КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/3631/23
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: комунальне підприємство "Придніпров`я" Онуфріївської селищної ради (28121, Кіровоградська область, с. Деріївка, вул. Риндака, 8, код ЄДРПОУ 32443063)
відповідач: Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградські області (25006, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 64/53, код ЄДРПОУ ВП 41127387)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: товариство з обмеженою відповідальністю "Гарант Ойл Груп" (37043, Полтавська область, Пирятинський район, шлях Київ-Харків, корпус 134 км, код ЄДРПОУ 25392923)
про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Комунальне підприємство "Придніпров`я" Онуфріївської селищної ради (надалі КП "Придніпров`я"), через адвоката Позненка Ю.В., звернулося до суду з позовом до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.
Позов мотивовано тим, що Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області здійснювало моніторинг закупівлі UA-2023-03-13-006754-а, у якій позивач як замовник уклав із переможцем ТОВ "Гарант Ойл Груп" договір від 24.04.2023 року про закупівлю дизельного палива та бензину. За результатами моніторингу відповідач 26.05.2023 року оприлюднив висновок про наявність порушення законодавства та про зобов`язання щодо його усунення. Позивач стверджує, що моніторинг закупівлі проведено із перевищенням строку, установленого частиною 4 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі". Також позивач не погоджується з висновками відповідача про порушення вимог пункту 40 Особливостей, щодо недотримання строку розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, адресованою учаснику ТОВ "Гарант Ойл Груп", та вказує, що таке повідомлення було розміщене 11.04.2023 року на виконання рішення Антимонопольного комітету України від 04.04.2023 року за результатами розгляду скарги іншого учасника закупівлі ТОВ "Синергія Систем". Втім це рішення АМК опубліковане лише 06.04.2023 року, що позбавило позивача можливості завчасно виконати вимоги статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі" щодо виявлення невідповідностей у поданій ТОВ "Гарант Ойл Груп" тендерній пропозиції та про розміщення повідомлення цьому учаснику з вимогою про усунення таких невідповідностей. Позивач зазначає, що висновок відповідача про необхідність припинення зобов`язань за договором про закупівлю від 24.04.2023 року та про розірвання цього договору суперечить нормам Закону України "Про публічні закупівлі", Цивільного кодексу України, не є співмірним з виявленими порушеннями, є непропорційним негативним наслідкам для сторін договору. З цих підстав позивач просить суд визнати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-03-13-006754-а від 26.05.2023 року протиправним та скасувати його.
Ухвалою судді від 08.06.2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору товариство з обмеженою відповідальністю "Гарант Ойл Груп".
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-13-006754-а встановлено, що позивач порушив вимоги пункту 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року №1178, оскільки розмістив повідомлення з вимогою про усунення встановлених невідповідностей під час розгляду тендерних пропозицій з недотриманням строку для розміщення такого повідомлення, а саме у строк, який є меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій. Доводячи правомірність спірного висновку та обґрунтованість його вимоги про усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Третя особа ТОВ "Гарант Ойл Груп" подав пояснення, у якому позов підтримав, вказуючи, що він є добросовісним учасником публічної закупівлі, у встановлений строк виправив недоліки у тендерній пропозиції і підстави для її відхилення були відсутні.
Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, суд установив такі обставини.
Комунальне підприємство "Придніпров`я" Онуфріївської селищної ради оголосило проведення процедури закупівлі - відкритих торгів з особливостями на закупівлю: Скраплений нафтовий газ, бензин та дизельне паливо в талонах (ДК 021:2015 - 03130000-9 Нафта і дистиляти) з очікуваною вартістю 345 000 грн.
Оголошення про проведення процедури закупівлі опубліковане цим замовником в електронній системі закупівель 13.03.2023 року за номером ID: UA-2023-03-13-006754-а.
Тендерні пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали два учасники: ТОВ "Гарант Ойл Груп" (ціна пропозиції 298 000 грн.) та ТОВ "Синергія Систем" (ціна пропозиції 324 000 грн.).
Уповноважена особа КП "Придніпров`я" прийняла рішення про визначення переможцем процедури відкритих торгів учасника ТОВ "Гарант Ойл Груп" та про намір укласти з ним договір про закупівлю (протокол №6 від 21.03.2023 року).
ТОВ "Синергія Систем" 24.03.2023 року подало скаргу до Антимонопольного комітету України про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, посилаючись на порушення при визначенні переможця закупівлі UA-2023-03-13-006754-а. Скаржник зокрема зазначив, що тендерна пропозиція переможця ТОВ "Гарант Ойл Груп" не відповідає вимогам Тендерної документації замовника, оскільки не містить фінансової звітності підприємства за 2021 рік.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель прийняла рішення №3788-р/пк-пз від 28.03.2023 року про прийняття скарги ТОВ "Синергія Систем" до розгляду та про призначення її до розгляду на 04.04.2023 року.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, розглянувши скаргу ТОВ "Синергія Систем", прийняла рішення №4212-р/пк-пз від 04.04.2023 року, яким встановила, що замовник КП "Придніпров`я" порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі". У зв`язку з цим зобов`язано КП "Придніпров`я" скасувати рішення про визначення ТОВ "Гарант Ойл Груп" переможцем процедури закупівлі.
На виконання цього рішення уповноважена особа КП "Придніпров`я" прийняла рішення про скасування рішення про визначення переможцем процедури закупівлі ТОВ "Гарант Ойл Груп" (протокол №8 від 10.04.2024 року).
Також уповноважена особа КП "Придніпров`я" прийняла рішення розмістити повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель, у строк, що передбачений пунктом 40 Особливостей, а саме про необхідність подання учасником ТОВ "Гарант Ойл Груп" фінансової звітності або скороченої фінансової звітності підприємства за 2021 рік (протокол №9 від 11.04.2023 року).
Це повідомлення розміщене в електронній системі закупівель 11.04.2023 року о 09:37.
На виконання цієї вимоги ТОВ "Гарант Ойл Груп" того ж дня 11.04.2023 року о 18:18 розмістило в електронній системі закупівель Фінансовий звіт малого підприємства (баланс на 31.12.2021 року).
Уповноважена особа КП "Придніпров`я" прийняла рішення про визнання переможцем процедури закупівлі (торгів) ТОВ "Гарант Ойл Груп" та про повідомлення його про намір укласти договір про закупівлю (протокол №10 від 12.04.2023 року).
Згодом між позивачем та ТОВ "Гарант Ойл Груп" укладено договір №1 від 24.04.2023 року про закупівлю товару на суму 298 000 грн., зі строком дії до 31.12.2023 року.
За наказом начальника Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області №32-з від 02.05.2023 року "Про початок моніторингу процедур закупівель" розпочато 03.05.2023 року моніторинг процедури закупівлі UA-2023-03-13-006754-а, замовником якої є КП "Придніпров`я", з підстав виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
На запити Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області від 04.05.2023 року та 09.05.2023 року позивач надав свої пояснення.
За результатами моніторингу посадовою особою відповідача складено висновок №95 від 24.05.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі, який 24.05.2023 року затверджений начальником Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області.
Згідно з пунктом 2 констатуючої частини цього висновку за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції встановлено порушення вимог пункту 40 Особливостей.
Пунктом 3 констатуючої частини висновку №95 від 24.05.2023 року на підставі статей 2, 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області зобов`язало позивача з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця відкритих торгів з особливостями, - вжити заходи щодо усунення встановлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосування відповідних наслідків недійсності договору.
Цей висновок 26.05.2023 року оприлюднений в електронній системі закупівель.
Не погоджуючись із цим висновком, позивач 05.06.2023 року звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Статтею 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Відповідно до пунктів 1, 4, 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 року, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі Закон №922-VIII).
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №922-VIII:
25) публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.
14) моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Статтею 8 Закону №922-VIII унормований такий порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель:
1. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
2. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;
- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
4. Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
5. Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
6. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
7. У висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
8. Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
9. У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
10. У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
11. Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.
12. Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб`єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, орган державного фінансового контролю не приймає рішення про початок моніторингу процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, що були або є предметом розгляду органом оскарження незалежно від прийнятого органом оскарження рішення щодо таких порушень, обставин, підстав.
13. Якщо органом оскарження прийнято до розгляду скаргу від суб`єкта оскарження у порядку, встановленому цим Законом, після прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі чи після опублікування висновку, протягом наступного робочого дня з дня розміщення скарги суб`єктом оскарження в електронній системі закупівель керівник органу державного фінансового контролю або його заступник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє рішення органу державного фінансового контролю, а замовник до моменту опублікування рішення органу оскарження зупиняє виконання зобов`язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, щодо тих порушень, обставин, підстав, що стали предметом розгляду органом оскарження, з відповідним повідомленням в електронній системі закупівель.
14. Після оприлюднення рішення органу оскарження замовником у порядку, встановленому цією статтею, усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зазначених у висновку, здійснюється в частині, що не була предметом розгляду органом оскарження.
17. Обмін інформацією між органом державного фінансового контролю та замовником, встановлений цією статтею, здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.
19. Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 року за №958/35241, затверджено Форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та Порядок його заповнення.
Як передбачено цією Формою, Констатуюча частина висновку містить такі пункти:
1. Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі;
2. Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства;
3. Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень).
Пунктом 3 розділу І Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, передбачено, що висновок складається у формі електронного документа і заповнюється відповідно до затвердженої Мінфіном форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - форма висновку) в електронній системі закупівель.
Згідно з розділом ІІІ цього Порядку порядок заповнення констатуючої частини форми висновку передбачає таке:
1. У пункті 1 зазначаються: 3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
2. У пункті 2 заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.
3. У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Суд зазначає, що висновок органу державного фінансового контролю про результати моніторингу процедури закупівлі є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а викладені у ньому вимоги про зобов`язання усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які виявлені під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії, є обов`язковими для замовника, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі.
Відповідач, здійснюючи моніторинг процедури закупівлі UA-2023-03-13-006754-а, замовником якої був позивач, та аналізуючи питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "Гарант Ойл Груп", установив порушення вимог пункту 40 Особливостей, яке полягало в тому, що позивач розмістив повідомлення з вимогою цьому учаснику про усунення невідповідностей, з недотриманням строку для розміщення такого повідомлення, а саме у строк, який є меншим ніж 2 робочих дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій. Так, замовник КП "Придніпров`я" 11.04.2023 року (на 4-й робочий день строку розгляду тендерних пропозицій) надав учаснику ТОВ "Гарант Ойл Груп" вимогу про усунення встановлених під час розгляду тендерної пропозиції невідповідностей, зокрема щодо надання фінансової звітності підприємства за 2021 рік, тоді як до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції, а саме до 12.04.2023 року (який є 5-м робочим днем строку розгляду тендерної пропозиції), залишилося менш ніж 2 робочі дні.
Позивач заперечує це порушення та стверджує, що на виконання рішення комісії АМК, яке було оприлюднене 06.04.2023 року, він 11.04.2023 року розмістив повідомлення для учасника ТОВ "Гарант Ойл Груп" з вимогою про усунення невідповідностей в документах, що подані ним у складі тендерної пропозиції, а саме про необхідність подання протягом 24 годин Фінансової звітності підприємства за 2021 рік. Такий документ був поданий ТОВ "Гарант Ойл Груп" вчасно, а саме 11.04.2023 року.
Суд зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин Закон №922-VIII містив такі норми:
Стаття 26. Порядок подання тендерних пропозицій/пропозицій
1. Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції / пропозиції всім особам на рівних умовах.
2. Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію/пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).
3. Отримана тендерна пропозиція / пропозиція вноситься автоматично до реєстру отриманих тендерних пропозицій / пропозицій, у якому відображається інформація про надані тендерні пропозиції / пропозиції.
9. Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.
Стаття 29. Розгляд та оцінка тендерних пропозицій/пропозицій
1. Оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.
5. До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін тендерних пропозицій / пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.
6. Якщо крім ціни замовником встановлені інші критерії оцінки відповідно до методики оцінки, до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін тендерних пропозицій / пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.
7. Під час проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель відображаються значення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника та приведеної ціни.
9. Після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
10. Строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
11. У разі відхилення тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію / пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статтею.
13. Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції / пропозиції.
15. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції / пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.
16. Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах:
1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;
2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:
1) перелік виявлених невідповідностей;
2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Стаття 33. Рішення про намір укласти договір про закупівлю
1. Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Стаття 18. Орган оскарження та порядок оскарження процедур закупівлі
1. Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України "Про Антимонопольний комітет України". Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України.
Повноваження, порядок утворення та функціонування Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлюються відповідно до цього Закону та Закону України "Про Антимонопольний комітет України".
2. Скарга до органу оскарження подається суб`єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Після здійснення оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом із скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.
11. Орган оскарження у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дня внесення скарги до реєстру скарг, повинен розмістити в електронній системі закупівель рішення про прийняття скарги до розгляду із зазначенням дати, часу і місця розгляду скарги або обґрунтоване рішення про залишення скарги без розгляду.
В електронній системі закупівель автоматично оприлюднюються прийняті органом оскарження рішення та розсилаються повідомлення суб`єкту оскарження та замовнику.
14. Датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель.
Строк розгляду скарги органом оскарження становить 10 робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 20 робочих днів.
15. Рішення за результатами розгляду скарг приймаються на засіданні Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
17. Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.
Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.
Укладення договору про закупівлю під час оскарження забороняється.
Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами десятою та дванадцятою статті 29, частиною шостою статті 33, частиною сьомою статті 40 цього Закону.
Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Після прийняття органом оскарження за результатами розгляду скарги рішення про відмову в задоволенні скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через два дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначає дату і час проведення електронного аукціону та розсилає повідомлення усім особам, які подали тендерні пропозиції.
18. За результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
19. Орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає обґрунтоване рішення, в якому зазначаються:
1) висновок органу оскарження про наявність або відсутність порушення процедури закупівлі;
2) висновок органу оскарження про задоволення скарги повністю чи частково або про відмову в її задоволенні;
3) підстави та обґрунтування прийняття рішення;
4) у разі якщо скаргу задоволено повністю або частково - зобов`язання усунення замовником порушення процедури закупівлі та/або відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення чи правомірної дії замовника.
21. Протягом одного робочого дня після прийняття рішення за результатами розгляду скарги орган оскарження в електронній системі закупівель надає інформацію про резолютивну частину рішення та протягом трьох робочих днів з дня його прийняття розміщує рішення в електронній системі закупівель. Рішення за результатами розгляду скарги відразу після розміщення в електронній системі закупівель автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель і надсилається суб`єкту оскарження та замовнику.
22. Рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов`язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Пунктом 3-7 Розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 12.10.2022 року № 1178, якою затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі Особливості №1178).
На час виникнення спірних правовідносин Особливості №1178 містили такі норми:
1. Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
3. Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
23. Моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону.
Порядок проведення відкритих торгів
30. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.
31. Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
34. Строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше, ніж сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель.
35. Відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону.
36. Електронною системою закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкривається вся інформація, зазначена в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформація про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій).
Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття тендерних пропозицій.
37. Оцінка тендерної пропозиції проводиться електронною системою закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною.
Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.
38. Замовник розглядає тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною відповідно до цих особливостей (далі - найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція), щодо її відповідності вимогам тендерної документації.
Строк розгляду найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення її електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
У разі відхилення замовником найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції відповідно до цих особливостей замовник розглядає наступну тендерну пропозицію у списку пропозицій, що розташовані за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цими особливостями.
39. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
У разі коли учасник процедури закупівлі стає переможцем кількох або всіх лотів, замовник може укласти один договір про закупівлю з переможцем, об`єднавши лоти.
40. Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
46. Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та цього пункту.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п`ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняється.
Порядок оскарження відкритих торгів
52. Оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
53. Скарга до органу оскарження подається суб`єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
59. Орган оскарження у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати внесення скарги до реєстру скарг, повинен розмістити в електронній системі закупівель рішення про прийняття скарги до розгляду із зазначенням дати, часу і місця розгляду скарги або обґрунтоване рішення про залишення скарги без розгляду.
В електронній системі закупівель автоматично оприлюднюються прийняті органом оскарження рішення та розсилаються повідомлення суб`єкту оскарження та замовнику.
62. Датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель.
Строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 12 робочих днів.
64. Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель не оприлюднює рішення замовника про відміну відкритих торгів, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель, не розкриває інформацію, зазначену в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформацію про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій).
Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну відкритих торгів, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.
У разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це органу оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
Укладення договору про закупівлю під час оскарження забороняється.
Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених абзацом другим пункту 38 і абзацом четвертим пункту 46 цих особливостей.
Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Суд установив, що в публічній закупівлі UA-2023-03-13-006754-а кінцевим строком подання тендерних пропозицій був день 21.03.2023 року. Відповідно до протоколу розкриття тендерних пропозицій від 21.03.2023 року найбільш економічно вигідною визнана тендерна пропозиція учасника ТОВ "Гарант Ойл Груп". Позивач як замовник розглянув цю пропозицію на відповідність її вимогам Тендерної документації, визначив ТОВ "Гарант Ойл Груп" переможцем та прийняв рішення про намір укласти з ним договір про закупівлю (протокол №6 від 21.03.2023 року). Це рішення оскаржене іншим учасником ТОВ "Синергія Систем" до комісії АМК і його скарга оприлюднена в електронній системі закупівель 24.03.2023 року. Комісія АМК за результатами розгляду скарги ТОВ "Синергія Систем" прийняла рішення №4212-р/пк-пз від 04.04.2023 року про наявність порушення процедури закупівлі, про задоволення скарги, про зобов`язання замовника усунути порушення процедури закупівлі шляхом скасування рішення про визначення ТОВ "Гарант Ойл Груп" переможцем процедури закупівлі.
Комісія АМК, дотримуючись строків, передбачених частиною 21 статті 18 Закону №922-VIII, 05.04.2023 року надала в електронній системі закупівель інформацію про резолютивну частину рішення за результатами розгляду скарги, а 06.04.2023 року розмістила в електронній системі закупівель рішення за результатами розгляду скарги.
Рішення комісії АМК №4212-р/пк-пз від 04.04.2023 року набрало чинності з дня його прийняття та є обов`язковим для виконання замовником.
На виконання цього рішення позивач 10.04.2023 року прийняв рішення про скасування рішення про визначення переможцем процедури закупівлі ТОВ "Гарант Ойл Груп" (протокол №8 від 10.04.2023 року).
Таке рішення спонукало позивача повернутися до стадії розгляду тендерних пропозицій, передбаченої статтею 29 Закону №922-VIII та пунктом 38 Особливостей №1178. Згідно з цими нормами строк розгляду замовником тендерної пропозиції, поданої учасником, не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня визначення її електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною; такий строк може бути аргументовано продовжений замовником до 20 робочих днів; у разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Воднораз, за правилами частини 17 статті 18 Закону №922-VIII, пункту 64 Особливостей №1178 розгляд скарги зупиняє перебіг цього строку, а перебіг цього строку продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги.
Згідно зі статтями 251, 252, 253 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Суд зазначає, що у спірних правовідносинах 5-денний строк для розгляду замовником тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп", яку електронна система закупівель 21.03.2023 року визначила найбільш економічно вигідною, розпочався 22.03.2023 року та міг тривати не довше ніж до 28.03.2023 року включно. Розгляд скарги ТОВ "Синергія Систем" зупинив перебіг цього строку 24.03.2023 року, а перебіг цього строку продовжився з 05.04.2023 року. З урахуванням часу, що минув до зупинення цього строку, закінчення 5-денного строку розгляду позивачем тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп" припадало на 07.04.2023 року. До закінчення цього строку позивач повинен був розглянути тендерну пропозицію ТОВ "Гарант Ойл Груп" на відповідність її вимогам Тендерної документації та прийняти рішення про обрання переможця і про намір укласти з ним договір про закупівлю або про відхилення тендерної пропозиції цього учасника.
Позивач мав право аргументовано продовжити строк розгляду тендерної пропозиції до 20 робочих днів, як це передбачено частиною 10 статті 29 Закону №922-VIII, абзацом 2 пункту 38 Особливостей №1178. Втім позивач таким правом не скористався і після прийняття рішення комісії АМК №4212-р/пк-пз від 04.04.2023 року не приймав рішення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп" з підстав недостатності строку, необхідного для перевірки відповідності цієї тендерної пропозиції вимогам Тендерної документації.
За правилами частини 16 статті 29 Закону №922-VIII, пункту 40 Особливостей №1178 замовник, виявивши під час розгляду тендерної пропозиції учасника невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось Тендерною документацією, повинен у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, розмістити в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Позивач, виявивши відсутність у складі тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп" документу, подання якого передбачалося Тендерною документацією на підтвердження фінансової спроможності учасника (Фінансової звітності або скороченої фінансової звітності за 2021 рік), розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою цьому учаснику про усунення невідповідностей, а саме про необхідність подання такого документу протягом 24 годин.
Втім таке повідомлення розміщене аж 11.04.2023 року, тобто поза межами кінцевого строку для розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп", чим порушено вимоги пункту 40 Особливостей №1178 щодо розміщення повідомлення з вимогою учаснику процедури закупівлі про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції не пізніше ніж за 2 робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції.
Такий документ ТОВ "Гарант Ойл Груп" подало 11.04.2023 року, а 12.04.2023 року позивач визначив його переможцем процедури закупівлі та згодом уклав із ним договір про закупівлю №1 від 24.04.2023 року.
Зі змісту висновку №95 від 24.05.2023 року про результати моніторингу закупівлі UA-2023-03-13-006754-а вбачається, що відповідач, аналізуючи своєчасність вчинення позивачем дій на етапі розгляду тендерних пропозицій, припустився помилки щодо визначення кінцевого дня 5-денного строку для розгляду тендерної пропозиції, оскільки не врахував, що цей строк у зв`язку з поданням скарги відповідно до частини 17 статті 18 Закону №922-VIII, пункту 64 Особливостей №1178 був зупинений, а не перерваний. Відповідно, з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, тобто з 05.04.2023 року, цей строк продовжився, а не розпочався заново, як вважає відповідач.
Суд зазначає, що зупинення перебігу строку відрізняється від його переривання тим, що після зупинення строку від дня припинення обставин, що були підставою для зупинення перебігу строку, перебіг цього строку продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. Натомість, після переривання перебіг строку починається заново, а час, що минув до переривання, до нового строку не зараховується.
Зупинення перебігу строку має тимчасовий характер, коли до цього строку не зараховується час існування визначених законодавством обставин, за наявності яких цей строк не спливає. Натомість переривання строку означає перенесення на майбутнє початкового моменту перебігу строку з юридичним анулюванням часу, що минув до переривання.
Оскільки помилка відповідача щодо визначення дня закінчення строку розгляду тендерної пропозиції, зупиненого на період оскарження відкритих торгів, не вплинула на правомірність висновків відповідача в частині встановлення у діях позивача порушень пункту 40 Особливостей №1178 (пункт 2 констатуючої частини висновку №95 від 24.05.2023 року), то така помилка не може бути підставою для скасування оскаржуваного висновку.
Щодо доводів позивача про протиправність пункту 3 констатуючої (зобов`язальної) частини висновку №95 від 24.05.2023 року, суд зазначає, що частиною 8 статті 8 Закону №922-VIII передбачений порядок дій замовника у разі виявлення органом державного фінансового контролю за наслідками проведення моніторингу порушень законодавства у сфері публічних закупівель. Законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника щодо усунення порушень, зазначених у висновку органу державного фінансового контролю, зокрема, шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень. Тобто саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору про закупівлю направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. Укладення договору є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому укладення договору із порушенням процедури публічної закупівлі є підставою для припинення такого договору.
Такий висновок відповідає правовій позиції, сформульованій у постановах Верховного Суду від 26.10.2022 року у справі №420/693/21, від 10.11.2022 року у справі №200/10092/20-а, від 17.11.2022 року у справі №620/6135/20, від 24.01.2023 року у справі №280/8475/20, від 31.01.2023 року у справі №260/2993/21, від 02.03.2023 року у справі №160/4436/21 у подібних правовідносинах, які стосувалися правомірності висновку про результати моніторингу процедури закупівлі в частині зобов`язання усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом розірвання укладеного договору закупівлі.
Порушення позивачем порядку розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Гарант Ойл Груп", що вплинуло на визначення результатів відкритих торгів, свідчить про те, що вибір замовником переможця процедури закупівлі та укладення договору про закупівлю з учасником ТОВ "Гарант Ойл Груп" відбулися з порушенням процедури та принципів публічної закупівлі.
На час проведення моніторингу процедури закупівлі та складання висновку №95 від 24.05.2023 року договір про закупівлю №1 від 24.04.2023 року ще не був виконаний сторонами у повному обсязі, а тому він міг бути достроково припинений у встановленому законом порядку, зокрема за ініціативою замовника.
Позивач фактично виконав вимоги висновку, уклавши 15.09.2023 року з ТОВ "Гарант Ойл Груп" угоду про розірвання договору про закупівлю №1 від 24.04.2023 року.
Оскаржуваний висновок №95 від 24.05.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі за формою та змістом відповідає вимогам частини 7 статті 8 Закону №922-VIII та наказу Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, а викладене у ньому зобов`язання щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, адресоване позивачу, узгоджується зі способами усунення виявлених під час моніторингу порушень, наведеними у частині 8 статті 8 Закону №922-VIII.
Доводи позивача про порушення відповідачем строку здійснення моніторингу суд відхиляє та зазначає, що відповідно до частини 4 статті 8 Закону №922-VIII строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Суд установив, що повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-13-006754-а оприлюднене в електронній системі закупівель 03.05.2023 року, тож 15-денний строк для здійснення моніторингу закінчився 24.05.2023 року. Саме в цей день був закінчений моніторинг, посадовою особою відповідача складений та підписаний висновок №95 від 24.05.2023 року, який тоді ж затверджений керівником органу державного фінансового контролю. Відповідно до частини 6 статті 8 Закону №922-VIII висновок №95 від 24.05.2023 року був оприлюднений в електронній системі закупівель протягом 3 робочих днів з дня його складання, а саме 26.05.2023 року.
Суд прийшов до висновку, що спірний висновок є законним та обґрунтованим, тому у задоволенні позову про визнання його протиправним та скасування слід відмовити.
Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні його позову, то підстави для стягнення на його користь судових витрат у вигляді сплаченого судового збору відсутні.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову комунального підприємства "Придніпров`я" Онуфріївської селищної ради відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123441415 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні