Рішення
від 27.11.2024 по справі 420/27289/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/27289/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.06.2024 року № 11303833/44364430 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс», податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року, датою її надходження.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ «Тріада Грейнс» сформовано податкову накладну № 1 від 31.05.2024 року та засобами телекомунікаційного зв`язку подано її на реєстрацію в ЄРПН. Позивач звертає увагу на те, що господарська операція, за результатами якої складена податкова накладна № 1 від 31.05.2024 року, носить реальний характер, Товариство на момент здійснення такої господарської операції мало достатні технічні, людські та матеріальні ресурси. Одним із видів діяльності підприємства є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу надійшла квитанція, згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена, ПН/РК відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. На виконання даних вимог, 20.06.2024 року ТОВ «Тріада Грейнс» подано ГУДПС в Одеській області повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН, реєстрація якої зупинена. Однак, Комісією ГУДПС в Одеській області прийнято рішення № 11303833/44364430 від 25.06.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року в ЄРПН, з підстав надання платником податків копій документів складених із порушенням законодавства. Позивач вважає, що зупинення реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року здійснено протиправно, а рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає чинному законодавству України та підлягає скасуванню. Позивач посилається на те, що належної мотивації підстав та причин віднесення здійсненої операції до ризикових відповідно до п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій» квитанція про зупинення реєстрації ПН не містить. Позивач зазначає, що у даному випадку повідомлення з переліком документів, які необхідно додатково надати, ТОВ «Тріада Грейнс» не направлялось. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, позивач вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.

У відзиві на позовну заяву відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області посилається на те, що позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 1 від 31.05.2024 року, виписану на адресу ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс». Згідно відомостей квитанції № 1 від 14.06.2024 року, реєстрація податкової накладної від 31.05.2024 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 68.20 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Рішенням Комісії № 11303833/44364430 від 25.06.2024 року позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відповідач наголосив, що станом на час зупинення реєстрації вищезазначеної податкової накладної згідно інформаційної системи контролюючого органу неврахована подана таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20, що відповідає проведеним операціям, на які складено ПН. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 є непідтвердженими. Також відповідач зазначив, що надані документи дуже поганої якості, через що неможливо проаналізувати договір оренди нерухомого майна та рішення учасника № 3. З урахуванням вищезазначеного, відповідач вважає, що позивач не підтвердив правомірність формування та подання податкової накладної і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.09.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 420/27289/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Тріада Грейнс» на отримувача послуг - ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс», було виписано податкову накладну № 1 від 31.05.2024 року на 207144 грн., ПДВ 34524 грн. (послуги оренда частини майнового комплексу (промислова база)).

Вказана податкова накладна направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 68.20 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивач скористався своїм правом, та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення № 1 від 20.06.2024 року про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, реєстрацію якої зупинено, зокрема, надано:

- договір купівлі-продажу від 15.05.2024 року, посвідчений приватним нотаріусом, згідно якого, продавець ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» передає у власність (продає), а покупець ТОВ «Тріада Грейнс» приймає у власність (купує) нежитлові будівлі, які знаходяться за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, місто Ізмаїл, Аеродромне шосе, будинок 2-ж, загальною площею 5796 кв.м.;

- повідомлення про об`єкти оподаткування ТОВ «Тріада Грейнс»;

- договір оренди нерухомого майна № 15.5-О/2024 від 15.05.2024 року, згідно якого, з урахуванням додаткової угоди № 1, орендодавець ТОВ «Тріада Грейнс» передає, а орендар приймає у строкове платне користування частину нежитлових будівель промислової бази, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, місто Ізмаїл, Аеродромне шосе, будинок 2-ж, орендна плата за користування об`єктом за календарний місяць складає 315000 грн., та акт приймання-передачі об`єкта оренди від 15.05.2024 року до цього договору;

- акт надання послуг № 1 від 31.05.2024 року на 207144 грн., ПДВ 34524 грн. (послуги оренда частини майнового комплексу (промислова база), кількість 0,548);

- рахунок на оплату № 1 від 31.05.2024 року та платіжні інструкції № 3519 від 14.06.2024 року і № 3526 від 18.06.2024 року щодо оплати ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» послуг оренди на 207144 грн.

Проте, Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області від 25.06.2024 року № 11303833/44364430 відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року у зв`язку з: - надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Додаткова інформація (конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; недостатня кількість трудових ресурсів необхідних для здійснення господарської діяльності.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Так, на думку суду, позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі Порядок № 1165, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно пп. 5, 7 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року № 520.

Додатком 3 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п. 1: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

За правилами пп. 4-6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого: отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису; постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу; отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Згідно пп. 3, 9-12 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

- або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Згідно фактичних обставин даної справи, ТОВ «Тріада Грейнс» на отримувача послуг - ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» виписано податкову накладну № 1 від 31.05.2024 року на 207144 грн., ПДВ 34524 грн. (послуги оренда частини майнового комплексу (промислова база)).

Вказана податкова накладна направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 68.20 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

При цьому, відповідачем - Головним управлінням ДПС в Одеській області не наведений обґрунтований розрахунок за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.

Відповідачем Державною податковою службою України не визначено, з яких підстав подана позивачем на реєстрацію податкова накладна з кодом послуги згідно ДКПП 68.20 (послуги оренди), підлягала зупиненню у відповідності до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Як з`ясовано судом, та зазначено вище, згідно даних ЄДРПОУ, видами діяльності ТОВ «Тріада Грейнс» за КВЕД є: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Так, позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення № 1 від 20.06.2024 року про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, реєстрацію якої зупинено, а саме:

- договір купівлі-продажу від 15.05.2024 року, посвідчений приватним нотаріусом, згідно якого, продавець ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» передає у власність (продає), а покупець ТОВ «Тріада Грейнс» приймає у власність (купує) нежитлові будівлі, які знаходяться за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, місто Ізмаїл, Аеродромне шосе, будинок 2-ж, загальною площею 5796 кв.м.;

- повідомлення про об`єкти оподаткування ТОВ «Тріада Грейнс»;

- договір оренди нерухомого майна № 15.5-О/2024 від 15.05.2024 року, згідно якого, з урахуванням додаткової угоди № 1, орендодавець ТОВ «Тріада Грейнс» передає, а орендар приймає у строкове платне користування частину нежитлових будівель промислової бази, яка розташована за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, місто Ізмаїл, Аеродромне шосе, будинок 2-ж, орендна плата за користування об`єктом за календарний місяць складає 315000 грн., та акт приймання-передачі об`єкта оренди від 15.05.2024 року до цього договору;

- акт надання послуг № 1 від 31.05.2024 року на 207144 грн., ПДВ 34524 грн. (послуги оренда частини майнового комплексу (промислова база), кількість 0,548);

- рахунок на оплату № 1 від 31.05.2024 року та платіжні інструкції № 3519 від 14.06.2024 року і № 3526 від 18.06.2024 року щодо оплати ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» послуг оренди на 207144 грн.

Таким чином, у спірному випадку ТОВ «Тріада Грейнс» виписано податкову накладну згідно укладеного з ТОВ «Південний Перевалочний Комплекс» договору за першою подією надання послуг оренди згідно акта надання послуг, який надавався контролюючому органу разом з договором, рахунком на оплату та платіжними інструкціями.

Дані податкової накладної, яка направлена на реєстрацію в ЄРПН, щодо отримувача послуг та суті операції відповідають наданим позивачем контролюючому органу договору оренди нерухомого майна, акту надання послуг, а щодо сум операції ПН відповідають сумам, наведеним у платіжних інструкціях щодо оплати, які також направлялись відповідачу-1.

Проте, оскаржуваним рішенням було відмовлено в реєстрації вказаної ПН в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Водночас, у спірному рішенні податковим органом чітко не окреслено в чому саме полягають порушення законодавства при складенні документів, на підставі яких виписано ПН, та, зокрема, які документи, складені з порушенням.

Натомість, в оскаржуваному рішенні в довідковій інформації, а саме у розділі, в якому мають бути зазначені конкретні документи, які складені з порушенням, вказано наступне: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Тобто, фактично відповідачем- Головним управлінням ДПС в Одеській області відмовлено в реєстрації ПН в ЄРПН з посиланням на те, що усі первинні документи, які надав позивач контролюючому органу, складені з порушенням, при цьому, не зазначивши, в чому полягають порушення законодавства при складені позивачем первинних документів, на підставі яких виписано ПН.

Оскаржуване рішення не може бути визнано законним та обґрунтованим, оскільки при прийнятті рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, контролюючий орган має зазначити, які конкретно документи платника податків складені з порушенням (назва, вид), в чому полягає таке порушення (форма рішення передбачає зазначення такої інформації), позаяк відповідач не може обмежуватись загальним формулюванням щодо переліку документів платника податків, складених, на його думку, з порушенням.

Суд зазначає, що за чинною станом на момент направлення на реєстрацію ПН в ЄРПН редакцією Порядку № 520, за результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації ПН, комісія регіонального рівня або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Тобто, у разі, коли комісія регіонального рівня доходить висновку, що документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних, недостатньо для реєстрації ПН в ЄРПН, такому платнику податків направляється повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.

В свою чергу, підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі є обставини щодо ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення.

Водночас, у спірному випадку комісією регіонального рівня не направлялось позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Суд наголошує, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН прийнято з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, однак, це рішення жодним чином необґрунтовано та відповідачем - Головним управлінням ДПС в Одеській області не доведено правомірність застосування наведеної підстави для відмови у реєстрації ПН в Реєстрі.

Що стосується наведеної додаткової інформації в рішенні про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН стосовно недостатньої кількості трудових ресурсів позивача, необхідних для здійснення господарської діяльності, суд зазначає, що вказані обставини не можуть бути підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН, враховуючи до того ж, що відповідачем жодним чином необґрунтовано висновок стосовно недостатньої кількості трудових ресурсів позивача, необхідних для здійснення господарської діяльності, та не зазначено яка саме необхідна кількість трудових ресурсів для надання в оренду нежитлових приміщень.

Крім того, суд враховує, що на розгляд Комісії позивачем надавались, як повідомлення про об`єкти оподаткування, так і штатний розпис товариства.

Суд також наголошує, що здійснення моніторингу податкових накладних не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання відповідачем - Головним управлінням ДПС в Одеській області обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо у відповідності до вимог Порядків №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Що стосується вимог в частині зобов`язання ДПС зареєструвати ПН датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.

Так, згідно п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову в реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтею 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, є правомірними, а отже, підлягають задоволенню, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст. 2-12, 72-77, 139, 241-246, 250, 255, 22, 263, 295, КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.06.2024 року № 11303833/44364430 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» податкової накладної № 1 від 31.05.2024 року, датою її надходження.

4. Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» (ЄДРПОУ 44364430) судові витрати у вигляді судового збору у сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять)грн.

5. Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» (ЄДРПОУ 44364430) судові витрати у вигляді судового збору у сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять)грн.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст. 293, 295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення складено 27.11.2024 року, з урахуванням знаходження судді Харченко Ю.В. у відпустці, у період з 03.10.2024 року по 01.11.2024 року, включно.

Суддя Ю.В. Харченко

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Тріада Грейнс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити

27.11.24.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123406669
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/27289/24

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні