Рішення
від 02.12.2024 по справі 400/7653/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2024 р. № 400/7653/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Залізничні Експрес-Перевезення", пр-т Богоявленський, 321, оф.105,Миколаїв,54052,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,

провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 23.07.2024 року № 00159520406,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженню відповідальністю «Залізничні Експрес- Перевезення» звернувся до суду з позовом до ГУ ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 23.07.2024 р. №00159520406.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що 1) підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу передбачено, що тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім окремих строків, визначених цим пунктом, зокрема, щодо сплати податкових зобов`язань. 2) Крім того, під час дії воєнного стану, згідно пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ, камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість за звітні податкові періоди, зокрема, лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року. Контролюючий орган провів камеральну перевірку за лютий-травень 2022 року через два роки станом на 26 березня 2024 року з прямим порушенням пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ. 3) Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу для платників податків, які не мають можливості виконувати свій податковий обов`язок, визначено особливості щодо його виконання, в тому числі сплати податкових зобов`язань. Позивач сплатив до 01.10.2022 року податкове зобов`язання з ПДВ за лютий-травень 2022 , тому не мав підстав на подання заяви про неможливість виконання платником податків обов`язків, чим підтвердив, що його діяння не вчинено умисно, а свідчать, що платник податків за наявності можливостей виконав свій податковий борг.

Відповідач надав відзив на позов, в якому позов не визнав, оскільки при проведенні камеральної перевірки, яка була проведена відповідно до норм чинного законодавства було встановлено порушення позивачем строків сплати узгодженого грошового зобов`язання, тому спірне податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно та скасуванню не підлягає. Позивач не надав контролюючому органу заяву про неможливість виконання податкових зобов`язань.

Позивач надав суду відповідь на відзив та просить суд задовольнити позов, з підстав зазначених у позові.

Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

ГУ ДПС у Миколаївській області на підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розд. І, п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового Кодексу України у порядку ст. 76 ПК України та у строк, передбачений абз. 2 п. 76.3 ст. 76 ПК України проведено камеральну перевірку щодо своєчасності сплати податкових зобов`язань з податку на додану вартість ТОВ "ЗАЛІЗНИЧНІ ЕКСПРЕС-ПЕРЕВЕЗЕННЯ" за лютий - травень 2022 року, вересень 2023 року.

За результатами перевірки встановлено порушення п. 50.1 ст. 50, п. 57.1 ст. 57 та п. 203.2 ст. 203 ПК України в частині порушення термінів сплати податкових зобов`язань з податку на додану вартість, про що складено акт від 26.03.2024 року №4728/14-29-04-06-08/42098436.

При складанні акта камеральної перевірки було використано бази даних ДПС України АС «Податковий блок» підсистема «Податковий аудит» - «Несвоєчасна сплата» та данні Індивідуальної картки платника (далі - ІКП) за кодом бюджетної класифікації 14060100, данні електронного рахунку платника в СЄА ПДВ, данні податкової звітності з ПДВ, за результатом аналізу даних яких встановлено порушення правил сплати (перерахування) грошових зобов`язань з податку на додану вартість за лютий - травень 2022 року, вересень 2023 року в сумі 1 689 415,0 грн., в т.ч.:

з затримкою до 30 календарних днів включно на суму 385 000 грн.;

з затримкою більше 30 календарних днів на суму 1 304 415,0 гривень.

Відповідальність платника за несвоєчасну сплату узгодженої суми грошового зобов`язання протягом граничних строків, встановлених ПК України, передбачена п. 124.1 ст. 124 ПК України.

У порядку, передбаченому п. 86.7 ст. 86 ПК України платником надані заперечення до акта камеральної перевірки.

За результатом розгляду заперечень Комісією з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок Головного управління ДПС у Миколаївській області визначено, що камеральна перевірка щодо своєчасності сплати податкових зобов`язань з ПДВ ТОВ «ЗЕП» за лютий-травень 2022 року, вересень 2023 року від 26.03.2024 №4728/14-29-04-06-08/42098436 проведена з дотриманням вимог ПК України.

За результатами розгляду заперечень ГУ ДПС у Миколаївській області 25.04.2024 року прийнято податкове повідомлення - рішення форми «Ш» №00085170406, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкції в розмірі 19 250 грн. та податкове повідомлення - рішення форми «Ш» №00085250406, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкції в розмірі 130 441,50 гривень.

На вищевказані податкові повідомлення - рішення ТОВ "ЗЕП" направлено скаргу до ДПС України від 16.05.2024 №16/05-01.

Рішенням про розгляд скарги від 18.07.2024 №22013/6/99-00-06-03-01-06 ДПС України скасовано податкове повідомлення - рішення від 25.04.2024 №00085250406, в частині застосування штрафу у сумі 4 684,80 грн., а в іншій частині зазначене податкове повідомлення-рішення та податкове повідомлення-рішення від 23.07.2024 №00159520406 залишає без змін, а скаргу - частково задоволено.

ГУ ДПС у Миколаївській області 23.07.2024 року в порядку п. 6-7 Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2020 за №846 «Про внесення змін до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків» прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Ш» від 23.07.2024 року №00159520406, яким нараховано зменшену суму грошового зобов`язання за результатом розгляду скарги у вигляді штрафних (фінансових) санкції на суму 125 756,70 гривень.

Згідно з п. 54.1 ст. 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені ПК України, така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Згідно з п. 57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПК України для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених ПК України.

Порядок надання податкової декларації з податку на додану вартість та строки розрахунків з бюджетом визначені, ст. 203 розд. V ПК України.

Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (пункт 203.1 ст. 203 ПК України).

Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого п. 203.1 ст. 203 для подання податкової декларації (пункт 203.2 ст. 203 ПК України).

У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу ( п.124.1 ст.124 ПК України).

Поряд з цим, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України.

Відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема:

строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

З набранням чинності Закону №2260-ІХ передбачене п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлено в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема щодо строків сплати грошових зобов`язань.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 (далі - Порядок 225).

Відповідно до п. 7 розд. ІІ Порядку 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 розд. ІІ, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

ТОВ ЗЕП до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання

податкових обов`язків, визначених у п. п. 69.1 п. 69 підрозділ 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України не подавало.

Позивач посилається на те, що умислу як суб`єктивної сторони правопорушення на несвоєчасну сплату узгодженої суми грошового зобов`язання у платника податків не було, тому і підстави для відповідальності відсутні.

Відповідно до п.109.3 ст.109 ПК України у випадках, визначених пунктами 123.2-123.5 статті 123, пунктами 124.2, 124.3 статті 124, пунктами 125-1.2-125-1.4 статті 125-1 цього Кодексу, необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи. Але позивача притягнуто до відповідальності за порушення передбачена п.124.1 ст.124 ПК України для якого встановлення наявності вини у вигляді умислу або необережності не потрібно.

Посилання позивача на те, що відповідно до норм ПК до 01.08.2023 зупиняється перебіг строку суд не бере до уваги, оскільки відповідно до п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України передбачено, що тимчасово, до 1 серпня 2023 року для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема: дотримання строків сплати податків та зборів платниками податків (абз. 2 п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України).

Отже, в частині дотримання строків сплати податків та зборів перебіг строків не зупинявся.

Позивач обґрунтовує протиправність спірного податкового повідомлення-рішення тим, що відповідачем порушені строки проведення камеральної перевірки , оскільки камеральна перевірка за лютий - травень 2022 року відповідно до вимог п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України повинна була завершитись не пізніше 20.09.2022, а перевірка проведена в березні 2024.

Законом України від 12 травня 2022 року №2260-К «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260) п.п 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України викладено у новій редакції.

Згідно абз. 5 та 6 п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України у редакції Закону №2260 камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року.

Пунктом 75.1.1 ст.75 ПК України передбачено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Відповідно до п.76.3 ст.76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання, крім камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), у складі яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, строк проведення якої визначений статтею 200 цього Кодексу.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути:

1) своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків);

2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних ,

3) своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах;

4) повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних

5) своєчасність подання заяви про взяття на облік фінансових агентів відповідно до вимог статті 39-3 цього Кодексу;

6) своєчасність подання фінансовими агентами звітів про підзвітні рахунки, виправлених звітів про підзвітні рахунки;

7) своєчасність надання фінансовими агентами відповіді на запити (повідомлення) контролюючого органу, що надсилаються у випадках, визначених статтею 39-3 цього Кодексу;

8) своєчасність подання повідомлення про структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників;

9) своєчасність подання особою, яка здійснює управління або адміністрування трасту, повідомлення про укладення договору щодо управління або адміністрування трасту або про припинення такого договору,

10) своєчасність надання інформації на запит контролюючого органу відповідно до пункту 44-1.3 статті 44-1, підпунктів 6-8 підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 цього Кодексу;

11) своєчасність та повнота сплати узгодженої суми грошового зобов`язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного відповідно до пункту 141.13 статті 141 цього Кодексу, на підставі даних Реєстру пунктів обміну іноземної валюти.

Отже, у пункті 76.3 статті 76 ПК України законодавець встановив для контролюючого органу два строки, у які може бути проведена камеральна перевірка. Розмежування цих строків здійснюється за предметом камеральної перевірки: 1) камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку - протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання; 2) камеральна перевірка з інших питань - проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Також п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України у редакції Закону №2260 передбачено, що камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року.

Конструкція норми "камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку" стосується того, що під час цієї перевірки можуть бути перевірені усі показники податкової звітності на предмет арифметичного, методологічного та/або логічного зв`язку, узгодженості відповідних показників поточного періоду, їх зіставлення з показниками попередніх періодів. Та вона не стосуються питання своєчасності сплати узгоджених податкових зобов`язань.

Саме камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку відповідно до перехідних положень ПКУ повинна була бути проведена до 20.09.2022.

В цій справі підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення була камеральна перевірка не «податкової декларації або уточнюючого розрахунку», а щодо своєчасності сплати податкових зобов`язань з податку на додану вартість, тому строки на її проведення передбачені абз.2 п.76.3 ст.76 ПК з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, а не п.69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України. Відповідач не порушив строки проведення камеральної перевірки, тому з цих підстав позов задоволенню не підлягає.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 23.07.2024 року №00159520406, прийняте відповідно до вимог чинного законодавства, є правомірним та не підлягає скасуванню.

Судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123442308
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —400/7653/24

Рішення від 02.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні