П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/5851/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Салюк П.І.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
02 грудня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Мацького Є.М. Сушка О.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельник» до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельник» звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 10428469/14170088 від 24.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.02.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНИК" №4 від 16.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 10334052/14170088 від 09.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 16.02.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНИК" №5 від 16.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.06.2024 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.06.2024 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивачем не подані первинні або розрахункові документи, які слугували підставою для виписки податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що позивачем до податкового органу було направлено пояснення з копіями документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних містять безпідставне твердження про ненадання позивачем документів.
ДПС України не подано відзиву або письмових пояснень на апеляційну скаргу.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2024, з урахуванням п.7 ч.1 ст.306, ст.307, 311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, 25 жовтня 2019 року між ТОВ "БУДІВЕЛЬНИК" та ПВРП "MA3СEPBIC" укладено договір купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А., зареєстрований в реєстрі за №9415, згідно якого ТОВ «Будівельник» було придбано в ПВРП «МАЗСЕРВІС» виробничо-складські та офісні приміщення, загальною площею 1461,10 кв.м., а саме: адмінбудинок №1 загальною площею 136,9 кв.м.; адмінбудинок №2 загальною площею 183,2 кв.м.; бокс загальною площею 128,4 кв.м., бокс загальною площею 237,9 кв.м.; майстерня з адмінбудівлею загальною площею 394,4 кв.м., яке розташоване за адресою: Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Ярослава Мудрого, 2/4, вартістю 499 000,00 грн.
25.10.2019 ПВРП «МАЗЕРСЕРВІС» складено видаткову накладну №РН-0002914 із зазначенням ціни вищевказаних приміщень (цілісного майнового комплексу) з ПДВ - 499 000,00 грн.
25.10.2019 складено акт приймання-передачі нежитлового приміщення, згідно якого вищевказаний цілісний майновий комплекс було прийнято ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» на праві власності у постійне користування.
22.10.2019 TOB «БУДІВЕЛЬНИК» проведено попередню оплату за нерухомість в сумі 499 000,00 грн в т.ч. ПДВ 83166,67 грн.
Також, 23 липня 2020 року між ПВРП «МАЗСЕРВІС» та ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» укладено договір купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А., зареєстрований в реєстрі за №5377, згідно якого TOB «Будівельник» було придбано в ПВРП «МАЗСЕРВІС» комплекс нежитлових приміщень, загальною площею 1782,2 кв.м., а саме: Склад -М-2, загальною площею 389,1 кв.м.; Склад - Н, загальною площею 266,3 кв.м.; Склад - О, загальною площею 494,6 кв.м.; Сторожова - П, загальною площею 5,7 кв.м.; Котельня - Р, загальною площею 8,3 кв.м.; Холодильна камера - С, загальною площею 121,9 кв.м.; Склад з гаражем для вантажних автомобілів - Т, загальною площею 496,3 кв.м., який розташований за адресою: Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Ярослава Мудрого, номер 2/4, вартістю 155 024,67 грн. з ПДВ.
23.07.2020 ПВРП «МАЗЕРСЕРВІС» на підставі договору складено видаткову накладну №РН-0001422 із зазначенням ціни вищевказаних приміщень з ПДВ - 155 024,67 грн.
23.07.2020 складено акт приймання-передачі нежитлового приміщення, згідно якого вищевказаний комплекс нежитлових приміщень було прийнято ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» на праві власності у постійне користування.
24.07.2020 TOB «БУДІВЕЛЬНИК» проведено оплату за нерухомість в сумі 155 024,67 грн. вт.ч. ПДВ 25 837,44 грн.
14.02.2023 між ПВРП «МАЗСЕРВІС» та ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» укладено:
- договір, посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А. та зареєстрований в реєстрі за №837, про розірвання договору купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідченого Оксанюк А.А., приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу 25.10.2019 №9415;
- договір, посвідчений приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А. та зареєстрований в реєстрі за №839, про розірвання договору купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідченого Оксанюк А.А., приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу 23.07.2020 №5377.
14.02.2023 право власності на нежитлові приміщення було зареєстровано за ПВРП "МАЗСЕРВІС".
16.02.2023 ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» відповідно складено видаткові накладні №1 та №2, за якими ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» повертає ПВРП «МАЗСЕРВІС»:
1) виробничо-складські та офісні приміщення (цілісний майновий комплекс), загальною площею 1461,10 кв.м., а саме: адмінбудинок №1 загальною площею 136,9 кв.м.; адмінбудинок №2 загальною площею 183,2 кв.м.; бокс загальною площею 128,4 кв.м., бокс загальною площею 237,9 кв.м.; майстерня з адмінбудівлею загальною площею 394,4 кв.м., вартістю 499 000,00 грн., в тому числі ПДВ 83 166,67 грн.;
2) комплекс нежитлових приміщень, а саме: Склад -М-2, загальною площею 389,1 кв.м., Склад - Н, загальною площею 266,3 кв.м., Склад - О, загальною площею 494,6 кв.м., Сторожова - П, загальною площею 5,7 кв.м., Котельня - Р, загальною площею 8,3 кв.м., Холодильна камера - С, загальною площею 121,9 кв.м., Склад з гаражем для вантажних автомобілів - Т, загальною площею 496,3 кв.м., вартістю 155 024,67 грн. в тому числі ПДВ - 25837,44.
16.02.2023 ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» та ПВРП «МАЗСЕРВІС» складено Акти приймання-передачі нежитлового приміщення, за якими ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» повернув, а ПВРП «МАЗСЕРВІС» прийняв визначені нежитлові приміщення.
Відповідно, по факту передачі нежитлових приміщень ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» було оформлено в електронній формі:
- податкову накладну №4 на загальну суму 499 000, 00 грн, в тому числі ПДВ 83 166,67 грн;
- податкову накладну №5 на загальну суму 155 024,66 грн, в тому числі ПДВ 25 837,44 грн.
Вказані податкові накладні було направлено на реєстрацію у ЄРПН.
Відповідно до квитанції №9052557225 від 16.03.2023 року зупинено реєстрацію податкової накладної, та зазначено що, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної від 16.02.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0011, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «Р»=40.4373%, «Р»=11450.
Відповідно до квитанції №9066115677 від 30.03.2023 року зупинено реєстрацію податкової накладної, та зазначено що, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної від 16.02.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0011, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «Р»=40.4273%, «Р»=56430.87.
ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» було подано пояснення для розблокування податкових накладних №4 від 16.02.2023 та №5 від 16.02.2023, з копіями документів на підтвердження реальності господарської операції по ПН/РК для здійснення їх реєстрації, зокрема:
- по податковій накладній №4 від 16.02.2023 подано: копію договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 25.10.2019; копію видаткової накладної №РН-0002914 від 25.10.2019; копію акту приймання-передачі нежитлового приміщення від 25.10.2019; копію виписки по рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» з АТ «Креді Агріколь Банк» від 22.10.2019; копію податкової накладної №225 від 22.10.2019; копію акту звірки взаємних розрахунків по стану за період : жовтень 2019 між ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» та ПВРП «МАЗСЕРВІС»; копію договору розірвання договору купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідченого Оксанюк А.А., приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу 25.10.2019 №9415; копію видаткової накладної №1 від 16.02.2023; копію акту приймання-передачі нежитлового приміщення від 16.02.2023; копію оборотно-сальдової відомості по рахунку 10 за січень 2023 року; копію оборотно-сальдової відомості по рахунку 131 за січень 2023 року; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження обєктів нерухомого майна щодо суб`єкта №260694947 від 09.06.2021.
- по податковій накладній №5 від 16.02.2023, подано: копію договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 23.07.2020; копію видаткової накладної №РН-0001422 від 23.07.2020; копію акту приймання-передачі нежитлового приміщення від 23.07.2020; копію виписки з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» з АТ «Креді Агріколь Банк» від 24.07.2020; копію податкової накладної №209 від 23.07.2020; копію акту звірки взаємних розрахунків по стану за період липень 2020 між ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» та ПВРП «МАЗСЕРВІС»; копію договору розірвання договору купівлі-продажу нежитлового приміщення, посвідченого Оксанюк А.А., приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу 23.07.2020 №5377; копію видаткової накладної №2 від 16.02.2023; копію акту приймання-передачі нежитлового приміщення від 16.02.2023; копію акту звірки взаємних розрахунків по стану за період з 01.02.2023 - 20.02.2023 між ТОВ «БУДІВЕЛЬНИК» та ПВРП «МАЗСЕРВІС» за договором від 14.02.2023; копію оборотно-сальдової відомості по рахунку 10 за січень 2023 року; копію оборотно-сальдової відомості по рахунку 131 за січень 2023 року; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №260694947 від 09.06.2021.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянуто надіслані до контролюючого органу повідомлення та пакети документів, на підставі них прийнято рішення №10428469/14170088 від 24.01.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 16.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
В розділі «додаткова інформація» зазначено: платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: видаткова накладна №4 від 16.02.2023 без обов`язкових реквізитів, а саме: посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, які брала участь у здійсненні господарської операції зі сторони ПВП «Мазсервіс».
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянуто надіслані до контролюючого органу повідомлення та пакети документів, на підставі них прийнято рішення №10334052/14170088 від 09.01.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 16.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної. Для встановлення дотримання вимог п.188.1 ст.188 ПКУ, платником не надано картку рахунку 10, 13 по об`єктам, які зазначено в податковій накладній № 5 від 16.02.2023 станом на 01.02.2023. Крім того не надано картку рахунку 361 та розрахункові документи з покупцем Приватне виробничо-ремонтне підприємство "МАЗСЕРВІС".
Позивачем подано скарга щодо рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, рішеннями за результатами розгляду скарги, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Вважаючи протиправними рішення від 09.01.2024 № 10334052/14170088 та від 24.01.2024 № 10428469/14170088, позивач звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно із п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року №1246 (Порядок №1246), визначає, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно 4, 5 пунктів Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (Порядок №1165), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5 слугувала відповідність вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 1 Додатку 3 до Порядку №1165 до ознак ризиковості здійснення операцій віднесено наступні: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладнихвід 16.02.2023 №4 та №5 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою.
Згідно з пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Вказану правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 16.02.2023 у справі №380/7648/22.
Отже предметом розгляду є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
У рішеннях від 09.01.2024 № 10334052/14170088 та від 24.01.2024 № 10428469/14170088 в якості підстав прийняття вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, вантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Разом з цим, графи "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" у вказаних рішеннях не заповнені, що ставить під сумнів доводи відповідача про те, що позивачем не подані первинні або розрахункові документи, які слугували підставою для виписки податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5.
Апеляційний суд зазначає, що у ході розгляду даної справи судом не встановлено наявності дефектів форми чи змісту документів, поданих позивачем для підтвердження наявності підстав для реєстрації податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5. Наявні у матеріалах справи документи підтверджують наявності підстав для реєстрації податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5.
При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Таким чином, у контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у реєстрації податкових накладних від 16.02.2023 №4 та №5, що свідчить про протиправність та необхідність скасування рішень від 09.01.2024 № 10334052/14170088 та від 24.01.2024 № 10428469/14170088.
Згідно положень частин 3-4 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Таким чином, нормами Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Як слідує з положень Рекомендації Комітету Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Таким чином дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним.
Оскільки під час розгляду справи позивачем доведено надання ним документів, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, суд вважає, що у відповідача відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача потребує зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Згідно п. 1 ч. 3 ст. 134 КАС України розмір витрат на правничу допомогу адвоката, серед іншого, складає гонорар адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.
Частиною 4 ст. 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
У відповідності до ч. 5 ст. 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами (ч. 6 ст. 134 КАС України).
Обов`язок доведення неспівмірності витрат, згідно ч. 7 ст. 134 КАС України, покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
При цьому, склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги, документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку. Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені.
Відповідно до доданих до позову доказів позивачем, за наслідками розгляду справи понесено судові витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, у розмірі 8000 грн.
На підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу позивач надав суду: копію договору про надання правової допомоги №01/04 від 01.04.2023, згідно якого за надання правової допомоги клієнт зобов`язується сплатити вартість послуг Адвоката в сумі та порядку, передбаченому додатковою угодою; додаткову угоду до договору про надання правової допомоги №01/04 від 01.04.2023, відповідно до якої сторони визначили, що вартість правової допомоги становить 8000,00 грн; рахунок №1 від 01.04.2024; платіжну інструкцію №87 від 11.04.2024 на суму 8000,00 грн; акт про надання правової допомоги від 08.04.2024; звіт про надану правовову допомогу згідно договору про надання правової допомоги №01/04 від 08.04.2024.
Надаючи оцінку співмірності заявленої до повернення позивачем суми коштів із критеріями, встановленими частиною п`ятою статті 134 КАС України, при вирішенні питання щодо розподілу судових витрат на професійну правничу допомогу, колегія суддів зазначає, що дана справа відноситься до справ незначної складності; розгляд справи проведено без участі сторін у порядку письмового провадження; позов носить немайновий характер; дана справа не характеризується наявністю виключної правової проблеми; по аналогічних правовідносинах наявна численна судова практика.
Проаналізувавши складність справи та виконання адвокатом робіт (наданих послуг), час, витрачений адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг) та обсяг наданих адвокатом послуг та виконаних робіт, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що розмір заявлених позивачем витрат на професійну правничу допомогу не відповідає умовам співмірності, судові витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, понесенні позивачем у зв`язку із розглядом даної справи підлягають відшкодуванню у розмірі 2000 грн.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Мацький Є.М. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 04.12.2024 |
Номер документу | 123447362 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні