ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 грудня 2024 року Справа № 280/8595/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №10731 від 19.06.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №13418 від 03.09.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» з переліку ризикових платників податку.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним отримано через електронний кабінет платника податків рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №10731 від 19.06.2024, відповідно до якого визначено відповідність позивача критеріям ризиковості, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Не погодившись з отриманим рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до відповідача з поясненнями №26/08-01 М від 26.08.2024 та надав копії документів, які, на думку позивача, свідчать про відстуність законних підстав віднесення позивача до ризикових платників. Комісією регіонального рівня, з урахуванням отриманих від платника податків інформації та копій документів від 26.08.2024, прйнято рішення про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №13418 від 03.09.024, яким прийнято повторне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Разом з тим, позивач вважає прийняті рішення протиправними, оскільки таке не містять належної мотивації віднесення позивача до ризикових платників податків. Також зазначено, що право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено. Посилання відповідача у спірному рішенні на ненадання позивачем окремих документів, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, а також не зазначення Комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність оскаржуваного рішення. Наголошує, що в жодному з оскаржуваних рішень відовідачем не надана інформація щодо нормативно-правового обґрунтування та фактичних підстав прийняття таких рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Тексти оскаржуваниї рішень контролюючого органу не містить ані юридичних мотивів, ані фактичних мотивів кваліфікації позивача як ризикового платника податків. Відстуні жодні докази того, що провадження позивачем господарської діяльності відбувається в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 18 вересня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі, а розгляд справи призначено без повідомлення/виклику представників сторін.
Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 19.06.2024 рішенням Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, ТОВ «МОРІС-АГРО» (код 44361356) включено до реєстру ризикових підприємств. Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ «МОРІС-АГРО» (код 44361356), є: 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції постачання з 22.12.2023 по 19.06.2024 року за кодом 3808, 3105, 3102 за платником податку, задіяного в ризиковій операції за податковим номером платника податку 44361356. Рішення про відповідність платника ТОВ «МОРІС-АГРО» Критеріям ризиковості платника податку №10731 від 19.06.2023, направлено підприємству через електронний кабінет у день його прийняття, за формою відповідно додатку 4 до Порядку. У відповідності до вищезазначених норм, ТОВ «МОРІС-АГРО» надано Повідомлення № 1 від 26.08.2024 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. З урахуванням отриманих від ТОВ «МОРІС-АГРО» інформації та копій документів відповідно до Повідомлення № 1 від 26.08.2024, ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення від 03.09.2024 № 13418 щодо відповідності платника податку п.8 Критеріїв ризиковості. Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ «МОРІС-АГРО», є: вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберігання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції постачання з 22.12.2023 по 03.09.2024 за кодом 3808, 3105, 3102 за платником податку, задіяного в ризиковій операції за податковим номером платника податку 44361356. Підставою віднесення позивача до підприємств, що відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податку стало ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: документи, що підтверджують право власності, користування, розпорядження та функціонального призначення майна згідно з державним класифікатором будівль та споруд отриманного від ФОП ОСОБА_1 (2909318282) за укладеними договорами; інформація та копії документів, щодо наявності основних засобів (ОСВ 10, ОСВ 01); інформація, щодо стану розрахунків ОСВ 685 (договори з додатками, акти наданих послуг, розрахункові документи); договори ЦПХ та інформація щодо розрахунків за ними; складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи в розрізі місць зберігання; ОСВ по рах 361, 631 в розрізі контрагентів. Рішення про відповідність платника ТОВ «МОРІС-АГРО» (код 44361356) Критеріям ризиковості платника податку № 13418 від 03.09.2024, направлено підприємству через електронний кабінет у день його прийняття, за формою відповідно додатку 4 до Порядку. Звертає увагу суду, що Рішення про відповідність платника ТОВ «МОРИС-АГРО» № 13418 від 03.09.2024, за формою встановленою порядком № 1165, яка була чинною на дату прийняття такого рішення. Розглянувши надану 26.08.2024 платником податків інформацію, копії документів, що свідчать про невідповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, та наявну податкову інформацію у контролюючих органах, членами Комісії винесено пропозицію щодо відповідності ТОВ "МОРИС-АГРО" (44361356) п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість затверджених Постановою №1165, код податкової інформації п.3, п.7. Звертає увагу, що пакет поданих документів та пояснень на Рішення № 13418 не містив основних первинних документів щодо обставин господарських операцій з ознаками ризиковості. Позивач не спростував у повному обсязі інформацію вказану у Рішенні № 13418 від 03.09.2024 та надав до розгляду неповний пакет документів, що не відображає взаємовідносин з контрагентами за весь період здійснення операцій. Зазначено, що позивач передчасно звернувся до суду, а належним було би надати оновлений пакет документів, який би спростував інформацію щодо повторного Рішення №13418 від 03.09.2024, у якому зазначалось, які саме документи не були додані. Вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку контролюючого органу, є неправомірна, так як суд в даному випадку перебирає функцію ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплати коштів до бюджету. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
У відповіді на відзив зазначено, що позивач звертався до ГУ ДПС у Запорізькій області з поясненнями вих. №26/08-01 М від 26.08.2024 та надав копії документів, які свідчали про відсутність законних підстав віднесення ТОВ «МОРИС-АГРО» до ризикових платників по первинному рішенню №10731 від 19.06.2024, на повторне рішення №13418 від 03.09.2024 позивач пояснення не надавав, а одразу звернувся за захистом своїх прав до суду. До відзиву додано витяг з протоколу №97 від 03.09.2024, в якому зафіксовано, що ТОВ «МОРИС-АГРО» надано повідомлення від 26.08.2024 з документами для розгляду питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Вказане СГ включено до реєстру ризикових 19.06.2024 за критерієм «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування». Попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості складено у зв`язку з встановленням відповідності п.3, п.7 довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку затвердженого наказом №17 від 11.01.2023. Зазначено, що в первинному рішенні №10731 від 19.06.2024 питання було виключно по коду «11» - накопичення залишків нереалізованих товарів (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Для прояснення ситуації позивач надав копію договору оренди нежитлового приміщення №01/02-23 від 02.01.2023 з ФОП ОСОБА_1 (оренда складу) та форму №20-ОПП, якими підтвердив наявність у нього місць зберігання продукції. Крім того, позивач надав документи по закупці товарів з кодами УКТЗЕД, які зазначені в оскаржуваному рішенні. Але у податкової виникли додаткові питання та зауваження, які не є взаємопов`язаними з наявністю складу та зберіганням товарів, і відображені інші коди. Зазначено про необхідність надання документів, що підтверджують право власності, користування, розпорядження та функціонального призначення майна згідно з державним класифікатором будівель та споруд, отриманого від ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за укладеними договорами; При цьому у податкової є доступ до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Податковій безоплатно надається інформація органами державної реєстрації прав на нерухоме майно. Тобто позивач не був зобов`язаний надавати документи щодо права власності ФОП ОСОБА_1 , оскільки вони у нього відсутні, а є лише договір оренди нерухомого майна, копія якого і була надана відповідачу. У відзиві відповідач наголосив, що ТОВ «Морис-Агро» передвчасно звернувся до суду, а саме пунктом 6 Порядку №1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації. Позивач не погоджується з таким формулюванням відповідача, оскільки пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Тобто чинним законодавством закріплено право позивача обирати різні способи захисту своїх прав, як судовий так і позасудовий. Щодо не застосування у повторному рішенні обмежень у 180 днів позивач погоджується, але відповідач жодним чином не прояснив чому в рішенні відсутнє посилання на конкретні податкові накладні або розрахунки коригування, а зазначені лише коди УКТЗЕД та період тривалістю рівно 180 днів. Крім того за період між першим та повторним рішеннями у позивача були відсутні операції з контрагентами щодо товарів з кодами УКТЗЕТ 3808, 3105, 3102, відповідно продовжувати цей період податковій було не доцільно. Як в первинному, так і повторному рішенні відповідач не навів посилання на конкретні господарські операції з зазначенням номерів та дат податкових накладних або розрахунків коригування, які викликали у податкової запитання, які призвели до включення позивача до ризикових платників податку на додану вартість. Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, а суд при вирішенні спорів такої категорії, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, має дослідити і надати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання Комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу. При цьому, ні в оскаржуваних рішеннях №10731 від 19.06.2024, №13418 від 03.09.2024, ні в відзиві, ні в витязі з протоколу №97 від 03.09.2024 не наведено переліку та номерів з датами податкових накладних або розрахунків коригування, що ставить позивача в невизначене положення та заплутує у виборі первинних документів, необхідних для спростування підстав віднесення до ризикових платників.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі.
З матеріалів справи судом установлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» зареєстровано юридичною особою з 03.06.2021, основний вид діяльності за КВЕД:
46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, є платником податку на додану вартість.
19.06.2024 комісією Головного управління ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №10731 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким визначено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Код податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, зазначено:
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3808; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3105; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3102; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024.
Зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Не погодившись з отриманим рішенням, позивач звернувся до відповідача з поясненнями №26/08-01 М від 26.08.2024 та надав копії документів.
03.09.2024 комісією Головного управління ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №13418 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким визначено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У рішенні від 03.09.2024 №13418 зазначено, що з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 26.08.2024, прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості за підставою пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Код податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, зазначено:
03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3808; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3105; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3102; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024.
Зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Документи, що підтвержують право власності, користування, розпорядження та функціонального призначення майна згідно з державним класифікатором будівель та споруд, отриманого від ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) за укладеними договорами; інформації та копії документів щодо наявності основних засобів (ОСВ 10, ОСВ 01); договори ЦПХ та інформація щодо розрахунків за ними; інформація щодо стану розрахунків ОСВ 685 (договори з додатками, акти наданих послуг, розрахункові документи); складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи в розрізі місць зберігання; ОСВ по рахункам 361, 631 в розрізі контрагентів.
Не погодившись з правомірністю прийняття спірних рішень, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Порядок №1165 набрав чинності з 01.02.2020.
Згідно з пунктом 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
При цьому, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За приписами пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
За змістом пункту 40 Порядку №1165, засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.
Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.
Пунктом 43 Порядку №1165 встановлено, що матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
За приписами п.44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до пункту 46 Порядку №1165, у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Додатком 4 до Порядку №1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165, у рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку у графі «Податкова інформація» розшифровується, яка саме податкова інформація.
При цьому, у Додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави вважати, що положеннями Порядку № 1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зокрема, пункт 5 наведеного Порядку передбачає, що перевірці відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, підлягає лише той платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Отже, законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім здійснення моніторингу платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Таким чином, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Водночас, право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.
На необхідність додержання установленої законодавцем послідовності прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме те, що рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування, вказав Верховний Суд у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Разом з цим, Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, а суд при вирішенні спорів такої категорії, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, має дослідити і надати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання Комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 30 листопада 2021 року у справі №340/1098/20 та від 19 листопада 2021 року у справі №140/17441/20.
Як установлено судом, у даному випадку Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 № 17 затверджений довідник кодів податкової інформації (далі Наказ № 17). Даний Наказ № 17 містить 18 кодів: від придбання і постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, до керівника та/або особи, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку включає, зокрема:
03 - відсутність необхідних умовта/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості відповідно до рішення №10731 від 19.06.2024:
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3808; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3105; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 19.06.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3102; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості відповідно до рішення №13418 від 03.09.2024:
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3808; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3105; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024;
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 22.12.2023 по 03.09.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 3102; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44361356; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 19.06.2024.
Зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Документи, що підтвержують право власності, користування, розпорядження та функціонального призначення майна згідно з державним класифікатором будівель та споруд, отриманого від ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) за укладеними договорами; інформації та копії документів щодо наявності основних засобів (ОСВ 10, ОСВ 01); договори ЦПХ та інформація щодо розрахунків за ними; інформація щодо стану розрахунків ОСВ 685 (договори з додатками, акти наданих послуг, розрахункові документи); складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи в розрізі місць зберігання; ОСВ по рахункам 361, 631 в розрізі контрагентів.
З досліджених судом рішень установлено, що оскаржувані рішення не містять мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, та не містять доказів наявності податкової інформації та в кого вона отримана, що саме свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
З матеріалів справи вбачається, що позивач здійснював господарські операції з контрагентами ФГ «СВАМ» (код ЄДРПОУ 37020310), ТОВ «Інагротех» (код ЄДРПОУ 40635925), ТОВ «Компанія Інагротех» (код ЄДРПОУ 43767066), ТОВ «УАПГ» (код ЄДРПОУ 35429229), ТОВ «АгроРось» (код ЄДРПОУ 21374294), що підтверджується відповідними первинними, розрахунковими, транспортними та бухгалтерськими документами.
Між тим, відповідачем вищевказані документи залишено поза увагою, жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення, рішення №13418 від 03.09.2024 не містить. Однак в рішенні зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
Разом з тим, повертаючись до питання щодо послідовності та умов для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що пункт 8 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення госодарської лперації, зазначеної в поданих для реєстарції податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачає можливість визнання підприємства «ризиковим» виключно у випадку наявності податкової інформації щодо ризиковості господарських операцій, зазначених в поданих податкових накладних/розрахунках коригування.
Разом із тим, оскаржувані рішення №10731 від 19.06.2024, №13418 від 03.09.2024 не містять інформації про конкретні господарські операції щодо яких наявна інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Таким чином, незазначення у рішеннях детальної розшифровки податкової інформації щодо того, яка ж саме операція є ризиковою, в чому суть такої ризиковості, чому вся господарська діяльність товариства є ризиковою, а також вимога надати нові документи, які раніше вже надавалися, позбавляє права платника податків можливості спростувати доводи контролюючого органу щодо підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків.
Відтак, комісією регіонального рівня прийняті рішення про відповідність ТОВ «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість безвідносно до конкретної господарської операції, зазначеної у поданій для реєстрації податковій накладній розрахунку коригування, а за результатами проведеного моніторингу реєстрації ТОВ «МОРИС-АГРО» податкових/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних інформаційних ресурсів та на основі баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що поставило позивача у стан правової невизначеності щодо підстав визнання відповідності критеріям ризиковості та документів, які необхідно подати на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд також зауважує, що при розгляді питання виключення платника податку з переліку платників на підставі поданої інформації та копій документів контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
У правових висновках Верховного Суду, що наведені в постановах від 16 грудня 2020 року у справі №340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі №640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі №640/11321/20 зазначено, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання, характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Також суд касаційної інстанції зазначав, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Суд звертає увагу на ту обставину, що у спірних рішеннях відповідачем не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань. Належність та допустимість таких первинних документів відповідачем під сумнів не ставилась.
В первинному рішенні №10731 від 19.06.2024 контролюючим органом висловлено питання виключно до місць зберігання продукції. Так, позивачем були надані пояснення та додано копію договору оренди.
Посилання відповідача у рішенні №13418 від 03.09.2024 на ненадання позивачем окремих документів, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, а також не зазначення Комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що пункт 8 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення госодарської лперації, зазначеної в поданих для реєстарції податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачає можливість визнання підприємства «ризиковим» виключно у випадку наявності податкової інформації щодо ризиковості господарських операцій, зазначених в поданих податкових накладних/розрахунках коригування.
Разом із тим, позивачем надано документи, які вказують на невідповідність його критеріям ризиковості платника податку, однак у наступному рішенні відповідач повідомляв про наявність нової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. При цьому, останнє оскаржуване рішення №13418 від 03.09.2024 не містить інформації про конкретні господарські операції щодо яких наявна інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Крім того, всі рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних були скасовані судом за результатами розгляду позовних заяв ТОВ «МОРИС-АГРО».
Таким чином суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Вирішуючи спір суд виходить з основних принципів податкового законодавства України, регламентованих статтею 4 Податкового кодексу України, зокрема, рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації - забезпечення однакового підходу до всіх платників податків та презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Враховуючи зазначене суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення не містять мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та не містять доказів наявності податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи, з урахуванням чого рішення №10731 від 19.06.2024, №13418 від 03.09.2024 про відповідність ТОВ «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем облікуплатника податкувиключаєплатника податкуз переліку платниківподатку,які відповідають критеріям ризиковостіплатника податку.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд вважає необхідним зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити ТОВ «МОРИС-АГРО» з переліку ризикових платників.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
У даному випадку позовна вимога щодо зобов`язаннявиключитипозивачаз переліку платниківподатків, які відповідають критеріям ризиковості, не є втручанням у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, а є гарантією того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» (69039, м.Запоріжжя, вул.Аральська, буд.35, код ЄДРПОУ 44361356) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №10731 від 19.06.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №13418 від 03.09.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МОРИС-АГРО» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123439138 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні