ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" листопада 2024 р. Cправа № 902/813/24
Господарський суд Вінницької області у складі судді Шамшуріної Марії Вікторівни
за участю секретаря судового засідання Макогін О.І.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи
до Фізичної особи-підприємця Скомаровського Володимира Володимировича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
про стягнення 37 137,06 гривень
за участю представників:
від позивача Дмитренко Р.Ф., згідно довіреності
від відповідача адвокат Ткач Ю.А., згідно ордеру
В С Т А Н О В И В:
До Господарського суду Вінницької області 31.07.2024 надійшла позовна заява № б/н від 31.07.2024 (вх. № 845/24 від 31.07.2024) Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" про стягнення з відповідача на користь Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Вінницькі центральні електричні мережі" 37 137,06 гривень вартості не облікованої електричної енергії.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.07.2024 справу розподілено судді Шамшуріній М.В.
Ухвалою від 05.08.2024 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 902/813/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 27 серпня 2024 року об 11:30 год.
15.08.2024 до суду від позивача надійшло клопотання № б/н від 15.08.2024 (вх. № 01-34/8147/24) про відкладення розгляду справи.
За наслідком судового засідання 27.08.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про відкладення підготовчого судового засідання у справі № 902/813/24 на 10:00 04.10.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.
01.10.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву № б/н від 01.10.2024 (вх. № 01-34/9627/24 від 01.10.2024) у справі № 902/813/24.
Ухвалою від 04.10.2024 судом відзив на позовну заяву Фізичної особи-підприємця Скомаровського Володимира Володимировича № б/н від 01.10.2024 (вх. № 01-34/9627/24 від 01.10.2024) у справі № 902/813/24 залишено без розгляду.
Ухвалою від 04.10.2024 судом закрито підготовче провадження у справі № 902/813/24, призначено справу № 902/813/24 до судового розгляду по суті у судовому засіданні 31.10.2024 о 10:00 год.
31.10.2024 до суду від представника відповідача надійшли письмові пояснення №б/н від 31.10.2024 (вх. № 01-34/10671/24 від 31.10.2024).
За наслідком судового засідання 31.10.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про оголошення перерви у судовому засіданні з розгляду справи № 902/813/24 по суті до 10:00 19.11.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.
08.11.2024 до суду від представника позивача надійшли письмові пояснення №СО-54-1129 від 05.11.2024 (вх. № 01-34/10911/24 від 08.11.2024).
На визначену судом дату у судове засідання з`явились всі учасники справи.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити. Представник відповідача проти позову заперечив, у задоволенні позову просив відмовити.
За наслідками розгляду справи, у судовому засіданні суд оголосив про вихід до нарадчої кімнати для ухвалення рішення у справі та орієнтовний час повернення.
На оголошення вступної та резолютивної частин рішення представники сторін не з`явилися, у зв`язку з чим вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без його проголошення.
Суть спору:
Акціонерне товариство "Вінницяобленерго" звернулось до Господарського суду Вінницької області з позовом до Фізичної особи-підприємця Скомаровського Володимира Володимировича про стягнення 37 137,06 гривень вартості необлікованої електричної енергії.
На обґрунтування позовних вимог позивач послався на порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), а саме п. 5.5.5, п.п.6, п.п. 8 ПРРЕЕ за фактом втручання споживача в роботу засобу вимірювальної техніки, про що складено Акт про порушення №04002 від 01.02.2024.
Позивачем зазначено про отримання висновку експерта Вінницького НДЕКЦ №ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024, розгляд його на засіданні комісії по розгляду актів про порушення ПРРЕЕ за участі представника споживача 22.02.2024р., прийняття рішення про направлення його на додаткове дослідження, а лічильник та пломби на додаткову експертизу.
Надалі, як зазначив позивач після надходження 13.05.2024 висновку експерта Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз №24-1795 від 25.04.2024р. з додатком трасологічного експертного дослідження яким встановлено, що досліджувані пломби розкривалися і навішувалися повторно, позивачем було надіслано повідомлення відповідачу про призначення комісії по розгляду Акту про порушення на 23.05.2024.
Позивач зазначив про прийняття комісією рішення про нарахування відповідачу 37 137,06 гривень вартості не облікованої електричної енергії та надіслання протоколу № 04002 від 23.05.2024 разом з розрахунком вартості не облікованої електричної енергії за Актом про порушення та рахунком відповідачу рекомендованим листом № СО-54-231 від 27.05.2024 р.
Оскільки відповідач у добровільному порядку не сплатив вартість необлікованої електричної енергії, позивач звернувся із відповідним позовом до суду про таке стягнення.
Відповідач у наданих до суду поясненнях проти позову заперечив, зазначив, що відповідача належним чином не було повідомлено про дату та місце засідання комісії про розгляд акту про порушення, засідання комісії структурної одиниці "Вінницькі ЦЕМ" АТ "Вінницяобленерго"" по розгляду акту про порушення відбулося за відсутності споживача, що є порушенням ПРРЕЕ.
Відповідач зауважив, що комісією було розглянуто висновок Вінницького НДЕКЦ №ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024 року, яким не виявлено порушень та прийнято рішення про направлення висновку на додаткове дослідження. Відповідно до висновку Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз №24-1795 від 25.04.2024 року з додатком трасологічного експертного дослідження встановлено, що досліджувані пломби, а саме: №С64991626, №С64991624 розкривалися і навішувалися повторно, проте на переконання відповідача з такими висновками погодитися неможливо.
Відповідач зазначив, що відповідно до акту передачі засобів вимірювальної техніки від 01.02.2024 року СО "ВЦЕМ" АТ "Вінницяобленерго" передано, а представником споживача прийнято лічильник № 09062363, який було передано відповідачем на дослідження до Вінницького НДЕКЦ та отриманий відповідний висновок. Докази передачі (акт-прийому передачі) лічильника №09062363 та пломб, які знаходяться безпосередньо на лічильнику, що були направлені на експертне дослідження до Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз відсутні. Також на переконання відповідача експертне дослідження мало би проводитися по пломбах, які навішані на сам лічильник, а не на ЗКО, а саме полімерні пломби "2113975" "С61090355" та однієї свинцевої пломби, якими опломбовано дві половинки корпусу лічильника №09062363, які у разі механічних пошкоджень чи наявних дій споживача могли б призвести до зміни показів засобу обліку та його метрологічних характеристик.
Позивач у наданих до суду поясненнях зазначив, що 15.02.2024р. засідання комісії по розгляду акту про порушення №04002 не проводилося, оскільки 07.02.2024р. оператором системи розподілу рекомендованим листом за №2105025820855 представнику споживача надіслано повідомлення вих. №СО-54-Ю6 про те, що засідання комісії відбудеться 22.02.2024р. о 10.00год. Вказане повідомлення представником споживача було отримано, представник споживача прийняв участь у засіданні комісії з розгляду акту про порушення, про що свідчить його підпис у протоколі №04002 від 22.02.2024р. про ознайомлення з протоколом.
Позивачем зазначено, що при складанні акту про порушення, у споживача представниками ОСР було вилучено та запаковано у сейф-пакет №10026657 пломби: "С64991624" встановлена на ЗКО (закритий короб обліку); "С64991626" встановлена на клемнику лічильника; пломба "С64991625 встановлена на первинних ланцюгах (доступ до "АВ" (автоматичний вимикач). Сейф-пакет №10086696 з лічильником типу NiK2303 Ар6т.1000 МС 11, заводський №09062363 на якому були встановлені пломби: С61090355 (вхідний контроль), держтавро Т\ЛЧ (свинцева пломба), пломба "МК" 2113975; голограма №2993066, які згідно акту передачі засобів вимірювальної техніки від 01.02.2024р. разом з лічильником, передано споживачу для подальшої передачі на експертизу.
Також позивач зауважив, що згідно висновку експертного дослідження ВНДЕКЦ №ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024р. експертом в пункті 1 зазначено, що у нижній частині затискачів наявні сліди пошкодження, які характерні для розлому та відділення частини полімерного матеріалу, що на переконання позивача підтверджує той факт, що клемна кришка лічильника знімалася для здійснення втручання в роботу засобу вимірювальної техніки. Вказану обставину підтверджено висновком експерта трасологічного експертного дослідження пломб ОНДІСЕ №24-1795 де вказано, що полімерна пломба С64991624 та пломба С64991626, яка була встановлена на клемнику лічильника мають ознаки розкриття та повторного встановлення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено таке.
19 вересня 2007 року між Відкритим акціонерним товариством "АК Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Замостянські електричні мережі" як постачальником та Фізичною особою-підприємцем Скомаровським Володимиром Володимировичем як споживачем був укладений договір про постачання електричної енергії № 9078 (далі - договір про постачання (т. 1 а.с. 23-26).
До зазначеного договору про постачання сторони уклали додаток № 2 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін", додаток № 10 "Перелік місць встановлення електролічильників за якими проводиться розрахунок за відпущену електроенергію, включаючи субспоживачів", додаток № 4 "Графік зняття показників засобів електроенергії", додаток № 7 "Однолінійна схема № 1" (т. 1 а.с. 24 (зворотна сторона) - 26).
Відповідно до пункту 1.1 договору про постачання постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю 5 кВт, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.
Згідно з пунктами 1.3., 1.4. договору про постачання точка продажу електричної енергії: на межі балансової належності електромереж постачальника та споживача згідно додатка № 2. Клас споживача: другий.
Відповідно до додатку № 2 до договору про постачання "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" сторони (ВАТ "АК Вінницяобленерго" в особі СО "Замостянські ЕМ" (постачальник), ФОП Скомаровський В.В., с. Лисогора (споживач)) цим актом установили, що межа балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін за стан та обслуговування електромереж і установок установлюється на: ПЛ-0,4 кВ Л-5 від ТП-160 оп.№ 34 в місці приєднання кабеля споживача до ЛЕП- 04 кВ. Категорія струмоприймачів відповідає третій категорії.
Згідно додатку № 10 "Перелік місць встановлення електролічильників за якими проводиться розрахунок за відпущену електроенергію, включаючи субспоживачів" назвою об`єкту зі встановленим розрахунковим засобом обліку електричної енергії та пломб споживача є будівельний майданчик, номер лічильника - 129618, розрахунковий коефіцієнт - 1, потужність - 5 кВт.
Відповідно до пункту 2.1 договору про постачання під час виконання умов цього договору, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватись чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією (далі - ПКЕЕ).
За умовами пунктів 2.3., 2.3.1, 2.3.2., 2.3.3 договору про постачання споживач зобов`язався виконувати умови цього договору, дотримуватися режиму споживання електричної енергії згідно з умовами розділу 5 цього договору та режиму роботи електроустановки: постійно, 3 12:00 - 24:00, без вихідних, проводити оплату вартості спожитої електричної енергії.
Згідно з пунктом 4.2.3. договору про постачання споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану, виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів або сили струму робочого навантаження об`єкту, розрахованому за визначеним відповідно до площі перерізу або профілю проводів (кабелів) допустимим тривалим струмом (згідно з гл. 1.3 ПУЕ) та кількості годин їх використання відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення споживачем - юридичною особою Правил користування електричною енергією, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 05.12.2001 року №1197 за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням (далі - Методика), у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.
Пунктом 9.5 договору про постачання, зокрема визначено, що цей договір набирає чинності з дня його підписання та те, що договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Як вбачається із акту № 387707 від 29.11.2021 технічної перевірки вимірювального комплексу 0,4 (0,22) кВ уповноваженими представниками АТ "Вінницяобленерго" у присутності уповноваженого представника споживача, адреса с. Лисогора, вул. Шевченка, буд. 18А здійснено технічну перевірку вимірювального пристрою - електролічильника типу NiK2303, № лічильника 09062363 та здійснено його пломбування (т. 1 а.с. 30 - 32).
У акті про пломбування та збереження пломб і встановлених індикаторів до акту №387707 вказано наступне: лічильник а) держтавро 21/IV; NiK2113975; гологр. 2993066; б) клемник лічильника С64991626; в) ЗКО С64991624.
01 лютого 2024 року АТ "Вінницяобленерго" було проведено перевірку об`єкта відповідача, у присутності представника споживача, за адресою: вул. с. Лисогора, вул. Шевченка, 18А, за результатом якої було складено Акт про порушення № 04002 (далі - Акт про порушення) (т. 1 а.с. 12, 13).
Згідно Акту про порушення під час перевірки виявлено, що споживач при користуванні електричною енергією порушив п.5.5.5., п.п.6; п.п.8 ПРРЕЕ. Не забезпечив належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електричних установок та електричних приладів згідно з вимогами НТА та НПА України та не забезпечив збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) споживача розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування, а саме при проведенні технічної перевірки було виявлено, що пломби встановлені згідно акту про пломбування № 387707 від 29.11.2021 пломба № С64991626 встановлена на клемнику має механічні пошкодження внутрішньої частини пломби, пломба № С64991624 встановлена на ЗКО має механічні пошкодження внутрішньої частини пломби. На лічильнику NiK2303 Ар 6 Т.1000МС.11 № 09062363 наявні сліди механічних пошкоджень, а також наявні інші дії споживача, що призвели до зміни показів засобу обліку та його метрологічних характеристик. Дане порушення продемонстровано споживачу.
Також у Акті про порушення зазначено наступне:
- п.1 - відомості про прилад обліку - лічильник № 09062363 типу NiK2303 Ар 6 Т.1000МС.11, дата повірки 21/IV, номінальний струм 5(80), місце встановлення ЗКО, позначення на схемі - 1;
- п. 2 - місце, кількість та тавро установлених пломб: С64991624 - ЗКО - порушена; С64991626 - кл.ліч. - порушена; С64991625 - клемна колодка - не порушена; NiK2113975 - візуально не порушена, 21/IV - візуально не порушена, потребує подальшого дослідження;
- п. 3. - відомості про комутаційні апарати та/або запобіжники, задіяні у схемі електроживлення споживача: тип комутаційного апарата та/або запобіжника - Ав, місце встановлення - ЗКО, позначення на схемі - 2, опломбовано оператором системи, струм спрацювання - 10;
- п. 5 - споживач не надав паспортні дані всіх наявних на момент перевірки струмоприймачів, споживач не надав можливості провести заміри потужності обладнання при максимальному навантаженні, режим роботи 24/7;
- п. 8 - перелік об`єктів або струмоприймачів, відключених від електроживлення - відключення не проводилось;
- п. 9 - заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення порушення - проведено заміну лічильника;
- п. 10 - перелік вилучених та укладених у пакет засобів вимірювання електричної енергії, пломб та/або інших технічних засобів: лічильник № 09062363 типу NiK2303 Ар 6 Т.1000МС.11; пломби ОСР: № С64991624, № С64991626, № С64991625; пакет опломбований пломбою № 10026657; № 10086696 та вручений споживачу; вилучений представниками оператора системи; акт про пломбування від 01.02.2024 № 486932;
-п. 11 - комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання - 15.02.2024 о 10:00 год., за адресою: м. Вінниця, вул. Гніванське шосе, 1, на засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа.
Як слідує з акту, цей акт про порушення підписаний трьома представниками позивача та уповноваженою особою споживача (відповідача) Лизогубом В.П. Копію акту отримано Лизогубом В.П.
У зауваженнях до акту про порушення представником споживача зазначено: "В моїй присутності було відкрито шкаф з лічильником обліку. Всі наявні пломби із зовнішнього вигляду не ушкоджені та слідів злому не виявлено".
У додатку до акту про порушення зазначено: фотоматеріали; сейф - пакет з пломбами ОСР № 10026657.
У додаткових відомостях до акту про порушення вказано зокрема, що сейф - пакет № 10086696 з лічильником типу NiK2303 Ар 6 Т.1000МС.11, № 09062363 вручено споживачеві.
Згідно акту передачі засобів вимірювальної техніки від 01.02.2024 позивачем передано відповідачу засіб вимірювальної техніки (лічильник) типуNiK2303 Ар 6 Т.1000МС.11, №09062363, запакований в сейф-пакет №10086696 (т. 1 а.с. 26 (зворотна сторона), 86).
У вказаному акті зазначено перелік питань від ОСР для дослідження на експертизі, а також кінцевий термін надання документів, що підтверджують передачу засобу вимірювальної техніки на експертизу - 04.03.2024 (30 календарних днів від дати передачі) та про передання ОСР копії висновку експертизи протягом 5 днів з його отримання.
07 лютого 2024 року експертом Вінницького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України складено висновок № ЕД-19/102-24/2071-ТР за результатами проведеного експертного дослідження (далі - експертний висновок № ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024) (т. 1 а.с. 45-51).
Вказане експертне дослідження проводилось за заявою відповідача від 02.02.2024; об`єктом дослідження був наданий ОСОБА_1 електричний лічильник заводський номер 09062363, який запаковано до полімерного сейф-пакету за номером 10086696.
На вирішення експертного дослідження було поставлено питання: "Чи є сліди пошкодження на поверхні лічильника №09062363?"; "Чи наявні сліди пошкодження на чотирьох пломбах на лічильнику?"; "Чи здійснювалось відкриття та повторне навішування пломб лічильника, двох полімерних: №2113975; С61О9О355 та однієї свинцевої?".
Згідно експертного висновку № ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024 експерт дійшов таких висновків:
1. на зовнішніх поверхнях корпусу лічильника електроенергії 2303 АР6 Т.І000.МС.11 із заводським номером "09062363" слідів пошкоджень не виявлено окрім незначних потертостей, подряпин, які виникли в ході експлуатації даного лічильника (при монтажі, демонтажі), а у нижній частині кришки затискачів наявні сліди пошкодження, які характерні для розлому та відділення частини полімерного матеріалу,
2. на поверхнях чотирьох пломб, а саме двох полімерних, однієї свинцевої корпусу номером та однієї пломби-наклейки, якими опломбовано дві половини лічильника електроенергії 2303 АР6 Т.1000.МС.11 із заводським "09062363" слідів пошкоджень - не виявлено.
3. ознак, які б вказували на несанкціоноване знімання та навішування двох полімерних пломб з номерами "2113975" "С61О9О355" та однієї свинцевої пломби, якими опломбовано дві половини корпусу лічильника електроенергії 2303 АР6 Т.І000.МС.11 із заводським номером "09062363" - не виявлено, тобто дані пломби не перепломбовувалися.
07 лютого 2024 позивачем надіслано представнику споживача за адресою с. Лисогора, вул. Шевченка, 18А листа № СО-54-106 від 07.02.2024 у якому зазначено про складення акту про порушення № 04002 від 01.02.2024 у зв`язку з виявленням порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідачем та запропоновано йому з`явитися на засідання комісії по розгляду Актів на 10 год. 00 хв. год. "22" лютого 2024 р. до каб. № 18 СО "Вінницькі центральні електричні мережі", що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Гніванське шосе, 1 (т. 1 а.с. 19 (зворотна сторона), 20).
22 лютого 2024 року на засіданні комісії структурної одиниці "Вінницькі ЦЕМ" АТ "Вінницяобленерго" по розгляду Акту про порушення №04002 від 01.02.2024 року комісією вирішено направити висновок Вінницького НДЕКЦ на додаткове дослідження. Та направити лічильник та пломби на додаткову експертизу (т. 1 а.с. 14).
У протоколі міститься підпис представника споживача про ознайомлення 22.02.2024 року з протоколом № 04002 засідання комісії структурної одиниці "Вінницькі ЦЕМ" АТ "Вінницяобленерго" по розгляду Акту про порушення №04002 від 01.02.2024 року.
25 квітня 2024 року експертом Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз складено висновок № 24-1795 за результатами проведеного трасологічного експертного дослідження пломб (далі - експертний висновок № 24-1795 від 25.04.2024) (т. 1 а.с. 7 (зворотна сторона) - 9, 16-18).
Як слідує з висновку, матеріали дослідження до інституту доставлено поштою, зокрема сейф-пакет №10026657. Цілісність упаковки не порушено. При розкритті полімерного сейф-пакету №10026657 в наявності виявились: три одноразові полімерні контрольні пломби з реквізитами: "С64991624 ВОЕ", "С64991626 ВОЕ", "С64991625 ВОЕ".
На вирішення експертного дослідження було поставлено питання: "Чи здійснювалось відкриття та повторне навішування одноразових пломб ОСР за № С64991624, С64991626 після їх установки?".
Експертом у висновку зазначено, що при розкритті полімерного сейф-пакету №10026657 в наявності виявились: три одноразові полімерні контрольні пломби з реквізитами: "С64991624 ВОЕ", "С64991626 ВОЕ". "С64991625 ВОЕ". Оскільки в листі замовника питання стосовно полімерної пломби з реквізитами "С64991625 ВОЕ" поставлено не було, то з подальшого дослідження вона була виключена.
Як вбачається із дослідницької частини експертного висновку № 24-1795 від 25.04.2024 експертом, зокрема шляхом огляду та дослідження (в тому числі і мікроскопічним в наведених вище умовах) пломб умовно позначених як Д-1, Д-2 було встановлено, що:
-пломби знаходяться в недотиснутому стані, пружні лапки якорів пломб знаходяться не під фіксувальними виступами корпусу;
-на поверхні корпусів та кришок якорів пломб Д-1, Д-2 є ознаки термічного руйнування у вигляді спотворення фактури поверхні, оплавлення, наявності пухирців повітря в структурі полімеру. Ознаки (форма, розміри та ін.) слідообразуючих об`єктів, якими утворені дані пошкодження, не відобразилися. Данні сліди утворені при застосуванні теплового впливу безпосередньо на корпуси пломб при розкритті (спробі розкриття) пломб;
-на поверхні корпусів пломб Д-1, Д-2 є сліди у вигляді статичних вм`ятин з «вдавленням» матеріалу, потертості та подряпини різної форми, величини і спрямованості. Ознаки (форма, розміри та ін.) слідообразуючих об`єктів, якими утворені дані пошкодження, не відобразилися (див. відм. 44 на зобр. 18 ілюстративної таблиці, що додається до висновку експерта). Данні сліди утворені при розкритті (спробі розкриття) пломб при контакті (контактах) корпусів пломб з об`єктом (об`єктами), твердість матеріалу якого (яких) перевищує твердість матеріалу пломб;
-через просвіт помітно що полімерне ізоляційне покриття пломбувального матеріалу пломб має сліди механічного пошкодження. Данні сліди утворені при контакті (контактах) з об`єктом (об`єктами), твердість матеріалу якого (яких) перевищує твердість покриття пломбувального матеріалу;
-через просвіт помітно що на внутрішній поверхні корпусів та якорів пломб є сліди у вигляді статичних вм`ятин з «вдавленням» матеріалу, зіскрібання, відколу фрагментів полімеру та подряпини різної форми, величини і направленості. Данні сліди могли бути утворені під впливом сторонніх предметів (інструментів) при розкритті (спробі розкриття) пломб, при контакті (контактах) внутрішньої поверхні корпусів та якорів пломб з об`єктом (об`єктами), твердість матеріалу якого (яких) перевищує твердість їх матеріалу;
-через просвіт помітно у корпусі пломби умовно позначеної як Д-2 є фрагменти пломбувального матеріалу, які могли відокремитись при дії сторонніми предметами (інструментами) на пломбувальний матеріал при розкритті (спробі розкриття) пломби;
-через просвіт помітно пошкодження якоря пломби умовно позначеної як Д-2 у вигляді наскрізної тріщини лівої лапки та зскрібання значної частини полімеру правої лапки. Дані сліди утворені при дії сторонніми предметами (інструментами) при розкритті (спробі розкриття) пломби.
Згідно експертного висновку № 24-1795 від 25.04.2024 експерт дійшов таких висновків: на поверхні корпусів, якорях (замикаючих частинах) та пломбувального матеріалу одноразових, номерних, полімерних, контрольних пломб з реквізитами: "С64991624 ВОЕ", "С64991626 ВОЕ" наявні пошкодження, локалізація, характер та механізм утворення яких наведені в дослідницькій частині висновку. Сукупність виявлених ознак дозволяє зробити висновок щодо розкриття та повторного встановлення досліджуваних пломб.
15 травня 2024 позивачем надіслано споживачу за адресою с. Лисогора, вул. Шевченка, 18А листа № СО-54-630 від 15.05.2024 у якому зазначено про складення акту про порушення № 04002 від 01.02.2024 у зв`язку з виявленням порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідачем та запропоновано йому з`явитися на засідання комісії по розгляду Актів на 10 год. 00 хв. год. "23" травня 2024 р. до каб. № 18 СО "Вінницькі центральні електричні мережі", що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Гніванське шосе, 1 (т. 1 а.с. 10, 10 (зворотна сторона)).
Як убачається із матеріалів справи, 23 травня 2024 р. відбулось засідання комісії структурної одиниці "Вінницькі ЦЕМ" АТ "Вінницяобленерго" по розгляду Акту про порушення №04002 від 01.02.2024 року у складі п`яти осіб представників АТ "Вінницяобленерго" та представника споживача на якому комісія розглянула акт про порушення №04002 від 01.02.2024 та прийняла рішення, оформлене протоколом №04002 від 23.05.2024 (т. 1 а.с. 28).
Згідно з рішенням засідання комісії АТ "Вінницяобленерго" від 23.05.2024 по розгляду акту про порушення №04002 від 01.02.2024, оформленого протоколом №04002 від 23.05.2024 та на підставі вищевказаного акту про порушення, відповідачу здійснено нарахування за необліковану активну електричну енергію у сумі 37 137,06 гривень за загальний не облікований обсяг активної електроенергії 6120 кВт*годин за період 85 календарні дні за період з 09.11.2023 по 01.02.2024.
Представник споживача у протоколі №04002 від 23.05.2024 зазначив про незгоду із актом про порушенням та невизнання ним результатів експертизи пломб ОНДІСЕ, з протоколом ознайомився 23.05.2024, від отримання протоколу відмовився.
27 травня 2024 позивачем надіслано споживачу листа № СО-54-231 від 27.05.2024 у якому зазначено про складення акту про порушення № 04002 від 01.02.2024 у зв`язку з виявленням порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії відповідачем, проведення засідання комісії по розгляду актів 23.05.2024, нарахування до сплати відповідачу вартості необлікованої електричної енергії на підставі акту про порушення в сумі 37 137,06 грн. та повідомлено, що вартість не облікованої електричної енергії повинна бути оплачена протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунку.
До листа згідно переліку додатків додано копію протоколу засідання комісії управління СО "Вінницькі ЦЕМ " АТ Вінницяобенерго" №04002 від 23.05.2024, розрахунок обсягу та вартості необлікованої ЕЕ, реквізити рахунку (т. 1 а.с. 27, 27 (зворотна сторона), 28, 33 (зворотна сторона)).
Доказів сплати відповідачем нарахованої вартості необлікованої електричної енергії у розмірі 37 137,06 гривень матеріали справи не містять.
У зв`язку з несплатою відповідачем вартості необлікованої електричної енергії в сумі 37 137,06 гривень у добровільному порядку, позивач звернувся до суду про стягнення з відповідача 37 137,06 гривень вартості необлікованої електричної енергії.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Предметом спору у цій справі є матеріально-правова вимога про стягнення з відповідача 37 137,06 гривень вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно до статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, що склалися між сторонами суд враховує таке.
Згідно частини 1 статті 175 Господарського кодексу України (далі - ГК України) майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно положень статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до приписів частини 1, частини 2 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно частини 4 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 статті 14 ЦК України визначено, що цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
За змістом статей 6, 526, 626-631 ЦК України договір є обов`язковим для належного виконання сторонами відповідно до його умов, вимог ЦК України та інших актів цивільного законодавства.
Відповідно до статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.
Згідно зі статтею 611 ЦК України в разі порушення зобов`язань настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі, врегульовані Законом України "Про ринок електричної енергії".
Відповідно до статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договори про надання послуг з розподілу.
За вимогами частини 3 статті 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач зобов`язаний, зокрема, сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.
Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (надалі - ПРРЕЕ, постанова № 312 від 14.03.2018).
Положеннями пункту 2 постанови № 312 від 14.03.2018 визначено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Згідно пункту 6 постанови № 312 від 14.03.2018 до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема, сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства. Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Відповідно до пункту 2.1.7 ПРРЕЕ фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Згідно зі статтею 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання і мереж електроенергетичних підприємств та споживачів, виготовлення, монтажу, налагодження та випробування енергоустановок і мереж, виконання проектних робіт на енергоустановках і мережах; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.
Відповідно до положень пунктів 2.3.1-2.3.4 ПРРЕЕ на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку.
Для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії.
Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.
Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень.
Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 311 (у редакції постанови НКРЕКП від 20.03.2020 № 716) затверджено Кодекс комерційного обліку електричної енергії (надалі - ККОЕЕ), дія якого поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (надалі - ППКО).
Відповідно до пункту 14 підпункту 1.2.1 ККОЕЕ вузол обліку електричної енергії (вузол обліку) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою для забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. До складу вузла обліку можуть входити лічильники електричної енергії, трансформатори струму, трансформатори напруги, устаткування автоматичного відключення чи обмеження потужності, засоби захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинні кола струму і напруги та інші допоміжні засоби (тестові блоки, перетворювачі імпульсів, блоки живлення, обладнання дистанційної передачі даних тощо). Характеристики складових вузла обліку мають бути достатніми для вимірювання електричної енергії із заданою періодичністю та похибкою.
За змістом пункту 19 підпункту 1.2.1 ККОЕЕ засоби вимірювальної техніки (ЗВТ) - засоби вимірювань, вимірювальні системи та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності.
Пунктом 20 підпункту 1.2.1 ККОЕЕ визначено, що засоби комерційного обліку електричної енергії (ЗКО) - узагальнена назва засобів, що використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (ЗВТ, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо) відповідно до цього Кодексу.
Згідно підпункту 57 підпункту 1.2.1 ККОЕЕ пошкодження пломб (індикаторів) - відсутність чи пошкодження цілісності пломб та/або індикаторів, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, зокрема відсутність чи пошкодження пломб з відбитками тавр про повірку, чи підтверджений факт підробки (фальсифікації) пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
Згідно з підпунктом 5.16.1 ККОЕЕ з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.
Підпунктом 5.16.3 ККОЕЕ визначено, що пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також (за можливості) на кришках, боксах та інших пристроях вузла обліку та дооблікових колах, які закривають: первинні та вторинні (після вимірювальних трансформаторів) дооблікові кола живлення ЗВТ; кришки важелів та кнопок управління комутаційних апаратів і захисних автоматичних вимикачів, встановлених у колах вимірювальних трансформаторів; двері комірок вимірювальних трансформаторів напруги; клемні кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ; клемні кришки, встановлені у дооблікових силових колах комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів; відкриті дооблікові силові кола живлення; усі інші місця доступу до сигнальних і відкритих дооблікових струмоведучих частин.
В силу дії підпункту 5.16.15 ККОЕЕ після пломбування ЗВТ та пристроїв ВОЕ на об`єкті складається акт пломбування, що підтверджує факт установлення пломб та індикаторів на/у ЗВТ (зокрема передбачених виробником ЗВТ), відповідність їх стану, а також передачі встановлених ЗВТ та інших складових ВОЕ, пломб та індикаторів на збереження. Акт пломбування має також містити інформацію про місце кожної пломби/індикатора, найменування суб`єкта, який встановлює пломбу/індикатор у суб`єкта відповідального за збереження та цілісність пломби/індикатора.
Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ під терміном «необлікована електрична енергія» слід розуміти обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.
Згідно з пунктом 8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.
Згідно з абзацами 1, 2 пункту 8.2.6. ПРРЕЕ акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Абзацами 9, 12 пункту 8.2.6. ПРРЕЕ визначено, що рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу, у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. У такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Відповідно пункту 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Як встановлено судом, в акті про порушення №04002 від 01.02.2024 зафіксовано порушення відповідачем підпунктів 6, 8 пункту 5.5.5. ПРРЕЕ, за змістом яких споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.
Приписами пункту 8.2.4. ПРРЕЕ визначено, що у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж, розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до пункту 8.4.4 ПРРЕЕ факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). У разі визнання споживачем факту пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факту втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, про що окремо зазначається в акті про порушення, письмової відмови споживача від проведення експертизи або ненадання власником засобів вимірювальної техніки чи споживачем оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу (з винесенням, у тому числі, питань від оператора системи) протягом встановленого цим пунктом строку (якщо оператором системи були передані засоби вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.
Суд зауважує, що у пункті 2 акта про порушення представниками АК "Вінницяобленерго" зазначено, що пломби С64991624, С64991626 - порушені, С64991625 не порушена, лічильник NiK2113975, 21/VK візуально не порушені, потребує подальшого дообслідування.
Лічильник згідно наявних у акті про порушення відомостей був запакований у сейф-пакет №10086696, вручений відповідачу (споживачу) для передання на експертизу та був об`єктом дослідження експертом Вінницького НДЕКЦ (експертний висновок № ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024).
У свою чергу, пломби С64991624, С64991626, С64991625 були запаковані у сейф-пакет №10026657, вилучені представниками оператора системи та були передані для дослідження до Одеського НДІСЕ (експертний висновок № 24-1795 від 25.04.2024).
Як вбачається із матеріалів справи, за результатом експертного дослідження лічильника (лічильник заводський номер 09062363, який запаковано до полімерного сейф-пакету за номером 10086696) складено експертний висновок № ЕД-19/102-24/2071-ТР від 07.02.2024 згідно пункту 1 резолютивної частини якого експерт дійшов висновку, що на зовнішніх на зовнішніх поверхнях корпусу лічильника електроенергії 2303 АР6 Т.І000.МС.11 із заводським номером "09062363" слідів пошкоджень не виявлено окрім незначних потертостей, подряпин, які виникли в ході експлуатації даного лічильника (при монтажі, демонтажі), а у нижній частині кришки затискачів наявні сліди пошкодження, які характерні для розлому та відділення частини полімерного матеріалу. Щодо наявних на лічильнику пломб згідно пунктів 2, 3 висновку слідів пошкоджень не виявлено, пломби не перепломбовувалися.
Водночас, за результатом експертного дослідження пломб (С64991624, С64991626) складено експертний висновок № 24-1795 від 25.04.2024 згідно пункту 1 резолютивної частини якого експерт дійшов висновку, що на поверхні корпусів, якорях (замикаючих частинах) та пломбувального матеріалу одноразових, номерних, полімерних, контрольних пломб з реквізитами: "С64991624 ВОЕ", "С64991626 ВОЕ" наявні пошкодження, локалізація, характер та механізм утворення яких наведені в дослідницькій частині висновку. Сукупність виявлених ознак дозволяє зробити висновок щодо розкриття та повторного встановлення досліджуваних пломб.
Судом установлено, що згідно акту про пломбування та збереження пломб і встановлених індикаторів до акту №387707 від 29.11.2021 представниками АТ "Вінницяобленерго" пломбу С64991624 встановлено на ЗКО, пломбу С64991626 встановлено на клемнику лічильника.
Доводи відповідача, що експертне дослідження слід було проводити тільки щодо лічильника та наявних на ньому пломб судом відхиляються, оскільки обов`язок споживача по зберіганню цілісності пломб поширюється на усі встановлені оператором пломби, зокрема і на пломби С64991624, С64991626 встановлені на ЗКО та клемнику лічильника, які входять до складу вузла обліку споживача.
Суд зауважує, що висновок судового експерта щодо розкриття та повторного встановлення досліджуваних пломб свідчить про незбереження споживачем цілісності встановлених оператором пломб та їх пошкодження.
Згідно з пп. 8 п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.
Підпунктами 1-2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ встановлено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);
пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб); порушень пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб).
Із протоколу засідання комісії від 23.05.2024 року вбачається, що розрахунок вартості необлікованої електроенергії проведено на підставі п.п.1, п. 8.4.2. ПРРЕЕ.
Відповідно до підпункту 1 пункту 8.4.8. ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження/відсутності засобів вимірювальної техніки та/або пломб, та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені пломби) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Враховуючи, що обставина порушення цілісності пломб встановлених оператором на ЗКО та на клемнику лічильника, що входять до складу вузла обліку електричної енергії споживача підтверджена висновком експертизи, суд дійшов висновку, що здійснене позивачем нарахування відповідачу вартості необлікованої електричної енергії є правомірним.
Із матеріалів справи убачається, що розрахунок вартості необлікованої електроенергії за актом про порушення №04002 від 01.02.2024 здійснено позивачем за період з 09.11.2023 по 01.02.2024, розмір вартості необлікованої електричної енергії згідно рішення засідання комісії АТ "Вінницяобленерго" по розгляду акту про порушення №04002 від 01.02.2024 року складає 37 137,06 гривень.
Порушень під час обрахунку позивачем вартості необлікованої електричної енергії судом не встановлено.
Рішення разом із рахунком, розрахунком вартості необлікованої електроенергії надіслано позивачем відповідачу (споживачу) разом із листом № СО-54-231 від 27.05.2024 (т. 1 а.с. 36).
Згідно абзацу 2 пункту 8.2.7 ПРРЕЕ споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
Судом установлено, що рішення про донарахування вартості необлікованої електричної енергії відповідачем не оскаржувалося.
Доказів сплати заявленої до стягнення вартості необлікованої електричної енергії повністю чи частково (платіжні доручення, інструкції, виписки банківських установ тощо) матеріали справи не містять, а тому позивач обґрунтовано звернувся з позовом до суду про стягнення 37 137,06 гривень вартості необлікованої електричної енергії.
Положеннями частин 1-4 статті 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно вимог 1 статті 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Частиною 1 статті 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до вимог статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 ГПК України).
Згідно статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частини 1-2 статті 86 ГПК України).
Під час розгляду справи, судом кожній стороні була надана розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони, у тому числі подати докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, обґрунтувати перед судом переконливість поданих доказів та позицій по справі, скористатись іншими процесуальними правами.
Дослідивши фактичні обставини справи, що входять до предмету доказування у цій справі та стосуються кваліфікації спірних відносин, суд дійшов висновку, що відповідачем не спростовано позовних вимог, а судом не виявлено на підставі наявних доказів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 37 137,06 гривень вартості необлікованої електричної енергії є обгрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат судом враховано таке.
Відповідно до пункту 12 частини третьої статті 2 ГПК України основними засадами (принципами) господарського судочинства, зокрема є відшкодування судових витрат сторони, на користь якої ухвалене судове рішення.
Згідно вимог статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Підпунктами 1, 2 пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; позовної заяви немайнового характеру - становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином, при зверненні із цією позовною заявою, необхідно було оплатити судовий збір виходячи із заявленої вимоги майнового характеру. Позивачем мав бути сплачений судовий збір у розмірі 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 3028,00 гривень.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Судом встановлено, що позивачем подано до господарського суду позовну заяву через систему "Електронний суд".
Враховуючи, що позовна заява подана в електронній формі, розмір судового збору за подання позовної заяви становить 2 422,40 гривень (3028,00 гривень х 0,8 = 2422,40 гривень).
При зверненні до суду позивачем згідно платіжної інструкції № 3450599 від 26.07.2024 року сплачено судовий збір у розмірі 3028,00 гривень, що на 605,60 гривень більше ніж встановлено законом ((3028,00 гривень (судовий збір сплачений за подання позовної заяви) - 2422,40 гривень (судовий збір, що підлягав оплаті за подання позову до суду згідно закону) = 605,60 гривень).
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
За таких обставин, сплачена частина судового збору у розмірі 605,60 гривень підлягає поверненню платнику.
Враховуючи, що від позивача не надходило клопотання про повернення судового збору, питання про повернення суми судового збору у розмірі 605,60 гривень під час ухвалення рішення у справі судом не вирішується.
Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Приймаючи до уваги, що позовні вимоги задоволені у повному обсязі, витрати по сплаті судового збору у сумі 2 422,40 гривень покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 13, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Скомаровського Володимира Володимировича ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" (21050, Вінницька область, місто Вінниця, вулиця Магістратська, будинок 2, ідентифікаційний код юридичної особи 00130694) в особі Структурної одиниці "Вінницькі центральні електричні мережі" Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" (21008, Вінницька обл., Вінницький р-н, місто Вінниця, Гніванське шосе, будинок 1, ідентифікаційний код 25512876) 37 137,06 гривень (тридцять сім тисяч сто тридцять сім гривень, 06 копійок) вартості необлікованої електричної енергії та 2 422,40 (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні, 40 копійок) cудових витрат зі сплати судового збору.
3. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
4. Згідно з приписами статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Відповідно до положень частини 1 статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
6. Примірник рішення направити сторонам до електронних кабінетів у системі ЄСІТС.
Повне рішення складено 29 листопада 2024 р.
Суддя Шамшуріна М.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи;
2, 3 - сторонам, до електронних кабінетів у системі ЄСІТС.
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 03.12.2024 |
Номер документу | 123411165 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Шамшуріна М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні