ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.11.2024м. ХарківСправа № 922/2605/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Жиляєва Є.М.
при секретарі судового засідання Деркач П. О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (011201, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1) до Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" (61022, м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 9 під`їзд, 5 поверх) про стягнення 31023752,47 грн. за участю представників:
позивача - Кухтик В.М., довіреність №1-3723 від 22.12.2023;
відповідача - не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр", в якому просить суд стягнути з відповідача 31023752,47 грн. заборгованості, з яких: 26898662,34 грн. компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період: січень, лютий, квітень 2018 року; 1088861,60 грн 3% річних та 3036228,53 грн інфляційних втрат. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з АТ «НАК «Нафтогаз України», натомість постачальник не здійснив постачання вказаних обсягів природного газу Відповідачу, внаслідок чого Відповідач у січні, лютому, квітні 2018 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу Позивача обсягом 8143,858 тис.куб.м, без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
Також до стягнення заявлені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 372285,03 грн.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 06.08.2024 у справі № 922/2605/24 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 03.09.2024 о 10:20.
22.08.2024 через загальний відділ діловодства суду від представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» Кухтик В.М. надійшла заява про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду (вх. №21134).
Ухвалою господарського суду Харківської області від 23.08.2024 задоволено заяву представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» Кухтик В.М. про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду (вх. №21134 від 22.08.2024). Підготовче засідання 03.09.2024 о 10:20 постановлено проводити за участю представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» - Кухтик Владислава Миколайовича в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, шляхом реєстрації за допомогою електронного підпису в Підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС на сайті https://vkz.court.gov.ua (електронна адреса ІНФОРМАЦІЯ_1 ; номер телефону: НОМЕР_1 ).
Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 03.09.2024 у справі № 922/2653/23 відкладено підготовче засідання на 01.10.2024 о(б) 10:40.
30.09.2024 через загальний відділ діловодства суду від представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» Жирного О.С. про заміну представника, який буде брати участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. №24403).
Ухвалою господарського суду Харківської області від 23.08.2024 задоволено заяву представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» Жирного О.С. про заміну представника, який буде брати участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. №24403 від 30.09.2024). Підготовче засідання 01.10.2024 о 10:20 постановлено проводити за участю представника Акціонерного товариства «Укртрансгаз» - Жирного Олексія Сергійовича в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів, шляхом реєстрації за допомогою електронного підпису в Підсистемі відеоконференцзв`язку ЄСІТС на сайті https://vkz.court.gov.ua (електронна адреса ІНФОРМАЦІЯ_2 ; номер телефону: НОМЕР_2 )
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 01.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу № 922/2605/24 до судового розгляду по суті на 22.10.2024 о 10:00.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 22.10.2024 у справі № 922/2605/24 в судовому засіданні оголошено перерву до 19.11.2024 до 10:00.
Позивач у судове засідання 19.11.2024 з`явився, заявлені позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві, просив суд позов задовольнити повністю та стягнути з відповідача на свою користь 26898662,34 грн. компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період: січень, лютий, квітень 2018 року; 1088861,60 грн. 3% річних та 3036228,53 грн. інфляційних втрат.
Відповідач у судове засідання 19.11.2024 не з`явився, про дату, час та місце проведення підготовчого засідання повідомлений своєчасно та належним чином. Разом з цим, суд зазначає, що копії ухвали суду про відкриття провадження у справі від 06.08.2024, ухвали від 23.08.2024, ухвали-повідомлення від 03.09.2024, ухвали від 01.10.2024, ухвали від 01.10.2024, ухвали від 11.10.2024 та ухвали повідомлення від 23.10.2024, які надсилалась судом на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відносно Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" (код ЄДРПОУ 32335218) повернулись до господарського суду Харківської області без вручення адресату з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою.
Окрім цього, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи секретарем судового засідання було здійснено відповідну телефонограму на відомі засоби зв`язку, повідомлені позивачем у позовній заяві та зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Разом з тим, телефонограма відповідачем прийнята не була.
З метою повідомлення відповідача про розгляд справи, судом було розміщено відповідне оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Згідно з частиною 1, 3 статті 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень та надано достатньо часу для підготовки до судового засідання тощо. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи.
Оскільки відповідач своїм процесуальним правом участі у судовому засіданні не скористався, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин не надав, заяв та клопотань від нього не надходило, враховуючи сплив процесуального строку, встановленого для розгляду справи, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності представника відповідача за наявними у ній матеріалами, що містять достатньо відомостей про права і взаємовідносини сторін.
19.11.2024 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Акціонерне товариство «Укртрансгаз» (далі - АТ «Укртрансгаз», Позивач або Оператор ГТС) до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи ? суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 19 ч. 1 ст. 1 Законом України «Про ринок природного газу»).
Відповідач - Комунальне підприємство «Обласний інформаційно - технічний центр» (далі - КП «Обласний ІТЦ», Відповідач) є споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі також - Споживач) (п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу»).
Для здійснення діяльності з виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, Відповідач використовує природний газ, постачати який було зобов`язано ПАТ НАК «Нафтогаз України» відповідно до «Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» затвердженого Постановами Кабінету Міністрів України № 758 від 01.10.2015, № 187 від 22.03.2017.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Деякі питання опалювального сезону 2016/17» від 04.10.2017 р. №720-р «Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року», покладено на НАК «Нафтогаз України» обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, КП «Обласний ІТЦ».
Таким чином, Відповідач - КП «Обласний ІТЦ» - є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
Відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року», від 04.10.2017 р. № 720-р «Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року», на Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу до початку протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018 (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 р. № 357 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії» (Офіційний вісник України, 2016 р., № 46, ст. 1666), та з дотриманням принципу недискримінації.
Отже, на підставі вказаного розпорядження, яке є обов`язковим до виконання, на Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону.
Аналогічний висновок про обов`язок Акціонерного товариства «НАК «Нафтогаз України» видати номінації відповідно до вказаного Розпорядження також викладено у постановах Верховного Суду від 14.05.2018 у справі № 926/680/17, від 21.03.2018 у справі № 911/656/17, від 04.04.2018 у справі № 904/5094/17, від 15.03.2018 у справі № 922/345/17.
Відповідно до ст. 1 Кодексу газотранспортної системи номінація - попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу.
Таким чином, зважаючи на викладені норми, саме на Позивача покладено обов`язок прийняти номінацію, а на замовника послуг транспортування - подати номінацію.
Обставини наявності укладених КП «Обласний ІТЦ» з АТ «НАК «Нафтогаз України» договорів від 13.10.2017 № 1295/1718-ТЕ-32, від 13.10.2017 № 1296/1718-БО-32, від 13.10.2017 № 1297/1718-КП-32 постачання природного газу на постачання природного газу на виконання розпорядження КМУ від 04.10.2017 р. № 720-р «Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року» досліджувалося Господарським судом Харківської області у справі № 922/1381/20, що відображено у рішенні цього суду від 03.09.2020.
При цьому, відповідно до п. 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу ГТС, замовники послуг транспортування зобов`язані подати Оператору ГТС номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу.
За результатом опрацювання поданих номінацій, Позивачем було встановлено відсутність поданих номінацій АТ «НАК «Нафтогаз України», у спірний період у вказаних обсягах для КП «Обласний ІТЦ».
Разом з тим, Позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь- яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсягах 4 033,239 тис.м.куб у січні 2018 року, 3 774,944 тис.м.куб у лютому 2018 року, 335,675 тис.м.куб у квітні 2018 року на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для Відповідача.
Отже, загальний обсяг відбору у січні - лютому, квітні 2018 року без поданих номінацій складає 8143,858 тис.куб.м.
На підтвердження обсягів відбору Відповідачем природного газу позивачем було надано:
1) алокації (звіти) AT «Харківгаз» про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках зі звітами про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу по споживачах за січень, лютий, квітень 2018 року. Згідно з якими, у графі «Підтверджений обсяг номінацій всього» зазначено «0», водночас, у графі «Фактичний обсяг за місяць всього» зазначено про відбір КП «Обласний ІТЦ» природного газу в наступних обсягах та періодах:
- за січень 2018 року обсягом 4 033,239 тис. куб. м;
- за лютий 2018 року обсягом 3 774,944 тис. куб. м;
- за квітень 2018 року обсягом 335,675 тис. куб. м (копії додаються)
2) акти наданих послуг транспортування природного газу підписаних між АТ «Укртрансгаз» та КП «Обласний ІТЦ», а саме:
- за січень 2018 акт № 01-18-88810 від 31.01.2018 на обсяг - 4 033,239 тис.куб.м. природного газу;
- за лютий 2018 акт № 02-18-88810 від 28.02.2018 на обсяг-3 774,944 тис.куб.м. природного газу;
- за квітень 2018 акт № 04-18-88810 від 30.04.2018 на обсяг - 335,675 тис.куб.м. природного газу .
Позивач звернувся з даним позовом до суду, в якому зазначає про те, що у період: у січні-лютому, квітні 2018 року Відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з АТ «НАК «Нафтогаз України», натомість постачальник не здійснив постачання вказаних обсягів природного газу Відповідачу, внаслідок чого Відповідач у січні, лютому, квітні 2018 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача обсягом 8143,858 тис.куб.м, без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
Таким чином, компенсація вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період: січень, лютий, квітень 2018 року у розмірі 26898662,34 грн. з боку відповідача залишилися несплаченими.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
З метою забезпечення сталого функціонування ринку природного газу, було прийнято Закон України від 14.07.2021 № 1639-IX «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (далі Закон України № 1639), який набрав чинності 29.08.2021 року.
Законом України № 1639 внесено зміни, в тому числі, до Закону України від 03.11.2016 № 1730-VІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (далі Закон України № 1730), який, зокрема, доповнено ст. 8 цього Закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України № 1730, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води (далі підприємства ПЕК), які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником газу номінацій та у яких відсутні підписані акти приймання-передачі природного газу з постачальником щодо таких обсягів, зобов`язані, незалежно від включення до реєстру, укладення договору реструктуризації та підписання акту звіряння взаєморозрахунків, протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати (оплатити) особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість:
- відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів;
- послуг транспортування відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами, встановленими постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, чинними протягом періоду таких відборів.
Різниця між вартістю природного газу за ціною компенсації, що визначена частиною другою цієї статті, та фактичною вартістю природного газу, яку відображено в бухгалтерському обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, у відповідні періоди відбору природного газу без поданих номінацій, підлягає списанню в обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно.
Таким чином, ч. 2. ст. 8 Закону України № 1730, держава встановила імперативне нормативне регулювання правовідносин, щодо врегулювання заборгованості підприємства ПЕК перед Оператором ГТС, які протягом періоду з 1 грудня 2015 по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій та визначила, що вартість вказаних обсягів природного газу компенсується Оператору ГТС.
Відповідно до ст. 2 Закону України № 1730, дія цього Закону поширюється на відносини з врегулювання заборгованості підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з центрального опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій.
Також визначено порядок компенсації - оплата протягом 72 місяців починаючи з 1 жовтня 2021 року щомісяця рівними частини починаючи з 1 жовтня 2021 року вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу - особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року.
АТ «Укртрансгаз» до 31.12.2019 року виконувало функції Оператора газотранспортної системи відповідно до ліцензії НКРЕКП серія АЕ №194511 від 28.02.2013.
Згідно з ч. 3-4 ст. 8 Закону України № 1730 обсяги природного газу, зазначені в частині другій цієї статті, визначаються як різниця між обсягами фактично спожитого природного газу на підставі алокацій/звітів операторів газорозподільних систем та обсягами поставленого/придбаного природного газу на підставі договорів купівлі-продажу/постачання природного газу та актів приймання-передачі природного газу за відповідний період споживання.
За результатом опрацювання поданих номінацій, Позивачем було встановлено відсутність поданих номінацій АТ «НАК «Нафтогаз України», у спірний період у вказаних обсягах для КП «Обласний ІТЦ».
Разом з тим, Позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь- яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсягах 4 033,239 тис.м.куб у січні 2018 року, 3 774,944 тис.м.куб у лютому 2018 року, 335,675 тис.м.куб у квітні 2018 року на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для Відповідача.
Отже, загальний обсяг відбору у січні - лютому, квітні 2018 року без поданих номінацій складає 8143,858 тис.куб.м.
На підтвердження обсягів відбору Відповідачем природного газу позивачем було надано:
1) алокації (звіти) AT «Харківгаз» про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках зі звітами про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу по споживачах за січень, лютий, квітень 2018 року. Згідно з якими, у графі «Підтверджений обсяг номінацій всього» зазначено « 0», водночас, у графі «Фактичний обсяг за місяць всього» зазначено про відбір КП «Обласний ІТЦ» природного газу в наступних обсягах та періодах:
- за січень 2018 року обсягом 4 033,239 тис. куб. м;
- за лютий 2018 року обсягом 3 774,944 тис. куб. м;
- за квітень 2018 року обсягом 335,675 тис. куб. м (копії додаються)
2) акти наданих послуг транспортування природного газу підписаних між АТ «Укртрансгаз» та КП «Обласний ІТЦ», а саме:
- за січень 2018 акт № 01-18-88810 від 31.01.2018 на обсяг - 4 033,239 тис.куб.м. природного газу;
- за лютий 2018 акт № 02-18-88810 від 28.02.2018 на обсяг-3 774,944 тис.куб.м. природного газу;
- за квітень 2018 акт № 04-18-88810 від 30.04.2018 на обсяг - 335,675 тис.куб.м. природного газу.
Враховуючи, що Відповідач здійснював відбір природного газу з газотранспортної системи в обсязі 8 143,858 тис.м.куб у січні, лютому, квітні 2018 року без поданих постачальником газу номінацій (про що детально викладено в розділі І позовної заяви), вартість вказаних обсягів компенсується Позивачу відповідно до порядку встановленого ч. 2 ст. 8 Закону України № 1730.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно з ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно з ч. 2 ст. 4 ЦК України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ч. 1 ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Виходячи з вказаних норм права, в силу вимог Закону України № 1730 у Відповідача виникло зобов`язання компенсувати Позивачу вартість відібраних у січні, лютому, квітні 2018 року, без номінацій обсягів природного газу.
З урахуванням того що ст. 8 Закону № 1730 визначено, що компенсація Позивачу має бути здійснена Відповідачем за цінами реалізації природного газу, чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів, то при розрахунку загального розміру заборгованості Позивачем враховано обсяги споживання природного газу, використані Відповідачем для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, що визначені самим Відповідачем в договорах постачання природного газу та в актах приймання-передачі природного газу за січень, лютий, квітень 2018 року, що були повернуті АТ «НАК «Нафтогаз України» на адресу КП «Обласний ІТЦ» без підписання, а також враховано ціни для виробників теплової енергії по категоріям споживачів, які діяли протягом періоду відборів природного газу без номінацій.
У зв`язку з зазначеним, за розрахунком Позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у січня, лютому, квітні 2018 року в обсязі 8 143,858 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів (за інформацією АТ «НАК «Нафтогаз України» щодо цін на природний газ для виробників теплової енергії, реалізований за договорами постачання природного газу з АТ «НАК «Нафтогаз України», додаток 10 до позовної заяви) загалом складає 58 687 990,37 грн, яку Відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити Позивачу.
Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 815110,98 гривень.
Положення ст. 526 ЦК України передбачають, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Аналогічні положення відтворені в абз. 1 ч. 1 ст. 193 ГК України, відповідно до якого суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно з ч 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Станом на 08.07.2024 строк оплати (за 01.10.2021 - 01.07.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому Відповідач зобов`язаний був сплати 26898662,34 гривень.
Однак, Відповідач в порушення наведених положень законодавства взагалі не здійснив оплату вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу на користь Позивача, чим допустив прострочення строку для оплати, порушуючи відповідне зобов`язання.
Отже, Відповідач, у порушення вимог ч. 2 ст. 8 Закону № 1730 не здійснив оплату Позивачу вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, викладені позивачем обставини з боку відповідача не спростовано, доказів належної та своєчасної оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому Відповідач зобов`язаний був сплати 26898662,34 грн. не надано.
Отже, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позову в частині стягнення вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому Відповідач зобов`язаний був сплати 26898662,34 грн., як обґрунтованого, підтвердженого доданими до матеріалів справи доказами та не спростованого відповідачем.
Також, позивачем заявлено до стягнення 3% річних у розмірі 1088861,60 грн та 3036228,53 грн інфляційних втрат.
У статті 625 Цивільного кодексу України визначені загальні правила відповідальності за порушення будь-якого грошового зобов`язання незалежно від підстав його виникнення (договір чи делікт). Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом (частина 2 статті 626 Цивільного кодексу України).
За змістом наведених норм закону нарахування трьох процентів річних входять до складу грошового зобов`язання і є особливою мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Приписи статті 625 Цивільного кодексу України про розмір процентів, що підлягають стягненню за порушення грошового зобов`язання, є диспозитивними та застосовуються, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом. Тобто, три проценти річних від простроченої суми за весь час прострочення застосовуються у випадку, якщо сторони в договорі не передбачили інший розмір процентів річних.
Перевіривши розрахунок позивача, період нарахування останнім сум 3% річних та інфляційних витрат, суд дійшов висновку про те, що відповідний розрахунок відповідає нормам чинного законодавства, а тому позовні вимоги в частині стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 1088861,60 грн та 3036228,53 грн інфляційних втрат є обґрунтованими, тому підлягають задоволенню.
Враховуючи вищенаведене, зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених норм, а також враховуючи, що відповідач в установленому порядку обставини, які повідомлені позивачем належними та допустимими доказами не спростував, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами, тому підлягають задоволенню повністю.
Здійснюючи розподіл судових витрат за наслідками розгляду справи, враховуючи вимоги статті 129 ГПК України, а також висновки суду про повне задоволення позову, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з оплатою судового збору, підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача в сумі 372285,03 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 4, 20, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" (61022, м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 9 під`їзд, 5 поверх, код ЄДРПОУ 32335218) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (011201, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1, код ЄДРПОУ 30019801) - 26898662,34 грн. компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період: січень, лютий, квітень 2018 року; 1088861,60 грн 3% річних; 3036228,53 грн інфляційних втрат та 372285,03 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено "28" листопада 2024 р.
СуддяЄ.М. Жиляєв
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123393855 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Жиляєв Є.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні