Справа № 933/872/24
Провадження № 2-о/933/68/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2024 року селище Олександрівка
Олександрівський районний суд Донецької області у складі:
головуючого: - судді Попович І.А.
за участі:
секретаря
судового засідання - Осадчої Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду селища Олександрівка цивільну справу за заявою представника заявника ОСОБА_1 , який діє в інтересах ОСОБА_2 , про встановлення факту смерті, заінтересована особа: Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного межрегіонального управління Міністерства юстиції, -
В С Т А Н О В И В:
27.11.2024 року представник заявника звернувся до Олександрівського районного суду в інтересах ОСОБА_2 із заявою про встановлення факту смерті, заінтересована особа: Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного межрегіонального управління Міністерства юстиції.
Згідно Наказу голови Олександрівського районного суду Донецької області від 20.11.2024 року № 20-ВІД/207/24, слідчий суддя Попович І.А., у період 25-27 листопада 2024 року приймав участь у дистанційному навчанні Національної школи суддів України.
28.11.2024 року розпорядженням керівника апарату суду за № 7/210/24 було проведено повторний авто розподіл судових справ, та головуючим суддею з розгляду даної справи визначено суддю Попович І.А.
28.11.2024 року ухвалою судді відрито провадження по справі.
В обґрунтування заявлених вимог представник заявника зазначив, що він є сином ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка мешкала за адресою: АДРЕСА_1 . ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 82 років, його мати померла у селищі Бетманове Покровського району внаслідок анемії, виразкової в/кровотечі.
Після смерті матері, заявником були отримані: довідка про причину смерті № 241 від 17.06.2024, видана Ясинуватським відділенням республіканського бюро СМЕ Міністерства охорони здоров`я ДНР (тимчасово окупована територія України), а також свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 від 17.06.2024.
Разом з цим, зазначені документи на підтвердження факту смерті ОСОБА_3 не можуть бути підставою для державній реєстрації факту смерті та видачі відповідного свідоцтва про смерть, оскільки вони були видані незаконним державним утворенням. У зв`язку з цим наявні документи не можуть бути прийняті відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Встановлення факту смерті особи необхідно заявнику для отримання свідоцтва про смерть та оформлення права на спадщину.
Просить встановити факт смерті ОСОБА_3 , громадянки України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Бетманове (колишнє Красний Партизан) Очеретинської селищної територіальної громади Покровського району Донецької області, Україна.
Заявник та його представник у судове засідання не з`явились, у прохальній частині заяви представник заявника просить справу розглянути без їх участі (а.с.3)
Представник заінтересованоїособи Олександрівськоговідділу державноїреєстрації актівцивільного стануу Краматорськомурайоні Донецькоїобласті Східногоміжрегіонального управлінняМіністерства юстиціїдо суду не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, належним чином повідомлений про день слухання справи (а.с.22).
Згідно ч. 3 ст. 211 ЦПК України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
У відповідності до вимог ст.ст. 223, 247 ч. 2 ЦПК України, суд розглядає справу без участі сторін, які належним чином повідомлені про час і місце судового розгляду справи, та без здійснення фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Суд, дослідивши надані докази, встановив наступні обставини та відповідні ним правовідносини.
Згідно довідки про причину смерті № 241 від 17.06.2024, виданої Ясинуватським відділенням республіканського бюро СМЕ Міністерства охорони здоров`я днр, а також свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 17.06.2024 року, - ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Красний Партизан Ясинуватського району внаслідок анемії, виразкової в/кровотечі, померла ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.13-14).
Зазначені обставини також підтверджуються договором-заказом на організацію та проведення поховання від 17.06.2024 № 198, укладеного заявником для організації поховання ОСОБА_3 (а.с.15), та фотографіями з місця поховання (а.с.16).
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 заявник є сином померлої ОСОБА_3 (а.с.9).
Зазначені вище документи, видані установами, розташованими на тимчасово окупованій території України.
Згідно п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Частиною 1 статті 18 указаного Закону передбачено, що громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Відповідно до постанови ВР України від 12.05.2016 № 1351-VIII селище Красний Партизан Верхньоторезької селищної ради Ясинуватського району Донецької області перейменоване на селище Бетманове Верхньоторезької селищної ради Ясинуватського району Донецької області.
Відповідно до постанови КМ України територія Верхньоторезької селищної ради включена до Очеретинської селищної територіальної громади. Згідно з постановою ВР України від 17.07.2024 № 807-ІХ Очеретинську селищну територіальну громаду включено до складу Покровського району Донецької області.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, селище Бетманове Очеретинської селищної територіальної громади Покровського району Донецької області (код UA14160190320087653) з 07.04.2014 включене до переліку тимчасово окупованих територій України.
Таким чином, ОСОБА_3 померла у селищі Бетманове Очертинської селищної територіальної громади Покровського району Донецької області, що на даний час є тимчасово окупованою територією України.
Статтею 17 ч. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» передбачено, що у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.
Відповідно до абзацу другого ч. 2 ст. 317 ЦПК України, справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 заявник є сином померлої ОСОБА_3 (а.с.9), а отже особою, яка має право звертатися до органів влади за отриманням свідоцтва про її смерть.
Згідно ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Забезпечення кожному права на справедливий суд та реалізація права особи на судовий захист мають здійснюватися з урахуванням норм Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, а також практики Європейського суду з прав людини, які відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суд уз прав людини» застосовуються судами при розгляді справ як джерело права.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правових режимів на тимчасово окупованих територіях України», будь-який акт, виданий органами, передбаченими частиною 2 вказаної статті, є недійсним та не створює правових наслідків.
Проте, Європейський суд з прав людини у справах «Кіпр проти Туреччини» і «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» констатував, що зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих defacto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать. Європейський суд з прав людини, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії, наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Відповідно до листа Верховного Суду від 22.04.2021 року № 987/0/208-21 щодо особливостей розгляду судами справ про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, вимога щодо отримання письмової відмови органів РАЦС у здійсненні реєстрації таких фактів не ґрунтується на положеннях чинного законодавства.
Наявні у заявника документи не можуть бути прийняті відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Враховуючи викладену практику Європейського суду з прав людини, суд вважає за необхідне як виняток взяти до уваги документи про смерть ОСОБА_3 , видані на окупованій території України, і оцінити їх разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку, оскільки можливість збору доказів смерті особи на окупованій території може бути істотно обмеженою, у той час, як встановлення цього факту має істотне значення для реалізації цілої низки прав заявника, зокрема, права на оформлення спадщини після її смерті.
За вказаних обставин суд вважає, що вимоги представника заявника підлягають задоволенню, оскільки на підставі відомостей, що містяться у досліджених матеріалах справи, встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Красний Партизан Ясинуватського району внаслідок анемії, виразкової в/кровотечі, померла ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Встановлення відповідногофакту необхіднозаявнику дляотримання свідоцтвапро смерть державного зразка, та реалізації права на спадщину.
На підставі пункту 8 частини 1 статті 430 ЦПК України слід допустити негайне виконання рішення суду.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 247, 263-265, 315, 317, 430 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву представника заявника ОСОБА_1 ,який дієв інтересах ОСОБА_2 ,про встановленняфакту смерті,заінтересована особаОлександрівський відділдержавної реєстраціїактів цивільногостану уКраматорському районіДонецької областіСхідного межрегіональногоуправління Міністерстваюстиції,- задовольнити.
Встановити факт смерті громадянки України ОСОБА_3 , громадянки України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Бетманове (колишнє Красний Партизан) Очеретинської селищної територіальної громади Покровського району Донецької області, Україна.
Рішення суду підлягає негайному виконанню.
Оскарження рішення суду не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає чинності після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.
Заявник: ОСОБА_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 .
Заінтересована особа: Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, місцезнаходження: смт Новодонецьке Краматорського району Донецької області, вул. Благовісна, 3, ЄДРПОУ - 23599815.
Суддя Олександрівського
районного суду Попович І.А.
Суд | Олександрівський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123365381 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Олександрівський районний суд Донецької області
Попович І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні