ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2024 рокуСправа №160/15361/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Букіної Л.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування висновку,-
У С Т А Н О В И В:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Міністерства юстиції України, в якому просить суд:
- визнати неправомірним та скасувати Висновок Центральної колегії МЮУ з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів МЮУ від 08.04.2024 року, реєстраційний номер 1323-33.1.2-24 від 29.04.2024;
- визнати неправомірним та скасувати Наказ №1281/5 від 30.04.2024 року Міністерства Юстиції України про визнання вчиненими з порушеннями ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» та анулювання реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 15.02.2024 року №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок (технічне)» проведені приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіною Ліаною Леонідівною щодо Садівничого товариства «Золотий Ренет», ідентифікаційний код юридичної особи 23927283. Вирішено тимчасово заблокувати приватному нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіній Ліані Леонідівні доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань строком на 1 місяць. Виконання наказу покласти на офіс протидії рейдерству та на Державне підприємство «Національні інформаційні системи»;
- скасувати проведені Міністерством юстиції України в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань дії щодо анулювання реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємцв та громадських формувань від 15.02.2024 №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок».
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на протиправність спірного висновку й наказу «Про визнання вчиненим з порушенням ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» та анулювання реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 15.02.2024 року №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок (технічне)» проведені приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіною Ліаною Леонідівною щодо Садівничого товариства «Золотий Ренет», ідентифікаційний код юридичної особи 23927283 При прийняті спірного Висновку та Наказу відповідачем порушені права та інтереси позивачів та інших членів СТ «Золотий Ренет». Так 27 січня 2024 року членами Садівничого Товариства «Золотий Ренет» прийнято рішення про переобрання членів правління СТ та його голови. Зазначене рішення на момент неправомірного скасування державної реєстрації не визнавалося неправомірним, та має юридичну дію до цього часу. Фактично відповідач скасовуючи реєстраційні дії щодо внесення відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань втрутився у корпоративні правовідносини та порушив права обмежив права та інтереси позивачів, оскільки у означений спосіб фактично повернув Голову правління СТ, який був переобраний та який не має бажання виконувати функції голови правління.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.07.2024 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників процесу. Тією ж ухвалою суду запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Відповідач скористався наданим правом та надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому указав про відсутність підстав для задоволення позовних вимог з огляду на їх необгрунтованість. Зазначає, що під час розгляду скарги досліджувалися виключно питання на предмет дотримання приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіною Ліаною Леонідівною вимог у сфері державної реєстрації юридичних осіб під час вчинення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 15.02.2024 року №1002241070031006443 та такі дії не можуть вважати врученням у корпоративні відносини СТ. Зауважує, що чинним законодавством не визначено обов`язку Міністерства юстиції України під час здійснення контролю у сфері державної реєстрації прав встановлювати порушення прав та законних інтересів заявників. Підкреслює, що Висновок Центральної колегії Міністерства юстиції України №1323-33.1.2-24 від 08.04.2024 складено з дотриманням усіх вимог Положення №71/5, із забезпеченням участі заінтересованих осіб під час розгляду скарги, які (особи), до речі надавали відповідні пояснення по суті скарги.
Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що позивачі є членами Садівничого товариства «Золотий Ренет». Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Садівниче товариство «Золотий ренет», зареєстровано 07.06.1960 року за № 12241200000006443 та відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань кількість членів товариства складає 910 фізичних осіб, які є власники дачних будинків та земельних ділянок. Садівниче товариство «Золотий Ренет» є правонаступником майнових та немайнових прав «Обслуговуючого кооперативу «Садівничого товариства «Золотий Ренет». Товариство у своїй діяльності керується Законом України «Про кооперацію» №1087-IV від 10.07.2003 року з внесеними змінами, Конституцією України, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України та іншими нормативними актами.
27 січня 2024 року у Садівничому Товаристві «Золотий Ренет» відбулися загальні збори уповноважених членів товариства у відповідності до вимог ЗУ «Про кооперацію», Статуту Товариства, та Порядку виборів уповноважених СТ «Золотий ренет» 2020». На загальних зборах членів уповноважених товариства прийнято рішення про зміну правління товариства та його керівництва.
15 лютого 2024 року приватним нотаріусом Дніпровського нотаріального округу Вдовіною Л.Л. проведено реєстраційні дії №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок (технічне)» в ЄДР приведення у відповідність відомості ЄДР після міграції» та внесені відомості до ЄДР про вид установчого документа статут, результат перевірки в ДПС про керівника та інформацію про здійснення зв`язку з Товариством.
15 березня 2024 року до Міністерства юстиції України звернулась ОСОБА_4 (член товариства) зі скаргою №СК-1634-24 від 15.03.2024 року щодо незаконних реєстраційних дій, проведених приватним нотаріусом як державним реєстратором.
30 квітня 2024 року Міністерством юстиції України (надалі МЮУ) на підставі Наказу №1281/5 прийнято наказ, пунктом 2 якого визнано вчиненим з порушеннями ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» та анулювання реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 15.02.2024 року №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок (технічне)» проведені приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіною Ліаною Леонідівною щодо Садівничого товариства «Золотий Ренет», ідентифікаційний код юридичної особи 23927283. Вирішено тимчасово заблокувати приватному нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіній Ліані Леонідівні доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань строком на 1 місяць. Виконання наказу покласти на офіс протидії рейдерству та на Державне підприємство «Національні інформаційні системи» (надалі Наказ 1281/5 від 30.04.2024 року/Наказ 1281/5).
Підставою для прийняття вищезазначеного наказу слугував Висновок Центральної колегії МЮУ з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів МЮУ у складі головуючого І. Кородюка, членів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , секретаря колегії А. Книжник від 08.04.2024 року за результатами розгляду скарги ОСОБА_4 від 11.03.2024 року зареєстрованої в МЮУ 15.03.2024 року, реєстраційний номер 1323-33.1.2-24 від 29.04.2024 року.
Вважаючи цей висновок та наказ протиправними, позивачі звернулися до суду із цим позовом.
При вирішені спору суд виходить із того, гідно із пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228 (далі - Положення № 228), Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України.
Згідно з підпунктом 83-10 пункту 4 Положення № 228, Мін`юст відповідно до покладених на нього завдань розглядає відповідно до закону скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Мін`юсту та приймає обов`язкові до виконання рішення.
Пунктом 10 Положення № 228 визначено, що Мін`юст у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, здійснює організацію і контроль за їх виконанням.
Правові засади та процедуру проведення державної реєстрації змін до юридичної особи врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755-IV)
Повноваження Міністерства юстиції України, Порядок та процедура розгляду скарг на рішення дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав визначено статтею 34 Закону № 755-IV та Порядком розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128.
Відповідно до частин першої та другої статті 37 Закону № 755-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду. Міністерство юстиції України розглядає скарги: 1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір); 2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
Згідно пункту 2 Порядку №1128 розгляд скарг у сфері державної реєстрації здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами у межах компетенції, визначеної законом. Розгляд скарг у сфері державної реєстрації на предмет наявності (відсутності) порушень закону у рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту здійснюється колегіально, крім випадку, передбаченого цим Порядком
Пунктом 9 Порядку №1128 визначено, що під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації Мін`юст чи відповідний територіальний орган встановлює наявність обставин, якими обґрунтовано скаргу, та інших обставин, які мають значення для її об`єктивного розгляду, зокрема шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), у разі необхідності витребовує документи (інформацію) і вирішує:
1)чи мало місце рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту;
2)чи було оскаржуване рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту прийнято, вчинено на законних підставах;
3)чи належить задовольнити скаргу у сфері державної реєстрації або відмовити в її задоволенні;
4)чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у скарзі у сфері державної реєстрації;
5)які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Відповідно до ст.15 Закону № 755-IV, документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам:
1. документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);
2. текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);
3. документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
4. документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;
5. заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;
6. рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами), якщо інше не передбачено законом. Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи (крім акціонерних товариств, громадських формувань та об`єднань співвласників багатоквартирного будинку) щодо зміни керівника юридичної особи у випадках, коли для прийняття такого рішення достатньо голосів не більше 10 осіб, підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами, які голосували за таке рішення та кількості голосів яких достатньо для прийняття рішення, якщо інше не передбачено статутом юридичної особи. Справжність підписів на рішенні уповноваженого органу управління юридичної особи нотаріально засвідчується з обов`язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів, крім рішень, створених на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та підписаних з використанням кваліфікованого електронного підпису, а також інших випадків, передбачених законом.
Дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування, громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 6 Закону № 755-IV, державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації. Відповідно до пункту 5 частини першої статті 28 № 755-IV підставою для відмови у державній реєстрації є випадок, коли документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
Судом встановлено, що 27 січня 2024 року у Садівничому Товаристві «Золотий Ренет» відбулися загальні збори уповноважених членів товариства у відповідності до вимог ЗУ «Про кооперацію», Статуту Товариства, та Порядку виборів уповноважених СТ «Золотий ренет» 2020». На загальних зборах членів уповноважених товариства прийнято рішення про зміну правління товариства та його керівництва.
15 лютого 2024 року приватним нотаріусом Дніпровського нотаріального округу Вдовіною Л.Л. проведено реєстраційні дії №1002241070031006443 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» та №1002247780032006443 «Виправлення помилок (технічне)» в ЄДР приведення у відповідність відомості ЄДР після міграції» та внесені відомості до ЄДР про вид установчого документа статут, результат перевірки в ДПС про керівника та інформацію про здійснення зв`язку з Товариством
Не э спірним, що такі реєстраційна дія проведена на підставі фотокопії протоколу зборів уповноважених СТ «Золотий Ренет» від 27.01.2024 року №270124, а не з використанням обов`язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів, як це закріплено п. 6 ст.15 Закону № 755-IV. Суд зауважує, що на СТ «Золотий Ренет» не розповсюджуються виключення, передбачені абзацом третім цієї ж норми.
Таким чином, державним реєстратором не було належним чином перевірено подані документи, що є порушенням Закону № 755-IV, у зв`язку з чим спірна реєстраційна дія підлягала анулюванню.
Відповідно до частини 7 статті 37 Закону № 755-IV уразі задоволення скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації або підтвердження факту використання ідентифікаторів доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру іншими особами Міністерство юстиції України, його територіальні органи приймають рішення про:
1)визнання вчиненою-з порушенням цього Закону та анулювання реєстраційної дії, анулювання рішення територіального органу Міністерства юстиції України
Зважаючи на встановлений факт здійснення реєстраційної дії всупереч загальним засадам державної реєстрації, прийняті відповідачем висновок та наказ є правомірними та такими, що відповідають вимогам спеціального законодавства.
Судом також враховується, що під час розгляду скарги досліджувалися виключно питання на предмет дотримання приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вдовіною Ліаною Леонідівною вимог у сфері державної реєстрації юридичних осіб під час вчинення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 15.02.2024 року №1002241070031006443 та такі дії не можуть вважати врученням у корпоративні відносини СТ.
Крім того, чинним законодавством не визначено обов`язку Міністерства юстиції України під час здійснення контролю у сфері державної реєстрації прав встановлювати порушення прав та законних інтересів заявників.
Під час розгляду справи судом встановлено й дотримання відповідачем процедури розгляду поданої скарги шляхом повідомлення заінтересованих осіб про час та дату розгляду скарги.
Посилання позивача на відсутність підпису одного із членів Колегії судом до уваги не приймається, враховуючи, що пунктом 9 розділу III Положення про Колегії з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 09.01.2020 №71/5 передбачено випадки, коли висновок Колегії не може бути підписаний одним із його членів, у тому числі, у випадку звільнення із зазначенням про це у самому висновку, та судом встановлення дотримання відповідачем означених вимог (сторінка 7 Висновку).
Таким чином, враховуючи встановлені у цій справі обставини, суд доходить висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, у разі якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного перегляду справи.
Рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Л.Є. Букіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123438060 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні