ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/22602/23 Суддя (судді) першої інстанції: Колеснікова І.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Беспалова О. О. суддів: Парінова А. Б., Ключковича В. Ю. за участю секретаря: Рожок В. В.
представника позивача Заверюхи К. О. , представника відповідача Атаманюка Б.Р., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2024 року (місце ухвалення: місто Київ, час ухвалення: не зазначений, дата складання повного тексту: 13.08.2024) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» до Державної інспекції архітектури та містобудування України про визнання протиправними та скасування приписів та постанови, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Державної інспекції архітектури та містобудування України, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати Припис Державної інспекції архітектури та містобудування України про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 12 червня 2023 року, що винесений товариству з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД" щодо будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040;
- визнати протиправним та скасувати Припис Державної інспекції архітектури та містобудування України про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 12 червня 2023 року, що винесений товариству з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД" щодо будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040;
- визнати протиправною та скасувати Постанову Державної інспекції архітектури та містобудування України № 2/02-1-10 від 21 червня 2023 року про накладення штрафу на товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД" за порушення у сфері містобудівної діяльності передбаченого абзацом 3 пункту 3 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності на суму 2 415 600, 00 грн.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2024 року позов залишено без задоволення.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції, з огляду на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
Свої доводи апелянт обґрунтовує тим, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції не надав належної оцінки фактичним обставинам справи та доказам наданим як до перевірки так і до суду.
До Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу. Відповідачем щодо задоволення вимог апелянта заперечено. Зазначено, що рішення суду першої інстанції постановлено з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю - доповідача, пояснення осіб, що з`явились, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила таке.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно розпорядження КМДА від 13.02.1996 №196, ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» видано Державний акт на право постійного користування та експлуатації землею серія КВ №76-4-00001 від 19.04.1996 по вул. Хрещатик, 23-Б, м. Київ, площею 0,0500 га.
15 грудня 2011 року Головним управлінням містобудування та архітектури КМДА видано ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки 14957/0/18/009-11 на реконструкцію з надбудовою кафе за адресою: вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва на земельній ділянці площею 0,0500 га, згідно з державним актом на право постійного користування землею від 19.04.1996 №76-4-00001.
На підставі рішення Київської міської ради від 05.04.2012 № 431/7768 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва», було внесено зміни до Державного акту на право постійного користування землею Серія КВ №76-4-00001 від 19.04.1996 в частині відомостей про загальну площу земельної ділянки 0,0500 га, внесено зміни про її розмір - 0,0167 га.
На підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 07 вересня 2012 року ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» придбано із складу земельної ділянки площею 0,0500 га - 0,0333 га, та даній частині земельної ділянки площею 0,0333 га присвоєно кадастровий номер 8000000000:76:032:0040, про що видано Державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серія ЯЖ №047393 від 12.12.2012.
Відтак, площа земельної ділянки 0,0167 га належить на праві постійного користування та експлуатації ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» з її кадастровим номером 8000000000:76:032:0003, а придбані 0,0333 га належить на праві власності ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» та мають інший кадастровий номер 8000000000:76:032:0040.
25 лютого 2014 року ТОВ «ОЛІМП-ЛТД» отримано Декларацію про початок виконання будівельних робіт щодо земельної ділянки за кадастровим номером 8000000000:76:032:0003 площею 0,0333 га, про що наявні відомості в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва запис КВ 083140560418.
31 березня 2020 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано Дозвіл на виконання будівельних робіт №У113200911914 Замовнику - ТОВ «ОЛІМП-ЛТД», генеральному підряднику (підряднику) ТОВ - «Технобудконструкція» на об`єкті: «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва», клас наслідків - СС3 (значні наслідки).
Зокрема, Дозвіл надано на підставі проектної документації, розробленої ТОВ «ЕДЕЛЬБУРГ АРХІТЕКСТ», наявна експертиза проекту будівництва ДП «Спеціалізована державна експертна організація «Центральна служба Української державної будівельної експертизи» ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» де документація відведена на ділянку площею 0,050 га.
Державною інспекцією архітектури та містобудування України проведено позапланову перевірку на об`єкті "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Здійснення перевірки проводилось щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу (розпорядження) Державної інспекції архітектури та містобудування України від 25 травня 2023 року № 46 та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 22 травня 2023 року № 433 "Про погодження здійснення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю".
Відповідачем складено Акт № 1 від 12 червня 2023 року за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
За результатами перевірки відповідачем видано ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 12 червня 2023 року, яким вимагається усунути у встановленому законодавством порядку допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 за адресою: м, Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б шляхом отримання дозволу на виконання будівельних робіт у термін до 11 серпня 2023 року.
Крім того, за результатами перевірки відповідачем складено припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 12 червня 2023 року, яким вимагається зупинити виконання будівельних робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 за адресою: м. Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б до отримання дозволу на виконання будівельних робіт у термін до 11 серпня 2023 року.
Також, відповідачем складно протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності від 12 червня 2023 року, у якому зазначено, що під час здійснення позапланової перевірки встановлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності товариством з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД": а саме: пункту 3 частини 1 статті 34 та частини 1 статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", абзацу третього пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (Виконання будівельних робіт без видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з значними (СС3) наслідками, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом).
Відповідальність за встановлені правопорушення передбачена абзацом 3 пункту 3 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
В подальшому, 21 червня 2023 року відповідачем винесено постанову № 2/02-1-10 про накладення штрафу на ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" за правопорушення у сфері містобудівної діяльності передбаченого абзацом 3 пункту 3 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" на суму 2 415 600, 00 грн.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частина перша статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VІ (далі - Закон № 3038-VІ) зазначає зокрема, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553), визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до положень статті 41 Закону № 3038-VІ та пункту 5 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до положень статті 41 Закону № 3038-VІ та пункту 7 Порядку № 553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, на адресу ДІАМ надійшли звернення про порушення суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема:
- колективна скарга, зареєстрована ДІАМ 10 січня 2023 року за реєстраційним номером Ко/63/08-23 (надійшла листом Управління з питань роботи із зверненнями громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України від 09 січня 2023 року № А-211/26-23/1 для розгляду в межах компетенції);
- депутатське звернення депутата Київської міської ради ОСОБА_2 від 18 січня 2023 року № 08/279/09/222-7, зареєстроване ДІАМ від 20 січня 2023 року за реєстраційним номером 754/07- 23;
- звернення голови ОСББ "ЦЕНТР" ОСОБА_3 від 23 лютого 2023 року № б/н та №АП- 15273710, зареєстровані ДІАМ 23 лютого 2023 року за реєстраційними номерами А/385/08-23 та А/3 88/08-23;
- звернення ОСОБА_4 від 23 лютого 2023 року № ПО-15274142, зареєстроване ДІАМ 23 лютого 2023 року за реєстраційним номером П/383/08-23.
Дані звернення містили обґрунтування необхідності проведення позапланової перевірки на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовником будівництва ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040, що розташовані на території зон охорони нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкти культурної спадщини, а саме: Будинок житловий 1952-1953 рр., м. Київ, вул. Хрещатик, 23, наказ Міністерства культури України м від 18.04.2017 №324 "Пам`ятка архітектури" охоронний №163-Кв та Будинок житловий 1953-1954 рр., м. Київ, вул. Хрещатик, 21, наказ Міністерства культури і туризму України від 15.04.2008 № 424/1/16-08 "Пам`ятка архітектури та містобудування" охоронний №486-Кв.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" від 13 березня 2022 року № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
Водночас пунктом 2 даної постанови визначено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Враховуючи вищевикладене, ДІАМ листом від 16 березня 2023 року за реєстраційним номером 513/02/12-23, звернулась до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо прийняття рішення про проведення позапланової перевірки в межах заходів державного архітектурно-будівельного контролю на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовником будівництва ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
За час розгляду Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України вищезазначеного листа, до ДІАМ надійшло колективне звернення мешканців буд. 21 по вул. Хрещатик, м. Київ від 26.04.2023 № б/н, яке зареєстроване ДІАМ 02 травня 2023 року за реєстраційним номером Ко/1066/08-23, стосовно проведення позапланової перевірки дотримання замовником ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" вимог законодавства у сфері містобудування на об`єкті будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва".
Відповідно до пункту 7-1 Порядку № 553 з метою розгляду отриманих звернень фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності при органі державного архітектурно-будівельного контролю утворюється комісія щодо розгляду звернень у сфері містобудівної діяльності (далі - комісія).
За результатами розгляду звернення комісія шляхом голосування приймає рішення, що оформлюється відповідним висновком.
На засіданні комісії 17 травня 2023 року о 09:20 за адресою: м. Київ, б-p Лесі Українки, 26-Б, 5 поверх, каб. 515, розглянуто колективне звернення мешканців буд. 21 по вул. Хрещатик, м. Київ № б/н, зареєстроване ДІАМ 02 травня 2023 року за реєстраційним номером Ко/1066/08-23, стосовно проведення позапланової перевірки дотримання замовником ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" вимог законодавства у сфері містобудування на об`єкті будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва", яке оформлене відповідним висновком комісії щодо розгляду звернення у сфері містобудівної діяльності Державної інспекції архітектури та містобудування України від 17 травня 2023 року стосовно зазначеного питання.
За результатами розгляду звернення комісією прийнято рішення рекомендувати провести позапланову перевірку зазначеного об`єкта будівництва.
Листом від 16 травня 2023 року № 6672/30/10-23 Мінінфраструктури погодило проведення ДІАМ позапланової перевірки в межах заходів державного архітектурно-будівельного контролю на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовником будівництва ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Крім того, Державною інспекцією архітектури та містобудування України направлено лист від 19 травня 2023 року за № 4517/02/13-23, в якому просила Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України погодити здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю та видати наказ про проведення позапланової перевірки в межах заходів державного архітектурно-будівельного контролю на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовником будівництва ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
За результатами розгляду звернень Державної інспекції архітектури та містобудування України від 16 березня 2023 року № 513/02/12-23 та від 19 травня 2023 року №4517/02/13-23 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України видало наказ "Про погодження здійснення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю" від 22 травня 2023 року № 433. Даним документом наказано зокрема:
"Державній інспекції архітектури та містобудування України: забезпечити в установленому порядку проведення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкті будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040;
надати звіт про виконання цього наказу Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України протягом 5-ти днів після проведення позапланового заходу державного архітектурно-будівельного контролю...".
У зв`язку з наведеним, ДІАМ прийнято наказ від 25 травня 2023 року № 46 "Про проведення позапланової перевірки", яким затверджено провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Замовник будівництва: товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП-ЛТД" (ЄДРПОУ 21586010), 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 23-Б.
Проектна організація: товариство з обмеженою відповідальністю "ЕДЕЛЬБУРГ АРХІТЕКТС" (ЄДРПОУ 38727833), 04086, м. Київ, вул. Ольжича, 18/22.
Експертна організація: Державне підприємство "Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи" (ДП "УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА") (ЄДРПОУ 35691621), 01133, м. Київ, б-р Лесі Українки, 26.
Авторський нагляд: ОСОБА_5 ( НОМЕР_1 ).
Технічний нагляд: ОСОБА_6 (НОМЕР_2).
Генеральний підрядник: т овариство з обмеженою відповідальністю "ІНЖИНІРИНГОВА КОМПАНІЯ "ІНЕКОБУД" (ЄДРПОУ 38085206), 01030, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 50-Б, оф. 26.
Предмет перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Наказом ДІАМ від 25 травня 2023 року № 46 та направленням для проведення планового (позапланового) заходу від 26 травня 2023 року № 881/02/12-22 доручено головному інспектору будівельного нагляду Першого відділу державного архітектурно-будівельного- контролю Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю Чикуліній Вероніці Василівні, головному інспектору будівельного нагляду Першого відділу державного архітектурно-будівельного-контролю Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю Поффет Павлу Андрійовичу та головному інспектору будівельного нагляду Першого відділу державного архітектурно-будівельного-контролю Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю Богомоловій Юлії Юріївні у строк з " 30" травня 2023 року до " 12" червня 2023 року, здійснити позапланову перевірку на об`єкті "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Таким чином, наказ від 25 травня 2023 року № 46 та направлення на проведення планового (позапланового) заходу від 26 травня 2023 року № 881/02/12-22 є належними підставами для проведення перевірки позивача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
Пунктом 9 Порядку № 553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
Даній нормі кореспондує передбачене абзацом четвертим пункту 13 Порядку № 553 право суб`єкта містобудування бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
В той же час, Верховний Суд у постанові від 01 червня 2022 року по справі №1.380.2019.006498 наголошує, що ні Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", ні Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю не визначають обов`язку органу державного архітектурно-будівельного контролю попередньо попередити суб`єкта містобудування про намір проведення позапланового заходу. Від суб`єкта владних повноважень відповідно до вимог законодавства, чинного на час проведення позапланової перевірки, вимагалось лише пред`явлення службового посвідчення та направлення на перевірку безпосередньо перед проведенням такої перевірки. Вказане також узгоджується і з обставинами, визначеними пунктом 7 цього ж Порядку, що слугують підставами для проведення позапланової перевірки, як відповідного способу виявлення або підтвердження факту порушення суб`єктом містобудування норм чинного законодавства. При цьому, Верховний Суд зазначає, що скасування прийнятого за результатом перевірки рішення суб`єкта владних повноважень з підстав відсутності такого повідомлення не ґрунтується на правильному застосуванні норм Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Таким чином, приписи Закону № 3038-VІ та Порядку № 533 не визначають чіткого порядку попереднього повідомлення суб`єкта містобудування про проведення позапланової перевірки як обов`язкової передумови її проведення.
Як вірно зауважено судом першої інстанції, з метою забезпечення присутності суб`єкта містобудування або уповноваженого ним представника під час проведення позапланової перевірки, ДІАМ, здійснюючи підготовку до її проведення, у повідомленні про проведення позапланового заходу від 25 травня 2023 року № 873/02/12-23, повідомила позивача, що у період з 30 травня 2023 року по 12 червня 2023 року буде здійснено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва за адресою: "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0040 та 8000000000:76:032:0003 та просила під час здійснення даного планового заходу забезпечити присутність керівника або уповноваженої особи суб`єкта містобудування.
Повідомлення від 25 травня 2023 року № 873/02/12-23 направлено позивачу рекомендованим листом з описом вкладення 25 травня 2023 року.
З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що перевірка дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0040 та 8000000000:76:032:0003 проведена з дотриманням строку, передбаченого спеціальним законодавством.
Що ж стосовно встановлених відповідачем порушень у сфері містобудівної діяльності, слід зазначити наступне.
Відповідно до частини 1 статті 37 Закону № 3038-УІ право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Згідно з абзацом 3 пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 877-V № 466, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
30 травня 2023 року під час проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва "Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва" на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040 і під час обстеження об`єкту, в присутності директора ТОВ "ОЛІМП-ЛТД" ОСОБА_7 та адвоката Заверюхи Костянтина Олександровича, який діяв на підставі договору про надання правової допомоги № б/н від 16 лютого 2023 року , головними інспекторами будівельного нагляду було виявлено та зафіксовано факт виконання будівельних робіт з влаштування буроін`єкційних паль на місці демонтованого "Нежитлового будинку в цілому - кафе" площею 166,5 кв.м, місце розташування якого за адресою: вулиця Хрещатик, будинок № 23, літера Б, місто Київ.
Як вбачається із змісту акту перевірки, шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, наявні відомості про зареєстрований Державною архітектурно-будівельною інспекцією України дозвіл на виконання будівельних робіт від 31.03.2020 № ІУ113200911914 на об`єкт будівництва «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва» за адресою: м. Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:76:032:0003, замовник - товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД», генеральний підрядник - товариство з обмеженою відповідальністю "ІНЖИНІРИНГОВА КОМПАНІЯ "ІНЕКОБУД", клас наслідків (відповідальності) об`єкта будівництва ССЗ.
Проведеною перевіркою встановлено, що згідно даних Реєстру будівельної діяльності відсутня інформація щодо дозвільних документів на виконання підготовчих та будівельних робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 за адресою: м. Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б, що відповідно до частини 1 статті 376 Цивільного кодексу України, частини 7 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» є самочинним будівництвом.
Як вбачається із наданих доказів позивач являється власником та належним користувачем двох земельних ділянок з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 та 8000000000:76:032:0003. Вказані земельні ділянки знаходяться за адресою : м. Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» є замовником Реконструкції з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва.
Як свідчать матеріали справи та не заперечується відповідачем реконструкцію кафе позивач здійснює на підставі дозволу на виконання будівельних робіт від 31.03.2020 № ІУ113200911914 (а.с. 1 т. 106-107).
Із змісту даного дозволу вбачається, що його надано позивачу саме на реконструкцію кафе, місце розташування об`єкта: м. Київ, Печерський район, вул. Хрещатик 23-Б.
З пояснень представника відповідача, наданих в судовому засіданні колегією суддів встановлено, що існування такого дозволу відповідачем не заперечується, однак на переконання останнього такий стосується лише земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:76:032:0003 тоді як на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 такий дозвіл не розповсюджується.
В обґрунтування таких доводів представник ДІАМ вказує на те, що відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.12.2011, такі надавали з огляду на те, що право позивача на користування земельною ділянкою підтверджувалось державним актом від 19.04.1996 р № 76-4-00001.
Такий акт встановлював площу ділянки як 0,05га до 2012 року, після чого земельну ділянку розділено на дві та присвоєно кадастрові номери 8000000000:76:032:0040 та 8000000000:76:032:0003. Враховуючи, що в державний акт внесено зміни саме шляхом виправлення площі земельної ділянки з 0,05 га на 0,0167, то такий відповідає саме ділянці з кадастровим номером 8000000000:76:032:0003.
Колегія суддів критично оцінює такі доводи відповідача, адже як державний акт на право користування земельною ділянкою, містобудівні умови та обмеження так і дозвіл на виконання будівельних робіт на час вирішення даного спору чинні.
Більш того, як зазначалось судом вище, дозвіл видано на виконання будівельних робіт з реконструкції кафе з надбудовою за адресою вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва, без зазначення кадастрового номеру земельної ділянки чи правовстановлюючого документу.
Натомість, Містобудівні умови та обмеження, надавали з розрахунку загальної площею земельної ділянки на якій товариство має намір здійснювати будівельні роботи, зокрема площею 0,05га.
Колегія суддів вважає за необхідне акцентувати, що розподіл у 2012 році вказаної земельної ділянки на дві, площею 0,0167га та 0,0333га обумовлено виключно набуттям позивачем права власності на частину земельної ділянки, при цьому загальна площа (0,05га), межі такої земельної ділянки та місце розташування об`єкта будівництва визначені у містобудівних умовах залишились незмінними.
Крім того, згідно відомостей з Реєстру будівельної діяльності за критерієм пошуку - кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:76:032:0040, наявна інформація про видані ТОВ «Олімп-ЛТД» Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №14957/0/18/009-11, реєстраційний номер М01:4058-6778-0859-6599, які слугували вихідними даними для розробки проекту реконструкції об`єкту будівництва «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23 Б у Печерському районі м. Києва», та за якими ДАБІ було видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ113200911914 від 31.03.2020.
Також, в розділі «реєстр дозвільних документів до 06.07.2020» Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва міститься запис «КВ 083140560418» в якому розміщено інформацію про документ, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою - державний акт, серія ЯЖ, номер 047393 від 12.12.2012.
Отже, відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:76:032:0040 площею 0,0333га містяться в Реєстрі будівельної діяльності.
Згідно листа Державного підприємства «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» від 29.06.2023 вих. № 49, під час виконання державної експертизи проекту будівництва «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва» ДП «Укрдержбудекспертиза» взято до уваги ті обставини, що документами, які засвідчують право власності (користування) земельною ділянкою ТОВ «Олімп-ЛТД» є державний акт на право постійного користування землею серія КВ від 19.04.1996 зі змінами внесеними на підставі рішення Київської міської ради від 05.04.2012 №431/7768 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Олімп-ЛТД» для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва» на земельну ділянку площею 0,0167 га та державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ №047393 від 12.12.2012 на земельну ділянку площею 0,0333 га.
Відповідно до листа з інформацією Державного підприємства «ДІЯ» від 15.04.2024 № 2467/04.1-14, яке є технічним адміністратором Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, імовірна причина відсутності у дозвільному документі № У113200911914 від 31.03.2020 даних про земельну ділянку - невнесення таких посадовими особами Державної архітектурно - будівельної інспекції в момент здійснення заходів щодо формування дозвільного документа (причини не відомі).
Відтак, відсутні підстави вважати, що така реконструкція здійснюється без належного дозволу та є самочинним будівництвом.
Безпідставність висновків Державної інспекції архітектури та містобудування України щодо здійснення самочинного будівництва, що викладені в акті перевірки № 1 від 12.06.2023 також встановлено рішенням Київського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2024 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2024 року у справі № 320/25227/23.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що даний спір суд першої інстанції розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи (частина друга статті 12 КАС України).
Частиною шостою статті 12 КАС України передбачено перелік категорій справ, які відносяться до справ незначної складності. Такий перелік не є вичерпним.
Зі змісту пункту 10 частини шостої статті 12 КАС України можна зробити висновок про те, що суд має право віднести до категорії справ незначної складності справу, яка не передбачена у вищезазначеному переліку, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
За правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи, які підлягають розгляду за правилами загального позовного провадження у виключному порядку (частина четверта статті 12 КАС України), а також через складність та інші обставини.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
Системний аналіз вищезазначених положень процесуального закону дає підстави вважати, що суд має право віднести справу до категорії малозначних за результатами оцінки характеру спірних правовідносин, предмету доказування, складу учасників та інших обставин, але крім справ, які підлягають розгляду в порядку загального позовного провадження.
За приписами пункту 4 частини четвертої статті 257 КАС України, виключно за правилами загального позовного провадження розглядаються справи у спорах щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Як вбачається з позовної заяви, матеріалів справи, позивачем, у тому числі оскаржується постанова Державної інспекції архітектури та містобудування України № 2/02-1-10 від 21 червня 2023 року про накладення штрафу на товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» на суму 2 415 600, 00 грн.
Станом на 01 січня 2023 року встановлений прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2684 грн.
Отже, оскаржуване рішення контролюючого органу на загальну суму 2 415 600, 00 грн перевищують п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб у 2023 році (500 * 2684 грн = 1 342 000грн).
За вказаних обставин, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо можливості розгляду даної справи у порядку спрощеного позовного провадження.
Приписами п. 7 ч. 3 ст. 317 КАС України встановлено, що порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо суд розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу, яка підлягала розгляду за правилами загального позовного провадження.
Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Зі змісту ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом частини 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Розглянувши доводи апелянта, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що судове рішення постановлено при неповному з`ясуванні обставин справи та із порушенням норм процесуального права, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню та прийняттю нового рішення, згідно з яким позовні вимоги слід задовольнити.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» до Державної інспекції архітектури та містобудування України про визнання протиправними та скасування приписів та постанови задовольнити.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2024 року скасувати та прийняти нову постанову якою позов товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Припис Державної інспекції архітектури та містобудування України про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 12 червня 2023 року, що винесений товариству з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» щодо будівництва «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва» на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Визнати протиправним та скасувати Припис Державної інспекції архітектури та містобудування України про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 12 червня 2023 року, що винесений товариству з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» щодо будівництва «Реконструкція з надбудовою кафе по вул. Хрещатик, 23-Б у Печерському районі м. Києва» на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:76:032:0003 та 8000000000:76:032:0040.
Визнати протиправною та скасувати Постанову Державної інспекції архітектури та містобудування України № 2/02-1-10 від 21 червня 2023 року про накладення штрафу на товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІМП-ЛТД» за порушення у сфері містобудівної діяльності передбаченого абзацом 3 пункту 3 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності на суму 2 415 600, 00 грн.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач О. О. БеспаловСуддя В. Ю. КлючковичСуддя А. Б. Парінов
(Повний текст постанови складено 28.11.2024)
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123409894 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні