Справа № 464/6768/23
пр.№ 2/464/491/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22.11.2024 Сихівський районний суд м.Львова
в складі: головуючого судді Чорна С.З.,
при секретарі судових засідань Сенюга М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові цивільну справу за позовом Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів,-
за участю:
представника позивача ОСОБА_2 ,
представник відповідача ОСОБА_3 ,
встановив:
Позивач Львівська міська рада звернулася до суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками комунальної власності площею 0,0150 га (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036), площею 0,0019 га у межах червоних ліній (кадастровий номер 4610136800:07:003:0046) та площею 0,0021 га га у межах червоних ліній (кадастровий номер 4610136800:07:003:0045) на АДРЕСА_1 у розмірі 168 791,43 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до п. 2 ухвали Львівської міської ради від 15.05.2008 №1800 «Про користування ОСОБА_1 земельними ділянками на АДРЕСА_1 » передано ОСОБА_1 в оренду терміном на 5 років земельні ділянки площею 0,0150 га та 0,0040 га на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.На підставі вищевказаної ухвали 13.08.2008 між Львівською міською радою та ОСОБА_1 укладено договори земельних ділянок площею 0,0150 га. та 0,0021 га та 0,0019 га строком на десять та п`ять років.Надалі Львівська міська рада прийняла ухвалу № 3977 від 20.09.2018 «Про продовження ОСОБА_1 терміну оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 » відповідно до якої продовжено громадянці ОСОБА_1 на 3 роки термін оренди земельної ділянки площею 0,0150 га (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036) на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону (код КВЦПЗ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Разом з тим, договори оренди відповідно до яких продовжено термін оренди земельних ділянок на АДРЕСА_1 ., між Львівською міською радою та ОСОБА_1 , не укладалися.Документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою відсутні.Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.09.2023 № 345857601 будівля магазину продуктових товарів літ. "А-1", заг. пл. 238.5 кв.м. на АДРЕСА_1 перебуває в приватній власності ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 . Дата державної реєстрації 14.01.2010.Разом з тим, документи, які посвідчують право користування (оренди) земельною ділянкою площею 0,0150 га (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036), площею 0,0019 га у межах червоних ліній (кадастровий номер 4610136800:07:003:0046) та площею 0,0021 га у межах червоних ліній (кадастровий номер 4610136800:07:003:0045) на АДРЕСА_1 у ОСОБА_1 відсутні. Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради 31.03.2023 року проведено обстеження земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 та встановлено, що ОСОБА_1 фактично використовує для обслуговування нежитлової будівлі земельну ділянку комунальної власності № 1 площею 0.0150 га за кадастровим номером 4610136800:07:003:0036, земельну ділянку № НОМЕР_2 в межах червоних ліній площею 0.0021 га за кадастровим номером 4610136800:07:003:0045 та земельну ділянку № НОМЕР_3 в межах червоних ліній площею 0.0019 га за кадастровим номером 4610136800:07:003:0046 за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання вказаних ділянок в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання її в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.За результатами зазначеного обстеження управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради складено акт обстеження земельної ділянки від 31.03.2023 року № 122 та лист управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради від 28.04.2023 № №2412-вих-51166 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) вищевказаними земельними ділянками які скеровувались на адресу ОСОБА_4 . Вважає, що відповідач ОСОБА_1 , як фактичний користувач земельних ділянок, без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберігає у себе кошти, що мав сплатити за користування земельними ділянками, та зобов`язаний повернути такі власнику земельних ділянок на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Відповідно до листа управління адміністрування місцевих та залучених фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради № 4-2201-10047 від 27.07.2023 надходження до бюджету Львівської МТГ з плати за землю від ОСОБА_1 за період 01.07.2020 по 01.06.2023 не було.Відповідно до листа Головного управління ДПС у Львівській області № 1.8-21503-24 від 10.07.2023 надходження до бюджету Львівської МТГ з плати за землю від ОСОБА_1 за період з 01.07.2020 по 01.06.2023 не було.Відповідно до листа Головного управління ДПС у Львівській області № 1.8-11405-2412 від 18.04.2023 надходження до бюджету Львівської МТГ інформація щодо здійснення від ОСОБА_1 плати за землю відсутня.Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Львівській області від 10.07.2023 № 1.8-21503-24 та від 18.04.2023 № 1.8-11405-2412 плата за земельні ділянки 0,0150 га. та 0,0021 га та 0,0019 га площею (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046, 4610136800:07:003:0045) на АДРЕСА_1 за період з 01.07.2020 по 31.05.2023 відповідачем не здійснювалась. Окрім цього, за інформацією Головного управління ДПС у Львівській області від 18.04.2023 та 10.07.2023 відомості про право власності чи оренди земельної ділянки за 2020-2022 роки за кадастровим номером 4610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046 та 4610136800:07:003:0045 на АДРЕСА_1 , відсутня. Сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання вказаної земельної ділянки без належної правової підстави становить 168 791,43 грн.
Ухвалою Сихівського районного суду м. Львова від 23.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження.Відзив на адресу суду не надходив.
08.12.2023 від представника позивача ОСОБА_2 поступила заява про збільшення позовних вимог.
31.01.2024 від представник відповідача ОСОБА_5 до суду поступила заява про долучення до матеріалів справи копії рішення Сихівського районного суду м.Львова від 01.11.2010 року.
Ухвалою суду від 01.07.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
23.09.2024 від представник відповідача ОСОБА_5 до суду поступила заява про долучення до матеріалів справи документів.
22.11.2024 від представник відповідача ОСОБА_3 до суду поступили пояснення по справі.
Представник позивача ОСОБА_2 в судовому засіданні позов підтримала з підстав, що викладені в такому.Просила суд позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_3 в судовому засіданні позов визнала частково з підстав, що викладені у поясненнях. Зазначив, що до повної заяви Позивачем не надано належних та допустимих доказів щодо розміру нормативної грошової оцінки за 2020, 2021, 2022 роки у зв`язку з цим, не вбачається можливим встановити на підставі яких доказів вказано розмір нормативної грошової оцінки за згадані роки.У своїх поясненнях представник позивача наводить правовий висновок, що міститься у Постанові Великої Палати Верховного суду у справі 905/1680/20 від 09.11.2021.До позовної заяви долучено Акт обстеження земельної ділянки (примірник № l) від 31.03.2023 № 122, де міститься покликання на інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з ДРРП від 31.03.2023 на об?єкт нерухомого майна будівля магазину продуктових товарів літ. «А», загллощею 238,5 кв.м, реєстраційний номер майна: 2357551, який перебуває у власності ОСОБА_1 та інформаційну довідку від 08.09.2023 на вищенаведене майно. В обгрунтування сум до стягнення Львівська міська рада покликається на ухвалу Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові. Так, згаданий Порядок визначає наступне: 3.5. Річний розмір орендної плати встановлюється: 3.5.1. У розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, винятком, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про надання земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 3.6 - 3.19 цього Порядку. 3.6. Орендна плата за земельні ділянки, надані для обслуговування павільйонів, встановлюється у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки площею до 0,05 та включно та у розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки площею від 0,05 га. Як вбачається з правовстановлюючих документів на об?єкт нерухомого майна, який розташований на земельній діл. 1 на такій розташовано будівлю магазину продуктових товарів, що згідно п. 3.5.1. Порядку має нараховуватись річний розмір орендної плати у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Окрім цього, судовим рішенням у справі 2-1382 від 01.11.2010, Львівську міську раду зобов?язано внести зміни в договори оренди землі (діл.1-3) в розділі предмет договору для обслуговування будівлі магазину продуктових матеріалів та зобов?язано здійснити перерахунок орендної плати по усіх трьох земельних ділянках у розмірі , 3 відсотків грошової оцінки земельної ділянки. Судом у згаданій справі встановлено, що на момент укладення договору оренди землі від 13.08.2008 земельна ділянка передана ОСОБА_1 , для обслуговування торгового закладу яке є капітальною спорудою тому орендна плата у розмірі 10 відсотків від грошової оцінки земельної ділянки в договорі вказана помилково. Стверджує, що сторонами справи №2-1382 та справи № 464/6768/23 є одній й ті ж сторони Львівська міська рада та ОСОБА_1 , а збільшення позовних вимоги щодо стягнення суми за користування ділянкою кадастровий номер 4610136800:07:003:0036 у 2023 році до 10 відсотків ставкою від нормативної грошової оцінки є безпідставним.А для розрахунку такої суми слід приймати 3 відсотки, що становить 6738,28 грн за період 01.01.2023- 31.05.2023. Зазначає, що до задоволення підлягає вимога щодо стягнення з Відповідача суми безпідставно збережених коштів у зв?язку з користуванням земельними ділянками комунальної власності без правовстановлюючих документів у розмірі 12 727,86 грн (2023р.), у задоволенні решти суми просить відмовити. Просить здійснити розподіл судових витрат пропорційно до задоволеної суми коштів.
Заслухавши пояснення учасників розгляду справи, дослідивши та оцінивши докази у справі в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 15.05.2008 №1800 «Про користування ОСОБА_1 земельними ділянками на АДРЕСА_1 » передано громадянці ОСОБА_1 в оренду терміном на 5 років земельні ділянки площею 0,0150 га та 0,0040 га на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
13.08.2008 між позивачем (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі №С-1225, згідно із яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036), площею 0,0150 га, яка знаходиться у АДРЕСА_1 , для обслуговування торгового павільону. Договір укладено строком на п`ять років до 15.05.2018.
Договори оренди землі земельних ділянок з кадастровими номерами 4610136800:07:003:0046 та 4610136800:07:003:0045 укладених між Львівською міською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) в матеріалах справи відсутні.
Рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 01.11.2010 у справі № 2-1382 зобов`язано Львівську міську раду в особі департаменту містобудування управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин внести зміни в договори оренди землі кадастровий номер 4610136800:07:003:0046 загальною площею 0,0019 га., 4610136800:07:003:0045 загальною площею 0,0021 га. та 4610136800:07:003:0036 загальною площею 0,0150 га. від 13.08.2007 в розділі предмет договору для обслуговування будівлі магазину продуктових товарів та провести перерахунок орендної плати згідно договорів оренди землі у розмірі 3% від грошової оцінки землі.
18.12.2012 року між Львівською міською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено зміни до договору оренди землі №С-1225.
Розглянувши звернення громадянки ОСОБА_1 від 21.05.2018 (зареєстроване у Львівській міській раді 21.05.2018 за № 3-Р-45177/АП-Ф-2403) Львівська міська рада прийняла ухвалу № 3977 від 20.09.2018 «Про продовження гр. ОСОБА_1 терміну оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 » відповідно до якої продовжено громадянці ОСОБА_1 на 3 роки термін оренди земельної ділянки площею 0,0150 га (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036) на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону (код КВЦПЗ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) за рахунок земель житлової та громадської забудови.
В матеріалах справи відсутні будь-які докази, що підтверджують втрату чинності ухвали львівської міської ради № 3977 від 20.09.2018.
Також, що відповідно до п. 2 ухвали Львівської міської ради № 3977 від 20.09.2018 зобов`язано ОСОБА_1 у тримісячний термін укласти з Львівською міською радою договір оренди землі та зареєструвати його відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Договори оренди відповідно до яких продовжено термін оренди земельних ділянок на АДРЕСА_1 ., між Львівською міською радою та ОСОБА_1 , не укладалися.
31.03.2023 головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель м. Львова управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради Лозинською О.В., ОСОБА_6 , провідним спеціалістом відділу землеустрою управління земельних ресурсів земельних департаменту містобудування Львівської міської ради Шкрибалом М.Ю., провідним спеціалістом відділу районних архітекторів управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради Виниченком К.Д. проведено обстеження земельних ділянок із кадастровими номерами 04610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046, 4610136800:07:003:0045 на АДРЕСА_1 , за результатами якого складено акт обстеження №122.
Вказаним актом обстеження встановлено, що земельні ділянки фактично використовується ОСОБА_1 для обслуговування будівель на АДРЕСА_1 за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
Також встановлено, що відповідно до план схеми земельної ділянки, частини будівлі магазину продуктових товарів літ. "А-1", за вищевказаною адресою розташована за земельних ділянок із кадастровими номерами 04610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046, 4610136800:07:003:0045.
Також, відповідно до кадастрових планів земельних ділянок, що містяться у витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001157712023 від 20.06.2023, № НВ-00011594512023 від 20.06.2023, та № НВ- 0001159792023 від 20.06.2023 встановлено, що магазину продуктових товарів літ. "А-1", на АДРЕСА_1 розміщується на земельних ділянках із кадастровими номерами 04610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046, 4610136800:07:003:0045.
Враховуючи вищевикладені обставини, відповідач є фактичним користувачем земельних ділянок з кадастровими номерами земельних ділянок із кадастровими номерами 04610136800:07:003:0036, 4610136800:07:003:0046, 4610136800:07:003:0045 за адресою: АДРЕСА_1 .
28.04.2023 листом № №2412-вих-51166 управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради скеровано відповідачу вимогу про вжиття заходів щодо оформлення права користування спірними земельними ділянками, або провести оплату всіх належних орендодавцю безпідставно збережених коштів за користування таких земельних ділянок.
Однак, докази виконання відповідачем вказаного листа в матеріалах справи відсутні.
Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Статтею 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження відбулось за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. Для кондикційних зобов`язань наявність вини набувача (зберігача) майна не є необхідною обставиною. Визначальним є наявність факту неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість, не є заходом відповідальності. Набувач має обов`язок повернути майно, яке він безпідставно набув (зберігав), або його вартість.
Кваліфікація спірних правовідносин, як зобов`язань у зв`язку із набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави, означає необхідність застосування норм, передбачених статтями 1212 - 1214 Цивільного кодексу України, та правових наслідків дій/бездіяльності відповідача у вигляді збереження (заощадження) у себе відповідних сум орендної плати.
З огляду на викладене, відповідач, як фактичний користувач спірних земельних ділянок, без достатньої правової підстави зберіг в себе кошти, які повинен був сплатити за користування відповідними земельними ділянками її власнику. Такими діями відповідач порушив право позивача як власника земельних ділянок на отримання вказаних коштів, а тому таке право підлягає захисту в судовому порядку на підставі ст. 1212 Цивільного Кодексу України.
Відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній повинен був сплатити за звичайних умов, як і фактичний добросовісний землекористувач.
У постанові Верховного Суду від 05.08.2022 у справі №922/2060/20 зазначено, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому саме із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплати за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташовано. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими. Таким чином, після закінчення строку дії договорів оренди землі, відповідач, став фактичним користувачем спірних земельних ділянок, у зв`язку з чим у нього виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування такими земельними ділянками (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розташовано майно.
Згідно з вимогами ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Нездійснення державної реєстрації речового права на сформовану земельну ділянку за органом місцевого самоврядування у відповідності до положень статті 79-1 Земельного кодексу України не є підставою для звільнення набувача права власності на будівлю або споруду від обов`язку сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій розташований такий об`єкт нерухомості (правовий висновок Верховного Суду від 05.08.2022 у постанові у справі №922/2060/20).
Статтею І Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Відповідно до ст. 20 ЗУ «Про державний земельний кадастр» відомості з Державного земельного кадастру с офіційними.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001157712023 від 20.06.2023 (додається), дата державної реєстрації земельної ділянки 10.09.2008. Відтак, земельну ділянку сформовано з 10.09.2008.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-00011594512023 від 20.06.2023 (додається), дата державної реєстрації земельної ділянки 10.09.2008. Відтак, вважається, що земельну ділянку сформовано з 10.09.2008.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001159792023 від 20.06.2023 (додається), дата державної реєстрації земельної ділянки 10.09.2008. Відтак, земельну ділянку сформовано з 10.09.2008.
Також, у вищезгаданих витягах, в графі «Відомості про право власності/ право користування внесених до Поземельного книги, крім відомостей про речові права, що виникли після 1 січня 2013 рок » зазначено що право власності на земельні ділянки належить Львівській міській раді.
Як видно з матеріалів справи та встановлено судом, земельні ділянки площею 0,0150 га. з кадастровим номером 04610136800:07:003:0036, площею 0,0021 га з кадастровим номером 4610136800:07:003:0045, та площею 0,0019 га з кадастровим номером 4610136800:07:003:0046, що за адресою: на АДРЕСА_1 , належить територіальній громаді м. Львова, є комунальною власністю Львівської міської ради.
Судом встановлено, що відповідач користується спірними земельними ділянками без правових підстав, зокрема, у матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували факт укладення між позивачем та відповідачем правочинів, що надають йому право на користування спірними земельними ділянками, на якій розташоване належне йому на праві власності нерухоме майно.
Щодо розміру безпідставно збережених коштів за період з 01.07.2020 до 31.05.2023, суд враховує наступне.
Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою (кадастровий номер) 4610136800:07:003:0036 на АДРЕСА_1 , за період з 01.07.2020 року по 31.05.2023 року становить 133 256, 40 грн.
Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою (кадастровий номер) 4610136800:07:003:0045 на АДРЕСА_1 , за період з 01.07.2020 року по 31.05.2023 року становить 18 655,89 грн.
Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою (кадастровий номер) 4610136800:07:003:0046 на АДРЕСА_1 , за період з 01.07.2020 року по 31.05.2023 року становить 16 879,14 грн.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового Кодексу України).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено приписами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України.
Згідно з ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (стаття 18 цього Закону).
Відповідно до статті 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з ч. 3 ст. 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Суд враховує, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
При цьому, чинне законодавство не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, формування такого здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявника, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (вказаний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19).
Разом з тим слід зазначити, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №922/902/18, від 08.08.2019 у справі №922/1276/18, від 01.10.2019 у справі №922/2082/18, від 06.11.2019 у справі №922/3607/18).
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.06.2023 № НВ 4600511722023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036) становить 539062,50 грн.
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.08.2023 № НВ 4600609772023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:07:003:0045) становить 75468,75 грн.
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.08.2023 № НВ 4600272652023, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:07:003:0046) становить 68281,25 грн.
Пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
У постанові від 18.12.2019 у справі №804/937/16 судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначено: «...правильне визначення поняття "дати проведення нормативної грошової оцінки земель" є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що. зрештою, впливає на розмір плати за землю.
Відповідно до абз. 5 ч. І ст. 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткувания земельним податком.
При цьому, при здійсненні розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, позивачем враховано розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за період 2020-2023 роки.
Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2023 № 6-28-0.222-323/2-23, оприлюдненого на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, повідомлено про значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік у розмірі 1,15, додатково зазначено , що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у 2021 році становив 1,1., а у 2020, 2019 роках становить 1.0.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до розрахунків недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, поданих Позивачем, в графі « Кофіцієнт індексації нго» за 2020, 2021 роки зазначено 1,0., за 2022 рік заначено 1,1., та за 2023 року 1,15.
Відповідно до ухвали Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові.
Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018 року.
Пунктом 7.3 Розділу 7 вказаного Порядку визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку
Пунктом 7.6. встановлено, що орендна плата за земельні ділянки, надані для обслуговування павільйонів, встановлюється у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки площею до 0,05 га включно та у розмірі 6 % від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки площею від 0,05 га.
Ухвалою Львівської міської ради № 3977 від 20.09.2018 «Про продовження гр. ОСОБА_1 терміну оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 » відповідно до якої продовжено громадянці ОСОБА_1 на 3 роки термін оренди земельної ділянки площею 0,0150 га (кадастровий номер 4610136800:07:003:0036) на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону (код КВЦПЗ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) за рахунок земель житлової та громадської забудови.
Львівська міська рада, як власник земельних ділянок, встановила вид використання земельних ділянок на АДРЕСА_1 , як для обслуговування торгового павільйону.
З урахуванням того, що відповідачем в судовому порядку не оскаржувалася вказана ухвала Львівської міської ради з підстав неправильного визначення цільового призначення земельної ділянки, а також не висловлювалися в позасудовому порядку відповідні заперечення (докази існування таких заперечень до моменту виникнення даного спору - відсутні в матеріалах справи), сам факт неукладення відповідачем договору оренди протягом трьох місяців з моменту прийняття Ухвали № 3977 від 20.09.2018 свідчить про зловживання останнім своїми правами та обов`язками.
Суд наголошує, що з моменту прийняття цієї ухвали, в Львівської міської ради виникли законні очікування на отримання орендної плати в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки і неналежне виконання відповідачем своїх прав та обов`язків не може позбавити права позивача на отримання цієї плати.
Доводи представника відповідача, що застосування ставки орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, на підставі рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 01.11.2010 у справі № 2-1382 встановлено ставку орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки суд не приймає до уваги, у зв`язку з тим,що згаданим рішенням зобов`язано Львівську міську раду в особі департаменту містобудування управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин внести зміни в договори оренди землі, в розділі предмет договору та провести перерахунок орендної плати, згідно договорів оренди землі, у розмірі 3% відсотків від грошової оцінки землі.
Отже, згадане рішення суду регулювало правовідносини які виникали між Львівською міською радою та ОСОБА_1 на підставі договорів оренди землі на АДРЕСА_1 та не поширювало свою дію після їх закінчення.
Також, 01.01.2018 року на території м. Львова почав діяти «Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» затверджений ухвалою Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017, відповідно до якого змінилися підстави та порядок нарахування орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності.
Відповідно ч.1 ст. 73 ЗУ «Про органи місцевого самоврядування» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
У статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування зазначено, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такі необхідно задовольнити.
На підставі ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, в розмірі 2684 грн грн.
Керуючись статтями 1212,1214 ЦК України, 13, 81, 89, 141, 258, 263 - 265 ЦПК України,суд, -
ухвалив:
позов Львівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Львівської міської ради суму безпідставно збережених коштів у зв?язку з користуванням земельними ділянками кадастровий номер 4610136800:07:003:0036, кадастровий номер 4610136800:07:003:0046, кадастровий номер 4610136800:07:003:0045 комунальної власності без правовстановлюючих документів у розмірі 168791,43 грн .
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту містобудування Львівської міської ради суму сплаченого судового збору у розмірі 2684 грн .
Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку визначеному ЦПК України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):
Позивач:Львівська міська рада, м.львів, пл.Ринок,1, ЄДРПОУ 04055896.
Відповідач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_2 реєстраційний номер облікової картки платників податків: НОМЕР_4 .
Повний текст рішення складено 29.11.2024.
Суддя Чорна С.З.
Суд | Сихівський районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123430775 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Сихівський районний суд м.Львова
Чорна С. З.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні