Постанова
від 12.11.2024 по справі 160/10940/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/10940/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Кругового О.О.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 червня 2024 р. (суддя Кальник В.В) в адміністративній справі №160/10940/24 за позовом ОСОБА_1 до 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, яка виразилась у невиплаті йому за період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р. індексації грошового забезпечення, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р.№1078, з визначенням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 р.;

- зобов`язати 10 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому за період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р. індексацію грошового забезпечення, включно із застосуванням місяців для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базових місяців) - січень 2008 р., відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. №1078, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44, з урахуванням раніше виплачених сум;

- визнати протиправною бездіяльність 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, яка виразилась у не нарахуванні та невиплаті йому за період з 01

березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. індексації грошового забезпечення в повному розмірі, відповідно до приписів абзаців 3, 4, 6 пункту 5 «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 у фіксованій величині 4 426,48 грн. в місяць;

- зобов`язати 10 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. індексацію грошового забезпечення в повному розмірі, з урахуванням нарахованої та виплаченої індексації грошового забезпечення, відповідно до приписів абзаців 3, 4, 6 пункту 5 «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 у фіксованій величині 4 426,48 грн. в місяць, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44, з урахуванням раніше виплачених сум.

В обгрунтування позовних вимог вказано, що ОСОБА_1 проходив службу у 55 державній пожежно-рятувальній частині Головного управлінні Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, правонаступником якої є 10 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області. За період з 01 січня 2016 р. по 31 травня 2021 р. йому нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення не в повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2024 р. визнано поважними причини пропуску строку звернення ОСОБА_1 з адміністративним позовом, відкрито провадження за позовною заявою ОСОБА_1 та визначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 червня 2024 р. позов ОСОБА_1 задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, 10 державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано про порушення позивачем строку звернення до суду. Також вказано про відсутність фінансування для виплати позивачу індексації в період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р., а також відсутність правових підстав для здійснення нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення у фіксованому розмірі 4426,48 грн., оскільки нарахування конкретних сум є повноваженнями органу. Не підлягають задоволенню, на думку скаржника, як передчасні і позовні вимоги про нарахування та виплату індексації із одночасною сплатою податку на доходи фізичних осіб.

Письмовий відзив на апеляційну скаргу від позивача до суду апеляційної інстанції не надходив.

Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.

Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка рішення здійснюється в межах доводів та вимог апеляційних скарг, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу у 55 державній пожежно-рятувальній частині Головного управлінні Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, правонаступником якої є ІНФОРМАЦІЯ_1 з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області. В період з 01 січня 2016 р. по 31 травня 2021 р. ОСОБА_1 нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення не в повному обсязі. Листом від 20 березня 2024 р. відповідач надав копію довідки про грошове забезпечення позивача з якої вбачається, що в період з 01 січня 2016 р. по 30 листопада 2018 р. індексація грошового забезпечення позивачу не нараховувалась та не виплачувалась.

Не погодившись з бездіяльністю відповідача в частині не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р., із застосуванням базового місяця - січень 2008 р., а також не нарахування та не виплати щомісячної фіксованої індексації в розмірі 4 426,48 грн. в період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р., ОСОБА_1 звернувся до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем незаконно не нарахована та не виплачена позивачу індексація грошового забезпечення в період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р. із застосування базового місяця - січень 2008 р., а в період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. відповідно до п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17 липня 2003 р., - фіксовану суму індексації в розмірі 4 426,48 грн. щомісячно.

В частині строку звернення до суду з позовними вимогами колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Частина 2 статті 233 КЗпП України в редакції до липня 2022 р. передбачала, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник може звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати, без обмеження будь-яким строком.

Станом на дату звернення ОСОБА_1 до суду з відповідним позовом (26 квітня 2024 р.) редакція статті 233 КЗпП України більше не передбачала звернення до суду з позовом про стягнення заробітної плати без обмеження будь-яким строком. Водночас, частина перша даної статті визначає, що працівник може звернутися із заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Про порушення прав щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 дізнався з листа 10 державноо пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 20 березня 2024 р. та доданої до нього довідки про грошове забезпечення в період з січня 2016 р. по травень 2021 р. (а.с.14-16).

Дані обставини свідчать, що, звернувшись до суду 26 квітня 2024 р., позивач не порушив встановлений статтею 233 КЗпП України строк.

Щодо застосування базового місяця для розрахунку індексації.

Верховним Судом у постанові від 23 березня 2023 р. у справі №400/3826/21 зазначено, що схеми посадових окладів військовослужбовців затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року №1294, яка була чинною з 01 січня 2008 р. до 01 березня 2018 р. Тобто січень 2008 р. є місяцем підвищення доходу (посадового окладу), за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення. Також вказано, що у суду наявні підстави зобов`язати суб`єкта владних повноважень здійснити на користь особи перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення, і це не є втручанням у його дискреційні повноваження.

Крім цього, згідно за висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19 липня 2019 р. у справі №240/4911/18, від 07 серпня 2019 р. у справі №825/694/17, від 20 листопада 2019 р. у справі №620/1892/19, від 29 листопада 2021 р. у справі № 120/313/20-а, від 12 травня 2022 р. у справі № 200/7006/21, обмежене фінансування жодним чином не впливає на право особи отримати індексацію грошового забезпечення.

Нарахування та виплата ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення в період з 01 січня 2016 р. по 28 лютого 2018 р., із застосуванням базового місяця - січень 2008 р. відповідачем не здійснена, що в апеляційній скарзі ним не і заперечується, тому суд першої інстанції на законних підставах зобов`язав останнього вчинити на користь позивача відповідні дії.

Щодо нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення, в період з 01 березня 2028 р. по 31 травня 2021 р. відповідно до приписів абзаців 3, 4, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 в фіксованому розмірі 4 426,48 грн. щомісячно , колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 р. № 1013, яка застосовується з 01 грудня 2015 р. визначено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 141, яка набула чинності 15 березня 2018 р., у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

Постановою Кабінету Міністрів України №704 від 30 серпня 2017 р., яка набрала чинності починаючи з 01 березня 2018 р., затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців рядового та начальницького складу.

Верховним Судом від 23 березня 2023 р. у справі №400/3826/21, від 20 червня 2024 р. у справі №620/14086/23 вказано про необхідність здійснення судами розрахунку сум індексації - різниці.

Як вбачається з довідки 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , у лютому 2018 р. його грошове забезпечення становило 7377,98 грн., у березні 2018 р. - 7845,10 грн. Тобто в березні 2018 р. грошовий дохід позивача збільшився на 467,12 грн. (7845,10 грн. - 7377,98 грн.).

У березні 2018 р. прожитковий мінімум складав 1 762,00 грн., величина приросту споживчих цін 253,30%.

Відповідно до абзацу 5 пункту 4 Порядку № 1078 сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 %.

Отже, сума індексації розраховується наступним чином: прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб станом на 01 березня 2018 р. помножений на величину приросту споживчих цін та поділений на 100 (1 762 грн. х 253,30 / 100 = 4 463,15 грн.).

Відповідно до абзацу 4 пункту 5 Порядку № 1078 сума належної позивачу індексації розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу наступним чином: 4 463,15 грн. 467,12 грн. = 3996,03 грн.

З урахуванням того, що підвищення грошового доходу позивача у березні 2018 р. (467,12 грн.) не перевищило розмір індексації, який мав бути виплачений у березні 2018 р. (4 463,15 грн.), позивач має право на отримання з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. сталого щомісячного розміру індексації відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 в розмірі 3996,03 грн.

Такий розрахунок фіксованої індексації наведено Верховним Судом, у тому числі, у постанові від 04 квітня 2024 р. у справі №160/4155/22.

Не повне встановлення судом першої інстанції обставин у справі та неправильне тлумачення норм матеріального права в частині визначення належної позивачу суми індексації відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, призвело до ухвалення незаконного рішення, що є підставою для його скасування у відповідній частині, як це передбачено статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, та прийняття у відповідній частині нового рішення.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 червня 2024 р. в адміністративній справі №160/10940/24 - скасувати в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити на користь ОСОБА_1 нарахування та виплату за період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. індексації грошового забезпечення у фіксованій величині 4 426,48 грн. в місяць, та прийняти в цій частині нове рішення.

Позовні вимоги ОСОБА_1 у наведеній частині - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність 10 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, яка виразилась у не нарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 за період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. індексації грошового забезпечення відповідно до абзаців 3, 4, 6 пункту 5 «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17

липня 2003 року №1078 у фіксованій величині 3996,03 грн. на місяць.

Зобов`язати 10 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 р. по 31 травня 2021 р. відповідно до абзаців 3, 4, 6 пункту 5 «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 у фіксованій величині 3996,03 грн. на місяць із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44, з урахуванням раніше виплачених сум.

В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 червня 2024 р. в адміністративній справі №160/10940/24 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 12 листопада 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяА.В. Шлай

суддяН.П. Баранник

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123408851
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/10940/24

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 28.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні