Рішення
від 28.11.2024 по справі 480/6314/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 480/6314/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського окружного адміністративного суду про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

17.07.2024 ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Сумського окружного адміністративного суду, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024 включно з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №391 від 23.04.2023 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану";

- зобов`язати Сумський окружний адміністративний суд нарахувати та виплатити суму недоплаченої заробітної плати, обчисленої з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу, за період з 06.03.2024 по 18.04.2024.

Підстави для звернення до суду позивач, який працює на посаді заступника керівника апарату суду, пов`язує з обставинами порушення роботодавцем його трудових прав, запроваджених на період воєнного стану для працівників деяких державних органів підпунктом 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України №391 від 23.04.2023 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану".

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 18.07.2024 матеріали адміністративної справи №480/6314/24 направлено до Другого апеляційного адміністративного суду для визначення підсудності, у зв`язку з чим в.о. голови Сумського окружного адміністративного суду видав відповідне розпорядження від 24.07.2024 №67.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.08.2024 адміністративну справу №480/6314/24 передано за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду, куди справа надійшла 25.09.2024 та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями цього ж дня передана до провадження судді.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 30.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов (а.с. 36-37) представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що наказ №108 від 12.04.2024, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, м. Суми Сумської територіальної громади віднесено до території можливих бойових дій, набрав чинності лише з 19.04.2024. Тож саме з цієї дати (а не з 06.03.2024, як помилково вважає позивач) посадовий оклад має визначатися з урахуванням коефіцієнта 1,5, як це передбачено постановою Кабінету Міністрів України №391 від 23.04.2023.

Розгляд справи здійснюється судом в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на момент звернення до суду з цим позовом обіймає посаду заступника керівника апарату Сумського окружного адміністративного суду, на яку він був призначений наказом начальника ТУДСА України в Сумській області від 23.02.2024 №16, як це видно із записів трудової книжки серія НОМЕР_1 (а.с. 17).

25.04.2023 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №391 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану", яка набрала чинності 28.04.2023 (надалі - Постанова №391).

Абзацом четвертим підпункту 1 пункту 1 Постанови №391, який застосовується з 01.01.2024, установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження: на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.

19.04.2024 набрав чинності наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12.04.2024 №108, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.04.2024 за №555/41900, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, внаслідок чого м. Суми Сумської територіальної громади віднесено до території можливих бойових дій з 06.03.2024.

У зв`язку з цим наказом в.о. керівника апарату Сумського окружного адміністративного суду №34-ОД від 28.05.2024 "Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження в приміщенні суду з 19 квітня 2024 року безпосередньо на території можливих бойових дій та визначення підвищеного розміру посадового окладу працівникам апарату суду з урахуванням коефіцієнту 1,5" (а.с. 18-19) затверджено перелік працівників апарату Сумського окружного адміністративного суду, які здійснюють свої повноваження в приміщенні суду з 19.04.2024 безпосередньо на території можливих бойових дій, до якого, крім інших, включено й заступника керівника апарату суду ОСОБА_1 .

Пунктом 2 цього наказу визначено з 19.04.2024 підвищення розміру посадового окладу працівникам апарату Сумського окружного адміністративного суду, зазначених у частині першій цього наказу суду, з урахуванням коефіцієнту 1,5.

На виконання цього наказу заробітна плата ОСОБА_1 була нарахована та виплачена виходячи з посадового окладу, визначеного з урахуванням коефіцієнта 1,5 починаючи з 19.04.2024, як це видно з розрахункових листків (а.с. 40).

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, яка виявилася у ненарахуванні та невиплаті заробітної плати за період з 06.03.2024 до 18.04.2024 з урахуванням коефіцієнта 1,5, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Заробітна плата, за визначенням наведеним у статті 94 Кодексу законів України про працю, - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України "Про оплату праці" та іншими нормативно-правовими актами.

Аналогічне визначення містить і частина перша статті 1 Закону України "Про оплату праці", відповідно до якої заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022, який неодноразово продовжувався і триває дотепер.

Абзацом 4 підпункту 1 пункту 1 Постанови №391 в редакції постанови Кабінету Міністрів України №612 від 16.06.2023 установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження: на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.

Підпунктом 2 пункту 1 Постанови №391 визначено, що підвищення розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнтів, передбачених підпунктом 1 цього пункту, здійснюється з урахуванням фактично відпрацьованого часу протягом місяця; заробітна плата працівникам державних органів нараховується відповідно до абзацу першого цього підпункту з урахуванням підвищених розмірів посадових окладів, передбачених підпунктом 1 пункту 1 цієї постанови, які визначені та затверджені у штатному розписі відповідного державного органу.

Згідно з підпунктом 3 пункту 1 Постанови №391 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №612 від 16.06.2023), для цілей цієї постанови розташування робочого місця працівника визначається керівником державного органу (керівником державної служби, суб`єктом призначення) шляхом затвердження відповідного переліку працівників, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії; працівникам державних органів, які включені до переліку, передбаченого абзацом першим цього підпункту, за періоди роботи на територіях, які не включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, нарахування заробітної плати проводиться виходячи з посадових окладів, визначених законодавством.

Пунктом 4 Постанови №391 передбачено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується до припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією", перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій; у переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.

Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською федерацією (надалі Перелік).

19.04.2024 набрав чинності наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12.04.2024 №108, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17.04.2024 за №555/41900, яким внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309, внаслідок чого м. Суми Сумської територіальної громади віднесено до території можливих бойових дій з 06.03.2024.

Виходячи із системного аналізу наведених норм чинного законодавства, суд констатує висновок про те, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12.04.2024 №108 як нормативно-правовий акт набрав чинності лише з 19.04.2024, однак ним визначено конкретну дату, з якої м. Суми віднесено до територій можливих бойових дій - 06.03.2024. При цьому дата припинення можливості бойових дій щодо м. Суми цим нормативно-правовим актом не встановлена.

Таким чином, для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які з 06.03.2024 безпосередньо здійснюють свої повноваження на території м. Суми (для якої не визначена дата припинення можливості бойових дій), посадові оклади, визначені Кабінетом Міністрів України у відповідних схемах посадових окладів, мають визначатися з урахуванням коефіцієнта 1,5.

З огляду на це, а також беручи до уваги положення підпункту 3 пункту 1 Постанови №391 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 612 від 16.06.2023), відповідно до якого працівникам державних органів, які включені до переліку, передбаченого абзацом першим цього підпункту, за періоди роботи на територіях, які не включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, нарахування заробітної плати проводиться виходячи з посадових окладів, визначених законодавством, суд дійшов висновку про те, що Сумським окружним адміністративним судом допущено протиправну бездіяльність щодо ненарахування та невиплати позивачу заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024 з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до Постанови №391.

Посилання відповідача на ту обставину, що наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12.04.2024 №108 набрав чинності з 19.04.2024, а тому не може бути застосований до правовідносин, які виникли до цієї дати, суд визнає помилковими, адже правовідносини щодо оплати праці працівників державних органів (із визначенням посадового окладу з урахуванням коефіцієнта 1,5) врегульовані абзацом 3 підпункту 1 пункту 1 Постанови №391, який застосовується з 01.01.2024, тоді як наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 12.04.2024 №108) лише встановлено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ.

Враховуючи викладене вище, з метою відновлення порушеного права позивача суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024, обчисленої з урахуванням коефіцієнту 1,5 до посадового окладу на підставі Постанови №391.

Відтак позов слід задовольнити у повному обсязі.

Позивач звільнений від сплати судового збору в силу закону у спорі про стягнення заробітної плати, інших судових витрат він не поніс, а тому підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 у справі №480/6314/24 - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Сумського окружного адміністративного суду щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024 з урахуванням коефіцієнта 1,5 до посадового окладу у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №391 від 25.04.2023 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану".

Зобов`язати Сумський окружний адміністративний суд здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої заробітної плати за період з 06.03.2024 по 18.04.2024, обчисленої з урахуванням коефіцієнту 1,5 до посадового окладу на підставі постанови Кабінету Міністрів України №391 від 25.04.2023 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану".

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; АДРЕСА_1 ).

Відповідач: Сумський окружний адміністративний суд (код ЄДРПОУ 35907252; вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123373666
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/6314/24

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 28.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні