Суддя Черняк В. Г.
Справа № 644/2600/24
Провадження № 2/644/1921/24
27.11.2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2024 року м. Харків.
Орджонікідзевський районний суд м. Харкова у складі:
Головуючого судді Черняка В.Г.,
за участю:
секретаря судових засідань Юр`єва Є.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Орджонікідзевського районного суду м. Харкова цивільну справу за позовом В.о. керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Алекаєва Ю. в інтересах держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення коштів,-
В С Т А Н О В И В:
В.о. керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради Алекаєв Ю. звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в якому просить стягнути з відповідачів безпідставно збережені кошти за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів по 7975,48 грн. з кожного, а також витрати по сплаті судового збору.
Позивач в обґрунтування вимог за позовом вказав, що Немишлянською окружною прокуратурою м. Харкова встановлено порушення земельного законодавства під час користування ОСОБА_2 та ОСОБА_1 земельною ділянкою по АДРЕСА_1 . Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно нежитлова будівля літ. «А-1» загальною площею 22,8кв.м. по АДРЕСА_1 належить на праві спільної часткової власності у розмірі ОСОБА_2 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) та у розмірі ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) на підставі договору купівлі-продажу серія та номер 1357, виданого 02.09.2016, видавник: приватний нотаріус ХМНО Полікашин Ю.В. Разом з тим, встановлено, що вищевказана нежитлова будівля літ. «А-1» розташовується на земельній ділянці загальною площею 0,0088 га з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019по АДРЕСА_1 . В пункті 1 договору купівлі-продажу серія та номер 1357, виданого 02.09.2016, видавник: приватний нотаріус ХМНО Полікашин Ю.В. також зазначено, що нежитлова будівля літ. «А-1» загальною площею 22,8кв.м. по АДРЕСА_1 знаходиться на земельній ділянці площею 0,0088 га з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019. Земельна ділянка з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019 по АДРЕСА_1 перебувала в оренді у ФО-П ОСОБА_3 на підставі договору оренди землі, зареєстрованому у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель від 04.04.2006 за № 740667100019. Вказаний договір оренди землі розірвано на підставі угоди про розірвання договору оренди землі від 28.07.2017 (інше речове право припинено 16.08.2017). Встановлено, що відповідно до п. 12 додатку 4 до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 22.02.2017 № 559/17 громадянці ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 : змінено вид використання земельної ділянки площею 0,0088 га (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) по АДРЕСА_1 з «для будівництва павільйону комп`ютерних ігор (ігрових автоматів) (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) та для експлуатації» на «для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі«літ. «А-1». Крім того, надано громадянці ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 в оренду строком до 01.03.2022 року земельну ділянку площею 0,0088 га (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) за рахунок земель житлової та громадської забудови, що належить територіальній громаді м. Харкова для експлуатації та обслуговування нежитлової будівліліт. «А-1» по АДРЕСА_1 . Водночас, припинено громадянину ОСОБА_3 право користування земельною ділянкою площею 0,0088 га (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) по АДРЕСА_1 за добровільною відмовою. Договір оренди землі від 04.04.2006 року № 740667100019 втрачає чинність з моменту реєстрації угоди про його розірвання. Також, відповідно до п. 10 додатку 1 до рішення 21 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документаціїіз землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 22.08.2018 № 1185/18надано громадянці ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,0088 га (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) для зміни цільового призначення з «для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на «для будівництва та обслуговування будівель ринковоїінфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» по АДРЕСА_1 . Відповідно доінформації зДержавного реєструречових правна нерухомемайно тапублічної кадастровоїкарти України,речові праващодо вказаноїземельної ділянкиза ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до теперішньогочасу незареєстровано. Разом з тим, відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019 площею 0,0088 га по АДРЕСА_1 ,зареєстровано за Харківською міською радою (номер запису про право власності: 17114440 від 24.10.2016).Відповідно до витягу №НВ-6302307272015 від 17.12.2015 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019, остання сформована 05.04.2006. Отже, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , сформована як об`єкт цивільних прав 05.04.2006 (з моменту присвоєння їй кадастрового номеру та реєстрації в Державному земельному кадастрі), що погоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18, від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19. Таким чином, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 використовують земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019 площею 0,0088 га по АДРЕСА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» загальною площею 22,8кв.м., без виникнення права власності/користування земельною ділянкою та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України на неї, а також без сплати коштів за землю в передбаченому законодавством розмірі.
Ухвалою суду від 12.04.2024 року провадження по справі відкрито, розгляд справи ухвалено проводити в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 20.06.2024 року підготовче засідання по справі закрито та призначено до судового розгляду по суті.
Позивач В.о. керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Алекаєва Ю. в судове засідання не з`явився, прокурор Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Анголенко П. надав суду клопотання, в якому просив суд розглядати справу у його відсутність.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, 27.11.20224 р. в системі «Електронний суд» представником відповідача ОСОБА_1 адвокатом Василенко Т.В. подано до суду заяву про розгляд справи без участі відповідача ОСОБА_1 та його представника.
Відповідач ОСОБА_2 в судовезасідання нез`явилася, про день, час та місце розгляду справи була повідомлена своєчасно та належним чином. Своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалася.
Відповідно до вимог ч. 8 ст. 178 ЦПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно ч.2 ст.43 ЦПК України відповідач зобов`язаний добросовісно здійснювати процесуальні права і виконувати процесуальні обов`язки, що відповідно до принципу юридичної визначеності, як складової частини конституційного принципу верховенства права, зобов`язує відповідача самостійно цікавитися перебігом розгляду судом пред`явленого до нього позову. Тривала відсутність такого інтересу з боку відповідача свідчить про його небажання захищати свої процесуальні права.
Згідно вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу технічними засобами не здійснюється
Суд, дослідивши письмові докази по справі, вважає позовну вимогу обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом встановлено, що за результатами комплексного вивчення наявних матеріалів та проведеного обстеження земельної ділянки на місцевості, встановлено, що рішенням 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 22.02.2017 № 559/17:
- змінено вид використання земельної ділянки (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088 га з «для будівництва павільйону комп`ютерних ігор (ігрових автоматів) (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) та для експлуатації» на «для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі «літ. «А-1» з присвоєнням адреси: АДРЕСА_1 ;
- надано громадянці ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088 га за адресою: АДРЕСА_1 , за рахунок земель житлової та громадської забудови, що належить територіальній громаді м. Харкова для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» строком до 01.03.2022 року;
- припинено ОСОБА_3 право користування земельною ділянкою (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088га за адресою: АДРЕСА_1 за добровільною відмовою. Договір оренди землі № 740667100019 від 04.04.2006 року втрачає чинність з моменту реєстрації угоди про його розірвання.
Рішенням 21 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на. розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 22.08.2018 № 1185/18(зі змінами та доповненнями) надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088 га для зміни цільового призначення з «для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» на «для будівництва та обслуговування будівель ринковоїінфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр) право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019площею 0,0088 га за адресою: АДРЕСА_1 , припинено 16.08.2017 на підставі угоди про розірвання договору оренди землі від 28.07.2017.
Згідно з інформації з Реєстру право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088 га за адресою: м. Харків, вул. Шарикова зареєстроване за Територіальною громадою Харківської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ: 04059243) на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 № 5245-VI (номер запису про право власності: 17114440 від 24.10.2016).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право спільної часткової власності на нежитлову будівлю літ. «А-1» загальною площею 22,8кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , з 02.09.2016 зареєстроване у розмірі по частки за ОСОБА_2 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) на підставі договору купівлі-продажу від 02.09.2016 №1357.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17.12.2015 № НВ-6302307272015 площа земельної ділянки з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019 складає 0,0088 га, дата державної реєстрації земельної ділянки - 05.04.2006.
ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з16.08.2017 по теперішній час використовують земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019) площею 0,0088 га за адресою: АДРЕСА_1 ,без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Обстеженням на місцевості встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019площею 0,0088 га за адресою: АДРЕСА_1 , розташована нежитлова будівля літ. «А-1», право власності на яку зареєстроване по 1/2 частці за ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Земельна ділянка з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019площею 0,0088 га за адресою: АДРЕСА_1 , використовується ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1».
Листом від 06.02.2024 за №747/0/225-24 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради надано до прокуратури відповідний акт обстеження земельної ділянки та розрахунки суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної форми власності на території м. Харкова з порушенням вимог законодавства.
Виходячи з практики цивільних та господарських судів, у справах про стягнення на користь органів місцевого самоврядування безпідставно збережених коштів за користування землею без договору оренди необхідна наявність земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, а також обґрунтованість розрахунку стягуваної суми (збереженого землекористувачем за рахунок територіальної громади майна (коштів)), основою для визначення розміру якої для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, оформлена як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 08.10.2019 у справі №904/4737/18, від 11.09.2019 у справі №922/393/18,від 13.02.2019 у справі №922/392/18, від 07.02.2019 у справі №922/3639/17, від 06.02.2018 у справі №923/921/17.
Отже, на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.07.2018 № 731/0/45-18, від 19.10.2021 № 4028 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради здійснено відповідні розрахунки безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки по АДРЕСА_1 .
Так, відповідно до розрахунку Харківської міської ради за період з 17.03.2019 по 31.12.2019відсоток площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна, становить 2101,01 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6048/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_2 у 2019 році сплачено 996,90 грн., за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_2 коштівза період з 17.03.2019 по 31.12.2019, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 1313,14 грн.
Відповідно до розрахунку Харківської міської ради щодо ОСОБА_2 за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 відсоток площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна, становить 3921,06 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6048/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_2 у 2020 році сплачено 734,20 грн. за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_2 коштівза період з 01.01.2020 по 31.12.2020, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 3186,86 грн.
Відповідно до розрахунку Харківської міської ради щодо ОСОБА_2 за період з 01.01.2021 по 31.12.2021відсоток площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_2 нерухомого майна, становить 4277,52 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6048/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_2 у 2021 році сплачено 802,04 грн. за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_2 коштівза період з 01.01.2021 по 31.12.2021, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 3475,48 грн.
Отже, за період з 17.03.2019 по 31.12.2021 ОСОБА_2 мала би сплатити до бюджету 7975,48 грн.
Відповідно до розрахунку Харківської міської ради щодо ОСОБА_1 за період з 17.03.2019 по 31.12.2019 відсоток площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна, становить 2101,01 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6048/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_1 у 2019 році сплачено 996,90 грн. за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_1 коштів17.03.2019 по 31.12.2019, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 1313,14 грн.
Відповідно до розрахунку Харківської міської ради щодо ОСОБА_1 за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 відсоток площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна, становить3921,06 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6046/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_1 у 2020 році сплачено 734,20 грн. за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_1 коштівза період з 01.01.2020 по 31.12.2020, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 3186,86 грн.
Відповідно до розрахунку Харківської міської ради щодо ОСОБА_1 за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 відсоток площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна становить 50%. Розмір орендної плати, відповідно до відсотку площі належного ОСОБА_1 нерухомого майна, становить 4277,52 грн.
Водночас, відповідно до листа ГУ ДПС в Харківській області від 20.04.2023 за №6048/5/20-40-24-05-07 щодо здійснення плати за використання земельної ділянки землекористувачем ОСОБА_1 у 2021 році сплачено 802,04 грн. за земельну ділянку (кадастровий номер 6310138200:06:022:0019), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, розмір безпідставно збережених ОСОБА_1 коштівза період з 01.01.2021 по 31.12.2021, розрахований як різниця між розміром плати за землю, яка повинна надійти до місцевого бюджету, та фактично здійсненою оплатою за користування земельною ділянкою, становить: 3475,48 грн.
Отже, за період з 17.03.2019 по 31.12.2021 ОСОБА_1 мав би сплатити до бюджету 7975,48 грн.
Згідно інформації, наданої ГУ ДПС у Харківській області від 29.11.2023 встановлено, що ОСОБА_1 (податковий номер НОМЕР_2 ) зареєстрований як фізична особа - підприємець в ГУ ДПС у Харківській області від 01.02.1993 в Шевченківському районі по теперішній час. З 01.01.2012 перейшов на спрощену систему оподаткування та включений до реєстру платників єдиного податку з 23.01.2012 платником 2 групи зі ставкою 20%. Згідно заяви ОСОБА_1 про застосування спрощеної системи оподаткування від 08.06.2022 № 18731683/1 місце провадження господарської діяльності Україна.
Відповідно інформаційних ресурсів, які є у розпорядженні ГУ ДПС фізична особа ОСОБА_1 зареєстрований платником земельного податку за користування земельною ділянкою, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0044 га з кадастровим номером6310138200:06:022:0019.
Сплачено задекларованих податкових зобов`язань: 2018 рік 1561,72 грн., 2019 рік 996,90 грн.,2020 рік 734,20 грн.,2021 рік 802,04 грн.,2023 рік 1014,58 грн.
Згідно з ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Відповідно до ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Відповідно дост. 120 Земельного кодексу України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.ст. 125, 126 ЗК України та ст. 182 ЦК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до п. 2.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011 № 6, за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності. Відповідно до ст.206ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14Податкового кодексуУкраїни (далі ПК України) визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідачі не є ані власниками, ані постійними землекористувачами земельної ділянки, а тому не є суб`єктами плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 ПК України).
Таким чином, відповідачі правомірно володіють лише нежитловою будівлею, яка знаходиться на спірній земельній ділянці, а з моменту виникнення права власності на вказане нерухоме майно у відповідачів виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, яка знаходиться під нерухомим майном.
При цьому, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з моменту набуття права власності на нежитлову будівлю літ. «А-1» по теперішній час належним чином не оформили речові права щодо спірної земельної ділянки та не сплачували за користування земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі.
Згідно зі ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Частиною 3 ст. 1212 ЦК України встановлено, що положення глави 83 «Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави» ЦК України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин виключає можливість застосування до них судом положеньглави 83 ЦК України(висновок, сформульований Верховним Судом України у постанові від 2 жовтня 2013 року у справі №6-88ц-13, постанова ВПВС у справі №587/430/16-ц, №629/4628/16-ц від 23.05.2018, №922/3412/17 від 20.11.2018, №917/1739/17 від 04.12.2019).
За змістом приписів глав 82 і 83ЦК Українидля деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних- приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Під безпідставно збереженим майном мається на увазі грошові кошти в розумінні ст.ст. 179, 190 ЦК України, оскільки відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (близькі за змістом висновки сформульовані у постанові Верховного Суду України від 12.04.2017 року у справі №922/207/15, постанова Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05 2018 року у справі №629/4628/16-ц, від 13.02.2019 року у справі №320/5877/17, постанов Верховного Суду від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15, від 12.04.2017 у справі №922/207/15, від 21.01.2019 у справі №902/794/17).
Таким чином, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 зберігали кошти, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, тим самим збільшуючи вартість власного майна, а Харківська міська рада (Позивач (потерпілий)) втрачає належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувається факт безпідставного збереження саме коштів у розмірі орендної плати Відповідачами за рахунок Позивача.
Внаслідок використання відповідачами вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі, територіальна громада міста Харкова в особі Харківської міської ради позбавлена можливості отримати дохід у такому розмірі від здачі земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси Харківської міської ради, як Позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.
Аналогічна правова позиція узгоджується з постановами Верховного Суду від 08.10.2019 у справі №904/4737/18, від 11.09.2019 у справі №922/393/18, від 13.02.2019 у справі №922/392/18, від 07.02.2019 у справі №922/3639/17, від 06.02.2018 у справі №923/921/17, від 29.05.2020 у справі №922/2843/19.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон) однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад, сіл селищ, міст через міські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Як визначено ст. 10 Закону міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до приписів ч. 5 ст. 16 Закону від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Згідно зі ст. 26, ст. 33 Закону та ст. 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад, та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охоронною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною 5 ст. 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
При цьому, враховуючи вимоги ст. 19 Конституції України, територіальна громада м. Харкова як власник спірної земельної ділянки делегує Харківській міській раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади.
Місцеве самоврядування є способом реалізації народом належної йому влади, яка діє на принципах (засадах) державної підтримки та гарантування державою місцевого самоврядування (ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно з положеннями ст. 142 Конституції України державною гарантією місцевого самоврядування є участь держави у формуванні дохідної частини його бюджетів та компенсація у необхідних випадках витрат місцевого самоврядування.
Держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб. (ст. 62 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до положень ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов`язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (ст. 63 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно зі ст.ст. 10, 265 Податкового кодексу України плата за землю є місцевим податком. Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України вона зараховується до бюджетів місцевого самоврядування, а отже бюджет Харківської міської ради недоотримав значну суму коштів, яку мав би отримати від передачі спірної земельної ділянки в оренду ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Місцеві бюджети мають бути достатніми для забезпечення виконання органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень на забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб. Повноваження на здійснення витрат місцевого бюджету мають відповідати обсягу надходжень місцевого бюджету.
У разі, коли вичерпано можливості збалансування місцевих бюджетів і при цьому не забезпечується покриття видатків, необхідних для здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень на забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб, держава забезпечує збалансування місцевих бюджетів шляхом передачі необхідних коштів до відповідних місцевих бюджетів у вигляді дотацій та субвенцій відповідно до закону (ст. 66 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Недоотримання коштів у розмірі суми орендної плати суттєво ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та може призвести до неможливості покриття щомісячних (постійних) видатків місцевого бюджету і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету.
Таким чином, місцеві інтереси знаходяться у тісному зв`язку із загальнодержавними, а місцеве самоврядування і державне буття суспільства характеризуються взаємозалежністю та взаємодоповненням. Як наслідок, у разі порушення економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, порушуються й інтереси держави в цілому.
Фактом не отримання коштів від орендної плати за спірну земельну ділянку місцевим бюджетом порушуються визначальні матеріальні потреби суспільства, територіальної громади м. Харкова як носія єдиного джерела влади в Україні, тобто порушуються інтереси держави в цілому, оскільки ослаблюються економічні основи місцевого самоврядування, що призводить до неможливості забезпечення виконання відповідних програм розвитку.
Як встановлено окружною прокуратурою, орган місцевого самоврядування-Харківська міська рада, при наявності порушень територіальної громади міста Харкова, а саме факту не сплати ОСОБА_2 та ОСОБА_1 плати за користування земельною ділянкою у передбаченому законодавством розмірі, у судовому порядку не вживає відповідних заходів та не здійснює захист порушених законних економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, територіальної громади міста та як наслідок й інтересів держави в цілому.
Так, за результатами вивчення матеріалів щодо законності використання ОСОБА_2 та ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0088 га з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019, які листом Департаменту земельних відносин Харківської міської ради від 06.02.2024 за №747/0/225-24 були надіслані до окружної прокуратури, окружною прокуратурою направлено до Харківської міської ради 14.02.2024 лист № 51-104-803вих-24 в якому повідомлено про те, що у зв`язку з тим, що Харківською міською радою самостійно не вживаються відповідні заходи щодо захисту порушених інтересів та стягнення безпідставно збережених коштів, то це є підставою для вжиття прокуратурою заходів представницького характеру, зокрема звернення до суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з приводу стягнення до бюджету безпідставно збережених коштів.
Згідно листа від 07.03.2024 № 1549/0/225-24 наданого Департаментом земельних відносин Харківської міської ради встановлено, що заходи позовного характеру стосовно стягнення з ОСОБА_2 та ОСОБА_1 безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 6310138200:06:022:0019 Харківською міською радою не вживались.
Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 протягом тривалого строку користуються земельною ділянкою по АДРЕСА_1 без належноїсплати орендноїплати вповному обсязі,внаслідок чогоу відповідачіввиникла заборгованістьзі сплатиорендної платиза користуванняземельною ділянкоюза періодз 17.03.2019 по 31.12.2021 у розмірі 15950,96 грн., яка підлягає стягненню з відповідачів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради.
На підставі викладеного, оцінивши надані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, а також належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 4, 12, 19, 76, 81, 141, 264, 265, 279, 280 ЦПК України, ст. ст. 525, 526, 530 ЦК України, ст.ст. 12, 80, 83 ЗК України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про оренду землі», Податковим кодексом України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов В.о. керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Алекаєва Ю. в інтересах держави в особі Харківської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ради про стягнення безпідставно збережених коштів задовольнити.
Стягнути із ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати в сумі 7975,48 гривень.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати в сумі 7975,48 гривень.
Стягнути із ОСОБА_2 на користь Харківської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 3028,00 грн. (реквізити: Харківська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок UA178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету 0901010).
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Харківської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 3028,00 грн. (реквізити:Харківська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок UA178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету 0901010).
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів, з дня проголошення рішення до Харківського апеляційного суду, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Харківська міська рада (майдан Конституції, 7, місто Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243, отримувач УК м. Харкові, банк отримувача казначейство України (ЕАП), код отримувача (ЄДРПОУ) 37999649, код класифікації доходів бюджету 24062200, номер рахунку (IBAN) UA958999980314080611000020002)
Відповідач: ОСОБА_2 ,РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_2 ;
Відповідач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_3 .
Головуючий - суддя: В. Г. Черняк
Суд | Орджонікідзевський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123359107 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Черняк В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні