Рішення
від 27.11.2024 по справі 140/8680/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/8680/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації (далі - Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської РДА, Управління, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення №1465052842-2024-1 від 30.04.2024;

зобов`язання прийняти рішення про поновлення з 30.04.2024 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що передбачена Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що затверджена постановою КМУ №332, та виплатити заборгованість, що виникла з 30.04.2024.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 , громадянка України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м.Харків, у квітні 2022 року з метою уникнення негативних наслідків російської агресії проти України разом зі своєю сім`єю були змушені залишити їхнє місце проживання та переміститися до Волинської області.

На момент внутрішнього переміщення склад сім`ї позивачки складався із: ОСОБА_1 (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 07.04.2022 №712-5000829028); чоловіка - ОСОБА_2 (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від08.04.2022 №712-5000850250); сина - ОСОБА_3 (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 29.04.2022 №712-7500743712).

Відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20.03.2022 (далі - Порядок №332) останнім була призначена допомога на проживання, як внутрішньо переміщеним особам.

30.10.2023 виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам була припинена, оскільки у членів сім`ї у власності є житлове приміщення, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

ІНФОРМАЦІЯ_2 у позивачки народилась дочка ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про народження серія НОМЕР_1 від 09.08.2023.

01.04.2024 малолітня ОСОБА_4 отримала статус внутрішньо переміщеної особи, у зв`язку з чим 30.04.2024 позивач повторно звернулася із заявою про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам щодо себе та складу своєї сім`ї. На момент подачі заяви склад сім`ї ОСОБА_1 складався із 4 осіб.

13.05.2024 ОСОБА_1 отримала повідомлення про надання державної допомоги сім`ям з дітьми. Згідно зі змісту повідомлення сім`я не має права на призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам згідно з Порядком №332, оскільки особа має у власності житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій.

Позивач зазначає, що 27.05.2024 звернулася до відповідача із скаргою на відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Проте 06.06.2024 отримала відповідь на скаргу №1710/1.13/2-24, в якій їй повторно зазначили про відсутність підстав для призначення виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Позивач 18.06.2024 звернулася до відповідача із заявою про видачу рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання. Управління 08.07.2024 надало відповідь, в якій повторно зазначило, що сім`я не має права на призначення допомоги на проживання та повторно надали повідомлення про надання державної допомоги сім`ям з дітьми від 13.05.2024.

23.07.2024 в інтересах ОСОБА_1 був надісланий адвокатський запит до відповідача з проханням надати копію заяви позивача, копію рішення про відмову в призначенні допомоги та обґрунтовану відповідь про причини відмови в продовженні виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам ОСОБА_1 та членам її сім`ї, з врахуванням площі квартири, що належить сім`ї на праві власності.

29.07.2024 Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської РДА надало відповідь на адвокатський запит, відповідно до якого ОСОБА_1 не має права на призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в зв`язку з тим, що не відповідає п.7-71 Порядку №332, оскільки на 1 число місяця, з якого призначається допомога, особа має у власності житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, затвердженого Наказом №309 від 22.12.2022.

Позивач вважає, що рішення Управління є протиправним та прийняте всупереч законодавства, що існувало на момент звернення позивача за призначенням їй щомісячної грошової допомоги, з огляду на наступне.

Відповідно до Інформації, яка міститься в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на праві приватної власності належить квартира, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Загальна площа квартири становить 51,7 кв.м., з яких житлова площа складає 31,2 кв.м. Житлова площа квартири на одного члена сім`ї складає 7,8 кв.м, а тому, враховуючи площу житла, яке належить на праві приватної власності ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - сім`я має право на призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

З врахуванням наведеного просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду 20.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.30).

Представник відповідача у поданому відзиві (а.с.34-36, 62-64) адміністративний позов ОСОБА_1 не визнала, вважає, що відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог з наступних підстав.

11 липня 2023 року Урядом прийнято постанову №709 «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб» (далі - Постанова), якою, зокрема, затверджено нову редакцію Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

За результатами верифікації Міністерства фінансів 30.09.2023, відповідно до Порядку №332 виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання позивачу була припинена, оскільки у заявниці та членів сім`ї у власності є житлове приміщення/частина житлового приміщення, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (дату припинення можливості бойових дій), а саме квартира у м.Київ, загальною площею 51,7 м. кв. Перевірку відповідності відомостей щодо внутрішньо переміщеної особи вимогам, зазначеним у пункті 2 Постанови №709, Міністерство фінансів проводило станом на 01.08.2023. Склад сім`ї станом на 01.08.2023 становив 3 особи.

Відповідно до пункту 24 Порядку №332 у жовтні 2023 року ОСОБА_1 у телефонному режимі було повідомлено про припинення виплат.

01.04.2024 позивач повторно звернулася у відділення №2 (смт Ратне) із заявою про поновлення довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Попередню довідку заявниця особисто скасувала через Портал Дія, намагаючись внести зміни у зв`язку з народженням дитини. ОСОБА_1 та її малолітню доньку, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , було взято на облік як внутрішньо переміщених осіб та видано довідки від 01.04.2024 №712-5003206695 та №712-5003206783.

Представник відповідача зазначає, що 30 квітня поточного року заявниця повторно звернулася із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. В ході розгляду звернення було з`ясовано, що позивач неодноразово покидала місце тимчасового проживання, належним чином не інформуючи відповідальних посадових осіб за місцем перебування на обліку. Підтвердженням такого факту є інформація Ратнівської селищної ради, яка була надана на запит Управління. Зокрема, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 №333 «Про затвердження Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб» від власника житла у АДРЕСА_2 до Ратнівської селищної ради 01.01.2023 надійшло повідомлення про припинення розміщення внутрішньо переміщених осіб, а саме: ОСОБА_1 та сина ОСОБА_3 у житловому приміщенні з 01.01.2023. 03.04.2023 надійшло повідомлення від власника житла про безоплатне розміщення заявниці та сина за даною адресою. 02.08.2023 надійшло повідомлення про зміну переліку осіб розміщених у житловому приміщенні з 28.07.2023, в якому вбачається, що ОСОБА_1 та її син повторно покинули місце фактичного проживання. У вересні 2023 року власник житла подав повідомлення про повторне розміщення лише сина. Повідомлення про повторне розміщення заявниці з 28.07.2023 по 01.04.2024 від власника житла не надходило.

Також 01.02.2024 уповноваженими особами Ратнівської селищної ради було здійснено перевірку достовірності відомостей, які подаються власниками домогосподарства для надання компенсації за розміщення внутрішньо переміщених осіб. На дату здійснення обстеження ОСОБА_1 була відсутня та не проживала за адресою тимчасової реєстрації, згідно довідки внутрішньо переміщеної особи №712-5000829028.

За повідомленням Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, яке надійшло на запит управління соціальної та ветеранської політики Ковельської РДА, заявниця перебуває на обліку в даному управлінні, за місцем реєстрації, та одержує допомогу при народженні дитини, доньки ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

З наведених підстав просила у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив позивач підтримала позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві. Додатково зазначила, що відповідач описує події, починаючи з 2022 року та закінчує відмовою у призначенні допомоги на проживання від 30.04.2024. Проте, аргументи відповідача про неодноразове переміщення сім`ї не мають відношення до справи, оскільки відмова в призначенні та виплаті допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам полягає у наявності в неї та її чоловіка нерухомого майна, а саме: квартири, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Також, на думку позивача, у відзиві відсутні будь-які аргументи, які б свідчили про обґрунтованість та законність прийнятого рішення №1465052842-2024-1 від 30.04.2024 про відмову в призначенні допомоги на проживання.

При цьому позивач зазначає, що не заперечує, що їй та її чоловіку на праві приватної власності належить квартира, яка знаходиться у м.Київ, проте загальна площа квартири становить 51,7 кв.м., з яких житлова площа складає 31,2 кв.м. Відтак, житлова площа складає 7,8 кв.м. на одного члена сім`ї та не повинна враховуватися при призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за приписами ч.5 п.7-1 Порядку №332 (а.с.85-86).

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 07.04.2022 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , була взята на облік як внутрішньо переміщена особа, про що отримала довідку №712-5000829028. Фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 (а.с.11зворот).

Крім того, чоловік позивачки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , відповідно до довідки №712-5000850250, 08.04.2022 був взятий на облік як внутрішньо переміщена особа, фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 . Їхній син ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , 29.04.2022 був також взятий на облік як внутрішньо переміщена особа, про що отримав довідку №712-7500743712, фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 (а.с.12-12зворот).

Позивач з 01.03.2022 по 30.09.2023 була отримувачем допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 2000 грн, чоловік - з 01.03.2022 по 30.09.2023 у розмірі 2000 грн, син - з 01.03.2022 по 28.02.2024 у розмірі 2000 грн.

З жовтня 2023 року позивачці припинена виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

05.08.2023 в позивача народилась дочка ОСОБА_5 , що підтверджується свідоцтвом про народження серія НОМЕР_1 від 09.08.2023 (а.с.13), яка 01.04.2024 отримала статус внутрішньо переміщеної особи, що слідує з довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 01.04.2024 №712-5003206783 (а.с.13зворот).

30.04.2024 позивач звернулася до відповідача із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (повторне звернення), вказавши осіб, які входять до складу її сім`ї: чоловік ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 , дочка ОСОБА_4 (а.с.14-15).

Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської РДА прийняло рішення від 30.04.2024 №1465052842-2024-1, яким відмовило у призначенні допомоги переміщеним особам на проживання. Вказане рішення обґрунтоване тим, що особа не відповідає умовам, визначеними Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам; не відповідає вимогам п.7-7.1, на 1 число місяця, з якого призначається допомога, особа має у власності житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій (затвердженого Наказом від 22.12.2022 №309) (а.с.20).

ОСОБА_1 отримала повідомлення Управління від 13.05.2024 про надання державної допомоги сім`ям з дітьми. Згідно зі змісту повідомлення позивач не має права на вказану допомогу, тому що не відповідає вимогам п.п.7-7.1, на 1 число місяця, з якого призначається допомога, особа має у власності житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій (затвердженого Наказом від 22.12.2022 №309) (а.с.15зворот).

Позивач у відповідь на свою скаргу отримала лист від 06.06.2024 №1710/1.13/2-24 про те, що відповідно до пункту 3 Порядку №332 їй відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, так як допомога призначається з 01.11.2023 на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги. Оскільки позивач та її чоловік вже були отримувачами допомоги і за результатами верифікації допомога була припинена, права на продовження отримання допомоги на сім`ю вона не має (а.с.16).

Позивач 18.06.2024 звернулася до відповідача із заявою про видачу рішення про відмову в призначенні допомоги на проживання. Управління у листі від 08.07.2024 №1979/1-13/2-24 надало відповідь тотожного змісту, що у листі від 06.06.2024 №1710/1.13/2-24 (а.с.17).

Управління на адвокатський запит представника позивача повідомила останню про те, що виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання була припинена, оскільки у членів сім`ї позивача у власності є житлове приміщення/частина житлового приміщення, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій(дату припинення можливості бойових дій), а саме: квартира у м.Київ. Відповідно до пункту 24 Порядку у жовтні 2023 року ОСОБА_1 в телефонному режимі повідомлено про припинення виплат.... (а.с.18-19).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 1 Закону України від 20.10.2014 №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі - Закон №1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Частиною першою статті 4 Закону №1706-VII визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно з частинами другою, третьою статті 7 Закону №1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

До 20.03.2022 механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг визначався Порядком надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (далі - Постанова №505).

У зв`язку із набранням чинності 22.03.2022 постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою був затверджений Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - Порядок №332), Постанова №505 втратила чинність.

Пунктами 2, 3 Порядку №332 (в первісній редакції) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312).

Допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:

для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;

для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України» пункт 3 Порядку №332 було доповнено абзацами такого змісту:

«Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій».

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» (в редакції від 19.04.2024) Харківська міська територіальна громада віднесена до переліку територій можливих бойових дій, починаючи з 15.09.2022 та до сьогоднішнього дня.

15.07.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2023 №709 «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб», пунктом 1 якої визначено, що з 1 серпня 2023 р. виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога), які перемістилися з територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - перелік територій), щодо яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, а також особам, у яких внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, зруйноване або непридатне для проживання житлове приміщення та яким допомогу було призначено відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», продовжується автоматично на один шестимісячний період.

Відповідно до підпункту 5 пункту 2 згаданої постанови з 1 вересня 2023 р. виплата допомоги припиняється внутрішньо переміщеним особам, зазначеним у пункті 1 цієї постанови, якщо за результатами верифікації встановлено, що після набрання чинності цієї постанови внутрішньо переміщена особа має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташовані на територіях, не включених до переліку територій, або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (дату припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації (крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що документально підтверджено органами місцевого самоврядування або за технічної можливості інформацією щодо житлових приміщень, внесених до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, або житлового приміщення (частини житлового приміщення площею менш як 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї).

Як вбачається з матеріалів справи, позивач отримувала державну допомогу на проживання з 01.03.2022 по 30.09.2023 та у зв`язку з набранням чинності Постановою №709 з 01.10.2023 їй було припинено виплату допомоги на проживання з підстав виявлення у її власності житла, що розташоване на територіях, де не ведуться активні (можливі) бойові дії або які не є окупованими, а саме: у м.Київ.

При цьому відповідач у відзиві вказує, що перевірку відповідності відомостей щодо внутрішньо переміщеної особи вимогам, зазначеним у пункті 2 Постанови №709, Міністерство фінансів проводило станом на 01.08.2023. Склад сім`ї станом на 01.08.2023 становив 3 особи.

30.04.2024 позивач повторно звернулася із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, оскільки склад її сім`ї збільшився: вона народила дочку ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про народження серія НОМЕР_1 від 09.08.2023, яка 01.04.2024 отримала статус внутрішньо переміщеної особи, слідує з довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 01.04.2024 №712-5003206783.

Так, ОСОБА_1 у заяві від 30.04.2024 про надання допомоги на проживання вказала усіх осіб, які входять до складу її сім`ї: чоловіка ОСОБА_2 , сина ОСОБА_3 та доньку ОСОБА_4 (а.с.14-15).

Тобто, на момент повторного звернення із заявою про надання допомоги склад сім`ї позивача становив 4 особи.

Відповідно до пункту 3 Порядку №322 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) з 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа) у такому розмірі:

для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;

для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.

До складу сім`ї уповноваженої особи включаються (незалежно від наявності відомостей щодо включення їх до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб) чоловік, дружина, діти, прийомні діти, діти, які виховуються батьками-вихователями в дитячих будинках сімейного типу, усиновлені діти, діти, над якими встановлено опіку або піклування, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; діти з інвалідністю після досягнення ними 18-річного віку до визнання їх особами з інвалідністю з дитинства I та II групи; не перебувають в шлюбі повнолітні діти; визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей, та/або особи, які встановили у судовому порядку факт проживання однією сім`єю. Членом сім`ї може вважатися одинока особа, а також неповнолітня дитина, якщо така особа не входить до складу сім`ї.

Діти/особи віком до 23 років, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти після досягнення ними 18 років і не мають власних сімей, мають право звертатися за призначенням допомоги особисто, якщо вони мають фактичне місце проживання (перебування) інше, ніж в уповноваженої особи.

Склад сім`ї уповноваженої особи визначається на дату звернення за призначенням допомоги.

З 1 листопада 2023 р. для призначення допомоги уповноважена особа подає заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за формою згідно з додатком 5 (далі - заява).

Зазначена форма заяви передбачає колонки «первинне звернення» та «повторне звернення».

Відповідно до пункту 5 Порядку №332 допомога призначається внутрішньо переміщеним особам:

які перемістилися (повторно перемістилися) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції (далі - перелік територій), щодо яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації;

у яких житлове приміщення знищене або пошкоджене (до ступеня непридатного для проживання) та інформація про яке внесена до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - Реєстр пошкодженого та знищеного майна) (за технічної можливості), або щодо якого подано документальне підтвердження органом місцевого самоврядування, а в разі його відсутності - обласною державною (військовою) адміністрацією факту пошкодження/знищення житлового приміщення внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації.

Допомога також призначається дитині, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Допомога призначається особі, яка звертається за нею не вперше, на один шестимісячний період, але не більш як один раз, відповідно до пунктів 2-4 цього Порядку та за умови відповідності особи критеріям, зазначеним у пунктах 7, 7-1 і 8 цього Порядку, на підставі особисто поданої заяви, яка отримувала допомогу та відмовилася від неї та/або яку було знято з обліку як внутрішньо переміщена особа, у разі повернення особи до покинутого місця проживання, з якого здійснилося переміщення:

у якої після припинення виплати допомоги житлове приміщення було знищено або пошкоджено (до ступеня непридатного для проживання) та інформацію про яке внесено до Реєстру пошкодженого та знищеного майна (за технічної можливості), або щодо якого органом місцевого самоврядування, або обласною державною (військовою) адміністрацією подано документальне підтвердження факту пошкодження/знищення житлового приміщення внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації;

яка повторно перемістилася з територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, перелік яких затверджено Мінреінтеграції, щодо яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації) та які включені до переліку територій після 1 грудня 2023 року.

За правилами, визначеними у пункті 7 Порядку №332, допомога не призначається/не виплачується внутрішньо переміщеній особі, яка вперше звертається за її призначенням, починаючи з 1 серпня 2023 р., якщо протягом трьох місяців перед зверненням або під час її отримання:

5) внутрішньо переміщена особа, яка звертається за допомогою на проживання або є отримувачем допомоги, на 1 число місяця, з якого призначається допомога, або на 1 число кожного місяця, в якому отримується допомога, має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, або територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації (крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що документально підтверджується органом місцевого самоврядування, або інформації (за технічної можливості), внесеної до Реєстру пошкодженого та знищеного майна, або житлового приміщення (частини житлового приміщення площею менш як 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї), або житлового приміщення (частини житлового приміщення, придбаного за кошти, отриманого на підставі договору кредиту, якщо перший внесок, сплачений уповноваженою особою або отримувачем, становив менш як 100 тис. гривень).

Відповідно до пункту 7-1 Порядку №332 із 1 грудня 2023 р. допомога не призначається/не виплачується на сім`ю, яка вперше звертається за її призначенням, якщо протягом трьох місяців перед зверненням або під час її отримання:

5) особа з числа членів сім`ї на 1 число місяця, з якого призначається допомога, або на 1 число кожного місяця, в якому отримується допомога, має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, або територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації. При цьому не враховуються житлові приміщення, які непридатні для проживання, що документально підтверджується органом місцевого самоврядування (а в разі його відсутності обласною державною (військовою) адміністрацією), або інформацією (за технічної можливості), внесеною до Реєстру пошкодженого та знищеного майна, або житлове приміщення (частина житлового приміщення) площею менш як 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї), або житлове приміщення/частини житлового приміщення, придбані за кошти, отримані на підставі договору кредиту, якщо перший внесок, сплачений особою з числа членів сім`ї, становив менш як 100 тис. гривень.

Аналізуючи вищенаведені вимоги Порядку №332, слід дійти висновку, що допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам може призначатись також на сім`ю, яка звертається за нею не вперше, на один шестимісячний період, але не більш як один раз, та за умови відповідності критеріям, зазначеним у пунктах 7, 7-1 і 8 цього Порядку.

Як слідує із спірного рішення, підставою для відмови у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам слугувала невідповідність сім`ї позивача умовам, визначеним Порядком №332.

Так, відповідач встановив, що у заявниці та її чоловіка у власності є житлове приміщення, а саме: квартира, загальна площа 51,7 кв.м, за адресою: АДРЕСА_1 . Право власності набуто на підставі договору купівлі-продажу №2196, виданого 11.11.2017 приватним нотаріусом КМНО Шевченко А.А., рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 38075718 від 11.11.2017. Дані відомості підтверджено Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №377859317 від 09.05.2024, посадовою особою управління Шиндирук Л.В. під час здійснення перевірки позивача як отримувача державної допомоги (а.с.39-42).

Таким чином, відповідач вважав, що ОСОБА_1 не має права на отримання допомоги на проживання відповідно до Порядку №322, оскільки не відповідає вимогам п.7-7.1, а саме: на 1 число місяця, з якого призначається допомога, особа має у власності житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій (затвердженого Наказом від 22.12.2022 №309) (а.с.20).

Оцінюючи такі доводи відповідача, суд зауважує, що при прийнятті рішення про призначення допомоги внутрішньо переміщеним особам на сім`ю чи при її відмові посадова особа, керуючись пунктом 7-1 Порядку №332, повинна не тільки з`ясувати, чи внутрішньо переміщена особа та члени її сім`ї на праві власності володіють житловим приміщенням, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, де ведуться бойові дії, але й здійснити розрахунок площі на кожного члена сім`ї і встановити, яка площа такого житлового приміщення припадає на одного члена сім`ї.

Матеріалами справи підтверджується та обставина, що позивачу та її чоловікові на праві спільної часткової власності належить квартира у АДРЕСА_1 , загальною площею 51,7 кв.м, житловою площею 31,2 кв.м (а.с.20зворот-21).

Враховуючи склад сім`ї позивача на дату звернення за призначенням допомоги, який становить 4 особи, на кожного члена сім`ї припадає 7,8 кв.м житлової площі даної квартири.

Таким чином, сім`я позивача не підпадає під критерій, визначений у підпункті 5 пункту 7-1 Порядку №332, як така, що має у власності на 1 число місяця, з якого призначається допомога, житлове приміщення (або частину), що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, де ведуться бойові дії, позаяк площа такого житлового приміщення на кожного члена сім`ї є меншою за показник, визначений у зазначеному пункті Порядку.

Інших обґрунтувань невідповідності сім`ї позивача умовам Порядку №332 відповідач у спірному рішенні не навів.

З врахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про відмову у призначенні позивачу та її сім`ї допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, відповідач діяв всупереч вимогам Порядку №332, без з`ясування усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення.

При цьому суд не бере до уваги доводи відповідача про те, що позивач неодноразово покидала місце свого тимчасового проживання, оскільки, як слідує із долучених до відзиву документів, на запит відповідача від 25.07.2024 відповідно до листа Комунального закладу «Центр надання соціальних послуг Ратнівської селищної ради» від 30.08.2024 на адресу Управління надіслані повідомлення власника житла про зміну переліку осіб, розміщених у житловому приміщенні, акт обстеження щодо підтвердження факту проживання внутрішньо переміщених осіб, інформація про періоди отримання компенсації за тимчасове розміщення внутрішньо переміщених осіб. Отже, такі документи надійшли значно пізніше, ніж було прийняте спірне рішення, відтак не бути предметом розгляду при вирішенні заяви позивача.

Відповідно до вимог пункту 8 Порядку №332 нарахування та виплата допомоги уповноваженій особі або отримувачу припиняється та більше не призначається/поновлюється починаючи з місяця, що настає за місяцем, в якому стало відомо щодо її повернення до покинутого місця проживання, або з місяця виїзду за кордон на постійне проживання, або з місяця, що настає за місяцем, у якому строк перебування за кордоном перевищує 30 календарних днів підряд чи 60 календарних днів сукупно протягом шестимісячного періоду отримання допомоги, або 60 та 90 календарних днів відповідно, в разі прийняття рішення про збільшення зазначеного строку за наявності обґрунтованих причин.

Отже, підставою для відмови у призначенні допомоги є, зокрема, повернення особи до покинутого місця проживання, проте відповідність позивача умовам, визначеним пунктом 8 Порядку №332, спірне рішення не містить.

Більше того, суд зауважує, що Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №377859317 (а.с.39-42) посадовою особою Управління Шиндирук Л.В. сформована теж після прийняття оскаржуваного рішення, а саме 09.05.2024, що вказує на те, що під час розгляду заяви позивача від 30.04.2024 про надання державної допомоги така до уваги не була взята.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Проте, наведені у відзиві мотиви правомірності прийнятого рішення не відповідають обґрунтуванням, наведеним безпосередньо у самому рішенні.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх та беззаперечних доказів правомірності прийнятого рішення

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління №1465052842-2024-1 від 30.04.2024, зобов`язання відповідача призначити ОСОБА_1 та членам її сім`ї з 30.04.2024 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до вимог Порядку №332.

Як визначено частинами першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути сплачену суму судового збору у розмірі 968,96 грн.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації №1465052842-2024-1 від 30.04.2024 про призначення допомоги переміщеним особам на проживання.

Зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 та членам її сім`ї з 30.04.2024 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації судовий збір в сумі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 );

Відповідач: Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації (45000, Волинська обл., м.Ковель, вул.Івасюка, 15, код ЄДРПОУ 03192046).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123369214
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —140/8680/24

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні