Рішення
від 02.12.2024 по справі 280/8255/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 грудня 2024 року Справа № 280/8255/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

визпати протиправним та скасувати рішення № 36/1 Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024, яким до Комупального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради застосовано фінансові санкції на загальну суму 1257,24 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 838,16 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 419 грн;

стягути на користь Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради судовий збір у сумі 3 028,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 31.07.2024 позивач отримав акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів соціального страхування України від 30.07.2024 №0800-1102-3/52. Перевіркою встановлено порушення позивачем ч.2 ст.22 Закону України від 23.09.1999 №1185 ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції до 01.01.2023, а саме: неправомірно витрачено суму страхових коштів Фонду у розмірі 838,16 грн. У зв`язку з непогодженням з висновками в Акті, позивач у встановлений строк 05.08.2024 направив на адресу відповідача свої заперечення щодо проведеної перевірки. 19.08.2024 позивач отримав лист відповідача про те, що заперечення на акт не підлягають задоволенню та 07.08.2024 відповідач прийняв рішення про повернення страхових коштів ПФУ в сумі 838,16 грн, та застосування фінансових санкцій у вигляді штрафу 50% за неправомірно витрачені страхові кошти в сумі 419 грн. Всього 1257,24 грн. Позивач вважає оскаржуване рішення відповідача про повернення страхових коштів ПФУ та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 №36/1 протиправним. Вказує, що електронний листок непрацездатності ОСОБА_1 №2937473-2008901149-1 був відкритий 09.07.2022 та відповідно закритий 12.07.2022, 4 календарних дні у сумі 3352,64 грн. Отримавши інформацію щодо закриття листка непрацездатності та набуття ним статусу «готово до сплати», позивач вжив заходи, спрямовані на надання вказаній застрахованій особі матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з її тимчасовою втратою працездатності відповідно до Протоколу засідання комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємств, установ, організацій №37 від 08.08.2022 з рішенням про призначення такої допомоги. Вказує, що єдиним законним способом, внаслідок якого позивачу могло бути відомо про наявність у застрахованих осіб інвалідності - це їх особисті повідомлення роботодавцю про відповідні обставини. У зв`язку з тим, що позивач не має можливості для самостійного підтвердження питання щодо проходження та/або не проходження застрахованими особами МСЕК з приводу отримання ними інвалідності, на момент оплати лікарняного не було документів, підтверджуючих те, що ОСОБА_1 отримала інвалідність 12.07.2022, а тому підстави не оплачувати лікарняний у повному обсязі були відсутні. Просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 09 вересня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі, а розгляд справи призначено без повідомлення/виклику представників сторін.

Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що ГУ ПФУ в Запорізькій області відповідно до Закону України №1105-ХІV та Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 №23, було проведено документальну позапланову перевірку правильності використання Позивачем коштів загальнообов`язкового соціального страхування з 29.07.2024 по 30.07.2024. Про що складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 30.07.2024 №0800-1102-3/52. За її результатами встановлено порушення частини 2 статті 22 Закону №1105 (у редакції до 01.01.2023), допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством. Страхувальником було призначено та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застраховані особі: ОСОБА_1 по електронному листку непрацездатності №2937473-2008901149-1 за період з 09.07.2022 по 12.07.2022 (4 календарних днів) у сумі 3 352,64 грн, виходячи із середньої заробітної плати 838,16 грн. ОСОБА_1 встановлено інвалідність 12.07.2022. Допомога по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 нарахована та виплачена і за день встановлення інвалідності (12.07.2022). Сума неправомірно витрачених страхових коштів по листку непрацезданості №2937473-2008901149-1 складає 838,16 грн за 1 день. Таким чином, всупереч частини 2 статті 22 Закону №1105 (у редакції до 01.01.2023), страхувальником було призначено та надано допомогу по тимчасовій непрацездатності у вигляді страхових виплат зазначеній вище застраховані особі за день встановлення групи інвалідності. Отже, неправомірно витрачена сума страхових коштів Фонду склала 838,16 грн (1 страховий випадок, 1 листок непрацездатності). Страхувальнику було направлено Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 №36/1 на загальну суму 1 257,24 грн (неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 838,16 грн та штраф у розмірі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 419,08 грн. Вказує, що невнесення позивачем суми неправомірно витрачених страхових коштів та штрафу у розмірі 50% за неправомірно витрачених страхових коштів перешкоджає своєчасному отриманню пенсій та інших соціальних виплат громадянами, чим завдається істотної шкоди їх законним правам та інтересам, та в певній мірі завдає перешкоду здійсненню соціальних гарантій з боку держави. Таким чином, неправомірно витрачені страхові кошти, фактично, є завданням шкоди державному бюджету та призводить до порушення інтересів держави в особі Пенсійного фонду України. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.

Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі.

З матеріалів справи судом установлено, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області відповідно до Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 №23, було проведено документальну позапланову перевірку правильності використання Комунальним некомерційним підприємством «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради коштів загальнообов`язкового соціального страхування з 29.07.2024 по 30.07.2024.

За результатами перевірки складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 30.07.2024 №0800-1102-3/52.

За результатами проведення документальної перевірки встановлено порушення частини 2 статті 22 Закону №1105 (у редакції до 01.01.2023), допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством, а саме страхувальником призначено та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застрахованій особі ОСОБА_1 по електронному листку непрацездатності №2937473-2008901149-1 за період з 09.07.2022 по 12.07.2022 на 4 календарних днів у сумі 3 352,64 грн, виходячи із середньої заробітної плати 838,16 грн. Листок непрацездатності №2937473-2008901149-1 є продовженням випадка непрацездатності №2937473 з 27.01.2022 по 08.07.2022. Перевіркою встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 нарахована та виплачена і за день встановлення інвалідності (12.07.2022). Сума неправомірно витрачених страхових коштів по листку непрацездатності №2937473-2008901149-1 складає 838,16 грн (1 день).

Позивачем 05.08.2024 надано заперечення на Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 30.07.2024 №0800-1102-3/52, в яких зазначено, що електронний листок непрацездатності ОСОБА_1 №2937473-2008901149-1 був відкритий 09.07.2022 та відповідно закритий 12.07.2022, 4 календарних дні у сумі 3352,64 грн. Отримавши інформацію щодо закриття листка непрацездатності та набуття ним статусу «готово до сплати», позивач вжив заходи, спрямовані на надання вказаній застрахованій особі матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з її тимчасовою втратою працездатності відповідно до Протоколу засідання комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємств, установ, організацій №37 від 08.08.2022 з рішенням про призначення такої допомоги. Вказує, що єдиним законним способом, внаслідок якого позивачу могло бути відомо про наявність у застрахованих осіб інвалідності - це їх особисті повідомлення роботодавцю про відповідні обставини. У зв`язку з тим, що позивач не має можливості для самостійного підтвердження питання щодо проходження та/або не проходження застрахованими особами МСЕК з приводу отримання ними інвалідності, на момент оплати лікарняного не було документів, підтверджуючих те, що ОСОБА_1 отримала інвалідність 12.07.2022, а тому підстави не оплачувати лікарняний у повному обсязі були відсутні.

На підставі Акту відповідачем прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1, відповідно до якого, у зв`язку з порушенням частини другої статті 22 Закону України від "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (у редакції до 01.01.2023), керуючись абз.1 ч.6 ст.8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», застосовано до Комупального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради фінансові санкції на загальну суму 1257,24 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 838,16 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 419,08 грн.

Вважаючи Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Закон України від 23.09.1999 №1105-ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я.

Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, роботодавець зобов`язаний:

1) надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом;

2) вести облік коштів соціального страхування і своєчасно надавати Фонду встановлену звітність щодо цих коштів;

3) під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки;

4) подавати в установленому порядку відповідно до законодавства відомості про:

розмір заробітної плати та використання робочого часу працівників;

річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), кількість нещасних випадків і професійних захворювань на підприємстві за минулий календарний рік;

використання коштів Фонду за іншими визначеними цим Законом напрямами в порядку, встановленому правлінням Фонду;

5) інформувати про кожний нещасний випадок або професійне захворювання на підприємстві;

6) безоплатно створювати всі необхідні умови для роботи на підприємстві представників Фонду;

7) повідомляти працівникам підприємства про адреси та номери телефонів Фонду, а також лікувально-профілактичних закладів та лікарів, які за угодами з Фондом обслуговують підприємство;

8) подавати звітність до Фонду у строки, в порядку та за формою, що встановлені правлінням Фонду;

9) повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.

За приписами ч. 3 ст. 15 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

У ч. 1 ст. 22 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, законодавець визначив, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків:

1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасової непрацездатності на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві;

2) необхідності догляду за хворою дитиною;

3) необхідності догляду за хворим членом сім`ї;

4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною;

5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби;

5-1) на період перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій;

6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу;

7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства;

8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Відповідно ч. 2 ст. 22 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі настання тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці допомога надається у порядку та розмірах, установлених цим Законом.

Згідно з ч. 3 ст. 30 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

За приписами ч. 1 ст. 31 Закону України від 23.09.1999 № 1105 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно до п.1.1 Розділу І Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України № 13 від 19 липня 2018 року (далі - Положення), комісія (уповноважений) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства), створюється (обирається) та діє на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство), що використовує найману працю, незалежно від форм власності і господарювання.

Згідно з п. 2.2 Розділу ІІ Положення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема:

- приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення;

- здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб;

- вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Слід зазначити, що механізм організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього регламентований Порядком організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього (далі - Порядок), затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 328 «Деякі питання організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього».

Відповідно до п.1 Порядку, листок непрацездатності - це сформований (виданий) програмними засобами Реєстру на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності у Реєстрі електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Тобто, листок непрацездатності формується лікуючим лікарем на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

При цьому, порядок заповнення листка непрацездатності унормований Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженою Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (далі - Інструкція).

За приписами п. 1 Інструкції, листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.

Лицьовий бік бланка листка непрацездатності заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка листка непрацездатності заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Записи в листку непрацездатності здійснюються розбірливим почерком, без помарок, синім, фіолетовим або чорним чорнилом.

Так, судом установлено, що відповідачем відповідно до Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV та Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 №23, було проведено документальну позапланову перевірку правильності використання позивачем коштів загальнообов`язкового соціального страхування з 29.07.2024 по 30.07.2024. Вказаною перевіркою встановлено порушення позивачем ч. 2 ст. 22 Закону України від 23.09.1999 № 1105 (у редакції до 01.01.2023), - неправомірне витрачання суми страхових коштів Фонду, а саме страхувальником призначено та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застрахованій особі ОСОБА_1 по електронному листку непрацездатності №2937473-2008901149-1 за період з 09.07.2022 по 12.07.2022 на 4 календарних днів у сумі 3352,64 грн, виходячи із середньої заробітної плати 838,16 грн. Листок непрацездатності №2937473-2008901149-1 є продовженням випадка непрацездатності №2937473 з 27.01.2022 по 08.07.2022. Перевіркою встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 нарахована та виплачена і за день встановлення інвалідності (12.07.2022). Сума неправомірно витрачених страхових коштів по листку непрацездатності №2937473-2008901149-1 складає 838,16 грн (1 день). Про що складено Акт перевірки від 30.07.2024 №0800-1102-3/52.

Суд також установив, що рішенням відповідача про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1 до позивача були застосовані фінансові санкції на загальну суму 1257,24 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 838,16 грн; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 419,08 грн.

У контексті оцінки спірних правовідносин суд виходить із того, що відповідно до положень Закону України від 23.09.1999 № 1105, Положення та Інструкції єдиною та належною підставою для призначення і виплати застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є листок непрацездатності за умови, що він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності, та містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав листок непрацездатності, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я «Для листків непрацездатності» тощо).

При цьому, вчинення комісією дій по перевірці чи наданні оцінки медичному висновку лікуючого лікаря не віднесено до кола повноважень комісії із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, окреслених Положенням.

Як вбачається зі скріншоту особистого кабінету позивача на веб-порталі Пенсійного фонду України, листок непрацездатності по ОСОБА_1 №2937473-2008901149-1 був відкритий 09.07.2022 та, відповідно, закритий 12.07.2022. Статус листка непрацездатності: готово до сплати; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Отже, отримавши інформацію щодо закриття листка непрацездатності №2937473-2008901149-1 по ОСОБА_1 та набуття ним статусу «готово до сплати», позивач, на переконання суду, обґрунтовано вжив заходи, спрямовані на надання вказаній застрахованій особі матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з її тимчасовою втратою працездатності.

При цьому, суд вважає за необхідне зауважити, що єдиним законним способом, внаслідок якого позивачу могло бути відомо про наявність у застрахованої особи ОСОБА_1 інвалідності - це її особисте повідомлення позивачу про відповідні обставини.

Так, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 14.07.2022 №826/7354/18 сформулював правовий висновок, згідно з яким особа, якій встановлено інвалідність, самостійно визначає, чи повідомляти роботодавця про наявність у неї інвалідності. Однак, ризики, які можуть настати через неповідомлення роботодавця про відповідні обставини, несе сама особа (позов ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача: Директор департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, № в Єдиному державному реєстрі судових рішень 105248229).

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У досліджуваному аспекті суд приймає до уваги доводи позивача в частині того, що у нього відсутній достатній функціонал для самостійного з`ясування питання щодо проходження застрахованою особою позивача ОСОБА_1 МСЕК та отримання нею інвалідності. Належних та достатніх доказів зворотнього відповідачем не надано.

Отже, суд вважає, що у відповідача були відсутні законні підстави для застосування по відношенню до позивача фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів у загальному розмірі 1257,24 грн шляхом прийняття оскаржуваного рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій від 07.08.2024 № 36/1.

Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення відповідача про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Позивач, на переконання суду, обґрунтував та довів протиправність рішення відповідача про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1.

Відповідачем не надано суду переконливих доказів на обґрунтування правомірності свого рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.08.2024 № 36/1.

Також відповідач не навів мотиви, які б дозволили відступити від правової позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, що міститься у постанові від 14.07.2022 № 826/7354/18.

За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради (69057, м.Запоріжжя, вул.Тамбовська, буд.6, код ЄДРПОУ 38563265) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 158-б, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визпати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 36/1 від 07.08.2024, яким до Комупального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради застосовано фінансові санкції на загальну суму 1257,24 грн, з яких: неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 838,16 грн; штраф у розмірі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти 419,08 грн.

Стягнути на користь Комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об`єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради сплачену суму судового збору в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Ж.М. Чернова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123439127
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності

Судовий реєстр по справі —280/8255/24

Ухвала від 07.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 02.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні