Рішення
від 19.11.2024 по справі 902/969/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" листопада 2024 р.Cправа № 902/969/24

за позовом: Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Верон - Вінниця" (вул. Можайського,21, м. Вінниця, 21012)

про стягнення 121 577,58 грн

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Надтока Т.О.

за участю представників сторін:

позивача: Сінкевич Л.О.

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

06.09.2024 Вінницька міська рада звернулась до Господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Верон - Вінниця" про стягнення 121577,58 грн.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу справи між суддями від 06.09.2024 справу передано для розгляду судді Яремчуку Ю.О.

Ухвалою суду від 11.09.2024 відкрито провадження у справі 902/969/24. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 10.10.2024.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача. Представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомленим ухвалою суду від 11.09.2024.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду справи по суті, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 10.10.2024 повідомлено учасників справи про судовий розгляд справи по суті, що відбудеться 19.11.2024.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, направлена кореспонденція суду повернута адресат відсутній за вказаною адресою.

Суд вважає за необхідне зазначити, що при неявці в судове засідання представника відповідача суд враховує, що відповідно до ч.4 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" обов`язок щодо внесення змін про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, з поміж іншого і стосовно місцезнаходження, покладається на останню.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Крім того, частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

Суд нагадує, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України, ч.2 ст.178 ГПК України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст.13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання відповідача.

Будь-яких письмових заяв і клопотань щодо відкладення розгляду справи, а також відзиву на позовну заяву, на день розгляду справи від відповідача до суду не надійшло.

З огляду на вищезазначене суд приходить висновку, що відповідач належним чином був повідомлений про дане судове засідання. Неявка останнього є підставою до розгляду справи за його відсутності, що передбачено п.1 ч.3 ст.202 ГПК України.

Водночас слід зазначити, що положеннями ст.178 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

За таких обставин, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.

Суд, розглянувши матеріали справи, детально дослідивши докази надані сторонами встановив наступні обставини.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що відповідачем використовується земельна ділянка комунальної власності площею 0,5316 га, (кадастровий номер 0510100000:01:017:0039) по вул. Можайського, 21, м. Вінниця із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншої промисловості, за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на неї (оренди, власності) та без сплати місцевого податку. Внаслідок неправомірних дій позивачем було нараховано збитки у розмірі 121 577, 58 грн

Із наявних документів в матеріалах справи судом встановлено наступне: згідно із п. п. І п. «б» ч. 1 ст. 33 ЗУ «Про місцеве самоврядування з Україні», Положення про департамент земельних ресурсів міської ради та Тимчасового Порядку проведення обстежень земель Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 28.08.2020 р. № 2378, департаментом земельних ресурсів міської ради проведено обстеження земель територіальної громади, розташованих за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21, земельна ділянка з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039.

За результатами перевірки складено акт № 15 від 12.03.2024, зі змісту якого слідує, що під час обстеження встановлено, що відповідач використовує земельну ділянку комунальної власності загальною площею 0,5316 га (кадастровий номер 0510100000:01:017:0039) по вул. Можайського, 2, м. Вінниця із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншої промисловості. Цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. На огородженій комунальній земельній ділянці знаходяться нежитлові будівлі та споруди загальною площею 1151,1 кв.м (адміністративне приміщення та приміщення Вінницької дільниці, А; побутове приміщення майстерні, Б; гаражні бокси, В; склади, Г; вбиральня, Д; погріб, Ж; погріб, Е; альтанка, 3; криниця, № 3/К; огорожа, № 1; естакада, № 2), які згідно з інформацією Державного реєстру речових на нерухоме майно належить ТОВ «Верон Вінниця», дата державної реєстрації 24.12.2021, а також розміщено вантажний та легковий транспорт. Перевіркою вхідної та вихідної кореспонденції міської ради та її виконкому встановлено, що ТОВ «Верон-Вінниця» з питання оформлення права користування/власності на комунальну земельну ділянку не зверталось. Інформація щодо нарахування та сплати місцевого податку (земельного податку) ТОВ «Верон-Вінниця» за використання комунальної земельної ділянки на вул. Мажайського, 21, протягом 2021 - 2024 років відсутня. Використання земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади площею 0,5316 га (кадастровий номер: 0510100000:01:017:0039), розташованої за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21, за відсутності рішення Вінницької міської ради про передачу її у власність або надання в користування (оренду), без сплати місцевого податку не відповідає вимогам ст.ст. 13, 142-144 Конституції України, ст.ст. 83, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Вінницькою міською радою було направлено керівнику ТОВ «Верон Вінниця" Анатолію Сікорському вимогу (№ 37/00/010/119592 від 14.03.2024) якою повідомлено щодо необхідності сплатити місцевий податок (земельний податок) за період фактичного використання земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади площею 0,5316 га (кадастровий номер: 0510100000:01:017:0039), розташованої за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21, (із врахуванням актуального розміру нормативної грошової оцінки ділянки); використовувати комунальну земельну ділянку з дотриманням вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Правил благоустрою Вінницької міської територіальної громади (затверджених рішенням міської ради від 22.05.2020 № 2254, із змінами). Про виконання вимоги повідомити письмово департамент земельних ресурсів міської ради до 25.03. 2024, яка як слідує з матеріалів справи залишена без задоволення.

В подальшому Вінницькою міською радою було направлено керівнику ТОВ «Верон Вінниця» Анатолію Сікорському повідомлення про виклик на засідання Комісії по визначенню та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (№ 37/00/010/131551 від 03.05.2024) яким запрошено останнього взяти участь у засіданні Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, Яке відбудеться « 19» червня 2024 року о 10:00 год. за адресою: м. Вінниця, вул. Григорія Сковороди, 38 (1-й поверх, зал засідань № 7).

Поряд з цим повідомлено, що на розгляд Комісії виноситься питання визначення розміру збитків (безпідставно збережених коштів) заподіяних товариством з обмеженою відповідальністю «Верон-Вінниця» (код ЄДРПОУ 44456180) Вінницькій міській територіальній громаді у зв`язку із використанням комунальної ділянки площею 0,5316 га (кадастровий номер:0510100000:01:017:0039), яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського,21 за відсутності оформленого та зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них і без сплати плати за землю. Для участі в засіданні Комісії необхідно мати при собі паспорт або інший документ, що посвідчує особу. У разі участі уповноваженої особи подається документ, що посвідчує таку особу та документально підтверджені повноваження (довіреність). У разі неявки, засідання Комісії буде проведено без участі представника ТОВ «Верон Вінниця».

Крім того дане повідомлення направляло повторно відповідачу.

27.06.2024 Вінницькою міською радою (Виконавчим комітетом) було прийнято рішення № 1545, яким вирішено затвердити Акти про визначення розміру збитків (безпідставно збережених коштів), подані Комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам; боржникам, зазначеним в додатках до цього рішення, відшкодувати визначені збитки в повному обсязі не пізніше 30-ти денного терміну з дня прийняття даного рішення; рекомендувати зазначеним в додатках боржникам оформити право користування (власності) на земельні ділянки відповідно до норм чинного законодавства. Департаменту земельних ресурсів міської ради: забезпечити контроль за надходженням коштів до бюджету Вінницької міської територіальної громади; у разі несплати коштів відповідно до Актів про визначення розміру збитків в терміни встановлені даним рішенням, забезпечити передачу документів до департаменту правової політики та якості міської ради для проведення претензійно-позовної роботи; Департаменту правової політики та якості міської ради забезпечити проведення претензійно-позовної роботи з боржниками згідно з чинним законодавством.

Згідно акта про визначення розміру збитків від 19.06.2024 встановлено, що земельна ділянка площею 0,5316 га, кадастровий номер 0510100000:01:017:0039, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: м.Вінниця, вул. Можайського, 21. Земельна ділянка використовується Товариством з обмеженою відповідальністю «Верон-Вінниця» (код ЄДРПОУ 44456180) з порушенням земельного законодавства без оформлення у встановленому порядку речового права на земельну ділянку, що підтверджується Актом №15 обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 12.03.2024 року, складеним департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з інформацією та витягами із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданими Відділом №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області листом від 12.06.2024 №711/14-24, складає: 2021 рік - 5 015 203,97 грн, 2022 рік - 4 893 005,88 грн, 2023 рік-4 807 230,69 грн, 2024 рік - 5 054 242,54 грн. Станом на дату засідання Комісії до бюджету Вінницької міської територіальної громади за кодом доходів 18010500 (земельний податок з юридичних осіб) та 18010600 (орендна плата з юридичних осіб) протягом періоду, за який визначено розмір збитків, кошти від ТОВ «Верон-Вінниця» (код ЄДРПОУ 44456180) не надходили. Період, за який визначено розмір збитків: з 24.12.2021р. до 19.06.2024 р. (з дати набуття права власності на нерухоме майно до дати засідання Комісії). Цільове (функціональне) використання земельної ділянки - 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Розмір збитків (безпідставно збережених коштів), заподіяних Вінницькій міській територіальній громаді в особі Вінницької міської ради, нараховано за 908 днів (період з 24.12.2021 р. до 19.06.2024 р.), для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, у вигляді земельного податку у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, і становить: 121 577,58 грн, на підставі Розрахунку департаменту земельних ресурсів Вінницької міської ради_від 19.06.2024 року.

04.07.2024 Вінницькою міською радою було надіслано керівнику ТОВ «Вірона-Вінниця» Анатолію Сікорському повідомлення яким попереджено про наступне: на засіданні Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків (безпідставно збережених коштів) власникам землі та землекористувачам, яке відбулось 19.06.2024, визначено розмір збитків у сумі 121 577,58 грн (сто двадцять одна тисяча п`ятсот сімдесят сім грн 58 коп.), які було заподіяно товариством з обмеженою відповідальністю «Верон-Вінниця» (код ЄДРПОУ 44456180) Вінницькій міській територіальній громаді у зв`язку із використанням комунальної ділянки площею 0,5316 га (кадастровий номер: 0510100000:01:017:0039), яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21. Акт про визначення розміру збитків розглянуто та затверджено рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 27.06.2024 № 1545. Керуючись ч. 2, п. «г» ч. З ст. 152 та ст.ст. 83, 156, 157 Земельного кодексу України, ст.ст. 1212 - 1214 Цивільного кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, Положенням про Комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 25.03.2005 № 596 (із змінами, внесеними рішенням виконкому міської ради від 10.12.2020 № 2714), пропонуємо сплатити збитки (безпідставно збережені кошти) на наступний рахунок: Отримувач: ГУК у Він.обл./м.Вінниця/24062200; Код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858; Банк отримувача: «Казначейство України (ел. адм. подат.)»; Номер рахунку (ІВА): О А108999980314050611000002856; Код класифікації доходів бюджету: 240622000 Призначення: *101; «Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу».

У разі відмови добровільно відшкодувати завдані збитки, захист порушених прав та інтересів Вінницької міської територіальної громади буде здійснюватися в судовому порядку. Поряд з цим разом із даним повідомленням відповідачу було надіслано рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 27.06.2024 № 1545, Акт про визначення розміру збитків від 19.06.2024.

Однак відповідачем в добровільному порядку вказані кошти не сплачено. Тому, відповідач безпідставно зберіг у себе за вказаний період недоотримані позивачем кошти на загальну суму 121 577,58 грн.

Несплата коштів визначених позивачем стало підставою звернення з позовом.

З огляду на встановлене суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.

Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Статтею 206 ЗК України та статтею 2 Закону України Про плату за землю визначено, що використання землі в Україні є платним.

Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Частиною четвертою статті 2 Закону України Про плату за землю передбачено, що за земельні ділянки, надані в оренду,справляється орендна плата.

За приписами статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до частини 2 статті 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку. Таке оформлення може мати місце в подальшому, в тому числі шляхом підписання відповідного договору (оренди, емфітевзису, суперфіцію).

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач використовує земельну ділянку площею 0,5316 га, кадастровий номер 0510100000:01:017:0039, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21 з порушенням земельного законодавства без оформлення у встановленому порядку речового права на земельну ділянку, що підтверджується Актом №15 обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 12.03.2024 року, складеним департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради.

У відповідності до пункту 8 Акту про визначення розміру збитків, затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1545 від 27.06.2024, сума збитків становить 121 577,58 грн.

Судом встановлено, що заборгованість по сплаті коштів складає 121 577,58 грн, яка станом на день розгляду справ в суді залишена не сплаченою.

За наслідками розгляду справи суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст.16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів зокрема можуть бути визнання права, зміна правовідношення тощо.

Відповідно до ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідну територіальну громаду та виступають від її імені та в її інтересах.

Згідно зі статтею 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Ст. 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до положень статті 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини 1 статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) (наведену правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц).

Частиною 1 статті 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.

З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.

Такі висновки відповідають правовій позиції, викладеній у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.

З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Тлумачення терміну неодержаний доход в місцевому Порядку №184 доповнено (розширено), також орендною платою, яку б міг отримати власник земельної ділянки при належному та своєчасному оформленні договору оренди земельної ділянки особою, яка її використовує.

Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди, суперфіцію або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею157 ЗК України та Порядком.

За таких обставин суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість щодо стягнення 121 577,58 грн безпідставно збережених коштів.

За приписами ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, на підставі поданих сторонами доказів суд дійшов висновку про доведеність вимог Вінницької міської ради.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати на відшкодування сплати судового збору покладаються на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Верон - Вінниця" (вул. Можайського,21, м. Вінниця, 21012, код ЄДРПОУ 44456180) на користь Вінницької міської ради (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 59, код ЄДРПОУ 25512617) 121 577, 58 грн безпідставно збережені кошти та 3 028,00 грн відшкодування витрат зі сплати судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. Згідно з приписами ч.1 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. Згідно з положеннями ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

6. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Повне рішення складено 29 листопада 2024 р.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123392796
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —902/969/24

Судовий наказ від 24.12.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Рішення від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні