Рішення
від 17.10.2024 по справі 910/7638/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

17.10.2024Справа № 910/7638/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Удалової О.Г., за участю секретаря судового засідання Дишканта Д.В., розглянув матеріали господарської справи

за позовом Солом`янської окружної прокуратури міста Києва

в інтересах держави в особі

Київської міської ради

до Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача

Державна екологічна інспекція Столичного округу

про зобов`язання усунути порушення вимог природоохоронного законодавства шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянки

За участю представників учасників справи:

від прокуратури Угринович О.М.

від позивача Плаксивий О.В.

від відповідача Грабовий О.А.

від третьої особи не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернулась Солом`янська окружна прокуратура міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради з позовом до Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва", в якому просить суд зобов`язати відповідача усунути порушення вимог природоохоронного законодавства шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянки по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 за координатами 50.2428, 30.2754.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.06.2024 відкрито провадження у справі № 910/7638/24 за правилами загального позовного провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 18.07.2024, а також встановлено учасникам справи строки для вчинення процесуальних дій.

10.07.2024 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

12.07.2024 від відповідача надійшла заява з попереднім (орієнтованим) розрахунком суми судових витрат.

17.07.2024 від відповідача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

Ухвалою суду від 18.07.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, підготовче засідання відкладено на 08.08.2024, проте питання прийняття до розгляду відзиву на позов не вирішено судом, оскільки відповідачем не надано доказів надсилання відзиву на позов на адресу позивача у даній справі (Київської міської ради).

29.07.2024 від прокуратури надійшов документ під назвою відзив (проте фактично вказана заява є відповіддю на поданий відповідачем відзив), в якому вказано як про процесуальні порушення подання відповідачем відзиву на позов (не надісланий позивачу, відсутні документи на підтвердження повноважень особи, яка підписала відзив), так і надано заперечення по суті відзиву на позов.

08.08.2024 від відповідача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання, яке мотивовано зайнятістю представника відповідача в судовому процесі в іншому суді.

Ухвалою суду від 08.08.2024 відкладено підготовче засідання на 05.09.2024, постановлено залучити до участі у справі як третю особу на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державну екологічну інспекцію Столичного регіону, а також встановлено учасникам справи строки для вчинення процесуальних дій.

Ухвалою суду від 05.09.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, підготовче засідання відкладено на 23.09.2024, а також визнано явку позивача та третьої особи в судове засідання обов`язковою.

Ухвалою суду від 23.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.10.2024.

02.10.2024 від відповідача надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді.

03.10.2024 від відповідача надійшов відзив на позов.

Крім того, 03.10.2024 у судовому засіданні відповідачем подано клопотання про зупинення провадження у даній справі до набрання законної сили рішенням суду у справі щодо кримінального провадження № 42022100000000129 від 28.04.2024.

Ухвалою суду від 03.10.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у даній справі, а також судове засідання відкладено на 10.10.2024.

Відмовляючи у задоволенні вказаного клопотання, суд виходив з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 195 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі на стадії її розгляду по суті зупиняється тільки з підстав, встановлених пунктами 1-3-1 частини першої статті 227 та пунктом 1 частини першої статті 228 цього Кодексу.

Проте, правовою підставою зупинення провадження до набрання законної сили рішенням суду в іншій справі є п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України, а отже, враховуючи, що ухвалою суду від 23.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, у суду відсутні підстави для зупинення провадження у даній справі на стадії її розгляду по суті.

При цьому заявником (відповідачем) не наведено підстав поважності причин пропуску строку для заявлення відповідного клопотання, у зв`язку з чим останнє не підлягає задоволенню.

Ухвалою суду від 10.10.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, судове засідання відкладено на 17.10.2024.

У судовому засіданні 17.10.2024 прокурор та представник позивача заявлені позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити, представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, представник третьої особи в судове засідання не з`явивися, про причини неявки суд не повідомив.

Зважаючи на відсутність підстав для відкладення розгляд у справи, в судовому засіданні 17.10.2024 було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши надані документи та матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на такі вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив:

Як вказано прокурором у позові, Солом`янською окружною прокуратурою міста Києва у ході здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42022100000000159 від 28.04.2022 установлено факт наявності несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянці за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва.

Згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру земельна ділянка за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва площею 8,43 га перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради (далі - Київрада, позивач).

У межах вищевказаного кримінального провадження № 42022100000000159 від 28.04.2022 Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва» (далі - відповідач) посилається на право використання вказаної земельної ділянки на підставі рішення виконавчого комітету Залізничної районної ради народних депутатів м. Києва від 03.04.1989 № 112 «Про відвід земельної ділянки Шляховій дільниці Залізничного району м. Києва «Київшляхуправління».

16.03.2023 проведено огляд земельної ділянки за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції Столичного округу та за участі заступника начальника Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва».

За результатами вказаного огляду встановлено, що земельна ділянка охороняється працівниками комунального підприємства, в`їзд на територію здійснюється через металеві ворота, на території розміщуються малі архітектурі споруди (вагончики), автомобільна техніка КП ШЕУ.

Під час огляду виявлено засмічення земельних ресурсів відходами та забруднення хімічними речовинами частини земельної ділянки шляхом накопичення та захоронення в ґрунті відходів різного морфологічного складу, а саме: металобрухту, твердих побутових відходів, відходів автомобільного транспорту, відходів пластику та відпрацьованих автомобільних шин.

Для обстеження території, фіксування засмічення та забруднення земельної ділянки було залучено спеціалістів Державної екологічної інспекції Столичного округу, якими проведено заміри території та площу засмічення, узято проби ґрунту.

Як вбачається з план-схеми обмірів, складеного за результатами участі у слідчих діях у кримінальному провадженню № 42022100000000159 від 28.04.2022, протоколу вимірювання показників складу та властивостей ґрунту № 27-23, інформації Державної екологічної інспекції Столичного округу, наведеній у листі від 19.04.2023, накопичення та захоронення будівельних, промислових та твердих побутових відходів призвело до засмічення земельної ділянки відходами площею 0,2502 га, об`єм 23436,80 м3 та забруднення хімічними речовинами понад норму.

Крім того, відповідно до інформації Державної екологічної інспекції Столичного округу від 01.05.2023 та розрахунку розміру шкоди, зумовленої засміченням та забруднення земельних ресурсів відходами, навколишньому природному середовищу заподіяно шкоду в розмірі 278 582 688,00 грн.

Під час проведення слідчих дій у вказаному кримінальному провадженні, зафіксованих протоколом огляду журналів від 17.03.2023, виявлено та вилучено рукописні журнали: «передача змін» за період 08.12.2020 по 11.03.2023; «вивіз стройматеріалів» за період 20.01.2022 -16.03.2023; «сніг ШЕУ» за період 14.02.2021-02.02.2023; «поступления» за період 04.06.2021 - 15.03.2023; «сніг (вокзал)» за період 11.01.2022 - 14.01.2023; «вивіз сміття» за період 08.05.2022 - 26.12.2022; «вивіз сміття» за період з 27.09.2021 - 07.05.2022; «вивіз сміття» за період 27.12.2022 - 15.03.2023; «вивіз сміття» за період 11.04.2021 - 26.09.2021, які містять інформацію, у тому числі, про дату, марку автомобіля, номер автомобіля, час заїзду і виїзду, назву сміття, тонни, звідки переміщається.

При цьому інформацією КП ШЕУ Солом`янського району м. Києва від 24.01.2024 та протоколом огляду комплексної системи відео моніторингу «Безпечне місце» від 09.02.2024 зафіксовано та підтверджено рух транспортних засобів комунального підприємства, які вказані у журналах у зазначений час та дати, на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:72:240:0017.

У подальшому, 25.04.2024 проведено повторний огляд за участю представника КП ШЕУ Солом`янського району м. Києва з залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції Столичного округу та Комунального підприємства «Київський інститут земельних відносин» на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва.

Протоколом огляду від 25.04.2024 зафіксовано, що на вказаній земельній ділянці продовжують розміщуватись бетонні блоки, металеві конструкції, службовий транспорт КП ШЕУ Солом`янського району м. Києва.

Також на вказаній території за координатами 50.2428, 30.2754 наявний насип ґрунту з відходами будівництва та знесення.

Сертифікованим інженером-геодезистом Комунального підприємства «Київський інститут земельних відносин» Ігнатенком В.Д. (кваліфікаційний сертифікат інженера - геодезиста № 012537 від 06.02.2015) під час огляду виконано геодезичну зйомку з визначенням та позначенням на схемі площі засміченої території, яка складає 0,3821 га, що підтверджується технічним звітом щодо вишукувальних робіт при здійснення моніторингу земель та контролю за їх використанням і охороною, матеріалами топографо-геодезичних та вишукувальних робіт земельних ділянок за адресою: вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі міста Києва.

Відповідно до довідки від 25.04.2024 головного спеціаліста відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів - державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Столичного округу Пізнюря І.В., який брав участь у проведенні огляду території 25.04.2024, на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 на вул. Кадетський Гай, Солом`янського р-н, м. Київ наявний неоднорідний шар ґрунту, який змішаний з відходами будівництва і знесення, який зсунутий у яр. Діяльність щодо розміщення відходів будівництва та знесення змішаних із шаром ґрунту і засипання цими відходами яру (захоронення) призвела до засмічення земель, що не відповідає вимогам статті 35 Закону України «Про охорону земель» та статті 40 Закону України «Про управління відходами».

Крім того, у межах кримінального провадження встановлено, що Державною екологічною інспекцією Столичного округу в період з 15.11.2021 по 26.11.2021 проводився позаплановий захід державного нагляду (контролю) за дотриманням природоохоронного законодавства комунальним підприємством на підставі звернення Марченка В.С. від 12.10.2021.

Під час вищевказаного позапланового заходу державного нагляду (контролю) спеціалістами інспекції встановлено порушення комунальним підприємством вимог законодавства у сфері поводження з відходами, зокрема, відсутність обліку відходів, на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів не складений спеціальний паспорт, допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах, допускається змішування відходів, на основі матеріально-сировинних балансів виробництва відповідач не виявляє та не веде первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, не визначено склад і властивості відходів, що утворюються тощо.

За результатами проведеного заходу комунальному підприємству винесено припис про усунення порушень та накладено на відповідальну посадову особу адміністративне стягнення у вигляді штрафу.

Також матеріали космічного знімання, надані листом Національного центру управління та випробувань космічних засобів №1215-4-24-2024 від 11.04.2024, свідчать, що сміттєзвалище тривалий час перебуває на вказаній земельній ділянці та збільшується у площі (супутникові фотознімки з 01.03.2000 по 16.03.2022,).

Таким чином, за твердженнями прокурора, відповідач протягом тривалого часу використовує земельну ділянку для захоронення відходів дорожнього будівництва та господарської діяльності, у належний стан шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища земельна ділянка не приведена, порушення земельного та природоохоронного законодавства не усунуто та продовжує мати місце, а притягнення до адміністративної відповідальності не стимулювало до усунення порушень.

Доводи відповідача зводяться до недоведеності вини відповідача, оскільки в матеріалах справи відсутні докази фіксування або переміщення відходів, а свідчать лише про переміщення автотранспорту відповідача його балансовою територією.

Крім того, відповідач зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 не обліковується за ним, хоча її частина площею 1,2 га все таки використовується КП ШЕУ для складування будівельних, притрушуючих матеріалів, піскозмету, а в осінньо-зимовий період снігу на підставі рішення виконавчого комітету Залізничної районної ради народних депутатів м. Києва від 03.04.1989 № 112.

Також відповідач вказав, що позовну вимогу щодо ліквідації сміттєзвалища на території за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 за координатами 50.2428, 30.2754 неможливо виконати силами відповідача, оскільки останній не має ні змоги, ні законних прав проводити будь-які роботи поза межами своєї балансової території за бюджетні кошти або за власні.

Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представників учасників справі, суд зазначає наступне.

Щодо підстав для представництва прокурором інтересів Київської міської ради при поданні даного позову суд зазначає, що на позивача (Київську міську раду), як власника земельної ділянки, покладено обов`язок самостійно контролювати збереження земельних ділянок територіальної громади міста Києва, забезпечувати ефективне використання, контролювати стан збереження, а у випадку порушення права власності територіальної громади - невідкладно реагувати на порушення стану збереження земельної ділянки.

Солом`янською окружною прокуратурою м. Києва скеровувався лист від 21.05.2024 на адресу Київської міської ради щодо наявності порушень природоохоронного законодавства при використанні комунальної земельної ділянки за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва з попередженням, що у разі невжиття заходів судового захисту державних інтересів такі заходи будуть вжиті окружною прокуратурою.

Водночас, з відповіді Департаменту захисту довкілля та адаптації до зміни клімату виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 03.06.2024 № 077/3215, наданої за дорученням Київської міської ради, вбачається, шо будь-які належні заходи цивільно-правового характеру щодо захисту інтересів держави Київрадою не вживались і не плануються, що підтверджує бездіяльність органу місцевого самоврядування.

Крім того, у межах кримінального провадження № 42022100000000159 від 28.04.2022 здійснювалось неодноразове повідомлення Київської міської ради (листи від 30.01.2024, 19.02.2024, 06.03.2024), Київської міської державної адміністрації (лист від 30.01.2024), Департаменту захисту довкілля та адаптації до зміни клімату виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (лист від 16.02.2024), Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (лист від 06.03.2024), Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (від 05.02.2024) про порушення природоохоронного законодавства на вказаній земельній ділянці, зокрема, нявність на такій земельній ділянці несанкціонованого сміттєзвалища.

Таким чином, прокурором була надана можливість компетентному органу відреагувати на порушення інтересів держави щодо порушення порядку використання земельної ділянки, зокрема, шляхом вчинення дій для виправлення ситуації та відновлення порушених інтересів держави.

Водночас, позивачем не вжито заходів щодо усунення порушень природоохоронного законодавства, що підтверджує бездіяльність органу місцевого самоврядування та наявність підстав для представництва інтересів Київської міської ради при поданні даного позову.

Під час розгляду даної справи представником позивача підтримано заявлені прокурором позовні вимоги.

Стосовно заявлених позовних вимог суд вказує, що, як визначено ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Згідно з ч. 6 ст. 41 Конституції України використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Згідно зі статтею 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно з ч. 2 ст. 293 Цивільного кодексу України діяльність фізичної та юридичної особи, що призводить до знищення, псування, забруднення довкілля, є незаконною. Кожен має право вимагати припинення такої діяльності.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються також, зокрема, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про управління відходами», Законом України «Про охорону земель», Земельним кодексом України.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» особливій державній охороні підлягають території та об`єкти природно-заповідного фонду України й інші території та об`єкти, визначені відповідно до законодавства України.

Статтею 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог.

Відповідно до статті 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані зокрема додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Як визначено у ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», псування земель - порушення природного стану земель, яке здійснюється без обґрунтованих проектних рішень, погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку, забруднення їх хімічними, біологічними та радіоактивними речовинами, в тому числі тими, що викидаються в атмосферне повітря, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, неочищеними стічними водами, порушення родючого шару ґрунту, невиконання вимог встановленого режиму використання земель, а також використання земель у спосіб, що погіршує їх природну родючість.

Статтею 1 Закону України «Про охорону земель» визначено, що охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про охорону земель» об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Згідно зі ст. 46 Закону України «Про охорону земель» передбачено, що при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються: виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; максимальне збереження ґрунтового покриву на основі обраного оптимального варіанта територіального розміщення об`єктів поводження з відходами; запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій; рекультивація земельних ділянок після ліквідації об`єктів поводження з відходами.

Підприємства, установи та організації, а також громадяни, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, зобов`язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. У районах можливого забруднення земель небезпечними відходами, у тому числі аварійними, викидами від стаціонарних і пересувних джерел за рішенням місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування проводяться постійні або періодичні обстеження хімічного складу ґрунтів з метою виявлення та визначення їх негативного впливу на здоров`я людини, а також окремих видів природних ресурсів і довкілля в цілому

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачена відповідальність за порушення земельного законодавства, зокрема, за псування земель їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище визначає Закон України «Про управління відходами».

Відповідно до ст. 1 вказаного закону відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися.

Згідно з ч. 1 ст. 3 ЗУ «Про управління відходами» основними цілями державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами є, зокрема, захист здоров`я людей та навколишнього природного середовища від негативного впливу відходів.

Захоронення відходів - це розміщення відходів на поверхні чи під поверхнею (підземне) землі у спосіб, що не становить загрози здоров`ю людей та навколишньому природному середовищу і не передбачає подальше оброблення відходів (п. 13 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про управління відходами»).

Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЗУ «Про управління відходами» передбачено, що утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов`язані запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб`єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл; у разі утворення побутових відходів укладати договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги та вносити плату за надання такої послуги відповідно до встановлених тарифів; не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені; вести облік відходів, що утворилися в результаті їхньої діяльності, та подавати відповідну звітність; розробляти та виконувати плани управління відходами підприємств, установ та організацій у встановленому порядку; забезпечувати утримання в належному санітарному і технічному стані місць утворення та зберігання відходів, а також забезпечувати дотримання встановлених правил техніки безпеки та пожежної безпеки у таких місцях; надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність; призначати відповідальних осіб у сфері управління відходами; відшкодовувати шкоду, заподіяну здоров`ю та майну громадян України, навколишньому природному середовищу, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил управління відходами, відповідно до закону.

Статтею 17 ЗУ «Про управління відходами» визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Згідно зі ст. 33 ЗУ «Про управління відходами» забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.

Відповідно до ст. 40 ЗУ «Про управління відходами» захоронення відходів здійснюється на полігонах, що відповідають вимогам законодавства та технологічне обладнання яких забезпечує захист ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, контроль викидів в атмосферне повітря, забруднення ґрунтів і підземних вод. Суб`єкт господарювання, що здійснює управління полігоном, повинен мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, а в разі захоронення небезпечних відходів - ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.

Відповідно до ст. 42 ЗУ «Про управління відходами» особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за: а) порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; ж) порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами; и) невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди; ї) порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шлакосховищ, золовідвалів тощо).

Згідно зі ст. 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Статтею 391 Цивільного кодексу України передбачено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Судом не беруться до уваги заперечення відповідача про відсутність його вини у забрудненні земельної ділянки, оскільки доступ до спірної земельної ділянки можливий лише через пропускний пункт відповідача, через наявність єдиної дороги та єдиного під`їзду з огляду на особливості ландшафту території (наявність висот, яру тощо) інші шляхи відсутні, що підтверджується долученими до позовної заяви фототаблицями до протоколів оглядів та супутниковими знімками.

Крім того, під час розгляду даної справи у заяві по суті (відзиві на позов) відповідачем підтверджено факт використання ним частини земельної ділянки площею 1,2 га з кадастровим номером 8000000000:72:240:0017, зокрема, для складування будівельних, притрушуючих матеріалів, піскозмету, а в осінньо-зимовий період снігу.

Суд погоджується з доводами позовної заяви щодо того, що належним та ефективним способом захисту інтересів держави у природоохоронній сфері, який буде спрямований на реалізацію державою примусу щодо виконання вимог Конституції України та природоохоронного законодавства, є звернення до суду саме з позовом зобов`язального характеру для приведення у належний стан засміченої та забрудненої частини земельної ділянки за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва.

Також судом не беруться до уваги посилання відповідача на неможливість виконання позовної вимоги про ліквідацію сміттєзвалища на території за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 за координатами 50.2428, 30.2754, оскільки останній не має ні змоги, ні законних прав проводити будь-які роботи поза межами своєї балансової території, як за бюджетні кошти, так і за власні, оскільки, як вказано вище, виконання вимог природоохоронного законодавства щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище є не правом, а обов`язком.

Суд вкотре наголошує на тому, що доступ до земельної ділянки здійснюється з території відповідача. Останнім не спростовано під час розгляду даної справи вказані твердження.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає заявлену прокурором позовну вимогу обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати прокуратури на оплату позову судовим збором підлягають покладенню на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236, 237, 240 та 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва» (вул. Народного Ополчення, 16, м. Київ, 03151, код 31806946) усунути порушення вимог природоохоронного законодавства шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянки по вул. Кадетський Гай у Солом`янському районі м. Києва за кадастровим номером 8000000000:72:240:0017 за координатами 50.2428, 30.2754.

3. Стягнути з Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва» (вул. Народного Ополчення, 16, м. Київ, 03151, код 31806946) на користь Київської міської прокуратури (код 02910019, вул. Предславинська, 45/9, м. Київ, 03150) 3 028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп.) судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення підписано 28.11.2024.

Суддя О.Г. Удалова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.10.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123393202
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —910/7638/24

Ухвала від 22.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 23.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Рішення від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 18.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні