Рішення
від 28.11.2024 по справі 360/1139/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

28 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1139/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовною заявою Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях про заборону діяльності громадської організації шляхом примусового розпуску (ліквідації),

ВСТАНОВИВ:

28.09.2024 до Луганського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - позивач) до Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» (далі - відповідач), в якій позивач просить суд заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг».

В обґрунтування позову зазначено, що до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 23.08.2024 за вх. № 41210-1-24 надійшов лист Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях від 13.08.2024 № 78/3/5/8-1755 про заборону діяльності Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.

З вказаного листа та доданих до нього матеріалів і доказів, вбачається, що в діях ГО «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».

Так, надані Головним управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях матеріали свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.

Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг», яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.05.2008, код ЄДРПОУ 35774477, адреса місцезнаходження - 93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вулиця Заводська, будинок 35, керівник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

За інформацією Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях керівник та члени зазначеного громадського об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, сприяють терористичній діяльності шляхом підтримання контактів з членами незаконних збройних формувань так званих «л/днр» та безпосередньої участі у військовому протистоянні підрозділам Збройних Сил України у складі вищезазначених воєнізованих утворень.

Крім того, у 2023 році, керівник ГО «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» Невеселий В.В. очолив Сєвєродонецьку міську організацію російської політичної партії «Новые люди» та з червня 2023 року здійснював організацію заходів політичного характеру у співпраці з державою-агресором на окупованій території м. Сєвєродонецька Луганської області, що активно висвітлювалось у соціальних мережах «Інтернет», з метою поширення антиукраїнських наративів і тез з обґрунтуванням необхідності збройного протистояння законній владі України.

07.06.2023 Головним управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях зареєстровано кримінальне провадження № 42023132370000016 за ч. 6 ст. 111-1 КК України, стосовно ОСОБА_1 .

13.09.2023 Сєвєродонецькою окружною прокуратурою Луганської області у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_1 повідомлено про підозру у скоєнні кримінального правопорушення передбаченого ч. 6 ст. 111-1 КК України.

30.12.2023 прокурором Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області в рамках кримінального провадження № 42023132370000016 від 07.06.2023 (ч. 6 ст. 111-1 КК України), стосовно ОСОБА_1 скеровано обвинувальний акт до Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 02.10.2024 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Місцезнаходження Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» є тимчасово окупована територія України, у зв`язку з чим повідомлення відповідача про відкриття провадження у даній справі здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».

Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

З урахуванням пункту 20 Перехідних положень та на виконання статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на офіційному веб-сайті розміщено оголошення про постановлення судом ухвали про відкриття провадження по справі, що підтверджується матеріалами справи.

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про постановлення ухвали про відкриття провадження у справі та можливість надання відзиву на позовну заяву.

Відповідач не скористався правом на подачу відзиву.

Третьою особою, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору через підсистему «Електронний суд» надіслано пояснення щодо позовної заяви, в яких зазначено, що наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.

Вказане спостерігається в діяльності Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг». Керівник та члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, сприяють терористичній діяльності шляхом підтримання контактів з членами НЗФ т.зв. «л/днр» та безпосередній участі у військовому протистоянні підрозділам ЗС України у складі вищезазначених незаконних воєнізованих утворень.

У 2023 році керівник ГО «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» ОСОБА_1 очолив Сєвєродонецьку міську організацію російської політичної партії «Новые люди» та з червня 2023 здійснював організацію заходів політичного характеру у співпраці з державою-агресором на окупованій території м. Сєвєродонецька Луганської області, що активно висвітлювалось у соціальних мережах, з метою поширення антиукраїнських наративів і тез з обґрунтуванням необхідності збройного протистояння законній владі України.

07.06.2023 слідчим відділом 3 управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях зареєстровано кримінальне провадження № 42023132370000016 за ч. 6 статті 111-1 КК України. 13.09.2023 Сєвєродонецькою окружною прокуратурою Луганської області у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 6 ст. 111-1 КК України.

30.12.2023 прокурором Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області в рамках вищезазначеного кримінального провадження до Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області скеровано обвинувальний акт стосовно ОСОБА_1 .

Враховуючи викладене, в діяльності відповідача вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.

Вважає обґрунтованими та такими, що відповідають чинному законодавству України позовні вимоги Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо заборони діяльності вищезазначеної громадської організації.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд дійшов такого.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Громадська організація «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» (скорочене найменування - СФПАБК «РИНГ»), зареєстрована 20.05.2008 із статусом юридичної особи, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вул. Заводська, будинок 35; ідентифікаційний код юридичної особи 35774477; види діяльності - 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у. (основний), 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у; засновники - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ; керівник - ОСОБА_1 .

До Міністерства юстиції України надійшов лист Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях від 13.08.2024 за № 78/3/5/8-1755 щодо протиправної діяльності Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг».

У листі вказано, що наявні у ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф, окрім відкритої прямої агресії на сході України, використовується наявний потенціал легалізованих громадсько-політичних об`єднань проросійської спрямованості, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків для формування механізму впливу на громадську думку, з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Вищезазначене спостерігається в діяльності керівника Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Керівник та члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, сприяють терористичній діяльності шляхом підтримання контактів з членами НЗФ т.зв. «л/днр» та безпосередній участі у військовому протистоянні підрозділам ЗС України у складі вищезазначених незаконних воєнізованих утворень.

У 2023 році керівник СФПАБК «Ринг» ОСОБА_1 очолив Сєвєродонецьку міську організацію російської політичної партії «Новые люди» та з червня 2023 здійснював організацію заходів політичного характеру у співпраці з державою-агресором на окупованій території м. Сєвєродонецька Луганської області, що активно висвітлювалось у соціальних мережах, з метою поширення антиукраїнських наративів і тез з обґрунтуванням необхідності збройного протистояння законній владі України.

07.06.2023 слідчим відділом 3 управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях зареєстровано кримінальне провадження № 42023132370000016 за ч. 6 ст. 111-1 КК України. 13.09.2023 Сєвєродонецькою окружною прокуратурою Луганської області у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 6 ст. 111-1 КК України.

30.12.2023 прокурором Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області в рамках вищезазначеного кримінального провадження до Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області скеровано обвинувальний акт стосовно ОСОБА_1 .

Відповідно до повідомлення про підозру від 13.09.2023 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.6 ст. 111-1 КК України.

Витягом Єдиного реєстру досудових розслідувань номер КП №42023132370000016 від 07.06.2023 встановлено - правова кваліфікація (КК України 2001) ст.111-1, короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення: громадянин України ОСОБА_1 , перебуваючи на тимчасово окупованій території м.Сєвєродонецьк Луганської області, достовірно знаючи про незаконність дій співучасників збройних формувань так званої «ЛНР» та окупаційної адміністрації РФ на тимчасово окупованій території Луганської області, діючи з єдиним злочинним умислом з мотивів заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України, з метою зміни меж території України та поширення на неї впливу РФ, перешкоджання євроінтеграційному курсу розвитку України, встановлення контролю РФ над політичними та економічними процесами в Україні, 25.05.2023 року прийняв пропозицію очолити офіс т.зв. «Регионального отделения Партии «НОВЫЕ ЛЮДИ» (мовою оригіналу) в м.Сєвєродонецьк. Добровільно займаючи посаду керівника офісу т.зв. «Регионального отделения Партии «НОВЫЕ ЛЮДИ» (мовою оригіналу) в м. Сєвєродонецьк, ОСОБА_1 організовує та проводить заходи політичного характеру у співпраці з державою-агресором та його адміністрацією в місті Сєвєродонецьк Луганської області, спрямовані на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації в Луганській області та на уникнення ними відповідальності за збройну агресію проти України та проведення виборів у т.зв. «народну раду лнр» та органи самоврядування на тимчасово окупованій території Луганської області.

Разом з тим з початком повномасштабного вторгнення окупаційних військ РФ та т.зв. «ЛНР», «ДНР» на територію України, ОСОБА_1 , усвідомлюючи здійснення відкритої російської агресії, яка розпочалась приблизно о 05 годині 24.02.2022 повномасштабним російським військовим вторгненням на територію України, метою якого є повалення конституційного ладу, територіальної цілісності та захоплення території України, усвідомлюючи російську агресію проти України, з метою переслідування своїх особистих інтересів, перебуваючи на тимчасово окупованій території Луганської області, маючи умисел на здійснення всебічної підтримки окупаційної влади та здійснення співпраці з державою-агресором та його окупаційною адміністрацією, а саме з 25 травня 2023 року та по теперішній час, здійснює політичні заходи та інформаційну діяльність в медіа просторі регіону Луганської області, спрямовану на підтримку держави агресора, її окупаційної адміністрації, збройних формувань.

ОСОБА_1 , перебуваючи на тимчасово окупованій території Луганської області, а саме - у місті Сєвєродонецьк Луганської області, діючи зі своїх особистих мотивів та бажання здійснювати підтримку незаконних дій окупаційних адміністрацій на території Луганської області, обіймаючи посаду керівника офісу т.зв. «Регионального отделения Партии «НОВЫЕ ЛЮДИ» (мовою оригіналу) в м.Сєвєродонецьк, у співпраці із державою-агресором та її окупаційною адміністрацією, будучи представником політичної партії, здійснює безпосередній вплив на інформаційну політику в м. Сєвєродонецьк Луганської області, організовує та приймає безпосередню участь в політичних публічних заходах на території міста Сєвєродонецька, а саме 01.06.2023 ОСОБА_1 організував та провів публічний політичний захід від т.з. «Партии «НОВЫЕ ЛЮДИ» (мовою оригіналу) в місті Сєвєродонецьку з нагоди свята «День защиты детей» (мовою оригіналу), висвітлюючи свою діяльність в створеному ним телеграм каналі, тим самим здійснив інформаційну діяльність у співпраці з державою - агресором спрямовану на дискредитацію дій української влади та Збройних сил України, підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації та збройних формувань, та на уникнення ними відповідальності за збройну агресію проти України. ПІБ, дата народження особи, яку повідомлено про підозру, наслідки розвідування щодо особи та відомості про здійснення спеціального розслідування щодо неї: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , направлено до суду з обвинувальним актом 30.12.2023.

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024, № 271/2024 від 06.05.2024, № 469/2024 від 23.07.2024, № 740/2024 від 28.10.2024 затвердженими Законами України, строк дії режиму воєнного стану продовжено.

Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Статтею 11 Конвенції передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.

Законом України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Статтями 36, 37 Конституції України регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Відповідно до частин першої-третьої статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення № 228) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV) суб`єктами державної реєстрації є: Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Згідно зі статтею 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях наявна інформація, що засновник відповідача здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.

Так, наявні в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості.

Також, ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації державі, а саме окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності відповідача, засновник ОСОБА_1 .

Крім того, ОСОБА_1 повідомлено про підозру та обвинувальний висновок направлено до суду за ч. 6 ст. 111-1 КК України.

Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).

З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях наявна інформація, що відповідач здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.

Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.

Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.

До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.

Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.

Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).

Враховуючи, що в діях керівника відповідача Головним управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать до задоволення повністю.

В силу пункту 2 частини другої статті 371 КАС України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.

Відтак, рішення суду про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» належить до негайного виконання.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, ідентифікаційний код 43316700) до Громадської організації «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг» (ідентифікаційний код 35774477, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вул. Заводська, будинок 35), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (місцезнаходження: вул. Ярослава Мудрого, буд. 56, м. Краматорськ, Донецька область, ідентифікаційний код 20001504), про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання, задовольнити повністю.

Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Сєвєродонецька федерація професійного і аматорського боксу та кікбоксінгу «Ринг».

Рішення суду звернути до негайного виконання.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123373070
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян

Судовий реєстр по справі —360/1139/24

Рішення від 28.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні