Рішення
від 27.11.2024 по справі 520/26172/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 р. № 520/26172/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 , звернулася до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд:

1. визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.03.2024 №10767797/2490813006 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

2. зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.08.2023 року датою фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що рішення з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник Відповідача-1 та Відповідача-2 за допомогою системи "Електронний суд" надіслав суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на правомірність оскаржуваних рішень, оскільки позивачем при зупиненні реєстрації податкових накладних не надано необхідних документів для їх підтвердження реєстрації.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.

Судом встановлено, що Фізична особа підприємець ОСОБА_1 (надалі за текстом - Позивач) зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності 02.07.2002 року та перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Харківській області, Східне управління, Індустріальна ДПІ (Слобідський район м. Харкова).

Основний вид економічної діяльності за КВЕД: 22.23 - виробництво будівельних виробів із пластмас. Додаткові види діяльності: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи , н. в .і. у Юридична адреса: АДРЕСА_1 Фактичне місце здійснення господарської діяльності за місцем знаходження виробничих та складських приміщень: місто Харків, вулиця Киргизька, 19.

Між ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ), як Постачальником, та ТОВ «МАРК СТРОЙ» (код ЄДРПОУ 40093478, ІПН 400934726549), як Покупцем, укладений усний Договір поставки Товару.

Позивачем (Постачальником) складений рахунок на оплату № 65 від 31.08.2023 року.

За таким рахунком сторони погодили постачання товарів на загальну суму 125659,58 грн. у т.ч. ПДВ-20943,26 грн.

Поставка Товару Покупцю здійснена на підставі Видаткової накладної № 74 від 07.09.2023 року.

Транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної №Р53 від 07.09.2023 року.

Оплата товару здійснена ТОВ «МАРК СТРОЙ» у відповідності до платіжної інструкції №366 від 31.08.2023 року.

Конструкції з ПВХ профілю (вікна) виготовлені ФОП ОСОБА_1 на власному виробництві із застосуванням власного обладнання та найманих працівників.

Додаткові (супутні) матеріали придбані Позивачем в ТОВ «ФЕНТКСБУДКОМ» (код за ЄДРПОУ 43929946), ТОВ «САН СІСТЕМ» (код за ЄДРПОУ 32243384):

ТОВ «ФЕНІКЄБУДКОМ» (код за ЄДРПОУ 43929946): за видатковою накладною № 106 від 05.01.2023 року, транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної №Р51 від 05.01.2023 року.

За результатами відвантаження товару ТОВ «ФЕНІКЄБУДКОМ» (код за ЄДРПОУ 43929946) була складена податкова накладна № 39 від 05.01.2023 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

Оплата товару здійснена у відповідності до платіжної інструкції № 3675 від 05.01.2023 року.

ТОВ «САН СІСТЕМ» (код за ЄДРПОУ 32243384): за видатковою накладною № РН-0000687 від 26.07.2023 року, транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної №Р51 від 26.07.2023 року.

За результатами відвантаження товару ТОВ «САН СІСТЕМ» (код за ЄДРПОУ 32243384) складена податкова накладна № 88 від 26.07.2023 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

Оплата товару здійснена у відповідності до платіжної інструкції № 3702 від 26.07.2023 року.

Під час виробництва ФОП ОСОБА_1 використовувала матеріали та комплектуючі, придбані в ТОВ «МІРОПЛАСТ» (код за ЄДРПОУ 34230288), ТОВ «КОМПЛЕКТ СЕРВІС УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 41636203), TOB «КЛІМ-ТЕК» (код за ЄДРПОУ 35474115), TOB «ГЛАСС 1НДАСТР1 ГРУП» (код за ЄДРПОУ 45103019). TOB «МІРОПЛАСТ» (код за ЄДРПОУ 342302881: за видатковою накладною № 003008009 від 30.08.2023 року (складський акт № М-00 3008009, № М-003008013 від 30.08.2023 року), транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної № М-00 3008009 від 30.08.2023 року.

Оплата товару здійснена у відповідності до платіжної інструкції № 3723 від 29.08.2023 року.

За результатами отриманої передплати ТОВ «МІРОПЛАСТ» (код за ЄДРПОУ 34230288) була складена податкова накладна № 2 від 29.08.2023 року, яка зареєстрована в ЕРПН.

ТОВ «КОМПЛЕКТ СЕРВІС УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 416362034: за видатковою накладною № 174 від 28.02.2023 року, транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної № б/н від 28.02.2023 року.

За результатами відвантаження товару ТОВ «КОМПЛЕКТ СЕРВІС УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 41636203) складена податкова накладна № 56 від 28.02.2023 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

Оплата товару здійснена у відповідності до платіжної інструкції № 3570 від 28.02.2023 року.

ТОВ «КЛІМ-ТЕК» (код за ЄДРПОУ 354741151: за видатковою накладною № 327 від 09.12.2022 року та № 337 від 13.12.2022 року, транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної № б/н від 09.12.2022 року та № б/н від 13.12.2022 року.

Оплата товару здійснена у відповідності по платіжної інструкції № 3628 від 09.12.2022 року.

За результатами отриманої передплати ТОВ КЛІМ-ТЕК» (код за ЄДРПОУ 354741 15) була складена податкова накладна № 395 від 09.12.2022 року, яка зареєстрована в ЕРПН.

ТОВ «ГЛАСС ІНДАСТРІ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 45103019): за видатковою накладною №155 від 16.08.2023 року, транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної №Р 155 від 16.08.2023 року.

За результатами отриманої передплати ТОВ «ГЛАСС ІНДАСТРІ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 45103019) складена податкова накладна № 28 від 14.08.2023 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

Оплата товару здійснена у відповідності до платіжної інструкції № 3719 від 14.08.2023 року.

За правилом першої події, Позивачем складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 7 від 31.08.2023 року на загальну суму 125659,58 грн., в т. ч. ПДВ - 20943,26 грн.

Через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів Позивач отримав квитанцію від 12.09.2023 року до податкової накладної № 7 від 31.08.2023 року, в якій містилась інформація про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризикованості платника податку.

Рішенням Комісії з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2023 року № 2766 Фізичну особа-підприємця ОСОБА_1 (далі за текстом - Позивач) визнано такою, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року по справі № 520/19717/23 (яке набуло законної сили 19.01.2024 року) адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.02.2023 року № 2766. Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області виключити Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 виключено з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

У зв`язку з чим, позивач вважає, що податкова накладна № 7 від 31.08.2023 року на загальну суму 104716,32 грн, у т. ч. ПДВ - 20943.26 грн має бути зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

11.03.2024 Позивачем отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень з приводу придбання товарів, транспортування продукції, та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, у якості виявлених помилок в якому зазначається: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.08.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=19,8288%, "Р"=2412,5 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

05.03.2024 року Позивачем направлено Повідомлення № 05.8/2024 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена та разом з поясненням надані підтверджуючі документи - первинні документи, що підтверджують здійснення господарської операції, в кількості 16 одиниць, яке прийнято згідно квитанції № 2 від 05.03.2024 року.

Так, позивачем надано пояснення та копії наступних документів:

Договір №16-32А оренди від 01.06.2023року з ФОП ОСОБА_2 , (ІПН НОМЕР_2 );

Акт приймання-передачі від 01.06.2023;

Договір оренди нежитлового приміщення №03/19 від 02.01.2021 р з громадянином України ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_3 );

Акт приймання-передачі до договору №0319;

Договір позички транспортного засобу від 01.03.2023р.вантажний спеціалізований марки MERCEDES-BENZ 311D.реєстраційний номер НОМЕР_4 ;

Повідомлення про об`єкти оподаткування по формі №20-ОПП;

Штатний розпис;

рахунок на оплату №65від 31 серпня 2023;

платіжна інструкція №366;

видаткова накладна №74 від 07.09.2023;

товаро-транспортна накладна №Р53 від 07.09.2023;

видаткова накладна №106 від 05.01.2023;

товаротранспортна накладна №р51 від 05.01.2023;

податкова накладна №39 від 05.01.2023;

платіжна інструкція №3675 від 05.01.2023;

заключна виписка за період з 05..01.2023 до 05.01.2023 ФОП ОСОБА_1 ;

видаткова накладна №РН-0000687 від 26.07.2023;

товаро-транспортна накладна №Р51 від 26.07.2023;

податкова накладна №88 від 26.07.2023;

платіжна інструкція №3702 від 26.07.2023;

заключна виписка за період 26.07.2023 до 26.07.2023;

видаткова накладна №003008009 від 30.08.2023;

складський акт №М-00 3008009, №М-00 3008013 від 30.08.2023;

товаро-транспортна накладна №М-00 3008009 від 30.08.2023;

податкова накладна №2 від 29.08.2023;

платіжна інструкція №3723 від 29.08.2023;

заключна виписка за період з 29.08.2023 до 29.08.2023;

видаткова накладна №174 від 28.02.2023;

товаро-транспортна накладна б-н від 28.02.2023;

податкова накладан №56 від 28.02.2023;

платіжна інструкція №3570 від 28.02.2023;

заключна виписка за період з 28.02.2023 до 28.02.2023;

видаткова накладна №327 від 09.12.2022;

товаро-транспортна накладна б-н від 09.12.2023;

податкова накладна №395 від 09.12.2023

платіжна інструкція №3628 від 09.12.2022

видаткова накладна №337 від 13.12.2022;

товаро-транспортна накладна б-н від 13.12.2022;

заключна виписка за період з 09.12.2022 до 09.12.2022;

видаткова накладна №155 від 16.08.2023;

товаро-транспортна накладна №Р155 від 16.08.2023;

податкова накладна №28 від 14.08.2023;

платіжна інструкція №3719 від 14.08.2023;

заключна виписка за період з 14.08.2023 до 14.08.2023;

Також зазначено, що станом на 01.01.2023 р, відповідно до інвентарного списку основних засобів для виготовлення продукції використовується власне обладнання:

-верстат фрезувальний;

-верстат горизонтально-фрезувальний;

-верстат відрізний по металу;

-верстат свердлильний по Металу;

-верстат фрезерувально-свердлильний;

-верстат фрезувальний -8шт;

-верстат зварювальний -3шт;

-верстат торцевий-1 шт.

Проте, за результатами розгляду пояснень та первинних документів податковим органом винесено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.03.2024 року № 10695834/2490813006.

18.03.2024 року ФОП ОСОБА_1 направлено Повідомлення № 3 про подання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та разом з поясненнями направлено підтверджуючі документи - первинні документи в кількості 16 одиниць, що підтверджують здійснення господарської операції, яке прийнято згідно квитанції № 2 від 18.03.2024 року.

Проте, за результатами розгляду додаткових пояснень та первинних документів податковим органом прийнято оскаржуване Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.03.2024 року № 10767797/2490813006 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

Позивач, вважаючи протиправним оскаржуване рішення від 22.03.2024 №10767797/2490813006/44089313, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі по тексту - Порядок №1165) та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520), застосовується у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.

Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За визначенням пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі по тексту - Порядок №1246) розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 201.3 і 201.9 статті 201 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкових накладних повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкових накладних; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних.

Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно 5 пункту Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 4 Порядку №1165).

Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що квитанції відповідача-1 про зупинення реєстрації податкової накладної не містить переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про їх реєстрацію.

Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкових накладних, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 та від 04.12.2018 у справі №821/1173/17, від 21.05.2019 у справі №940/1240/18, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає Порядок №520.

Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 зазначеного Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку №520).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пункту 12 Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

У пункті 75 постанови Верховного Суду від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а (адміністративне провадження №К/9901/7504/18) міститься правовий висновок, у силу якого адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності («виправдання») свого рішення.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Судом також враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, щодо зазначення в спірному рішення, що Фізичну особа-підприємця ОСОБА_1 визнано такою, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне:

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року по справі № 520/19717/23 (яке набуло законної сили 19.01.2024 року) адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.02.2023 року № 2766. Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області виключити Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 виключено з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

А отже, станом на 22.03.2024 ФОП ОСОБА_1 відповідно до рішення суду, що набрало законної сили 19.01.2024, виключена з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості і відповідно ця обставина не могла бути законною та обґрунтованою підставою для відмови в реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 22.03.2024 №10767797/2490813006 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.08.2023 №7 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог у частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

У першому випадку податкові накладні, реєстрацію яких в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструються у день прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, яке ухвалюється саме Комісією податкового органу.

У другому випадку податкові накладні, реєстрацію яких в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструються у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідних податкових накладних.

Пунктом 20 Порядку №1246 встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, належить до повноважень ДПС України.

Згідно з підпунктом 201.10 пункту 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 28.04.2023 №5 датою її подання до Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 Кодексу адміністративного судочинства України.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для повного задоволення позовної заяви.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.03.2024 №10767797/2490813006 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.08.2023 року датою фактичного подання.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України(61057, м. Харків, вулиця Пушкінська, будинок 46, код ЄДРПОУ 43983495) та Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) сплачений судовий збір в розмірі у розмірі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім гривень), по 1514 грн. (одній тисячі п`ятсот чотирнадцять гривень) з кожного окремо.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 27.11.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя Марина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123374146
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/26172/24

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні