Справа № 523/10098/24
Провадження №2-о/523/442/24
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" грудня 2024 р. м. Одеса
Суворовський районний суд м. Одеси у складі:
головуючого судді - Кисельова В.К.
за участю секретаря - Дзюба Г.І.
за участю заявника ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі цивільну справу за заявою ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 ), заінтересовані особи: Управління соціального захисту населення у Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (ЄДРПОУ: 26303229, місцезнаходження: просп.Добровольського, буд.120а, м.Одеса e-mail: uszn.peresypskyi@dpsp.omr.gov.ua) ІНФОРМАЦІЯ_2 (код за ЄДРПОУ: НОМЕР_2 , адреса місцезнаходження: АДРЕСА_2 ), Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради про встановлення факту, що має юридичне значення, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, посилаючись на наступні обставини. Так ОСОБА_2 є єдиним сином ОСОБА_3 якої в цьому році виповниться 76 років. Батько заявника ОСОБА_4 в минулому році помер. Близьких та рідних сім`ї які б проживали у місті Одеса у його матері не має. Єдиним хто може піклуватись про його матір, це є заявник. Заявник проживає із матір`ю матір`ю за адресою АДРЕСА_3 .
У заяві ОСОБА_1 посилається на те, що останні 3 роки його батько також хворів, а тому фактично усі питання по догляду за матір`ю та батьком покладались на нього.
У зв`язку з цим заявник, як син, який здійснює догляд за матір`ю на непрофесійній основі, має передбачити усі можливі варіанти та ситуації які можуть статися в подальшому, а тому вимушений звернутися до суду для захисту в першу чергу її інтересів в частині офіційного підтвердження такого догляду за нею у разі необхідності в подальшому у державних органах для забезпечення прав та інтересів особи похилого віку, а також можливості усунення її переживань з цього приводу.
На підставі викладеного, заявник просить встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_1 , 1975року народження здійснює догляд за своєю матір`ю ОСОБА_3 1948 року.
В судовому засіданні ОСОБА_1 пояснив, що встановлення даного факту йому необхідно для отримання коштів, як особи, яка доглядає за особою, яка потребує стороннього догляду.
В судове засідання представники Управління соціального захисту населення у Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, ІНФОРМАЦІЯ_3 не з`явились, про розгляд справи були повідомлені належним чином.
Представники Департаменти праці та соціальної політики Одеської міської ради подали до суду клопотання, в якому просили справу розглянути у їх відсутність.
Судом встановлені наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
Так судом встановлено, що ОСОБА_5 є єдиним сином ОСОБА_3 . В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 є особою з інвалідністю 1 групи та такою, що потребує стороннього догляду, що підтверджується довідкою МСЕК №198473 серії 12 ААД від 15.10.2024р..
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_5 доглядає за своєю матір`ю ОСОБА_3 та вони спільно проживають за адресою АДРЕСА_3 .
В судовому засіданні ОСОБА_1 пояснив, що встановлення факту постійного догляду необхідно для отримання коштів, як особи, яка доглядає за особою, яка потребує стороннього догляду.
Відповідно до ч. 1 ст. 83 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Необхідно зазначити, що у матеріалах справи відсутні жодні листи Управління соціального захисту населення у Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради з яких убачається, що заявникові було відмовлено у визнанні його особою, яка доглядає за особою, яка потребує стороннього догляду. Окрім того, відсутні будь-які докази, які вимагають заявникові доводити вищевказаний факт в судовому засіданні.
Окрім того, розпорядженням Суворовської районної адміністрації Одеської міської Ради №127р. від 17.03.2023р. ОСОБА_1 було призначено помічником ОСОБА_3 .
Окрім того, чинним законодавством передбачено позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особами, що його потребують.
Так, порядок вирішення питання можливості оформлення постійного догляду за особами, що потребують постійного стороннього догляду, визначено Законом України «Про соціальні послуги», Порядком підготовки та перепідготовки фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 430, Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040, Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859, Порядком організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
Вказані нормативно-правові акти визначають порядок та підстави отримання статусу фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду, внесення відомостей про таких осіб до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, порядок отримання витягу з такого Реєстру.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд (частина сьома статті 13 Закону України «Про соціальні послуги»).
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі.
Наведене законодавство свідчить, що для отримання підтвердження факту здійснення догляду за особою з інвалідністю надавач соціальної послуги з догляду вдома має бути включений до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, який на місцевому рівні ведуть виконавчі органи місцевих рад та за заявою особи підтверджують такий статус шляхом видачі протягом 30 днів безкоштовної довідки про здійснення догляду за особою з інвалідністю.
Доводи заявника про те, що лише суд може встановити факт того, що він доглядає за своєю матір`ю на безоплатній основі, спростовуються наведеним законодавством, за яким незалежно від того, претендує надавач соціальної послуги на отримання компенсації від держави чи ні, для отримання відповідного статусу надавач та отримувач соціальних послуг включаються до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Таким чином, законодавством визначено позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особою, яка за станом здоров`я потребує соціальної послуги з догляду, про встановлення якого просить заявник, у зв`язку з чим такий факт не може встановлюватися в судовому порядку в окремому провадженні в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до частини першої статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Суд розглядає в порядку окремого провадження справи, зокрема, про встановлення фактів, що мають юридичне значення (пункт 5 частини другої статті 293 ЦПК України).
Перелік юридичних фактів, що підлягають встановленню в судовому порядку, зазначений у частині першій статті 315 ЦПК України, однак не є вичерпним.
Частинами першою та другою статті 315 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Згідно з частиною другою статті 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Отже, існують два порядки встановлення фактів, що мають юридичне значення: позасудовий і судовий.
Якщо факт, що має юридичне значення, підлягає встановленню в позасудовому порядку, особа має використати такий порядок.
Відмова відповідного органу в установленні такого факту може бути оскаржена заінтересованою особою до суду в порядку адміністративного судочинства (схожі висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 08 листопада 2019 року у справі № 161/853/19, від 18 грудня 2019 року у справі № 370/2598/16-ц, від 18 січня 2024 року у справі № 560/17953/21).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 186 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Суддя, приймаючи заяву, повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу. Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито - закриває провадження у ній.
Близькі за змістом висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 10 квітня 2019 року у справі № 320/948/18, від 29 травня 2019 року у справі № 398/4017/18.
Таким чином, судовий порядок встановлення факту, що має юридичне значення, використовується лише у випадку, коли чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку його встановлення.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо: справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
На підставі викладеного, провадження у справі слід закрити.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Провадження у справі за заявою ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 ), заінтересовані особи: Управління соціального захисту населення у Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (ЄДРПОУ: 26303229, місцезнаходження: просп.Добровольського, буд.120а, м.Одеса e-mail: uszn.peresypskyi@dpsp.omr.gov.ua) ІНФОРМАЦІЯ_2 (код за ЄДРПОУ: НОМЕР_2 , адреса місцезнаходження: АДРЕСА_2 ), Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради про встановлення факту, що має юридичне значення - закрити.
Ухвала суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського апеляційного суду в 15-ти денний строк з дня отримання.
Ухвала набирає законної сили з дати підписання.
Суддя В.К. Кисельов
Складено та підписано 02.12.2024 р.
Суд | Суворовський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 03.12.2024 |
Номер документу | 123414891 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Суворовський районний суд м.Одеси
Кисельов В. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні