Рішення
від 29.11.2024 по справі 340/8505/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/8505/23

провадження № 2-ап/340/5/24

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Управління освіти Кропивницької міської ради (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 05403286)

відповідач: Північний офіс Держаудитслужби (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 18, код ЄДРПОУ 40479560)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: товариство з обмеженою відповідальністю "Оптторг-К" (25014, м. Кропивницький, вул. Олега Паршутіна, 13, код ЄДРПОУ 43047618)

про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Управління освіти Кропивницької міської ради звернулося до суду з адміністративним позовом до Північного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі

Позов мотивовано тим, що Північний офіс Держаудитслужби здійснював моніторинг закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, у якій позивач як замовник уклав із переможцем ТОВ "Оптторг-К" договір №121 від 07.02.2023 року про закупівлю продуктів харчування (хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби). За результатами моніторингу відповідач 26.05.2023 року оприлюднив висновок про наявність порушень законодавства та про зобов`язання щодо їх усунення. Позивач не погоджується з цим висновком та стверджує, що він правильно визначив предмет закупівлі та в оголошенні про проведення відкритих торгів зазначив код за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Подана учасником ТОВ "Оптторг-К" тендерна пропозиція відповідала тендерній документації, а підстави для її відхилення буди відсутні. Позивач зазначає, що висновок відповідача про необхідність припинення зобов`язань за договором про закупівлю №121 від 07.02.2023 року та про розірвання цього договору суперечить нормам Закону України "Про публічні закупівлі", Цивільного кодексу України, не є співмірним з виявленими порушеннями, є непропорційним негативним наслідкам для сторін договору. З цих підстав позивач просить суд визнати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a протиправним та скасувати його.

Ухвалою судді від 18.03.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Оптторг-К".

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, встановлено, що позивач порушив вимоги пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 року №1082, оскільки опубліковане ним оголошення про проведення відкритих торгів не містило інформації щодо коду кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Крім того, позивач порушив вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178, оскільки не відхилив тендерну пропозицію ТОВ "Оптторг-К" як таку, що не відповідала вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі". Доводячи правомірність спірного висновку та обґрунтованість його вимоги про усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.

Від третьої особи пояснення щодо позову та відзиву не надходили.

Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, суд установив такі обставини.

Управління освіти Кропивницької міської ради оголосило проведення процедури закупівлі - відкритих торгів з особливостями на закупівлю: код за ДК 021-2015 - 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби (Хліб з додаванням цільнозернового борошна, хліб пшеничний, рогалик "Студент", булочка для гамбургера, булочка "Каштан", соломка в асортименті) з очікуваною вартістю 9 786 905 грн.

Оголошення про проведення процедури закупівлі опубліковане цим замовником в електронній системі закупівель 18.01.2023 року за номером ID: UA-2023-01-18-012492-a.

Тендерну пропозицію для участі у процедурі закупівлі 25.01.2023 року подав один учасник - ТОВ "Оптторг-К" (ціна пропозиції 9 699 575 грн.).

Уповноважена особа Управління освіти Кропивницької міської ради прийняла рішення про визначення переможцем процедури відкритих торгів учасника ТОВ "Оптторг-К" та про намір укласти з ним договір про закупівлю (протокол від 27.01.2023 року).

Згодом між позивачем та ТОВ "Оптторг-К" укладено договір №121 від 07.02.2023 року про закупівлю товарів на суму 9 699 575 грн., зі строком дії до 31.12.2023 року.

За наказом начальника Північного офісу Держаудитслужби №129 від 17.05.2023 року "Про початок моніторингу процедур закупівель" розпочато 18.05.2023 року моніторинг процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, замовником якої є Управління освіти Кропивницької міської ради, з підстав виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

На запит Північного офісу Держаудитслужби від 19.05.2023 року позивач надав свої пояснення.

За результатами моніторингу посадовою особою відповідача складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, який 26.05.2023 року затверджений начальником Північного офісу Держаудитслужби.

Згідно з пунктом 2 констатуючої частини цього висновку за результатами здійсненого моніторингу встановлено порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей, пункту 14 Порядку №1082.

Пунктом 3 констатуючої частини висновку на підставі статей 5, 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" Північний офіс Держаудитслужби зобов`язав позивача з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця відкритих торгів з особливостями, - здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосування відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Цей висновок 26.05.2023 року оприлюднений в електронній системі закупівель.

Не погоджуючись із цим висновком, позивач 09.10.2023 року звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Статтею 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Відповідно до пунктів 1, 4, 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 року, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України " Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 року № 922-VIII (надалі Закон №922-VIII).

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №922-VIII:

25) публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.

14) моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Статтею 8 Закону №922-VIII унормований такий порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель:

1. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

2. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

4. Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

5. Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

6. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

7. У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

8. Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.

Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

9. У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

10. У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

11. Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.

19. Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 року за №958/35241, затверджено Форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та Порядок його заповнення.

Як передбачено цією Формою, Констатуюча частина висновку містить такі пункти:

1. Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі;

2. Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства;

3. Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень).

Пунктом 3 розділу І Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, передбачено, що висновок складається у формі електронного документа і заповнюється відповідно до затвердженої Мінфіном форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - форма висновку) в електронній системі закупівель.

Згідно з розділом ІІІ цього Порядку порядок заповнення констатуючої частини форми висновку передбачає таке:

1. У пункті 1 зазначаються: 3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого (их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).

2. У пункті 2 заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.

3. У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Пунктом 3-7 Розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 12.10.2022 року № 1178, якою затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі Особливості №1178).

На час виникнення спірних правовідносин Особливості №1178 містили такі норми:

1. Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

3. Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.

23. Моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону.

Суд зазначає, що висновок органу державного фінансового контролю про результати моніторингу процедури закупівлі є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а викладені у ньому вимоги про зобов`язання усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які виявлені під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії, є обов`язковими для замовника, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі.

Відповідач, здійснюючи моніторинг процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, замовником якої був позивач, за результатами аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів встановив порушення вимогу пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 року №1082, яке полягало в тому, що в оголошенні позивача про проведення відкритих торгів в окремих електронних полях не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Позивач заперечує це порушення та стверджує, що він не ділив предмет закупівлі на частини (лоти) та не порушував вимоги законодавства при визначенні предмета закупівлі.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №922-VIII:

22) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку;

34) товари - продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 10 Закону №922-VIII замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю.

Згідно з частинами 1, 2 статті 21 Закону №922-VIII оголошення про проведення відкритих торгів безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію: 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).

На час виникнення спірних правовідносин Особливості №1178 містили такі норми:

15. Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708.

24. Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

26. Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 року № 1082, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 року за № 610/34893, затверджено Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі (надалі Порядок №1082).

Цей Порядок визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі (далі - Порядок), яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі - веб-портал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1082 під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:

- назви предмета закупівлі (у разі визначення предмета закупівлі - послуга з виконання науково-технічних робіт, у цьому електронному полі зазначається конкретна назва науково-технічної роботи);

- коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви.

Відповідно до пункту 14 Порядку №1082 під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:

- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;

- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року № 708, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.06.2020 року за № 500/34783, затверджено Порядок визначення предмета закупівлі, який містить такі норми:

1. Цей Порядок встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон) із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.

3. Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

5. Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 №1749 затверджено Національний класифікатор України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", який призначений замовникам державних закупівель для описування в повідомленнях про запрошення до участі в торгах (тендерах) предмета державних закупівель, а також вітчизняним товаровиробникам і надавачам послуг для пошуку тендерних пропозицій як у межах, так і поза межами України.

Єдиний закупівельний словник базується на системі кодів, що мають ієрархічну структуру і складаються з дев`яти цифр; групи цифр, у свою чергу, відповідають найменуванню, що описує товари, роботи і послуги, які становлять предмет контракту. Код складається з 8 цифр, що згруповані таким чином: перші дві цифри визначають розділ (XX000000-Y); перші три цифри визначають групу (XXX00000-Y); перші чотири цифри визначають клас (XXXX0000-Y); перші п`ять цифр визначають категорію (XXXXX000-Y). Останні три цифри коду дають більший ступінь деталізації в межах кожної категорії.

Суд зазначає, що номенклатурна позиція предмета закупівлі - це конкретне найменування одиниці товару/послуги, що закуповується в межах предмета закупівлі. На виконання пункту 14 Порядку №1082 в електронній системі закупівель зазначається кожна номенклатурна позиція предмета закупівлі, а саме перелік конкретних найменувань товарів/послуг, який замовник закуповує в межах предмета закупівлі. Щодо кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі має бути вказаний той код товару/послуги згідно з Єдиним закупівельним словником, який найбільше відповідає назві товару/послуги. Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015 запроваджено саме з метою оптимального планування закупівлі та визначення предмета закупівлі. Замовники, описуючи в повідомленнях про проведення конкурентних процедур закупівель предмет закупівлі, повинні зазначати найбільш точні та детальні коди товарів/послуг, щоб зацікавлені особи (товаровиробники і надавачі послуг) могли отримати оптимальну інформацію про конкретний предмет закупівлі.

Позивач у своїй Тендерній документації (п.4.1 розділу 1, додаток №6) зазначив такі номенклатурні позиції предмета закупівлі: хліб з додаванням цільнозернового борошна (180000 кг), хліб пшеничний (2000 кг), рогалик "Студент" (400 кг), булочка для гамбургера (525 кг), булочка "Каштан" (450 кг), соломка в асортименті (100 кг).

Єдиний закупівельний словник містить такі коди щодо цих товарів: 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби, 15811100-7 - Хліб, 15811200-8 - Булки, 15812100-4-Хлібобулочні вироби.

Отже позивач повинен був вказати в оголошенні про проведення відкритих торгів назву та клас предмету закупівлі за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, а щодо кожної номенклатурної позиції предмету закупівлі - також вказати категорію, що найбільше відповідає назві цих продуктів харчування.

В оголошенні про проведення відкритих торгів, оприлюдненому 18.01.2023 року в електронній системі закупівель, позивач вказав назву предмету закупівлі із зазначенням коду (класу) Єдиного закупівельного словника: код за ДК 021-2015 - 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби (Хліб з додаванням цільнозернового борошна, хліб пшеничний, рогалик "Студент", булочка для гамбургера, булочка "Каштан", соломка в асортименті).

Такий же код позивач зазначив в інформації про предмет закупівлі за кожною номенклатурною позицією предмету закупівлі, попри те, що для цих товарів Єдиний закупівельний словник передбачає інші більш деталізовані коди.

Суд погоджується з висновками відповідача про порушення позивачем вимог пункту 14 Порядку №1082 при внесенні до оголошення про проведення відкритих торгів інформації щодо коду товару згідно з Єдиним закупівельним словником для кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, що найбільше відповідає назві такого товару.

Тож спірний висновок про результати моніторингу процедури закупівлі в частині встановлення у діях позивача порушення вимог пункту 14 Порядку №1082 є правомірним.

Крім того, за результатом моніторингу відповідач установив порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей №1178, яке полягало в тому, що позивач як замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ "Оптторг-К", яка не відповідала вимогам Технічної документації.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №922-VIII:

31) тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

32) тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Вимоги до тендерної документації наведені у статті 22 Закону №922-VIII, а у частині 2 цієї статті передбачені відомості, які обов`язково зазначаються у тендерній документації, зокрема: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Частинами 3, 4 статті 22 Закону №922-VIII передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Відповідно до частин 1, 2 статті 16 Закону №922-VIII замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.

Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;

2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Згідно з частинами 1, 9 статті 26 Закону №922-VIII тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Відповідно до частин 15, 16 статті 29 Закону №922-VIII за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції / пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.

Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.

Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

На час виникнення спірних правовідносин Особливості №1178 містили такі норми:

30. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.

31. Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.

35. Відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону.

36. Електронною системою закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкривається вся інформація, зазначена в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформація про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій).

Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття тендерних пропозицій.

37. Оцінка тендерної пропозиції проводиться електронною системою закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною.

Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.

38. Замовник розглядає тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною відповідно до цих особливостей (далі - найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція), щодо її відповідності вимогам тендерної документації.

39. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

40. Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

41. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: 2) тендерна пропозиція:

- не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.

Суд установив, що рішенням уповноваженої особи Управління освіти Кропивницької міської ради від 27.12.2022 року затверджено Тендерну документацію щодо умов проведення відкритих торгів з особливостями.

Розділ 3 "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" цієї Тендерної документації містить такі вимоги:

1. Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції.

1.1. Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну та завантаження файлу(ів), який(і) повинен(ні) містити:

1) підписану тендерну пропозицію за формою, наведеною у Додатку № 5 до тендерної документації;

2) інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям;

11) інші документи та матеріали, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією.

1.3. Учасники, у разі подання недостовірної інформації під час проведення зазначеної процедури закупівлі, несуть відповідальність відповідно до чинного законодавства України. Якщо тендерною документацією вимагається надання будь-якого документу або інформації, передбачається, що така інформація повинна бути чинною та достовірною на дату її подання учасником. Учасники надають у складі тендерної пропозиції гарантійний лист про те, що відомості, інформація та документи, що подані ними у складі тендерної пропозиції є чинними, дійсними та достовірними.

У Додатку № 1 до Технічної документації наведений Перелік документів, що надаються на підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям та іншим вимогам.

Пунктом 5 Додатку №1 передбачено, що учасник додатково надає, зокрема:

- довідку в довільній формі про наявність автотранспорту (не менше 5 одиниць) для перевезення даного виду харчових продуктів, його кількість та характеристики (вантажопідйомність, тощо),

- оригінал документу, що підтверджує право власності/користування транспортним засобом, або договір(и) оренди транспортних засобів, або договір(и) надання послуг з перевезення вантажів (документи повинні бути чинними на дату подання пропозиції та строком дії не менше ніж до 31.12.2023 року).

- сканкопії оригіналів свідоцтв* про реєстрацію транспортних засобів (з відміткою "рефрижератор", у разі перевезення швидкопсувних харчових продуктів) та паспортів автомобільних холодильних установок (у разі перевезення швидкопсувних харчових продуктів), придатних для постачання відповідного виду товару, та якими планується постачання товару. Учасник повинен здійснювати поставку товарів тільки автотранспортними засобами, які були заявлені в тендерній пропозиції. Заміна автотранспортних засобів можлива лише після погодження з Замовником. У разі, якщо учасник не має власного транспорту, він подає свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів перевізника, з яким у нього укладений договір.

- сканований оригінал рішення/витягу/наказу про реєстрацію потужності за видом діяльності транспортування (у випадку, якщо предмет закупівлі є товаром рослинного походження) на транспортні засоби, зазначені в довідці про наявність автотранспорту.

- сканкопію оригіналу договору про дератизацію складських приміщень з відповідними актами виконаних робіт/наданих послуг за І-IV квартали 2022 року.

- сканкопію оригіналу договору про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів з відповідними актами виконаних робіт/наданих послуг за І-IV квартали 2022 року.

- сканкопію оригіналу договору про послуги з технічного обслуговування холодильного обладнання з відповідними актами виконаних робіт/наданих послуг за І-IV квартали 2022 року.

- сканкопію оригіналу договору про послуги з дезінфекції автотранспортних засобів з відповідними актами виконаних робіт/наданих послуг за І-IV квартали 2022 року

- сканкопію оригіналу договору на повірку засобів вимірювальної техніки з уповноваженою організацією з відповідним актом виконаних робіт за 2022 рік.

- сканкопію оригіналу договору про послуги щодо прання та хімічного чищення спецодягу з відповідними актами виконаних робіт/наданих послуг за ІV квартал 2022 року.

Учасник закупівлі зобов`язаний надати замовнику у складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність учасника вимогам у обсязі, визначених цією Тендерною документації, в т.ч. зазначених у Додатках до цієї тендерної документації.

Суд зазначає, що позивач як замовник закупівлі відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону №922-VIII обумовив у підпункті 1.3 пункту 1 розділу 3 Тендерної документації вимогу про необхідність подання учасниками закупівлі у складі тендерної пропозиції відомостей, інформації та документів, які повинні бути чинними та достовірними на дату їх подання. Ця вимога стосувалася усіх документів, передбачених додатком №1, які учасники, що виявили намір прийняти участь у процедурі закупівлі, повинні надати на підтвердження їхньої відповідності кваліфікаційним критеріям та іншим вимогам, установленим замовником щодо закупівлі продуктів харчування для 66 навчальних закладів м. Кропивницького.

Відповідно до частин 1, 2 статті 631 Цивільного кодексу України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору. Договір набирає чинності з моменту його укладення, якщо інше не визначено законом або договором.

Статтею 905 Цивільного кодексу України передбачено, що строк договору про надання послуг встановлюється за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами.

ТОВ "Оптторг-К" у складі тендерної пропозиції від 25.01.2023 року надало сканкопії оригіналу договору № 21-72 від 03.01.2022 року, укладеного із ПП "Фрост Ко", про надання послуг із санітарно-гігієнічної обробки автомобілів (послуги дезінфекції автомобілів) та актів надання послуг за цим договором за січень грудень 2022 року.

Згідно з пунктом 5.1 договору № 21-72 від 03.01.2022 року цей договір набирає сили з моменту його підписання і діє до 31.12.2022 року.

Цей договір не містить умов про можливість його пролонгації на 2023 рік, на відміну від інших договорів, які надало ТОВ "Оптторг-К" у складі тендерної пропозиції.

Отже на момент подання учасником ТОВ "Оптторг-К" тендерної пропозиції від 25.01.2023 року договір №21-72 від 03.01.2022 року про придбання у ПП "Фрост Ко" послуг з дезінфекції автотранспортних засобів, які передбачалося залучити для постачання продуктів харчування до навчальних закладів, вже не діяв і не був чинним, оскільки строк його дії закінчився, а зобов`язання за ним були виконані.

Подання нечинного договору свідчить про невідповідність тендерної пропозиції цього учасника закупівлі вимогам, установленим у Тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону №922-VIII.

Позивач, розглядаючи тендерну пропозицію ТОВ "Оптторг-К", не направляв цьому учаснику повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані цим учасником у складі тендерної пропозиції.

Попри те, що тендерна пропозиція ТОВ "Оптторг-К" не відповідала вимогам, установленим у Тендерній документації, позивач в порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей не відхилив цю тендерну пропозицію, визначив ТОВ "Оптторг-К" переможцем процедури відкритих торгів та уклав з ним договір про закупівлю.

Тож висновок відповідача про результати моніторингу закупівлі UA-2023-01-18-012492-a в частині встановлення у діях позивача порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей є правомірним.

Щодо доводів позивача про протиправність пункту 3 констатуючої (зобов`язальної) частини цього висновку, суд зазначає, що частиною 8 статті 8 Закону №922-VIII передбачений порядок дій замовника у разі виявлення органом державного фінансового контролю за наслідками проведення моніторингу порушень законодавства у сфері публічних закупівель. Законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника щодо усунення порушень, зазначених у висновку органу державного фінансового контролю, зокрема, шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень. Тобто саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.

Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору про закупівлю направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. Укладення договору є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому укладення договору із порушенням процедури публічної закупівлі є підставою для припинення такого договору.

Такий висновок відповідає правовій позиції, сформульованій у постановах Верховного Суду від 26.10.2022 року у справі №420/693/21, від 10.11.2022 року у справі №200/10092/20-а, від 17.11.2022 року у справі № 620/6135/20, від 24.01.2023 року у справі №280/8475/20, від 31.01.2023 року у справі №260/2993/21, від 02.03.2023 року у справі №160/4436/21, від 27.06.2024 року у справі №160/9555/23 у подібних правовідносинах, які стосувалися правомірності висновку про результати моніторингу процедури закупівлі в частині зобов`язання усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом розірвання укладеного договору закупівлі.

Порушення позивачем порядку розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Оптторг-К", що вплинуло на визначення результатів відкритих торгів, свідчить про те, що вибір замовником переможця процедури закупівлі та укладення договору про закупівлю з учасником "Оптторг-К" відбулися з порушенням процедури та принципів публічної закупівлі.

На час проведення моніторингу процедури закупівлі та складання висновку від 26.05.2023 року договір про закупівлю №121 від 07.02.2023 року ще не був виконаний сторонами у повному обсязі, а тому він міг бути достроково припинений у встановленому законом порядку, зокрема за ініціативою замовника.

Оскаржуваний висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-01-18-012492-a, за формою та змістом відповідає вимогам частини 7 статті 8 Закону №922-VIII та наказу Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, а викладені у ньому зобов`язання щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, адресовані позивачу, узгоджується зі способами усунення виявлених під час моніторингу порушень, наведеними у частині 8 статті 8 Закону №922-VIII.

Суд прийшов до висновку, що спірний висновок є законним та обґрунтованим, тому у задоволенні позову про визнання його протиправним та скасування слід відмовити.

Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні його позову, то підстави для стягнення на його користь судових витрат у вигляді сплаченого судового збору відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Управління освіти Кропивницької міської ради відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123441880
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/8505/23

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Рішення від 29.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні