідчого судді про те, що заява ОСОБА_5 не містить відомостей про обставини, які б вказували на ймовірність вчинення представниками комунального підприємства спільно з підрядними організаціями корупційних кримінальних правопорушень.

У повідомленні про кримінальне правопорушення не вказана договірна вартість гумового покриття, яке за твердженням заявника придбано за завищеною ціною, покупець та продавець такого покриття, обсяг закупівель, не зазначені витрати на транспортування та розвантаження товару.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити ухвалу слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 21.11.2024 в силі, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись статтями 214, 303, 407, 418 КПК України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Ухвалу слідчого судді Вищого антикорупційного суду від 21.11.2024 про відмову в задоволенні скарги ОСОБА_5 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та не підлягає оскарженню.

Головуючий ОСОБА_1

Судді ОСОБА_2

ОСОБА_3

СудАпеляційна палата Вищого антикорупційного суду
Дата ухвалення рішення28.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123355548
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —991/12981/24

Ухвала від 28.11.2024

Кримінальне

Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду

Панкулич В. І.

Ухвала від 21.11.2024

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Мовчан Н. В.

Ухвала від 19.11.2024

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Мовчан Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні