Рішення
від 02.12.2024 по справі 440/9086/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/9086/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Департамента будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку,

В С Т А Н О В И В:

Позивач Департамент будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку від 16.07.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі за унікальним номером оприлюднення на веб-порталі уповноваженого органу UA-2024-04-05-009981-а.

В обґрунтування позовних вимог Департамент будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) (далі Департамент, позивач) вказав про протиправність висновку Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (далі Управління Держаудитслужби, відповідач), адже на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів доступ до певних реєстрів був обмежений, у зв`язку з чим Департаментом у пункті 5.6 частини 5 Розділу III тендерної документації вказаний спосіб підтвердження відсутності підстав визначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Особливостей закупівель, які Замовник не може самостійно перевірити.

Позивач наполягає, що Відповідачем зроблений хибний висновок, який не підтверджується нормами абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» на які посилається орган державного фінансового контролю, а саме, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

В тендерній документації, в даному випадку, не витребовувалось іншої інформації, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, а замовник діяв в межах вимог встановлених пунктами 28 та 47 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Постанова №1178, Особливості), що зобов`язує замовника вимагати надання підтвердження відсутності підстав для відхилення пропозиції учасника згідно пункту 47 Постанови №1178, яка є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, у зв`язку із обмеженим доступом до такої інформації на момент оголошення закупівлі.

Позивач стверджує, що порушення зазначені у висновку за результатами моніторингу процедури закупівлі ІІА-2024-04-05-009981-а відсутні, адже Замовником повністю дотримані вимоги передбачені чинним законодавством.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024 позовну заяву залишено без руху. 07.08.2024 позивачем надано квитанцію про сплату судового збору і, за усунення недоліків позовної заяви, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 прийнята позовна заява до розгляду, відкрите провадження в адміністративній справі.

Відповідачем до справи 17.09.2024 наданий відзив на адміністративний позов, за змістом якого Управління Держаудитслужби проти задоволення позовних вимог заперечувало. Відповідач вказав про встановлення в ході проведення моніторингу порушень Департаментом положень абзацу 1 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», допущеного при складанні тендерної документації.

Так, нормами абзацу 15 пункту 47 Особливостей передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів. Таким чином, з огляду на норми абзацу 15 пункту 47 Особливостей надання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Особливостей не передбачено, крім випадків визначених законодавством про закупівлі, що в свою чергу не узгоджується з тендерною документацією Замовника.

У відповіді на відзив, подані до справи 24.09.2024, позивачем вказано, що на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів доступ до певних державних реєстрів був обмежений, у зв`язку з чим Департаментом у пункті 5.6 частини 5 Розділу III тендерної документації був передбачений спосіб підтвердження відсутності підстав визначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Особливостей закупівель, які Замовник не міг самостійно перевірити.

Крім того, позивач зазначив, що реалізована в електронній системі закупівель інтеграція з Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення не є підтвердженням публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, а є способом перевірки вже отриманої інформації від переможця закупівлі, реалізуючи право замовника, згідно положень частини 1 пункту 42 Особливостей закупівель, звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

Також і аналіз даних Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не є підтвердженням того, що переможець не є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника, а загального доступу до відомостей, що це можуть підтвердити чи створеного державного реєстру пов`язаних осіб наразі немає. Тому позивач, встановлюючи вимогу в тендерній документації щодо надання переможцем процедури закупівлі гарантійного листа про те, що він не є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника, виконав вимоги встановлені пунктами 28 та 47 Особливостей закупівель.

Відкриті торги проводились (05.04.2024 (оголошення про проведення відкритих торгів) - 23.04.2024 (визначення переможця закупівлі)) до (з 01.06.2024) впровадження в дослідну експлуатацію програмного забезпечення автоматизованої системи «Банкрутство та неплатоспроможність», до вищезазначеного впровадження вільний доступ до інформації щодо відсутності підстав визначених у підпункті 8 пункту 47 особливостей був обмеженим.

Позивач наголошує, що положення про надання інформації за запитом не свідчать про відкритість публічних електронних реєстрів, доступ до яких є вільним або ж про оприлюднення інформації у формі відкритих даних, що суперечить вимогам про те, що Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Вставлення вимоги в тендерній документації про надання довідки в довільній формі про те, що учасник процедури закупівлі не визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього не відкрита ліквідаційна процедура, законна та здійснена на виконання вимог встановлених пунктами 28 та 47 Особливостей закупівель.

Щодо надання переможцем закупівлі антикорупційної програми чи підтвердження наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, позивач вказав, що не має даних у відкритому доступі для перевірки наявності в переможця даної інформації, тому встановив дану вимогу на підтвердження відповідності саме переможця процедури закупівлі, чим виконав вимоги пунктів 28 та 47 Особливостей закупівель.

Щодо підпункту 11 пункту 47 Особливостей закупівель, то позивач зазначив, що на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів доступ до інформації згідно із Законом України «Про санкції» був обмеженим, тому відповідно до пункту 47 Особливостей закупівель переможець процедури закупівлі мав надати довідку в довільній формі про те, що учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА.

Все вказане стало підставою для встановлення Департаментом в пункті 5.6. частини 5 Розділу III тендерної документації способу підтвердження відсутності підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей закупівель.

У запереченнях, наданих до справи 30.09.2024, відповідач зазначив, що пунктом 1 Порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, та електронною системою закупівель, затвердженим наказом Національного агентства з питань запобігання корупції та Міністерства економіки України 18.01.2023 №13/23/395, передбачено, що цей Порядок визначає механізм здійснення інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, та електронною системою закупівель з метою проведення автоматичної перевірки відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, передбачених пунктами 2 та 3 частини першої статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Тобто, після визначення замовником переможця процедури закупівлі, завдяки інтеграції, в електронній системі, останньою автоматично формується довідка про наявність/відсутність корупційного чи пов`язаного з корупцією правопорушення.

Також відповідач вказав, що відповідно до норм абзацу 17 пункту 47 Особливостей, замовник самостійно, за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, підтверджує в електронній системі закупівель відсутність в учасника процедури закупівлі підстав, зокрема визначених підпунктом 7 пункту 47 Особливостей (тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника).

Відповідач також вказав, що згідно з роз`ясненнями підстав для відмови в участі /а.с.92-94/, розміщеними на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (пункт 6 «Порушення справ про банкрутство»), учасники підтверджують інформацію, що учасник процедури закупівлі не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього не відкрита ліквідаційна процедура, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель, що і забезпечено Учасником в електронній системі закупівель. Вказана вимога стосується саме учасників процедури і, відповідно, замовник має дану інформацію у своєму доступі.

Щодо того, що юридична особа-переможець процедури закупівлі (крім нерезидентів) має надати антикорупційну програму чи підтвердження наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми Управлінням Держаудитслужби вказано, що вичерпний перелік документів, які має надати переможець процедури закупівлі передбачений нормами абзацу 15 пункту 47 Особливостей і не включає антикорупційну програму чи підтвердження наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

За твердженням відповідача вимога про надання учасником торгів довідки про те, що учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА протиправна, адже вказану інформацію позивач може перевірити в Державному реєстрі санкцій за посиланням irs.nsdc.gov.ua.

Таким чином, за результатами проведеного моніторингу, підставно та обґрунтовано встановлено порушення абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі», в частині включення до тендерної документації вимог про надання інформації та документів, що не передбачені законодавством.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.10.2024 закрите підготовче провадження у справі, призначена справа до судового розгляду по суті.

Сторони надали до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представників сторін.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, надані сторонами до матеріалів адміністративної справи, встановив такі обставини.

Департаментом на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель «РroZorrо» 05.04.2024 було оприлюднено оголошення UА-2024-04-05-009981-а про проведення відкритих торгів з особливостями на закупівлю робіт по об`єкту: «Реконструкція будівлі педіатричного відділення Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського Полтавської обласної ради» по вул. Європейська, 46-а в м. Полтава» (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт).

Управлінням Держаудитслужби відповідно до статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», на підставі наказу Управління №57-3 від 20.06.2024, проведений моніторинг процедури закупівлі UА-2024-04-05-009981-а (замовник: Департамент будівництва, містобудування і архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрація); предмет закупівлі: Роботи; Реконструкція будівлі педіатричного відділення Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського Полтавської обласної ради» по вул. Європейська, 46-а в м. Полтава (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт); очікувана вартість: 85348551,00 грн; застосована процедури закупівлі: відкриті торги з особливостями).

Управлінням Держаудитслужби за результатами проведення моніторингу процедури закупівлі UА-2024- 04-05-009981-а складений висновок про результатами моніторингу процедури закупівлі UА-2024-04-05-009981-а від 16.07.2024 (далі - висновок). Вказаний висновок оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 16.07.2024.

У пункті 2 розділу ІІ «Констатуюча частина» висновку відображені та здійснений опис встановлених Управлінням Держаудитслужби під час проведення моніторингу закупівлі UА-2024-04-05-0009981-а порушень Позивачем законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: «За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей встановлено порушення абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону. За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; дотримання вимог Постанови №710; внесення змін до тендерної документації; дотримання замовником вимог Закону та Постанови №1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; укладання договору; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запити органу державного фінансового контролю - порушень не встановлено».

У пункті 3 розділу II «Констатуюча частина» висновку відображене зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель та неможливість їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень».

Департамент із висновком Управління Держаудитслужби від 16.07.2024 не погодився, звернувся до суду із позовом про визнання його протиправним та скасування.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - Закон №2939-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі /частина 2 статті 2 Закону № 2939-ХІІ/.

Відповідно до частин 1, 4 статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України «Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону №922 визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №922 моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Згідно із частиною 2 статті 8 Закону №922 рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Частиною 6 статті 8 Закону №922 передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини 7 статті 8 Закону №922 у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Принципами публічних закупівель, відповідно до ст. 5 Закону №922, є: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону №922 замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб- порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

- оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

- зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень;

- оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

- протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

- повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі;

- інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

- договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення;

- повідомлення про внесення змін до договору - протягом трьох днів з дня внесення змін;

- звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання;

- звіт про укладені договори - протягом одного дня з дня укладення договору.

Згідно із частиною першою статті 21 Закону №922-VІІІ інформування про проведення відкритих торгів здійснюється оголошенням про проведення відкритих торгів, яке безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону №922-VІІІ тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Згідно пункту 14 частини другої статті 22 Закону №922-VІІІ у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Згідно із частиною 1 статті 25 Закону №922-VІІІ тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.

Відповідно до частин 1, 3 статті 27 Закону №922-VІІІ розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.

За приписами частин 1, 4, 5 статті 28 Закону №922-VІІІ оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.

Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.

Відповідно до пункту 3-7 розділу X Закону №922 установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Абзацом 1 частини третьої статті 22 Закону №922 встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

На виконання вказаних положень Кабінетом Міністрів України постановою від 12.10.2022 №1178 затверджені Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Постанова №1178).

Відповідно до пункту 3 Постанови №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.

Згідно із положеннями підпунктів 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Постанови №1178, замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:

- відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення (пункт 2);

- тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника (пункт 7);

- учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура (пункт 8);

- юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом) (пункт 10);

- учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України Про санкції, крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА (пункт 11).

В ході проведення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Держаудитслужби встановлено, що Замовником у підпункті 5.6 пункту 5 розділу ІІІ Тендерної документації передбачені документи, які повинен надати замовнику переможець процедури закупівлі.

Водночас, нормами абзацу 15 пункту 47 Особливостей передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.

Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Таким чином, з огляду на норми абзацу 15 пункту 47 Особливостей надання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 п. 47 Особливостей не передбачено, крім випадків визначених законодавством про закупівлі, що в свою чергу не узгоджується з тендерною документацією позивача.

В свою чергу, з вищевикладеної тендерної документації слідує, що всупереч приписам законодавства про закупівлі, Департаментом передбачено надання документів визначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Особливостей переможцем процедури закупівлі.

Пунктом 1 Порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, та електронною системою закупівель, затвердженим наказом Національного агентства з питань запобігання корупції та Міністерства економіки України 18.01.2023 №13/23/395, передбачено, що цей Порядок визначає механізм здійснення інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, та електронною системою закупівель з метою проведення автоматичної перевірки відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, передбачених пунктами 2 та 3 частини першої статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Тобто, після визначення замовником переможця процедури закупівлі, завдяки інтеграції, в електронній системі, останньою автоматично формується довідка про наявність/відсутність корупційного чи пов`язаного з корупцією правопорушення.

Відповідно до норм абзацу 17 пункту 47 Особливостей, замовник самостійно, за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, підтверджує в електронній системі закупівель відсутність в учасника процедури закупівлі підстав, зокрема визначених підпунктом 7 пункту 47 Особливостей (тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника).

Згідно з роз`ясненнями підстав для відмови в участі /а.с.92-94/, розміщеними на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (пункт 6 «Порушення справ про банкрутство»), учасники підтверджують інформацію, що учасник процедури закупівлі не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього не відкрита ліквідаційна процедура, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель, що і забезпечено Учасником в електронній системі закупівель. Вказана вимога стосується саме учасників процедури і, відповідно, замовник має дану інформацію у своєму доступі.

Щодо того, що юридична особа-переможець процедури закупівлі (крім нерезидентів) має надати антикорупційну програму чи підтвердження наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми слід зазначити, що вичерпний перелік документів, які має надати переможець процедури закупівлі передбачений нормами абзацу 15 пункту 47 Особливостей і не включає антикорупційну програму чи підтвердження наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

Вимога про надання учасником торгів довідки про те, що учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА протиправна, адже вказану інформацію позивач може перевірити в Державному реєстрі санкцій за посиланням irs.nsdc.gov.ua.

В адміністративному позові Департаментом зазначено, що на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів доступ до певних реєстрів був обмежений, у зв`язку з чим Департаментом у пункті 5.6 частини 5 Розділу III тендерної документації вказаний спосіб підтвердження відсутності підстав визначених у підпунктах 2, 7, 8, 10, 11 пункту 47 Особливостей закупівель, які Замовник не може самостійно перевірити.

До матеріалів справи позивачем жодної інформації та письмових доказів щодо відсутності доступу (скрін, запити до адміністраторів реєстрів, публікації про зупинення роботи реєстрів, довідкова інформація, зафіксована документально, акти про відсутність доступу до інформаційних ресурсів, інше) до інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель не надано.

Підтверджень обмеження доступу, на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, до публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, позивачем до справи не надано, а судом не встановлено.

Таким чином, за результатами проведеного моніторингу, підставно та обґрунтовано встановлено порушення позивачем положень абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі», в частині включення до тендерної документації вимог про надання інформації та документів, що не передбачені законодавством.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

В даній справі відповідач довів правомірність свого рішення висновку від 16.07.2024, складеного за результатами моніторингу процедури закупівлі UА- 2024-04-05-009981-а (замовник: Департамент будівництва, містобудування і архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрація); предмет закупівлі: Роботи; Реконструкція будівлі педіатричного відділення Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського Полтавської обласної ради» по вул. Європейська, 46-а в м. Полтава (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт); очікувана вартість: 85348551,00 грн; застосована процедури закупівлі: відкриті торги з особливостями).

Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд дійшов до висновку про необхідність відмови у задоволенні адміністративного позову.

Підстави для розподілу судових витрат в порядку статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) (вул.Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 04013991) до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул. Шевченка, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 41127020) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123442854
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —440/9086/24

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 02.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні