ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2024 рокуСправа №160/24579/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НПО ВЕРТИКАЛЬ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (далі позивач, ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Дніпропетровській області), в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 16.05.2024р. № 0264030412 форми «Н» на суму штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у розмірі 234 150,41 грн. на підставі акту перевірки від 15.03.2024 року № 11131/04- 36-04-12/37214727 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (ЄДРПОУ 37214727)»;
- судові витрати покласти на відповідача ГУ ДПС у Дніпропетровській області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що податковим органом при розгляді заперечення на акт перевірки було порушено п.86.4 ст.86 (заперечення по акту перевірки розглядаються у порядку і строки, передбачені пунктом 86.7 цієї статті) та п.п.86.7.4. п.86.7 ст.86 ПКУ (порядок його розгляду), оскільки відповідь на заперечення від 10.05.2024 року направлена позивачу 14.05.2024 року. Окрім того, попередніми перевірками період, який охоплює акт перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04-12/ НОМЕР_1 , вже перевірявся податковим органом. Зауважив, що його не віднесено до платників податків, які не можуть виконати свій податковий обов`язок, тому він не звільнений від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Проте, з розрахунку штрафу до спірного податкового повідомлення-рішення встановлено, що штраф нарахований відповідно до пункту 120-1 статті 120-1 ПК України від суми ПДВ у податкових накладних за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН з датою складання, починаючи з серпня 2022 року, тоді як на час винесення оспорюваного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни, внесені Законом № 2876-ІХ до ПК України в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України пунктами 89 та 90, які, зокрема, пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та шести місяців після його завершення за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Отже, на день прийняття спірного податкового повідомлення-рішення від 16.05.2024р. № 0264030412, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а не пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, як зазначив відповідач. Також позивач просить суд врахувати позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" та презумпцію правомірності рішень платника податків. Враховуючи викладене позивач вважає, що контролюючий орган діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дій, без урахуванням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав позивача і цілями, на досягнення яких спрямована така дія, а тому прийняте рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 02.10.2024 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
14.10.2024 року через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він не погоджується з позовними вимогами та просить у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю. Відзив обґрунтовано тим, що перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених п. 201.10 ст.201 ПК України. Відповідно до інформації, яка наведена у матеріалах перевірки (акт перевірки, додаток до податкового повідомлення-рішення від 16.05.2024 року №0264030412) перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 81 податкових накладних. Зауважив, що Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. У свою чергу граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, а тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-ІХ) є неможливим. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
22.10.2024 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він не погоджується із відзивом, вважає доводи наведені відповідачем безпідставними та необґрунтованими, а тому просить адміністративний позов задовольнити. Відповідь на відзив обґрунтована доводами аналогічними тим, що були викладені у позовній заяві. Окремо позивач наголошував на тому, що відповідачем у відзиві на позов проігноровано доводи позивача щодо порушення порядку оформлення результатів перевірки та способу її проведення та не наведено пояснень, власної правової позиції з цього питання. Також позивач просив звернути увагу суду, що на день прийняття оскарженого рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, а саме - 16.05.2024 року ( ППР від 16.05.2024р. № 0264030412 форми «Н»), з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України. На думку позивача, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу XIX "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-IX та визначити розмір штрафних (фінансових) санкцій 2,5,10,15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних, оскільки: податкове повідомлення - рішення від 16.05.2024р. № 0264030412 були прийнято 16.05.2024 року. За вказаних обставин позивач вважає, що відповідач у відзиві на позов свідомо проігнорував - помилково - визначений розмір штрафу, внаслідок не застосування норми ПК України, яка підлягала застосуванню, та здійснив помилковий розрахунок.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (код ЄДРПОУ 37214727) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області; зареєстровано платником податку на додану вартість, стан платника 0. Платник за основним місцем обліку; основний вид економічної діяльності за КВЕД: 33.12-РЕМОНТ І ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МАШИН І УСТАТКОВАНИЙ ПРОМИСЛОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ.
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 розділу II Податкового кодексу України, у порядку, визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу II Податкового кодексу України головним державним інспектором Криворізького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області Бутовою Вікторією Вікторівною було проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (ЄДРПОУ 37214727) за серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, листопад 2023 року, січень, лютий 2024 року.
За результатами камеральної перевірки складено акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (ЄДРПОУ 37214727) від 15.03.2024 року №11131/04-36-04-12/37214727 (далі Акт перевірки), в якому встановлено порушення ТОВ «НПО ВЕРТКАЛЬ» граничних термінів реєстрації накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, відповідальність за які встановлена: абзацем 1 пункту 1201.1 статті 1201 розділу II Податкового кодексу України. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку передбаченого для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної п.201.10 ст.201. п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку передбаченого, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної п.89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Акт перевірки було направлено засобами поштового зв`язку на юридичну адресу позивача з рекомендованим повідомлення про вручення та отримано ним 09.04.2024 року, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується позивачем.
Не погоджуючись з висновками Акта перевірки позивач направив на адресу відповідача заперечення на Акт перевірки вих.№23/04-1 від 23.04.2024 року, яке було отримано відповідачем 26.04.2024 року, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами.
Листом №33366/6/04-36-04-12-14 від 10.05.2024 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області за результатами розгляду заперечення позивача повідомило ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ», що висновки, викладені в Акті перевірки правомірні, відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін.
З матеріалів справи встановлено, що лист від 10.05.2024 року №33366/6/04-36-04-12-14 було направлено на адресу позивача 14.05.2024 року засобами поштового зв`язку та отримано ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» 04.06.2024 року.
16.05.2024 року, згідно з пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, на підставі акта перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04-12/37214727, ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийнято податкове повідомлення-рішення №0264030412, яким до ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» застосовано штрафні санкції сумі 234 150 грн, 41 коп. за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за період серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, листопад 2023 року, січень, лютий 2024 року.
Не погоджуючись із зазначеними податковим повідомленням-рішенням, ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» на підставі ст.56 Податкового кодексу України звернулось до ДПС України зі скаргою вих. № 158 від 04.06.2024 року (вх.ДПС № 23336/6 від 11.06.2023 року).
Рішенням Державної податкової служби України про розгляд скарги від 08.08.2023 року № 24203/6/99-00-06-03-01-06 податкове повідомлення-рішення №0264030412 від 16.05.2024 року залишено без змін, а скаргу - без задоволення.
Вважаючи протиправним та таким, що підлягає скасуванню податкове повідомлення - рішення № 0264030412 від 16.05.2024 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України(далі -ПК Українив редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до положень підпунктів19-1.1пункту19-1.1 статті 19-1 ПК Україниконтролюючі органи, що визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41цьогоКодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
За змістом підпунктів20.1.4,20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК Україниконтролюючі органи, визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41цьогоКодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Пунктом75.1 статті 75 ПК Українипередбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК Україникамеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема: своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.
Пунктом 76.1 ст.76 ПК України визначено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Згідно з п.86.7 ст. 86 ПК Україниу разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом78.1.5 пункту 78.1 статті 78цьогоКодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цьогоКодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «НПО «ВЕРТИКАЛЬ» 09.04.2024 року отримало Акт камеральної перевірки та подало до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення на вказаний Акт перевірки, яке отримано відповідачем 26.04.2024 року.
Згідно пп.86.7.1 п. 86.7 ст. 86 ПК Україниакт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі - матеріали перевірки), розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (далі - комісія з питань розгляду заперечень), яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджуються наказом керівника контролюючого органу.
Розгляд матеріалів перевірки здійснюється комісією з питань розгляду заперечень контролюючого органу протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень відповідно до цього пункту (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у запереченнях, додаткових документах та поясненнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеномустаттею 42 цього Кодексу.
Аналіз наведених норм податкового законодавства дає підстави для висновку про те, що розгляд заперечень на акт відбувається протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання останніх.
ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» наполягає на тому, що контролюючим органом порушено строки розгляду його заперечень на акт перевірки.
Як встановлено з матеріалів справи, ГУ ДПС у Дніпропетровській області листом від 10.05.2024 року №33366/6/04-36-04-12-14 повідомило ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» про результати розгляду заперечення позивача, зазначивши, що висновки, викладені в Акті перевірки правомірні, відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін.
Наведені обставини позивачем не заперечуються.
При цьому, враховуючи дату отримання заперечень на акт перевірки (26.03.2024 року), 10-й робочий день розгляду заперечень є 10.04.2024 року.
Суд зазначає, щоПК Українивстановлює 10денний строк для розгляду поданих платником податку заперечень. Враховуючи, що розгляд заперечень позивача відбувся 10.04.2024 року, судом не встановлено порушень порядку і строків розгляду заперечень позивача, що стростовує доводи позивача в цій частині.
Згідно з пп.86.7.5 п. 86.7 ст. 86 ПК Україниподаткове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 цього пункту.
З матеріалів справи встановлено, що податкове повідомлення-рішення №0264030412 прийнято 16.05.2024 року.
З наданого позивачем до позовної заяви трекінгу поштового відправлення АТ «Укрпошта» за ідентифіктором 4905506491751 (про направлення на юридичну адресу позивача листа ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 10.05.2024 року за №33366/6/04-36-04-12-14), письмову відповідь щодо розгляду заперечень на акт перевірки направлено платнику податків 14.05.2024 року, тобто п`ятиденний строк для прийняття податкового повідомлення-рішення з моменту надсилання відповіді платнику податків відповідачем не порушено.
Також слід зазначити, що у самому податковому повідомленні-рішенні №0264030412 від 16.05.2024 року міститься інформація про надане платником податків заперечення від 23.04.2024 року №23/04-1 та про результат розгляду заперечень - за результатами розгляду заперечень висновки акту перевірки залишено без мін, про що платника повідомлено листом від 10.05.2024 року №33366/6/04-36-04-12-14, отже оскаржуване податкове повідомлення-рішення було прийнято з урахуванням наданих позивачем заперечень та відповіді контролюючого органу.
За наведених обставин суд вважає, що відповідач належним чином та в повному обсязі дотримався процедури винесення податкового повідомлення-рішення, воно прийнято з урахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а тому доводи позивача про порушення відповідачем вимог п.86.4 ст.86 ПК України, п.п.86.7.4. п.86.7 ст.86 ПК України та, як наслідок, прийняття податкового повідомлення-рішення без урахування усіх обставин, що мають значення є необґрунтованими та безпідставними, а тому відхиляються судом.
Позивач в позовній заяві в обґрунтування своїх позовних вимог посилається на те, що попередньою перевіркою ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» період, який охоплює теперішній Акт перевірки вже перевірявся, а саме: акт перевірки від 12.04.2023 року №12939/04-36-04-12/37214727 «Про результати камеральної перевірки ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (ЄДРПОУ 37214727) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2022 року - січень 2023 року», акт перевірки від 10.11.2023 року № 41381/04-36-04-12/37214727 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (ЄДРПОУ 37214727)» складених за лютий, березень, травень, серпень - грудень 2022 року, січень - квітень 2023 року». Результати перевірки та згодом винесені ППР оскаржувались в адміністративному порядку, а в теперішній час оскаржуються в суді.
В листі №33366/6/04-36-04-12-14 від 10.05.2024 року, за результатами розгляду заперечення від 23.04.2024 року №23/04-1, ГУ ДПС у Дніпропетровській області зазначило, що ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» за порушення термінів реєстрації ПН/PK в ЄРПН, зазначених в Акті перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04- 12/37214727, платник до відповідальності раніше не притягався, тобто штрафні санкції не застосовувалися. Також, ПН/PK та термін їх реєстрації в ЄРПН, що зазначені в Акті перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04-12/37214727 не були предметом попередніх камеральних перевірок.
Позивачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження того, що ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» за порушення термінів реєстрації ПН/PK в ЄРПН, зазначених в Акті перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04- 12/37214727 притягався раніше або того, що ПН/PK та термін їх реєстрації в ЄРПН, що зазначені в Акті перевірки від 15.03.2024 року №11131/04-36-04-12/37214727 були предметом попередніх камеральних перевірок, а тому доводи позивача про те, що попередньою перевіркою ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» період, який охоплює теперішній Акт перевірки вже перевірявся та про заборону проведення повторних перевірок не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Також слід зазначити, що позивач у позові посилається на норми ст.78 ПК України щодо заборони контролюючим органам повторно (за той самий період) проводити документальні позапланові перевірки, в той час як відносно позивача була проведена камеральна перевірка, порядок проведення якої врегульовано ст.76 ПК України, що свідчить про недоведеність та безпідставність доводів позивача в цій частині.
Щодо виявлених під час перевірки порушень, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту201.10 статті 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених ПН та/або РК коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199 ПКУ, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246(далі Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимогПодаткового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 3 Порядку №1246 визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За правилами пункту120-1.1статті120 Податкового кодексу Українипорушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановленихстаттею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей192та201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З наведених нормПодаткового кодексу Українислідує висновок, що порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних є підставою для застосування відповідальності у вигляді штрафу в залежності від пропущеного строку реєстрації.
3 січня 2023 року набрав чинностіЗакон України від 13 грудня 2022 року № 2836-ІХПро внесення змін доПодаткового кодексу Українита інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України (далі -Закон № 2836-ІХ), яким внесено зміни у п. 69 підрозділу 10 розділуXXПерехідних положень ПКУ.
Відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділуXXПерехідних положень ПКУ(в редакції, що діє з 03.01.2023 року) визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями39і39-2, пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цимКодексомвідповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
У разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін доПодаткового кодексу Українита інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділуXXПерехідні положення Податкового кодексу України.
Отже, Законом передбачено звільнення від відповідальності платників податків за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період дії воєнного стану, але за умови, що в таких платників податків відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Згідно пунктів 3, 4, 6, 7 Порядку №225 процедурою набуття особою правового статусу платника податків, у якого відсутня можливість виконання податкового обов`язку, у якості обов`язкової передумови визначено подання платником податків до контролюючого органу відповідної заяви та документів у підтвердження викладених у цій заяві фактів, а у разі невчинення платником означеного діяння такий платник у силу застереження п. 7 Порядку №225 вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначеніПодатковим кодексом Україниабо іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Позивач не стверджує у позовній заяві, що його у передбаченому наказом від 29 липня 2022 року №225 порядку віднесено до платників податків, які не можуть виконати свій податковий обов`язок, тому позивач не звільнений від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
В свою чергу, вищенаведені норми передбачають звільнення від відповідальності платників податків, які мають змогу виконати свій податковий обов`язок щодо реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
У той же час, як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення від 16.05.2024 року №0264030412, до позивача не застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання у період з 1 лютого по 31 травня 2022 року із реєстрацією не пізніше 15 липня 2022 року.
Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХПро внесення змін до розділуXXПерехідні положення ПК Українищодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (далі -Закон №2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023 року, підрозділ 2 розділуXXПерехідні положення ПКУдоповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (далі - ПН/РК) до податкових накладних в ЄРПН, встановлені пунктом201.10. ст. 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом120-1.1 статті 120-1 ПКУ.
Відповідно, визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділуXXПерехідні положення ПКУстроки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинностіЗаконом №2876-ІХ(тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять:
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для ПН/РК коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно з пункту 90 підрозділу 2розділу XX ПКУпередбачено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів (п. 90 підрозділу 2розділу XX ПКУ).
З аналізу вищенаведених законодавчих приписів слідує, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділуXXПерехідні положення ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділуXXПерехідні положення ПКУграничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року.
Між тим, згідно з пунктом 11 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Україништрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
З огляду на вищевикладені норми, з посиланням на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року по справі № 160/18161/23, позивач вважає що на день прийняття спірного податкового повідомлення-рішення від 16.05.2024 р. №0264030412 форми «Н», з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а не пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
З наведеними доводами позивача суд не погоджується, з огляду на наступне.
Відповідно до ч.5ст.242 КАС Українипри виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, Верховний Суд у постанові від 06.02.2024 року по справі №160/10740/23, зазначив наступне.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58Конституції України 1996 рокузакріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізньогозаконучи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IXне містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом201.1 статті 201 ПК України, до внесення змінЗаконом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинностіЗаконом №2876-IXабо до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом.
З матеріалів справи встановлено, що 16.05.2024 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийнято податкове повідомлення-рішення №0264030412, яким до ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» застосовано штрафні санкції сумі 234 150 грн, 41 коп. за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за період серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, листопад 2023 року, січень, лютий 2024 року.
В податковому повідомленні-рішенні зазначено, що встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст.201, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1, пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф сумі 234 150 грн, 41 коп.
З розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, який є додатком до податкового повідомлення-рішення від 16.05.2024 року №0264030412 встановлено, що за порушення термінів реєстрації податкових накладних, які було складено у серпні, вересні, жовтні, листопаді, грудні 2022 року розмір штрафу ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» було визначено відповідачем у розмірі 50% - на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України; за порушення термінів реєстрації податкових накладних, які було складено у січні, лютому, листопаді 2023 року, у січні, лютому 2024 року у розмірі 2%, 5%, 15%, 25% - на підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні складені позивачем у серпні, вересні, жовтні, листопаді, грудні 2022 року до набрання чинностіЗаконом №2876-IX та граничний строк їх реєстрації збіг також до набрання чинностіЗаконом №2876-IX, а зареєстровані в ЄРПН вони були в період з 15.11.2023 року по 05.03.2024 року з порушенням строку, визначеного пунктом201.1 статті 201 ПК України, суд дішов висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій до ТОВ «НПО ВЕРТИКАЛЬ» на підставі пункту120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення строків реєстрації таких податкових накладних.
При цьому, як встановлено з матеріалів справи та не спростовано позивачем, за порушення термінів реєстрації податкових накладних, складених у січні, лютому, листопаді 2023 року, січні, лютому 2024 року, які були складені після набрання чинностіЗаконом №2876-IX або строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом, відповідачем було правомірно застосовано до позивача штраф на підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (2%, 5%, 15%, 25%).
З огляду на встановлені обставини справи та зазначені норми права, суд дійшов висновку, що під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження обставини протиправності податкового повідомлення - рішення від 16.05.2024 року № 0264030412, а тому підстави для його скасування відсутні.
Інші доводи представників сторін не є юридично значимими та не впливають на висновки суду.
Відповідно до частини другоїстатті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1статті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст.78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем не доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.
В свою чергу, відповідач належним чином довів правомірність податкового повідомлення - рішення від 16.05.2024 року № 0264030412, а тому відсутні правові підстави для його скасування.
За наведених обставин, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, а тому в задоволення позовної заяви слід відмовити.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що оскільки позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, підстави для стягнення з відповідача судового збору відсутні.
Керуючись статтями2,5,72, 77,241, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «НПО ВЕРТИКАЛЬ» (код ЄДРПОУ37214727, вул.Двінська, 16, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50066) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, вул.Сімферопольська, буд.17-А, м.Дніпро, 49005) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Звернути увагу учасників справи, що відповідно до частини 7статті 18 Кодексу адміністративного судочинства Україниособам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогст. 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст. ст.295,297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 02.12.2024 року.
Суддя О.М. Неклеса
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123438257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні