Рішення
від 27.11.2024 по справі 520/26207/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

27 листопада 2024 року №520/26207/24

Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Марини Лук`яненко, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернулась до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, в якому просить суд:

1. визнати протиправними дії Територіального управління Служби судової охорони у Харківській області щодо відмови у зарахуванні до вислуги років в Службі судової охорони часу проходження нею служби на посадах: в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова та в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області, що дає право на встановлення надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки та право на пенсійне забезпечення;

2. зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Харківській області (ЄДРПОУ 43181818) зарахувати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до вислуги років в Службі судової охорони час проходження служби на посадах державної служби в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова, з 10.05.2002 року по 05.09.2019 року та час проходження служби на посаді державної служби в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області, з 01.09.2022 року по 16.03.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідач протиправно відмовив у зарахуванні до вислуги років в Службі судової охорони часу проходження нею служби на посадах: в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова та в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області, що дає право на встановлення надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки та право на пенсійне забезпечення.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, а тому просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог. При цьому, представник відповідача зазначив, що в затвердженому Головою Служби судової охорони переліку посад, що включає лише керівні посади центрального органу управління Служби судової охорони, та є підставою для зарахування часу проходження служби на посадах державної служби в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова та часу проходження служби на посаді державної служби в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області, посади позивача - провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу територіального управління Служби судової охорони у Харківській області, немає.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , з 17 березня 2023 року по теперішній час перебуває на службі в Службі судової охорони на посаді провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу територіального управління Служби судової охорони у Харківській області, має спеціальне звання старший лейтенант Служби судової охорони, що підтверджується службовим посвідченням Служби судової охорони серія НОМЕР_2 ХК виданого 17 березня 2023 року, витягом з наказу Служби судової охорони у Харківській області від 16.03.2023 року за № 92 о/с.

Відповідно до довідки від 29.08.2024 року № 165 стаж служби позивача в Службі судової охорони для встановлення надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки та у календарному обчисленні, станом на 29.08.2024 року, складає 01 рік 05 місяців 12 днів.

Відповідно до записів трудової книжки позивача серії НОМЕР_3 у період з 10.05.2002 року по 05.09.2019 року позивач проходила службу на посадах: спеціаліста 1 категорії відділу обліку лімітів та видатків, провідного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та звітності, головного казначея відділу звітності та бухгалтерського обліку операцій з виконання бюджетів, головного спеціаліста відділу звітності та бухгалтерського обліку в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова; у період з 01.09.2022 року по 16.03.2023 року позивач проходила службу на посаді провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу в територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області.

21 серпня 2024 року позивач звернулась до територіального управління Служби судової охорони у Харківській області з рапортом щодо зарахування до вислуги років в Службі судової охорони часу навчання, часу проходження державної служби на посадах в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова, що дає право на встановлення надбавки за стаж служби та надання додаткової оплачуваної відпустки.

Територіальним управлінням Служби судової охорони у Харківській області листом від 26.08.2024 року за вих.№ 51.05-564 відмовлено у зарахуванні до вислуги років вказаних вище періодів, в обґрунтування чого зазначено, що оскільки посаду провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу територіального управління, на якій я перебуваю, не занесено до затвердженого наказом Служби судової охорони від 24 жовтня 2022 року №454 Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах, а саме: перший заступник Голови Служби судової охорони, заступники Голови Служби судової охорони, начальники управлінь, відділ, служб, секторів та їх заступники центрального органу управління Служби судової охорони, тому підстав для зарахування до вислуги років в Службі судової охорони часу роботи позивача в державних органах не має.

Вважаючи вказану відмову відповідача протиправною та такою, що порушує права позивача, остання звернулась до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої, шостої, сьомої статті 161 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах. Служба судової охорони підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України. Служба судової охорони складається з центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби. Територіальні підрозділи Служби судової охорони утворюються як юридичні особи. Фінансування Служби судової охорони здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 затверджено Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони (далі - Положення).

Рішенням Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21 були внесені зміни до Положення, згідно з якими пункт 5 розділу І викладено в наступній редакції (чинній на час прийняття позивача на посаду провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу територіального управління Служби судової охорони у Харківській області):

"Час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей"."

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ).

Відповідно до пункту «и» частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ, особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Абзац 12 пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей" передбачає, що час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, Міністерством юстиції, Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Відповідно до абзацу дванадцятому пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб" установлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах б-д, ж і з статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються: час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, державну пожежну охорону, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затвердженими відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, виконання кримінальних покарань, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, затвердженим Головою Служби судової охорони.

Отже, особам, які мають право на призначення пенсії на підставі Закону №2262-ХІІ, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи у державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони, і, відповідно, до стажу служби у Службі судової охорони.

Стосовно тверджень відповідача про те, що позивач не обіймав посад за переліком, затвердженим наказом Служби судової охорони "Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах" №454 від 24.10.2022, зі змінами внесеними наказом від 05.12.2022 №519, суд зазначає наступне.

Верховний Суд, вирішуючи спори щодо призначення пенсій та зарахування стажу для осіб, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", неодноразово зазначав про те, що цей Закон для окремих категорій осіб передбачає гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для окремих категорій осіб як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Крім того, принцип юридичної визначеності, закріплений у Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності - в даному випадку відсутність визначеного переліку посад середнього і вищого складу Служби судової охорони для обрахунку стажу.

Якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку це надання для співробітників Служби судової охорони певних гарантій, а саме - реалізацію права на зарахування до вислуги років для призначення пенсії часу роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони за правилами, встановленими п. "и" ч. 1 ст. 17 Закону №2262-ХІІ, держава, в даному випадку в особі ТУССО, безпідставно, відступаючи від гарантованих позивачу прав та правомірних сподівань не зарахувала до стажу службу в державних органах особі, на яку поширюється дія Закону №2262-ХІІ.

Такі висновки наведені Верховним Судом у постановах від 14.08.2019 у справі №1740/2508/18, від 20.09.2019 у справі №813/904/15, від 18.11.2019 №813/5876/15.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Статтею 164 Закону "Про судоустрій і статус суддів" встановлено спеціальні звання співробітників Служби судової охорони.

Зокрема, спеціальними званнями середнього складу є молодший лейтенант Служби судової охорони; лейтенант Служби судової охорони; старший лейтенант Служби судової охорони; капітан Служби судової охорони; майор Служби судової охорони; підполковник Служби судової охорони; полковник Служби судової охорони (п. 2 ч. 1 ст. 164 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

У спірних правовідносинах, позивач має спеціальне звання старший лейтенант Служби судової охорони, що підтверджується службовим посвідченням Служби судової охорони серія ССО № 000381 ХК виданого 17 березня 2023 року, довідкою від 29.08.2024 №165, що додатково підтверджує факт перебування позивача на посаді у Службі судової охорони, у разі переходу на яку підлягає зарахуванню попередній період роботи у державних органах.

Отже, відповідач протиправно відмовив у зарахуванні до служби в Службі судової охорони спірних періодів роботи позивача.

Враховуючи встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовано спірні правовідносини, з метою належного, ефективного та достатнього захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги шляхом визнання протиправними дії Територіального управління Служби судової охорони у Харківській області щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до стажу служби у Службі судової охорони часу проходження служби на посадах в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова та в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області та зобов`язання Територіальне управління Служби судової охорони у Харківській області зарахувати ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони час проходження служби на посадах державної служби в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова з 10.05.2002 року по 05.09.2019 року та час проходження служби на посаді державної служби в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області з 01.09.2022 року по 16.03.2023 року.

За приписами ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат слід здійснити відповідно до положень статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст.19, 139, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Територіального управління Служби судової охорони у Харківській області щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до стажу служби у Службі судової охорони часу проходження служби на посадах в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова та в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Харківській області (код ЄДРПОУ 43181818) зарахувати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до стажу служби у Службі судової охорони час проходження служби на посадах державної служби в управлінні Державної казначейської служби України у Слобідському районі м. Харкова з 10.05.2002 року по 05.09.2019 року та час проходження служби на посаді державної служби в Територіальному управлінні Служби судової охорони у Харківській області з 01.09.2022 року по 16.03.2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Територіального управління Служби судової охорони у Харківській області (63404, Харківська область, Чугуївський район, м. Зміїв, вул. Широнінців, 14, код ЄДРПОУ 43181818) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) грн. 96 коп.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 27.11.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Суддя Марина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123374164
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —520/26207/24

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні