Постанова
від 28.11.2024 по справі 650/5275/24
ВЕЛИКООЛЕКСАНДРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №650/5275/24

провадження № 3/650/2037/24

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 листопада 2024 року в селищі Велика Олександрівка Великоолександрівський районний суд Херсонської області у складі: головуючого судді Сікори О.О. , секретаря Чечун В.Ф., прокурора Шарикової В.С., особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , розглянувши матеріали, які надійшли від Управління стратегічних розслідувань в Херсонській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Красне Скадовського району Херсонської області, працюючу начальником відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головним архітектором Чаплинської селищної ради Херсонської області, зареєстровану та проживаючу за адресою: АДРЕСА_1 , за частиною першою статті 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

в с т а н о в и в :

З листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, ОСОБА_1 призначена на посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства, комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту - головного архітектора з 25 липня 2018 року розпорядженням селищного голови від 24.07.2018 року № 59-К на конкурсній основі.

ОСОБА_1 присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування, відповідно до шостої категорії посад.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», служба в органах місцевого самоврядуванняце професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Отже виходячи з вищевикладеного, ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головного архітектора Чаплинської селищної ради Херсонської області, є посадовою особою місцевого самоврядування.

Відповідно до п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», посадові особи місцевого самоврядування є суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, та суб`єктами відповідальності правопорушення, пов`язані з корупцією.

Згідно зі ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Відповідно до ч. 2 ст. 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції».

Відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», на посадових осіб місцевого самоврядування поширюються вимоги та обмеження, встановлені Законом України «Про запобігання корупції».

Згідно з ч. 1 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції, особи, зазначені у пункті 1, підпунктах «а», «в»-«ґ» пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Декларація), за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством.

Відповідно до п.п. 1 п. 2 розділу ІІ «Порядок подання декларації» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 449/21 «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 987/36609, щорічна декларація - декларація, яка подається відповідно до частини першої статті 45 Закону (щороку), абзацу другого частини другої статті 45 Закону (після припинення діяльності (після звільнення)) у період з 00 годин 00 хвилин 01 січня до 00 годин 00 хвилин 01 квітня. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року. Законом можуть бути встановлені інші строки подання щорічної декларації.

Таким чином, начальник відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головний архітектор Чаплинської селищної ради Херсонської області ОСОБА_1 була зобов`язана подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік не пізніше 23:59 годин 31.03.2024 року включно.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ «Строки зберігання документів у Реєстрі» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 448/21 «Про затвердження Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного Державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 986/36609,усі документи, які суб`єкт декларування подав до Реєстру, зберігаються в Реєстрі й автоматично оприлюднюються (за винятком конфіденційної інформації) у публічній частині Реєстру відповідно до цього Порядку. У разі створення виправленої декларації первинний документ, до якого вносяться виправлення, не видаляється і зберігається в Реєстрі.

Разом з цим, ОСОБА_1 подала до Реєстру щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік лише 01.04.2024 о 11:37, тобто несвоєчасно (https://public.nazk.gov.ua/documents/92d2e579-e003-4b5c-a3cb-3c249a3869d9).

У своїх поясненнях ОСОБА_1 повідомила, що їй відомо, що вона перебуваючи на вищевказаній посаді, є суб`єктом декларування та про відповідальність, передбачену Законом України «Про запобігання корупції».

Як стверджує ОСОБА_1 , вона до НАЗК не зверталась з приводу неможливості своєчасно подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік, оскільки в неї не було технічної можливості.

Зі слів ОСОБА_1 , через відсутність технічної можливості вона несвоєчасно подала щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік.

Подальшою перевіркою встановлено відсутність поважних причин у ОСОБА_1 для несвоєчасного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій Держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік.

Відповідно до п. 3-п. 6 розділу ІІ «Порядок подання декларації» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 449/21 «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 987/36609, суб`єкт декларування до початку заповнення декларації повинен підтвердити ознайомлення із цим Порядком шляхом проставлення відповідної відмітки. Після заповнення усіх необхідних розділів декларації суб`єкту декларування надається можливість перевірити повноту та достовірність зазначеної ним інформації. Перед підписанням декларації суб`єкт декларування підтверджує повноту та достовірність даних, вказаних у ній, ознайомлення з попередженням про настання відповідальності за подання недостовірних відомостей шляхом проставлення відповідної відмітки. Суб`єкт декларування підписує декларацію шляхом накладання на неї особистого кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису відповідно до вимог законодавства. Подання декларації до Реєстру підтверджується шляхом надсилання повідомлення суб`єкту декларування на адресу його електронної пошти, зазначену в персональному електронному кабінеті, та до персонального електронного кабінету суб`єкта декларування.

Відповідно до вимог чинного антикорупційного законодавства України, державою з лютого 2016 року забезпечено надання суб`єктам декларування ЕЦП на безоплатній основі в акредитованих центрах.

Відповідну інформацію із зазначенням Електронного реєстру суб`єктів, які надають послуги, пов`язані з ЕЦП, розміщено на офіційному сайті Міністерства юстиції України (https://www.czo.gov.ua/ca-registry).

Подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як і будь-якої іншої звітності, передбачає вчинення суб`єктами декларування певних підготовчих дій: зокрема перевірку строку дії ЕЦП, правильність зазначення прізвища, ім`я та по батькові при його отриманні, наявність доступу до поштових скриньок, збір інформації, що необхідна для заповнення декларації тощо. З цією метою законодавець встановив строк для заповнення та подання декларації - 3 місяці.

Так, у ОСОБА_2 у період з 01.01.2024 до 31.03.2024 включно було 90 календарних днів для з`ясування, внесення до щорічної декларації за 2023 рік достовірних відомостей, отримання для цього необхідної інформації та копій документів, у тому числі з відкритих джерел, а в подальшому заповнення та перевірки наявності на вебсайті НАЗК щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік, однак остання цим не скористалась.

Відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, у період з 12.10.2023 по 31.03.2024 ОСОБА_1 не перебувала на лікарняному, у відрядженні, відпустці.

З листа відомо, що ОСОБА_1 не зверталась щодо неможливості подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Згідно з довідкою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» про надання послуг КЕП, ОСОБА_1 отримала кваліфікований електронний підпис 01.12.2023 з терміном дії до 30.11.2024.

Тобто на останній день подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на Виконання функцій місцевого Держави та самоврядування, за 2023 рік, вона мала діючий ЕЦП, необхідний для успішного подання вказаної декларації.

Відсутність технічної можливості, на яку у поясненні посилається ОСОБА_1 спростовується тим, що, відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, з 01 жовтня 2023 року розпорядженням начальника Чаплинської селищної військової адміністрації від 27.09.2023р №93-р переведена на дистанційну форму роботи. В листі зазначено, що для організації робочого місця ОСОБА_1 було передано ноутбук «ASUS Expertbook B1». Враховуючи вищевикладене, в останньої була наявна фізична та технічна можливості своєчасно подати вищевказану декларацію, вона мала можливість перевірити на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік, чого не зробила.

Про обізнаність щодо строків, порядку та алгоритму подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, вміння ОСОБА_1 працювати у Єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, свідчить той факт, що нею 17.03.2017, 12.03.2028, 15.03.2019, 12.03.2020 та 03.03.2021 успішно подано відповідні декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 6 розділу II «Порядок подання декларації» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 449/21 «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 987/36609, подання декларації до Реєстру підтверджується шляхом надсилання повідомлення суб`єкту декларування на адресу його електронної пошти, зазначену в персональному електронному кабінеті, та до персонального електронного кабінету суб`єкта декларування, яке ОСОБА_1 не отримала.

Вказане також свідчить, що ОСОБА_1 , достовірно знаючи алгоритм необхідних дій в Реєстрі для успішного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік, була попереджена про обмеження та наслідки невиконання вимог фінансового контролю, але свідомо допустила їх настання.

Відповідно до послідовності дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», які вчинила ОСОБА_1 у період з 01.01.2024 по 01.04.2024, остання вперше увійшла до Особистого кабінету декларанта 31.03.2024 о 10:33 год., тобто своєчасно.

Так, 31.03.2024 ОСОБА_1 з 10:33 год. до 20:29 год. вживала дії щодо заповнення необхідних розділів декларації. При цьому, декілька разів натискала кнопку «Перейти на сторінку накладання кваліфікованого електронного підпису». Суб`єкту повідомлено про логічні помилки. У подальшому, ОСОБА_1 вжито заходів щодо повторного заповнення розділів декларації та о 20:29 31.03.2024 ОСОБА_1 натиснула кнопку «Вийти». Тобто, ОСОБА_1 мала можливість, але не вжила усіх заходів щодо виправлення логічних помилок у щорічній декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік з метою своєчасного її подання.

У подальшому, ОСОБА_3 продовжила роботу щодо подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік 01.04.2024 о 09:48 год., заповнено відповідні розділи та о 11:37 год. успішно подано вказану декларацію.

Таким чином, ОСОБА_1 , обіймаючи посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головного архітектора Чаплинської селищної ради Херсонської області, будучи суб`єктом декларування та відповідальності, згідно із ст. 1 та п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» та приміткою до ст. 172-6 КУпАП, у порушення вимог, передбачених ч. 1 ст. 45 та п. 2-7. Прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» несвоєчасно (01.04.2024 о 11:37), без поважних причин, маючи при цьому фізичні та технічні можливості, подала на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2023 рік (https://public.nazk.gov.ua/documents/92d2e579-e003-4b5c-a3cb-3c249a3869d9).

Отже, ОСОБА_1 вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за вчинення якого передбачена ч.1 ст. 172-6 КУпАП, а саме: несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Факт вчинення ОСОБА_1 вищевказаного адміністративного правопорушення підтверджується:

листом Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063;

відомостями з Єдиного Державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; поясненням ОСОБА_1 ;

довідкою про взяття на облік ВПО від 15.06.2023 №1209-5002816796;

відомостями про отримання ЕЦП;

листом Національного агентства з питань запобігання корупції від 15.03.2024 № 47-10/16469/24;

повідомленням до Національного агентства з питань запобігання корупції від 06.05.2024 №53445/0/06-24 та послідовністю дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування»;

протоколом про адміністративне правопорушення № 81/2024 від 18 жовтня 2024 року;

іншими матеріалами, отриманими під час проведення перевірки

Крім того, на підставі вищевикладених вимог закону ОСОБА_1 будучи начальником відділу містобудування, архітектури, житлово- комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головний архітектор Чаплинської селищної ради Херсонської області була зобов`язана подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік не пізніше 23:59 годин 31.01.2024 включно.

Так, відповідно до п. 1 розділу ІІІ «Строки зберігання документів у Реєстрі» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 448/21 «Про затвердження Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 986/36609, усі документи, які суб`єкт декларування подав до Реєстру, зберігаються в Реєстрі й автоматично оприлюднюються (за винятком конфіденційної інформації) у публічній частині Реєстру відповідно до цього Порядку. У разі створення виправленої декларації первинний документ, до якого вносяться виправлення, не видаляється і зберігається в Реєстрі.

Разом з цим, ОСОБА_1 подала до Реєстру щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік лише 22.04.2024 о 11:47, тобто несвоєчасно (https://public.nazk.gov.ua/documents/499d07f0-3c5e-4949-9483-145e8809f3f1).

У своїх поясненнях ОСОБА_1 повідомила, що їй відомо, що вона перебуваючи на вищевказаній посаді, є суб`єктом декларування та про відповідальність, передбачену Законом України «Про запобігання корупції».

Як стверджує ОСОБА_1 , вона до НАЗК не зверталась з приводу неможливості своєчасно подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік оскільки в неї не було технічної можливості.

Зі слів ОСОБА_1 , через відсутність технічної можливості вона несвоєчасно подала щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік.

Подальшою перевіркою встановлено відсутність поважних причин у ОСОБА_1 для несвоєчасного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік.

На офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції 20 жовтня 2023 року повідомлено про «Відновлення декларування: які декларації необхідно подати» (https://nazk.gov.ua/uk/vidnovlennya- deklaruvannya-yaki-deklaratsiyi-neobhidno-podaty/), а саме: за загальним правилом до 31 січня 2024 року публічні службовці повинні подати щорічні декларації (з будь-якою позначкою) за 2021-2022 звітні періоди; декларацію при звільненні за 2022-2023 роки (якщо обов`язок подання декларації настав до 11.10.2023 включно); декларацію кандидата на посаду за 2021 та 2022 звітні періоди (якщо кінцевий строк їх подання настав у період з 24.02.2022 по 11.10.2023 включно).

Подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як і будь-якої іншої звітності, передбачає вчинення суб`єктами декларування певних підготовчих дій: зокрема перевірку строку дії електронного цифрового підпису (далі-ЕЦП), правильність зазначення прізвища, ім`я та по батькові при його отриманні, наявність доступу до поштових скриньок, збір інформації, що необхідна для заповнення декларації з цією метою законодавець встановив строк для заповнення та подання декларації до 31 січня 2024 року.

Так, у ОСОБА_1 у період з 12.10.2023 (день набрання чинності Законом України № 3384-IX) до 31.01.2024 включно було 117 календарних днів для з`ясування строків подання, внесення до щорічної декларації, особи уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік достовірних відомостей, отримання для цього необхідної інформації та копій документів, у тому числі з відкритих джерел, а в подальшому заповнення та перевірки наявності на веб-сайті Національного агентства запобігання корупції вказаної декларації, однак остання цим не скористалася. Відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, у період з 12.10.2023 по 31.03.2024 ОСОБА_1 не перебувала на лікарняному, у відрядженні, відпустці.

3 листа відомо, що ОСОБА_1 не зверталась щодо неможливості подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Згідно з довідкою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» про надання послуг КЕП, ОСОБА_1 отримала кваліфікований електронний підпис 01.12.2023 з терміном дії до 30.11.2024.

Тобто у період з 12.10.2023 до 31.01.2024 вона мала діючий ЕЦП, необхідний для успішного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на Виконання функцій Держави та місцевого самоврядування, за 2022 рік.

Відсутність технічної можливості, на яку у поясненні посилається ОСОБА_1 спростовується тим, що, відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, з 01 жовтня 2023 року розпорядженням начальника Чаплинської селищної військової адміністрації від 27.09.2023p №93-р переведена на дистанційну форму роботи. В листі зазначено, що для організації робочого місця ОСОБА_1 було передано ноутбук «ASUS Expertbook B1». Враховуючи вищевикладене, в останньої була наявна фізична та технічна можливості своєчасно подати вищевказану декларацію, вона мала можливість перевірити на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік, чого не зробила.

Про обізнаність щодо строків, порядку та алгоритму подання декларації особи, уповноваженої на Виконання функцій держави та місцевого самоврядування, вміння ОСОБА_1 працювати у Єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, свідчить той факт, що нею 17.03.2017, 12.03.2028, 15.03.2019, 12.03.2020 та 03.03.2021 успішно подано відповідні декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 6 розділу II «Порядок подання декларації» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 449/21 «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 987/36609, подання декларації до Реєстру підтверджується шляхом надсилання повідомлення суб`єкту декларування на адресу його електронної пошти, зазначену в персональному електронному кабінеті, та до персонального електронного кабінету декларування, суб`єкта ОСОБА_1 не отримала.

Вказане також свідчить, що ОСОБА_1 , достовірно знаючи алгоритм необхідних дій в Реєстрі для успішного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік, була попереджена про обмеження та наслідки невиконання вимог фінансового контролю, але свідомо допустила їх настання.

Відповідно до послідовності дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», які вчинила ОСОБА_1 у період з 12.10.2023 по 22.04.2024, остання вперше увійшла до Особистого кабінету декларанта 31.03.2024, тобто після встановленого Законом терміну.

Таким чином, ОСОБА_1 , обіймаючи посаду начальника відділу господарства містобудування, архітектури, житлово-комунального комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головного архітектора Чаплинської селищної ради Херсонської області, будучи суб`єктом декларування та відповідальності, згідно із ст. 1 та п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» та приміткою до ст. 172-6 КУпАП, у порушення вимог, передбачених ч. 1 ст. 45 та п. 2-7. Прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» несвоєчасно (22.04.2024 о 11:47), без поважних причин, маючи при цьому фізичні та технічні можливості, подала на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік (https://public.nazk.gov.ua/documents/499d07f0-3c5e-4949-9483-145e8809f3f1).

Отже, ОСОБА_1 вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за вчинення якого передбачена ч.1 ст. 172-6 КУпАП, а саме: несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Факт вчинення ОСОБА_1 вищевказаного адміністративного правопорушення підтверджується:

листом Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063;

відомостями 3 Єдиного Державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; поясненням ОСОБА_1 ;

довідкою про взяття на облік ВПО від 15.06.2023 №1209-5002816796; відомостями про отримання ЕЦП;

листом Національного агентства з питань запобігання корупції від 15.03.2024 No 47-10/16469/24;

повідомленням до Національного агентства з питань запобігання корупції від 06.05.2024 №53443/0/06-24 та послідовністю дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування»;

протоколом про адміністративне правопорушення № 80/2024 від 18 жовтня 2024 року;

іншими матеріалами, отриманими під час проведення перевірки.

Крім того, ОСОБА_1 будучи начальником відділу містобудування, архітектури, житлово- комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головним архітектором Чаплинської селищної ради Херсонської області ОСОБА_1 була зобов`язана подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік не пізніше 23:59 годин 31.01.2024 включно.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ «Строки зберігання документів у Реєстрі» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 448/21 «Про затвердження Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного Державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 986/36609,усі документи, які суб`єкт декларування подав до Реєстру, зберігаються в Реєстрі й автоматично оприлюднюються (за винятком конфіденційної інформації) у публічній частині Реєстру відповідно до цього Порядку. У разі створення виправленої декларації первинний документ, до якого вносяться виправлення, не видаляється і зберігається в Реєстрі.

Разом з цим, ОСОБА_1 подала до Реєстру щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік лише 19.04.2024 о 15:49, тобто несвоєчасно (https://public.nazk.gov.ua/documents/fle75ca1-1ea6-461-bd3b-54a64bc18a7e).

У своїх поясненнях ОСОБА_1 повідомила, що їй відомо, що вона перебуваючи на вищевказаній посаді, є суб`єктом декларування та про відповідальність, передбачену Законом України «Про запобігання корупції».

Як стверджує ОСОБА_1 , вона до НАЗК не зверталась з приводу неможливості своєчасно подати щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік оскільки в неї не було технічної можливості.

Зі слів ОСОБА_1 , через відсутність технічної можливості вона несвоєчасно подала щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік.

Подальшою перевіркою встановлено відсутність поважних причин у ОСОБА_1 для несвоєчасного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на Виконання функцій Держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік.

На офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції 20 жовтня 2023 року повідомлено про «Відновлення декларування: які декларації необхідно подати» (https://nazk.gov.ua/uk/vidnovlennya-deklaruvannya-yaki-deklaratsiyi-neobhidno-podaty/) саме: за загальним правилом до 31 січня 2024 року публічні службовці повинні подати щорічні декларації (з будь-якою позначкою) за 2021-2022 звітні періоди; декларацію при звільненні за 2022-2023 роки (якщо обов`язок подання декларації настав до 11.10.2023 включно); декларацію кандидата на посаду за 2021 та 2022 звітні періоди (якщо кінцевий строк їх подання настав у період з 24.02.2022 по 11.10.2023 включно).

Подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як і будь-якої іншої звітності, передбачає вчинення суб`єктами декларування певних підготовчих дій: зокрема перевірку строку дії електронного цифрового підпису (далі ЕЦП), правильність зазначення прізвища, ім`я та по батькові при його отриманні, наявність доступу до поштових скриньок, збір інформації, що необхідна для заповнення декларації тощо. З цією метою законодавець встановив строк для заповнення та подання декларації до 31 січня 2024 року.

Так, у ОСОБА_1 у період з 12.10.2023 (день набрання чинності Законом України № 3384-IX) до 31.01.2024 включно було 117 календарних днів для з`ясування строків подання, внесення до щорічної декларації, особи уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік достовірних відомостей, отримання для цього необхідної інформації та копій документів, у тому числі з відкритих джерел, а в подальшому заповнення та перевірки наявності на веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції вказаної декларації, однак остання цим не скористалася.

Відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, у період з 12.10.2023 по 31.03.2024 ОСОБА_1 не перебувала на лікарняному, у відрядженні, відпустці.

3 листа відомо, що ОСОБА_1 не зверталась щодо неможливості подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Згідно з довідкою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» про надання послуг КЕП, ОСОБА_1 отримала кваліфікований електронний підпис 01.12.2023 з терміном дії до 30.11.2024.

Тобто, у період з 12.10.2023 до 31.01.2024 вона мала діючий ЕЦП, необхідний для успішного подання щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, за 2021 рік.

Відсутність технічної можливості, на яку у поясненні посилається ОСОБА_1 спростовується тим, що, відповідно до листа Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063, з 01 жовтня 2023 року розпорядженням начальника Чаплинської селищної військової адміністрації від 27.09.2023р № 93-р переведена на дистанційну форму роботи. В листі зазначено, що для організації робочого місця ОСОБА_1 було передано ноутбук «ASUS Expertbook B1». Враховуючи вищевикладене, в останньої була наявна фізична та технічна можливості своєчасно подати вищевказану декларацію, вона мала можливість перевірити на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік, чого не зробила.

Про обізнаність щодо строків, порядку та алгоритму подання декларації особи, уповноваженої на Виконання функцій держави та місцевого самоврядування, вміння ОСОБА_1 працювати у Єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, свідчить той факт, що нею 17.03.2017, 12.03.2028, 15.03.2019, 12.03.2020 та 03.03.2021 успішно подано відповідні декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 6 розділу II «Порядок подання декларації» наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 23.07.2021 № 449/21 «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за № 987/36609, подання декларації до Реєстру підтверджується шляхом надсилання повідомлення суб`єкту декларування на адресу його електронної пошти, зазначену в персональному електронному кабінеті, та до електронного кабінету суб`єкта персонального Декларування, яке ОСОБА_1 не отримала.

Вказане також свідчить, що ОСОБА_1 , достовірно знаючи алгоритм необхідних дій в Реєстрі для успішного подання нею щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік, була попереджена про обмеження та наслідки невиконання вимог фінансового контролю, але свідомо допустила їх настання.

Відповідно до послідовності дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», які вчинила ОСОБА_1 у період з 12.10.2023 по 19.04.2024, остання вперше увійшла до Особистого декларанта 31.03.2024, тобто після встановленого Законом терміну.

Таким чином, ОСОБА_1 , обіймаючи посаду начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства комунального майна, надзвичайних ситуацій та цивільного захисту, головного архітектора Чаплинської селищної ради Херсонської області, будучи суб`єктом декларування та відповідальності, згідно із ст. 1 та п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» та приміткою до ст. 172-6 КУпАП, у порушення вимог, передбачених ч. 1 ст. 45 та п. 2-7. Прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» несвоєчасно (19.04.2024 о 15:49), без поважних причин, маючи при цьому фізичні та технічні можливості, подала на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2021 рік (https://public.nazk.gov.ua/documents/f1e75ca1-1ea6-4a61-bd3b-54a64bc18a7e).

Отже, ОСОБА_1 вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за вчинення якого передбачена ч.1 ст. 172-6 КУпАП, а саме: несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Факт вчинення ОСОБА_1 вищевказаного адміністративного правопорушення підтверджується:

листом Чаплинської сільської військової адміністрації Каховського району Херсонської області від 26.07.2024 №02-14/1063;

відомостями з Єдиного Державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; поясненням ОСОБА_1 ;

довідкою про взяття на облік ВПО від 15.06.2023 №1209-5002816796;

відомостями про отримання ЕЦП;

листом Національного агентства з питань запобігання корупції від 15.03.2024 № 47-10/16469/24;

повідомленням до Національного агентства з питань запобігання корупції від 06.05.2024 №53440/0/06-24 та послідовністю дій користувача «Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування»;

протоколом про адміністративне правопорушення № 79/2024 від 18 жовтня 2024 року;

іншими матеріалами, отриманими під час проведення перевірки

Одним із основоположних принципів діяльності із запобігання і протидії корупції є невідворотність відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, оскільки ці правопорушення несуть негативні наслідки, які можуть виявитися у підриві авторитету державних органів та органів місцевого самоврядування і зашкодити суспільним інтересам, отже таке правопорушення не може бути визнане, як малозначне.

Відповідно до ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Відсутність суспільної шкоди від адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, так само як і відсутність шкідливих наслідків від нього не є тими необхідними та достатніми підставами для застосування статті 22 КУпАП.

Склад вказаного правопорушення є формальним, тобто таким, який не передбачає наслідків, як обов`язкового елементу об`єктивної сторони, в той час як обов`язковим елементом об`єктивної сторони формального складу завжди є діяння.

Об`єктивна сторона ч. 1 ст. 172-6 КУпАП встановлює адміністративну відповідальність за порушення вимог щодо фінансового контролю: несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Крім того, суб`єктивна сторона ч. 1 ст. 172-6 КУпАП у формі непрямого умислу полягає у тому, що ОСОБА_1 своєчасно була обізнана про вимоги фінансового контролю, зокрема необхідні терміни, алгоритм подачі щорічної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021 рік, 2022 рік, 2023 рік, оскільки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, ОСОБА_1 подавалися не вперше.

Вказане також свідчить, що ОСОБА_1 , достовірно знаючи алгоритм необхідних дій в Реєстрі для успішного подання нею щорічних декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021, 2022, 2023 роки, була попереджена про обмеження та наслідки невиконання вимог фінансового контролю, але свідомо допустила їх настання.

На судовому засіданні прокурор просила притягнути ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та призначити адміністративне стягнення у вигляді штрафу, зазначивши, що несвоєчасне подання декларацій є порушенням вимог фінансового контролю, встановлених Законом України «Про запобігання корупції», та вказане порушення підтверджується матеріалами справи, а також відсутністю поважних причин для його допущення.

На судовому засіданні ОСОБА_1 визнала свою вину та пояснила, що правопорушення сталося ненавмисно, оскільки було обумовлено стресовою ситуацією викликаною необхідністю виїзду з місця проживання, у зв`язку з нападом російських військ.

При обранні виду та міри адміністративного стягнення суддя, відповідно до статті 33 КУпАП враховує характер вчиненого правопорушення, а саме: вчинення правопорушення пов`язаного із зайняттям посади в органі місцевого самоврядування не умисно; віднесення вказаного правопорушення до такого, що не становить підвищену суспільну небезпеку.

Відповідно до статті 36 КУпАП передбачено, що якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, які одночасно розглядаються одним і тим самим органом, стягнення накладається в межах санкції, передбаченої за більш серйозне з числа вчинених правопорушень. У даному випадку всі три правопорушення, вчинені ОСОБА_1 , кваліфікуються за частиною першою статті 172-6 КУпАП, яка передбачає накладення штрафу в розмірі від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З урахуванням обставин справи, зокрема відсутності суспільно небезпечних наслідків та шкоди від вчинених адміністративних правопорушень, а також беручи до уваги, що правопорушення стосуються несвоєчасного подання декларацій без наміру приховування інформації чи вчинення шахрайських дій, суд вважає за доцільне застосувати мінімальний штраф, передбачений санкцією частини першої статті 172-6 КУпАП.

Враховуючи, що обставин, які обтяжують відповідальність ОСОБА_1 , не встановлено, а також беручи до уваги, що ОСОБА_1 надала пояснення, в яких зазначила про технічні труднощі та відсутність умислу на порушення вимог фінансового контролю, суд вважає, що призначення мінімального штрафу відповідає принципам законності, справедливості та індивідуалізації покарання.

Призначення мінімального штрафу також дозволяє досягти мети адміністративного стягнення, визначеної статтею 23 КУпАП, яка полягає у вихованні правопорушника в дусі дотримання законів та запобіганні повторним порушенням.

Обставин, що обтяжують або пом`якшують відповідальність ОСОБА_1 не встановлено, проте суд враховує, що вона вживала дії для подання декларацій, хоча й несвоєчасно. Відсутність будь-яких інших правопорушень у її діях також підтверджує доцільність застосування мінімального штрафу. Відомості про її майновий стан суду не надано.

Крім того, відповідно до статті 40-1 КУпАП, частини п`ятої статті 4 Закону України «Про судовий збір» з особи, яка притягається до адміністративної відповідальності в дохід держави слід стягнути судовий збір в розмірі 0,2 частин прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому розглянуто справу.

Керуючись статтями 24, 27, 33 35, 283, 284, 172-6 КУпАП, а також іншими наведеними положеннями законодавства, суддя Великоолександрівського районного суду Херсонської області,

п о с т а н о в и в :

ОСОБА_1 визнати винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першоюстатті 172-6Кодексу Українипро адміністративніправопорушення та застосувати стосовно неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 850 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 в дохід держави судовий збір в розмірі 605,60 грн.

Постанова судді набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення постанови особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником, шляхом подання апеляційної скарги до Херсонського апеляційного суду через Великоолександрівський районний суд Херсонської області.

Суддя


О.О. Сікора

СудВеликоолександрівський районний суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення28.11.2024
Оприлюднено03.12.2024
Номер документу123415639
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення вимог фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —650/5275/24

Постанова від 28.11.2024

Адмінправопорушення

Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Сікора О. О.

Постанова від 25.10.2024

Адмінправопорушення

Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Сікора О. О.

Постанова від 27.11.2024

Адмінправопорушення

Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Сікора О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні