Рішення
від 02.12.2024 по справі 140/6350/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6350/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Луцької окружної прокуратури Волинської області в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України до Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури Волинської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України до Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Луцькою окружною прокуратурою виявлено факт протиправної бездіяльності Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної військової (державної) адміністрації, що полягає у не виготовленні облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини пам`ятку архітектури місцевого значення - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», а також ініціювання на її підставі перед Міністерством культури та інформаційної політики України питання про внесення вказаного об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

З моменту взяття на облік Житлового будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, в м. Луцьку, як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини, минуло понад 7 років, а попри вказані обставини та вимоги законодавства Департамент до цього часу не забезпечив складання/приведення у відповідність до Порядку облікової документації на цей об`єкт та не ініціював питання внесення його до Реєстру перед Міністерством.

Таким чином, об`єкт культурної спадщини - "Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк", з 2017 року (дата занесення об`єкта до переліку щойно виявлених об`єктів) і по даний час не внесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, що призводить до порушення правового режиму його використання.

В свою чергу у зв`язку із бездіяльністю органу місцевого самоврядування, невжиття заходів спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану, існує загроза самовільної, хаотичної або неконтрольованої забудови історичних центрів на території громади, руйнування пам`яток історії та культури, знищення історичної спадщини громади, що являється виключним випадком та дає підстави для захисту Луцькою окружною прокуратурою інтересів держави в судовому порядку.

З огляду на вказане прокурор просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду Ковальчука В.Д. від 19 червня 2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У зв`язку з відрахуванням з 06 серпня 2024 року судді ОСОБА_1 зі штату Волинського окружного адміністративного суду на підставі наказу в.о. голови суду від 06 серпня 2024 року №02-07/82/24 та на виконання розпорядження керівника апарату суду від 07 серпня 2024 року №01-84/73/24 проведено повторний автоматизований розподіл справи №140/6350/24.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 серпня 2024 року головуючим суддею для розгляду адміністративної справи №140/6350/24 було визначено суддю Сороку Ю.Ю., який ухвалою суду від 14.08.2024 прийняв справу до провадження.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву проти задоволення позовних вимог заперечує, оскільки занесенню об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує визначена послідовна робота спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини на всіх рівнях. Тобто підготовка органом охорони культурної спадщини облдержадміністрації (Департаментом) подання до МКІП про надання пропозицій щодо занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток здійснюється на основі поданих відповідних пропозицій виконавчого органу місцевого самоврядування (відділу охорони культурної спадщини Луцької міської ради).

Уповноважений виконавчий орган Луцької міської ради у відповідності до порядку до пункту 2 частини 2 статті 6 Закону не звертався до Департаменту з пропозицією про занесення Об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Таким чином, у Відповідача станом на поточну дату відсутні правові підстави для звернення з відповідним поданням до Міністерства культури та інформаційної політики України.

Таким чином, оскільки спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини, повноваження якого поширюються на територію міста Луцька, не подавав Департаменту матеріали такого моніторингу Об`єкта, що є додатковим доказом відсутності у Відповідача повного пакету документів, необхідного для підготовки подання МКІП з пропозицією про внесення Об`єкту в Державний реєстр нерухомих пам`яток України, відтак, вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити у їх задоволенні повністю.

У відповіді на відзив представник позивача вказує, що відповідач хибно робить висновок про те, що подання відповідачем до МКІП пропозицій щодо занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Реєстру здійснюється лише на основі попередньо поданих відповідних пропозицій виконавчого органу Луцької міської ради.

У даному випадку варто зазначити, що ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" не визначає будь-якої "етапності" занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, зокрема не містить положень про те, що на "першому етапі" спочатку свої пропозиції надсилає виконавчий орган Луцької міської ради, а на "другому етапі" відповідач надсилає пропозицій до МКІП.

Натомість, положення п.2 ч.1 ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" чітко визначають те, що саме відповідач подає пропозиції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Подання таких пропозицій відповідачем до МКІП жодним чином не залежить від того, чи надходили або не надходили до нього відповідні пропозиції від виконавчого органу Луцької міської ради.

Рішення про занесений до переліку нововиявлених (щойно виявлених) пам`яток архітектури місцевого значення, розташованих на території м.Луцька об`єкту: "Житловий будинок, розташований по вул. Лесі Українки, 37 у м. Луцьку" прийнято саме наказом управлінням культури Волинської обласної державної адміністрації (Відповідач є правонаступником) від 11.05.2017№61 - органом, який в силу норм Порядку, зобов`язаний забезпечити виготовлення облікової документації на вказану пам`ятку та подати пропозиції МКІП про занесення об`єкту до Реєстру.

Тобто, відповідачу достовірно відомо про згаданий об`єкт культурної спадщини, оскільки саме за його наказом та на підставі інших супутніх документів (додавались до позовної заяви) відповідний об`єкт включений до Переліку щойно виявлених.

Відтак, відповідач здійснює помилкове тлумачення норм Порядку та Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон) намагаючись уникнути відповідальності за свою бездіяльність та перекласти свої обов`язки на відділ охорони культурної спадщини Луцької міської ради.

Крім того, посилання Відповідача на висновки Верховного Суду у постановах від 09.11.2022 (справа № 260/437/21) та від 29.01.2024 (справа №260/2285/21) у даному випадку є безпідставними, оскільки у жодній з цих постанов Судом не зроблено висновку про те, що орган виконавчої влади обласної державної адміністрації повинен в обов`язковому порядку очікувати надходження пропозицій про занесення об`єкту до Реєстру від органу охорони культурної спадщини нижчого рівня, і тільки тоді звертатися з аналогічними пропозиціями до МКІП.

У зв`язку із чим, просить позовні вимоги задовольнити в повній мірі.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Луцькою окружною прокуратурою в процесі виконання поставлених завдань виявлено факт протиправної бездіяльності Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної військової (державної) адміністрації, що полягає у не виготовленні облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини пам`ятку архітектури місцевого значення - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», а також ініціювання на її підставі перед Міністерством культури та інформаційної політики України питання про внесення вказаного об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Наказом управління культури Волинської обласної державної адміністрації від 11.05.2017 №61 об`єкт нерухомості, а саме: "Житловий будинок, розташований по вул. Лесі Українки, 37 у м. Луцьку" занесений до переліку нововиявлених (щойно виявлених) пам`яток архітектури місцевого значення, розташованих на території м. Луцька.

Вказаний наказ прийнятий на підставі протоколу №1 від 28.04.2017 засідання Консультативної ради з питань охорони культурної спадщини управління культури Волинської облдержадміністрації.

В подальшому, розпорядженням Волинської обласної військової адміністрації від 15.08.2022 №362 був затверджений перелік об`єктів культурної спадщини Волинської області, до якого також було включено зазначений будинок.

На вказаний об`єкт органами охорони культурної спадщини не забезпечено виготовлення паспорту та іншої облікової документації згідно з вимогами Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158, у редакції наказу Міністерства культури України від 27.06.2019 №501.

Поряд із цим, як встановлено із інформації Міністерства культури та інформаційної політики України в Державному реєстрі нерухомих пам`яток України, як місцевого, так і національного значення, відсутня інформація про вказану пам`ятку архітектури.

Занесенню щойно виявленого об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує певна робота спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини, до яких належить Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної військової (державної) адміністрації, до повноважень якого віднесено виготовлення облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини та скерування пропозиції (подання) вищестоящому органу - Міністерству культури та інформаційної політики України.

Всупереч вимог чинного законодавства відповідачем не виготовлено упродовж тривалого часу облікової документації на щойно виявлений об`єкт археології - "Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк", а також не ініціюванні, на підставі розроблених облікових документів, питання про внесення даного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Отже, об`єкт культурної спадщини - "Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк", з 2017 року (дата занесення об`єкта до переліку щойно виявлених об`єктів) і по даний час не внесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, що призводить до порушення правового режиму його використання.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері культурної спадщини регулює Закон України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000.

Зі змісту преамбули Закону України "Про охорону культурної спадщини" вбачається, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Положеннями статті 1 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.

Пам`ятка культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (не включення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.

Облікова документація - документація, що формується в порядку обліку об`єктів культурної спадщини та містить дані щодо цінності об`єкта культурної спадщини, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність (предмет охорони об`єкта культурної спадщини), етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень.

Згідно ст. 2 Закону України "Про охорону культурної спадщини" за видами об`єкти культурної спадщини поділяються на: археологічні; історичні; об`єкти монументального мистецтва; об`єкти архітектури; об`єкти містобудування; об`єкти садово-паркового мистецтва; об`єкти науки і техніки.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про охорону культурної спадщини" об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

Відповідно до ч.1 ст.14 Закону України "Про охорону культурної спадщини" занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки:

пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;

пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Відповідно до ч.2 ст.14 Закону України "Про охорону культурної спадщини" об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки, вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини (далі - Перелік) і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.

Так, «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» у 2017 році набув статусу щойно виявленого об`єкту культурної спадщини, тобто з дня його внесення до Переліку.

Окрім цього, у подальшому, такий статус об`єкта підтверджений під час формування оновленого переліку об`єктів культурної спадщини на підставі розпорядження Волинської обласної військової адміністрації від 15.08.2022 №362.

Порядок направлення подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру роз`яснений у Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158, до якого внесені зміни наказом Міністерства культури України від 01.03.2024 №158, які набрали чинності 12.04.2024 (далі - Порядок).

Так, у п.5.1 Розділу V Порядку у чинній редакції зазначено, що подання щодо занесення до Реєстру щойно виявлених об`єктів культурної спадщини подаються Ініціатором до Міністерства.

У п.4.7 розділу IV Порядку зазначено, що ініціатор подає до Міністерства разом із супровідним листом:

подання, за формою, наведеною у додатку 6 до цього Порядку;

облікову документацію згідно з розділом ІІІ цього Порядку;

акт візуального обстеження об`єкта культурної спадщини за формою, наведеною в додатку 7 до цього Порядку;

рекомендації Українського інституту національної пам`яті (далі - Інститут) щодо нерухомого об`єкта культурної спадщини;

протокол Консультативної ради та належним чином завірену копію рішення про надання нерухомому об`єкту культурної спадщини статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини або копію зареєстрованої уповноваженим органом Картки.

Відповідно до п.1.4. Порядку Ініціаторами розгляду питань занесення нерухомого об`єкту культурної спадщини за категорією пам`ятки місцевого значення до Реєстру є уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини.

Разом із цим, уповноваженим органом відповідно до п.1.2. Порядку є обласна державна (військова) адміністрація - у спірних правовідносинах Волинська обласна державна адміністрація.

Аналогічні положення щодо визначення уповноваженого органу, як Ініціатора звернення до Міністерства, були визначені вимогами п.2 4 розділу І Порядку, у редакції наказу Міністерства культури України від 27.06.2019 № 501.

Згідно з ч.1 ст.3 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до органів охорони культурної спадщини належить, зокрема, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

У відповідності до ч.1 ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції серед іншого належить подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього.

Таким чином, взаємний аналіз положень ч.1 ст.14 та ч.1 ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини", а також положень Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158, свідчить про те, що занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України здійснюється виключно за поданням (пропозицією) органу охорони культурної спадщини обласних державних адміністрацій.

Враховуючи вищенаведене, направлення подання (пропозицій) до МКІП з метою занесення щойно виявленого об`єкта культурної спадщини «Житловий будинок, 1890- ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» до Реєстру законом покладається на орган охорони культурної спадщини Волинської обласної державної адміністрації, яким є Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації.

Разом з тим, згідно листа Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації від 03.05.2024 №1030/02.1-24/2-24 та листа Міністерства культури та інформаційної політики України від 27.05.2024 № 5819-24 відповідне подання (пропозиції) про занесення щойно виявленого об`єкта культурної спадщини «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» до Державного реєстру нерухомих пам`яток України Департаментом до МКІП не скеровувались.

Окрім того, для занесення щойно виявленого об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України необхідним є складання на нього облікової документації у відповідності до вимог Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженим наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року №158, з урахуванням останніх змін, внесених наказом Міністерства культури України №158 від 01.03.2024 (далі - Порядок №158).

Так, відповідно до п.1.2 розділу І Порядку в редакції від 01.03.2024 уповноважений орган - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні (військові) адміністрації.

Пунктом 4.8 розділу IV Порядку №158 в редакції від 01.03.2024 визначено, що уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, внесений до Переліку до набрання чинності цим Порядком, у строк, що не перевищує 3 років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку.

Згідно п.1.2. Порядку №158 в редакції від 01.03.2024 облікова документація - документація, що формується в порядку обліку об`єктів культурної спадщини та містить дані щодо цінності об`єкта культурної спадщини, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність (предмет охорони об`єкта культурної спадщини), етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень.

Вимоги до складання облікової картки на нерухомі об`єкти культурної спадщини наведені у розділі III Порядку №158 в редакції від 01.03.2024.

Зокрема, пунктом 3.1 передбачено, що на об`єкт, який виявлено в процесі досліджень і щодо якого подано Картку до органу охорони культурної спадщини, складається облікова документація у складі облікової картки за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку, до якої додаються коротка історична довідка та фотофіксація.

Облікова документація складається у двох примірниках. Облікова документація складається державною мовою.

Облікова документація у паперовій формі має бути скріплена, пронумерована згідно зі змістом та містити титульний аркуш. Облікову документацію підписує керівник органу охорони культурної спадщини.

Занесення нерухомих об`єктів культурної спадщини до Реєстру здійснюється у порядку, визначеному розділом V Порядку №158.

Так, згідно п. 5.1 цього розділу подання щодо занесення до Реєстру щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, а також занесення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, зазначених у розділі VIII цього Порядку, подаються Ініціатором до МКІП.

МКІП здійснює перевірку поданих документів на їх комплектність та відповідність вимогам, визначених цим Порядком. Подання документів, визначених пунктом 4.7 розділу IV цього Порядку, не в повному обсязі або невідповідність облікової документації вимогам, установленим розділом III цього Порядку, є підставою для повернення їх Ініціатору з обґрунтуванням підстав у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня їх надходження (п. 5.2).

З наведеного вбачається, що занесенню щойно виявленого об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує розроблення облікової документації та внесення на її підставі відповідного подання до МКІП безпосередньо уповноваженим органом - органом виконавчої влади обласної державної адміністрації.

Відповідні повноваження та обов`язки щодо розроблення облікової документації та внесення на її підставі пропозиції до МКІП уповноваженим органом - зокрема органом виконавчої влади обласної державної адміністрації, визначались у Порядку №158 до редакції від 01.03.2024, зокрема в редакції наказу МКІП від 27.06.2019 №501.

Так, відповідно до пункту 1 Розділу III Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (далі - облікова документація).

Пунктом 3 Розділу III Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 передбачалось, що облікова документація складається з: облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; історичної довідки; матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз; акту стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.

Згідно п.10 розділу ІІ Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини у строк, що не перевищує трьох років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку.

При цьому, згідно п.2 розділу І Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 уповноваженим органом також виступав орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до п.4 розділу І Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 1 розділу V цього Порядку, та внесення змін до Реєстру (далі - Ініціатор) є: уповноважений орган - за категорією пам`ятки національного значення; уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини - за категорією пам`ятки місцевого значення.

Згідно розділу IV Порядку №158 у редакції до внесення змін від 01.03.2024 для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру Ініціатором подаються Мінкультури такі документи: подання за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором; облікова документація.

Мінкультури здійснює перевірку поданих документів на їх комплектність та відповідність вимогам визначених цим Порядком. Подання документів, визначених пунктом 1 цього розділу, не в повному обсязі або невідповідність облікової документації вимогам, установленим розділом III цього Порядку, є підставою для повернення їх Ініціатору з обґрунтуванням підстав у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня їх надходження.

За наведених обставин, враховуючи згадані положення ст.ст.3, 6, 14, 17 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та вимоги Порядку №158 (як у редакції від 27.06.2029 так і у редакції від 01.03.2024), відповідач, як уповноважений орган охорони культурної спадщини Волинської обласної державної адміністрації, зобов`язаний був забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» та подати пропозиції до МКІП про занесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України ще до 11.05.2020 (3 роки після внесення пам`ятки до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини).

Як вбачається з листа Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації від 03.05.2024 №1030/02.1-24/2-24 на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» наявна лише облікова картка.

Разом з тим, вказана облікова картка виготовлена 11.04.2013, тобто ще до набрання чинності Порядком №158 (23.04.2013) та ще до внесення Будинку друкарні до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини (2017 рік).

У даному випадку слід звернути увагу на те, що пунктом 3 наказу Міністерства культури України від 27.06.2019 №501 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини №158» (далі - Наказ №501) було передбачено, що облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведенню у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури України до 01 грудня 2020 року.

У подальшому, пунктом 2 наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01.03.2024 №158 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини», яким внесені зміни до Порядку, у редакції Наказу №501, зазначено, що облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведення у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини (у редакції від 01.03.2024), якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру подано на розгляд Міністерства до 31.12.2024.

З наведеного вбачається, що розроблена 11.04.2013 облікова картка на «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк» втратила чинність після 01.12.2020, оскільки з поданням про занесення цього житлового будинку до Реєстру уповноважений орган охорони культурної спадщини до МКІП не звернувся.

Вказана облікова картка не може бути й наразі використана Департаментом як додаток до подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, оскільки остання підлягає обов`язковому приведенню у відповідність до вимог чинного Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом МКІП від 11.03.2013 №158.

Таким чином, для того, щоб Департамент наразі зміг направити подання до Міністерства, спочатку потрібно або привести у відповідність до Порядку наявну документацію або виготовити нову облікову документацію на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини.

Отже, з моменту взяття на облік Житлового будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, в м. Луцьку, як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини, минуло понад 7 років, а попри вказані обставини та вимоги законодавства Департамент до цього часу не забезпечив складання/приведення у відповідність до Порядку облікової документації на цей об`єкт та не ініціював питання внесення його до Реєстру перед Міністерством.

Відтак, суд дійшов висновку, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану історичного місця Горохів та наявними матеріалами справи підтверджується неналежне врядування відповідача в сфері охорони культурної спадщини.

Бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів, спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану, є загрозою для самовільної, хаотичної, неконтрольованої забудови історичних центрів та місць на території громади, є викликом непоправному руйнуванню пам`яток історії та культури, знищенню історичної спадщини громади.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю шляхом визнання протиправною бездіяльності Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації щодо невиконання вимог чинного законодавства України із забезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», та неподання до Міністерства культури та інформаційної політики України пропозицій про занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, та зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на забезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», та подання пропозицій до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації щодо невиконання вимог чинного законодавства України із забезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», та неподання до Міністерства культури та інформаційної політики України пропозицій про занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Зобов`язати Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації вчинити дії, спрямовані на забезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - «Житловий будинок, 1890-ті р.р. вул. Лесі Українки, 37, м. Луцьк», та подання пропозицій до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Заступник керівника Луцької окружної прокуратури (43025, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, 13) в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України (01601, м. Київ, вул. Івана Франка, 19, код ЄДРПОУ 43220275).

Відповідач: Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації (43027, м. Луцьк, Київський м-н, 9, код ЄДРПОУ 02226984).

Суддя Ю.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123438018
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —140/6350/24

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 02.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні