Рішення
від 29.11.2024 по справі 360/1167/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

29 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1167/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної ради, Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Новоайдарської селищної ради (далі - відповідач 1), Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області (далі - відповідач 2, Новоайдарська СВА ), в якому позивач просить суд:

-визнати противоправною бездіяльність Новоайдарської селищної ради по не оприлюдненню на офіційному сайті всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, які повинні бути розміщені на офіційному сайті на 02.10.2024 згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

-зобов`язати Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області оприлюднити публічну інформацію на офіційному сайті, а саме: всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, які повинні бути розміщені на офіційному сайті на 02.10.2024, згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

-стягнути з Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області на користь позивача судові витрати у вигляді судового збору сплаченого за подання позовної заяви до суду.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що він є керівником Громадської організація «ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ЕКОЛОГІЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ „ЛІЛІЯ» ЄДРПОУ: 37911983, яка є засновником газети «Східна брама ХХІ», а також працює журналістом газети «Східна брама ХХІ».

З 21.05.2024 по 02.10.2024 він з метою підготовки журналістського матеріалу для газети «Східна брама ХХІ», звертався до офіційного сайту Новоайдарської селищної ради та Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області - https://novoaydarska.gromada.org.ua.

В розділі «Архів документи» - https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/ відсутня публічна інформація про діяльність Новоайдарської селищної ради 8 скликання, а саме відсутні електронні копії наступних документів: всі протоколи пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання.

Позивач вважає, що відповідач 1 та відповідач 2 порушують його право на доступ до публічної інформації, не надавши йому на запит та не розмістивши на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, які повинні бути розміщені станом на 02.10.2024 згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації».

На підставі викладеного, позивач просить суд задовольнити його вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 07.10.2024 відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач 2 позов не визнав, заперечував проти його задоволення, з цього приводу подав відзив, в якому зазначив наступне.

Новоайдарською селищною радою діловодство провадилось в паперовому форматі, жодних підтверджень оприлюднення Новоайдарською селищною радою в повному обсязі інформації на офіційному сайті Новоайдарська селищна військова адміністрація не має.

Необхідне звіряння наявної інформації у паперовому форматі з опублікованою, що не є можливим в умовах евакуації та відсутності доступу до архівів селищної ради.

Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду, при розгляді справи № 0940/2301/18 у своїй постанові від 10 грудня 2021 року звернув увагу на те, що терміни «оприлюднення» та «опублікування» не є синонімами та мають різний зміст і правове навантаження. Тобто термін «оприлюднення» має більш широке значення порівняно із терміном «опублікування» та включає у себе різні передбачені законом способи донесення публічної інформації, у тому числі змісту нормативно-правового акту, до відома широкого кола осіб, зокрема шляхом її розміщення на офіційному веб-сайті відповідного суб`єкта нормотворення, опублікування у офіційних друкованих виданнях, друкованих засобах масової інформації тощо.

У Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» в редакції від 24.10.1998 в частині 11 статті 59 вказано, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до відома населення.

Таким чином, на той час в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні», або будь-якому іншому акті законодавства, була відсутня конкретизація способу оприлюднення інформації, а також не регламентовано обов`язок опубліковувати ці рішення у офіційних друкованих виданнях та/або у друкованих засобах масової інформації відповідних рад, у місцевих друкованих засобах масової інформації.

Зазначення можливості оприлюднення на сайті, за умови його наявності, не є нормою закону, що визначає способи оприлюднення нормативно-правових актів, а лише вказує на додаткові заходи на виконання цього завдання.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» з 24.02.2022 та дотепер в Україні введений воєнний стан.

Відповідно до статті 4 Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389-VIII) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України.

Військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Безпосереднє керівництво військовими адміністраціями здійснюють їхні начальники.

Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який набрав чинності 27.09.2022, утворено, зокрема Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області. Розпорядженням Президента України від 23.09.2022 № 210/2022-рп І. Шопіна призначено начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області є органом державної влади (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 44840780), державна реєстрація створення юридичної особи проведена 29.09.2022, номер запису: 1010621020000000012.

Враховуючи викладене, Новоайдарська селищна військова адміністрація є органом державної влади, який тимчасово, на період воєнного стану, здійснює повноваження, визначені Законом № 389-VIII.

Виходячи із правового статусу Новоайдарська селищна військова адміністрація не входить до системи органів місцевого самоврядування, визначеної Законом № 280/97- ВР, а відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не є правонаступником Новоайдарської селищної ради у розумінні положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

Діяльність органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану продовжує провадитись відповідно до Закону № 280/97-ВР та статті 9 Закону № 389-VIII, якою, в свою чергу, визначено, що Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України. Разом з тим, відповідно до статей 4, 10 Закону № 389-VIII військові адміністрації утворюються в т.ч. в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження та з метою неприпустимості припинення повноважень таких органів в умовах воєнного стану, Верховна Рада України за поданням Президента України може на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування наділяти начальників військових адміністрацій повноваженнями сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови. У разі прийняття Верховною Радою України такого рішення, начальник військової адміністрації здійснює такі повноваження з дня надбання чинності зазначеним рішенням Верховної Ради України протягом строку, передбаченого цією статтею. Відповідальність начальників військових адміністрації в частині реалізації повноважень органів місцевого самоврядування відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», виникає лише з моменту їх набуття.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, територія Новоайдарської селищної територіальної громади з 25.02.2022 і по теперішній є тимчасово окупованою.

Факт нездійснення повноважень Новоайдарською селищною радою та її виконавчими органами підтверджується утворенням на території Новоайдарської селищної територіальної громади тимчасового державного органу - Новоайдарської селищної військової адміністрації.

У зв`язку із цим, відповідно до постанови Верховної Ради України від 03.11.2022 № 2705-IX «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яка набрала чинності 08.11.2022, начальник Новоайдарської селищної військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", був наділений повноваженнями Новоайдарської селищної ради, її виконавчого комітету та відповідного голови з 08.11.2022.

Проте, після створення Новоайдарської селищної військової адміністрації з 24.02.2022 сесій та постійних комісій Новоайдарської селищної ради не проводилось. Жодних рішень Новоайдарської селищної ради не виносилось у період з 24.02.2022 і до сьогодні.

Під час евакуації жодних документів та майна селищної ради вивезено не було через стрімку окупацію. Копії протоколів сесій 8-го скликання Новоайдарської селищної ради також не збереглися. Жодних пояснень та подробиць надати не є можливим, оскільки відповідальна особа секретар Новоайдарської селищної ради не виходить на зв`язок.

Робота з протоколами та оприлюдненням документів селищної ради, згідно посадової інструкції та пункту 6 ст.24 Регламенту Новоайдарської селищної ради восьмого скликання (затверджений рішенням №2/2 від 16.12.2020), входила до обов`язків секретаря селищної ради.

Фактично на даний час наявний доступ тільки до опублікованого раніше на сайті обсягу документів. Від 14.03.2022 наявна заява Новоайдарського селищного голови до Щастинської окружної прокуратури про проникнення в приміщення селищної ради військовослужбовців рф.

На підставі викладеного, відповідач 2 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (стаття 1), який в подальшому був неодноразово продовжений та Указом Президента України від 6 листопада 2023 року №734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , є внутрішньо переміщеною особою з фактичною адресою проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) Новоайдарська селищна рада (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 04335571) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Новоайдарська селищна рада має офіційний веб-сайт https://novoaydarska.gromada.org.ua/, який розміщений в домені GOV.UA.

Позивач, при відвідуванні офіційного веб-сайту відповідача 1, у вкладці «Архів документи» - https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/ не знайшов публічної інформації про діяльність Новоайдарської селищної ради 8 скликання, а саме, відсутні електронні копії всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання.

Дослідженням офіційного веб-сайту відповідача 1 судом встановлено, що на час розгляду справи по суті у вкладці «Архів документи» відсутні протоколи сесії 8 скликання.

Також судом встановлено, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану», утворено, зокрема Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.

Указ Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності 27.09.2022.

Розпорядженням Президента України від 23.09.2022 № 210/2022-рп «Про призначення ОСОБА_2 начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області» призначено ОСОБА_3 начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 44840780) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 29.09.2022, номер запису: 1010621020000000012.

Таким чином, Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області тимчасово набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 29.09.2022 з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

За приписами пункту 1 частини 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:

у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження:

сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).

Пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 03 листопада 2022 року № 2705-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Сватівської міської, Білокуракинської, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Нижньодуванської, Троїцької селищних та Коломийчиської сільської військових адміністрацій Сватівського району, Старобільської міської, Біловодської, Білолуцької, Марківської, Міловської, Новопсковської селищних, Чмирівської та Шульгинської сільських військових адміністрацій Старобільського району, Щастинської міської, Новоайдарської, Станично-Луганської селищних, Нижньотеплівської та Широківської сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів (08.11.2022 набрання чинності).

Новоайдарську селищну раду на момент виникнення спірних правовідносин не припинено як юридичну особу, проте її повноваження припинені наразі в силу Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а права та обов`язки виконує Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області, з 08.11.2022 здійснює повноваження начальник Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин третьої та четвертої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Відповідно до частини першої статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною першою статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною першою статті 46 Закону № 280/97-ВР встановлено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні (частина шістнадцята статті 46 Закону №280/97-ВР).

Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" (частина статті 46 Закону №280/97-ВР).

Відповідно до пункту 9 частини третьої статті 50 Закону № 280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради забезпечує зберігання у відповідних органах місцевого самоврядування офіційних документів, пов`язаних з місцевим самоврядуванням відповідної територіальної громади, забезпечує доступ до них осіб, яким це право надано у встановленому порядку.

Преамбулою Регламенту Новоайдарської селищної ради 8 скликання, затвердженого рішенням Новоайдарської селищної ради від 16.12.2020 № 2/2 (далі Регламент) розміщеному на офіційному сайті Новоайдарської селищної ради за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/565995/, визначено, що Регламент Новоайдарської селищної ради встановлює порядок скликання і проведення сесії ради, формування виконавчих органів ради, порядок прийняття рішень та звітів, порядок здійснення контрольної діяльності, прийняття рішень, процедуру діяльності депутатів, посадових осіб та органів ради. Регламент ради є обов`язковим для виконання всіма депутатами, селищним головою та іншими посадовими особами місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 2 статті 2 Регламенту гласність роботи селищної ради забезпечується шляхом відкритості пленарних засідань ради, розповсюдження інформації про її діяльність на офіційному веб-сайті селищної ради та у інший, визначений селищною радою спосіб. Пленарні засідання ради можуть проводитись в закритому режимі відповідно до порядку, визначеного законом.

Стеттею 24 Регламенту передбачено, що засідання селищної ради протоколюються.

У місячний термін з дня закінчення пленарного засідання оформлюється протокол сесії, що повинен цілком і точно відбивати хід обговорень і містити інформацію, зазначену в пункті 5 цієї статті.

Протокол засідання селищної ради є офіційним документом, що підтверджує процес обговорення та ухвалення рішення селищною радою.

Засідання ради протоколюються працівниками сселищної ради.

У протоколі фіксуються:

- місце, дата та час проведення сесії;

- прізвище, ім`я, по батькові головуючого на засіданні;

- кількість депутатів, що є присутніми на сесії;

- запрошені на засідання сесії;

-питання порядку денного, внесені на розгляд;

- усі питання, винесені на голосування;

- повні резулььати голосування;

- прийняті рішення.

Протоколи сесії зберігаються у секретаря селищної ради протягом скликання.

Положеннями статті 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Відповідно до преамбули Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі Закон № 2939-VI) цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Частиною першою статті 2 Закону № 2939-VI передбачено, що метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.

Приписами пункту 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI встановлено, що право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до статті 5 Закону №2939-VI, доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно з пунктами 1, 2 частини першої статті 12 Закону № 2939-VI суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону.

Пунктом 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI встановлено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.

Згідно з пунктом 12 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати: іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.

Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті (частина друга статті 15 Закону№2939-VI).

Розпорядники інформації можуть оприлюднювати публічну інформацію на своєму офіційному веб-сайті, у власних офіційних друкованих виданнях та/або у медіа на підставі договорів про висвітлення діяльності, укладених із суб`єктами у сфері медіа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (частина шоста статті 15 Закону№2939-VI).

Пунктом 6 частини другої статті 23 Закону № 2939-VI закріплено, що запитувач має право оскаржити невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (частина третя статті 23 Закону № 2939-VI).

Отже, право особи на доступ до публічної інформації включає в себе не тільки право на отримання відповідної інформації, а й право на своєчасність її оприлюднення.

Оскільки позивач вважає порушеними свої права внаслідок недотримання відповідачем встановленого обов`язку оприлюднення протоколів сесії 8 скликання селищної ради, тому в силу приписів пункту 6 частини другої статті 23 Закону № 2939-VI позивач, як запитувач інформації, має право оскаржити невиконання розпорядником обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону.

Суд акцентує увагу на тому, що обов`язок відповідача 1 своєчасно, у встановленому законом порядку оприлюднювати на офіційному веб-порталі, або в будь - який інший спосіб, передбачений Законом, протоколів сесії селищної ради є однією із гарантій права на інформацію та права на доступ до публічної інформації, що передбачено пунктом 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI.

Як вже зазначив суд раніше, на офіційному веб-сайті відповідача 1 відсутня інформація стосовно оприлюднення протоколів сесії 8 скликання Новоайдарської селищної ради.

Жодних доказів того, що протоколи сесії 8 скликання Новоайдарської селищної ради були оприлюднені в будь-який інший спосіб, що визначено стеттею 5 Закону №2939-VI, матеріали справи не містять.

Аналізуючи у сукупності вказані норми матеріального права разом зі встановленими судом фактичними обставинами справи, суд дійшов висновку про те, що відповідачем 1 допущена протиправна бездіяльність, яка полягає у не оприлюдненні протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, чим порушено право позивача на доступ до публічної інформації.

Як наслідок, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити.

Разом з тим, щодо позовних вимог стосовно зобов`язання Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області оприлюднити публічну інформацію на офіційному сайті, а саме: всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, які повинні бути розміщені на офіційному сайті на 02.10.2024, згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації», суд зазначає наступне.

Як вже зазначав суд раніше за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна рада (код за ЄДРПОУ 04335571, місцезнаходження: 93500, Луганська область, Щастинський район, селище міського типу Новоайдар, вулиця Дружби, будинок 1) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 23 вересня 2022 року № 665/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено, зокрема, Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області. Зазначений Указ опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» за 27 вересня 2022 року № 207. Відповідно набрав чинності з 27 вересня 2022 року.

Розпорядженням Президента України від 23 вересня 2022 року № 210/2022-рп «Про призначення І. Шопіна начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області» призначено ОСОБА_3 начальником Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області (код за ЄДРПОУ 44840780, місцезнаходження: 93500, Луганська область, Щастинський район, селище міського типу Новоайдар, вулиця Дружби, будинок 1) є органом державної влади, зареєстрована як юридична особа 29 вересня 2022 року.

Згідно з пунктом 1 частини 2-1 статті 28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:

у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження:

сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).

Пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 03 листопада 2022 року № 2705-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Сватівської міської, Білокуракинської, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Нижньодуванської, Троїцької селищних та Коломийчиської сільської військових адміністрацій Сватівського району, Старобільської міської, Біловодської, Білолуцької, Марківської, Міловської, Новопсковської селищних, Чмирівської та Шульгинської сільських військових адміністрацій Старобільського району, Щастинської міської, Новоайдарської, Станично-Луганської селищних, Нижньотеплівської та Широківської сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарську селищну раду на момент звернення позивача із запитом про публічну інформацію не припинено як юридичну особу, проте в силу Закону України «Про правовий режим воєнного стану» припинено її повноваження, які відповідно до постанови Верховної Ради України від 03 листопада 2022 року № 2705-ІХ тимчасово передані та виконуються Новоайдарською селищною військовою адміністрацією Щастинського району Луганської області з 29 вересня 2022 року з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

З вище наведених обставин судом встановлено, що Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області, до якої перейшли повноваження Новоайдарської селищної ради, є розпорядником публічної інформації у розумінні Закону № 2939-VI, а тому саме відповідач мав надати публічну інформацію, якою він володіє як публічний правонаступник Новоайдарської селищної ради.

При цьому суд враховує, що наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік).

Згідно із розділом ІІ «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» Переліку Новоайдарська селищна територіальна громада Щастинського району Луганської області з 25 лютого 2022 року є тимчасово окупованою територією.

Вказане свідчить, що відповідачу передано повноваження Новоайдарської селищної ради вже після тимчасової окупації Новоайдарської селищної територіальної громади (території, на якій визначено місцезнаходження Новоайдарської селищної ради), що унеможливило передачу від Новоайдарської селищної ради до Новоайдарської селищної військової адміністрації документації у паперовій формі, архіву тощо.

Судом також враховані пояснення відповдача 2 про те, що під час евакуації жодних документів та майна селищної ради вивезено не було через стрімку окупацію. Копії протоколів сесій 8-го скликання Новоайдарської селищної ради також не збереглися. Фактично на даний час наявний доступ тільки до опублікованого раніше на сайті обсягу документів. 14.03.2022 Новоайдарський селищний голова звернувся до Щастинської окружної прокуратури з заявою про проникнення в приміщення селищної ради військовослужбовців рф.

Верховним Судом у постанові від 24 липня 2024 року у справі № 760/8560/21 зроблено висновок, що непереборною силою є надзвичайна або невідворотна за таких умов подія. Непереборна сила характеризується двома ознаками. По-перше, це зовнішня до діяльності особи обставина, яку вона хоч і могла передбачити, але не могла попередити. До таких обставин, як правило, відносяться стихійні лиха (землетрус, повінь, пожежі тощо) та соціальні явища (війна, страйки, акти владних органів тощо). По-друге, ознакою непереборної сили є її надзвичайність, що означає, що це не є звичайною обставиною, яка хоча і може спричинити певні труднощі для особи, але не виходить за певні розумні рамки, тобто це має бути екстраординарна подія, яка не є звичайною.

Застосовуючи наведений правовий висновок до спірних правовідносин, зважаючи на тимчасову окупацію території Новоайдарської селищної територіальної громади, не передачу архіву та документів у паперовій формі до Новоайдарської селищної військової адміністрації, а також не оприлюднення Новоайдарською селищною радою протоколів сесій 8-го скликання на офіційному сайті, суд дійшов висновку про те, що відповідач 2, як тимчасовий орган державної влади, не може нести відповідальність за бездіяльність відповідача 1, оскільки він не володіє інформацією, яку вимагає оприлюднити/надати позивач.

Як наслідок, у задоволенні позовних вимог заявлених до відповідача 2 слід відмовити.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

З урахуванням зазначеного, суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з меж та підстав заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 968,96 грн, що підтверджено квитанцією про сплату № 7133-3935-3813-7228 від 02.10.2024.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору (частина восьма статті 139 КАС України).

Оскільки позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню, а також те, що спір виник внаслідок неправильних дій відповідача 1, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 968,96 грн.

Керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241, 243, 246, 256, 262, 291, 294, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Новоайдарської селищної ради (ідентифікаційний код: 04335571, місцезнаходження: 93500, Луганська область, Щастинський район, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 1), Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області (ідентифікаційний код: 44840780, місцезнаходження: 93500, Луганська область, Щастинський район, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 1) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Новоайдарської селищної ради щодо не оприлюднення всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної військової адміністрацію Щастинського району Луганської області про зобов`язання оприлюднити публічну інформацію на офіційному сайті, а саме, всіх протоколів пленарних засідань сесій Новоайдарської селищної ради 8 скликання, які повинні бути розміщені на офіційному сайті на 02.10.2024, згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації», відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новоайдарської селищної ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) гривень 96 коп.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123406453
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —360/1167/24

Рішення від 29.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні