РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 грудня 2024 р. Справа № 120/10008/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОГ ЮА 1" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОГ ЮА 1" (далі - позивач, ТОВ "ФОГ ЮА 1") звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовною завою до головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовано прийняттям відповідачем протиправними рішеннями про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, представник позивача вказує на те, що з метою виконання вимог податкового законодавства щодо реєстрації податкових накладних та у зв`язку з зупиненням їх реєстрації, - позивачем було надано всі необхідні та наявні документи, яким оцінку відповідачем 1 не надано.
14.08.2024 через систему "Електронний суд" від Головного управління ДПС у Вінницькій області надійшов відзив, у якому зазначило, що проти задоволення позову заперечує. Так, представник відповідача 1 зауважив, що позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації спірних податкових накладних.
19.11.2024 через систему "Електронний суд" від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій останній зауважує, що контролюючий орган постійно змінюючи підстави для зупинення реєстрації податкових накладних поставив платника у становище правової невизначеності.
Ознайомившись з наявними матеріалами справи, суд встановив наступні обставини справи.
29.02.2024 ТОВ "ФОГ ЮА 1" за результатами господарської операції згідно з укладеним двостороннім договором про купівлю - продаж електричної енергії від 22.03.2022 з ТОВ "НЕСС ЕНЕРДЖІ" було сформовано і направлено на реєстрацію податкову накладну № 1 на загальну суму 8021,30 грн. без ПДВ, ПДВ 20% - 1336,88 грн. та № 2 на загальну суму 2679,41 грн. без ПДВ, ПДВ 20% 446,57 грн.
07.03.2024 року позивачем отримано квитанцію від контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної № 1,2 від 29.02.2024 року із зазначенням такої підстави для зупинення: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 29.02.2024року № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 2716 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)". Згідно змісту квитанції також запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.
Позивач, не погоджуючись з такими рішеннями та з метою розблокування відповідних податкових накладних, направив до ГУ ДПС у Вінницькій області пояснення за вих. № 03-21 від 20.03.2024 з описом господарської операції та копіями усієї первинної документації, необхідної для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.
27.03.2024 року позивачем отримано повідомлення про необхідність надання пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10797078/43462476 та № 10797079/43462476, у якій зазначено про встановлення складання та надання ПН для реєстрації в ЄРПН з порушенням норм підпункту "а" бо "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України. Також вказано, що відповідно наданого позивачем акту звірки з контрагентом, а платника податку не відображено кредиторська заборгованість (сплата 21.02.2024) в сумі 7487,83 грн.
Так, позивачем на виконання вимог вказаних вище повідомлень, 02.04.2024 надано додаткові пояснення по податковим накладним № 1,2 від 29.02.2024 за вих. № 04-24, 02-04 з наданням підтверджуючих документів та вичерпної інформації щодо отриманої оплати в розмірі 7487,83 грн.
Разом з тим, за результатом розгляду останніх повідомлень та підтверджуючих документів, комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 08.04.2024 за № 10861436/43462476 та № 10861437/43462476 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 та № 2 (відповідно) від 29.02.2024 року. При цьому, в графі "додаткові документи" зазначено: "При проведенні дослідження поданої платником звітності (податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску) ознак доходу "101" (доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені)) заробітна плата нараховувалась і виплачувалась менше законодавчо встановленого мінімального рівня в 2023 та 2024 році."
Позивач скористався своїм правом на процедуру адміністративного оскарження відповідних рішень, шляхом подання скарг до Державної податкової служби України . Проте, рішеннями за результатами розгляду скарги залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкових накладних - без змін.
Не погоджуючись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, ТОВ "ФОГ ЮА 1" є учасником українського ринку відновлюваної енергетики з 2021 року в ролі незалежного виробника електроенергії з відновлюваних джерел енергії, основною економічною діяльністю якого є 35.11 Виробництво електроенергії, є платником податку на додану вартість (додаток №18). Під управлінням компанії 1 сонячна електростанція (на даху) в Вінницькій області, потужністю 0.3 МВт, введена в експлуатацію в 2020 році.
21.04.2021 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) прийнято рішення про видачу ТОВ ФОГ ЮА 1 ліцензії з виробництва електричної енергії.
Для розміщення сонячної електростанції на даху, Позивачем укладено договір оренди №32956 від 11.02.2022 з ТОВ НЕСС ЕСТЕЙТ. Обов`язковою умовою для купівлі-продажу електричної енергії є наявність у Сторін укладеного в установленому порядку з оператором системи передачі договору про врегулювання небалансів та отримання доступу до електричної платформи Оператора системи передачі ММS.
У зв`язку з цим, між Товариством з обмеженою відповідальністю ФОГ ЮА 1 (Учасник балансуючої групи) та Товариством з обмеженою відповідальністю НЕСС ЕНЕРДЖІ (Сторона, відповідальна за баланс або СВБ) було укладено договір №БН1/ВН від 22.03.2022, згідно умов якого Сторони об`єднались у балансуючу групу та визначили ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ Стороною, відповідальною за баланс (СВБ)пт .
За умовами цього Договору СВБ зобов`язується нести фінансову відповідальність за небаланси електричної енергії балансуючої групи ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ перед оператором системи передачі (ОСП), а Учасник балансуючої групи зобов`язується нести фінансову відповідальність за свої небаланси електричної енергії перед СВБ (п. 1.2. Договору).
Сторони визнають свої зобов`язання за Договором та під час виконання цього
Договору керуються положеннями Законів України Про ринок електричної енергії, Про альтернативні джерела енергії, Правил роздрібного ринку електричної енергії, Правил ринку, Правил ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку та іншим законодавством України.
Згідно з п. 1.6. Договору визначено, що врегулюванням небалансів балансуючої групи є вчинення СВБ правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії з ОСП в обсягах небалансів балансуючої групи за цінами небалансів електричної енергії, визначеними відповідно до Правил ринку. Врегулюванням небалансів Учасника балансуючої групи є вчинення СВБ правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії з Учасником балансуючої групи в обсягах небалансів Учасника балансуючої групи за цінами, визначеними цим Договором.
Пунктом 5.1. Договору визначено, що розрахунок небалансів електричної енергії відбувається на підставі даних комерційного обліку, які є в системі управління ринком MMS, на 10-е (десяте) число місяця наступного за розрахунковим.
У січні та лютому 2024 року Позивачем було вироблено 3 686 кВт*г та 9 040 кВт*г електричної енергії, що підтверджується двостороннім актом звірки загальної кількості електричної енергії між суміжними ліцензіатами ТОВ ФОГ ЮА 1 та АТ Вінницяобленерго за січень 2024 року та за лютий 2024 року, оператор обліку ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ .
При цьому, згідно Двостороннього договору купівлі-продажу електричної енергії від 22.03.2022 (далі - Двосторонній договір) укладеного між ТОВ ФОГ ЮА 1 (Продавець) та ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ (Покупець), з урахуванням додаткових угод №12 від 31.01.2024 та №13 від 29.02.2024 (додатки №№27-29) було реалізовано 1737 кВт*г та 5,907 кВт*г електричної енергії, що підтверджується Актами купівлі продажу електроенергії між ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ (код ЄДРПОУ 43042557) та виробником електроенергії ТОВ ФОГ ЮА 1 (код ЄДРПОУ 43462476) №1 від 31.01.2024 та №2 від 29.02.2024.
Згідно з п. 1.2. Договору Обов`язковою умовою для купівлі-продажу електричної енергії є наявність у Сторін укладеного в установленому порядку з оператором системи передачі договору про врегулювання небалансів та отримання доступу до електричної платформи Оператора системи передачі ММS. Таким чином, для виконання умов Договору Позивачем, як вже зазначалось вище, було укладено договір БН/ВН від 22.03.2022.
Пунктом 2.6. Договору встановлено, що фактичний обсяг електричної енергії продано Продавцем і придбаної Покупцем щомісячно визначаються в Акті купівлі-продажу, який оформлюється згідно з цим Договором. Фактичний обсяг купівлі-продажу електричної енергії визначається як сумарний, підтверджений відповідним повідомленням щодо реєстрації договорів на електронній платформі оператора системи передачі (ОСП), обсяг за кожною годиною торгової доби розрахункового місяця (п. 3.5. Договору).
Пунктом 4.1. Договору встановлено, що ціна електроенергії відпущеної об`єктом генерації ЦЕ за годину t визначається погодинно за формулою: ЦЕ(t)=ЦРДН(t)*(100% - k) де k - коефіцієнт дисконту від ціни ринку на добу наперед, k=10%; ЦРДН - ціна на ринку на добу наперед, грн/МВт*год.
Згідно з пунктом 4.2. Договору вартість електричної енергії визначається, як сума погодинних добутків ціни на обсяг відпуску електроенергії об`єктом генерації. Обсяг відпуску визначається на підставі даних комерційного обліку, отриманих від постачальника послуг комерційного обліку, у порядку та строки, визначені цим Договором.
Оплата за електричну енергію проводиться Покупцем грошовими коштами у національній валюті України шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Продавця наступним чином:
- до 15 числа (включно) розрахункового місяця за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями Продавця;
- до 25 числа (включно) розрахункового місяця за наступні 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями Продавця;
- до 5 числа (включно) місяця, наступного за розрахунковим остаточна оплата за розрахунковий місяць, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями Продавця.
У випадку, якщо день оплати припадає на небанківський день Покупець здійснює відповідну оплату не пізніше останнього банківського дня, що передує обумовленому дню оплати (п.4.3. Договору).
Сторонами узгоджено, що проект Акту купівлі-продажу готується, підписується Продавцем у термін до 5 числа місяця, наступного за розрахунковим, та надається Покупцю для узгодження та підписання (п. 4.4. Договору).
Згідно з п. 4.7. Договору датою виконання зобов`язань Продавця за розрахунковий місяць є дата підписання обома сторонами Акту купівлі-продажу електричної енергії.
В рамках Двостороннього договору Позивачем було виставлено рахунки на оплату №1 від 31.01.2024 та №7 від 29.02.2024.
Покупцем на виконання умов Двостороннього договору 01.02.2024, 16.02.2024 та 26.02.2024 здійснено оплату рахунків в сумі 2 679,41 грн., 2 926,69 грн. та 5 094,61 грн., що підтверджується Банківської випискою від 04.03.2024 по рахунку ТОВ ФОГ ЮА 1 в АТ УКРСИББАНК за період з 01.02.2024 - 29.02.2024.
Отже, оплата отримана Позивачем 01.02.2024, 16.02.2024 та 26.02.2024 здійснена ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ на виконання умов Двостроннього договору, що підтверджується призначенням платежу зазначеним в банківській виписці від 04.03.2024 оплата за електроенергію згідно договору №БН від 22.03.2022.
Позивачем відображено операції по продажу електричної енергії з контрагентом ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ у внутрішніх регістрах обліку, що підтверджується Карткою рахунку по субрахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» за період 01.01.2024 - 29.02.2024, а також Актом звіряння взаємних розрахунків за період з 01.01.2024 по 29.02.2024 між ТОВ ФОГ ЮА 1 та ТОВ НЕСС ЕНЕРДЖІ за Двостороннім договором купівлі - продажу електричної енергії № БН від 22.03.2022.
Враховуючи безперервний та ритмічний характер постачання електричної енергії за цим договором та керуючись п. 201.4 ст.201, п. 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, СВБ зобов`язується скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено постачання електричної енергії та отримано кошти, зведену податкову накладну з урахуванням усього обсягу постачання електричної енергії та сум грошових коштів за розрахунковий період (п. 4.9. цього договору).
Так, суд зауважує, що згідно п. 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, тимчасово, до 1 січня 2026 року, платники податку, які здійснюють постачання, передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, надають послуги із забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії та/або послуги із зменшення навантаження відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702 та товарної підпозиції 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, нараховують плату за абонентське обслуговування, визначають дату виникнення податкових зобов`язань та податкового кредиту за касовим методом.
Таким чином, на виконання законодавчо визначених вимог товариством за касовим методом, як продавцем (як учасником балансуючої групи) згідно договору № БН1/ВН від 22.03.2022 року, було подано на реєстрацію податкову накладну № 1 та № 2 від 29.02.2024.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Згідно отриманої платником податків квитанції, реєстрація ПН зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Згідно пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації. Проте комісія регіонального рівня фактично не досліджувала наданих позивачем документів, а лише вказала на неподання ним окремих документів.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Позивачем були надані пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної в оскаржуваному рішенні відповідач зазначив "ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".
Окрім того, суд зауважує, що у полі додаткової інформації зазначено, що при проведенні дослідження поданої платником звітності (податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску) ознак доходу "101" (доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені)) заробітна плата нараховувалась і виплачувалась менше законодавчо встановленого мінімального рівня в 2023 та 2024 році.
Суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Більше того, суд наголошує, що нарахування та виплата заробітної плати виходить за межі оцінки операції, на підставі якої зареєстровано податкову накладну.
Більше того, суд зауважує, що позивачем при наданні пояснень у повній мірі надано документи, що підтверджують походження відповідного товару та документів, що свідчать про його походження та реалізацію.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Отже, головним управлінням ДПС у Вінницькій області не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Отже, оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДПС у Вінницькій області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10861436/43462476 та № 10861437/43462476 від 08.04.2024 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Згідно з п. 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246(у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України.
З урахуванням встановленої протиправності оскаржуваного рішення головного управління ДПС у Вінницькій області, понесені витрати позивача зі сплати судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок саме цього суб`єкта владних повноважень у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії головного управління ДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10861436/43462476 та № 10861437/43462476 від 08.04.2024 року про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 та № 2 від 29.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "ФОГ ЮА 1" № 1 та № 2 від 29.02.2024 року.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ФОГ ЮА 1" понесені витрати зі сплати судового збору у розмірі 6056 грн. за рахунок бюджетних асигнувань головного управління ДПС у Вінницькій області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ФОГ ЮА 1" (вул. Гонти, 39а, кімната 314, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 43462476).
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ ВП 44069150).
Рішення суду сформовано 02.12.2024.
СуддяБошкова Юлія Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123437747 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні