Справа № 456/6084/24
Провадження № 2-о/456/341/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2024 року місто Стрий
Стрийський міськрайонний суд Львівської області в складі:
головуючої судді Гули Л. В.
з участю секретаря Петренко Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Стрию справу за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту смерті,
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позицій сторін.
Представниця заявниці ОСОБА_1 адвокат Хараїм О.В. просить встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 97 років в селі Чулаківка Скадовського району Херсонської області.
В обґрунтування заявлених вимог представниця заявниці покликалась на те, що ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 97 років померла мати заявниці ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженка с. Стара Збур`ївка Голопристанського району Харківської області, яка була зареєстрована в АДРЕСА_1 , а фактично проживала на тимчасово окупованій території України за адресою: Херсонська область, Скадовський район, с. Чулаківка. Реєстрація смерті ОСОБА_2 в органах реєстрації актів цивільного стану України не проводилась у зв`язку з тимчасовою окупацією військами російської федерації частини Херсонської області та проведенням бойових дій на території Скадовського району. Крім того, неможливо зареєструвати смерть ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про смерть та довідки про причину смерті, оскільки такі не відповідають визначеній чинним законодавством формі для проведення державної реєстрації смерті. Встановлення факту смерті в судовому порядку необхідно ОСОБА_1 для реєстрації смерті померлої матері державним органом України, отримання державної соціальної допомоги на поховання ОСОБА_2 в органах Пенсійного фонду України та оформлення своїх спадкових прав після смерті матері.
Представник заінтересованої особи правом подачі відзиву не скористався.
Заяви та клопотання сторін, узагальнення їх доводів та інші процесуальні дії у справі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 14 листопада 2024 року головуючим суддею в справі визначено суддю Гулу Л.В. /а.с. 15/
Ухвалою Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 14.11.2024 заяву ОСОБА_1 про встановлення факту смерті прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 15.11.2024. Роз`яснено сторонам їх процесуальні права /а.с. 16/.
Розгляд справи по суті відбувся 15.11.2024 без участі сторін.
Представниця заявниці ОСОБА_1 адвокат Хараїм О.В. подала заяву про розгляд справи за її та заявниці відсутності, вимоги заяви підтримують у повному обсязі та просять такі задовольнити.
Представниця заінтересованої особи Стрийського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Угринюк О.Т. подала заяву про розгляд справи за її відсутності, щодо ухвалення рішення покладається на розсуд суду.
Відповідно до ст. 211 ЦПК України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
Згідно з ч. 2 ст. 247 ЦПК України у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення її по суті, враховуючи вимоги ст. 6 Європейської конвенції з прав людини, відповідно до якої кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків, суд вважає, що справу слід вирішити в межах тих доказів, які були отримані в ході судового розгляду, а також на підставі наявних письмових доказів, які містяться у матеріалах справи. Оцінивши докази з точки зору належності, допустимості та достатності, суд, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши та дослідивши письмові докази по справі, які мають юридичне значення для її розгляду, вважає, що заява підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 та ОСОБА_2 є батьками заявниці ОСОБА_4 , про що свідчить свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 від 08.09.1959 /а.с. 10/.
Судом також встановлено, що 30.04.1982 ОСОБА_4 уклала шлюб з ОСОБА_5 , після реєстрації шлюбу змінила прізвище з ОСОБА_4 на ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_2 від 30.04.1982 /а.с. 11/.
Відповідно до довідки № 1304-5002771812 від 19.05.2023 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 /а.с. 8/.
З паспорта громадянина України серії НОМЕР_3 судом встановлено, що такий виданий Голопристанським РВ МВС України в Херсонській області 29.09.1997 громадянці України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженці с. Стара Збур`ївка Голопристанського району Херсонської області /а.с. 9/.
Як вбачається з довідки про смерть, виданої так званим Скадовським районним відділом ЗАГС Управління ЗАГС Херсонської області, від 15.10.2024 за № С-03051 ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_5 , причина смерті: старість /а.с. 13/.
Відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_4 , виданого 15.10.2024 ІНФОРМАЦІЯ_6 , актовий запис № 170249950000501330002, ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_5 в с. Чулаківка Голопристанського району Херсонської області /а.с. 12/.
Згідно з інформацією з інтернет-порталу «Децентралізація», розміщеного за посиланням: https://decentralization.ua/newgromada/4740, с. Чулаківка (в межах колишнього Голопристанського району) Скадовського району входить до Чулаківської сільської територіальної громади.
Зазначене місце смерті є тимчасово окупованою територією України, що визначено Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022.
Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.
Відповідно до вимог ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, згідно з яким вся територія Скадовського району Херсонської області є тимчасово окупованою територією України, у зв`язку з чим на вказаній території органи державної влади та органи місцевого самоврядування України не здійснюють свою діяльність, що, у свою чергу, позбавляє можливості заявниці отримати свідоцтво про смерть ОСОБА_2 та реалізувати пов`язані з цим права.
Відповідно до частин 2, 3 статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.
Враховуючи висновок постанови Верховного Суду від 22.10.2018 у справі № 235/2357/17, до вказаних правовідносин можуть бути застосовані так звані «намібійські винятки» Міжнародного суду ООН: документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян.
У 1971 році Міжнародний суд Організації Об`єднаних Націй у документі «Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії» зазначив, що держави члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але «у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів».
Згідно з висновками Європейського Суду з прав людини, зробленими в справах «Лоїзіду проти Туреччини» («Loizidou v. Turkey», заява № 15318/89, рішення від 18.12.1996), «Кіпр проти Туреччини» («Cyprus v. Turkey», заява № 25781/94, рішення від 10.05.2001), а також «Мозер проти Республіки Молдова та Росії»» («Mozer v. the Republic of Moldova and Russia», заява № 11138/10, рішення від 23.02.2016) та «Ілашку та інші проти Республіки Молдова та Росії» («Ilascu and Others v. Moldova and Russia», заява № 48787/99, рішення від 08.07.2004), першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією про захист прав людини й основоположних свобод 1950 року, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
До спірних правовідносин, які виникли між сторонами, також підлягають застосуванню норми Цивільного процесуального кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 293 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно до ч. 2 ст. 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Статтею 317 ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника. Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду. Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Також, окрім застосування зазначених норм до вказаних правовідносин, суд звертає увагу на роз`яснення, викладені в постанові Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31.03.1995, відповідно до п. 1 якої в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
Як роз`яснюється у пунктах 10, 18 постанови суди можуть встановлювати факти реєстрації усиновлення (удочеріння), шлюбу, розірвання шлюбу, народження і смерті, якщо в органах реєстрації актів цивільного стану не зберігся відповідний запис чи відмовлено у його відновленні, або ж він може бути відновлений лише на підставі рішення суду про встановлення факту реєстрації акту цивільного стану. У цей-же час, рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не змінює собою документів, котрі видають уповноважені на те органи, а є лише підставою для їх одержання.
В силу ст. 18 ЦПК України судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для усіх органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на усій території України.
Висновки суду за результатами розгляду справи.
Судом встановлено на підставі безпосередньо досліджених та оцінених доказів, що заявниця ОСОБА_1 є донькою ОСОБА_2 та має право звертатися із заявою про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Крім цього, суд вважає доведеним той факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, померла ІНФОРМАЦІЯ_5 в с. Чулаківка Скадовського району Херсонської області, що підтверджено свідоцтвом про смерть та довідкою про причину смерті, які складені російською мовою, на них містяться печатки так званого Скадовського районного відділу ЗАГС Управління ЗАГС Херсонської області з гербом російської федерації, тобто такі є недійсними та не створюють правових наслідків, оскільки видані органами, що створені у порядку, не передбаченому законом, на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, але разом з цим суд бере до уваги в сукупності з іншими доказами дані, наявні в зазначених документах.
Встановлення факту смерті ОСОБА_2 породжує для заявниці юридичні наслідки, оскільки дозволить їй у встановленому законом порядку припинити існуючі правовідносини померлої з державними органами та органами місцевого самоврядування. При цьому, чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення факту смерті.
З огляду на викладене суд вважає доведеним факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка Україна, померла ІНФОРМАЦІЯ_5 на тимчасово окупованій території України в с. Чулаківка Скадовського району Херсонської області, а тому заява ОСОБА_1 про встановлення факту смерті є обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 317 ЦПК України слід допустити негайне виконання рішення суду.
Щодо судового збору.
Відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються заявники - у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв`язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, втрати документів, необхідних для отримання компенсації за пошкоджені та знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.
Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 05 вересня 2022 року в справі № 1519/2-5034/11 висловив висновок про застосування норми права та вказав, що для приватного права апріорі є притаманною така засада як розумність. Розумність характерна та властива як для оцінки/врахування поведінки учасників цивільного обороту, тлумачення матеріальних приватно-правових норм, що здійснюється при вирішенні спорів, так і тлумачення процесуальних норм.
Згідно з частиною п`ятою статті 268 ЦПК України датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
З урахуванням розумності положення частини п`ятої статті 268 ЦПК України слід розуміти таким чином: у разі ухвалення судового рішення за відсутності учасників справи, суд повинен зазначати датою ухвалення ту дату, на яку було призначено розгляд справи, та вказувати у резолютивній частині дату складення повного судового рішення. Проте у разі зазначення судом датою ухвалення судового рішення дати складення повного судового рішення, внаслідок чого дата судового засідання та дата ухвалення судового рішення не співпадатимуть, це не є порушенням прав сторін.
Отже, враховуючи наведені вище вимоги процесуального закону та правові висновки, датою ухвалення судом судового рішення в даній справі, призначеній до розгляду на 15.11.2024, є та дата, на яку було призначено розгляд справи, 15.11.2024, а датою складення повного тексту судового рішення 25.11.2024.
Керуючись ст. 293, 294, 315, 317, 319, 354ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_5 в Україні, Херсонська область, Скадовський район, с. Чулаківка; причина смерті: старість.
Допустити негайне виконання рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 25.11.2024.
Суддя Л.В.Гула
Суд | Стрийський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123413904 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Стрийський міськрайонний суд Львівської області
Гула Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні