ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
28 листопада 2024 рокум. Ужгород№ 260/6968/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Скраль Т.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), в особі представника Жупан Артура Юрійовича ( АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 39393632) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
06 листопада 2024 року ОСОБА_1 , через уповноваженого представника ОСОБА_2 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду у Закарпатській області, якою просить: 1) визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо припинення з 01.07.2021 року нарахування та виплати ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 гривень згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» під час виконання судового рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 19.11.2021 року по справі №260/3408/21, та щодо проведення з 01.03.2024 року виплати належних йому сум пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії) із застосуванням обмеження максимальним зафіксованим розміром; 2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 з 01.07.2021 щомісячну доплату у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. №713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» в повному обсязі; 3) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області провести з 01.03.2024 р. перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 85%, зазначеного у довідці Державної установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області" оновленої довідки 33/27-431 від 03.06.2021 року, та з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством без застосування обмеження максимальним розміром.
11 листопада 2024 року ухвалою суду відкрито провадження по даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Зобов`язано Головне управління ПФУ в Закарпатській області надати суду до 19 листопада 2024 року пенсійну справу ОСОБА_1 , належним чином завірені копії протоколів про перерахунок пенсії з 01.07.2021 року та на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду у справі № 260/311/19, № 260/3408/21, відомості про нарахування та виплату ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713.
21 листопада 2024 року на виконання вимог суду, відповідачем надано оригінал пенсійної справи ОСОБА_1 № 104/4513 та протоколи перерахунку пенсії від 20 листопада 2024 року та від 04 січня 2022 року.
1. Позиції сторін.
Заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з п. 1 Постанови КМУ № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Закон № 2262 на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. З іншого боку, перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн відповідно до Постанови № 713. При цьому, у відповідності до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України №7-рп/2016 від 20.12.2016 року, положення ч.7 ст.43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.
26 листопада 2024 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування зазначено, що оскільки пенсія ОСОБА_1 , переглядалась (перераховувалась) на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду №260/311/19 від 27.11.2019 року, під час якого основний розмір пенсії позивача збільшився менше ніж на 2000,00, то на виконання абзацу третього пункту 1 Постанови № 713 до пенси встановлена доплата в сумі 573,96 грн. Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 1 липня 2021 року. Отже, після проведеного перерахунку, з 01.07.2021 року належна сума доплати була наявна в складових пенсійної виплати ОСОБА_1 . Окремо, звертають увагу суду, що на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 19.11.2021 року №260/3408/21 Головним управлінням здійснено перерахунок пенсії позивача з 01.12.2019 року на підставі довідки № 33/27-431 від 03.06.2021 року про розмір грошового забезпечення. Зазначають, що в подальшому, після здійснення перерахунку пенси на виконання рішення суду від 19.11.2021 року №260/3408/21, під час якого основний розмір пенсії збільшився більше ніж на 2000,00 грн, то щомісячна доплата, встановлена пунктом 1 Постанови №713, після виконання рішення суду з 01.02.2022 року не виплачується. Крім того, зауважують, що доплата 2000,00 грн встановлюється до пенсії визначеної станом на 01.03.2018 року, а відтак підвищення до пенсії, обчисленої з грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, не встановлюється. Зазначають, що положення стосовно обмеження пенсії максимальним розміром є чинними, не визнавалися неконституційними, а тому підлягають застосуванню органами Пенсійного фонду.
Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Закарпатській області та отримує пенсію за вислугу років з лютого 2005 року.
З 01 липня 2021 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії з врахуванням щомісячної доплати 573,96 грн, відповідно до Постанови КМУ № 713 від 14.07.2021 року, (а.с. 39).
19 листопада 2021 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/3408/21, яке набрало законної сили 20 грудня 2021 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі виданої Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» оновленої довідки 33/27-431 від 03.06.2021 року про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року, із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, починаючи з 01.12.2019, з урахуванням раніше виплачених сум.
04 січня 2022 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії на підставі рішення суду у справі № 260/3408/21, однак у перерахунку відсутня щомісячна доплата 2 000 грн, відповідно до Постанови КМУ № 713 від 14.07.2021 року, (а.с. 40).
13 червня 2022 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/1187/22, яке набрало законної сили 13 липня 2022 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01.12.2019 перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року №33/27-431 від 03 червня 2021 року, виходячи з 85% відповідних сум грошового забезпечення без обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, та провести виплати з урахуванням раніше сплачених сум.
21 липня 2022 року на виконання рішення суду № 260/1187/22 відповідачем здійснено перерахунок пенсії виходячи з 85% відповідних сум грошового забезпечення.
13 лютого 2023 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/487/23, яке набрало законної сили 15 березня 2023 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01.03.2022 року виплату пенсії ОСОБА_1 , перерахованої згідно з рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 року у справі № 260/1187/22 з урахуванням індексації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» без обмеження максимальним розміром пенсії.
20 березня 2023 року на виконання рішення суду № 260/487/23 відповідачем здійснено перерахунок пенсії.
З 01 березня 2024 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії, однак застосовано обмеження пенсії максимальним розміром 24 545,83 грн., (а.с. 18).
11 жовтня 2024 року Головне управління ПФУ в Закарпатській області листом № 4932-4711/М-02/8-0700/24 на звернення позивача від 04 жовтня 2024 року повідомило, що оскільки пенсія гр. ОСОБА_1 переглядалась (перераховувалась) на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду №260/311/19 від 27.11.2019 року, під час якого основний розмір Вашої пенсії збільшився менше ніж на 2000,00, то на виконання абзацу третього пункту 1 Постанови № 713 до пенсії встановлена доплата в сумі 573,96 грн. Отже, після проведеного перерахунку, з 01.07.2021 року належна сума доплати була наявна в складових пенсійної виплати гр. ОСОБА_1 . В подальшому, після здійснення перерахунку пенсії на виконання рішення суду від 19.11.2021 року №260/3408/21, під час якого основний розмір пенсії збільшився більше ніж на 2000,00 грн, то щомісячна доплата, встановлена пунктом 1 Постанови №713, після виконання рішення суду з 01.02.2022 року не виплачується. Крім того, зауважують, що доплата 2000,00 грн встановлюється до пенсії визначеної станом на 01.03.2018 року, а відтак підвищення до пенсії, обчисленої з грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, не встановлюється. На виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 року по справі №260/487/23, Головним управлінням здійснено з 01.03.2022 року виплату пенсії ОСОБА_1 , перерахованої згідно з рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 року у справі № 260/1187/22 з урахуванням індексації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» без обмеження максимальним розміром пенсії, з урахуванням раніше виплачених сум станом на дату, з якої судом зобов`язано провести такий перерахунок (01.03.2022). Отже, з 01.04.2023 року пенсія гр. ОСОБА_1 виплачується з урахуванням рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 року по справі №260/487/23 у розмірі, визначеному станом на 01.03.2022 року, виходячи з відсоткового значення розміру 85% в сумі 24545,83 грн., (а.с. 12-13).
Не погодившись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Щодо припинення з 01.07.2021 року нарахування та виплати ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн, судом встановлено наступне.
З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 713, пунктом 1 якої установив з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до Закону № 2262-ХІІ (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000, 00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.
Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 01.03.2018, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.
У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000, 00 грн. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000, 00 грн, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 01.07.2021 року.
Відповідно до пояснювальної записки до проекту постанови № 713 метою її ухвалення зазначено поетапне зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01.03.2018, які мають місце після перерахунку пенсії.
Прийняття постанови зумовлено тим, що в червні 2021 року в осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), яким пенсію призначено відповідно до Закону № 2262-ХІІ, завершується період виплати частини коштів компенсації підвищеного розміру пенсії за 2016-2017 роки і підвищення розмірів пенсій з 2016 року для цієї категорії пенсіонерів не відбувалося. Сумарна виплата пенсії з цією доплатою з 01.07.2021 зменшилася до місячного розміру пенсії та середній розмір цієї виплати складає біля 2000,00 грн. Крім того, після перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям Збройних Сил України у 2018 році, їхні пенсії не індексувалися через відсутність відповідного механізму, а диспропорція у розмірах пенсій в залежності від часу їх призначення складає більше 70 відсотків. Мінімальні пенсійні виплати для військовослужбовців, зокрема складають близько 2000,00-2700,00 грн.
Таким чином, внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта з 01.07.2021р. колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01.03.2018 було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018 року.
Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної постанови № 713 свідчить про те, що перерахунок пенсі, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення постанови №713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах.
З 01 липня 2021 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії з врахуванням щомісячної доплати 573,96 грн, відповідно до Постанови КМУ № 713 від 14.07.2021 року, (а.с. 39).
19 листопада 2021 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/3408/21, яке набрало законної сили 20 грудня 2021 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі виданої Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» оновленої довідки 33/27-431 від 03.06.2021 року про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року, із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, починаючи з 01.12.2019, з урахуванням раніше виплачених сум.
04 січня 2022 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії на підставі рішення суду у справі № 260/3408/21, однак у перерахунку відсутня щомісячна доплата 2 000 грн, відповідно до Постанови КМУ № 713 від 14.07.2021 року, (а.с. 40).
11 жовтня 2024 року Головне управління ПФУ в Закарпатській області листом № 4932-4711/М-02/8-0700/24 на звернення позивача від 04 жовтня 2024 року повідомило, в тому числі, що оскільки пенсія гр. ОСОБА_1 переглядалась (перераховувалась) на виконання рішення Закарпатського окружного адміністративного суду №260/311/19 від 27.11.2019 року, під час якого основний розмір Вашої пенсії збільшився менше ніж на 2000,00 грн, то на виконання абзацу третього пункту 1 Постанови № 713 до пенсії встановлена доплата в сумі 573,96 грн. Отже, після проведеного перерахунку, з 01.07.2021 року належна сума доплати була наявна в складових пенсійної виплати гр. ОСОБА_1 . В подальшому, після здійснення перерахунку пенсії на виконання рішення суду від 19.11.2021 року №260/3408/21, під час якого основний розмір пенсії збільшився більше ніж на 2000,00 грн, то щомісячна доплата, встановлена пунктом 1 Постанови №713, після виконання рішення суду з 01.02.2022 року не виплачується. Крім того, зауважують, що доплата 2000,00 грн встановлюється до пенсії визначеної станом на 01.03.2018 року, а відтак підвищення до пенсії, обчисленої з грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, не встановлюється, (а.с. 12-13).
Оскільки, перерахунок пенсії позивача проведений ГУ ПФУ на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього винило до 01.03.2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до Постанови №713.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 08.11.2022 року у справі №420/2473/22, від 02.03.2023 року по справі №600/870/22-а, від 04.04.2023 року по справі № 380/2598721, від 26.04.2023 року по справах №380/14122/22, № 380/4510/22, № 140/10795/21, № 160/14146/22.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає доведеним факт протиправності дій відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті з 01 липня 2021 року доплати до пенсії згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713 та з метою захисту порушених прав позивача слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01 липня 2021 року нарахування і виплату позивачу щомісячної доплати у розмірі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713, з врахуванням проведених виплат.
Щодо застосування обмеження максимальним розміром, судом встановлено наступне.
Відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
У такій редакції вказану частину статті 43 Закону №2262-XII викладено відповідно до Закону № 3668-VI від 08.07.2011.
Так, відповідно до статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» № 3668-VI від 08.07.2011, який набрав чинності 01.10.2011 року, максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих), зокрема, відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих), зокрема, відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб не може перевищувати 10740 гривень.
У зв`язку з чим, на підставі вказаного Закону були внесені зміни до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Так, згідно частини 7 статті 43 Закону №2262-XII максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.
Проте, Рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 року №7-рп/2016 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення частини 7 статті 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 року №2262-XII, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 01.01.2016 року по 31.12.2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 грн.
В мотивувальній частині вказаного рішення, а саме в пункті 2.3. Конституційний Суд України зазначив, що з підстав, наведених у цьому Рішенні, підлягають визнанню такими, що не відповідають статті 17 Конституції України, положення першого речення частини сьомої статті 43 Закону №2262, згідно з якими «максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність».
При цьому, у відповідності до пункту 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2016 від 20.12.2016 року, положення частини 7 статті 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Згідно з частиною 2 статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Отже, правовим наслідком прийняття Конституційним Судом України Рішення по справі №7-рп/2016 від 20.12.2016 року є втрата чинності із 20 грудня 2016 року положення частини 7 статті 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Таким чином, з 20.12.2016 року частина 7 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» втратила чинність.
При цьому, слід зазначити, що у 2019-2023 роках будь-яких змін до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не вносилось.
Таким чином, після прийняття Конституційним Судом України рішення №7-рп/2016 від 20.12.2016 року, обмеження розміру пенсії позивача 10 (десятьма) прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність - є неправомірним.
Конституційний Суд України неодноразово висновував стосовно того, що заходи, спрямовані на забезпечення державою соціального захисту вказаної категорії осіб, у зв`язку, зокрема, з економічною доцільністю, соціально-економічними обставинами не можуть бути скасовані чи звужені.
Зміст та обсяг досягнутих соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства чи шляхом ігнорування рішень Конституційного Суду України та конституційних прав.
Судом встановлено, що 13 червня 2022 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/1187/22, яке набрало законної сили 13 липня 2022 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01.12.2019 перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року №33/27-431 від 03 червня 2021 року, виходячи з 85% відповідних сум грошового забезпечення без обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, та провести виплати з урахуванням раніше сплачених сум.
21 липня 2022 року на виконання рішення суду № 260/1187/22 відповідачем здійснено перерахунок пенсії виходячи з 85% відповідних сум грошового забезпечення.
13 лютого 2023 року рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду по справі № 260/487/23, яке набрало законної сили 15 березня 2023 року, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01.03.2022 року виплату пенсії ОСОБА_1 , перерахованої згідно з рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 року у справі № 260/1187/22 з урахуванням індексації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» без обмеження максимальним розміром пенсії.
20 березня 2023 року на виконання рішення суду № 260/487/23 відповідачем здійснено перерахунок пенсії.
З 01 березня 2024 року відповідачем здійснено перерахунок пенсії, однак застосовано обмеження пенсії максимальним розміром 24 545,83 грн, (а.с. 18).
Таким чином, судом встановлено обмеження пенсії максимальним розміром з 01 березня 2024 року, оскільки пенсію нараховано у розмірі 27 545,83 грн.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо застосування обмеження максимальним розміром при перерахунку пенсії позивача та з метою ефективного захисту прав позивача - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01 березня 2024 року виплату пенсії позивачу без обмеження максимальним розміром, з врахуванням проведених виплат.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення.
Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при поданні адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 1 937,94 грн, що підтверджується квитанцією від 06 листопада 2024 року № 0200610027, (а.с. 7).
Сума судового збору у розмірі 1 937,92 грн підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 9, 14, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Позов ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду у Закарпатській області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті з 01 липня 2021 року доплати до пенсії згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб.
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01 липня 2021 року нарахування і виплату ОСОБА_1 щомісячної доплати у розмірі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року №713 Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб, з врахуванням проведених виплат.
4. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо застосування обмеження максимальним розміром при перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2024 року.
5. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити з 01 березня 2024 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , виходячи з 85% грошового забезпечення, зазначеного у довідці Державної установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» № 33/27-431 від 03 червня 2021 року без обмеження максимальним розміром, з врахуванням проведених виплат.
6. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) судові витрати у розмірі 1 937,92 грн (одна тисяча дев`ятсот тридцять сім гривень 92 коп.) сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 28 листопада 2024 року.
СуддяТ.В.Скраль
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123403577 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні