ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.12.2024м. ДніпроСправа № 904/4113/24Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г., розглянувши матеріали
за позовом Комунального підприємства теплових мереж «Криворіжтепломережа» м. Кривий Ріг
до Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради м. Кривий Ріг
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Криворізька міська рада м. Кривий Ріг
про стягнення суми боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп, пені в розмірі 2183грн08коп, 3% річних в розмірі 1789грн41коп, інфляційних втрат в розмірі 4904грн63коп
Без участі представників учасників справи.
СУТЬ СПОРУ: Комунальне підприємство теплових мереж «Криворіжтепломережа» звернулось до Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради з позовом про стягнення суми боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп, пеню в розмірі 2183грн08коп, 3% річних в розмірі 1789грн41коп, інфляційні втрати в розмірі 4904грн63коп.
В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на порушення відповідачем зобов`язань з оплати вартості послуги з постачання теплової енергії та плати за абонентське обслуговування на підставі індивідуального договору від 05.11.2021, що є публічним договором приєднання.
Позивач вказав про постачання теплової енергії до приміщення №65 загальною площею 1340,80кв.м у будинку АДРЕСА_1 . Пославшись на акт приймання - передачі від 31.03.2022 до договору оренди об`єктів нерухомого майна комунальної власності №22/3 від 29.09.2017, позивач зазначив, що приміщення перебуває на балансовому обліку відповідача.
Позивач стверджував, що внаслідок невиконання відповідачем обов`язку з оплати вартості послуг з постачання теплової енергії за період з 03.11.2022 по 23.03.2023 існує сума боргу в розмірі 263742грн90коп. Також існує сума боргу з оплати абонентського обслуговування в розмірі 350грн20коп за період 01.04.2022 по 31.10.2023.
Посилаючись на пункт 45 індивідуального договору, позивач нарахував та заявив до стягнення пеню в розмірі 2183грн08коп за період з 01.06.2024 по 05.09.2024.
На підставі статті 625 Цивільного кодексу України позивач нарахував та заявив до стягнення 3% річних в розмірі 1789грн41коп за період з 01.06.2024 по 05.09.2024, інфляційні втрати в розмірі 4904грн63коп за червень-липень 2024року.
Позивач просив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.09.2024 суд прийняв позов до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними матеріалами справи та залучив до участі у справу в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Криворізьку міську раду.
На адресу суду 03.10.2024 надійшли сформовані в системі «Електронний суд» письмові пояснення третьої особи.
Третя особа зазначила, що з огляду на період виникнення суми боргу, заявленої до стягнення, до спірних відносин мають застосовуватись норми Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VІІІ.
Пославшись на статтю 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», третя особа вказала, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать (серед власних (самоврядних) повноважень) управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Третя особа навела визначення термінів «споживач теплової енергії», «балансоутримувач(будинку, групи будинків, житлового комплексу)», що містяться у Законі України «Про теплопостачання» та Правилах користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №1198.
У письмових поясненнях третя особа також зазначила норми Господарського та Цивільного кодексів України щодо підстав виникнення зобов`язань та меж виконання цивільних обов`язків.
На адресу суду 11.10.2024 надійшов сформований в системі «Електронний суд» відзив відповідача про незгоду із заявленими вимогами.
Відповідач послався на підпункти 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3 пункту 2.2 Положення про Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради (в редакції рішення Криворізької міської ради №5014 від 23.09.2020) та вказав, що повноваження утримання, оплати послуг за користування нерухомим майном комунальної власності відсутні серед делегованих повноважень.
Відповідач стверджував, що обліковує об`єкти нерухомості нежитлового призначення на власному балансі, з метою надання їх в орендне користування або приватизації. Для власних потреб (розміщення працівників, ведення будь-якої діяльності) зазначені нежитлові приміщення не використовуються. Управління не є суб`єктом господарювання, якому власник передав в оперативне управління нежитлові приміщення.
Відповідач пояснив, що відмовився підписати договір про приєднання, оскільки не є власником вказаних нежитлових приміщень та споживачем послуг та вказаними адресами (не перебувають працівники відповідача, взагалі приміщення зачинено і не використовується).
Відповідач вказав, що позивач не надав документи на підтвердження того, що власник нежитлових приміщень зобов`язує Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради укласти договори споживання теплової енергії за спірною адресою.
Відповідач зазначив, що частина спірного приміщення є підвалом. Згідно з пунктом 2 Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 №315, нарахування на такі приміщення здійснюються відповідно до зазначеної Методики не як на послугу централізованого опалення, а на загальнобудинкові потреби на опалення - витрати на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень. Із наданих позивачем документів не вбачається чи виконана ним дана норма законодавства.
На адресу суду 14.10.2024 надійшла сформована в системі «Електронний суд» відповідь позивача на відзив.
Позивач послався на Перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), затверджений постановою Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991, та вказав, що до комунальної власності передані житловий та нежитловий фонд Рад народних депутатів; житлово-експлуатаційні, житлово-комунальні, ремонтно-будівельні та інші організації, пов`язані з обслуговуванням та експлуатацією цього житлового фонду. Спірне приміщення перебуває у комунальній власності, а відповідач як балансоутримувач повинен його утримувати, у тому числі, оплачувати комунальні послуги.
Позивач пояснив, що послугу з постачання теплової енергії (опалення) отримує весь будинок/споруда. Від відповідача як балансоутримувача не надходила вимога про відмову від отримання послуги з постачання теплової енергії на вказані в позові приміщення. Спірне приміщення вбудоване в загальну структуру опалення будинків/споруд. Система опалення спірного приміщень не виокремлена із системи опалення споруд, до яких подавався теплоносій в опалювальний період. Докази відключення спірного приміщення у встановленому законодавством порядку від внутрішнього комплексу трубопроводів та обладнання відповідач не надав.
Позивач вказав, що відсутність письмового договору щодо теплопостачання не може бути підставою для звільнення споживача від встановленого законом обов`язку оплати отриманих послуг у повному обсязі, якщо він фактично користується ними зі згоди постачальника послуг.
Позивач звернув увагу на підпункт 2.2.3.4 пункту 2.2 Положення про Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради та зазначив, що у відповідача наявний обов`язок утримувати та зберігати майно відповідно до чинного законодавства через виконкоми районних у місті рад, балансоутримувачів та Комунальне підприємство «Парковка та реклама» Криворізької міської ради. Утримання майна також означає оплату комунальних послуг.
На адресу суду 24.10.2024 надійшли сформовані в системі «Електронний суд» заперечення на відповідь на відзив
Відповідач вказав, що не надавав заяву про подачу теплової енергії до нежитлового приміщення в будинку, яке не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.
На думку відповідача, надані до суду акти про подачу теплоносія до житлового будинку, підписані представниками позивача та управителя ТОВ «УЮТ-2011», не свідчать про подачу теплової енергії до спірного приміщення та про факт споживання цієї теплової енергії відповідачем.
Відповідач повідомив, що до площі нежитлового приміщення (1340,8кв.м) входить частина підвалу площею 668,5кв.м.
Відповідач наполягав на помилковому тлумаченні позивачем пунктів Положення про Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради та стверджував, що здійснює контроль за утриманням і збереженням тільки щодо майна, переданого в орендне користування.
Також відповідач вказав, що видатки бюджету спрямовуються на відновлення майна територіальної громади та її мешканців, пошкодженого ракетними обстрілами внаслідок військової агресії Російської федерації проти України.
Судом враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.
Вихід за межі встановленого статтею 195 Господарського процесуального кодексу України строку обумовлений виключними загальновідомими обставинами, пов`язаними із триваючою військовою агресією Російської федерації на територію України.
Зокрема, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Воєнний стан в Україні неодноразово продовжений.
З огляду на вищевикладене, суд розглянув справу в межах розумного строку.
Дослідивши матеріали справи, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, господарський суд встановив таке.
Частинами 1, 2 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 (із змінами та доповненнями) передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Договори про надання комунальних послуг можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір, індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем, колективний договір) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач (співвласник багатоквартирного будинку, власник будівлі, у тому числі власник індивідуального садибного житлового будинку), колективний споживач).
Згідно з частиною 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 (із змінами та доповненнями), у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.
Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
У разі укладення публічних договорів приєднання про надання комунальних послуг виконавці комунальних послуг розміщують вимоги до якості відповідних послуг згідно із законодавством та іншу необхідну інформацію для кожного багатоквартирного будинку окремо на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування таких вимог у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
Плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, складається з:
- плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства;
- плати за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1022 від 08.09.2021, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України №1209 від 10.11.2021) затверджений типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії.
Згідно з поясненнями позивача на офіційному сайті Комунального підприємства теплових мереж «Криворіжтепломережа» 05.10.2021 був оприлюднений Індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії від 05.10.2021 (далі індивідуальний договір).
Звертаючись з позовом про стягнення суми боргу з оплати вартості послуг з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп за період з 03.11.2022 по 23.03.2023 та суми боргу з оплати абонентського обслуговування в розмірі 350грн20коп за період 01.04.2022 по 31.10.2023, позивач стверджував про укладення між сторонами індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії та постачання теплової енергії до приміщень відповідача, розташованих у житловому будинку АДРЕСА_1 .
При цьому позивач послався на акт від 31.03.2022 приймання-передачі нежитлового приміщення, згідно якого Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради є балансоутримувачем нежитлових приміщень загальною площею 1340,80кв.м, розташованих на першому поверсі та в підвалі житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач послався на - відсутність в нього обов`язку нести витрати на утримання спірних приміщень; недоведеність постачання теплової енергії до спірних приміщень; включення до загальної площі приміщень 1340,80кв.м частини підвалу площею 668,5кв.м.
Згідно з пунктом 1.1 Положення про Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради (в редакції рішення Криворізької міської ради №5014 від 23.09.2020) (далі - Положення) є самостійним структурним підрозділом виконавчого комітету міської ради, створюється та ліквідується відповідно до міської ради в межах затвердженої нею структури за пропозицією міського голови та реєструється в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» й іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність неприбуткової організації.
У підпункту 2.1.1 пункту 2.1 Положення вказано, що основними завданнями та функціями Управління, зокрема, є реалізація державної та місцевої політики, спрямованої на ефективне здійснення переданих міською радою повноважень щодо управління, користування та розпорядження комунальною власністю територіальної громади міста, приватизації, відчуження, передачі в орендне користування комунального майна.
Відповідно до підпункту 2.2.1 пункту 2.2 Положення Управління відповідно до переданих йому повноважень і покладених на нього завдань у сфері управління об`єктами комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу:
- веде електронний Реєстр об`єктів нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу (підпункт 2.2.1.2);
- видає накази на передачу основних засобів, у тому числі об`єктів нерухомості, незавершеного будівництва, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу, на балансовий облік комунальних підприємств, закладів, установ та закріплення за ними на праві оперативного управління (господарського відання), виконкомів міської ради та районних у місті рад, управлінь, відділів, інших виконавчих органів міської ради або районних у місті рад відповідно до діючого в місті порядку (підпункт 2.2.1.3);
- надає до Управління з питань реєстрації виконкому Криворізької міської ради документи щодо оформлення права власності за територіальною громадою міста Кривого Рогу в особі Криворізької міської ради на нерухоме майно, що перебуває на його балансі (підпункт 2.2.1.8.1);
- здійснює закупівлю товарів, робіт і послуг у межах виділених бюджетних коштів для виконання наданих повноважень (підпункт 2.2.1.9).
Згідно з підпунктом 2.2.3 пункту 2.2 Положення Управління відповідно до переданих йому повноважень і покладених на нього завдань у сфері оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста:
- укладає договори оренди єдиних майнових комплексів комунальних підприємств, їх відокремлених структурних підрозділів, нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень, а також їх окремих частин) та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу, з фізичними та юридичними особами, у тому числі фізичними та юридичними особами іноземних держав, міжнародними організаціями й особами без громадянства (крім передбачених ч. 4 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» за результатами аукціону та без проведення аукціону (підпункт 2.2.3.1.1);
- веде реєстр укладених договорів оренди, здійснює постійний контроль за виконанням їх умов та надходженням коштів, отриманих від орендної плати, утриманням і збереженням майна відповідно до чинного законодавства через виконкоми районних у місті рад, балансоутримувачів та Комунальне підприємство «Парковка та реклама» Криворізької міської ради; аналізує інформацію про орендарів-боржників з орендної плати (термін заборгованості. яких більше трьох місяців), отриману від комунальних підприємств, закладів, установ міста; уживає передбачених чинним законодавством України заходів щодо стягнення заборгованості з орендної плати, і порушує питання про дострокове розірвання договорів оренди або витребування майна з безпідставного використання шляхом передачі до юридичного управління виконкому міської ради необхідних матеріалів для проведення позовної роботи (підпункт 2.2.3.4);
- укладає договори та складає розрахунки про відшкодування земельного податку з орендарями об`єктів нерухомості комунальної власності міста, що перебувають на його балансовому обліку; здійснює контроль за боржниками з відшкодування земельного податку та вживає заходів для своєчасного погашення боргу (підпункт 2.2.3.6).
Підпунктом 2.2.4 пункту 2.2 Положення передбачено, що Управління відповідно до переданих йому повноважень і покладених на нього завдань у сфері організації та ведення бухгалтерського обліку:
- обліковує об`єкти нерухомості нежитлового призначення на власному балансі (підпункт 2.2.4.2);
- передає договори про надання послуг, укладені із суб`єктами господарювання, для подальшої реєстрації зобов`язань до управління Державної казначейської служби України у м.Кривому Розі Дніпропетровської області (підпункт 2.2.4.14).
Відповідно до пункту 3.3 Положення Управління в межах наданих йому повноважень зобов`язане здійснювати управління майном, що належить до комунальної власності територіальної громади міста в межах, визначених чинним законодавством України, рішеннями міської ради, цим Положенням; контроль за збереженням, ефективним використанням комунального майна, що перебуває на його балансовому обліку; оперативно вживати заходів щодо усунення виявлених недоліків.
Відповідач та третя особа не оспорили та не спростували приналежність нежитлових приміщень загальною площею 1340,80кв.м, розташованих у будинку АДРЕСА_1 , до комунальної власності.
З огляду на наведені повноваження та обов`язки Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради, відповідач є індивідуальним споживачем у правовідносинах з позивачем щодо постачання теплової енергії до спірних приміщень загальною площею 1340,80кв.м у будинку АДРЕСА_1 .
З огляду на пункт 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення», частину 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII від 09.11.2017 (із змінами та доповненнями), з 05.11.2021 між позивачем (далі виконавець) та відповідачем (далі споживач) укладений індивідуальний договір.
В пунктах 1, 2 індивідуального договору зазначено, що цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення або на індивідуальний тепловий пункт для потреб опалення та приготування гарячої води (далі - послуга) індивідуальному споживачу (далі - споживач). Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України .
Даний договір є публічним договором приєднання, який набирає чинності через 30 днів з моменту розміщення на офіційному веб-сайті виконавця http://kpts.dp.ua/.
Відповідно до статті 634 Цивільного кодексу України договір приєднання може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати своєї умови договору.
Пунктом 4 індивідуального договору встановлено, що фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема, факт отримання послуги.
Аналогічні положення щодо приєднання споживача до умов договору наведені в пункті 13 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1022 від 08.09.2021) (далі Правила).
Пунктом 5 індивідуального договору встановлено, що виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.
Обсяг спожитої споживачем послуги визначається як частина обсягу теплової енергії, спожитої у будинку для потреб опалення, визначеної та розподіленої згідно з вимогами Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», та складається з:
- обсягу теплової енергії на опалення приміщення споживача;
- частини обсягу теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення, який складається з обсягу теплової енергії на опалення місць загального користування і допоміжних приміщень будинку;
- обсягу теплової енергії на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення.
Обсяг теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення розподіляється також на споживачів, приміщення яких обладнані індивідуальними системами опалення.
Згідно з пунктами 11, 12 індивідуального договору обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №315 від 22.11.2018 (далі Методика розподілу).
Якщо будинок оснащено двома та більше вузлами комерційного обліку теплової енергії відповідно до вимог Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, обсяг спожитої послуги у будинку визначається як сума показань таких вузлів обліку. За рішенням співвласників багатоквартирного будинку розподіл обсягу спожитої теплової енергії здійснюється для кожної окремої частини будинку, обладнаної вузлом комерційного обліку послуги. Одиницею вимірювання обсягу спожитої послуги є гігакалорія (Гкал).
У разі коли будинок на дату укладення цього договору не обладнаний вузлом (вузлами) комерційного обліку теплової енергії, до встановлення такого вузла (вузлів) обліку обсяг споживання послуги у будинку визначається відповідно до Методики розподілу.
Згідно з пунктом 3 розділу І Методики розподілу розподіл між споживачами обсягу спожитих комунальних послуг здійснюється на підставі визначених на розрахункову дату споживання (фактичних, розрахункових або скоригованих (приведених)) обсягів комунальної послуги за відповідний розрахунковий період. Розрахунковою датою є останній день розрахункового періоду.
Розподіл обсягів спожитих у будівлі/будинку комунальних послуг здійснюється між споживачами для житлових та нежитлових приміщень (в тому числі приміщень з індивідуальним опаленням, вбудованих, вбудовано-прибудованих або прибудованих приміщень, а також приміщень, які обладнані окремим входом), які є самостійними об`єктами нерухомого майна, не є самостійними об`єктами нерухомого майна, але перебувають у користуванні різних споживачів відповідних комунальних послуг, та власниками майнових прав на об`єкти нерухомого майна у завершеній будівництвом будівлі, право власності на які не зареєстровано.
Розподіл між споживачами загального обсягу спожитої комунальної послуги у будівлі/будинку за відповідний розрахунковий період (далі - розподіл) здійснюється з урахуванням показань вузлів комерційного та розподільного обліку (теплолічильників, лічильників холодної води, лічильників гарячої води), установлених як у приміщеннях, так і за їх межами, або приладів-розподілювачів теплової енергії, установлених на опалювальних приладах опалюваних приміщень, а в окремих випадках - розрахунково.
Згідно з поясненнями позивача у будинку АДРЕСА_1 встановлений прилад комерційного обліку, за допомогою якого здійснювався облік загальної кількості послуги з постачання теплової енергії, поданої на багатоквартирний будинок та спожитої всіма співвласниками будинку.
Відповідно до рішення Криворізької міської ради від 19.10.2022 №866 тариф на теплову енергію у період з 20.10.2022 по 29.09.2023 дорівнює 3487грн74коп (з ПДВ) за 1 Гкал.
Пунктом 10 розділу І Методики розподілу базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є опалювана площа приміщень, зазначена у договорі про надання послуги з постачання теплової енергії.
У разі, якщо відомості про опалювану площу не були надані споживачем, базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є загальна площа приміщення у метрах квадратних, визначена за даними, зазначеними у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а у разі відсутності у ньому інформації про окремі приміщення - за даними, зазначеними у документах, що посвідчують право власності на такі приміщення.
До складу вартості послуг з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп за період з 03.11.2022 по 23.03.2023 позивач включив - опалення нежитлових приміщень (централізоване опалення присутнє в приміщеннях) та забезпечення загальнобудинкових потреб на опалення (з 01.01.2022). Площа та теплове навантаження були визначені позивачем на підставі наявних показників, зокрема, зазначених в акті від 31.03.2022 приймання-передачі нежитлового приміщення.
Суд вважає необґрунтованими зауваження відповідача про недоведеність постачання позивачем теплової енергії до нежитлових приміщень загальною площею 1340,80кв.м, розташованих у будинку АДРЕСА_1 .
Відповідно до підписаних представниками позивача та ТОВ «УЮТ 2011» актів про подачу теплової енергії та про припинення подачі теплової енергії 03.11.2022 теплова енергія була подана до будинку АДРЕСА_2 припинено постачання теплової енергії до будинку АДРЕСА_1 .
Спірні приміщення (загальною площею 1340,80кв.м) вбудовані в житловий будинок, подання теплоносія до будинку здійснюється від теплових мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) позивача. Система опалення спірних приміщень (загальною площею 1340,80кв.м) не виокремлена із системи опалення споруд, до яких подавався теплоносій в опалювальний період. Докази відключення спірних приміщень (загальною площею 1340,80кв.м) у встановленому законодавством порядку від внутрішнього комплексу трубопроводів та обладнання відповідач не надав.
Відповідач не надав до суду докази включення до загальної площі нежитлових приміщень в розмірі 1340,80кв.м частини підвалу саме площею 668,5кв.м. Відповідачем також не надані докази того, що частина підвалу площею 668,5кв.м не є нежитловими приміщеннями, а належить до допоміжних приміщень житлового будинку.
Відповідач не надав контррозрахунки розміру послуг з постачання теплової енергії за період з 03.11.2022 по 23.03.2023 та їх вартості.
Статтею 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що у разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг. За результатами перевірки якості надання комунальних послуг або якості послуг з управління багатоквартирним будинком складається акт-претензія, який підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком).
Відповідач не надав доказів складання актів-претензій щодо послуг з постачання теплової енергії у період з листопада 2022 року по березень 2023 року.
Пунктом 30 індивідуального договору передбачено, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з:
- плати за послугу, визначеної відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1022 від 08.09.2021), та Методики розподілу, що розраховується виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання;
- плати за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України, інформація про яку розміщується на офіційному веб-сайті виконавця http://www.kpts.dp.ua/.
У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії плата за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовнозмінної частини тарифу (протягом опалювального періоду), а також умовно-постійної частини тарифу (протягом року).
Наказом Комунального підприємства теплових мереж «Криворіжтепломережа» №712 від 03.11.2021 (з урахуванням змін, внесених наказами підприємства №791 від 30.11.2021, №394 від 30.06.2022, №773 від 29.11.2022) був визначений розмір плати за абонентське обслуговування:
- з 01.12.2021:
за абонентське обслуговування за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії з витратами на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в граничному розмірі 35грн19коп (з ПДВ);
за абонентське обслуговування без витрат на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в розмірі 22грн05коп (з ПДВ).
- з 01.07.2022:
за абонентське обслуговування за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії з витратами на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в граничному розмірі 36грн88коп (з ПДВ);
за абонентське обслуговування без витрат на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в розмірі 17грн87коп (з ПДВ).
- з 01.12.2022:
за абонентське обслуговування за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії з витратами на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в граничному розмірі 36грн.19коп. (з ПДВ);
за абонентське обслуговування без витрат на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії в розмірі 17грн70коп (з ПДВ).
Відповідно до пунктів 51, 52 індивідуального договору договір набирає чинності з моменту акцептування його споживачем, але не раніше, ніж через 30 днів з моменту опублікування і діє протягом 1 року з дати набрання чинності. Якщо за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.
Згідно з пунктами 32 - 34 індивідуального договору розрахунковим періодом для оплати обсягу спожитої послуги є календарний місяць. Плата за абонентське обслуговування нараховується щомісяця. У разі застосування двоставкових тарифів умовно-постійна частина тарифу нараховується щомісяця. Початок і закінчення розрахункового періоду для розрахунку за платою за абонентське обслуговування завжди збігаються з початком і закінченням календарного місяця відповідно.
Виконавець формує та надає рахунок на оплату спожитої послуги споживачу не пізніше ніж за десять днів до граничного строку внесення плати за спожиту послугу. Рахунок надається на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунок може надаватися в електронній формі, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів.
Споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу.
За розрахунками позивача відповідачу надані послуги з
- постачання теплової енергії на суму 263742грн90коп з 03.11.2022 по 23.03.2023;
- абонентського обслуговування на суму 350грн20коп з 01.04.2022 по 31.10.2023.
Вартість наданих послуг протягом спірного періоду була відображена у рахунках № НОМЕР_1 від 06.05.2024, №13040 від 07.08.2024, що направлялись на адресу відповідача разом з претензіями від 21.05.2024 №379/13 та від 07.08.2024 №504/13. Претензії отримані відповідачем 23.05.2024 та 08.08.2024.
Відповідно до частини 1 статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За приписами статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як вбачається зі змісту наданих матеріалів, сторони не визначили сталий розмір платежів за договором. Розмір щомісячних платежів за поставлену теплову енергію розраховувався позивачем та мав доводитись до відома відповідача.
Враховуючи положення пунктів 33, 34 індивідуального договору, направлення рахунків на адресу відповідача у травні та серпні 2024року, норми статті 254 Цивільного кодексу України, відповідач повинен був сплатити:
- в строк до 01.07.2024 суму боргу в розмірі 222937грн77коп, зазначену у рахунку № НОМЕР_1 від 06.05.2024. До складу цієї суми увійшли - сума боргу з оплати послуг постачання теплової енергії в розмірі 222587грн57коп за грудень 2022 року - березень 2023року та сума боргу зі сплати абонентського обслуговування в розмірі 350грн20коп з 01.04.2022 по 31.10.2023;
- в строк до 30.09.2024 суму боргу в розмірі 41155грн33коп, зазначену у рахунку № НОМЕР_1 від 07.08.2024. Це сума боргу з оплати послуг з постачання теплової енергії за листопад 2022 року.
Згідно зі статтею 202 Господарського кодексу України та статтею 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
До суду не надані докази сплати відповідачем в повному обсязі або частково суми боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп, пені в розмірі 2183грн08коп.
З урахуванням викладеного, підлягають задоволенню в повному обсязі позовні вимоги в частині стягнення суми боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп.
Статтею 1 Закону України «Про відповідальність суб`єктів підприємницької діяльності за несвоєчасне внесення плати за спожиті комунальні послуги та утримання прибудинкових територій» установлено, що суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують нежилі будинки і приміщення, належні їм на праві власності або орендовані ними на підставі договору, для провадження цієї діяльності: сплачують комунальні послуги за тарифами, які у встановленому законодавством порядку відшкодовують повну вартість їх надання та пропорційну частку витрат на утримання прибудинкової території; за несвоєчасні розрахунки за спожиті комунальні послуги сплачують пеню в розмірі одного відсотка від суми простроченого платежу за кожний день прострочення, якщо інший розмір пені не встановлено угодою сторін, але не більше 100% загальної суми боргу.
Згідно з пунктом 45 індивідуального договору, у разі несвоєчасного здійснення платежів споживач зобов`язаний сплатити пеню в розмірі 0,01% суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, що настає за останнім днем граничного строку внесення плати за послугу.
За прострочення виконання зобов`язання на підставі пункту 45 договору позивач нарахував та заявив до стягнення пеню в розмірі 2183грн08коп, що складається з сум:
1) пеня в розмірі 2162грн50коп, нарахована на заборгованість 222937грн77коп за період прострочення з 01.06.2024 по 05.09.2024;
2) пеня в розмірі 20грн58коп, нарахована на заборгованість 41155грн33коп за період прострочення з 01.09.2024 по 05.09.2024.
Суд перевірив складений позивачем розрахунок пені. З огляду на встановлені судом строки виконання зобов`язань, обґрунтований розмір пені за порушення строку оплати суми боргу в розмірі 222937грн77коп становить 1471грн39коп за період з 02.07.2024 по 05.09.2024. У задоволенні позовних вимог про стягнення пені в розмірі 711грн69коп слід відмовити.
На підставі статті 625 Цивільного кодексу України позивач нарахував та заявив до стягнення 3% річних в розмірі 1789грн41коп за період з 01.06.2024 по 05.09.2024, інфляційні втрати в розмірі 4904грн63коп за червень-липень 2024року.
Суд перевірив складений позивачем розрахунок 3%річних. З огляду на встановлені судом строки виконання зобов`язань, обґрунтований розмір 3%річних за порушення строку оплати суми боргу в розмірі 222937грн77коп становить 1206грн06коп за період з 02.07.2024 по 05.09.2024. У задоволенні позовних вимог про стягнення 3%річних 583грн35коп слід відмовити.
Суд перевірив складений позивачем розрахунок інфляційних втрат. З огляду на встановлені судом строки виконання зобов`язань та розмір індекс інфляції у липні 2024року (100,0%), суд відмовляє у задоволенні позовних вимог про стягнення інфляційних втрат у розмірі 4904грн63коп за червень-липень 2024року.
На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору розподіляються між сторонами пропорційно задоволених вимог.
Керуючись нормами Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, статтями 3, 4, 13, 20, 41, 42, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 129, 237, 238, 240, 241, 250-252 Господарського процесуального кодексу України суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Комунального підприємства теплових мереж Криворіжтепломережа до Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради; третя особа без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Криворізька міська рада, про стягнення суми боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп, пеню в розмірі 2183грн08коп, 3% річних в розмірі 1789грн41коп, інфляційні втрати в розмірі 4904грн63коп задовольнити частково.
Стягнути з Управління комунальної власності виконкому Криворізької міської ради (Ідентифікаційний код 25522449; місцезнаходження: 50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, буд. 1) на користь Комунального підприємства теплових мереж Криворіжтепломережа (Ідентифікаційний код 03342184; місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пров. Квітки Цісик, буд. 9) суму боргу за послугу з постачання теплової енергії в розмірі 263742грн90коп, суми боргу за абонентське обслуговування в розмірі 350грн20коп, пеню в розмірі 1471грн39коп, 3% річних в розмірі 1206грн06коп та витрати зі сплати судового збору у розмірі 3201грн25коп.
Відмовити у задоволенні позовних вимог про стягнення пені в розмірі 711грн69коп, 3% річних в розмірі 583грн35коп, інфляційних втрат в розмірі 4904грн63коп
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Р.Г. Новікова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 03.12.2024 |
Номер документу | 123424126 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні