КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2024 року м. Київ № 320/47765/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС»доГоловного управління ДПС у м. Києвіпровизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС» (позивач/ ТОВ «НЕБІУС») звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ НЕБІУС критеріям ризиковості платника податку від 30.05.2023 № 108097 та від 06.10.2023 р. №207518;
- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "НЕБІУС" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем не було належним чином доведено існування підстав, згідно яких застосовано до позивача пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Як вказує позивач, що ТОВ «НЕБІУС» має достатні матеріально-технічні ресурси для здійснення реальних господарських операцій із замовниками чи покупцями (власними контрагентами), фізично спроможне виконувати роботи/надавати послуги, здійснювати господарську діяльність. Доказами того, що ТОВ «НЕБІУС» здійснює реальну господарську діяльність є укладені договори з контрагентами щодо надання послуг з міжнародних/внутрішніх перевезень вантажів, акти виконаних робіт, які підтверджують здійснення господарської операції, бухгалтерські документи.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 відкрито провадження у справі, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
15 березня 2024 року від представника Головного управління ДПС у м. Києві надійшов відзив на позов.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав правомірності спірного рішення, прийнятого в спосіб та в межах наданих повноважень. Зазначає, що підприємство позивача відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з наявністю інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.
Зокрема, відповідач вказує, Комісією ГУ ДПС у м, Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято Рішення № 108097 від 30.05.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «НЕБІУС» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з виявленими обставинами та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності.
В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що у підприємства недостатні умови та/або обсяги матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригуванні /відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності: накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої контролюючому органу звітності. Підприємство у період з 01.01.2022 року по 30.05.2023 року здійснювало ризикові операції з придбання товару з кодом згідно УКТЗЕД 2710124509 (нафта та нафтопродукти).
Так, контролюючим органом, з урахуванням отриманої від ТОВ «НЕБІУС» інформації та копій відповідних документів, що містились в повідомленні № 1 від 28.09.2023 року, прийнято Рішення № 207518 від 06.10.2023 року, якими позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Підставами прийняття такого- рішення стало: відсутні умови та/або обсяги матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригуванні (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання, товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої контролюючому органу звітності; у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги. Підприємство у період 06.10.2023 року здійснювало ризикову операцію з придбання товару з кодом згідно УКТЗЕД 2710124509 (нафта та нафтопродукти).
У зв`язку з неподанням платником податку копій документів, що можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: договорів з додатками до них. довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг. зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), ТОВ «НЕБІУС» внесено до переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС» є юридичною особою, про що 27 червня 2022 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1000701020000096128, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у м. Києві, ДПІ у Печерському районі (Печерський район міста Києва), є платником податку на прибуток на загальних підставах.
Видами господарської діяльності ТОВ «НЕБІУС» є: 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 52.21 допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24 транспортне оброблення вантажів; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 77.12. надання в оренду вантажних автомобілів; 77.32 надання в оренду будівельних машин і устаткування; 77.39 надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.; 46.12 діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 47.30 роздрібна торгівля пальним.
30 травня 2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийняло рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 108097. Підстава: пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, які є додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригуванні в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, податкова інформація: 03- відсутність необхідних умов та обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місця зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку є те, що ТОВ «НЕБІУС» в період з 01.01.2022 по 30.05.2023 року придбало товар за кодом згідно з УКТЗЕД 2710124509.
28 вересня 2023 року ТОВ «НЕБІУС» надіслано до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві повідомлення № 1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, до якого додані документи, передбачені пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених Постановою КМУ № 1165 від 11.12.2019 необхідні для виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від ТОВ «НЕБІУС» інформації та копій відповідних документів від 28.09.2023 №1, 06 жовтня 2023 року прийнято рішення № 207518 про відповідність платника податку критеріям ризиковості на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: 03- відсутність необхідних умов та обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місця зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 10-у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Вважаючи рішення відповідача щодо віднесення позивача до ризикових платників у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості, протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ПК України).
Положеннями п. 201.1 ст. 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).
Суд вважає за необхідне підкреслити, що Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, і Порядок №1165, який набрав чинності з 01.02.2020, передбачають кардинально різні механізми зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів; механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, відповідно до п. 6 Порядку зупинення №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
При цьому додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка містить наступне формулювання: «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.».
Отже, з наведеного вбачається, що положення Порядку №1165 встановлюють можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.
Відтак, надання оцінки правомірності такому рішенню у межах судового оскарження на відповідність критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, відповідає завданням адміністративного судочинства.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
З огляду на викладене, оскаржуване рішення є індивідуальним актом у відношенні до позивача у розумінні п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України, а тому може бути оскаржено у судовому порядку.
Аналогічний висновок випливає із змісту постанов Верховного Суду від 16.12.2020 у справі № 340/474/20, від 05.01.2021 у справі №640/11321/20, від 16.02.2021 у справі №280/3235/20.
Так, пунктами 5-6 Порядку зупинення №1165 (у редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення №1165, є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (п. 8 Додатку 1).
У свою чергу, аналіз змісту указаного пункту свідчить, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, рішенню Комісії регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Разом з тим, зі змісту оскаржуваного рішення вбачається, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ «НЕБІУС» Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.
Крім іншого, оскаржуване рішення не відповідають критеріям обґрунтованості. Так, у постанові Верховного Суду від 16.12.2020 у справі №340/474/20 підкреслено, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що товариство ймовірно є учасником формування схемного податкового кредиту згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Аналогічна за змістом позиція висловлена Верховним Судом й у постанові від 06.02.2024 у справі № 320/13271/20.
Відтак, ненадання належних доказів контролюючим органом свідчить, що у нього були відсутні правові підстави для віднесення позивача до ризикових платників податків.
Як вказує відповідач у поданому відзиві, контролюючим органом, з урахуванням отриманої від ТОВ «НЕБІУС» інформації та копій відповідних документів, позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Підставами прийняття такого рішення стало: відсутні умови та/або обсяги матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригуванні (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання, товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої контролюючому органу звітності; у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги. Підприємство у період 06,10,2023 року здійснювало ризикову операцію з придбання товару з кодом згідно УКТЗЕД 2710124509 (нафта та нафтопродукти).
У зв`язку з неподанням платником податку копій документів, що можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: договорів з додатками до них. довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг. зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), 'ГОВ «НЕБІУС» внесено до переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Суд зауважує, що бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле, де у разі відповідності вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Водночас, жодних документів та доказів на підтвердження такого висновку відповідачем не надано. Відповідач не надав жодних документальних доказів наявності у нього податкової інформації, яка б могла свідчити про наявність ознак здійснення ризикових операцій позивача та стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішень про відповідність останнього критеріям ризиковості платника податку.
Позивачем, як свідчать матеріали справи, на спростування було надано до контролюючого органу відповідні пояснення та долучено документи передбачені пунктом 6 Порядку № 1165, які необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку відповідно до повідомлення про Подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 28 вересня 2023 року № 1.
У Повідомленні про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 28 вересня 2023 року № 1 зазначено, що ТОВ «НЕБІУС» має: на балансі вантажні автомобілі з причепами-цистернами, які призначені для перевезення нафтопродуктів та інших рідких вантажів; ліцензію на міжнародні перевезення вантажними автомобілями; в штаті водіїв автотранспортних засобів; орендовані офіси, побутові приміщення та навіс для стоянки вантажних автомобілів. Заправка автомобілів здійснюється по паливним карткам або через термінал, ремонт та техогляд відбувається відповідно до укладених договорів з постачальником таких послуг. ТОВ «НЕБІУС» надає транспортні послуги з вантажоперевезення для отримання прибутку, що підтверджується транспортною накладною CMR, яка діє на підставі Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ). До цього повідомлення позивачем додано 41 документ, які надавали повну інформацію проведення господарської діяльності товариства.
Державна служба України з безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗПЕКА) 19.07.2022 року прийняла рішення за № 353 про видачу ТОВ «НЕБІУС» ліцензії на здійснення господарської діяльності, а саме: перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; дозволений вид робіт: внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями; міжнародні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями.
Відповідно до штатного розпису за листопад 2022 року в автотранспортному відділі ТОВ «НЕБІУС» працювало 4 водія; відповідно до штатного розпису за грудень 2023 року у ТОВ «НЕБІУС» працювало 5 водіїв, а з лютого 2023 року - 6 водіїв ( штатний розпис за лютий 2023 року).
Відповідно оборотно-сальдової відомості по бухгалтерському рахунку 105 за 01.01.2021 - 30.05.2023 (транспортні засоби) ТОВ «НЕБІУС» має на балансі транспортні засоби: спеціалізований вантажний сідловий тягач DAF XF 460 КА5722НІ, інв.№ 000001; спеціалізований вантажний сідловий тягач MERCEDES-BENZ ACROC Al 9677ОЕ, інв.№ 000003; спеціалізований вантажний сідловий тягач VOLVO FM 450 СЕ 8761ЕІ, інд.№ 000006; спеціалізований напівпричіп Н/ПР цистерна WILLIG SANZ CE0216XF, інд.№ 000007; спеціалізований напівричіп Н/ПР паливоцистерна HEIL РТ44/3, інд.№ 000029; спеціалізований напівричіп Н/ПР паливоцистерна SCHWINGENSCHLOEGEL DSTK42VK AI1193XG, інд.№ 000004; спеціалізований напівпричів Н/ПР паливоцистерна WILLIG SANF 36.0 АА0977 XG, інд.№ 000012; спеціалізований напівпричіп Н/ПР цистерна СОВО SCA-38 АА 8191 XF, інд.№ 000008; спеціалізований напівпричів Н/ПР цистерна ROHR TAL-A-MKZA-43.8 АА 5150 XF, інд.№ 000002.
Належність вищезазначених транспортних засобів ТОВ «НЕБІУС» підтверджується наступними договорами купівлі-продажу транспортних засобів:
1. Договір № 1 купівлі-продажу транспортного засобу від 06.07.2022 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив транспортний засіб DAF XF 105.460, 2013 р. випуску. Відповідно до Акту № 1 від 06.07.2022 року ТОВ «НЕБІУС» отримав даний транспортний засіб та здійснив оплату у визначеному розмірі протягом 90 банківських днів, наступних за днем передачі транспортного засобу відповідно до платіжних інструкцій: № 85 від 25 листопада 2022 року на суму 8 620 грн.; № 76 від 17.11.2022 р. на суму 40 000 грн.; № 75 від 17.11.2022 на суму 780 грн.; № 74 від 17.112022 р. на суму 2600 грн.
2. Договір № 1/1 купівлі-продажу транспортного засобу від 12.07.2022 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив транспортний засіб ROHR TAL-A-MKZA-43.8, 2004 року випуску. Відповідно до Акту № 1/1 прийняття-передачі транспортного засобу від 12.07.2022 року ТОВ « НЕБІУС» отримав цей транспортний засіб.
3. Договір № 2 купівлі-продажу транспортного засобу від 22.09.2022 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив транспортний засіб: спеціалізований вантажний сідловий тягач MERCEDES-BENZ ACROC, який переданий товариству відповідно до Акту прийняття-передачі транспортних засобів від 23.09.2023 року та останнім здійснено оплату у визначеному розмірі відповідно до платіжних інструкцій: № 177 від 28.12.2022 року; № 175 від 28.12.2022 року; №176 від 28.12.2022 року.
4. Договір купівлі-продажу № 3246/2022/3432825 транспортного засобу від 30.09.2022 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив спеціалізований напівричіп Н/ПР паливоцистерна SCHWINGENSCHLOEGEL DSTK42VK All 193XG, переданий товариству відповідно до Акту № 3 прийняття-передачі транспортних засобів від 30.09.2022 року.
5. Договір купівлі-продажу транспортного засобу № 5806/22/001555 від 02.11.2022 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив спеціалізований напівпричів Н/ПР паливоцистерна WILLIG SANF.
6. Договір купівлі-продажу транспортного засобу № 5806/22001554 від 02.11.2022, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив спеціалізований вантажний сідловий тягач VOLVO FM 450 СЕ 8761ЕІ.
7. Договір купівлі-продажу транспортного засобу № 8041/2022/3544177 від 7.12.2022, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив спеціалізований напівпричіп Н/ПР цистерна СОВО SCA-38.
8. Договір купівлі-продажу № 26/01/2023 від 26.01.2023 року, згідно якого ТОВ «НЕБІУС» купив спеціалізований напівпричів Н/ПР паливоцистерна WILLIG SANF 36.0, переданий ТОВ «НЕБІУС» 27 січня 2023 року відповідно до Акту-прийому-передачі.
9. Договір купівлі-продажу транспортного засобу № 3245/2023/3642196 від 04.02.2023, гідно якого ТОВ «НЕБІУС» придбав спеціалізований напівричіп Н/ПР паливоцистерна HEIL РТ44/3.
Крім того, ТОВ «НЕБІУС» для здійснення господарської діяльності орендує три транспортні засоби згідно договорів оперативної оренди транспортних засобів: спеціалізований вантажний сідловий тягач, рік випуску 2015, марки DAF, модель XF 460 FT, реєстраційний номер НОМЕР_1 (Договір оперативної оренди транспортного засобу від 08.12.2022 року), переданий ТОВ «НЕБІУС» 08.12.2022 року згідно Акту приймання-передачі; спеціалізований вантажний сідловий тягач, рік випуску 2015, марки DAF, модель XF 510 FT, реєстраційний номер НОМЕР_2 (Договір оперативної оренди транспортного засобу від 08.12.2022 року), переданий ТОВ «НЕБІУС» 08.12.2022 року згідно Акту приймання-передачі; спеціалізований вантажний сідловий тягач, рік випуску 2015, марки DAF, модель XF 460 FT, реєстраційний номер НОМЕР_3 (Договір оперативної оренди транспортного засобу від 01.02.2023 року), переданий ТОВ «НЕБІУС» 01.02.2023 року згідно Акту приймання-передачі.
Зазначене підтверджується також оборотно-сальдовою відомістю по бухгалтерському рахунку 01 за 01.01.2021 - 30.05.2023. Актом звірки взаємних розрахунків за період з 01.12.2022 -14.11.2023 за зазначеними вище Договорами оперативної оренди транспортного засобу.
Відповідно до Договору № L221222-1 від 22.12.2022 року про надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, укладеного між ТОВ «НЕБІУС» та ТОВ «ЛОНГРАН», останнє надає ТОВ «НЕБІУС» послуги (роботи) з ремонту та/або технічного обслуговування автомобільних транспортних засобів, що підтверджується Актом виконаних робіт№ L-00009737 від 03.05.2023 року, платіжною інструкцією № 281 від 29.052023 року; Актом виконаних робіт № L-00009921 від 25.05.2023 року, платіжною інструкцією № 265 від 25.05.2023р.
Відповідно до Договору оренди № 10/04-23 нерухомого майна від 10 квітня 2023 року між ТОВ «НЕБІУС» та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено договір оренди побутової будівлі та навіс для стоянки автомобілів загальною площею 257,9 кв.м., що знаходиться за адресою : Київська область, Бучанський район с.Синяк, вул. Київська, 66. Відповідно до Акту приймання-передачі від 10.04.2023 року ФОП ОСОБА_1 передав, а ТОВ «НЕБІУС» прийняв у тимчасове володіння та користування побутову будівлю та навіс для стоянки автомобілів загальною площею 257,9 кв. м. Стан розрахунків за цим договором оренди підтверджується Актом звірки взаємних розрахунків.
Відповідно до Договору № 224/22-ПЦ від 03 жовтня 2023 року, який укладено між ТОВ «НЕБІУС» та ТОВ «ЛАБОРАТОРІЯ НЕРУЙНУЮЧОГО КОНТРОЛЮ ТА ТЕХНІЧНОГО ДІАГНОСТУВАННЯ», останнє надає ТОВ «НЕБІУС» комплекс послуг із перевірки цистерн на виробничій базі виконавця в с. Старі Петрівці Вишгородського району Київської області. Факт надання послуг (робіт) із перевірки цистерн позивача підтверджується Актом здачі-приймання робіт (надання послуг) № 224/22-5 від 14 лютого 2023 року. Оплата отриманих послуг (робіт) ТОВ «НЕБІУС» підтверджується платіжною інструкцією № 16 від 20.02.2023 року.
Відповідно до договору ДГ-0015223 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 03.10.2022 року, який укладено між ТОВ «НЕБІУС» та ТОВ «Євро Смарт Пауер», ТОВ «Євро Смарт Пауер» передає ТОВ «НЕБІУС» бланки-дозволи та/або електронні паливні картки які надають право на здійснення заправки паливно-мастильним матеріалами автотранспорту ТОВ «НЕБІУС» у мережі автозаправних станцій ТОВ «Євро Смарт Пауер». Розрахунки та отоварення за електронною паливною карткою (смарт-картка) ТОВ «НЕБІУС» здійснює у безготівковому вигляді в якості передплати за паливно-мастильні матеріали на банківський рахунок ТОВ «Євро Смарт Пауер».
Відповідно до Договору поставки № 588-0922 від 15 вересня 2022 року між ТОВ «Комплексні аграрні системи» та ТОВ «НЕБІУС» укладено договір на поставку технологічного обладнання згідно специфікації до даного договору. Факт отримання ТОВ «НЕБІУС» послуг (виконання робіт) ТОВ «Комплексні аграрні роботи» підтверджується Актом надання послуг № 523 від 22.03.2023 року, видатковою накладною № 522 від 22.03.2023 р. та оплата отриманих послуг - платіжною інструкцією № 88 від 22.03.2023 р.
Відповідно до договору № 11/11-22-Д-165 оренди нежитлового приміщення від 11.11.2022 року ТОВ`НЕБІУС» орендувало у ТОВ «БІЗНЕС-ЦЕНТР «ДОМІНАТ» у тимчасове платне користування приміщення № 165 загальною площею 48,20 кв.м., що розташоване на першому поверсі будівлі за адресою: Київська область, місто Ірпінь, смт.Гостомель вул. Свято-Покровська, 73 «Д» з метою розміщення в ньому офісу. Факт передачі ТОВ «НЕБІУС» в оренду цього приміщення підтверджується Актом від 14.11.2022 р. приймання-передачі приміщення за Договором оренди нежитлового приміщення № 11/11-22-Д-165 від 11.11.2022 року. Згідно Акту надання послуг № 317 від 30.04.2023 р. оренда нежитлового приміщення за квітень 2023 року становить 3 344 Грн., оплата якої здійснена 06.04.2023 року відповідно до платіжної інструкції № 134 від 06.04.2023 року.
13 вересня 2022 року між ТОВ «НЕБІУС» та ТОВ «ГАРІЛІТ СЕРВІС» укладено Договір № 41 надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, згідно якого ТОВ «ГАРІЛІТ СЕРВІС» надає ТОВ «НЕБІУС» послуги (роботи) з ремонту та/або технічного обслуговування автомобільних транспортних засобів чи їх складових частин, що належать ТОВ «НЕБІУС». Факт отримання ТОВ «НЕБІУС» послуг з технічного обслуговування автотранспорту підтверджується Актом про надання послуг № 1 979 від 07.03.2023 р., оплата отриманих послуг підтверджується платіжною інструкцією від 03.05.2023 року.
Зазначені докази свідчать про те, що ТОВ «НЕБІУС» має достатні матеріально-технічні ресурси для здійснення реальних господарських операцій із замовниками чи покупцями (власними контрагентами), фізично спроможне виконувати роботи/надавати послуги, здійснювати господарську діяльність.
Натомість, ГУ ДПС у м. Києві не довело, що аналізувало отримані від позивача документи в контексті наведених підстав критеріїв ризиковості платника. Серед зазначеного переліку критеріїв не передбачено здійснення платником господарських операцій із платниками, щодо яких наявна інформація про ознаки безтоварних операцій або якщо останні є ризиковими. Жодного належного, допустимого та достовірного доказу на підтвердження податкової інформації про здійснення ТОВ «НЕБІУС» операцій, що відповідають встановленим у додатку 3 до Порядку №1165 критеріям, відповідач не надав.
Таким чином суд дійшов висновку про те, що спірні рішення Головного управління ДПС у м. Києві не містять мотивів та документально підтверджених обґрунтувань правомірності віднесення ТОВ «НЕБІУС» до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
У розрізі наведеного суд вважає за необхідне зауважити, що навіть якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, невиконання ГУ ДПС у м. Києві обов`язку доказування, встановленого ч. 2 ст. 77 КАС України, має своїм наслідком визнання протиправним та скасування індивідуального акту.
Відтак, ненадання відповідних доказів контролюючим органом свідчить, що у нього були відсутні правові підстави для віднесення позивача до ризикових платників податків.
Такий висновок також узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою у постановах від 19.11.2021 у справі №140/17441/20 та від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Посилання відповідача на те, що внесення ТОВ «НЕБІУС» до переліку підприємств з ознаками ризиковості не створює жодних правових наслідків для підприємства, та в жодному разі не створює перешкод для діяльності підприємства, як суб`єкта господарювання, суд вважає необґрунтованим, оскільки оскаржуване рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних і це порушує права та охоронювані законом інтереси платника, адже фактично позбавляє можливості позивача належним чином проводити свою господарську діяльність.
У справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Принцип «належного урядування» не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
З урахуванням наведеного, а також зважаючи на те, що оскаржуване рішення від 30.05.2023 №108097 та від 06.10.2023 №207518 прийняті ГУ ДПС у м. Києві без наявних на те правових підстав та з порушенням передбачених Порядком №1165 і Додатку 1 до нього процедури і передумов його прийняття, суд дійшов висновку що таке рішення як індивідуальний акт підлягає скасуванню.
Судом враховується, що за згаданими вище правилами п. 6 Порядку зупинення №1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
Як вже було зазначено вище, положеннями п. 6 Порядку зупинення №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Отже, саме по собі скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
У зв`язку з цим суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. п. 4, 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 157 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру» (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі «Брайєн проти Об`єднаного Королівства» (Bryan v. the United Kingdom); пункти 156-157, 159 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру» (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункти 47-56 рішення у справі «Путтер проти Болгарії» (Putter v. Bulgaria № 38780/02).
При цьому судом враховується, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
За таких обставин суд вважає, що належним і повним способом захисту порушених прав ТОВ «НЕБІУС» є зобов`язання ГУ ДПС у м. Києві у встановленому законодавством порядку виключити позивача з переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи вбачається, при звернення з даним позовом до Київського окружного адміністративного суду позивачем сплачений судовий збір в розмірі 5368 грн, отже, в силу приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений судовий збір підлягає відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, Київський окружний адміністративний суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС» задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «НЕБІУС» критеріям ризиковості платника податку від 30.05.2023 №108097 та від 06.10.2023 №207518.
3. Зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕБІУС» понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 5368 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Жукова Є.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123405905 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жукова Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні