Рішення
від 03.12.2024 по справі 909/738/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.12.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/738/24

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу

за позовом Івано-Франківської окружної прокуратури Івано-Франківської області

в інтересах держави в особі Богородчанської селищної ради

до відповідача Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1

про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 115 468, 01 грн, з яких 44 751, 08 грн безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 14.07.2021 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339, 70 716, 93 грн безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689,

ухвалив таке рішення.

1. Предмет позову.

1.1. Івано-Франківська окружна прокуратура Івано-Франківської області звернулась з позовом в інтересах держави в особі Богородчанської селищної ради до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 115 468, 01 грн, з яких 44 751, 08 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 14.07.2021 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339, 70 716, 93 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689.

2. Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

2.1. Суд відповідно до приписів ст. 252 ГПК України ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами (ухвала про відкриття провадження від 27.08.2024).

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.

2.2. Суд в ухвалі про відкриття провадження встановив відповідачці строк для подання відзиву на позовну заяву та всіх документів, що підтверджують заперечення проти позову протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали.

Відповідачка отримала ухвалу про відкриття провадження у справі 10.09.2024 (повідомлення про вручення поштового відправлення № 0600957017565). Отже, строк для подання відзиву на позовну заяву до 25.09.2024.

Відповідачка 08.10.2023 подала відзив на позовну заяву (вх.№15592/24, №15595/24, вх.№15596/24), просить поновити строк для подання відзиву. Повторно подала аналогічний відзив на позовну заяву 09.10.2024 (вх. №15715/24).

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 119 ГПК України строк для подання відзиву належить поновити та прийняти його до розгляду.

2.3. У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді та її перебуванням у черговій річній відпустці рішення ухвалено 03.12.2024.

3. Зміст позовних вимог, заперечень на позов.

3.1. Позовна заява від 09.08.2024 № 09.51.-68-2445вих24 (вх.№ 7103/24 від 12.08.2024).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачка є власником нежитлових приміщень, які знаходяться на земельній ділянці кадастровий номер 2620481201:01:002:0339, загальною площею 3 255 кв. м, за адресою: АДРЕСА_1 , та земельній ділянці кадастровий номер 2620481201:01:002:0689, загальною площею 14 049 кв. м, за адресою: АДРЕСА_1 . Між Горохолинською сільською радою та відповідачкою 04.04.2016 був укладений договір оренди земельної ділянки площею 3 255 кв.м строком на 5 років. Крім того між Горохолинською сільською радою та фізичними особами - підприємцями ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 25.04.2017 був укладений договір оренди земельної ділянки площею 14 049 кв.м (1/2 частина ОСОБА_1 - 7 025 кв.м) строком на 5 років. Відповідачка з моменту закінчення строку вказаних договорів оренди земельних ділянок не оформила в установленому законом порядку право користування вказаними земельними ділянками, плату за користування ними не здійснювала, що призвело до неотримання доходу від орендної плати за землю. Позовні вимоги обґрунтовує приписами ст. 14, 288 ПК України, ст. 79, 116, 120, 122, 124, 125, 126, 134, 206 ЗК України, ст. 190, ст. 1212 - 1214 ЦК України, ст. 21 ЗУ "Про оренду землі", ст. 33 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".

3.2. Відзив на позовну заяву від 08.10.2024 (вх. №15592/24,№15595/24, вх.№15596), від 09.10.2024 (вх.№15715/24).

Вважає, що у прокурора відсутні підстави звертатися до суду із вказаним позовом, оскільки він не довів, що звертався до Богородчанської селищної ради з листами, в яких поінформував про виявлені правопорушення та запропонував вжити заходи щодо їх усунення. Також прокурор не повідомив позивача, що у разі невжиття таких заходів у нього виникнуть підстави в порядку ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" звернутися до суду з відповідним позовом для захисту інтересів держави.

З огляду на відсутність правового обґрунтування представництва інтересів держави в суді, недотримання прокурором вимог ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" вважає, що представництво прокурором інтересів держави в суді є незаконним.

3.3. Відповідь на відзив Івано-Франківської окружної прокуратури від 10.10.2024 №09-51-68-3181вих-24 (вх.№ 15865/24 від 11.10.2024).

Зазначає, що прокурор обґрунтовано звернувся з цим позовом, оскільки інтереси держави в контексті ч. 4 ст. 53 ГПК України полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи.

Богородчанська селищна рада є отримувачем коштів у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками, тобто саме тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Порушення інтересів держави у цій справі полягає у тривалому без законних підстав збереженні відповідачкою коштів у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками, що призводить до неповного надходження плати за землю, яка перебуває в комунальній власності, і бездіяльністю Богородчанської селищної ради.

Вказує, що на виконання вимог ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" Івано-Франківська окружна прокуратура 13.06.2024 скерувала лист до Богородчанської селищної ради, в якому повідомила про виявлені порушення щодо недопоступлення коштів до місцевого бюджету і вказала про необхідність надання розрахунку безпідставно збережених коштів ОСОБА_1 за фактичне землекористування без правовстановлюючих документів з метою вирішення питання щодо представництва інтересів держави в суді.

Богородчанською селищною радою 05.08.2024 поінформовано окружну прокуратуру, що ОСОБА_1 не продовжено договори оренди землі щодо вказаних земельних ділянок, а також здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів ОСОБА_1 .

Крім того селищною радою проведено обстеження вказаних земельних ділянок, про що складено відповідний акт. Селищна рад у своєму листі звернулася із проханням до прокуратури про вжиття заходів щодо стягнення з ОСОБА_1 безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками, оскільки у місцевому бюджеті відсутні кошти на сплату судового збору, що свідчить про бездіяльність позивача та про обґрунтованість підстав для представництва інтересів держави в суді в особі Богородчанської селищної ради. Крім того Івано-Франківською окружною прокуратурою повідомлено Богородчанську селищну раду окремим листом від 08.08.2024 № 09.51-68-2427вих-24 про подання позову в інтересах держави.

4. Обставини справи, оцінка доказів.

Дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 86 ГПК України, суд встановив таке.

4.1. Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339.

4.1.1. Згідно з рішенням Горохолинської сільської ради Богородчанського району Івано-Франківської області від 31.03.20216 надано підприємцю ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 0, 3255 га, кадастровий номер 2620481201:01:002:0339, терміном на 5 років для обслуговування викупленого приміщення дворядного корівника з подальшою реконструкцією під складські приміщення та приміщення під виробництво будівельних матеріалів, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Встановлено орендну плату у розмірі 8% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки від 09.03.2016 № 03-14/111, що становить 947, 82 грн в місяць.

4.1.2. Договір оренди вказаної земельної ділянки від 04.04.2016 укладений між Горохолинською сільською радою та підприємець ОСОБА_1 (надалі Договір оренди 1) на таких умовах.

Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування викуплених приміщень дворядного корівника з подальшою реконструкцією під складські, офісно-побутові приміщення та приміщення та приміщення під виробництво будівельних матеріалів в АДРЕСА_1 (п. 1.).

В оренду надається земельна ділянка кадастровий номер 2620481201:01:002:0339 площею 3 255 кв.м. Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку (п. 2.).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 146 222, 77 грн (п. 4.).

Договір укладено на п`ять років. Після закінчення строку орендар має переважне право поновлення його на новий строк . У цьому разі орендар повинен не пізніше за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7.).

Обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та за затвердженими КМУ формами (п. 9.).

Цей договір набирає чинності після підписання, сторонами та його державної реєстрації (п. 38.).

4.1.3. Сторони підписали акт прийому передачі земельної ділянки від 25.07.2016, в якому вказано, що земельна ділянка надається в оренду строком на 5 років.

4.1.4. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 389737988 від 06.08.2024: право власності на земельну ділянку зареєстроване 05.07.2016 (тип речового права - право власності, власник - Горохолинська сільська рада); право оренди на підставі Договору було зареєстроване за ОСОБА_1 13.07.2016 строком на 5 років, тобто до 13.07.2021.

4.1.5. За даними інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 389737988 від 06.08.2024 ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 15.10.2012 №1771 набула право власності на нежитлові приміщення (дворядний корівник) в АДРЕСА_1 , які розташовані на вказаній земельній ділянці.

4.1.6. Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 823 від 26.05.2021 підтверджується те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339 у 2021 році - 154 996,13 грн.

Нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки у 2024 році - 206 069, 68 грн ( витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ -2600577052024 від 30.07.2024).

4.2. Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689.

4.2.1. Згідно з рішенням Горохолинської сільської ради Богородчанського району Івано-Франківської області від 24.02.20217 затверджено підприємцям ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та гр. ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для розміщення та експлуатації основних підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для обслуговування викупленого приміщення тваринницької ферми, яке передбачається реконструювати під цех по виготовленню бетонних виробів, площею 1,4049 га, кадастровий номер 2620481201:01:002:0689, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Вирішено перевести дану земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення у землі промисловості: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, та надати в оренду вказану земельну ділянку пропорційно частки, зазначеної в договорі купівлі - продажу майна від 23.04.2010, зокрема ОСОБА_1 частина - 0,7025 га.

Встановлено орендну плату у розмірі 8% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

4.2.1. Договір оренди вказаної земельної ділянки від 23.05.2017 укладений між Горохолинською сільською радою та вказаними особами (надалі Договір оренди 2) на таких умовах.

Орендодавець надає, а Орендарі приймають в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для обслуговування викупленого приміщення тваринницької ферми, яке передбачається реконструювати під цех по виготовленню бетонних виробів, в АДРЕСА_1 .).

В оренду надається земельна ділянка кадастровий номер 2620481201:01:002:0689 площею 14 049 кв.м. Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку (п. 2.).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 668 983, 31 грн (п. 4.).

Договір укладено на п`ять років. Після закінчення строку орендарі мають переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендарі повинні не пізніше за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7.).

Орендна плата вноситься Орендарями в грошовій формі в розмірі 53 518, 66 грн в рік, з них: ОСОБА_1 - 26 759, 32 грн; ОСОБА_2 - 13 379, 67 грн; ОСОБА_3 - 13 379, 67 грн (п. 8.).

Обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та за затвердженими КМУ формами (п. 9.).

Орендна плата вноситься орендарями щомісячно в розмірі 4 459, 89 грн до 1-го числа наступного місяця, з них: ОСОБА_1 - 2 229, 95 грн; ОСОБА_2 1 114, 97 грн; ОСОБА_3 1 114, 97 грн.

Цей договір набирає чинності після підписання, сторонами та його державної реєстрації (п. 38.).

4.2.2. Сторони підписали акт прийому передачі земельної ділянки від 24.05.2017, в якому вказано, що земельна ділянка надається в оренду строком на 5 років.

4.2.3. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 06.08.2024 №389740003 на підставі договору купівлі - продажу від 23.04.2010 № 1125 ОСОБА_1 набула право власності на нерухоме майно - приміщення тваринницької ферми у АДРЕСА_1 на частку.

4.2.4. За даними інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 389872255 від 06.08.2024 на земельну ділянку з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689 зареєстроване 22.05.2017 право оренди на підставі договору за ОСОБА_1 , ОСОБА_3 . Та ОСОБА_2 на строк 5 років, тобто до 22.05.2022.

4.2.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689 у 2023 році визначена в розмірі 846 263, 89 грн (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ-2600076492023 від 07.02.2023), у 2024 році - 889 423, 35 грн (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ2600577062024 від 30.07.2024).

4.3. Факт використання відповідачкою земельних ділянок, кадастровий номер 2620481201:01:002:0339, кадастровий номер 2620481201:01:002:0689, для обслуговування викуплених приміщень підтверджується актом обстеження, який складений 09.08.2024 комісією в складі першого заступника селищного голови ОСОБА_4 , начальника управління земельних ресурсів та екології ОСОБА_5 , начальника юридичного відділу Стасіва В.О.

4.4. Богородчанська селищна ради здійснила розрахунок безпідставно збережених коштів у формі несплаченої орендної плати за землю щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339 за період з 14.07.2021 до липня 2024 р. на суму 44 751, 08 грн. Розрахунок здійснено, виходячи з розміру орендної плати 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 2021 рік (з 14.07.2021 до 31.12.2021) - 5 809, 21 грн (нормативно грошова оцінка - 154 996, 13 грн); 2022 рік - 13 639, 66 грн; 2023 рік - 15 685, 61 грн; 2024 рік (з січня до липня) - 9 616, 60 грн (нормативно грошова оцінка - 206 069, 68 грн).

У позовній заяві вказано, що при розрахунку розміру орендної плати за 2022 - 2023 роки Богородчанська селищна рада застосувала коефіцієнт індексації.

4.5. Богородчанська селищна ради здійснила розрахунок безпідставно збережених коштів у формі несплаченої орендної плати за землю щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689 за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 на суму 70 716, 93 грн. Розрахунок здійснено, виходячи з розміру орендної плати 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та пропорційно частки майна, зазначеного в договорі купівлі - продажу від 23.04.2010: 2022 рік (з 25.05.2022 до 31.12.2022) - 16 113, 19 грн ( від нормативно грошової оцінки, зазначеної в договорі, - 668 983, 31 грн); 2023 рік - 33 805, 54 грн (нормативно грошова оцінка - 846 263, 89 грн); 2024 рік (з січня до липня) - 20 753, 20 грн (нормативно грошова оцінка - 889 423, 35 грн).

5. Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

5.1. Відповідно до ч. 3 ст. 53 ГПК України у спірних правовідносинах наявні підстави для звернення прокурора до суду на захист інтересів держави. За приписами ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру", згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 порушення інтересів держави прокурор обґрунтовує систематичним ненадходженням до місцевого бюджету коштів за використання земельної ділянки і у невжитті належних та достатніх заходів по стягненню вказаної заборгованості Богородчанською селищною радою. Івано-Франківська окружна прокуратура направляла Богородчанській селищній раді лист від 13.06.2024 №09.51-68-1802вих-24, в якому повідомляла про виявлені порушення щодо ненадходження коштів до місцевого бюджету, зокрема і щодо землекористування без правовстановлюючих документів ОСОБА_1 . Богородчанська селищна рада в листі від 05.08.2024 №14/02-51/2401 вказала, що у місцевому бюджеті відсутні кошти для сплати судового збору. Івано-Франківська окружна прокуратура листом від 08.08.2024 № 09.51-68-2427вих-24 повідомила Богородчанську селищну раду про подання даного позову в інтересах держави.

Такий висновок відповідає правовим позиціям Верховного Суду у аналогічних справах, зокрема у справі № 915/767/21 (постанова КГС ВС від 06.11.2024).

5.2. При вирішенні даного спору суд керується ст. 14 Конституції України, в якій визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

5.3. Відповідно до ст. 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу.

5.4. В ч.1 ст. 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (ст. 125 ЗК України).

Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Така правова позиція викладена у постанові ВП ВС від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17.

Суд встановив, що відповідачка є власником нерухомого майна, яке знаходиться по АДРЕСА_1 , та розташоване на земельній ділянці площею 0,3255 га, кадастровий номер 2620481201:01:002:0339, що належить Горохолинській сільській раді на праві власності. Також відповідачка є власником нерухомого майна, яке знаходиться по АДРЕСА_1 , та розташоване на земельній ділянці площею 1,4049 га, кадастровий номер 2620481201:01:002:0689, що належить Горохолинській сільській раді на праві власності. Відповідачка здійснює користування вказаними земельними ділянками без правовстановлюючих документів, не сплачує кошти за користування ними, а тому зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

5.5. Відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України).

За приписами ч. 2 ст. 21 ЗУ "Про оренду землі" розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Основою для визначення розміру орендної плати для земель комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати. Розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим розміру земельного податку, встановленого для відповідних категорій земельних ділянок на відповідній території, та не може перевищувати 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки (п. 288.5.1- 2.88.5.2. ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно із рішеннями Горохолинської сільської ради від 31.03.2016 № 94-3/216 та від 24.02.2017 № 2021-8/2017 встановлено розмір орендної плати для вказаних земельних ділянок 8% від нормативно грошової оцінки землі.

Відповідно до ч. 2 ст. 20, ч. 3 ст. 23 ЗУ "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

5.6. Суд перевірив правильність здійснених розрахунків і встановив, що позивач як власник земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689 за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 не отримав орендну плату за землю в розмірі 70 716, 93 грн. У розрахунку використано розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, який в 2022 році зазначений в Договорі оренди 2, а за 2023 та 2024 роки підтверджений відповідними витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі.

Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339 суд відхиляє застосування нормативної грошової оцінки землі за 2022 та 2023 роки з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначений позивачем самостійно. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки повинен визначатись не розрахунково, а підтверджуватись доказами.

Як зазначено, зокрема, в постанова КГС ВС від 06.11.2024 у справі № 915/767/21, законодавство не обмежує можливості подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом із Державного земельного кадастру. Належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка із Державного земельного кадастру, витяг із Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до ст. 98-103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору. У справі № 905/979/20 Верховний Суд підтвердив раніше висловлені правові висновки про те, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (правова позиція з постанов Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18).

Розраховуючи не отриману оренду плату за період з 01.01.2022 до 31.07.2022 та з 01.01.2023 до 01.01.2023, суд бере до уваги нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки в розмірі 154 996, 13 грн (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.05.2021 № 823) та ставку 8% в рік відповідно до рішення Горохолинської сільської ради від 31.03.2016 №94-3/2016 (154 996, 13 * 8% = 12 399, 69 грн в рік). Таким чином заборгованість щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339 за період з 14.07.2021 до 31.07.2024 становить 40 225, 19 грн, а саме: за період з 14.07.2021 до 31.12.2021 - 5 809, 21 грн; за 2022 рік - 12 399, 69 грн; за 2023 рік - 12 399, 69 грн; за період з січня до липня 2024 р. - 9 616, 60 грн.

5.7. Вказані кошти належить стягнути в користь позивача Богородчанської селищної ради, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 8 ЗУ "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та розпорядження КМУ від 12.06.2020 № 714-р село Горохолино увійшло до меж Івано-Франківського району, а саме до Богородчанської територіальної громади. Як передбачено в ч. 3 ст. 8 ЗУ "Про добровільне об`єднання територіальних громад", об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

6. Висновки суду.

6.1. Позов належить задовольнити частково та стягнути з відповідачки на користь Богородчанської селищної ради 110 942, 12 грн, з яких 40 225, 19 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 14.07.2021 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339, 70 716, 93 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689. Суд відмовляє в позові в частині стягнення 4 525, 89 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю за період з 01.01.2022 до 31.01.2023 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689.

7. Судові витрати.

7.1. Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

7.2. При зверненні з позовом Івано-Франківська обласна прокуратура сплатила судовий збір в розмірі 6 056 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 07.08.2024 № 1292.

При визначенні розміру судового збору, який необхідно стягнути з відповідача, суд виходить з того, що прокурор з цим позовом звернувся через підсистему "Електронний суд". А тому розмір судового збору мав визначатись з урахуванням коефіцієнту 0,8 (6 058 * 0,8 = 4 844, 80 грн (ч. 3 ст. 4 ЗУ "Про судовий збір").

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, враховуючи часткове задоволення позову, судовий збір покладається на відповідачку пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в розмірі 4 654, 90 грн.

Керуючись ст. 2, 86, 129, 233, 236 - 238, 240, 241, 256 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Богородчанської селищної ради (вул. Шевченка, буд. 66, смт Богородчани Івано-Франківського району Івано-Франківської області, 77706, ідентифікаційний код 04357035) 110 942, 12 грн (сто десять тисяч дев`ятсот сорок дві гривні дванадцять копійок), з яких 40 225, 19 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 14.07.2021 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0339, 70 716, 93 грн - безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 25.05.2022 до 31.07.2024 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689.

Відмовити в позові в частині стягнення 4 525, 89 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю за період з 01.01.2022 до 31.01.2023 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2620481201:01:002:0689.

Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНКПП НОМЕР_1 ) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (вул. Грюнвальдська, буд. 11, м. Івано-Франківськ, 76018, ідентифікаційний код 03530483) судовий збір в розмірі 4 654, 90 грн (чотири тисячі шістсот п`ятдесят чотири гривні дев`яносто копійок).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 03.12.2024.

Суддя О. В. Малєєва

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123461144
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —909/738/24

Ухвала від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Рішення від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні