Ухвала
від 29.11.2024 по справі 453/2013/24
СКОЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЄУНСС: 453/2013/24

НП: 2-о/453/111/24

УХВАЛА

про залишення заяви про встановлення факту батьківства без руху

29 листопада 2024 року місто Сколе

Суддя Сколівського районного суду Львівської області Микитин Володимир Ярославович, вивчивши матеріали заяви ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 (зареєстроване місце проживання фізичної особи: с. Хащованя, Стрийський район, Львівська область, 82663; адреса електронної пошти: не зазначена; електронний кабінет: відсутній), з участю заінтересованої особи Сколівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, код у ЄДРПОУ: 20849743 (місцезнаходження юридичної особи: вул. Д. Галицького, 38, м. Сколе, Стрийський район, Львівська область, 82600; адреса електронної пошти: не зазначена), про встановлення факту батьківства, -

в с т а н о в и в:

Заявниця ОСОБА_1 28.11.2024 року через канцелярію подала у Сколівський районний суд Львівської області заяву у порядку окремого провадження, що була зареєстрована в діловодстві за вх. № 8110, в якій просить ухвалити рішення про встановлення факту батьківства ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер (загинув) ІНФОРМАЦІЯ_3 у с. Новодмитрівка Покровського району Донецької області, стосовно двох її дітей неповнолітнього сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , та малолітнього сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженців с. Хащованя Сколівського (тепер Стрийського) району Львівської області, а також про зобов`язання Сколівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції внести відповідні зміни до актових записів про народження вказаних дітей, зазначивши їх батьком ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянина України, та видати нові свідоцтва про народження вказаних дітей із зміною їх прізвища з « ОСОБА_5 » та « ОСОБА_6 » відповідно на « ОСОБА_7 » та по батькові з « ОСОБА_8 » на « ОСОБА_9 ».

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Сколівського районного суду Львівської області від 28.11.2024 року головуючим суддею щодо розгляду вищевказаної заяви про встановлення факту батьківства визначено суддю ОСОБА_10 , справі призначено єдиний унікальний номер 453/2013/24 та номер провадження 2-о/453/111/24.

Під час вирішення питання про прийняття вищевказаної заяви про встановлення факту батьківства до розгляду та відкриття окремого провадження у справі, суддею встановлено наступне.

Так, вимогами ст. 2 ЦПК України визначено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту, зокрема, прав та інтересів фізичних осіб, а також закріплено обов`язок суду та учасників судового процесу керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Отже, завданнями судочинства мають керуватися не лише суд, а й сторони, а заявник, звертаючись до суду з відповідною заявою, з метою ефективного захисту своїх законних інтересів, зобов`язаний оформити таку у відповідності до вимог чинного ЦПК України, що сприятиме її своєчасному розгляду і вирішенню.

При цьому враховується правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2019 року у справі за єдиним ункальним номером 654/1528/17 та номером провадження № 11-490сап19, згідно з котрим відкриття провадження у справі за заявою, яка не відповідає вимогам цивільного процесуального законодавства, є свідченням надання заявнику привілеїв, не передбачених законом.

За змістом ч. 1 ст. 293 ЦПК України окреме провадження це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Перелік справ, які суд розглядає у порядку окремого провадження, наведений ч. 2 ст. 293 ЦПК України, котрий не є вичерпним.

Відповідно доч.3ст.294ЦПК Українисправи окремогопровадження розглядаютьсясудом здодержанням загальнихправил,встановлених цимКодексом,за виняткомположень щодозмагальності тамеж судовогорозгляду.Інші особливостірозгляду цихсправ встановленіцим розділом.

Види заяв по суті справи та перелік документів, котрі до них додаються, вимоги до них, регламентовані параграфом 1 глави 1 «Заяви по суті справи» розділу ІІІ «Позовне провадження» чинного ЦПК України.

Так,відповідно допункту 5ч.3ст.175ЦПК України,заява посуті справи,з-поміжіншого,повинна містити виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

За змістом ст. 318 ЦПК України, у заяві про встановлення факту, що має юридичне значення, повинно бути зазначено: 1) який факт заявник просить встановити та з якою метою; 2) причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; 3) докази, що підтверджують факт.

Слід зазначити, що встановлення факту, що має юридичне значення, в окремому провадженні можливе за умови, що факти, які підлягають встановленню, повинні мати юридичне значення, тобто, від них мають безпосередньо залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичної особи без повторного звернення до суду на підставі цього рішення та встановлення такого факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

За приписами ч. 3 ст. 42 ЦПК України, у справах окремого провадження учасниками є заявники, інші заінтересовані особи. Системний аналіз норм чинного ЦПК України визначає, що заінтересованими особами в справах окремого провадження можуть бути як фізичні, так і юридичні особи, які мають особистий чи суспільний інтерес, що безпосередньо чи опосередковано пов`язується з наслідками розгляду справи і може мати як позитивні, так і негативні наслідки для таких осіб. Тобто, коло заінтересованих осіб визначається взаємовідносинами із заявником у зв`язку з обставинами, що підлягають встановленню і які можуть вплинути на їх права та обов`язки. При цьому заявнику слід врахувати, що суб`єктний склад заінтересованих осіб по справі визначається в залежності від мети встановлення факту (відділ соціального захисту населення у справах про встановлення факту перебування на утриманні особи, яка померла, для призначення пенсії заявникові; нотаріальну контору, інших спадкоємців у справах про встановлення факту прийняття спадщини, органи страхування у справах про встановлення факту належності страхового свідоцтва, тощо).

Заявниця ОСОБА_1 у своїй заяві про встановлення факту батьківства зазначила заінтересованою особою лише Сколівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Разом з тим, метою її звернення до суду із вказаною заявою є встановлення факту батьківства, а саме, те що загиблий 05.06.2024 року військовослужбовець ОСОБА_2 є батьком двох її дітей неповнолітнього сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , та малолітнього сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 . Даний факт, як зазначає сама заявниця ОСОБА_1 , необхідний їй для: 1) призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника; 2) для виплати одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі (смерті) батька-воїна; 3) для прийняття спадщини після смерті батька.

Тобто, із змісту заяви ОСОБА_1 про встановлення факту батьківства вбачається, що ці правовідносини частково регулюються, зокрема, Законом України«Про пенсійнезабезпечення осіб,звільнених звійськової служби,та деякихінших осіб» та Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.

Відповідно до ч. 6 ст. 16-3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві резервістами.

Разом з тим, визнання факту батьківства може мати значення для спадкових правовідносин, у зв`язку з чим обов`язковим є залучення до справи як заінтересованої сторони близьких родичів покійного (батьків, братів, сестер, дітей тощо) особи, тобто осіб, які є спадкоємцями померлого за заповітом або за законом, оскільки встановлення факту батьківства померлого впливає на права та обов`язки інших спадкоємців. В разі відсутності у померлого спадкоємців, заінтересованою особою повинен виступати орган місцевого самоврядування, який представляє громаду, на території якої знаходиться спадкове майно, а також орган реєстрації актів цивільного стану. При цьому, зазначення у заяві мети встановлення факту, що має юридичне значення, має важливе значення для правильного визначення кола заінтересованих осіб, а також для перевірки судом наявності спору про право.

Якщо метою встановлення фату батьківства є отримання допомоги після смерті батька дитини, який загинув, як військовослужбовець, то така допомога, яка призначається державою, розподіляється рівними частинами на всіх отримувачів, які зазначені в ст. 161 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а саме: батьки; один з подружжя (якщо вони вдруге не вступили в шлюб); діти до 18 років; діти, старші 18 років, якщо вони або інваліди дитинства, або здобули інвалідність до досягнення ними 18-річчя; студенти, які навчаються на денній формі навчання, але не старші 23 років; утриманці. Отже, виходячи з мети встановлення факту батьківства, заінтересованими особами будуть всі члени сім`ї померлого, визначені ст. 161 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Натомість, відомостей про осіб, які можуть бути заінтересованими особами, заява ОСОБА_1 про встановлення факту батьківства не містить.

Таким чином, заявниці ОСОБА_1 належить вказати точну мету встановлення факту, що має юридичне значення, а також з урахуванням зазначеної мети визначитися із колом заінтересованих осіб у цій справі, на права та обов`язки яких вплине ухвалене судом рішення (відповідний орган пенсійного фонду, Міністерство оборони України, близькі родичі загиблого 05.06.2024 року військовослужбовця ОСОБА_2 (батьки, інші діти, або ж інші спадкоємці, у випадку наявності заповіту).

Окрім того, заявниці ОСОБА_1 належить роз`яснити, що вимоги заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, не можуть мати зобов`язального характеру, на кшталт зобов`язання когось вчинити певні дії чи утриматися від дій, у тому числі й про зобов`язання Сколівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції внести зміни до актових записів про народження дітей неповнолітнього сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , та малолітнього сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , й такі вимоги можуть мати місце виключно у спорі, тобто мітитися у позовні заяві, поданій у порядку іншого судочинства.

Відповідно до ч. 1 ст. 185 ЦПК України суддя, встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 175, 177 ЦПК України, постановляє ухвалу про залишення її без руху.

Оскільки вказанузаяву упорядку окремогопровадження про встановлення факту, що має юридичне значення, подано ОСОБА_1 без додержання вимог статей 175, 318 ЦПК України, тому її слід залишити без руху, наддавши останній термін для виправлення недоліків, зазначених у мотивувальній частині цієї ухвали, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення заяви про встановлення факту батьківства без руху.

При цьому, заявниці ОСОБА_11 належить також роз`яснити, що інститут залишення заяви без руху це тимчасовий захід, який застосовується судом з метою усунення заявником недоліків своєї заяви та дотримання порядку її подання до відкриття провадження у справі.

Підсумовуючи все вищезазначене, належить підкреслити, що ОСОБА_11 слід оформити нову редакцію заяви про встановлення факту батьківства, з врахуванням при цьому означених недоліків даної ухвали, зокрема залучити усіх заінтересованих осіб, на права та обов`язки яких вплине ухвалене судом у майбутньому рішення, виключити з прохальної частини такої редакції заяви вимоги зобов`язального характеру, до такої редакції заяви долучити також докази/документи, якими обґрунтовуються вимоги, та усе в комплексі подати в суд заявою про усунення недоліків у примірниках заяви про встановлення факту батьківства та доданих документів, що буде відповідати кількості учасників справи.

Керуючись частинами 1, 2 ст. 185, статтями 260-261, 293, 318, 353 ЦПК України, суддя, -

п о с т а н о в и в:

Заяву ОСОБА_1 , з участю заінтересованої особи Сколівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про встановлення факту батьківства, - залишити безруху та надати термін для виправлення її недоліків, зазначених у мотивувальній частині ухвали, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення заяви без руху.

Роз`яснити заявниці ОСОБА_1 , що якщо вона не усуне недоліків своєї заяви про встановлення факту батьківства у строк, встановлений судом, заява буде вважатися неподаною й буде їй повернута.

Копію ухвали про залишення заяви про встановлення факту батьківства без руху надіслати заявниці ОСОБА_1 з урахуванням вимог, встановлених ч. 5 ст. 128 ЦПК України, для відома та виконання.

Ухвала судді, в силу положень ч. 2 ст. 261 та ч. 1 ст. 353 ЦПК України, набирає законної сили з моменту її підписання, оскарженню в апеляційному порядку окремо від рішення суду не підлягає. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Ухвала складена та підписана суддею без її проголошення 29 листопада 2024 року.

Суддя Володимир МИКИТИН

СудСколівський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення29.11.2024
Оприлюднено03.12.2024
Номер документу123413875
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —453/2013/24

Ухвала від 20.01.2025

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Микитин В. Я.

Ухвала від 06.01.2025

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Микитин В. Я.

Ухвала від 29.11.2024

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Микитин В. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні