ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
УХВАЛА
про відкладення підготовчого засідання
26.11.2024 м. ДніпроСправа № 904/4510/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Фещенко Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Стойчан В.В.
та представників:
від позивача: Семчук Н.В.;
від відповідача: Шпакова Т.С.;
від третьої особи-1: не з`явився;
від третьої особи-2: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку підготовчого провадження справу
за позовом Дніпровської міської ради (м. Дніпро)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Морганіт" (м. Дніпро)
за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1 (м. Дніпро)
та за участю третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради (м. Дніпро)
про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та припинення права володіння Суддя Фещенко Ю.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Дніпровська міська рада (далі - позивач) звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій просить суд:
- усунути перешкоди Дніпровській міській раді у користуванні земельною ділянкою, шляхом демонтажу самочинно побудованої автозаправної станції загальною площею 3,5 кв. м: що складається з: літ. А-операторська, літ. В-навіс, літ. Б під В-колонка, літ. Г під В-резервуар, літ. Д-вбиральня, І-мостіння, яка розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8 (додаткові відомості 1-ий Запорізький тупик, 8), за рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "Морганіт" (далі - відповідач);
- припинити право володіння Товариства з обмеженою відповідальністю "Морганіт" на об`єкт нерухомого майна, а саме: автозаправну станцію загальною площею 3,5 кв. м: що складається з: літ. А-операторська, літ. В-навіс, літ. Б під В-колонка, літ. Г під В-резервуар, літ. Д-вбиральня, І-мостіння, яка розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, (додаткові відомості 1-ий Запорізький тупик, 8).
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- земельна ділянка, на якій розташовано об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 (додаткові відомості 1-й Запорізький тупик № 8), належить територіальній громаді міста Дніпро в особі Дніпровської міської ради та віднесена до земель комунальної власності в силу статей 80, 83 Земельного кодексу України та статей 26, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";
- відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на час подання позову право власності на вказаний об`єкт нерухомості - автозаправна станція загальною площею 3,5 кв. м, що складається з : літ. А-операторська, літ. В-навіс, літ. Б під В- колонка, літ. Г під В- резервуар, літ. Д-вбиральня, І- мостіння, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, Запорізький тупик, буд. 8 (додаткові відомості: 1-ий Запорізький тупик № 8) зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Морганіт". При цьому, 02.08.2019, на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер ДП 14211006726, видавник: Інспекція ДАБК у Дніпропетровській області; Дозвіл на виконання будівельних робіт, серія та номер: 518/2010-04, виданий 11.09.2010, було зареєстровано право власності на об`єкт - автозаправну станцію за адресою: м. Дніпро, Запорізький тупик, буд.8 (додаткові відомості: 1-ий Запорізький тупик № 8) за ОСОБА_1 ;
- у подальшому, між ОСОБА_1 та ТОВ "Морганіт" було укладено договір позики грошей, відповідно до якого розмір основного зобов`язання становив 29 952 грн. 00 коп., строк виконання основного зобов`язання закінчувався 31.10.2019. В забезпечення вимог за вищевказаним договором 14.08.2019 між ОСОБА_1 та ТОВ "Морганіт" було укладено договір іпотеки, що зареєстрований в реєстрі за № 292, який посвідчений Приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Деллаловим А.О., предметом іпотечного договору було нерухоме майно, а саме: автозаправна станція за адресою: м.Дніпро, Запорізький тупик, буд. 8 (додаткові відомості: 1-ий Запорізький тупик № 8), про що до Державного реєстру Іпотек було внесено запис про іпотеку за № 49214901. Як вбачається із Інформаційної довідки, 14.08.2019 зареєстровано обтяження нерухомого майна на підставі іпотечного договору № 292, укладеного між ОСОБА_1 та ТОВ "Морганіт", вид обтяження: заборона на нерухоме майно, номер запису про обтяження 32822609; 11.10.2019 Приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Деллаловим А.О. на підставі договору іпотеки № 292 від 14.08.2019 зареєстровано право власності на автозаправну станцію за адресою: АДРЕСА_1 (додаткові відомості: 1-ий Запорізький тупик № 8) за ТОВ "Морганіт"; 17.10.2019 Приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Деллаловим А.О. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про припинення іпотеки на підставі заяви серія та номер № 378 від 15.10.2019. На теперішній час, власником зазначеного об`єкту нерухомості є - Товариство з обмеженою відповідальністю "Морганіт". Отже, оскільки станом на час подання позову право приватної власності зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Морганіт", то саме останній власник повинен усунути перешкоди міській раді у користуванні земельною ділянкою шляхом знесення самочинно побудованих споруд. За викладених обставин виникає необхідність у вирішенні в судовому порядку питань щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою належної на праві комунальної власності Дніпровській міській територіальній громаді в особі Дніпровської міської ради;
- позивач зазначає, що державній реєстрації підлягає право власності тільки на ті об`єкти нерухомого майна, будівництво яких закінчено та які прийняті в експлуатацію у встановленому порядку. Так, відповідно до інформації, яка міститься у листі управління Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443 в реєстрі будівельної діяльності станом на час надання відповіді, відсутні відомості щодо видачі/реєстрації Управлінням документів, які надають право на виконання будівельних робіт та засвідчують прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва від 11.09.2010. Проте, всупереч наведеному, первісне право власності у гр. ОСОБА_1 зареєстровано - 02.08.2019, саме на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 11.09.2010. Окрім цього, відповідно до інформації, яка міститься у листі департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 20.09.2024 № 4/11-438, станом на час надання відповіді, за результатами пошуку земельної ділянки за адресою: "туп. Запорізький, 8" та "1-ий Запорізький тупик, 8" у Системі виявлено реєстраційні записи щодо цивільно-правових угод, укладених між міською радою та Об`єднанням громадян "Гаражно-будівельний кооператив "Зеніт". Відповідно до інформації, яка міститься у листі головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 05.09.2024 № 3/15-418 згідно з даними містобудівного кадастру та Адресного плану міста офіційно адреса - туп. Запорізький, 8 та 1-ий Запорізький тупик, 8, - жодному об`єкту нерухомості на території міста не присвоювалась, відповідний розпорядчий документ, на підставі якого була присвоєна ця адреса, відсутній. Земельна ділянка розташована по АДРЕСА_1 (1-ий Запорізький тупик, 8) на праві комунальної власності належить Дніпровській міській раді, та право користування на неї відсутнє у будь-яких фізичних або юридичних осіб;
- позивач вказує на те, що оскільки ОСОБА_1 не набув права власності на самочинно побудований об`єкт нерухомого майна - автозаправну станцію, яка розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький,8 (1-ий Запорізький тупик, 8), відповідно він не мав права розпорядження зазначеним об`єктом нерухомості. Отже, враховуючи позицію Верховного Суду, зазначену у постановах від 02.06.2021 по справі № 509/11/17 та від 30.09.2022 № 201/2471/20 Товариство з обмеженою відповідальністю "Морганіт" повинно усунути перешкоди у користуванні Дніпровській міській раді земельною ділянкою шляхом знесення самочинно побудованої споруди;
- порушення законних прав та інтересів територіальної громади міста в особі органу місцевого самоврядування - Дніпровської міської ради полягає у тому, що право власності на автозаправну станцію, яка розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8 (1-ий Запорізький тупик, 8) було зареєстроване без законних на те підстав, а саме: на підставі декларації про готовність об`єкту до експлуатації, якої офіційно в Системі не виявлено та зазначений об`єкт нерухомості був побудований на земельній ділянці, що належить до комунальної власності без згоди власника - Дніпровської міської ради, такий об`єкт нерухомості вважається самочинно побудованим, чим саме і порушує законне право Дніпровської міської ради на користування та розпорядження земельною ділянкою, порушує встановлений законодавством порядок набуття права власності на об`єкти нерухомості, набуття прав та реалізації прав на землю (земельну ділянку) комунальної власності, а також, порушує майнові інтереси територіальної громади міста Дніпра, в особі Дніпровської міської ради щодо користування та розпорядження землею, що є порушенням економічних інтересів громади.
Також позивач просить суд судові витрати по справі покласти на відповідача.
Позовну заяву було подано без додержання вимог, встановлених статтями 164, 172 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 17.10.2024 позовну заяву було залишено без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків протягом 7-ми днів з дня отримання ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Від позивача надійшло клопотання про усунення недоліків позовної заяви (вх. суду №48806/24 від 21.10.2024).
Враховуючи вказане, ухвалою суду від 24.10.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.11.2024.
Крім того, вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третіх осіб-1,2, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, - ОСОБА_1 та Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради.
Від позивача надійшло клопотання про долучення доказів до матеріалів справи (вх. суду № 51240/24 від 05.11.2024), в якому він просить суд долучити до матеріалів справи докази направлення копії позовної заяви з додаткам на адреси третіх осіб-1,2.
Від відповідача за допомогою системи "Електронний суд" надійшла заява про продовження строку, встановленого судом для подання відзиву на позовну заяву (вх. суду №52486/24 від 12.11.2024), в якому він просить суд продовжити Товариству з обмеженою відповідальністю "Морганіт" строк на подачу відзиву на позовну заяву по справі №904/4510/24 та вважати початком перебігу встановленого судом строку на подачу відзиву на позовну заяву - 12.11.2024.
Подана відповідачем заява обґрунтована наступним:
- відповідачу ухвала суду про відкриття провадження у справі та позовна заява не надходила. Відповідач дізнався про постановлення зазначеної ухвали 08.11.2024 шляхом аналізу відомостей, наявних на сайті Судової влади України. Того ж дня, 08.11.2024, представником відповідача - адвокатом Шпаковою О.С. було направлено до суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКПП/коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи), але доступ до електронної справи не було надано, тому 11.11.2024 представником відповідача - адвокатом Шпаковою Ольгою Сергіївною було повторно направлено до суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКПП/коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи) та 12.11.2024 надано доступ до електронної справи № 904/4510/24 представнику відповідача;
- фактично, 12.11.2024, представнику відповідача - адвокату Шпаковій О.С. було надано доступ до електронної справи та забезпечено можливість ознайомитись з позовною заявою Дніпровської міської ради у справі № 904/4510/24. З огляду на зазначене, наявна потреба у продовженні встановленого судом строку на подання відзиву на позовну заяву та встановленні початку перебігу строку саме з 12.11.2024, з моменту коли було надано доступ представнику відповідача до електронної справи № 904/4510/24;
- з огляду на те, що відповідач 08.11.2024 ознайомився з текстом ухвали Господарського суду Дніпропетровської області про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі від 24.10.2024 у справі № 904/4510/24, перебіг строку на подачу відзиву на позовну заяву починається 09.11.2024 та спливає 24.11.2024 (вихідний день). Виходячи з приписів частини 4 статті 116 Господарського кодексу України якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день. З урахуванням цього, останнім днем подачі відзиву на позовну заяву є 25.11.2024. Таким чином, заява відповідача про продовження встановленого судом строку подається до закінчення цього строку, а отже підлягає задоволенню.
Від відповідача за допомогою системи "Електронний суд" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (вх. суду № 52189/24 від 12.11.2024), в якому він просить суд відкласти підготовче засідання та надати відповідачу додатковий час для ознайомлення з матеріалами справи для підготовки відзиву на позовну заяву, посилаючись на те, що відповідач дізнався про постановлення ухвали суду про відкриття провадження у справі 08.11.2024 шляхом аналізу відомостей наявних на сайті Судової влади України. Того ж дня, 08.11.2024, представником відповідача було направлено до суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКП/коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи). Але доступ до електронної справи не було надано, тому 11.11.2024 представником відповідача було повторно направлено до суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКПП/коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи) та 12.11.2024 надано доступ до електронної справи № 904/4510/24 представнику відповідача. Тобто, до 12.11.2024 можливість ознайомлення з текстом позовної заяви у справі № 904/4510/24 у відповідача та його представника була відсутня. З урахуванням вищевикладеного, у Товариства з обмеженою відповідальністю "Морганіт" та його представника наявна потреба у отриманні додаткового часу для ознайомлення з позовною заявою та час для оформлення та подання відзиву на позовну заяву та додаткових пояснень.
У підготовче засідання 12.11.2024 з`явилися представники позивача та відповідача, представники третіх осіб-1,2 у вказане засідання не з`явились, причини нез`явлення суду не повідомили.
У вказаному засіданні розглянуто заяву відповідача про продовження строку, встановленого судом для подання відзиву на позовну заяву, за результатом розгляду якої, з урахуванням всіх викладених відповідачем у заяві обставин, судом було продовжено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву на 7 днів.
Також, у судовому засіданні розглянуто клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання, яке було задоволено судом.
Враховуючи вказане, ухвалою суду від 12.11.2024 підготовче засідання було відкладено на 26.11.2024.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. суду № 54019/24 від 20.11.2024), в якому він просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на таке:
- ТОВ "Морганіт" набуло право власності на нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі: договору іпотеки, укладеного між ОСОБА_1 та ТОВ "Морганіт" від 14.08.2019, посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Деллаловим А.О. та зареєстрованого в реєстрі нотаріальних дій за № 292; заяви ОСОБА_1 про вчинення реєстраційних дій щодо передачі нерухомого майна за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8, у власність ТОВ "Морганіт" в рахунок виконання умов договору іпотеки від 14.08.2019; рішення Приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Делланова А.О. № 49157366 від 15.10.2019 "Про реєстрацію права власності на нерухоме майно за адресою АДРЕСА_1 , за ТОВ "Морганіт". Дніпровська міська рада за текстом позовної заяви помилково ототожнює ТОВ "Морганіт" з суб`єктом, що нібито самочинно збудував об`єкт нерухомого майна, розміщений на спірній земельній ділянці (автозаправна станція). ТОВ "Морганіт" не має жодного відношення ні до будівництва зазначеного об`єкту, ні до первісної реєстрації об`єкту нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в тому числі оформлення дозвільної документації та введення об`єкту в експлуатацію. ТОВ "Морганіт" є доброчесним (добросовісним) набувачем об`єкту нерухомого майна. ТОВ "Морганіт" задекларувало перед державою придбання вказаного об`єкту та наразі сплачує податок з нерухомого майна та земельний податок за користування землею, на якій розміщено спірний об`єкт нерухомого майна та займається активно оформленням договору оренди землі під вказаним об`єктом нерухомості, з урахуванням умов чинного законодавства, що підтверджується відповідними доказами. При цьому під час придбання об`єкту нерухомості, з урахуванням принципів належного урядування, ТОВ "Морганіт" мало певні очікування та керувалось відомостями, що містились в державних реєстрах нерухомого майна, що були вчинені державним реєстратором. Обставини, про які йде мова в позовній заяві Дніпровської міської ради, не мають до ТОВ "Морганіт" жодного відношення, та воно не може відповідати за дії первісних власників об`єкту нерухомості, навіть, якщо зазначені особи порушили вимоги чинного законодавства під час оформлення права власності на нерухоме майно. При цьому в даному випадку суд та інші учасники повинні враховувати, що ТОВ "Морганіт" набуло право власності на об`єкт згідно з нормами чинного законодавства, оплатно, та є доброчесним (добросовісним) набувачем. ТОВ "Морганіт" має право на захист своїх прав та гарантій як доброчесного набувача. Право власності є непорушним і ніхто не може посягати на нього, в тому числі вимагати знесення. З моменту придбання нерухомого майна ТОВ "Морганіт" подавало до державних органів, а саме до органів податкової, декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та сплачувало відповідний податок, що свідчить про добросовісність не тільки набуття нерухомого майна, однак і добросовісність володіння, а також нараховувало та сплачувало земельний податок під займаною нерухомим майном земельною ділянкою. Таким чином, ТОВ "Морганіт" задекларувало перед державою своє право власності на об`єкт нерухомого майна та здійснювало добросовісне володіння вказаним майном. Дніпровська міська рада ототожнює дії первісних власників з діями ТОВ "Морганіт" та намагається звинуватити в порушеннях, які могли вчинити первісні власники ТОВ "Морганіт". Дніпровська міська рада намагається оскаржити право власності ТОВ "Морганіт" на об`єкт нерухомого майна та змусити доброчесного набувача знести свій об`єкт нерухомого майна. При цьому Дніпровська міська рада взагалі уникає того, що ТОВ "Морганіт" є доброчесним набувачем та не має жодного відношення до дій третіх осіб, не може нести за них відповідальність, тим паче за дії державних реєстраторів та виконавців. Позиція, викладена в позовній заяві, фактично суперечить нормам чинного законодавства та покладає на ТОВ "Морганіт" відповідальність за дії третіх осіб, у тому числі за дії органів державної влади, що суперечить принципам чинного законодавства та є недопустимим. Перш за вce, ТОВ "Морганіт" не може нести відповідальність за дії третіх осіб та бути обізнаним про їх дії, тим паче за дії державних органів та їхніх представників. ТОВ "Морганіт" мало законні підстави та очікування покладатись в момент придбання об`єкта нерухомого майна на відомості, що були внесені державним реєстратором про право власності на об`єкт нерухомого майна за первісними власниками. Відповідно до частини 1 статті 330 Цивільного кодексу України, якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього. Відповідно до положень статті 388 Цивільного кодексу України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Добросовісний набувач не може відповідати у зв`язку із порушеннями інших осіб, допущеними в рамках процедур, спеціально призначених для запобігання шахрайства при вчиненні правочинів з нерухомим майном. Конструкція, за якої добросовісний набувач втрачає такий статус всупереч приписам статті 388 Цивільного кодексу України, а, відтак, втрачає майно і сам змушений шукати способи компенсації своїх втрат, є неприйнятною та покладає на добросовісного набувача індивідуальний та надмірний тягар. Так, спірне майно є об`єктом нерухомості, таким чином для визначення добросовісності його набувача (ТОВ "Морганіт"), крім приписів Цивільного кодексу України, слід застосовувати спеціальну норму пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідно до якої державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (близькі за змістом висновки у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 922/3537/17 (пункти 37), від 02.11.2021 у справі № 925/1351/19 (пункт 6.45), від 06.07.2022 у справі № 914/2618/16 (пункт 53). Отже, якщо добросовісна особа, тобто та, яка не знала та не могла знати про існування обтяжень речових прав на це майно або про наявність на нього речових прав третіх осіб, придбає нерухоме майно у власність або набуває інше речове право на нього, то вона вправі покладатися на відомості про речові права інших осіб на нерухоме майно та їх обтяження (їх наявність або відсутність), що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. З огляду на викладене, приймаючи до уваги правові висновки Верховного Суду, ТОВ "Морганіт", набуваючи право власності на об`єкт нерухомого майна та, приймаючи до уваги зареєстроване право власності на об`єкт нерухомого майна у боржника (та відсутність будь-яких обмежень/обтяжень на вказане майно), вважало, що державою було перевірено право власності на вказане майно у продавця/боржника та його легітимність. ТОВ "Морганіт" мало законні очікування на належне урядування та відповідність відомостей про право власності на об`єкт нерухомого майна, що були вчинені державним реєстратором. ТОВ "Морганіт" не мало ні можливості, ні підстав вважати, що відомості, що вказані в державних реєстрах не відповідають нормам чинного законодавства чи фактичним обставинам. Отже, Дніпровською міською радою не було надано належної оцінки обставинам, за яких ТОВ "Морганіт" набуло права власності на нерухоме майно, автозаправну станцію, що розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8. Зважаючи на вказане, відповідач вважає невмотивованими доводи Дніпровської міської ради щодо необхідності припинення права власності та скасування державної реєстрації на нерухоме майно: автозаправну станцію, загальною площею 3,5 кв. м: що складається з: літ. А-операторська, літ. В-навіс, літ. Б під В-колонка, літ. Г під В-резервуар, літ. Д- вбиральня, 1-мостіння, яка розташована за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8 (додаткові відомості 1-ий Запорізький тупик, 8 за ТОВ "Морганіт" за будь-яких обставин;
- попередній власник нерухомого майна - ОСОБА_1 набув право власності на нерухоме майно на підставі: дозволу на виконання будівельних робіт № 518/2010-04, виданого 11.09.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області; Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ДП 14211006726, зареєстрованого Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області 23.06.2011; Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 48121500 від 06.08.2019. Замовником будівництва було подано Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області усі належні документи, на підставі яких і було видано відповідний дозвіл, що свідчить про законність виконання замовником будівництва будівельних робіт за адресою: м. Дніпро, туп. Запорізький, 8 (додаткові відомості 1-ий Запорізький тупик,8, в тому числі про наявність документів щодо прав на земельну ділянку, що були достатніми для надання вказаного дозволу на будівництво, а в подальшому вказаних відомостей та документів було достатньо для затвердження Декларації про готовність об`єкта до експлуатації ДП 14211006726 від 23.06.2011. Відповідач додатково звертає увагу суду на ту обставину, що під час здійснення будівництва чи експлуатації об`єктів жодних приписів щодо порушення будь-який вимог чинного законодавства встановлено не було, про що свідчить відсутність приписів щодо неналежного виконання будівельних робіт тощо;
- щодо земельної ділянки, яка розташована під об`єктом нерухомого майна, зазначено, що особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42), від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 (пункт 54), від 20.07.2022 у справі № 923/196/20 (пункт 34). 3 огляду на вказане, з моменту придбання об`єкту нерухомості ТОВ "Морганіт" вчинювало активні дії щодо оформлення земельної ділянки та сплати податків за її використання. Також, приймаючи до уваги положення статті 120 Земельного кодексу України, ТОВ "Морганіт" подавало до органів податкової декларацію з плати за землю, яка розміщена під вказаним об`єктом нерухомого майна (земельний податок та/або орендна плата за земельні державної або комунальної власності) та сплачувало відповідний податок. Відповідачем долучено відповідні декларації за 2021 рік, 2022 рік, 2023 рік, та квитанції про сплату податку. Таким чином, ТОВ "Морганіт" задекларувало перед державою те, що воно використовує землю під вказаним об`єктом нерухомого майна та сплачувало за це податок. Також, 21.01.2020 ТОВ "Морганіт" подано на ім`я міського голови Дніпровської міської ради клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування закладів торгівлі, орієнтовною площею 0, 090 га під нерухоме майно ТОВ "Морганіт" за адресою: м. Дніпро, 1-й Запорізький тупик. Тобто, ТОВ "Морганіт" здійснює активні дії щодо оформлення земельної ділянки під придбаним ним об`єктом нерухомого майна та станом на момент розгляду справи це питання перебуває на вирішенні у Дніпровській міській раді. Крім того, до дати оформлення договору оренди, ТОВ "Морганіт" сплачує податок на землю за вказаною адресою, що повністю відповідає вимогам чинного законодавства;
- відповідач зазначає, що окремої уваги необхідно приділити обставинам за яких було ТОВ "Морганіт" право власності, а саме, під час укладання договору іпотеки, а також набуття права власності на об`єкт нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: по-перше, було зареєстровано право власності іпотекодавця в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в тому числі вказано підстави набуття, що свідчило про законність; по-друге, були відсутні будь-які відомості про обтяження або права третіх осіб на відповідну автозаправну станції; по-третє, до моменту реєстрації права власності об`єкту нерухомості на фізичну або юридичну особу, вказані особи повинні виконати умови статті Закону України "Про регулювання містобудівної документації" та надати реєстратору документи, що необхідні останньому для здійснення реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна. Тобто, у разі наявності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію прав власності за суб`єктом на нерухоме майно, це означає, що вказана особа надала всі документи, що необхідні реєстратору для підтвердження права власності набувача та внесення відповідних відомостей. Наявність державної реєстрації прав власності на нерухоме майно є підтвердженням легітимності такого права та відповідність документів, що надані власником, нормам чинного законодавства. Відповідач посилається на те, що останнім етапом забудови є реєстрація права власності на об`єкт містобудування, таким чином, наявність відомостей в реєстрі про реєстрацію права власності підтверджують проходження "власником" всіх попередніх до цього етапів, в тому числі: отримання замовником або проектувальником вихідних даних (до складу яких входять документи що посвідчують право користування земельною ділянкою); розроблення проектної документації; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 922/3537/17, від 02.11.2021 у справі № 925/1351/19, від 06.07.2022 у справі № 914/2618/16). Отже, якщо добросовісна особа, тобто та, яка не знала та не могла знати про існування обтяжень речових прав на це майно або про наявність на нього речових прав третіх осіб, придбаває нерухоме майно у власність або набуває інше речове право на нього, то вона вправі покладатися на відомості про речові права інших осіб на нерухоме майно та їх обтяження (їх наявність або відсутність), що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Велика Палата Верховного Суду в постанові від 15.06.2021 у справі № 922/2416/17 зазначила, що функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі. Аналогічні правові висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі №488/5027/14-ц, від 30.06.2020 у справі № 19/028-10/13. Тому за відсутності в цьому реєстрі відомостей про права інших осіб на нерухоме майно або їх обтяжень особа, яка добросовісно покладалася на ці відомості, тобто не знала і не могла знати про існування таких прав чи обтяжень, набуває право на таке майно вільним від незареєстрованих прав інших осіб та обтяжень. Такі висновки сформульовано в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 922/3537/17, від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18, від 15.06.2021 у справі № 922/2416/17, від 06.07.2022 у справі № 914/2618/16. З урахуванням зазначеного правомірність набуття нерухомого майна ОСОБА_1 підтверджена державою під час перевірки державним реєстратором усіх документів, що стали підставою для внесення відомостей про нерухоме майно до відповідного реєстру, а також, фактом реєстрації державою в особі державного реєстратора права власності на Мирончук С.В. на нерухоме майно;
- правомірність виникнення права власності ТОВ "Морганіт" на вказаний об`єкт нерухомості було підтверджено державою. ТОВ "Морганіт" мало логічні очікування, що відомості, що містяться в державних реєстрах відповідають дійсності та є достовірними, а отже, наявні законні підстави для укладання договору іпотеки та в подальшому, у оформленні права власності на об`єкт нерухомого майна за ТОВ "Морганіт". 3 огляду на викладене, приймаючи до уваги правові висновки Верховного Суду, ТОВ "Морганіт", набуваючи право власності на об`єкт нерухомого майна, та приймаючи до уваги зареєстроване право власності на об`єкт нерухомого майна у боржника (та відсутність будь-яких обмежень/обтяжень на вказане майно), вважало, що державою було перевірено право власності на вказане майно у продавця/боржника та його легітимність. ТОВ "Морганіт" мало законні очікування на належне урядування та відповідність відомостей про право власності на об`єкт нерухомого майна, що були вчинені державним реєстратором. ТОВ "Морганіт" не мало ні можливості, ні підстав вважати, що відомості що вказані в державних реєстрах не відповідають нормам чинного законодавства чи фактичним обставинам. ТОВ "Морганіт" не може нести будь-яку відповідальність за дії третіх осіб, а саме - попереднього власника та державних реєстраторів;
- Дніпровська міська рада у позовній заяві як на підставу своїх позовних вимог посилається на те, що автозаправна станція є самочинно збудованою без відповідних на те дозволів, з огляду на такі докази: лист департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 20.09.2024 № 4/11-438. У листі департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 20.09.2024 № 4/11-438 повідомляється, що станом на час надання відповіді, за результатами пошуку земельної ділянки за адресою: "туп. Запорізький, 8" та "1-ий Запорізький тупик,8" у Системі виявлено реєстраційні записи щодо цивільно-правових угод, укладених між міською радою та Об`єднанням громадян "Гаражно-будівельний кооператив "Зеніт"; лист управління Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443. У листі Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443 повідомляється, що в реєстрі будівельної діяльності станом на час надання відповіді, відсутні відомості щодо видачі/реєстрації Управлінням документів, які надають право на виконання будівельних робіт та засвідчують прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва від 11.09.2010. Відповідач звертає увагу, що відомості із вказаних листів не можуть встановлювати факту самочинного будівництва автозаправної станції з огляду на наступні обставини: 1) ОСОБА_1 набув право власності на нерухоме майно на підставі: Дозволу на виконання будівельних робіт № 518/2010-04, виданого 11.09.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області; Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ДП 14211006726, зареєстрованого Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області 23.06.2011; Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 48121500 від 06.08.2019. Згідно з відомостями з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено наступні відомості: 1) 11.12.2007 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 12241020000040483 щодо створення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області з ідентифікаційним кодом (35607587), з місцем реєстрації за адресою: 49000, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Набережна В. І. Леніна, буд. 29А; 26.10.2011 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 12241110005040483 щодо припинення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області з кодом 35607587, з місцем реєстрації за адресою: 49000, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Набережна В. І. Леніна, буд. 29. Відповідно, з 11.12.2007 по 26.10.2011 повноваження з надання дозволів на будівництво та затвердження декларацій готовності об`єктів до експлуатації виконувала Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587); 2) 08.06.2011 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про створення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області з (ідентифікаційний кодом 37731351); 29.01.2015 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1 224 111 0007 052577 про припинення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській з (ідентифікаційним кодом 37731351). Відповідно, в період часу з 08.06.2011 по 29.01.2015 повноваження в сфері надання дозволів на будівництво та затвердження Декларацій готовності об`єктів до експлуатації виконувала Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 37731351); 3) 08.02.2011 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про створення Державної архітектурно-будівельної інспекції України з ідентифікаційним кодом 37471912; 06.03.2023 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1 000 701 1100 26047267 про припинення Державної архітектурно-будівельної інспекції України з ідентифікаційним кодом 37471912. Відповідно в період часу з 08.02.2011 по 06.03.2023 в сфері надання довільних документів в сфері архітектури та містобудування діяла також Державна архітектурно-будівельної інспекції України (ідентифікаційний код 37471912). Додатково необхідно зазначити, що Згідно наказу Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 № 218 "Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" було ліквідовано Державну архітектурно-будівельну інспекцію; 4) 12.06.2020 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про створення Державної сервісної служби містобудування України з ідентифікаційним кодом 43660527; 25.08.2021 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1 000 701 1100 04087828 про припинення Державної сервісної служби містобудування України з ідентифікаційний кодом 43660527. Відповідно, в період з 12.06.2020 до 25.08.2021 в сфері надання довільних документів в сфері архітектури та містобудування діяла також Державна сервісна служба містобудування України з ідентифікаційним кодом 43660527; 5) 20.05.2021 до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про створення Державної інспекції архітектури та містобудування України з ідентифікаційним кодом 44245840, вказана інспекція є діючою по теперішній час. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1340 "Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду" було утворено Державну інспекцію архітектури та містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем?єр-міністра з відновлення України - Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Жодна особа, в тому числі Дніпровська міська рада не перевіряла та не встановлювала місце зберігання відповідних документів виданих та затверджених Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області, не встановлювала кому та на якій правовій підставі було передано вказані документи, та не направляла до поточного розпорядника інформації створеної, виготовленої, затвердженої Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587). Відповідач зазначає, що відповідно, відомості щодо реєстрації Дозволу на виконання будівельних робіт № 518/2010-04, виданого 11.09.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області; Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ДП 14211006726, зареєстрованого Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області 23.06.2011 не можуть бути наявні ані в діючий на сьогоднішній день Управління ДІАМ в Дніпропетровській області, ані Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради, чи будь-якому іншому органі, оскільки вони не є та не можуть бути власниками (розпорядниками) чи адміністраторами вказаної інформації. Таким чином, позиція Дніпровської міської ради, яка ґрунтується на відомостях щодо відсутності реєстрації Дозволу на виконання будівельних робіт № 518/2010-04 від 11.029.2010 та Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ДП 14211006726 від 23.06.2011 є неспроможними та такими, що фактично направлені на порушення права на майно позивача;
- на день видачі ОСОБА_1 Дозволу на виконання будівельних робіт № 518/2010-04 від 11.09.2010 діяльність щодо надання дозволів здійснювала Інспекція Державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587). З проведеного вище аналізу вбачається, що 26.10.2011 Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області з ідентифікаційним кодом 35607587 було припинено. На момент реєстрації Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ДП 14211006726 від 23.06.2011, яка зареєстрована Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області існувало дві юридичні особи з аналогічною назвою: Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587), яка існувала в період часу з 11.12.2007 по 26.10.2011; Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 37731351), яка існувала в період часу з 08.06.2011 по 29.01.2015. З огляду на наведене необхідно зазначити, що позивач у позовній заяві взагалі не зазначає відомості щодо особи уповноваженої зберігати документи Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587) та Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 37731351). Позивач у позовній заяві взагалі не зазначає, які дії ним було вчинено з метою встановлення правонаступника (а також прав та обов`язків вказаного правонаступника) Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 35607587) та факту передання дозвільної документації правонаступнику. Позивач у позовній заяві взагалі не зазначає, які дії ним було вчинено з метою встановлення правонаступника (а також прав та обов`язків вказаного правонаступника) Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 37731351) та факту передання дозвільної документації правонаступнику. Отже, доводи Дніпровської міської ради щодо самочинного будівництва автозаправної станції, не підтверджуються жодним належним, достатнім та допустимим доказом, тому вони не відповідають дійсності та не можуть бути підставою для задоволення позовної заяви. Лист управління Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443 не є та не може бути належним доказом, оскільки Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради не має жодного відношення до органів, що мали повноваження у сфері надання дозвільної документації в сфері архітектури та будування, не власниками та розпорядниками інформації щодо отримання дозвільної документації в сфері будівництва та введення збудованого нерухомого майна в експлуатацію. По-перше, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 40498190) створено 20.05.2016 і за своєю правовою природою є установою, що підпорядковується Дніпровській міській раді - органу місцевого самоврядування. Відповідно, на момент створення спірних документів - Дозволу та Декларації, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 40498190) не існувало. По-друге, до повноважень Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 40498190) ніколи не входило та не входить надання дозвільних документів у сфері містобудування та архітектури, зокрема, надання Дозволу на будівництво та реєстрація Декларації про готовність об`єкта до експлуатації. Також не входить ведення обліку дозвільних документів у сфері будівництва і зберігання архівних документів, наданих/зареєстрованих/створених іншими органами, в тому числі органами державної влади у сфері архітектури та містобудування. По-третє, у позовній заяві замовчується обсяг функцій, повноважень та відомостей, які наявні у володінні Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 40498190). Відповідач обґрунтовано вважає, що Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 40498190) не має у своєму розпорядженні документів та відомості щодо отримання та реєстрації ОСОБА_1 спірних Дозволу та Декларації. Окрім того, силу обмежених повноважень Управління державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради таких відомостей у управління і не могло бути. Фактично, Дніпровська міська рада замовчує той факт, що нею не було здійснено жодної дії на встановлення належності та допустимості доказу, на який вона посилається;
- окремої уваги заслуговує сама процедура реєстрації Дозволів та Декларації, на яку посилається під час викладення своєї правової позиції Дніпровська міська рада та наявність у заявника (власника майна) обов`язку здійснювати реєстрацію вказаних документів. Порядок ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів було затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 92 від 24.06.2011. Враховуючи наведені обставини, на момент отримання та реалізації Дозволу на виконання будівельних робіт N№ 518/2010-04, виданого 11.09.2010 (момент здійснення будівництва) та Декларації про готовність об`єкта до експлуатації серія ДП № 14211006726 від 23.06.2011 (затвердження декларації) - Єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів не існував, а відповідно зазначені документи не могли бути в ньому зареєстровані в принципі. Таким чином, обов`язку зареєструвати зазначені документи в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів у заявника просто не існувало, оскільки Закону України "Про містобудівну діяльність" не набув чинності, а Порядок ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 92 від 24.06.2011 не існував взагалі. Вказана теза підтверджується статтею 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Підсумовуючи наведене, первинний набувач нерухомого майна не мав в обов`язковому порядку реєструвати Дозвіл на виконання будівельних робіт № 518/2010-04, виданого 11.09.2010 та Декларації про готовність об`єкта до експлуатації серія ДІ № 14211006726 від 23.06.2011, що повністю спростовує позицію Дніпровської міської ради та підтверджує законність та легітимність будівництва автозаправної станції та законність та легітимність набуття права власності на вказане майно. Також, відповідач додатково зазначає, що Порядок прийняття в експлуатацію закінчених об`єктів будівництва, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461 не може бути застосований до спірних відносин з будівництва, з огляду на те, що вказаний порядок, створений на виконання вимог статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та з метою реалізації цього закону, а відповідно він може бути використаний (введений в дію) виключно після набуття чинності Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". 3 огляду на наведені обставини, відомості щодо існування спірних Дозволу та Декларації не можуть знаходитись у відповідних створених на сьогоднішній день електронних реєстрах відповідної дозвільної документації, оскільки на момент створення спірних документів такого реєстру не існувало, а зареєстровані відомості наявні на сьогоднішній день в реєстрах розпочинаються щонайменше з 2013 року - відповідно посилання Дніпровської міської ради на Лист управління Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443 не є та не може бути враховано судом як належний доказ. Надані позивачем докази на підтвердження своїх позовних вимог, зокрема Лист департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 20.09.2024 № 4/11-438 та Лист управління Державного архітектурно-будівельного контролю Дніпровської міської ради від 09.09.2024 № 4/1-443 не можуть бути належним та достатнім доказом на підтвердження обставин, якими позивач обґрунтовує свою позовну заяву;
- такий спосіб захисту як звільнення земельної ділянки від автозаправної станції, тобто знесення не є та не може бути пропорційним втручанням у право власності ТОВ "Морганіт", адже за правилом частини 3 статті 376 Цивільного кодексу України право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно. Таким чином, законом передбачено, що дефект у підставі речового права на земельну ділянку може бути нівельований зацікавленою особою шляхом одержання правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Подаючи вказаний позов щодо усунення перешкод шляхом знесення спорудженої на спірній земельній ділянці автозаправної станції, позивач не врахував необхідність дотримання принципів правомірного втручання на мирне володіння цим майном відповідача. Знесення самочинного будівництва є крайньою мірою і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності. Знесення нерухомості, збудованої з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотним порушенням будівельних норм і правил (у тому числі за відсутності проекту), можливе лише за умови, що неможлива перебудова нерухомості відповідно до проекту або відповідно до норм і правил, визначених державними правилами та санітарними нормами, або якщо особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від такої перебудови. З матеріалів справи не вбачається, що втручання держави у право на мирне володіння ТОВ "Морганіт" належним йому майном (автозаправна станція) має легітимну мету та здійснюється з метою захисту суспільного, публічного чи загального інтересу, а також є пропорційним між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами відповідача, який втрачає належне йому майно без будь-якої компенсації. Відповідач, як законний власник спірного об`єкту нерухомості, має правомірне очікування та законний інтерес щодо можливості отримання у користування відповідно до чинного законодавства земельної ділянки, необхідної для експлуатації та обслуговування власного майна, що надавало б можливість мирно ним володіти. Крім того, ТОВ "Морганіт" протягом всього часу сплачувало податки як за об`єкт нерухомого майна, так і за користування земельною ділянкою. Натомість, Дніпровської міської радою не зазначено, чому необхідно вчинювати такі крайні заходи, як знесення об`єкту нерухомості ТОВ "Морганіт", крім як з причини суб`єктивного ставлення представників Дніпровської міської ради до відповідача, що не підкріплені жодними доказами. З наведеного слідує, що вимога позивача про застосування до відповідача зобов`язання щодо знесення самочинно збудованого об`єкта є передчасним та не співмірним заходом, оскільки позивачем не використано всі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності;
- з огляду на викладене, відповідач зазначає, що з метою встановлення обставин, що мають суттєве значення для розгляду справи, представником ТОВ "Морганіт" було подано низку адвокатських запитів, що є підставою для продовження строку підготовчого засідання з метою надання відповідачу можливості надати додаткові докази до матеріалів справи.
Від відповідача за допомогою системи "Електронний суд" надійшло клопотання про витребування доказів (вх. суду № 54748/24 від 26.11.2024), в якому він просить суд:
- витребувати у Державної інспекції архітектури та містобудування України (01133, м.Київ, бульвар Лесі Українки, 26, ідентифікаційний код 38531043) наступні відомості та докази, а саме:
1) докази приймання на зберігання Управлінням ДІАМ в Дніпропетровській області Книг реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт, Книг реєстрації про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2012, в тому числі, але не виключно, акти приймання-передачі Книг реєстрації про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2012;
2) Витяг з книги реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт за 11.09.2010;
3) Витяг з книги реєстрації Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за 23.06.2011;
4) докази приймання на зберігання Управлінням ДІАМ в Дніпропетровській області Дозволів на виконання будівельних робіт, що були зареєстровані/видані в період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011, в тому числі але не виключно акти приймання передачі Дозволів з відповідними описами/реєстрами тощо переданих документів;
5) докази приймання на зберігання Управлінням ДІАМ в Дніпропетровській області Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, що були зареєстровані в період часу з 01.01.2011 по 31.12.2011, в тому числі, але не виключно, акти приймання передачі Дозволів з відповідними описами/ реєстрами тощо переданих документів;
- витребувати у Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, ідентифікаційний код 26510514) наступні відомості та докази, а саме:
1) належним чином засвідчені копії документів, на підставі яких інформаційна (автоматизована) підсистема "Фіскальний кадастр" Муніципальної земельної інформаційної системи м. Дніпропетровська (МЗІС) розпочала роботу;
2) належним чином засвідчені копії документів, які містять відомості щодо дати початку роботи інформаційної (автоматизованої) підсистеми "Фіскальний кадастр" Муніципальної земельної інформаційної системи м. Дніпропетровська (МЗІС);
3) інформацію щодо періоду зберігання документів та даних в інформаційній (автоматизованій) підсистемі "Фіскальний кадастр" Муніципальної земельної інформаційної системи м. Дніпропетровська (МЗІС);
4) відомості та докази щодо наявності в інформаційній (автоматизованій) підсистемі "Фіскальний кадастр" Муніципальної земельної інформаційної системи м. Дніпропетровська (МЗІС) документів та відомостей за період з 2009 по 2011 включно;
- витребувати у Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, ідентифікаційний код 26510514) наступні відомості та докази, а саме:
1) докази приймання на зберігання Дніпровською міською радою Книги реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт, Книги реєстрації Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011;
2) докази приймання на зберігання Дніпровською міською радою реєстраційних книг Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Дніпропетровській області, що містять записи починаючи з 01.01.2010 по 31.12.2011 включно;
3) Витяг з книги реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт за 11.09.2010;
4) Витяг з книги реєстрації Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за 23.06.2011;
5) докази приймання на зберігання Дніпровською міською радою Дозволів на виконання будівельних робіт, що були зареєстровані в період часу з 01.01.2010 по 31.12.2010;
6) докази приймання на зберігання Дніпровською міською радою Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, що були зареєстровані в період часу з 01.01.2011 по 31.12.2011;
- витребувати у Центрального державного архіву вищих органів влади та управління України (03110, Україна, м. Київ, вул. Солом`янська, 24, ідентифікаційний код 03494349) наступні докази, а саме:
1) докази приймання на зберігання Центральним державним архівом вищих органів влади та управління України па архівне зберігання документів Державної архітектурно-будівельної інспекція України (ідентифікаційний код 37471912);
2) докази приймання на зберігання Центральним державним архівом вищих органів влади та управління України Книг реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт, Книг реєстрації декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації у Дніпропетровській області за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011, в тому числі, але не виключно, Акти прийому передачі на зберігання Книг реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт, Книг реєстрації декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації у Дніпропетровській області за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011;
3) докази приймання на зберігання Центральним державним архівом вищих органів влади та управління України Дозволів на виконання будівельних робіт, Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації у Дніпропетровській області за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011, в тому числі але не виключно Акти прийому передачі на зберігання Дозволів на виконання будівельних робіт, Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації, які містять відомості щодо реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт та Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації у Дніпропетровській області за період часу з 01.01.2010 по 31.12.2011;
4) Витяг з книги реєстрації Дозволів на виконання будівельних робіт за 11.09.2010;
5) Витяг з книги реєстрації Декларацій про готовність об`єкта до експлуатації за 23.06.2011.
У підготовче засідання 26.11.2024 з`явилися представники позивача та відповідача, представники третіх осіб-1,2 у вказане засідання не з`явились, причини нез`явлення суду не повідомили.
У вказаному засіданні представником позивача було заявлене усне клопотання про відкладення розгляду справи з метою надання часу для ознайомлення з відзивом на позовну заяву. Також, представником відповідача було заявлене усне клопотання про відкладення розгляду справи для отримання відповідей на подані ним адвокатські запити щодо отримання витребовуваних доказів.
Вказані клопотання позивача та відповідача були задоволені судом.
Відповідно до частини 2 статті 183 Господарського процесуального кодексу України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках: 1) визначених частиною другою статті 202 цього Кодексу; 2) залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача; 3) в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні.
Судом враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Враховуючи наведені вище правові норми та обставини справи, суд вважає можливим відкласти підготовче засідання, оскільки суд позбавлений можливості вирішити питання, передбачені частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, а також з метою надання можливості сторонам скористатися процесуальними правами, визначеними статтями 42 та 46 Господарського процесуального кодексу України, та з метою дотримання принципів господарського судочинства, а саме: рівності усіх учасників перед законом і судом та змагальності.
На підставі викладеного, керуючись статтями 182, 183, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Відкласти підготовче засідання на 10.12.2024 о 15:20 год., яке відбудеться у приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області в залі судового засідання (кабінеті) № 1-207 за адресою: 49027, м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1.
2. Явку представників учасників справи у підготовче засідання визнати обов`язковою.
3. Надати учасникам справи можливість виконати пропозиції суду, викладені в ухвалі про відкриття провадження у справі.
4. Дану ухвалу направити:
- позивачу - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи;
- відповідачу - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи;
- третій особі-1 - поштовим зв`язком;
- третій особі-2 - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи.
5. Повідомити учасників справи про те, що інформація у цій справі доступна на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://dp.arbitr.gov.ua/sud5005/spisok/csz\
6. Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення - 26.11.2024 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
Повний текст ухвали підписаний - 28.11.2024.
Суддя Ю.В. Фещенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123392866 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Фещенко Юлія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні