Рішення
від 18.11.2024 по справі 924/340/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" листопада 2024 р. Справа № 924/340/24

Господарський суд Хмельницької області у складі головуючого судді Грамчука І.В., при секретарі судового засідання Гончарі І.М., розглянувши матеріали справи

за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача - Летичівської селищної ради смт. Летичів Хмельницького району Хмельницької області

до Комунального госпрозрахункового підприємства "Злагода" Хмельницька область, Хмельницький район, смт. Летичів

про стягнення 186 420,40 грн шкоди

Представники сторін :

від позивача : Тесляр О.О.

від відповідача: Вусатюк О.М., Дядюк М.Т. директор

третьої особи : Ніцевич А.В.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 18.11.2024р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, м. Хмельницький звернулась до суду з позовом до Комунального госпрозрахункового підприємства "Злагода" смт. Летичів про стягнення шкоди у розмірі 186 420, 40 грн

Відповідно до витягу з протоколу розподілу судової справи здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи та визначено до розгляду судді Грамчуку І.В.

Ухвалою суду від 03.04.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження у справі для її розгляду в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 10 год. 00 хв. "08" травня 2024 р.

Ухвалою суду від 08.05.2024 відкладено підготовче засідання у справі № 924/340/24 на 12:00 год. 20 травня 2024 р.

Ухвалою суду від 20.05.2024 відкладено підготовче засідання у справі № 924/340/24 на 12:30 год. 05 червня 2024 р.

Ухвалою суду від 05.06.2024 продовжено строк підготовчого провадження у справі №924/340/24 на 30 днів. Залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача - Летичівську селищну раду Хмельницького району Хмельницької області (31500, Хмельницька область, Хмельницький район, смт. Летичів, вул. Героїв Крут, буд. 2/1 код ЄДРПОУ 04404548). Клопотання позивача (вх.№05-08/1952/24 від 24.05.2024) про витребування доказів задоволено. Витребувано у Слідчого відділення відділу поліції №3 Хмельницького РУП ГУНП в Хмельницькій області (31500, Хмельницька область Хмельницький район, селище Летичів, вул. І.Франка, 20) матеріали кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12021243300000139 від 30.07.2021 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 239 КК України. Відкладено підготовче засідання у справі № 924/340/24 на 12:30 год. 25 червня 2024 р.

Ухвалою суду від 25.06.2024 відкладено підготовче засідання у справі № 924/340/24 на 15:00год. 02 липня 2024 р.

Ухвалою суду від 02.07.2024 у задоволенні клопотання Комунального госпрозрахункового підприємства "Злагода" Хмельницька область, Хмельницький район, смт. Летичів про виклик свідків (вх. № 05-08/2214/24 від 25.06.2024р.) відмовлено. Закрито підготовче провадження у справі №924/340/24. Призначено справу № 924/340/24 до судового розгляду по суті на 10 год. 1 серпня 2024 р.

Ухвалою суду від 01.08.2024 призначено справу № 924/340/24 до судового розгляду по суті на 10 год. 11 вересня 2024 р.

11 вересня 2024 р. судом оголошено перерву в судовому засіданні до 11год. 00хв "01" жовтня 2024р.

01.10.2024р. судове засідання не відбулось у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Грамчука І.В., Ухвалою суду від 07.10.2024 повідомлено учасників процесу про дату, час та місце судового засідання о 11 год. 00 хв. 22 жовтня 2024 року.

Ухвалою суду від 22.10.2024 призначено справу № 924/340/24 до судового розгляду по суті на 11:30 год. 18 листопада 2024 р.

Виклад позицій учасників судового процесу.

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звернулась з позовом до Комунального госпрозрахункового підприємства "Злагода" про стягнення 186420,40 грн. шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що викладених у зверненні гр. ОСОБА_1 , яке надійшло на «Гарячу лінію» Інспекції та зареєстровано від 14.06,2021 за №41-ГЛ, стосовно можливих порушень вимог природоохоронного законодавства щодо поводження з відходами під час їх видалення та захоронення на території смт Летичів Хмельницького району, посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області 15 червня 2021 року проведено обстеження земельної ділянки, яка розташована у кадастровому кварталі 6823082400:04:001 за межами населеного пункту смт. Летичів у напрямку с. Суслівці Хмельницького району Хмельницької області.

В ході з`ясування обставин встановлено, що на території Летичівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за межами смт Летичів у напрямку с. Суслівці, на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 6823082400:04:001:0242 площею 2,8 га, яка перебуває на праві постійного користування земельною ділянкою у Комунального госпрозрахункового підприємства «Злагода» (код ЄДРПОУ: 32231431, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 31500, Хмельницька область, Хмельницький район, смт Летичів, вул. Комарова, буд. 2а), (далі - КГП «Злагода» та/або Відповідач), знаходиться паспортизоване сміттєзвалище, яке використовується КГП «Злагода» для потреб зберігання, оброблення, утилізації та видалення, знешкодження і захоронення відходів.

Під час обстеження земельної ділянки, яка розташована в межах кадастрового кварталу 6823082400:04:001 поруч з зазначеним вище паспортизованим сміттєзвалищем, виявлено несанкціоноване розміщення побутових відходів різного морфологічного складу у двох локаціях, загальною площею 0,19 га, на якій розміщено 3 насипи відходів (Акт обстеження земельної ділянки від 15.06.2021 № 38/02).

В ході обстеження земельної ділянки, яка розташована в межах кадастрового кварталу 6823082400:04:001, проведено відбір проб ґрунтів (Акт відбору проб грунтів від 15.06.2021 № А-15-06-21-12).

У відповідності до показників вимірювань відібраних проб грунту встановлено факт забруднення земельної ділянки внаслідок її засмічення відходами різного морфологічного складу наступними забруднюючими речовинами: Нікель, Мідь, Свинець, Цинк, Хлориди, Амоній, Фосфор, Неполярні вуглеводні (або нафтопродукти (Протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 24.06.2021 № 12-21).

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області, в порядку статті 214 Кримінально-процесуального кодексу України, зазначені вище матеріали інспекторського реагування було скеровано до правоохоронних органів.

12.04.2023 на адресу Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від заступника начальника слідчого відділення відділу поліції № 3 Хмельницького РУП ГУНП в Хмельницькій області капітана поліції Гома Я.Л. надійшла постанова від 31.03.2023 про закриття кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 12021243300000139 від 30.07.2021, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. І ст. 239 КК України.

На підставі зібраної інформації, а також матеріалів досудового розслідування у кримінальному проваджені № 12021243300000139 від 30.07.2021, посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області за забруднення та засмічення земельної ділянки, яка розташована в межах кадастрового кварталу 6823082400:04:001, складено протоколи про адміністративне правопорушення від 04.05.2023 № 009308 та від 04.05.2023 № 009309, які вручено КГП «Злагода» в особі директора Дядюка Миколи Тодосовича.

За результатами розгляду справи про адміністративні правопорушення ОСОБА_2 , який на час проведення обстеження земельної ділянки та сьогодні працює на посаді директора КГП «Злагода», визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. ст. 52, 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700,00 гривень, про що складено постанову про накладення адміністративного стягнення від 09.05.2023 №04/01/02-10.

Постанова про накладення адміністративного стягнення від 09.05.2023 № 04/01/02-10 в межах процесуальних строків не оскаржена, та по теперішній час, не оскаржувалася. Натомість ОСОБА_2 сплачено 10.05.2023 штраф, за вчинення адміністративного правопорушення, у розмірі 1700,00 гривень на розрахунковий рахунок Головного управління Державної казначейської служби у Хмельницькій області.

На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року № 171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року № 149), заподіяна шкода довкіллю, внаслідок несанкціонованого розміщення побутових відходів різного морфологічного складу на земельній ділянці у кадастровому кварталі 6823082400:04:001 за межами населеного пункту смт Летичів у напрямку с. Суслівці Хмельницького району Хмельницької області, становить 186 420,40 гривень, з яких:

-внаслідок забруднення земельної ділянки - 38 266,00 грн;

-внаслідок засмічення земельної ділянки - 148 154,40 грн

Частиною четвертою статті 33 Закону України «Про відходи» (в редакції чинній на час спірних правовідносин) передбачено, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

На підставі ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 110, 111 Водного кодексу України, ст. 67 Кодексу України про надра та ст. 1166 Цивільного кодексу України позивач наголошує на необхідності відшкодування відповідачем завданої шкоди у розмірі визначеному розрахунком розміру збитків.

Позивач зазначає про направлення відповідачу претензії від 06.11.2023р №2512/07, однак остання залишена без належного реагування.

Відповідач у направленому суду поясненнях (вх.№05-22/2582/24 від 08.04.24р.) із позовними вимогами не погоджується, посилаючись на те, що сміттєзвалище ніякого відношення до відповідача не має, є стихійним ще за радянських часів, тому просить суд у позові відмовити.

Судом враховується, що положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 №475/97-ВР) встановлено право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Працівниками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області проведено обстеження земельної ділянки розташованою поряд з паспортизованим сміттєзвалищем (у кадастровому кварталі №6823082400:04:001) за межами смт. Летичів в напрямку с. Суслівці, Хмельницького району, Хмельницької області щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства.

В ході обстеження виявлено несанкціоноване розміщення побутових відходів різного морфологічного складу, чим спричинено шкоду навколишньому природному середовищу.

З метою підтвердження забруднення земельних ділянок, відібрані проби ґрунту для відповідних досліджень (акт відбору проб ґрунтів від 15.06.2021 року №А-15-06-21-12).

Факт забруднення грунту підтверджується протоколом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області №12-21 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 24.06.2021 року.

Відповідно до довідки з Держгеокадастру Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відділу у Летичівському районі від 16.06.2023 року №8-22-0.27-156/110-21 нормативно-грошова оцінка (проіндексована) одного га земельної ділянки, яка зазнала забруднення становить 30477грн/га.

Постановою про накладення адміністративного стягнення від №04/01/02-10 ОСОБА_2 , який працював на час проведення перевірки на посаді директора КГП "Злагода", визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено статтями 52,82 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмір 1700,00 грн, який сплачено останнім.

На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року № 171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 року № 149), заподіяна шкода довкіллю, внаслідок несанкціонованого розміщення побутових відходів різного морфологічного складу на земельній ділянці у кадастровому кварталі 6823082400:04:001 за межами населеного пункту смт Летичів у напрямку с. Суслівці Хмельницького району Хмельницької області, становить 186 420,40 гривень, з яких:

-внаслідок забруднення земельної ділянки - 38 266,00 грн;

-внаслідок засмічення земельної ділянки - 148 154,40 грн

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Положеннями статті 96 Земельного кодексу України передбачено, що землекористувачі зобов`язані, зокрема не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.

Відповідно до статті 35 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності, зокрема зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Статтею 167 Земельного кодексу України та статтею 45 Закону України «Про охорону земель» встановлено, що господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і грунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.

Згідно із статтею 46 Закону України «Про охорону земель» при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, в тому числі забезпечуються: виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій.

Відповідальність за порушення земельного законодавства настає, зокрема за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами (ст. 211 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 56 Закону України «Про охорону земель» юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Статтею 17 Закону України «Про відходи» (в редакції чинній на час спірних правовідносин) передбачено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, в тому числі: запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб`єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; здійснювати контроль" за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів.

Частиною четвертою статті 33 Закону України «Про відходи» (в редакції чинній на час спірних правовідносин) встановлено, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини (ч. 7 ст.33 ЗУ «Про відходи» (в редакції чинній на час спірних правовідносин)).

Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах (ч. 12 ст.351 Закону України «Про відходи» (в редакції чинній на час спірних правовідносин)).

Відповідно до постанови про закриття кримінального провадження від 31.03.2023 року, кримінальне провадження внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань №12021243300000139 від 30.07.2021 закрито у зв`язку з відсутністю в діяннях складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 239 КК України.

Відповідно до висновку інженерно-екологічної експертизи №534/22-22 від 20.03.2023 року, з врахуванням даних Державної екологічної експертизи у Хмельницькій області, розмір шкоди заподіяний довкіллю внаслідок несанкціонованого розміщення побутових відходів відходів різного морфологічного складу на земельній ділянці у кадастровому кварталі 6823082400:04:001: за межами населеного пункту в напрямку с. Суслівці, Хмельницького району Хмельницької області становить: внаслідок забруднення земельної ділянки - 38266 грн.; внаслідок засмічення земельної ділянки - 148154 грн.

Згідно цього ж висновку, критерії за якими можна зробити висновок, що несанкціоноване розміщення побутових відходів різного морфологічного складу на земельній ділянці у кадастровому кварталі 6823082400:04:001, за межами населеного пункту в напрямку с. Суслівці, Хмельницького району Хмельницької області, створило небезпеку для довкілля, матеріали кримінального провадження не містять.

У висновку інженерно - екологічної експертизи № 534/22-22 від 20.03.2023 року та у кримінальному провадженні відсутні відомості про місце розташування земельної ділянки (географічні, кадастрові) та відсутні відомості про власника та користувача земельної ділянки.

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки № 38/02 від 15.06.2021 року, складеного інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області Лінник І. М. ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у присутності заявника гр. ОСОБА_1 та ОСОБА_5 , було проведено обстеження земельної ділянки за межами смт. Летичів, поруч паспортизованого сміттєзвалища. Представника КГП «Злагода» залучено не було, та не було з`ясовано власника, користувача земельної ділянки, та не зазначено географічного місця розташування земельної ділянки. В акті перевірки лише зафіксовано факт засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами. Відомості, які б підтверджували висновок про розміщення таких відходів саме на відкритому грунті, а також, що таке розміщення призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини відсутні.

Згідно акту відбору проб грунтів від 15.06.2021 року № 15-06-21-12, було виконано відбір проб грунтів на території земельної ділянки за межами смт. Летичів поруч з паспортизованим сміттєзвалищем, що знаходиться у користуванні КГП «Злагода», при цьому представника КГП «Злагода» залучено не було, та не було з`ясовано власника, користувача земельної ділянки, та не зазначено географічного місця розташування земельної ділянки та точкових проб.

За результатами акту обстеження земельної ділянки було складено два протоколи про адміністративне правопорушення, та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 09.05.2023 року № 04/01/02-10, у вигляді штрафу в сумі 1700,00 грн. Однак в протоколах та постанові не зазначено власника, користувача земельної ділянки, цільове призначення земельної ділянки, та не з`ясовано яким чином директор КГП «Злагода» Дядюк М.Т. допустив псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель побутовими відходами.

Факт сплати адміністративного штрафу директором КГП «Злагода» не пов`язаний з погодженням стосовно відшкодування шкоди саме підприємством, оскільки адміністративна відповідальність передбачена стосовно посадових осіб місцевого самоврядування за невиконання самоврядних повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища передбачених Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища".

З метою з`ясування власника земельної ділянки, директором КГП «Злагода» до Летичівської селищної ради було направлено клопотання про надання інформації, згідно відповіді № 1976 від 10.06.2024 року, вбачається, що земельна ділянка площею 8,75 га кадастровий номер 6823082400:04:001:0262 перебуває у комунальній власності Летичівської селищної ради, право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав № 54444619 від 02.04.2024 року. Вищевказана земельна ділянка не передавалася Летичівською селищною радою у власність чи користування КГП «Злагода».

Враховуючи, те що земельна ділянка не була передана у власність чи користування КГП «Злагода», та перебуває у комунальній власності Летичівської селищної ради, КГП «Злагода» в особі директора Дядюка М. Т. не може нести відповідальність за забруднення вище вказаної земельної ділянки.

У матеріалах справи відсутні будь-які докази вини директора КГП «Злагода» щодо забруднення невизначеної земельної ділянки внаслідок її засмічення відходами різного доморфологічного складу. Не додано відео чи фото докази, покази свідків, що саме транспорт КГП «Злагода» здійснює розміщення відходів на земельній ділянці, а самий позов ґрунтується на припущеннях.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Компетенція органів місцевого самоврядування щодо предмету спору визначається Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280).

В той час, за змістом п. 1.3. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (далі - Методика), затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №171 від 27.10.1997 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725, дана Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

В силу п. 3.2., 3.3. Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Розділом 2 зазначеної Методики визначені поняття засмічення та забруднення земель.

Так, засміченням земель є наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів, а забрудненням земель є накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін.

Відповідно до приписів природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення, як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким засміченням, є доведення факту виявлення на відкритому грунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини.

Факт наявності сміття не є достатнім для того, щоб вважати землю засміченою і як наслідок виникнення обов`язку відшкодувати шкоду. Обов`язковою ознакою засмічення є таке засмічення земель, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Наведені висновки щодо застосування норм права викладені в постановах Верховного Суду від 13.04.2018 у справі № 904/6886/17, від 27.09.2018 у справі №909/6/18, від 25.10.2018 у справі №905/31/17, які на підставі ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України враховуються судом при виборі і застосування норм права до спірних відносин.

У відповідності до ч. 2 ст. 9 Закону України "Про відходи" територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

За приписами ст. 21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: виконання вимог законодавства про відходи; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території: ліквідацію несанкціонованих і не контрольованих звалищ відходів.

В той час, за приписами ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян; затверджують місцеві екологічні програми; організовують вивчення навколишнього природного середовища; здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування. визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Тобто, Летичівська селищна рада, як орган місцевого самоврядування, має забезпечувати на своїй території належне поводження з відходами, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів щодо ліквідації несанкціонованих і не контрольованих відходів.

Пунктом 38 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.

Відповідно до ст. 30, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: вирішення питань поводження з побутовими відходами, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів; визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Враховуючи вищевказане, наведені вище положення ГПК України, у позовних вимогах необхідно відмовити.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 14, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складений та підписаний 29.11.2024р.

Суддя І.В. Грамчук

Віддрук. прим.

1 - прим - до справи,

2 - позивачу - у електронний суд

3 - відповідачу (31500, Хмельницька область, Хмельницький район, смт. Летичів, вул. Комарова, буд. 2а (код 32231431)

4-третій особі (rada@letychivotg.gov.ua)

реком. з повідомл. про вруч.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123393942
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —924/340/24

Рішення від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 02.07.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 25.06.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 05.06.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні