ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа №440/10850/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шевякова І.С.
за участю:
секретаря судового засідання - Бахарєва П.А.
прокурора Деряга О.Ю.
представника відповідача Бут Д.Ю.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави до Великобагачанської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги:
визнати протиправною бездіяльність Великобагачанської селищної ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - сховище з обліковим номером № 60801, що знаходиться по вул. Європейській у сел. Велика Багачка, Миргородського району, Полтавської області;
зобов`язати Великобагачанську селищну раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйного нерухомого майна на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме - сховища №60801, що знаходиться по вул. Європейській у смт Велика Багачка, Миргородського району, Полтавської області.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В :
Заступник керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області, діючи в інтересах держави, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Великобагачанської селищної ради (далі також відповідач), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою від 17.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін та проведення судового засідання відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, в порядку письмового провадження /а.с. 139-140/.
Ухвалю від 26.09.2024 постановлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи та проведенням судового засідання /а.с. 145-146/.
Ухвалою від 09.10.2024 витребувано додаткові докази /а.с. 170-171/.
Аргументи учасників справи
Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідачем не було вжито заходів щодо звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, зі заявою про взяття на облік об`єкту нерухомого майна, а саме сховища з обліковим номером № 60801, що знаходиться по вул. Європейській у сел. Велика Багачка, Миргородського району, Полтавської області, з метою визнання його у подальшому безхазяйним майном, а також набуття права власності на це майно, чим допущено, на думку прокурора, протиправну бездіяльність.
Наявність непереданого територіальній громаді безхазяйного майна позбавляє орган місцевого самоврядування можливості здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства.
У наданому до суду 03.10.2024 відзиві на позов відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 148-151/.
Свою позицію представник відповідача мотивував тим, що станом на 1991 рік комплекс будівель, в тому числі і спірне сховище, знаходився у власності та на балансі підприємства "Райагробуд", яке в подальшому реорганізовано у Великобагачанську районну міжгосподарську будівельну організацію, далі реорганізовано у Колективне підприємство "Будівельник", реорганізовано у Товариство з обмеженою відповідальністю "Великобагачанський "Будівельник", та в подальшому шляхом приєднання реорганізовано у Приватну агрофірму "Агроінвест".
Однак, в момент проведення технічної інвентаризації у 2006 році Миргородським підприємством технічної інвентаризації та експертиз "Інвентаризатор" на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Великобагачанський "Будівельник" не було проінвентаризовано приміщення захисної споруди цивільного захисту сховище, з обліковим номером № 60801, площею 97,79 м2, яке розташовано поблизу нежитлових приміщень, а відповідно і не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, з незрозумілих причин.
Представник відповідача стверджував, що захисна споруда цивільного захисту сховище, знаходилось на балансі та у власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Великобагачанський "Будівельник", а відповідно перейшло до Приватної агрофірми "Агроінвест", як до правонаступника Товариства з обмеженою відповідальністю "Великобагачанський "Будівельник".
У відзиві, відтак, представник відповідача стверджував, що балансоутримувачем та власником на сьогодні виступає Приватна агрофірма "Агроінвест", що виключає наявність підстав для визнання безхазяйним даного майна та необхідності вжиття, дій направлених на внесення захисної споруди до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, як безхазяйного нерухомого майна.
08.10.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій прокурор щодо причин розбіжності номеру укриття пояснював, що згідно інформації Великобагачанської селищної ради за адресою: вул. Європейська, 6 А, смт Велика Багачка, розташоване сховище за реєстраційним номером №60801. Причинами розбіжностей у обліковому номері захисної споруди стало невірне зазначення її номеру 60812 (згідно паспорту від 18.08.2006), а не №60801 (згідно облікової картки від 14.04.1983).
Також прокурор зазначав, що будь-які відомості та підтверджуючі документи про передачу у власність ПА "Агроінвест" окремої будівлі (підвалу, сховища тощо) площею 97,79 м2, розташованої за адресою: вул. Жовтнева (Європейська), 6, смт Велика Багачка, як і відомості про її перебування на балансі ТОВ "Великобагачанський "Будівельник" відсутні.
Що стосується посилання відповідача на викопіювання з Опорного та Генерального планів, прокурор вказував, що вказані плани не містять доказів перебування сховища з обліковим номером 60801 на балансі (у власності) Великобагачанського районного кооперативно-державного будівельно-монтажного об`єднання "Райагробуд", яке в подальшому, пройшовши певні реорганізації, приєднано до ПА "Агроінвест".
Наголошував на тому, що відповідно до облікової картки від 14.04.1983, на якій мається відбиток печатки Виконавчого комітету Великобагачанської районної ради народних депутатів, сховище № 60801, розташоване за адресою вул. Жовтнева (Європейська), 6 (А), смт Велика Багачка, є окремою спорудою та належало Полтавській обласній конторі Будбанку СРСР, реєстрацію якого анульовано без правонаступників.
Крім того, прокурор зауважував, що вказане сховище знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 5320255100:30:001:0109, площею 1,4701 га, яка перебуває у комунальної власності Великобагачанської селищної ради.
Таким чином, прокурор стверджував, що сховище №60801 не має ні власників, ні балансоутримувачів, а тому є безхазяйним.
У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив суд задовольнити позов.
Представник Великобагачанської селищної ради у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві.
Обставини справи, встановлені судом
На території селища Велика Багачка Миргородського району Полтавської області по вул. Європейській розташована захисна споруда цивільного захисту - сховище (далі - захисна споруда, сховище), з обліковим номером 60801 за типом окремо розташоване, введене в експлуатацію у 1982 році, площею 97,79 м2, місткістю 100 осіб.
Відповідно до облікової картки захисної споруди №60801, сховище належало Полтавській обласній конторі Стройбанку СРСР /а.с. 13/. Згідно паспорту захисної споруди, заповненого 18.08.2006, захисна споруда належала "Промінвестбанку" /а.с. 12/.
З метою встановлення власника та балансоутримувача захисної споруди Миргородською окружною прокуратурою витребувано з Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області відповідну інформацію та акти оцінки стану готовності і комісійних обстежень захисної споруди.
У відповідь на запит прокуратури ГУ ДСНС України у Полтавській області листом за вих. №61-01-05-3798/61-11 від 24.05.2024 повідомлено, що за даними проведеної у 2021 звірки Миргородської районної військової адміністрації з Миргородським районним управлінням ГУ ДСНС України у Полтавській області, за адресою селище Велика Багачка, вул. Європейська 6А, розташоване сховище № 60812, власником і балансоутримувачем якого є "Промінвестбанк", який з 25.02.2020 перебуває в процесі ліквідації /а.с. 15-17/.
Згідно актів оцінки стану готовності захисної споруди №60812 за 2021 - 2024 роки, ГУ ДСНС України у Полтавській області встановлено, що сховище є обмежено готовим до використання за призначенням та щоразу при обстеженні захисної споруди вносилася пропозиція органам місцевого самоврядування щодо визначення нового балансоутримувача захисної споруди /а.с. 32-46/.
З метою встановлення приналежності цього майна прокурором до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з ліквідації ПАТ "Промінвестбанк" (далі - уповноважена особа) направлено запит про надання інформації та підтверджуючих документів про належність майна /а.с. 65-66/.
Уповноваженою особою Фонду листом від 10.06.2024 №1751/08 повідомлено, що на початок ліквідації ПАТ "Промінвестбанк", тобто на 25.02.2022, на балансі Банку відсутні будь-які об`єкти нерухомості у смт Велика Багачка, Миргородського району, Полтавської області /а.с. 67/.
Окрім того, оскільки відповідно до облікової картки сховище належало Полтавській обласній конторі Стройбанку СРСР, з метою встановлення можливих правонаступників зазначеного підприємства прокурором направлено запит до Національного банку України /а.с. 95/.
Згідно відповіді Національного банку України від 23.07.2024 №14- 0004/55648, станом на 23.07.2024 у Державному реєстрі банків відсутні відомості про реєстрацію, ліквідацію та правонаступника Будбанку (Полтавської обласної контори Будбанку СРСР). Майно, яке належало Будбанку, Постановою Верховної Ради Української РСР "Про порядок введення в дію Закону України "Про банки і банківську діяльність" оголошене власністю України /а.с. 96/.
Миргородською районною військовою адміністрацією у відповідь на запит прокуратури листом від 07.06.2024 за №1556/01.1-44 повідомлено, що при звірці з архівним відділом адміністрації інформації про власника та балансоутримувача сховища не встановлено /а.с. 94/.
З метою встановлення власника та/або балансоутримувача сховища №60801 Миргородською окружною прокуратурою направлено запит до Великобагачанської селищної ради за вих. № 54-9961вих-23 від 13.12.2023 про надання інформації щодо власника і балансоутримувача захисної споруди /а.с. 62-63/.
У відповідь на запит прокуратури Великобагачанською селищною радою листами від 18.12.2023 №1792/0242 надано інформацію, про те, що захисна споруда № 60801 (сховище) розташована за адресою: селище Велика Багачка, вул. Європейська, 6-А, належить на праві приватної власності ОСОБА_1 . На підтвердження наданої інформації до прокуратури надано копію договору купівлі-продажу нежитлової будівлі із господарськими спорудами від 05.12.2017 /а.с. 64/.
В ході проведення огляду 21.05.2024 зазначеної захисної споруди, який проведено за участю ОСОБА_1 , представників Великобагачанської селищної ради та працівників Миргородського районного управління ГУ ДСНС України в Полтавській області, встановлено, що вона розташована поблизу нежитлових приміщень, належних ОСОБА_1 та розташованих по АДРЕСА_1 . Є окремо розташованою, міститься два сходові марші, через які здійснюється прохід до місця укриття. Жодних облікових документів, номерних позначень або табличок із зазначенням номеру сховища і його балансоутримувача не виявлено. Також зазначена захисна споруда перебуває на земельній ділянці комунальної власності (Великобагачанської селищної ради) і фактично містить в собі елементи устаткування, притаманні захисній споруді відповідного класу. На момент проведення огляду перебуває в стані обмежено придатному для використання за призначенням, що підтверджується протоколом огляду від 21.05.2024 /а.с. 53-58/.
Водночас не встановлено жодних ознак приналежності майна фізичній особі, зазначеній у відповіді Великобагачанської селищної ради від 18.12.2023 за №1792/0242.
ОСОБА_1 у відповідь на запит прокуратури було надано правовстановлюючу та технічну документацію на об`єкти нерухомості, розташовані по АДРЕСА_2 та відповідну земельну ділянку.
Згідно договору купівлі-продажу від 15.12.2017 ОСОБА_1 придбав у Приватної агрофірми "Агроінвест" нежитлові приміщення, розташовані за вищевказаною адресою /а.с. 74-75/.
Зі змісту зазначеного договору, а також схематичного плану земельної ділянки і технічного паспорту на виробничий будинок, не встановлено належність сховища №60801 або будь-якого іншого підземного/підвального приміщення ОСОБА_1 .
Водночас, у матеріалах ГУ ДСНС України в Полтавській області (у тому числі Переліку захисних споруд) міститься інформація про розташування на території АДРЕСА_1 захисної споруди - сховища з обліковим номером №60812. На підтвердження зазначеної інформації надано паспорт НОМЕР_1 від 18.08.2006 /а.с. 12/.
Однак, згідно облікової картки, заповненої станом на 14.04.1983, наданої Великобагачанською селищною радою у відповідь на запит прокуратури, зазначене сховище має обліковий номер № 60801 /а.с. 13/.
З метою усунення розбіжностей до Великобагачанської селищної ради прокурором направлено запит за вих №54-5668ВИХ-24 від 10.07.2024 /а.с. 97/.
Згідно отриманої відповіді листом № 1310/0242 від 15.07.2024, сховище обліковується за реєстраційним номером № 60801, а причиною розбіжностей є невірний реєстраційний запис у картці обліку захисної споруди на період формування картки. Також, відповідно до отриманого листа, захисній споруді не присвоювалася поштова адреса, остання не перебуває на балансі Великобагачанської селищної ради /а.с. 98/.
Відповідно до інформації, розміщеної у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, по АДРЕСА_1 , а також АДРЕСА_3 , прав власності на захисну споруду не зареєстровано за жодним суб`єктом.
Таким чином, на даний час, за жодним суб`єктом не зареєстровано ніяких прав на споруду цивільного захисту - сховище з обліковим номером №60801, розташоване по вул. Європейська у селищі Велика Багачка /а.с. 104-126/.
На думку прокурора, Великобагачанською селищною радою допущено протиправну бездіяльність, оскільки до її завдань належить здійснення процедури з набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Норми права, які підлягають застосуванню
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закону №280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Відповідно до частини третьої статті 16 Закону №280 матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Частиною п`ятою статті 16 Закону №280 визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону №280 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно зі статтею 25 Закону №280, селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 60 Закону №280 визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі статтею 335 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до статті 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно з частиною першою статті 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Статтею 329 ЦК України передбачено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-VI від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону №1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 18 Закону №1952-VI взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
З вищевикладеним норм вбачається, що селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
При цьому, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Висновки щодо правозастосування
Звернення прокурора до суду у даному випадку спрямоване на задоволення суспільної потреби - взяття на облік безхазяйного майна, що надасть можливість здійснювати належне управління та розпорядження цим майном, використання його відповідно до вимог чинного законодавства.
Враховуючи вищенаведене, суд погоджується з доводами позивача з приводу того, що у даному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави.
Процедура визнанням майна безхазяйним передбачена статтею 335 ЦК України, відповідно до змісту якої, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Частиною першою статті 5 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначається необхідність державної реєстрації споруд, а також їх окремих частин.
Верховний Суд у правовій позиції, висловленій у постанові від 21.06.2024 у справі № 420/19870/21, дійшов таких висновків про застосування статті 355 Цивільного кодексу України у питанні взяття на облік безхазяйних нерухомих речей:
(1) безхазяйною нерухомою річчю є нерухоме майно, яке відповідає двом умовам:
- відомості про це майно відсутні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
- власник цього майна невідомий органу місцевого самоврядування, на території якого воно розміщене;
(2) орган місцевого самоврядування, на території якого розміщено безхазяйну нерухому річ, зобов`язаний звернутися із заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, для взяття безхазяйної нерухомої речі на облік. Оскільки частину другу статті 355 ЦК України сформульовано імперативно, звернення з відповідною заявою є обов`язком, а не правом органу місцевого самоврядування.
Споруда цивільного захисту - сховище належить до нерухомого майна, щодо якого має проводитися державна реєстрація прав.
Сховище №60801, що знаходиться по вул. Європейській у смт Велика Багачка, Миргородського району, Полтавської області є нерухомим майном.
Відомості про право власності та інші речові права на сховище №60801 повинні бути зареєстровані у відповідному Реєстрі. Однак такі відомості у реєстрі відсутні.
Відповідно до частини першої статті 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Твердження відповідача про передачу у власність ПА "Агроінвест" окремо стоячої будівлі (підвалу, сховища тощо) площею 97,79 м2, розташованої за адресою: вул. Жовтнева (Європейська), 6, смт Велика Багачка, як і відомості про її перебування на балансі ТОВ "Великобагачанський "Будівельник" не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи.
Так, на ухвалу суду про витребування доказів від 09.09.2024 ПА "Агроінвест" повідомлено суду про те, що протоколом №1 загальних зборів учасників ТОВ "Великобагачанський "Будівельник" реорганізовано шляхом приєднання до ПА "Агроінвест".
Відповідно до свідоцтва про право власності від 19.01.2006, виданого Великобгагачанською селищною радою на майно ТОВ Великобагачанський "Будівельник", розташоване за адресою: вул. Жовтнева (Європейська), 6, смт. Велика Багачка під час процедури приєднання до приватної власності ПА "Агроінвест" перейшли наступні об`єкти нерухомого майна:
- адміністративна будівля площею 325,1 м2;
- столярний цех площею 256 м2;
- вагова з навісом площею 4,6 м2;
- будівля охорони площею 13,1 м2;
- склад площею 255,2 м2;
- вбиральня площею 3 м2;
- господарські будівлі площею 67,1м2;
- гаражі площею 70,4 м2;
- огорожа /а.с. 175-181/.
Будь-які відомості та підтверджуючі документи про передачу у власність ПА "Агроінвест" окремо стоячої будівлі (підвалу, сховища тощо) площею 97,79 м2, розташованої за адресою: вул. Жовтнева (Європейська), 6, смт. Велика Багачка, як і відомості про її перебування на балансі ТОВ "Великобагачанський "Будівельник" відсутні.
Що стосується посилання відповідача на викопіювання з Опорного та Генерального планів, вказані плани не містять доказів перебування сховища з обліковим номером 60801 на балансі (у власності) Великобагачанського районного кооперативно-державного будівельно-монтажного об`єднання "Райагробуд", яке в подальшому, пройшовши певні реорганізації, приєднано до ПА "Агроінвест".
Як вже вище зазначалося, відповідно до облікової картки від 14.04.1983, на якій мається відбиток печатки Виконавчого комітету Великобагачанської районної ради народних депутатів, сховище № 60801, розташоване за адресою вул. Жовтнева (Європейська), 6 (А), смт Велика Багачка, є окремо стоячим та належить Полтавській обласній конторі Будбанку СРСР, реєстрацію якого анульовано без правонаступників.
Крім того, вказане сховище знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 5320255100:30:001:0109, площею 1,4701 га, яка перебуває у комунальної власності Великобагачанської селищної ради.
Зважаючи на те, що ані власника, ані користувача чи іншої особи, яка має речові права на сховище №60801, не встановлено, суд дійшов висновку, що сховище є безхазяйною річчю і, відповідно стаття 335 ЦК України є застосовною.
Зважаючи на вищенаведене, з метою уникнення загрози заподіяння шкоди інтересам держави у сфері запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, пов`язаних з неналежним утриманням захисної споруди цивільного захисту та готовності її до використання за призначенням, саме Великобагачанська селищна рада зобов`язана вживати дії, спрямовані на визначення правового статусу сховища. Якщо його власник невідомий, Великобагачанська селищна рада має обов`язок взяти сховище на облік як безхазяйне майно шляхом звернення із відповідною заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно.
Статтею 36-1 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо організації та забезпечення цивільного захисту, до яких належать повноваження щодо виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані; забезпечення виконання передбачених законодавством вимог щодо пожежної та техногенної безпеки на відповідних територіях; розроблення, забезпечення та виконання визначених законодавством планів у сфері цивільного захисту; виконання на відповідній території передбачених законодавством заходів щодо радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків надзвичайних ситуацій.
Великобагачанська селищна рада є, в даному випадку, уповноваженим органом місцевого самоврядування для вжиття заходів щодо взяття на баланс безхазяйного майна, в тому числі споруди цивільного захисту, розташованої на території громади смт Велика Багачка, та подальшого оформлення права комунальної власності на неї.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовну заяву слід задовольнити з викладених вище підстав.
Розподіл судових витрат
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки докази про такі судові витрати суду не надано, то підстави для їх розподілу відсутні, а судовий збір у цьому випадку відшкодуванню не підлягає.
Тож у задоволенні клопотання прокурора про стягнення судового збору необхідно відмовити.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави (вул. Кашинського 1 м.Миргород Полтавської області, код ЄДРПОУ 02910060) до Великобагачанської селищної ради (вул. Шевченка 73 с.Велика Багачка Полтавської області ЄДРПОУ 21044660) - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Великобагачанської селищної ради щодо невжиття заходів з набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - сховище цивільного захисту з обліковим номером №60801, що знаходиться по вул Європейській у с.Велика Багачка Миргородського району Полтавської області.
Зобов`язати Великобагачанську селищну раду вчинити дії, спрямовані на взяття на облік безхазяйного майна шляхом звернення із заявою про взяття на облік сховища цивільного захисту з обліковим номером №60801, що знаходиться по вул. Європейській у с. Велика Багачка Миргородського району Полтавської області, до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації.
У задоволенні клопотання прокурора про стягнення судового збору відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 28 листопада 2024 року.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123406951 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні