Рішення
від 27.11.2024 по справі 500/5721/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/5721/24

27 листопада 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Розтоцьке-Агро" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" (далі - позивач, ПП "Розтоцьке-Агро") звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України (далі - ДПС України), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11498271/41129405 від 29.07.2024, №11498272/41129405 від 29.07.2024 та №11498267/41129405 від 29.07.2024, якими відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкової накладної №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024 подані ПП "Розтоцьке-Агро".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Розтоцьке-Агро" за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця ПП "Лан-Оіл Трейд" (код 37182955) були виписані та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - ЄРПН) податкові накладні №5 від 24.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 205621,82 грн, №6 від 25.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 212875,60 грн та №7 від 27.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 266772,04 грн. Однак реєстрація податкових накладних була зупинена.

Для реєстрації податкових накладних у ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) ПП "Розтоцьке-Агро" надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких додано копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарських операцій. Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.

З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 24.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачам 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Від представника відповідачів на адресу суду 08.10.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник, висловивши спільну позицію Головного управління ДПС у Тернопільській області та Державної податкової служби України, позову не визнав, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заперечуючи щодо позовних вимог представник відповідачів зазначив, що 18 жовтня 2019 року на засіданні Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації за наслідками розгляду службової записки оперативного управління Головного управління ДФС у Тернопільській області від 17.10.2019 №87/19-00-21-08-04 ПП "Розтоцьке-Агро" у відповідності до діючих на той момент норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 та Листа ДФС від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 віднесено до переліку ризикових платників за критерієм наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником та встановлено, що платник формує податковий кредит:

- за рахунок нетипових для підприємства операцій, а саме придбання засобів для догляду та обслуговування автомобілів, в той час, коли у господарській діяльності (ведення сільського господарства) дані товари не використовуються, подальшої реалізації даних товарів за ЄРПН не простежується;

- за рахунок пов`язаних суб`єктів господарської діяльності;

- пов`язаним суб`єктам господарської діяльності (ПП "Загір`я", ПП "Ярославичі-Агро").

Вказує, що у зв`язку із набранням чинності Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з метою приведення у відповідність до вимог діючого законодавства типи підстав за якими платників віднесено до категорії ризикових, проведено інвентаризацію платників, що перебували у переліку ризикових. За наслідками проведеної роботи, зокрема, по ПП "Розтоцьке-Агро" ухвалено рішення залишити вказаного платника у переліку ризикових із підстав відповідності пункту 8 додатку 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки встановлено часткову підміну товарних позицій платником, а також формування податкового кредиту по нетипових операціях.

Після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Представник відповідача вказує, що між ПП "Розтоцьке-Агро" (код ЄДРПОУ 41129405) (Продавець) та ПП "Лан-Оіл Трейд" (код ЄДРПОУ 37182955) (Покупець) укладено договір поставки №ЛОТ-1504/2024-1-В від 15.04.2024. Предметом даного договору було зобов`язання щодо поставки покупцю сільськогосподарської продукції - насіння соняшника урожаю 2023 року. Водночас, позивачем на підтвердження наявності у ПП "Розтоцьке-Агро" товару, що був надалі реалізований, не надано інвентаризаційних відомостей про наявність та рух соняшнику.

Крім того, між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Агросем" укладено договір поставки від 24.01.2023 №24.01.23-277, згідно якого постачальник зобов`язується передати (поставити) у власність покупця продукцію виробничо-технічного призначення (мінеральні добрива), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити її.

Відповідно до пункту 6.1 даного договору передбачено, що якість товару, що поставляється згідно даного договору, відповідає сертифікату якості/аналізу, копія якого передається покупцю разом з товаросупровідними документами на товар.

Документів, що підтверджували б якість мінеральних добрив, поставлених ТОВ "Агросем", що передбачено договором поставки, ПП "Розтоцьке-Агро" на розгляд Комісії надано не було.

Зазначає, що між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Альфа Смарт Агро" укладено договір поставки від 21.02.2023 №AS/276/02/2023/, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю товар (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар в повному обсязі.

Згідно пункту 7.1 даного договору передбачено, що якість товару підтверджується сертифікатами та іншими нормативними документами, які встановлені чинним законодавством України для такого виду товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування соняшнику, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Також між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Фірма Ерідон" укладено договір поставки від 01.04.2022 №277/22/284, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробничо-технічного призначення (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару.

Відповідно пункту 4.1 даного договору, якість товару відповідає загальноприйнятим стандартам, які діють в Україні на момент постачання товару, та підтверджується відповідними сертифікатами чи іншими документами про якість або походження товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування соняшнику та наявність яких передбачена договором, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Вказує, що по взаємовідносинах із контрагентами ПП "Лан-Оіл Трейд", ТОВ "Магістр-Д", ТОВ "Фірма Ерідон", ТОВ "Сингента", ТОВ "Агросем", ТОВ "Альфа Смарт Агро" позивачем не надавалися акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), передбачених укладеними договорами.

Крім того, позивачем жодним чином не підтверджено наявність у нього сільськогосподарської техніки на праві власності чи користування, що використовувалась при обробці та підготовці ґрунту, посіві та збиранні врожаю.

Відтак, виникла потреба у наданні позивачем додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.

Зазначає, що впроваджений механізм надіслання платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень спрямований на надання платнику можливості долучити необхідні Комісії документи, що не були подані з первинним повідомленням про подання пояснень та копій документів, обґрунтувати поясненнями та підтвердити доказами реальність господарської операції для подальшої реєстрації зупиненої податкової накладної. Проте ПП "Розтоцьке-Агро" до повідомлення про надання додаткових пояснень та документів подано лише додаткові пояснення та проігноровано вимоги комісії щодо необхідності подання додаткових документів.

У зв`язку з вищенаведеним були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Додатково повідомлено, що ГУ ДФС у Тернопільській області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 32020210000000005 від 03.02.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.212 КК України, а також ГУ Національної поліції у Вінницькій області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 42018100000000915 від 01.10.2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України фігурантом яких є в т.ч. ПП "Розтоцьке-Агро" (код ЄДРПОУ 41129405).

Ухвалою суду від 09.10.2024 у задоволенні клопотань представника відповідачів про розгляд адміністративної справи №500/5721/24 за позовом Приватного підприємства "Розтоцьке-Агро" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та за правилами загального позовного провадження - відмовлено.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" зареєстроване 06.02.2017 як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, з основним видом економічної діяльності - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур - КВЕД 01.11 та 01.04.2017 як платник ПДВ.

15.04.2024 між ПП "Розтоцьке-Агро", як постачальником, та ПП "Лан-Оіл Трейд", як покупцем, укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №ЛОТ-1504/2024-1-В, відповідно до предмету якого постачальник поставляє (продає) у власність Покупцеві, а Покупець приймає (придбає) та оплачує на умовах і протягом дії цього Договору насіння соняшнику врожаю 2023 року, з якісними показниками вказаними в Додатку до цього договору, надалі - продукція/товар. Асортимент, кількість, якість, ціна, умови та строки поставки продукції, місце прийому - передачі, строки оплати продукції, узгоджуються сторонами шляхом вказування їх у Додатках на окремі товарні партії продукції, які поставляються згідно цього Договору та становлять його невід`ємну частину (п.1.1 Договору). Оплата вартості поставленої продукції проводиться Покупцем самостійно, безготівково в національній валюті України шляхом банківського переказу грошових коштів на банківський рахунок Постачальника. Порядок оплати кожної партії продукції Сторони узгоджують у відповідному додатку до цього Договору (п.2.1 Договору).

Згідно з Додатком №2 в рамках договору поставки сільськогосподарської продукції №ЛОТ-1504/2024-1-В від 15 квітня 2024 року, Постачальник приймає на себе зобов`язання передати (продати), а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити (придбати) продукцію врожаю 2023 року, в наступних кількостях, за наступними цінами (надалі - продукція): насіння соняшнику врожаю 2023 року, 650 тон, місце передачі продукції м. Ланівці, вул. Загребельна, 5, ціна за тону без ПДВ 15 650,87 грн, вартість без ПДВ 9 978 065,50 грн, всього з ПДВ 11 374 994,67 грн.

На виконання умов договору, позивачем поставлено соняшник урожаю 2023 року, про що свідчать:

- видаткова накладна №РН-0000009 від 24.05.2024 на суму 1674349,10 грн в тому числі ПДВ 205621,82 грн ; - Акт перерахунку ціни партії товару від 24.05.2024; -ТТН №15 від 24.05.2024 року; - Реєстр ТТН № 7069 від 24.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №16 від 24.05.2024; - Реєстр ТТН №7079 від 24.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №17 від 24.05.2024; - Реєстр ТТН №7076 від 24.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №18 від 24.05.2024; - Реєстр ТТН №7077 від 24.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №19 від 24.05.2024; - Реєстр ТТН №7078 від 24.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №5 від 24.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-00000010 від 25.05.2024 на суму 1733415,57 грн в тому числі ПДВ 212875,60 грн.; - Акт перерахунку ціни партії товару від 25.05.2024; - ТТН №20 від 25.05.2024; - Реєстр ТТН №7081 від 25.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН № 21 від 25.05.2024; - Реєстр ТТН №7087 від 25.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №22 від 25.05.2024; - Реєстр ТТН №7086 від 25.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №23 від 25.05.2024; - Реєстр ТТН №7088 від 25.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №24 від 25.05.2024; - Реєстр ТТН №7089 від 25.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №6 від 25.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Видаткова накладна №РН-0000011 від 27.05.2024 на суму 2172286,60 грн в тому числі ПДВ 266722,04 грн.; - Акт перерахунку ціни партії товару від 27.05.2024; - ТТН №25 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7097 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №25/1 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7095 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №26 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7094 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №26/1 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7096 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №27 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7099 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №28 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7091 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №29 від 27.05.2024; - Реєстр ТТН №7098 від 27.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №7 від 27.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-0000012 від 28.05.2024 на суму 644904,06 грн в тому числі ПДВ 79198,99 грн.; - Акт перерахунку ціни партії товару від 28.05.2024; - ТТН №30 від 28.05.2024 року; - Реєстр ТТН №7101 від 28.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №31 від 28.05.2024; - Реєстр ТТН №7108 від 28.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №8 від 28.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-0000013 від 29.05.2024 на суму 1850762,50 грн в тому числі ПДВ 227286,62 грн; - Акт перерахунку ціни партії товару від 29.05.2024; - ТТН №32 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН №7116 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №33 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН №7110 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №34 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН № 7119 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №35 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН №7117 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №37 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН №7118 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №38 від 29.05.2024; - Реєстр ТТН №7115 від 29.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №9 від 29.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-0000014 від 31.05.2024 на суму 1536772,28 грн в тому числі ПДВ 188726,42 грн; - Акт перерахунку ціни партії товару від 31.05.2024; - ТТН №38 від 31.05.2024; - Реєстр ТТН №7128 від 31.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №39 від 31.05.2024; - Реєстр ТТН №7134 від 31.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №40 від 31.05.2024; - Реєстр ТТН №7132 від 31.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №42 від 31.05.2024; - Реєстр ТТН №7131 від 31.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку; - ТТН №44 від 31.05.2024; - Реєстр ТТН №7133 від 31.05.2024 на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №10 від 31.05.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-0000015 від 04.06.2024 року на суму 605401,99 грн в тому числі ПДВ 74347,61 грн; - Акт перерахунку ціни партії товару від 04.06.2024; - ТТН №43 від 04.06.2024; - ТТН №41 від 04.06.2024; Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №11 від 04.06.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оплату за продукцію отримано за наступними платіжними дорученнями: №2077603 від 05.06.2024 на суму 520645,71 грн; №2077560 від 03.06.2024 на суму 1321624,16 грн; №114 від 30.05.2024 на суму 1591655,75 грн; платіжне доручення №28 від 28.05.2024 на суму 2930677,62 грн; платіжне доручення №91 від 29.05.2024 на суму 554619,21 грн; платіжне доручення №64 від 29.05.2024 на суму 1868166,48 грн;

По даних господарських операціях, ПП "Розтоцьке-Агро" складено податкові накладні, серед яких спірні №5 від 24.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 205621,82 грн, №6 від 25.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 212875,60 грн та №7 від 27.05.2024 на суму ПДВ у розмірі 266772,04 грн.

З матеріалів справи слідує, що попередньо ПП "Розтоцьке-Агро" придбано:

насіння у ТОВ "Сингента" на підставі Договору купівлі-продажу насіння №20222381SE від 17.03.2023, видаткової накладної №77945 від 10.03.2023 та товарно-транспортної накладної №1111654 від 13.04.2023;

мінеральні добрива у ТОВ "Агросем" на підставі Договору №24.01.23-277 від 24.01.2023, видаткових накладних №2146 від 03.02.2023, №2173 від 15.02.2023, №2164 від 17.02.2023, №2009 від 18.02.2023, №2006 від 19.02.2023, товарно-транспортних накладних №АГД 00252210, №АГД 00252212 від 03.02.2023, №АГД 00253725 від 15.02.2023, №АГД 00254087 від 17.02.2023, №АГД 00254301 від 18.02.2023, №АГД 00254310, №АГД 00254309 від 19.02.2023 року, оплата здійснена на підставі платіжних доручень №195 від 24.01.2023, №197 від 24.01.2023, №198 від 25.01.2023;

засоби захисту рослин у ТОВ "Фірма Ерідон" на підставі Договору поставки №277/23/215 від 24.02.2023, видаткових накладних №17593 від 29.03.2023, №25886 від 18.04.2023, №29027 від 26.04.2023, товарно-транспортних накладних №ТЕ-394001/4 від 29.03.2023, №ТЕ-397680/5 від 18.04.2023, №ТЕ-399940/4 від 26.04.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 111 від 24.03.2023, № 114 від 27.03.2023, № 122 від 12.04.2023, № 130 від 14.04.2023, № 134 від 20.04.2023, № 136 від 24.04.2023;

засоби захисту рослин у ТОВ "Альфа Смарт Агро" на підставі Договору поставки №AS/276/02/2023/ від 21.02.2023, видаткових накладних №1907 від 13.03.2023, №2080 від 14.03.2023, №4798 від 10.04.2023, №6215 від 24.04.2023, №7144 від 28.04.2023, №7161 від 28.04.2023, №8660 від 10.05.2023, №9925 від 19.05.2023, №11300 від 29.05.2023, №13571 від 12.06.2023, товарно-транспортних накладних №Р1907 від 13.03.2023, №Р2080 від 14.03.2023, №Р4798 від 11.04.2023, №Р6215 від 24.04.2023, №Р7144 від 28.04.2023, №Р7161 від 28.04.2023, №Р8660 від 10.05.2023, №Р9925 від 19.05.2023, №Р11300 від 29.05.2023, №Р13571 від 12.06.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 108 від 23.02.2023, № 225 від 04.04.2023, № 135 від 21.04.2023, № 137 від 24.04.2023, № 138 від 27.04.2023, № 241 від 15.05.2023, № 243 від 29.05.2023, № 246 від 09.06.2023.

паливо-мастильні матеріали в ТОВ "Магістр-Д" на підставі договору №144 від 01.02.2021, видаткових накладних №767 від 23.02.2023, №1588 від 14.04.2023, №2581 від 08.06.2023, №2582 від 08.06.2023, №3232 від 04.07.2023, №4157 від 16.08.2023, №5689 від 20.10.2023, товарно-транспортних накладних №230223/13 від 23.02.2023, №230414/19 від 14.04.2023, №230608/21 від 08.06.2023, №230608/21 від 08.06.2023, №230704/13 від 04.07.2023, №230816/7 від 16.08.2023, №231020/27 від 20.10.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 208 від 13.02.2023, № 261 від 27.07.2023, № 262 від 28.07.2023, №267 від 31.07.2023, платіжне доручення № 304 від 23.10.2023, № 305 від 25.10.2023, № 374 від 21.12.2023, №376 від 22.12.2023.

Соняшник, який реалізований ПП "Лан-Оіл Трейд", ПП "Розтоцьке-Агро" вирощувало на земельних ділянках, в тому числі орендованих згідно з довідки Залозецької селищної ради Тернопільської області №73 від 30.01.2023, що відображено у звіті про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року за формою №4-сг та звіті про збирання врожаю сільськогосподарських культур за жовтень 2023 за формою №37-сг.

У володінні ПП "Розтоцьке-Агро" перебувала і орендована сільськогосподарська техніка відповідно до договору №1Т від 28.02.2017 з додатком.

Наявність основних засобів підтверджується договором оренди техніки №1Т від 28.02.2017 укладений з ССМК "Гаї", додатком (основні засоби), актом приймання-передачі майна від 28.02.2017, додатковою угодою від 2020 року про продовження дії договору оренди.

Цикл сільськогосподарських робіт супроводжувався складанням позивачем актів витрат насіння та садівного матеріалу №3 за №5 травня 2023 року, акта про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив №7 від 28.04.2023, актів про використання хімічного захисту рослин №14 від 15.05.2023, №2 від 24.05.2023, №12 від 05.06.2023.

Об`єм робіт по обробітку землі під посів соняшнику, підживленню, внесенню засобів захисту рослин, збору врожаю та використання пального відображено в лімітно-забірних картах №ЗЛ-0000025 на одержання ПММ за квітень 2023, №ЗЛ-0000011 на одержання ПММ за квітень 2023 року, №ЗЛ-0000034 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000090 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000055 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000084на одержання ПММ за червень 2023 року, №ЗЛ-0000116 на одержання ПММ за вересень 2023 року, обліковому листі тракториста-машиніста № 00000005 за квітень 2023, № 000000004 за квітень 2023, № 000000008 за травень 2023, № 000000023 за травень 2023, № 000000015 за травень 2023, № 000000021 за червень 2023, № 000000022 за вересень 2023.

За наслідками подання ПП "Розтоцьке-Агро" до реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024, через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України позивачу було направлено квитанції, згідно яких реєстрація податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На виконання пропозиції, зазначеної у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, повідомленням №1 від 15.07.2024 позивачем надано комісії контролюючого органу ряд документів, а саме:

пояснення;

договір поставки з ПП "Лан-Оіл Трейд" від 15.04.2024;

видаткові накладні ПП "Лан-Оіл Трейд" від 24.05.2024, 25.05.2024, 27.05.2024, 28.05.2024, 29.05.2024, 31.05.2024, 04.06.2024;

товарно-транспортні накладні ПП "Лан-Оіл Трейд";

реєстри ТТН ПП "Лан-Оіл Трейд" на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку.

акти перерахунку ціни партії ПП "Лан-Оіл Трейд".

договір поставки від 01.04.2022р. ТОВ "Фірма Ерідон";

платіжні інструкції ТОВ "Фірма Ерідон";

видаткові накладні ТОВ "Фірма Ерідон";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Фірма Ерідон";

договір поставки з ТОВ "Альфа Смарт Агро" від 21.02.2023;

видаткові накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

платіжні доручення ТОВ "Альфа Смарт Агро";

договір купівлі-продажу нафтопродуктів з ТОВ "Магістр-Д" від 01.02.2021;

платіжні інструкції ТОВ "Магістр-Д";

видаткові накладні ТОВ "Магістр-Д";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Магістр-Д";

договір поставки з ТОВ "Агросем" від 24.01.2023;

видаткові накладні ТОВ "Агросем";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Агросем";

платіжні інструкції ТОВ "Агросем";

договір купівлі-продажу з ТОВ "Сингента" від 17.03.2023;

видаткові накладні ТОВ "Сингента";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Сингента";

платіжна інструкція ТОВ "Сингента";

звіт про посівні площі сільськогосподарських культур урожай 2023 року;

звіт про збирання врожаю на 01.11.2023;

довідка Залозецької селищної ради;

акт витрати насіння і садивного матеріалу за травень 2023 року;

акти витрат мінеральних добрив;

лімітно-забірні картки на одержання паливно-мастильних матеріалів.

Комісією Головного управління ДПС в Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 17.07.2024 позивачу направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано надати копії документів, на підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку корегування: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо: придбання товарів, послуг, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі "Додаткова інформація" не вказаної жодної інформації.

На виконання вимог контролюючого органу, позивачем подано додаткові пояснення в яких зазначено, що всі документи, попередньо вже були подані і повторювати немає необхідності, а також звернуто увагу на практику Верховного Суду у аналогічних спорах та уникнення формалізму.

За результатом розгляду наданих первинних документів регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржені в межах даної справи рішення №11498271/41129405 від 29.07.2024, №11498272/41129405 від 29.07.2024 та №11498267/41129405 від 29.07.2024 відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкових накладних №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024.

Підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.

Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку. Однак рішеннями комісії ДПС України скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін.

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправним та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної встановлено, що підставою для такого зупинення став пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Однак контролюючий орган у надісланій позивачу квитанції не зазначив конкретної інформації щодо ризиковості платника податку, достатньої для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН і на підставі якої зупинено реєстрацію спірної податкової накладної, натомість вказано лише загальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

З цього приводу суд зазначає, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Так, згідно пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Тобто процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється (проводиться) лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.

Норми пункту 5 Порядку №1165 свідчать про те, що питання про віднесення позивача до Критеріїв ризиковості платника податку могло розглядатися виключно у зв`язку з перевіркою господарської операції, яка стосується саме поданої на реєстрацію податкової накладної, а не будь-якої іншої операції, щодо якої вже прийняте рішення про віднесення платника податків до Критеріїв ризиковості платника податку.

Разом з цим суд звертає увагу, що відповідач ГУ ДПС у Тернопільській області, зупиняючи реєстрацію податкової накладної з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації ПН/РК, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації контролюючий орган дійшов такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Водночас відповідачами не надано доказів на підтвердження існування будь-якої податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних, а саме щодо постачання ПП "Розтоцьке-Агро" сільськогосподарської продукції ПП "Лан-Оіл Трейд" на підставі договору №ЛОТ-1504/2024-1-В від 15.04.2024.

Крім того, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, контролюючий орган має право вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (ця правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).

В свою чергу у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанції не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.

Разом з тим, після зупинення реєстрації податкової накладної позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарських операцій, щодо яких складено спірні податкові накладні, зокрема.

У повідомленнях Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 17.07.2024 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.

На повідомлення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області позивачем було подано додаткові пояснення в яких зазначено, що всі документи, попередньо вже були подані і повторювати немає необхідності, а також звернуто увагу на практику Верховного Суду у аналогічних спорах та уникнення формалізму.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірної податкової накладної.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкової накладної відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Однак у рішенні відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Суд зазначає, що серед представлених документів в підтвердження реальності здійснення господарських операцій на вимогу контролюючому органу ПП "Розтоцьке-Агро" було надано договір поставки з ПП "Лан-Оіл Трейд" соняшнику врожаю 2023 року, з видатковими накладними, актами прийому-передачі, товарно-транспортними накладними, платіжними дорученнями, що не заперечується відповідачами.

Суд не бере до уваги посилання контролюючого органу на відсутність документів, які підтверджують якість товару, оскільки сертифікати якості чи інші відповідні документи не є документами бухгалтерського чи податкового обліку, а є лише документами, що посвідчують якість товару, а не факт проведення господарської операції, а тому відсутність таких документів не є беззаперечною підставою для висновку про нереальність господарських операцій. Разом з цим, якісні показники соняшника, реалізованого ПП "Розтоцьке-Агро", підтверджуються карточкою №9 від 16.04.2024 (аналіз зерна).

Крім того, в матеріалах справи містяться первинні документи в підтвердження попереднього придбання насіння для посіву, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів та технологічного процесу, пов`язаного з вирощування такої сільськогосподарської культури як соняшник, зазначені вище.

Суд звертає увагу податкового органу, що документи щодо закупівлі насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, оренди техніки тощо, на думку суду, не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних. Більше того, як вже було вказано судом, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Отже, на думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими складено спірні податкові накладні, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.

Надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, сформованої за першою подією - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання товару платником податку.

Не заслуговують на увагу і доводи контролюючого органу про здійснення аналізу інформації з відкритих джерел стосовно відомостей досудових розслідувань у кримінальних провадженнях, фігурантом яких є в тому числі ПП "Розтоцьке-Агро", оскільки рішення, яке б встановлювало факт допущення порушення податкового законодавства позивачем чи його контрагентів по взаємовідносинам, які становлять предмет дослідження у цій справі, суду не надано.

Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області безпідставно у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначила про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11498271/41129405 від 29.07.2024, №11498272/41129405 від 29.07.2024 та №11498267/41129405 від 29.07.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні датою їх фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024 датою їх фактичного подання також належить задовольнити.

Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №11498271/41129405 від 29.07.2024, №11498272/41129405 від 29.07.2024 та №11498267/41129405 від 29.07.2024 не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір відповідно до платіжної інструкції №732 від 27.08.2024 на суму 9084,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11498271/41129405 від 29.07.2024, №11498272/41129405 від 29.07.2024 та №11498267/41129405 від 29.07.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5 від 24.05.2024, №6 від 25.05.2024 та №7 від 27.05.2024 подані на реєстрацію Приватним підприємством "Розтоцьке-Агро", датою їх фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Приватного підприємства "Розтоцьке-Агро" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 9084,00 грн (дев`ять тисяч вісімдесят чотири грн 00 коп.)

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 27 листопада 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" (місцезнаходження: с. Гаї-Розтоцькі, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47232, код ЄДРПОУ: 41129405);

відповідачі:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 46003, код ЄДРПОУ: 44143637);

- Державна податкова служба України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393);

Головуючий суддяМартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123373959
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/5721/24

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні