СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2024 року м. Суми Справа № 480/599/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області та Охтирської районної державної адміністрації (Охтирської районної військової адміністрації) до Відділу освіти Тростянецької міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії.
Суть спору. Заяви учасників справи. Процесуальні дії суду.
Прокурор в інтересах держави звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 71067, що знаходиться в адмінбудівлі відділу освіти Тростянецької міської ради Сумської області за адресою: Сумська обл., м. Тростянець, вул. Вознесенська, 53В, з метою використання її за призначенням.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що систематичне невжиття балансоутримувачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя і здоров`я людей. Тому прокурор в інтерасах держави в особі уповноваженого органу звернувся до суду з даним позовом.
31.01.2024 судом було постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.
19.02.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні вимог у повному обсязі.
Відзив мотивовано тим, що для приведення у стан готовності захисної споруди № 71067 необхідно розглянути питання про виділення коштів, яке не відноситься до компетенції відділу освіти. Відповідачу не виділялись кошти для приведення у стан готовності захисної споруди. Зазначає, що прокурор не має права звернення до суду з даним позовом.
01.03.2024 до суду надійшла відповідь прокурора на відзив, в якій він просить суд вимоги задовольнити, з аналогічних підстав, які зазначено у позові.
Встановлені судом обставини справи.
В м. Тростянець Сумської області, по вул. Вознесенська, 53В знаходиться ПРУ № 71067, місткість - 100 чол., загальна площа 182 кв.м., яке введено в експлуатацію 1983 року (а.с.74-75).
Рішенням 6 сесії 7 скликання Тростянецької міської ради від 16.02.2018 № 322 передано безоплатно з балансу Тростянецької міської ради на баланс відділу освіти Тростянецької міської ради Сумської області адмінбудівлю з підвалом за адресою: м. Тростянець, вул. Вознесенська, 53В (а.с.46-47). Факт перебування на балансі відповідача споруди цивільного захисту за адресою: м. Тростянець, вул. Вознесенська, 53В підтверджується інформацією Тростянецької міської ради, зазначеною у листі від 12.07.2023 № 727 (а.с.43-45).
Відповідно до акту оцінки готовності захисної споруди цивільнного захисту ПРУ № 71067 від 23.05.2023, ПРУ обмежено готове до використання (а.с.50-58).
Згідно з актом оперативного огляду об`єкта щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023 ПРУ № 71067 обмежено готове (а.с.59)
27.06.2023 Охтирська окружна прокуратура звернулась до ГУ ДСНС України у Сумській області з листом про надання інформації щодо вжиття заходів представницького характеру з метою визнання протиправною бездіяльності балансоутримувача протирадіаційного укриття № 71067 та зобов`язання вчинити дії спрямовані на приведення у відповідність до законодавства вказаної споруди цивільного захисту (а.с.78-80).
ГУ ДСНС України у Сумській області листом від 06.09.2023 повідомило прокуратуру, що у ГУ відсутні законні повноваження для подання адміністративного позову щодо зобов`язання привести у стан готовності ПРУ № 71067 (а.с.81-82).
17.01.2024 Охтирська окружна прокуратура повідомила листом ГУ ДСНС України у Сумській області про заявлення нею позову в інтересах даного позову (а.с.88).
Висновки суду та їх мотиви.
1. Щодо підстав для звернення з позовом.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України ''Про прокуратуру'' прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
По-перше, у даному випадку інтерес держави полягає у забезпеченні використання споруди цивільного захисту за призначенням для захисту життя та здоров`я людей від впливу небезпечних факторів, в тому числі бойових дій.
По-друге, уповноваженим органом у даних правовідносинах є ГУ ДСНС України в Сумській області, яке відповідно до положень КЦЗ України не наділено правом чи обов`язком звернення до адміністративного суду з позовами про зобов`язання балансоутримувачів привести споруду цивільного захисту у стан готовності.
Отже, у зв`язку з відсутністю таких повноваджень, прокурор в інтересах держави в особі ГУ ДСНС України в Сумській області правомірно звернувся до суду з даним позовом.
Суд звертає увагу, що територія Сумської області, в тому числі м. Тростянець, на якій знаходиться ПРУ № 71067, перебуває під обстрілами РФ, а тому прокурор звернувся до суду з даним позовом з метою захисту життя та здоров`я людей, які проживають у м. Тростянець Сумської області. Тому, на переконання суду, дії прокуратури мали мету, яка спрямована для усунення порушень без зайвих зволікань, оскільки дана ситуація вимагає швидких та ефективних, а не формальних рішень.
2. Щодо суті спору.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.2 КЦЗ України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття.
Цивільний захист - функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період (ст.4 КЦЗ України).
Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах ЦЗ органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд ЦЗ та ведення його обліку визначається КМУ. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів. (ч.ч.4-5,8 ст.32 КЦЗ України).
До завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері ЦЗ належить: виконання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, експлуатації, використання та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні), проведення їх технічної інвентаризації як об`єктів нерухомого майна (п.п.15,16 ч.1 ст.20 КЦЗ України).
Пунктом 3 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 138 від 10.03.2017 визначено: утримання захисних споруд - це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням; балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами (п.9 Порядку № 138).
Згідно з п. 10 вказаного Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначено наказом Міністра внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни (п.1 розділу І Вимог).
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пп.1 п.2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п.6 розділу VIII Вимог).
Відповідно до пп.1 п.2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пп.4 п. 2 Розділу VI Вимог).
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп.8 п.2 Розділу VI Вимог).
Отже, утримання захисних споруд ЦЗ у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають.
Станом на дату ухвалення даного рішення, захисна споруда цивільного захисту - ПРУ № 71067 не є готовою до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист населення. Вказане відповідачем не спростовано на момент розгляду справи.
Суд звертає увагу відповідача, що незабезпечення відповідача коштами не може бути підставою для звільнення його, як балансоутримувача, від обов`язку привести у стан готовності ПРУ № 71067, оскільки в протилежному випадку може бути поставлене під загрозу гарантоване державою невід`ємне право на життя людей, які мають право скористатись вказаним укриттям, що є недопустимим.
При цьому, відповідач не позбавлений права звертатись до вищестоящих органів для вирішення питання щодо виділення відповідних коштів на усунення порушень, а також вчиняти всі можливі для цього дії, з урахуванням наявних ресурсів та того факту, що в Україні оголошений воєнний стан.
Отже, відповідачем, як балансоутримувачем споруд цивільного захисту, допущено протиправну бездіяльність, яка не відповідає критеріям правомірності, які встановлені ч. 2 ст. 2 КАС України.
Тому суд дійшов висновку, що вимоги прокурора в інтересах держави в особі ГУ ДСНС у Сумській області щодо зобов`язання відповідача привести у стан готовності такі споруди, з метою використання їх за призначенням, підлягають задоволенню.
Судові витрати.
Враховуючи те, що позовні вимоги суб`єкта владних повноважень задоволені, той факт, що ним не понесено судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов керівника керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Відділу освіти Тростянецької міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
2. Зобов`язати Відділ освіти Тростянецької міської ради Сумської області (вул. Вознесенська, 53-В, м. Тростянець, Охтирський район, Сумська область, 42600, код ЄДРПОУ 35157487) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 71067, що знаходиться в адмінбудівлі відділу освіти Тростянецької міської ради Сумської області за адресою: Сумська обл., м. Тростянець, вул. Вознесенська, 53В, з метою використання її за призначенням.
3. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
5. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 29.11.2024.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123407301 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні