ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
02 грудня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/14174/24
Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Удовіченко С.О., розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в якій просить:
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління держгеокадастру у Полтавській області у вигляді нескасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5322687200:00:005:0208, 5322687200:00:005:0210, 5322687200:00:005:0211, 5322687200:00:005:0212, 5322687200:00:005:0213, 5322687200:00:005:0214, 5322687200:00:005:0215, речове право на які скасоване на підставі Рішення Лохвицького районного суду від 04.05.2023 року по справі № 538/1546/21.
Зобов`язати Головне Управління скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5322687200:00:005:0208, 5322687200:00:005:0210, 5322687200:00:005:0211, 5322687200:00:005:0212, 5322687200:00:005:0213, 5322687200:00:005:0214, 5322687200:00:005:0215.
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що останній разом із ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , є співвласниками земельної ділянки площею 14.57 гектарів в межах згідно з планом, що розташована на території Токарівської Сільської ради (на даний час Заводської міської ради) для спільного ведення селянського (фермерського господарства) на підставі Державного акта на право приватної власності на землю серії Р2 № 609694, виданого Токарівською сільською Радою народних депутатів 14.04.2004 на підставі Рішення голови Лохвицької райдержадміністрації від 26.03.2004 № 92. Співвласник земельної ділянки ОСОБА_4 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Спадкоємцем, який прийняв спадщину на 1/4 частку земельної ділянки площею 14.57 гектарів в межах згідно з планом, що розташована на території Токарівської Сільської ради (на даний час Заводської міської ради) для спільного ведення селянського (фермерського господарства) на підставі Державного акта на право приватної власності на землю серії Р2 № 609694, виданого Токарівською сільською Радою народних депутатів 14.04.2004 є донька спадкодавця, яка подала 11.09.2006 про прийняття спадщини до Другої лохвицької нотаріальної контори.
У травні 2021 року вищевказані особи звернулися до ФОП ОСОБА_5 з метою виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Станом на 21.06.2021 технічна документація була виготовлена.
24.06.2021 року Розробником технічної документації ОСОБА_5 до Державного земельного кадастру було направлено заяву про внесення відомостей (змін до них) разом з доданими до неї документами.
05.07.2021 року Відділом у Бахмацькому районі Головного управління держгеокадастру у Чернігівській області було прийнято Рішення № РВ-7401761772021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, в зв`яязку з розташуванням в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини:
перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0212; площа співпадає на 13,725%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0214; площа співпадає на 10,7248%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0215; площа співпадає на 13,3095%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0210; площа співпадає на 13,725%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0211;. площа співпадає на 13,725%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0213; площа співпадає на 13,725%, перетин ділянок з ділянкою 5322687200:00:005:0208; площа співпадає на 13,725%.
Згідно пункту 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" - Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно до Відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру та реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 26.02.2021 року зареєстроване право власності на земельні ділянки площею 2 га кожна, на підставі Наказу Головного Управління Держгеокадастру у Полтавській області № 1401-СГ, виданого 10.02.2021 року:
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0212; власник ОСОБА_6 , номер запису про право власності 40788900
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0214; власник ОСОБА_7 , номер запису про право власності 40789058,
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0215; власник ОСОБА_8 , номер запису про право власності 40789195
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0210; власник ОСОБА_9 , номер запису про право власності 40789443,
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0211; власник ОСОБА_10 , номер запису про право власності 40790214,
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0213; власник ОСОБА_11 , номер запису про право власності 40790023,
- кадастровий номер 5322687200:00:005:0208; власник ОСОБА_12 , номер запису про право власності 40789775
В Державному акті на право приватної власності на землю серії Р2 № 609694, виданому Токарівською сільською Радою народних депутатів 14.04.2004 на підставі Рішення голови Лохвицької райдержадміністрації від 26.03.2004 № 92 не зазначений кадастровий номер земельної ділянки, в зв`язку з чим не внесена інформація до Державного земельного кадастру.
04.05.2023 по справі № 538/1546/21 Лохвицьким районним судом було винесено рішення, яким позов ОСОБА_1 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_13 до ОСОБА_9 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_11 , ОСОБА_10 , Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Лохвицька міська рада Полтавської області про визнання недійсним наказу та скасування запису про державну реєстрацію права власності задоволено частково.
Визнано недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 1401-СГ від 10.02.2021 року, яким затверджено проекти землеустрою та надано у власність земельні ділянки площею по 2 га для ведення особистого селянського господарства:
кадастровий номер 5322687200:00:005:0212; власник ОСОБА_6 ,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0214; власник ОСОБА_7 ,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0215; власник ОСОБА_8 ,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0210; власник ОСОБА_9 ,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0211; власник ОСОБА_10 ,,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0213; власник ОСОБА_11 ,
кадастровий номер 5322687200:00:005:0208; власник ОСОБА_12
23.05.2024 речове право вище названих осіб скасовано (анульовано) в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Полтавської області на підставі рішення Лохвицького районного суду по справі № 538/1546/21.
23.07.2024 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Головного управління держгеокадастру у Полтавській області щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5322687200:00:005:0208, 5322687200:00:005:0210, 5322687200:00:005:0211, 5322687200:00:005:0212, 5322687200:00:005:0213, 5322687200:00:005:0214, 5322687200:00:005:0215, речова не право на які вже скасовано.
Однак, листом Головного управління держгеокадастру у Полтавській області № 268/6-24 від 31.07.2024 року було відмовлено в скасуванні державної реєстрації земельних ділянок, з посиланням на частину десяту статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: - поділу чи об`єднання земельних ділянок; - якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника; - ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Зазначено, що резолютивною частиною рішення Лохвицького районного суду від 04.05.2023 року по справі № 538/1546/21 не зазначено про скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5322687200:00:005:0208, 5322687200:00:005:0210, 5322687200:00:005:0211, 5322687200:00:005:0212, 5322687200:00:005:0213, 5322687200:00:005:0214, 5322687200:00:005:0215, що вказує на відсутність підстав для скасування державної реєстрації зазначених земельних ділянок.
На цій підставі позивач звернувся до суду.
Приписами пункту 4 частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) визначено, що суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Згідно із частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 4 КАС України передбачено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - це спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Частиною першою статті 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
За правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
Разом з тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
При цьому, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Суд зазначає, що сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати такий спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Вказана правова позиція узгоджується із правовою позицією, викладеною у постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2019 року у справі № 826/9341/17, від 18.09.2019 року у справі №810/3711/18, від 18.12.2019 року у справі № 826/13961/1.
Суд зазначає, що позивач оспорюючи бездіяльність Головного управління держгеокадастру у Полтавській області у вигляді нескасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5322687200:00:005:0208, 5322687200:00:005:0210, 5322687200:00:005:0211, 5322687200:00:005:0212, 5322687200:00:005:0213, 5322687200:00:005:0214, 5322687200:00:005:0215, за результатами розгляду Лохвицьким районним судом справи № 538/1546/21, має намір захистити своє цивільне право, зокрема, право власності на земельну ділянку згідно Державного акта на право приватної власності на землю серії Р2 №609694.
Таким чином, у даній справі спір фактично пов`язаний із захистом права власності на землю, що свідчить про його приватноправовий характер та необхідність розгляду та вирішення за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Відповідно до статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Таким чином, враховуючи суть спірних правовідносин і їх суб`єктний склад, суд приходить до висновку про непоширення на цей спір предметної юрисдикції адміністративних судів і необхідність його вирішення в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо: позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
У разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи (частина шоста статті 170 КАС України).
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що даний спір має вирішуватися місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Таким чином, із врахуванням вищенаведеного у відкритті провадження у справі слід відмовити.
Керуючись статтями 2, 9, 19, 170, 171 Кодексу адміністративного судочинства України,-
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Роз`яснити позивачу, що повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Роз`яснити, що даний спір має вирішуватися місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Копію ухвали направити особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення судового рішення шляхом подання апеляційної скарги в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123442906 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні